Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 315655
Acord del Consell de Govern de 17 de maig de 2024 pel qual es crea la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Estatut d'autonomia, en l'article 105, estableix que els poders públics de les Illes Balears han de vetlar per fomentar la pau, la solidaritat, la tolerància, el respecte dels drets humans i la cooperació per al desenvolupament amb els països i les poblacions estructuralment menys desenvolupats, amb la finalitat última d'erradicar la pobresa.

La Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, substitueix la primera normativa aprovada l'any 2005.

Després de quinze anys, el sector ha viscut una transformació en conjunt, pel que fa a la forma de cooperar mateix, a la tipologia dels programes i les accions, als recursos disponibles, als actors implicats i les seves relacions, així com al context nacional i internacional de la cooperació al desenvolupament.

La necessitat de cooperar amb una lògica de transformació social que no només se centri en les intervencions als territoris del Sud, sinó que també contribueixi perquè les persones de les Illes Balears prenguem consciència de les desigualtats i de la nostra responsabilitat en les causes dels problemes com a ciutadania global, ens empoderem i esdevinguem protagonistes de la transformació d'aquesta realitat. És per això que parlam de cooperació per a la transformació global.

La política balear de cooperació s'ha de fonamentar en la plena realització dels drets humans de totes les persones, en la lluita contra la pobresa i en l'assumpció pels agents dels seus rols respectius com a titulars de drets, obligacions i/o responsabilitats. És una política que posa en el centre la sostenibilitat ecològica i l'empoderament de l'agenda feminista i de les seves organitzacions i deixa enrere visions economicistes del desenvolupament en favor de la sostenibilitat de la vida de les persones i les comunitats en relació amb la natura.

Davant aquesta situació, tenim la necessitat i la responsabilitat de configurar un nou sistema de cooperació de les Illes Balears més estratègic, més flexible i obert i amb més capacitat de resposta, que faciliti el diàleg entre els diferents agents i elements d'aquesta política; un model més democràtic i participatiu, tant amb els agents de les Illes Balears com amb els agents del Sud.

L'article 16 de la Llei 8/2023 recull l'òrgan adscrit a la Conselleria de Famílies i Afers Socials per a la coordinació tècnica i política de l'Administració de la Comunitat Autònoma i responsable de vetlar particularment per la coherència de polítiques del Govern en matèria de cooperació per a la transformació global.

En aquest context normatiu, i amb l'objectiu de simplificar l'estructura i agilitar i aclarir el funcionament de l'òrgan consultiu i de participació en matèria de cooperació per a la transformació global, s'ha considerat convenient crear la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global.

El nou òrgan vol ser un instrument operatiu i àgil envers el debat participatiu en les matèries relacionades amb la cooperació per a la transformació global, en què diferents àmbits administratius i sectors socials estan implicats.

Així mateix, pretén constituir un òrgan de feina, amb la possibilitat de crear, en el si de la Comissió de Coordinació, grups de treball no permanents per abordar matèries o fer estudis o propostes concretes sobre els assumptes que determini el Ple.

L'article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que els òrgans col·legiats que realitzin exclusivament funcions consultives internes o d'assessorament i de consulta no preceptiva es poden crear per conveni, per acord del Consell de Govern o per resolució del titular de la conselleria interessada. Així, atesa la conveniència que hi participin representants d'altres conselleries, es considera adient fer ús de l'acord del Consell de Govern per crear la Comissió de Coordinació  del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, en la sessió de 17 de maig de 2024, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Crear la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global, d'acord amb el que disposa l'annex.

Segon. Establir que aquest Acord té efecte a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 17 de maig de 2024

La secretària del Consell de Govern Maria Antònia Estarellas Torrens

 

 

ANNEX Règim jurídic i funcionament de la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global

1. Creació, naturalesa, finalitat i adscripció

1. D'acord amb l'article 16 de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, es crea la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global.

2. La Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global és un òrgan de naturalesa col·legiada i caràcter consultiu la finalitat del qual és la coordinació tècnica i política de l'Administració de la Comunitat Autònoma i la coherència de polítiques del Govern en matèria de cooperació per a la transformació global.

3. La Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global s'adscriu a la conselleria competent en matèria de cooperació per a la transformació global.

4. La creació de la Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global no suposa cap nova despesa.

2. Règim jurídic

1. Quant al règim jurídic, la composició i el funcionament, la Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global s'ha d'ajustar al que disposa aquest annex.

2. En tot el que no preveu aquest annex, s'ha d'aplicar el que disposen, en matèria d'òrgans col·legiats, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Funcions de la Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global

1. Amb caràcter general, pertoca a la Comissió la coordinació tècnica i política de l'Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de cooperació per a la transformació global i vetlar particularment per la coherència de polítiques del Govern.

2. En particular, s'atribueixen a la Comissió de Cooperació per a la Transformació Global les funcions següents:

  1. Servir d'espai d'interlocució i assistència mútua dins el Govern de les Illes Balears amb la finalitat d'optimitzar la gestió i els resultats de la política de cooperació i solidaritat.
  2. Coordinar i alinear les accions de les conselleries i dels ens que integren el sector públic autonòmic que, en l'àmbit de les competències sectorials respectives, duen a terme actuacions en matèria de cooperació per a la transformació global.
  3. Coordinar, impulsar i alinear les assistències tècniques o la mobilitat de coneixement entre el personal de l'Administració pública de les Illes Balears i el personal d'institucions, organismes o entitats socials dels països i els territoris objecte d'actuacions de cooperació, amb l'objectiu de promoure una relació d'intercanvi i aprenentatge mutus.
  4. Garantir la coherència i la complementarietat de les actuacions de cooperació per a la transformació global que du a terme l'Administració autonòmica.
  5. Impulsar i definir línies d'actuació conjunta entre conselleries.
  6. Alinear, coordinar i impulsar la cooperació tècnica del Govern.
  7. Conèixer les relacions del Govern de les Illes Balears amb els agents internacionals de cooperació per a la transformació global.
  8. Conèixer els acords de col·laboració i les actuacions que es desenvolupin amb els agents internacionals de cooperació per a la transformació global.
  9. Qualsevol altra funció d'interès en matèria de cooperació.

4. Composició de la Comissió

1. La Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global té la composició següent:

  1. Presidència: la consellera de Famílies i Afers Socials.
  2. Vicepresidència: la directora general de Cooperació i Immigració o la persona que delegui. Substitueix la presidenta en cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal.
  3. Vocalies: una persona en representació de cada conselleria de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, designada pel conseller o consellera corresponent, amb rang mínim de director general.

2. Els nomenaments dels vocals han d'incloure la designació de vocals suplents per cada una de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. La presidenta, a proposta de la directora general de Cooperació i Immigració, ha de nomenar el secretari o secretària entre el personal tècnic adscrit a la Direcció General, que actua amb veu sense vot. En cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal, l'ha de substituir un altre tècnic o tècnica adscrit a la mateixa direcció general, nomenat i separat de la mateixa manera que l'establerta per al secretari o secretària titular.

4. La Comissió ha de fixar els membres i la persona coordinadora, les funcions i la durada de l'activitat dels grups de treball en el moment que es creïn.

5. Els grups de treball s'han de reunir amb la periodicitat que determini la persona designada per a la coordinació corresponent.

5. Funcions de la presidència

1. Són funcions de la presidència:

  1. Representar la Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global.
  2. Convocar les sessions, ordinàries i extraordinàries, i fixar-ne l'ordre del dia.
  3. Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.
  4. Informar els vocals de les activitats que es duguin a terme.
  5. Convidar a les sessions persones que puguin aportar informació o mitjans necessaris per acomplir les tasques encomanades.
  6. Dirimir amb el vot els empats, a l'efecte d'adoptar acords.
  7. Exercir qualssevol altres funcions que siguin inherents a la presidència.

2. La persona titular de la presidència pot delegar les seves funcions en la titular de la vicepresidència.

6. Funcions de la vicepresidència

Són funcions de la vicepresidència:

  1. Substituir la presidenta en cas de vacant, absència o malaltia.
  2. Fer les funcions que li encomani o li delegui la presidenta.

7. Funcions de la secretaria

Són funcions de la secretaria:

  1. Vetlar per la legalitat formal i material de les actuacions de l'òrgan col·legiat, certificar-ne les actuacions i garantir que es respectin els procediments i les regles de constitució i adopció d'acords, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
  2. Preparar el despatx dels assumptes i estendre una acta de cada sessió.
  3. Custodiar les actes.
  4. Facilitar una còpia de les actes als vocals que la sol·licitin.
  5. Expedir certificats que, amb el vistiplau de la presidenta, donin fe dels acords aprovats.
  6. Efectuar la convocatòria de les sessions, per ordre de la presidenta.
  7. Assistir a les reunions, amb veu sense vot.
  8. Rebre els actes de comunicació dels membres, com ara les notificacions, les peticions de dades, les rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de què hagi de prendre coneixement, així com rebre i certificar els escrits que els membres de la Comissió redactin per expressar i justificar els motius del sentit del seu vot.
  9. Exercir qualssevol altres funcions que siguin inherents a la condició del càrrec.

8. Règim de funcionament

1. La Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global s'ha d'ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma, i, supletòriament, al que disposen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives que conté aquest Acord.

2. La Comissió de Coordinació té el règim de funcionament següent:

  1. S'ha de reunir, com a mínim, de manera ordinària, una vegada l'any, i, de manera extraordinària, a petició motivada de qualsevol membre.
  2. La presidenta, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol dels membres, pot convocar a les reunions, en qualitat d'assistents, amb veu sense vot, altres càrrecs o representants de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels ens que en depenen, funcionaris d'aquesta Administració, experts en les matèries que s'hagin de tractar en la sessió i qualsevol altra persona que es consideri convenient segons els temes de l'ordre del dia.

9. Convocatòria i règim de sessions

1. La presidenta ha d'establir la convocatòria de la sessió amb una antelació mínima de cinc dies hàbils i n'ha de fixar l'ordre del dia.

2. Les convocatòries han de contenir l'ordre del dia, la data, l'hora i el lloc en què es durà a terme la sessió i, si escau, s'hi ha d'adjuntar l'acta de la sessió anterior i la documentació suficient per conèixer els temes de què s'ha de tractar.

3. Les convocatòries s'han de trametre als membres de la Comissió de Coordinació per mitjans electrònics.

4. Les sessions queden constituïdes, en primera convocatòria, si hi són presents els titulars de la presidència i la secretaria, o les persones que els substitueixin, i, com a mínim, la meitat dels vocals.

5. Si no hi ha quòrum, les sessions es poden dur a terme, en segona convocatòria, mitja hora després, i és suficient l'assistència d'un terç dels membres, a més dels titulars de la presidència i la secretaria o les persones que els substitueixin.

6. Quan, per qualsevol motiu, no es dugui a terme la sessió, el secretari o secretària n'ha de suplir l'acta amb una diligència, amb el vistiplau de la presidenta, en què han de constar la causa per la qual no s'ha fet, els noms dels assistents i els dels membres que s'hagin excusat d'assistir-hi.

7. Es poden fer sessions amb assistència presencial i a distància. En aquest darrer cas, s'ha d'informar els membres dels mitjans electrònics que es poden utilitzar, el sistema de connexió i, si escau, els llocs on estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir a la reunió i participar-hi, d'acord amb l'article 17 de la Llei 40/2015.

10. Acords

1. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots dels membres assistents a la sessió.

2. Correspon a la presidenta dirimir els empats amb el seu vot de qualitat.

11. Actes

1. El secretari o secretària ha d'estendre l'acta de cada sessió, que es pot aprovar en la mateixa sessió o en la següent, amb les observacions o les objeccions que hi facin els membres per precisar-ne millor els continguts. El secretari o secretària ha de signar l'acta aprovada, en què també ha de constar el vistiplau de la presidenta.

2. Les sessions es poden enregistrar. El fitxer resultant de l'enregistrament, juntament amb el certificat d'autenticitat i integritat expedit pel secretari o secretària, i tots els documents en suport electrònic que s'utilitzin com a documents de la sessió es poden adjuntar a l'acta, sense necessitat de fer-hi constar els punts principals de les deliberacions.

3. Es considera aprovada en la mateixa sessió l'acta que, amb posterioritat a la reunió, es distribueixi entre els membres i rebi la seva conformitat per qualsevol mitjà, de la qual cosa el secretari o secretària ha de deixar constància.

4. Les actes han d'incloure la informació següent:

  1. El número de la sessió.
  2. El caràcter ordinari o extraordinari de la sessió.
  3. El lloc, la data i l'hora d'inici i l'hora d'acabament de la sessió.
  4. La relació de persones assistents i la d'absents.
  5. L'ordre del dia.
  6. La relació succinta de les deliberacions, les votacions i els acords que se'n derivin.
  7. Les incidències que es produeixin en el transcurs de la sessió.
  8. Qualsevol aclariment de vot que sol·licitin els membres assistents.

5. Els membres que discrepin de l'acord majoritari poden formular un vot particular per escrit en el termini de dos dies, el qual s'ha d'incorporar al text aprovat.

6. Les actes han de romandre sota la custòdia de la secretaria, que n'ha de facilitar una còpia a qualsevol membre de la Comissió de Coordinació i dels grups de treball que la sol·liciti.

12. Grups de treball de la Comissió de Coordinació

1. La Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global pot crear grups de treball de caràcter temporal sobre les matèries que es requereixin per a l'exercici de les seves funcions i sota la coordinació d'un membre de la Comissió.

2. Els grups de treball tenen el règim de funcionament següent:

  1. Els representants de les conselleries en els grups de treball seran designats per la secretaria general respectiva.
  2. La persona coordinadora del grup de treball trametrà, per mitjans electrònics, als membres del grup, amb una antelació mínima de cinc dies naturals, la data, l'hora i el lloc en què es durà a terme la reunió, així com els temes que s'hi treballaran.
  3. Pot participar a les reunions, en qualitat d'assistent, amb veu sense vot, qualsevol persona (empleat públic, expert, etc.) que es consideri d'interès per al desenvolupament dels temes de l'ordre del dia, convidada per la persona coordinadora, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol dels membres.

13. Transparència

La composició de la Comissió de Coordinació en Matèria de Cooperació per a la

Transformació Global, les convocatòries i les actes seran públiques en el Portal de Transparència.

14. Retribucions

Els membres de la Comissió de Coordinació del Govern de les Illes Balears en Matèria de Cooperació per a la Transformació Global presten els seus serveis de forma gratuïta, i, per tant, no els correspon percebre dietes ni cap altre emolument a càrrec de la Comissió.