Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 323766
Departament de Mobilitat - Règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes temporals de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme durant l'any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fem pública la resolució del conseller executiu del Departament de Mobilitat d'aquest Consell Insular de Menorca, de dia 08/05/2024, resolució núm. 2024/MOB/200, mitjançant la qual s'autoritza el règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes temporals de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme durant l'any 2024, que es durà a terme de l'1 de juny al 30 de setembre de 2024 i que estableix el següent:

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, dia 7 d'abril de 2014, va aprovar el Pla d'actuació en relació amb el règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme, el qual actualment està en vigor.

Aquest pla pretén harmonitzar la demanda de serveis de transport discrecional de viatgers en vehicles de turisme (taxi) amb els mitjans i les llicències actualment en vigor, amb l'objectiu de donar el millor servei al ciutadà. La dificultat rau a fer compatible la subsistència dels serveis en temporada baixa amb l'atenció a una gran quantitat de clients en temporada alta, tenint en compte els alts índexs d'ocupació en mesos d'estiu, les puntes de demanda als ports i a l'aeroport i altres aspectes com les festes patronals, els esdeveniments esportius i altres de similars.

El Consell Executiu d'aquest Consell Insular, en sessió de caràcter ordinari de 25 de març de 2024, aprovà el Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme, per a l'any 2024, per a taxis temporals.

La demanda produïda en temporada alta (de juny a setembre) en moltes ocasions no la poden cobrir els taxistes del mateix municipi, i especialment als municipis on les distàncies per cobrir la demanda des del seu nucli principal són molt llargues o bé on la demanda pot ser, puntualment o no, especialment elevada (ports, aeroports, mercats, festes patronals o altres similars que generin un trànsit important que afecta diferents municipis).

Actualment, en tot Menorca només hi ha sis llicències de taxi per a vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda, agrupades en cinc municipis. Per tant, en la pràctica, com que la resta de municipis no disposen de llicències d'aquest tipus, quan hi ha demanda d'aquest servei s'ha de requerir el servei a vehicles dels municipis que sí que en tenen.

Com a conseqüència d'aquests fets, és necessari el suport dels taxis temporals de la resta de municipis per donar servei a la demanda que es genera.

Atès, però, que en cap cas es pot deixar desatesa cap demanda de taxi, tant a les zones turístiques com als nuclis tradicionals dels pobles i les ciutats de Menorca; aquest suport s'ha de regular de manera tal que garanteixi en tot moment les demandes generades als municipis de residència dels taxis temporals que presten suport, especialment a les parades municipals i atendre així la demanda interna dels municipis. És per això que es recomana als municipis realitzar el control i la supervisió escaient per assegurar que es realitzen les corresponents guàrdies i torns a les parades habituals.

Els avançats sistemes tecnològics implantats per donar suport al funcionament del servei del taxi permeten garantir el bon funcionament d'un sistema com el que aquí es proposa, ja que aporten garanties d'equitat i transparència en el seu funcionament i asseguren una distribució correcta en l'assignació dels serveis. El sistema permet, així mateix, que quan es doni la impossibilitat puntual que els taxis del mateix municipi donin resposta a una demanda, aquesta pugui ser atesa per un taxi d'un altre municipi d'acord amb els criteris  que s'estableixen en aquest règim específic de recollida, tot partint dels principis que han de regir en qualsevol cas el comportament d'un servei públic, pensat i establert en primera instància per satisfer les necessitats dels ciutadans i, en el nostre cas, fer compatible aquesta satisfacció amb l'alta demanda puntual del servei que representa el turisme a Menorca.    

Es tracta, en resum, d'atendre la gran demanda que generen les persones que ens visiten anualment i, al mateix temps, respondre a les necessitats de servei de taxi que tenen els ciutadans residents a l'illa, especialment les persones que per raons econòmiques, d'edat o de capacitat no es poden desplaçar de manera autònoma i requereixen d'especial atenció pel que fa a la mobilitat.

Mitjançant la resolució de la consellera executiva de Mobilitat número 2023/MOB/163 de data 08/05/2023 es va aprovar la prova pilot del règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per als titulars d'autoritzacions interurbanes temporals de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme durant l'any 2023 proveïnt al servei d'una real i major eficiència i eficàcia, evitant desplaçaments i recorreguts sense passatgers.

Finalitzada la prova pilot esmentada abans, s'ha constatat que s'ha realitzat un millor aprofitament dels recursos disponibles en benefici de les persones usuàries del servei i s'han evitat així situacions en les que existia demanda i disponibilitat de vehicles però no l'autorització pertinent.

El 14-3-2024, l'Asociación Menorquina de Radiotaxi sol·licità al Consell Insular de Menorca, després de reunir-se amb els representants del sector del taxi dels municipis de l'illa, que es mantingués el mateix règim especial de recollida per a taxis temporals que el de la temporada anterior 2023.

L'informe de necessitat de 2-5-2024 de la directora insular de Transports consta a l'expedient.

L'art. 125 del Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'ordenació dels transports terrestres (ROTT), estableix que, com a norma general, els serveis s'han d'iniciar en el terme municipal on es trobi domiciliada l'autorització de transports;

L'art. 127.2 del ROTT preveu que, quan les autoritzacions domiciliades en el terme municipal on s'ubiquin ports, aeroports, estacions d'autobusos, fires, mercats o altres similars on es generi un trànsit important que afecti diversos municipis no bastin per atendre la demanda de transport, l'autoritat competent en matèria de transport interurbà ha d'establir, amb l'informe previ dels municipis afectats, un règim específic que possibiliti que vehicles amb autorització de transport interurbà domiciliada en altres municipis realitzin serveis en els punts de generació de trànsit.

L'art. 69.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les illes Balears, estableix que les autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal s'han de regir per les disposicions que estableixin els òrgans competents per expedir les autoritzacions en l'àmbit insular respectiu sobre les condicions que s'han de complir, el procediment d'autorització, els drets i les obligacions del subjecte autoritzat, el termini de durada, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació de l'autorització i la resta de condicions que es considerin adequades.

L'art. 71 de la Llei esmentada abans diu que:  

1. Amb caràcter general, la prestació del servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme ha de tenir l'origen en el municipi per al qual s'ha obtingut l'autorització, i s'hi han d'aplicar les tarifes autoritzades.

2. No obstant això, es poden constituir règims de recollida de viatgers fora dels municipis per als quals s'ha expedit l'autorització de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme.

3. L'òrgan competent per expedir les autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme ha d'establir les condicions de recollida de viatgers per a aquests règims i, si escau, el règim tarifari aplicable.

4. Aquests règims especials de recollida de viatgers s'han d'establir i ordenar sens perjudici de les competències que puguin correspondre als ajuntaments pel que fa a la prestació del servei i a l'atorgament i la revocació de les llicències municipals.

La Llei  13/1998 de 23 de desembre atribueix  competències als consells insulars de Menorca i Eivissa i Formentera en matèria de transports terrestres.

Per tot això, com a titular del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en relació amb el Decret de presidència núm. 227/2023 de 17 de novembre, d'extinció d'un departament i reestructuració de la resta de departaments (BOIB núm. 158 de 21 de novembre de 2023);

Resolc:

Autoritzar el següent règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes temporals de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme durant l'any 2024 que es durà a terme de l'1 de juny al 30 de setembre de 2024, ambdós inclosos:

Règim específic de recollida de viatgers a l'illa de Menorca per titulars d'autoritzacions interurbanes temporals de transport discrecional de viatgers en vehicles turisme durant l'any 2024

Primer. Als efectes d'ordenar el funcionament de la prestació del servei de taxi, es considera que tots els termes municipals de l'illa de Menorca són un possible punt de generació de demanda.

Segon. S'autoritza els titulars d'autoritzacions temporals de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme de la classe VT a recollir viatgers fora del terme municipal on estigui domiciliada l'autorització, d'acord amb les normes de funcionament següents:

- Els vehicles adscrits a autoritzacions VT temporals poden carregar viatgers sempre que no hi hagi taxis del mateix terme municipal o, si n'hi ha, que no siguin suficients per recollir els viatgers que hi hagi.

- La recollida de viatgers a les parades s'ha de fer a la capçalera de les parades i respectant sempre el torn d'espera. Es prohibeix expressament seleccionar els serveis.

- Els taxis temporals que no estiguin domiciliats al terme municipal on es genera la demanda no poden romandre estacionats a les parades d'aquest municipi si en aquell moment no hi ha viatgers que esperin per ser recollits.

- Els taxis temporals que no estiguin domiciliats al terme municipal on es genera la demanda no poden circular en buit pels municipis on no estiguin domiciliats.

- Els taxis temporals han de tornar al municipi on estiguin domiciliats, després de prestar el servei fora del seu municipi, llevat que no hi hagi taxis del mateix terme municipal o, si n'hi ha, que no siguin suficients per recollir els viatgers que hi hagi.

Tercer. S'autoritza els titulars d'autoritzacions de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme de la classe VT temporals amb vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda a recollir viatgers fora del terme municipal on estigui domiciliada l'autorització sempre que la demanda de servei sigui d'un usuari amb mobilitat reduïda.

Quart.  Els serveis de recollida de viatgers en ports i aeroports que hagin estat expressament contractats els poden prestar els titulars d'autoritzacions temporals domiciliades en municipis diferents on s'ubiquin els ports i aeroport sempre que la destinació del servei es trobi en el municipi en què estigui domiciliada l'autorització.

Cinquè. Els sistemes tecnològics implantats al servei de taxi han de fer possible una assignació dels serveis transparent i equitativa, i ha de garantir la prestació dels serveis de suport sense desatendre les demandes generades al mateix municipi, especialment a les seves parades.

Els ajuntaments, d'acord amb les seves competències, poden establir un sistema de torns a les parades de cada terme municipal d'acord amb els criteris de millor atenció a l'usuari.

Sisè. Aquest règim específic de recollida s'ha de revisar dins el darrer trimestre de l'any, sempre d'acord amb els ajuntaments i després d'escoltar els representants del sector del taxi.

Setè. La vigència d'aquest règim s'estén des de l'1 de juny fins al 30 de setembre de 2024.  En el darrer trimestre de l'any 2024 es valorarà aquest règim especial de recollida i, si escau, es revisarà, d'acord amb els ajuntaments i escoltat el sector del taxi de l'illa.

Vuitè. L'incompliment del règim esmentat és susceptible de sanció d'acord amb el que preveuen la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, i el Reglament d'ordenació dels transports terrestres, sense perjudici d'aplicar la resta de normes sancionadores que siguin escaients.

La qual cosa us comunic perquè en prengueu coneixement i tengui els efectes que corresponguin, al mateix temps que us faig saber que contra l'acord precedent, que no esgota la via administrativa, podeu interposar, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la data de recepció d'aquesta notificació, recurs d'alçada davant la Presidència del Consell Insular, sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat si no se us n'ha notificat la resolució quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Signat a Maó en la data de la signatura electrònica (17 de maig de 2024)

El conseller executiu de Mobilitat Consell Insular de Menorca Juan Manuel Delgado Díaz