Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUBÍ
Núm. 319193
Aprovació de l’Ordenança pel foment de la convivència ciutadana i el civisme al municipi de Llubí
L'Ajuntament Ple en sessió ordinària de dia 18 de març de 2024, va acordar l'aprovació de l'Ordenança pel foment de la convivència ciutadana i el civisme al municipi de Llubí.
Publicat anunci d'aprovació al BOIB núm. 46, de data 6 d'abril de 2024, i havent transcorregut 30 dies sense presentació de reclamacions ni al·legacions, l'aprovació de dita Ordenança és definitiva, quedant el text íntegre de la següent manera:
ORDENANÇA PEL FOMENT DE LA CONVIVÈNCIA CIUTADANA I EL CIVISME AL MUNICIPI DE LLUBÍ
DISPOSICIONS GENERALS
La finalitat d'aquesta ordenança és fomentar el clima de convivència social i respecte mutu que motivi les relacions solidàries, el civisme i la tolerància entre la ciutadania de Llubí i, si és el cas, corregir les actituds negligents, irresponsables o incíviques que puguin deteriorar la qualitat de vida i l'entorn social del municipi.
A l'espai públic tothom té dret a troba les condicions adequades per a la seva realització personal, política, social i per aconseguir això sovint s'han d'atendre determinats deures de solidaritat, respecte mutu i tolerància.
Aquesta ordenança pretén ser una eina complementària per fer front a les circumstàncies que poden afectar o alterar la convivència i per aquest motiu dona resposta a aquestes situacions basant-se en el reconeixement del dret que té tothom a comportar-se lliurement en els espais públics i ésser respectat en la seva llibertat, però d'altra banda també en la necessitat que tothom assumeixi determinats deures de convivència i respecte a la llibertat, la dignitat i els drets reconeguts als altres, i també mantenir l'espai públic en condicions adequades.
Per aquest motiu l'ordenança tracta de resoldre problemes com són la degradació visual i deteriorament ambiental de l'entorn urbà, el consum de begudes alcohòliques i drogues a llocs no permesos, la realització de necessitats fisiològiques a la via pública, la contaminació acústica i per residus o les actituds incíviques al mobiliari urbà i equipaments i el vandalisme al patrimoni municipal.
TÍTOL I OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ
Article 1 Objecte
L'objecte d'aquesta ordenança és regular l'activitat de les persones físiques i jurídiques que es desenvolupa a l'espai públic o que transcendeix l'àmbit estrictament privat, mitjançant la modulació o correcció de determinats tipus de comportaments a fi d'aconseguir el benestar col·lectiu i possibilitar la convivència ciutadana.
A aquests efectes l'ordenança regula una sèrie de mesures encaminades específicament a millorar el civisme i la convivència a l'espai públic, indica els béns jurídics protegits i preveu les conductes que en cada cas poden ser sancionades perquè pertorben, lesionen o deterioren la convivència ciutadana o els béns que es troben a l'espai públic
Article 2 Àmbit d'aplicació
1. La present ordenança serà d'aplicació a tot el terme municipal de Llubí i en particular a tots els espais públics del municipi com són béns, instal·lacions, mobiliari i equipaments municipals i els altres espais destinats a l'ús o al servei públic de titularitat municipal, així com a les construccions, instal·lacions, mobiliari urbà i resta de béns i elements de domini públic municipals situats en aquells.
2. Aquesta ordenança serà d'aplicació a totes les persones que es trobin al municipi de Llubí, sigui quina sigui la seva situació jurídica administrativa concreta.
Article 3 Fonaments legals
El fonament legal d'aquesta ordenança és en primer lloc l'aplicació dels principis constitucionals i el desenvolupament dels principis continguts en el vigent Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 27 de febrer). La fonamentació legal immediata es basa en la vigent normativa de règim local i d'acord amb la potestat municipal de tipificar infraccions i sancions que, amb la finalitat d'ordenar les relacions de convivència ciutadana, s'estableixen en els articles 139 i següents de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
TÍTOL II PRINCIPIS GENERALS DE CONDUCTA CÍVICA A L'ESPAI PÚBLIC. INFRACCIONS I SANCIONS
Capítol I Degradació visual i acústica de l'entorn urbà i accés sense autorització
Article 4 Fonament de la regulació
La regulació es fonamenta en el dret a gaudir de l'entorn i el paisatge urbà del municipi, que és indissociable del deure correlatiu a mantenir-lo en bones condicions de neteja i imatge.
Article 5 Comportament i conducta
1. Es prohibeix realitzar tota mena de pintada, inscripció, grafisme, ratlladura o adhesiu amb qualsevol matèria sobre la superfície de qualsevol element de l'espai públic o privat, tant interior com exterior i en general la resta d'elements descrits a l'article 2.1, d'aquesta ordenança així com l'accés a les esmentades instal·lacions, fora de l'horari estipulat o sense autorització.
2. En temes acústics es complirà amb el que dicta la llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears i les seves modificacions com també la Llei Estatal 37/2003, de 17 de novembre, del renou.
Article 6 Règim de sancions
1. Les conductes descrites en l'article precedent tendran la consideració d'infracció lleu i seran sancionades amb multa de fins a 750 euros, llevat que el fet constitueixi una infracció més greu. L'accés a espais públics no autoritzats serà sancionat amb multa de fins a 300 euros.
2.Tendran la consideració d'infracció greu, sancionada amb multa de 751 a 1500 euros, les pintades o els grafits que es realitzin:
3. Tendran consideració de infracció molt greu, sancionada amb multa de 1501 a 3000 euros, les pintades o graffitis realitzats sobre patrimoni o edificis catalogats o protegits
Capítol II Salubritat i actituds violentes
Article 7 Fonament de la regulació
La regulació es fonamenta en la protecció de la salut pública i la salubritat, el dret de gaudir d'un espai públic net i no degradat i el respecte a les pautes generalment acceptades de la convivència ciutadana i el civisme.
Article 8 Comportament i conducta
Es prohibeix mantenir conductes incíviques, actituds vexatories, actituds violentes, insults, realitzar activitats fisiològiques com defecar i orinar en qualsevol dels espais definits a l'article 2.1. d'aquesta ordenança.
Article 9 Règim de sancions
1. La conducta descrita en els articles precedents serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 300 euros, tret que el fet constitueixi una infracció més greu.
2. Constituirà infracció greu quan la conducta descrita a l'article precedent es realitzi en espais de concorreguda afluència de persones o siguin freqüentats per menors o es faci en el patrimoni o edificis catalogats o protegits i es sancionarà amb multa de 750 a 1500 euros.
Capítol III Consum de begudes alcohòliques
Article 10 Fonament de la regulació
La regulació es fonamenta en la protecció de la salut pública i la salubritat, el respecte al medi ambient, la protecció de menors, el dret al descans i tranquil·litat dels veïns, el dret a gaudir d'un espai públic net i no degradat, la correcta utilització de la via pública i la garantia de la seguretat pública.
Article 11 Comportament i conducta
1. Es prohibeix el consum, dispensació i venda de begudes alcohòliques en els espais i vies públiques., excepte en els llocs i casos autoritzats expressament, supòsits en què el consum de begudes alcohòliques tengui lloc en establiments i altres espais autoritzats com terrasses i reservats, o quan l'esmentat consum compti amb l'oportuna autorització en casos puntuals com ara festes patronals.
2. Es prohibeix llençar a terra o depositar a la via pública recipients de begudes com ara llaunes, botelles, tassons o qualsevol altre residu. En casos de consum i venda de begudes autoritzats d'acord amb l'article anterior s'acotarà l'activitat a un determinat perímetre i en cap cas s'admetran materials que puguin ser perillosos.
Article 12 Règim de sancions
1. La conducta descrita en l'article precedent serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 500 euros, tret que el fet constitueixi una infracció més greu.
2. Constituirà infracció greu quan la conducta descrita a l'apartat primer de l'article procedent pugui alterar greument la convivència ciutadana i es sancionarà amb multa de 750 a 1500 euros.
A aquests efectes, l'esmentada alteració es produeix quan concorrin alguna de les circumstàncies següents:
- Quan el consum es faci de forma massiva per grup de ciutadans o ciutadanes o en convidi a l'aglomeració.
- Quan causi molèsties a les persones usuàries de l'espai públic i al veïnatge (aldarulls, renous..)
- Quan el lloc on es consumeixi es caracteritzi per l'afluència de menors o la presència d'infants.
Capítol IV Consum de drogues
Article 13 Fonament de la regulació
La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en la protecció de la salut pública i la salubritat.
Article 14 Comportament i conducta.
L'Ajuntament promou i dóna suport a les iniciatives destinades a la prevenció i al tractament de les drogodependències. No es permet el consum i la tinença il·lícita de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques considerades il·legals per la legislació vigent als espais públics, ni el consum de drogues legals fora del marc normatiu vigent. Tampoc es permet l'abandonament al carrer o espais públics dels estris, instruments o residus generats per aquest consum.
Article 15 Règim de sancions.
D'acord amb la legislació vigent (Llei 1/1992 de seguretat ciutadana) la conducta descrita en l'article precedent constitueix infracció greu sempre que no sigui constitutiva d'infracció penal.
Capítol V Actituds vandàliques en l'ús del patrimoni i del mobiliari urbà. Deteriorament de l'espai urbà.
Article 16 Fonaments de la regulació
La regulació es fonamenta en protegir l'ús racional de l'espai públic, el respecte a les persones i béns, la seguretat, la salut i la integritat física de les persones o el patrimoni municipal.
Article 17 Comportament i conducta
1. Estan prohibits els actes de deteriorament greu del mobiliari urbà com ara destrosses dels espais públics o les seves instal·lacions o elements, siguin mobles o immobles.
2. Estan prohibides les conductes vandàliques, agressives o negligents en l'ús del mobiliari urbà que generin situacions de risc o perill per a la salut i la integritat física de les persones o béns.
Article 18 Règim de sancions
1. Sense perjudici de la legislació penal i de protecció de la seguretat ciutadana les conductes descrites en l'apartat primer de l'article precedent són constitutius d'infracció greu i se sancionaran amb multa de 750 a 1500 euros.
2. Sense perjudici de la legislació penal i de protecció de la seguretat ciutadana les conductes descrites en l'apartat segon de l'article procedent són constitutius d'infracció molt greu i se sancionaran amb multa de 1500,01 a 3000 euros.
Capítol VI Dipòsit de fems o deixalles inorgàniques a la via pública fora de l'horari estipulat
Article 19 Fonament de la regulació.
La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en protegir l'ús racional de l'espai públic i les condicions de salubritat pública.
Article 20 Comportament i conducta
a) Està prohibit treure els contenidors de fems, bosses de fems, residus i deixalles a la via pública fora de l'horari establert: abans de les 7h els dies que es realitzin recollides el dematí i abans de les 20h per les recollides dels vespres. Els horaris de recollida i les fraccions que es recullen cada dia estan publicades a la web www.residuspla.net.
b) Està prohibit deixar residus (fems, voluminosos, enderrocs..) fora dels espais autoritzats, camins públics o a les papereres (les papereres están a la via pública per dipositar petits residus que s'han produït a prop d'aquell espai. Queda totalment prohibit dipositar les bosses de fems dels habitatges al costat de les papereres.
b) Pel que fa a la recollida porta a porta no es podran depositar residus a la via pública que no siguin els permesos d'acord amb la normativa específica.
c) Està prohibit tirar papers, envasos, bosses, llosques, etc. en els espais públics.
d) Sols es poden deixar residus voluminosos (mobles vells, aparells electrònics, etc.) els dies, horaris i llocs establerts per a la recollida.
e) Les restes de poda sols s'autoritza dipositar-los a l'espai habilitat al punt verd.
f) Els enderrocs i residus de construcció s'han d'abocar a contenidors específics, tot quedant prohibit el seu abocament a espais públics, inclosos els camins.
Article 21 Règim de Sancions
1. La conducta reiterada en l'apartat c), serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 100 euros.
2. La conducta descrita en els articles precedents serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 300 euros, tret que el fet constitueixi una infracció més greu.
3. Constituirà infracció greu quan la conducta descrita a l'article precedent es realitzi en espais de concorreguda afluència de persones o siguin freqüentats per menors, o es faci en patrimoni o edificis catalogats o protegits i és sancionarà amb multa de 750 a 1500 euros.
Capítol VII La neteja de la via pública
La regulació es fonamenta en la protecció de la salut pública i la salubritat, el respecte al medi ambient, el dret a gaudir d'un espai públic net i no degradat, la correcta utilització de la via pública i la garantia de la seguretat pública.
Article 22 Fonaments de la regulació
1. Qualsevol activitat que pugui ocasionar brutícia a la via pública requereix llicència o autorització prèvia de l'Ajuntament. Els seus titulars són els responsables de evitar el deteriorament de la via pública, prevenir que aquesta s'embruti i, si és el cas, han de netejar i retirar tots els materials residuals que l'activitat generi en acabar l'activitat .
2. Els titulars d'activitats que utilitzin la via pública o terrenys municipals, estan obligats a dipositar una fiança que garanteixi les responsabilitats derivades de la seva activitat. Si fos necessari efectuar una neteja per part de l'Ajuntament, la fiança servirà per pagar aquests costos.
3. Les persones que realitzin obres a la via pública i zones limítrofes, han de protegir l'obra mitjançant la col·locació d'elements adequats al seu voltant per evitar que s'escampin runes, terres o altres materials sobrants d'obra, fora de la zona afectada pels treballs.
4. Quan es tracti d'obres a la via pública o d'edificació s'han d'instal·lar tanques i altres elements de protecció com llums de senyalització i, també, tubs de càrrega i descàrrega de materials i productes d'enderrocament, que han de tenir les condicions necessàries per impedir que s'embruti la via pública i que causin danys a les persones o coses.
5. Les superfícies immediates als treballs de rases, canalitzacions i connexions realitzades a la via pública s'han de mantenir sempre netes i exemptes de tota mena de materials residuals en les condicions que determina l'Ordenança que regula les instal·lacions de conduccions a la via pública i espais lliures.
6. Els materials de subministrament, i també els residus, s'han de dipositar dintre de l'obra o dins de la zona delimitada de la via pública degudament autoritzada. Si calgués depositar-los en la via pública, s'exigirà autorització municipal.
7. Totes les operacions d'obres com pastar, serrar, etc., s'han de fer a l'interior de l'obra. Està totalment prohibit realitzar aquests treballs en d'altres llocs de la via pública.
8. Un cop finalitzades les operacions de càrrega i descàrrega, sortida i entrada a les obres de qualsevol vehicle susceptible de produïr brutícia, el personal responsable de les operacions i subsidiàriament els titulars dels establiments i les obres, han de netejar la via pública i a retirar tots els materials que s'hi hagin llençat.
9.Es obligació del contractista la neteja diària i sistemàtica de la via pública en tota la zona afectada per la construcció d'edificis o altres obres.
Article 23 Comportament i conducta
1. Es prohibeix el transport de formigó amb vehicle formigonera que no dugui tancada la bocana de descàrrega com a dispositiu que impedeix l'abocament de formigó a la via pública. Així mateix, es prohibeix netejar les formigoneres a la via pública.
2. Quant al que disposen els números precedents, n'és responsable el conductor i,
subsidiàriament, el propietari del vehicle que està obligat a retirar el formigó abocat i a reparar els danys causats, sense perjudici de la sanció que correspongui.
3. Es prohibeix realitzar a la via pública els actes que s'especifiquen a continuació:
a. Buidar, abocar i dipositar qualsevol tipus de material residual i aigües brutes tant a la vorera com a la calçada, escocells d'arbres i solars sense edificar.
b. Buidar, llençar o dipositar qualsevol deixalla de tipus industrial líquida, sòlida o solidificable.
c. Abandonar mobles, estris i altres objectes d'ús domiciliari.
d. Abandonar animals morts.
e. Netejar animals a la via pública.
f. Rentar vehicles i maquinària, o canviar olis o efectuar-hi reparacions o altres actuacions similars, llevat d'actuacions puntuals d'emergència,
g. Tirar aigua de netejar terrasses en sabo, o amb restes de bruticies d'animals.
h. Deixar restes d'olis o greixos per avaries de vehicles
Article 24 Règim de Sancions
1. La conducta descrita en els articles precedents serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 300 euros, tret que el fet constitueixi una infracció més greu.
2. Constituirà infracció greu quan la conducta descrita a l'article precedent es realitzi de manera reiterada o els desperfectes ocasionats siguin de gran magnitud i es sancionarà amb multa de 750 a 1500 euros.
Capítol VIII Higiene, dignitat i benestar d'animals
Article 25 Fonament de la regulació
La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en la neteja de l'espai públic i les condicions de salubritat pública, a més de respectar el benestar animal.
Article 26 Comportament i conducta.
1.Els propietaris dels animals són directament responsables dels danys i perjudicis a persones, altres animals, a mobiliari públic i de embrutar la via pública en el seu cas.
En absència del propietari serà responsable subsidiari la persona que en el moment de produir-se la infracció tingui l'animal i en tot cas, si l'animal resta tot sol, s'identificarà mitjançant el xip i el titular serà el responsable.
Qui porti l'animal està obligat a recollir i retirar-ne les brutícies i netejar la part afectada de la via pública. Els excrements s'han de dipositar dins les papereres que hi ha repartides pel poble específiques pels cans o les destinades a rebuig o els propietaris se'ls han d'emportar al seu habitatge per treure'ls el dia corresponent de recollida, a més els propietaris han de portar una botella amb aigua i lleixiu o vinagre per tirar on orini el seu animal.
Queda prohibit donar menjar a la via pública a qualsevol animal (propi, abandonat o d'una colònia controlada, exceptuant les persones autoritzades per l'Ajuntament), o deixar restes de menjar o qualsevol utensili (plat, capsa, embolcall, etc.) en la via pública.
2. L'exhibició d'animals vius s'ha de fer tot respectant el seu benestar.
3. Queden prohibits els espectacles animals on aquests resultin ferits i/o morts.
Capítol IX Organització i autorització d'actes públics.
Article 27 Fonaments de la regulació
La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en protegir l'ús racional de l'espai públic. S'ha de respectar el dret de les persones al descans i a gaudir d'una qualitat ambiental (renous excessius, aire lliure de pol·lució, etc.).
Article 28 Organització i autorització d'actes públics
1. Els organitzadors d'actes celebrats als espais públics han de garantir la seguretat de les persones i els béns. A aquests efectes han de complir amb les condicions de seguretat generals i d'autoprotecció que es fixin, en cada cas, per l'òrgan competent.
2.Els organitzadors d'actes públics, en atenció als principis de col·laboració, co- responsabilitat i confiança amb l'autoritat municipal, hauran de vetllar perquè els espais públics utilitzats no s'embrutin i no es deteriorin els seus elements urbans o arquitectònics, restant obligats, en el seu cas, a la corresponent reparació, reposició i/o neteja.
3. Els organitzadors tindran l'obligació d'acabar l'acte dins l'horari establert, assegurant-se de que s'acabarà el renou abans de l'hora autoritzada (l'horari d'aturada de música i renous sera a les 1,30h de la matinada i la retirada i acabament de les festa serà a les 2,00h, aquests horaris podran ser modificats per l'Ajuntament en casos excepcionals com per exemple les festes locals)
4. L'Ajuntament no atorgarà autorització per a la celebració d'esdeveniments festius, musicals, culturals, esportius o d'índole similar en els espais públics on es pretenguin realitzar quan, per les previsions del públic assistent, les característiques de l'espai públic o altres circumstàncies degudament acreditades i motivades a l'expedient, els esmentats esdeveniments puguin posar en perill la seguretat, la convivència o el civisme. En aquests supòsits, sempre que sigui possible, l'Ajuntament proposarà als organitzadors espais alternatius on pugui celebrar-se l'acte.
5.- Les sol·licituds de llicència seran tramitades d'acord amb la legislació de procediment comú. En concret, l'interessat haurà de presentar una sol·licitud
acompanyada d'una memòria descriptiva on es detalli l'emplaçament, els horaris i el tipus d'activitat a desenvolupar i les mesures a adoptar en el seu cas, tot prèviament a la difusió d'aquesta.
Article 29 Règim de Sancions
1. Si els organitzadors de l'acte a un espai públic no han deixat l'espai degudament netejat i en condicions, o no han complert amb l'horari establert per l'Ajuntament, la conducta serà constitutiva d'infracció lleu i es sancionarà amb multa de fins a 300 euros, tret que el fet constitueixi una infracció més greu.
2. Constituirà infracció greu quan la conducta també derivi en destrosses en l'espai públic o deteriorament del mateix, en patrimoni , edificis catalogats o protegits i és sancionarà amb multa de 750 a 1500 euros. Així com la restitució o reparació dels danys.
TÍTOL III DISPOSICIONS COMUNES SOBRE RÈGIM SANCIONADOR I ALTRES MESURES D'APLICACIÓ .
Article 30 Rebaixa de la sanció si es paga de manera immediata
1. Les persones denunciades poder assumir la seva responsabilitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, amb una reducció de la sanció al seu import mínim si el pagament es fa efectiu abans de l'inici del procediment sancionador. Quan l'ordenança no fixi l'import mínim de la sanció que correspongui, la rebaixa serà del setanta-cinc per cent del seu import mínim.
2. Els presumptes infractors poden reconèixer la seva responsabilitat mitjançant el pagament de les sancions de multa amb una reducció del trenta per cent de l'import de la sanció.
3.La reiteració de denúncies, pot ocasionar que la sanció passi de lleu a greu o molt greu.
4. Els infractors menors d'edat, les sancions seran responsabilitat dels seus pares o tutors legals, en tot cas es pot intentar la restitució o reparació del dany amb treballs per la comunitat baix la supervisió de educadors, serveis socials o policia tutor.
5. Quan hi ha voluntat de reparació o restitució del dany, la sanció podrà ser rebaixada fins un 50% del seu import.
Article 31 Reparació de danys
La imposició de les sancions que corresponguin per l'incompliment d'aquesta Ordenança no exonera la persona infractora de l'obligació de reparar els danys a perjudicis causats, llevat que aquesta se substitueixi per treballs en benefici de la comunitat, d'acord amb l'article següent.
Article 32 Substitució o complementació de les multes i reparació dels danys per treballs en benefici de la comunitat.
L'Ajuntament podrà substituir a complementar la sanció de multa per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres treballs per la comunitat.
L'Ajuntament també pot substituir o complementar, en la resolució o posteriorment, la reparació econòmica dels danys i els perjudicis causats als béns per altres reparacions equivalents en especie consistents en l'assistència a sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per la comunitat.
Article 33 Procediment sancionador.
El procediment sancionador s'ajustarà als principis de la potestat sancionadora continguts en la Llei 30/1992 de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i es tramitarà d'acord amb l'establert al Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir per l'administració autonòmica en l'exercici de la potestat sancionadora, sempre que no siguin aplicables totalment o parcialment, per raó de la matèria, els procediments específics legalment o reglamentàriament establerts.
Llubí, (signat electrònicament: 20 de maig de 2024)
La batlessa Magdalena Perelló Frontera.