Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 309543
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal de servei de recollida de residus i neteja viària de l’Ajuntament d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que en data 29 de febrer de 2024 el Ple de l'Excm. Ajuntament d'Eivissa, va acordar aprovar inicialment l'Ordenança Municipal de servei de recollida de residus municipals i neteja viaria de l'Ajuntament d'Eivissa.

Que una vegada conclòs el termini d'informació pública del citat reglament/Ordenança, queda aprovada definitivament de forma automàtica per transcórrer el termini d'informació pública sense la presentació d'al·legacions contra el text aprovat inicialment.

Mitjançant el present, es publica el text íntegre de Ordenança municipal de serveis de recollida de residus municipals i neteja viaria de l'Ajuntament d'Eivissa, per al seu general coneixement, de conformitat amb l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació amb l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.

Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el terme de dos mesos, a comptar des de l'endemà a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

ANNEX TEXT ÍNTEGRE APROVAT DEFINITIVAMENT

ÍNDEX

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Marc competencial

Article 3. Marc legal i definicions

TÍTOL II DEL SERVEI DE RECOLLIDA

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS SOBRE EL SERVEI DE RECOLLIDA

Article 4. Residus inclosos i exclosos de la gestió municipal

Article 5. Actuacions incloses en el servei de recollida

Article 6. Recollida selectiva i classificació de residus

Article 7. Modalitat de recollida dels residus

Article 8. Recollida ordinària de residus domèstics mitjançant contenidors públics

Article 9. Recollida de residus en contenidors d'ús exclusiu de productors singulars

Article 10. Servei de recollida de paper i cartó de petits productors (Ruta de paper comercial)

Article 11. Titularitat dels residus

Article 12. Taxes pels serveis prestats

CAPÍTOL II DISPOSICIONS SOBRE LA RECOLLIDA DELS DIFERENTS RESIDUS

SECCIÓ 1ª RECOLLIDA SEPARADA DELS RESIDUS DE COMPETÈNCIA MUNICIPAL

Article 13. Recollida d'objectes voluminosos i residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE)

Article 14. Recollida de poda i jardineria

Article 15. Recollida d'olis vegetals

Article 16. Recollida separada de residus tèxtils generats en domicilis

Article 17. Recollida separada de residus de piles i acumuladors

Article 18. Vehicles abandonats i tractament residual de vehicles

Article 19. Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors i reparacions domiciliàries

Article 20. Embarcacions i elements nàutics abandonats

Article 21. Gestió d'animals morts

Article 22. Gestió de residus perillosos

Article 23. Recollida de residus de medicaments i dels seus envasos

Article 24. Autocompostatge

SECCIÓ 2ª OBLIGACIONS GENERALS

Article 25. Obligacions generals per a totes les persones usuàries

Article 26. Obligacions dels productors singulars

Article 27. Obligacions dels petits productors de paper i cartó

Article 28. Mesures i instruments econòmics i de finançament dels serveis de gestió de residus de competència municipal.

TÍTOL III NETEJA VIÀRIA

Article 29. Concepte d'espai públic i competències municipals

Article 30. Prestació del servei de neteja viària

Article 31. Obligacions i prohibicions específiques sobre la neteja viària

Article 32. Terrenys, solars i altres elements de domini particular

Article 33. Animals

Article 34. Esdeveniments públics o privats

Article 35. Reparacions de vehicles i maquinària

Article 36. Operacions de càrrega i descàrrega

Article 37. Transport de mercaderies

Article 38. Obres i construccions a la via pública

Article 39. Vessaments d'aigua a la via pública

Article 40. Platges

TÍTOL IV INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS, MESURES CORRECTORES I SANCIONS

Article 41. Infraccions

Article 42. Responsabilitat de les infraccions

Article 43. Denúncia voluntàries

Article 44. Prescripció de les infraccions i sancions

Article 45. Reincidència

Article 46. Tipus i quantia de les sancions

Article 47. Potestat sancionadora i procediment sancionador

Article 48. Mesures provisionals, reparació del mal i execució forçosa

Article 49. Servei d'inspecció. Atribucions del personal inspector

Article 50. Servei d'inspecció. Obligacions de les persones i/o entitats inspeccionades

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA. Habilitació de desenvolupament

DISPOSICIÓ FINAL SEGONA. Entrada en vigor

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present Ordenança té per objecte la regulació de totes aquelles conductes i activitats relacionades amb la gestió de residus municipals, així com la neteja viària i la conservació de les vies públiques del municipi d'Eivissa. Es respectarà el principi de jerarquia de residus en la gestió, de manera que es redueixi el dipòsit en abocador, mitjançant la preparació per a la reutilització, el reciclatge i altres formes de valorització material o energètica. Donat que aquestes vies permeten aconseguir un millor resultat ambiental global, i es mitiguen per tant així els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

2. En l'exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, i s'ha d'interpretar i aplicar en tot moment d'acord amb la legislació vigent.

3. Totes les persones físiques o jurídiques usuàries del servei de recollida de residus municipals, que resideixin o dipositin els residus en el municipi d'Eivissa, estan obligades a complir el que es disposa en la present Ordenança i en les normes que es dictin per a la seua interpretació i desenvolupament.

Article 2. Marc competencial

1. En aquesta Ordenança es desenvolupa el marc competencial dels ens locals regulat en l'article 12.5 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminants per a una economia circular, en allò que es refereix a la recollida de residus.

2. L'Ajuntament d'Eivissa prestarà com a servei obligatori la recollida dels residus domèstics generats en les llars, comerços i serveis, així com dels residus procedents de la neteja de les vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, d'animals domèstics morts i de vehicles abandonats, en la forma en què s'estableix en la present Ordenança i d'acord amb el que estableix la normativa estatal i autonòmica sobre residus i sobre règim local.

3. L'Ajuntament d'Eivissa podrà gestionar, si així ho decideix, mitjançant els instruments de desenvolupament habilitats en la Disposició final primera de la present Ordenança, els residus comercials no perillosos i els residus domèstics generats en les indústries, sense perjudici que els productors d'aquests residus puguin gestionar-los per si mateixos d'acord al que preveu l'article 20 de la Llei 7/2022.

4. Correspon a l'Ajuntament d'Eivissa la potestat de vigilància i inspecció, i la potestat sancionadora en l'àmbit de les competències que exerceixi d'acord amb els apartats anteriors, d'acord amb l'establert en el títol IV de la present Ordenança.

Article 3. Marc legal i definicions

A efectes del que s'estableix en aquesta Ordenança es tendran en compte les definicions incloses en la següent normativa aplicable i les conseqüents modificacions:

1. A nivell estatal:

a) Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

b) Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d'envasos i residus de envasos.

c) Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

d) Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

e) Reial decret 106/2008, d'1 de febrer, sobre piles i acumuladors i la gestió ambiental dels seus residus.

f) Reial decret 265/2021, de 13 d'abril, sobre els vehicles al final de la seua vida útil.

g) Reial decret 1619/2005, de 30 de desembre, sobre la gestió dels pneumàtics fora d'ús.

h) Reial decret 293/2018, de 18 de maig, sobre reducció del consum de bosses de plàstic i pel qual es crea el Registre de Productors.

i) Reial decret 553/2020, de 2 de juny, pel qual es regula el trasllat de residus a l'interior del territori de l'Estat.

j) Reial decret 646/2020, de 4 d'agost, pel qual es regula l'eliminació de residus mitjançant dipòsit a abocador controlat.

k) Llista europea de residus de conformitat amb la llista establerta en la decisió 2014/955/UE de la Comissió, de 18 de desembre 2014.

l) Llei de 22/1988, de 28 de juliol, de costes.

2. A nivell autonòmic:

a) Decret 136/1996, de 5 de juliol, d'ordenació de la gestió dels residus sanitaris a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) Decret 14/2020, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears.

c) Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

d) Acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa de dia 22 de juny de 2020 d'aprovació definitiva del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus no Perillosos de l'illa d'Eivissa (PDSPIGRE).

3. A continuació es relacionen algunes de les definicions més rellevants:

a) Residu: qualsevol substància o objecte de la qual el seu posseïdor es desprèn o tengui la intenció o obligació de desprendre's.

b) Residus domèstics: residus generats a les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques. Es consideren també residus domèstics els similars en composició i quantitat als anteriors generats en serveis i indústries, que no es generin com a conseqüència de l'activitat pròpia del servei o indústria. S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen a les llars, entre d'altres, d'oli de cuines, d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i utillatge així com els residus i runes procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària. Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de la neteja de les vies públiques, zones verdes, àrees d'oci i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

c) Residus comercials: residus generats per l'activitat pròpia del comerç, a l'engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector serveis.

d) Residus industrials: residus resultants del procés de fabricació, transformació, utilització, consum, neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial; s'exclouen les emissions atmosfèriques regulades en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, sobre la qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.

e) Residu perillós: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l'annex I de la Llei 7/2022, i aquell que pugui aprovar el Govern estatal de conformitat amb el que estableix la normativa europea o els convenis internacionals en els quals Espanya formi part, així com dels recipients i envasos que els hagin contingut. També es comprenen en aquesta definició els recipients i envasos que contenguin restes de substàncies o preparats perillosos o estiguin contaminats per ells, tret que es demostri que no presenten cap de les característiques de perillositat enumerades a l'annex I.

f) Olis de cuina usats: greixos d'origen animal o vegetal (olis d'oliva, de gira-sol, de colza, mantega, o altres olis d'origen animal o vegetal) usats per cuinar aliments, generats en les llars, bars, restaurants, hotels i anàlegs. També s'inclouen els olis de cuina caducats i els olis de conserves.

g) Residus sanitaris del grup I: són de competència municipal els residus generats en l'exercici d'activitats mèdiques o sanitàries i que no exigeixin requisits específics de recollida o gestió, sense cap tipus de contaminació específica ni risc d'infecció, ni en l'interior ni en l'exterior dels centres en els quals es generen, així com tots aquelles residus generats en l'exercici d'activitats mèdiques o sanitàries que presenten característiques similars als residus generats en les llars com a conseqüència d'activitats domèstiques. Estan compostos per paper, cartó, metalls, vidre, restes de menjar, residus de jardineria, mobiliari i utillatge, així com altres tipus de residus que normalment es generen en estances o àrees d'un centre sanitari o consulta mèdica on no es realitzen activitats pròpiament sanitàries, tals com oficines, menjadors, cafeteries, magatzems, sales d'espera i similars.

h) Establiment comercial: els locals i punts de venda, fixos, on s'efectuen regularment activitats comercials de venda de productes a l'engròs o al detall, o de prestació al públic de serveis de tal naturalesa, així com qualssevol d'altres establiments acotats que rebin tal qualificació segons la normativa i disposicions vigents.

i) Residus voluminosos: aquells residus de competència municipal generats en les llars que presentin característiques especials de volum, pes o mida que dificultin la seua recollida a través del sistema de recollida ordinària i que requereixen d'una manipulació i recollida separada.

j) Residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE): residus d'aparells que requereixen corrent elèctric per funcionar, així com els seus components o subconjunts, d'acord amb el que s'estableix en el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer.

k) Residus de la construcció i demolició (RCD): qualsevol substància o objecte que complint amb la definició de residus de la Llei 22/2011, es generi en una obra de construcció o demolició, d'acord amb el que estableix el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer.

l) Residu inert: el residu no perillós que no experimenta transformacions físiques, químiques o biològiques significatives, no és soluble ni combustible, ni reacciona físicament ni químicament ni de cap altra manera, no és biodegradable, no afecta negativament altres matèries amb les quals entra en contacte de manera que pugui donar lloc a contaminar el medi ambient o a perjudicar la salut humana. La lixiviació total, el contingut de contaminants del residu i l'ecotoxicitat del lixiviat han de ser insignificants, i en particular no han de suposar un risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.

m) Tractament previ: procés físic, tèrmic, químic o biològic, inclosa la classificació, que canvia les característiques dels residus de construcció i demolició reduint-ne el volum o la perillositat, facilitant-ne la manipulació, incrementant-ne el potencial de valorització o millorant-ne el comportament a l'abocador.

n) Deixalleria: instal·lació que pot ser fixa o mòbil que s'empra per a la recepció i correcta gestió dels residus perillosos i no perillosos que de manera habitual no es poden dipositar en els contenidors públics i per als quals no existeix un circuit de recollida domèstic i on els residus domèstics es recullen de forma separada.

o) Productor de residus: qualsevol persona física o jurídica, l'activitat del qual produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de barreja o d'un altre tipus, que ocasioni un canvi de naturalesa o de composició en aquests residus.

p) Posseïdor de residus: productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió dels residus.

q) Productors singulars de residus: activitats d'indústries, d'empreses o serveis comercials (sector HORECA, comerços, o similars) que generen una quantitat de residus, assimilables als residus domèstics, superior a 250 litres/dia, tant per tipologia com per volum total.

r) Petits productors de paper i cartó: Aquells comerços i establiments, situats dins del nucli urbà, que genera paper i cartó a causa de la seua activitat comercial, tot i no generar 250 litres/dia.

s) Gestor de residus: persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no productor.

t) Recollida selectiva: la recollida en la que el flux de residus es manté per separat, segons el seu tipus i naturalesa, per facilitar un tractament específic.

La recollida selectiva inclou:

u) Fracció selectiva de paper i cartó: envasos de cartó ben plegats, paper d'embolicar, fulls, diaris, revistes, quaderns, o altres productes fabricats a partir de fibra de cel·lulosa.

v) Fracció selectiva de vidre: en formen part tots els envasos de vidre.

w) Fracció selectiva d'envasos lleugers: envasos de plàstic, envasos metàl·lics, envasos tipus bric, bosses de plàstic, paper d'alumini.

x) Fracció orgànica: residus alimentaris i de cuina procedents de llars, oficines, restaurants, majoristes, menjadors, serveis de restauració col·lectiva i establiments de consum al detall, i residus assimilables procedents de plantes de transformació d'aliments, així com les restes vegetals i de poda de petita mida (50 litres/dia).

y) Fracció rebuig: residus que no es poden separar en les fraccions valoritzables exposades en els punts anteriors d'aquest apartat, i per a les quals no hi ha implantat cap altre sistema integrat de gestió.

z) Altres: s'inclouen els residus (com l'oli vegetal, tèxtil o altres per als quals es pot establir) per als quals s'estableix un servei de recollida selectiva, mitjançant contenidors a la via pública o la deixalleria.

aa) Prevenció de residus: conjunt de mesures adoptades en la fase de concepció i disseny, de producció, de distribució i de consum d'una substància, material o producte per reduir:

1. La quantitat de residu, inclús mitjançant la reutilització dels productes o prolongant la vida útil dels productes.

2. Els impactes adversos sobre el medi ambient i la salut humana dels residus generats, incloent-se l'estalvi en l'ús de materials i energia.

3. El contingut de les substàncies nocives en materials i productes.

ab) Preparació per a la reutilització: operació de valorització que consisteix a comprovar, netejar i reparar els productes i/o els seus components que han esdevingut residus per tal que es puguin reutilitzar sense necessitat d'aplicar una transformació prèvia.

ac) Autocompostatge: és l'aprofitament de les restes orgàniques i vegetals que es generen en les pròpies llars, cuines i jardins, per fer un adob natural que es pot aplicar a les plantes, el jardí o a l'hort de la pròpia llar.

ad) Compost: esmena orgànica obtinguda a través del tractament biològic i termòfil de residus biodegradables recollits separadament. No es considera compost orgànic aquell material orgànic obtingut en les plantes de tractament mecànic biològic de residus barrejats, que s'anomena material bioestabilitzat.

ae) Vehicle abandonat: es considera que un vehicle ha estat abandonat en els següents casos:

1. Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació o siguin il·legibles.

2. Quan es trobi en situació de baixa administrativa i estigui situat a la via pública.

3. Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hagi estat dipositat en el dipòsit municipal després de la seua retirada de la via pública per l'autoritat competent.

af ) Vehicle fora d'ús: són aquells vehicles de motor destinats al transport de persones que han arribat al final de la seua vida útil, i el propietari o propietària dels quals se'n vol desprendre.

TÍTOL II DEL SERVEI DE RECOLLIDA

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS SOBRE EL SERVEI DE RECOLLIDA

Article 4. Residus inclosos i exclosos de la gestió municipal

1. Els residus que s'inclouen en la gestió municipal, tenint en compte l'article 3 i les prescripcions normatives de la present Ordenança, són:

a) Residus domiciliaris: inclou les fraccions selectives, la fracció orgànica, la fracció rebuig (recollida ordinària) i altres residus, com el tèxtil i roba i olis de cuina generats en domicilis particulars (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 15 i 16).

b) Així com tots aquells residus procedents de les activitats econòmiques que no tenguin la qualificació de perillosos i que, per la seua naturalesa o composició, puguin assimilar-se als domiciliaris.

c) Restes de poda i jardineria (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 14).

d) Animals morts fins a 50 kg (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 21).

e) Mobiliari i estris voluminosos generats en les llars, (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 13).

f) Els residus d'aparells elèctrics i electrònics generats en domicilis, (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 13).

g) Residus domèstics perillosos per a garantir que no contaminen altres fluxos de residus de competència municipal com a piles i acumuladors (d'acord amb les condicions que s'estableixen als articles 22 i 17).

h) Residus de construcció i demolició procedent d'obres i reparacions domiciliàries, no procedents de cap activitat econòmica (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 19).

i) Residus sanitaris del grup I del Decret 136/1996 d'ordenació de la gestió dels residus sanitaris en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les obligacions de les instal·lacions sanitàries per a la classificació dels residus generats queda regulat en el mateix Decret.

j) Vehicles abandonats (d'acord amb les condicions que s'estableixen a l'article 18).

El productor o posseïdor dels residus que s'exclouen de la gestió municipal ha de fer-se càrrec de la seua gestió i ha d'efectuar-se a través del servei de deixalleries, gestors autoritzats o altres vies d'acord a la legislació vigent. El seu incompliment pot comportar l'execució subsidiària de l'administració i la imposició de sancions que es corresponguin en cada cas.

2. Així, els residus que s'exclouen de la gestió municipal, són:

a) Residus industrials, comercials i de serveis no assimilables a domèstics per característiques o volum.

b) Residus perillosos d'origen no domiciliari.

c) Residus de fibrociment o materials que continguin fibres d'asbest.

d) Enderrocs, restes d'obra i altres residus de la construcció i demolició, procedents tant d'obres públiques com privades.

e) Residus sanitaris del grup II i/o III inclosos en el Decret 136/1996, de 5 de juliol.

f) Restes d'escorxadors, cadàvers d'animals no domèstics, o procedents de clíniques veterinàries.

g) Fems de quadres i corrals.

h) Vehicles fora d'ús.

i) Residus d'aparells elèctrics i electrònics d'origen comercial, industrial o altres.

j) Fangs d'estacions depuradores d'aigües residuals.

k) Qualsevol tipus de residu amb capacitat de liquar-se.

Article 5. Actuacions incloses en el servei de recollida

El servei de recollida inclou les següents actuacions:

a) Trasllat dels residus en els vehicles de recollida, en els contenidors de residus o altres sistemes equivalents acordats prèviament amb l'Ajuntament, així com el buidatge i devolució d'aquests als seus punts originaris.

b) Transport i descàrrega dels residus a les instal·lacions de gestió autoritzades seguint les prescripcions normatives.

c) Retirada de les restes de vessament a conseqüència de les operacions anteriors.

d) Manteniment, rentat i reposició de contenidors i altres punts de recollida municipal, amb excepció dels contenidors que siguin d'ús exclusiu o inclosos en el porta a porta.

e) Manteniment, rentat i reposició dels vehicles de recollida.

f) Mesures de formació i sensibilització dirigides a la població a la qual es presta el servei, en relació amb la prevenció de residus i la seua perillositat, la reutilització, la recollida separada, la preparació per a la reutilització i el reciclatge.

Article 6. Recollida selectiva i classificació de residus

1. A efectes de la present Ordenança es considera selectiva la recollida per separat d'un o més components dels residus per a la seua posterior valorització tenint en compte la definició exposada a lletra t de l'article 3 d'aquesta Ordenança.

2. L'Ajuntament podrà dur a terme les activitats que cregui oportunes en matèria de la recollida selectiva, introduint a tal efecte les modificacions necessàries en l'organització del servei.

3. Les persones usuàries del servei han de col·laborar amb els programes de recollida selectiva establerts pels serveis municipals, aportant i dipositant els residus en els contenidors indicats per a cada fracció indicada. Les principals fraccions selectives es defineixen a l'article 8 de la present Ordenança.

4. Els residus municipals generats en el municipi d'Eivissa es classifiquen segons el seu origen i a efectes de la present Ordenança en:

a) Residus domiciliaris.

b) Residus procedents de les activitats econòmiques, residus comercials i residus industrials.

Article 7. Modalitat de recollida dels residus

1. A efectes del que es disposa en la present Ordenança, el servei de recollida dels residus municipals es durà a terme sota alguna de les següents modalitats, incloses les que es duguin a terme a través d'entitats d'economia social, d'acord amb el s'estableix respecte de cada fracció de residus en el capítol II de la present Ordenança. Així doncs, les modalitats d'aportació per a poder efectuar la recollida dels residus, poder ser:

a) Recollida regular mitjançant els contenidors públics (situats en superfície o soterrats en la via pública o a l'interior d'Ecopunts).

b) Recollida regular porta a porta o en llocs preestablerts.

c) Recollida en punts concertats amb sol·licitud prèvia del productor.

2. L'Ajuntament pot oferir, amb caràcter ocasional i sol·licitud prèvia per part del generador del residu, el servei de recollida i transport al punt d'eliminació, valorització o estació de transferència d'aquells residus la recollida dels quals no sigui una prestació obligatòria per part d'aquest.

3. L'Ajuntament d'Eivissa proporcionarà els serveis de recollida de residus contemplats en la present Ordenança, i en els seus instruments de desenvolupament, de forma individual o agrupada i sota qualsevol de les formes de gestió previstes en la normativa de règim local.

4. En aquelles situacions considerades com d'emergència o de força major en les que no sigui possible prestar el servei de recollida de la forma habitual, i amb constatació, declaració i comunicació prèvia per l'Ajuntament, es podrà alterar o suspendre temporalment el servei, en aquests casos els usuaris i usuàries hauran d'abstenir-se de dipositar els seus residus fins al moment en què es normalitzi el servei o fins que es dictin les instruccions oportunes. En cap cas l'aplicació d'aquestes excepcions donarà dret a indemnització o reducció de l'import que hagin d'abonar les persones usuàries per la prestació dels serveis d'acord amb l'article 12 de la present Ordenança.

Article 8. Recollida ordinària de residus domèstics mitjançant contenidors públics

1. Els contenidors públics estan situats en superfície, o soterrats en la via pública o a l'interior d'Eco punts. Els contenidors en superfície i soterrats son d'ús comú. L'accés als contenidors situats en Eco punts, quedarà restringit mitjançant codis d'accés per al veïnat de la zona.

2. Els residus de la fracció rebuig o fems els dipositaran els usuaris o usuàries del servei en bosses de plàstic d'acord amb el que s'estableix en la lletra i) de l'article 25 d'aquesta Ordenança als contenidors grisos. Aquests contenidors estaran retolats amb les sigles corresponents i restricció de l'horari per a la deposició d'aquesta fracció d'acord amb el que s'estableix en la lletra n) de l'article 25 d'aquesta Ordenança. Els contenidors de la fracció de rebuig només es permet utilitzar per a dipositar els residus establerts en la lletra y) de l'article 3 d'aquesta Ordenança.

3. Els residus domiciliaris de les fraccions selectives d'envasos lleugers, envasos de vidre, el paper-cartó i la fracció orgànica els dipositaran, els usuaris del servei, en els corresponents contenidors, retolats per a la seua identificació i amb indicació de restricció de l'horari per al seu ús, si escau, d'acord amb el que s'estableix en la lletra n) de l' article 25 d'aquesta Ordenança:

a) Els envasos lleugers de materials plàstics, metàl·lics i els envasos de cartó per a begudes (tipus bric o similars), bosses de plàstic, paper d'alumini, es dipositaran en bosses al contenidor groc, han d'estar buits i plegats perquè ocupin menys espai. Els envasos es depositaran separadament i cal evitar introduir un envàs dins d'un altre. El contenidor groc es d'ús exclusiu per a envasos lleugers i està prohibit dipositar cap altre tipus de residus.

b) Els envasos de vidre es dipositaran, sense taps ni altres elements, al contenidor verd.

c) El paper-cartó es dipositarà ben plegat i lliure d'altres materials al contenidor blau.

d) La fracció orgànica es dipositarà en bosses compostables al contenidor marró. A aquests contenidors només es permet utilitzar per a dipositar els residus establerts en la lletra x) de l'article 3 d'aquesta Ordenança.

e) La recollida dels olis de cuina i de la fracció tèxtil s'efectuarà mitjançant els contenidors que hi ha a la via pública destinats a tal efecte. En el cas dels olis de cuina cal que es procedeix-hi tal i com s'indica a l'article 15 de la present Ordenança.

Article 9. Recollida de residus en contenidors d'ús exclusiu de productors singulars

1. Com es defineix en l' article 3 d'aquesta Ordenança, els productors singulars de residus són aquells usuaris com indústries, empreses o serveis comercials que, com a resultat de la seua activitat, generen una sèrie de residus assimilables a domèstics superiors a 250 litres/dia.

2. L'Ajuntament pot exigir l'ús exclusiu de contenidors a qualsevol activitat que reuneix la condició del productor singular. L'ús exclusiu de contenidors està subjecte a autorització municipal, que han de sol·licitar els productors de residus davant de l'Ajuntament. Queden exclosos d'aquest servei els habitatges particulars. A aquest efecte es crearà un registre específic i obligatori per a productors singulars de residus d'acord amb les obligacions establertes a l'article 26.

3. Cal que els contenidors d'ús exclusiu els adquireixin els propis usuaris i que estiguin identificats en la superfície exterior, amb les inicials del nom del propietari o propietària o establiment i la direcció. Així mateix, és responsabilitat de la persona usuària que els contenidors estiguin en correctes condicions d'higiene, salubritat i seguretat. Els contenidors han de ser homologats i han de correspondre amb la tipologia que determina l'Ajuntament.

4. Els usuaris i usuàries dels contenidors d'ús exclusiu han de garantir-ne la disposició pels serveis municipals en la ubicació i horari que l'Ajuntament especifiqui per a cadascuna de les fraccions. I un cop aquests hagin estat buidats pel servei de recollida de residus cal que es retirin de la via pública amb la major brevetat possible, com a màxim dins d'una hora després del seu buidatge i en cas que s'efectuï la recollida durant la nit sempre abans de les vuit del matí del dia següent.

5. No correspon al personal del servei municipal la manipulació dels elements de contenció de residus en l'interior de cap finca de propietat privada, llevat que per necessitats del servei resulti necessari, es requerirà l'autorització prèvia del titular de la finca.

Article 10. Servei de recollida de paper i cartó de petits productors (Ruta de paper comercial)

1. Totes les activitats comercials situades dins del nucli urbà que generin residus de cartó, de manera habitual, encara que no generin 250 litres/dia, es denominen petits productors de paper i cartó, i han de fer ús d'un servei de recollida específic per a aquesta fracció, segons les condicions que s'estableixen en aquesta ordenança així com en les futures disposicions. Tot això per a no sobrecarregar els contenidors destinats al dipòsit de residus domiciliaris.

2. L'Ajuntament determinarà les modalitats i en quines zones o sectors del municipi podran prestar el servei de recollida de cartó comercial. Els usuaris d'aquest servei estaran subjectes al compliment de totes les obligacions descrites a l'article 27 de la present Ordenança.

Article 11. Titularitat dels residus

1. Una vegada es dipositin els residus en la forma i instal·lacions establertes en la present Ordenança, els residus adquiriran el caràcter de propietat municipal. Qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà d'una autorització municipal prèvia.

2. En els casos en què es dipositin o abandonin residus en instal·lacions no establertes en la present Ordenança, la titularitat de residus passarà a ser del propietari o propietària del terreny en què s'han dipositat els residus. I per tant la responsabilitat de la seua gestió recaurà sobre aquest propietari o propietària, ja sigui una persona física o jurídica. Els serveis municipals podran actuar d'ofici retirant, en els casos que consideri necessaris, els residus existents i imputant els costos dels serveis prestats al propietari o propietària del terreny, tot això sense perjudici de la sanció que correspongui imposar ni de la reclamació de responsabilitats civils o criminals.

3. Es prohibeix l'eliminació mitjançant dipòsit dels residus en terrenys públics o privats quan aquesta acció no hagi estat prèviament autoritzada per l'Ajuntament.

Article 12. Taxes pels serveis prestats

Les taxes exigibles pels serveis municipals es regularan d'acord al que s'estableixi en les corresponents ordenances fiscals, en les quals també es faran constar les exempcions i bonificacions previstes.

CAPÍTOL II DISPOSICIONS SOBRE LA RECOLLIDA DELS DIFERENTS RESIDUS

SECCIÓ 1ª RECOLLIDA SEPARADA DELS RESIDUS DE COMPETÈNCIA MUNICIPAL

Article 13. Recollida d'objectes voluminosos i residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE)

1. D'acord a les característiques de composició, volum, pes i dimensions, els objectes voluminosos i RAEE no es poden gestionar mitjançant els contenidors instal·lats a la via pública i requereixen una manipulació i recollida separada. S'inclouen en aquestes fraccions els estris i aparells com mobles, matalassos, electrodomèstics i altres aparells elèctrics i electrònics, ferralla o similar.

2. Les persones particulars que tenguin la intenció de desprendre's d'aquests residus podran utilitzar les vies següents, ordenades en compliment de jerarquia i d'acord al que s'estableix en el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, garantint així la seua recollida separada:

a) Quan els mobles o aparells es trobin en bon estat, funcionin correctament i puguin ser reutilitzats per altres persones es poden lliurar a organismes públics o privats que promoguin accions de reutilització o bé de preparació per a la reutilització.

b) Quan els mobles o aparells no siguin reutilitzables i tenguin la consideració de residu, es poden dur a qualsevol de les deixalleries de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa.

c) Quan no sigui possible dur-los de propi a les deixalleries, es podrà sol·licitar la seua recollida als serveis municipals, acordant prèviament els detalls de recollida (lloc, data, hora, volum màxim permès i forma de presentació). El despreniment d'aquests residus en la via pública sense avís previ serà considerat com a residus abandonats.

d) En el cas dels RAEE es poden aportar a les instal·lacions dels distribuïdors, d'acord amb l'establert en l'article 22 de l'anomenat Reial decret. Els RAEE també es poden aportar en els punts de recollida habilitats pels sistemes de responsabilitat ampliada del productor, tal i com s'estableix en l'article 25 de l'anomenat Reial decret o en els punts de recollida habilitats pels gestors de residus autoritzats, d'acord amb el que s'estableix en l'article 28 del Reial decret.

3. Com a norma general no es permet dipositar els residus voluminosos i RAEE en els contenidors de la via pública no destinats a tal efecte, ni en les seues immediacions, excepte indicació expressa de l'Ajuntament d'acord amb l'apartat 2c) d'aquest article.

4. Les activitats econòmiques que generin residus voluminosos i RAEE no podran adherir-se al servei de recollida municipal i hauran de gestionar aquests residus per mitjà d'un gestor autoritzat. En qualsevol cas, les possibles despeses econòmiques derivades de la gestió dels residus voluminosos i RAEE aniran a càrrec del titular de l'activitat econòmica.

5. S'exclou d'aquest servei la recollida de qualsevol tipus de residus que no corresponguin a objectes voluminosos de mobiliari o aparells elèctrics i electrònics, tals com els pneumàtics, pots de pintura, altres residus amb característiques de perillositat o residus amb característiques especials que dificultin la seua gestió o puguin produir trastorns en el transport, recollida, valorització o eliminació. Tots aquests residus s'hauran de gestionar a través de la Xarxa Insular de Deixalleries o bé a través d'un sistema integrat de gestió.

Article 14. Recollida de poda i jardineria

1. Queda totalment prohibit l'abandonament de restes de poda i jardineria a la via pública.

2. Les restes vegetals i de poda es poden dipositar en els contenidors d'orgànica facilitats per l'Ajuntament sempre i quan el volum no superi els 50 litres/dia.

3. En els casos en què el volum sigui superior als 50 litres/dia el propietari o propietària o titular responsable dels residus s'ha d'encarregar de la seua gestió complint els requeriments normatius a tal efecte, ja sigui portant els residus a la Xarxa Insular de Deixalleries, o a través d'un gestor autoritzat.

4. La crema de residus vegetals generats en l'entorn agrari o silvícola es regula conforme al que estableix la Llei 7/2022 en el seu article 27. Es prohibeix expressament la crema de restes vegetals en les zones urbanes.

Article 15. Recollida d'olis vegetals

1. L'aportació dels olis vegetals de cuina, generats pels usuaris particulars i/o altres petits productors, s'ha d'efectuar mitjançant els contenidors que l'Ajuntament d'Eivissa ha distribuït arreu del municipi o en la Xarxa Insular de Deixalleries. A l'hora de dipositar aquest residu cal que s'usi una ampolla neta i tancada, preferentment de plàstic que es pot haver reutilitzat.

2. Els titulars de restaurants, bars, hotels i altres serveis de restauració han de disposar en les seues instal·lacions de contenidors adequats per a l'emmagatzematge d'olis de cuina usats de manera separada de la resta de residus i lliurar-los a un gestor autoritzat.

3. Queda totalment prohibit:

a) Abocar oli vegetal de cuina a la xarxa de sanejament o clavegueram.

b) Abocar l'oli vegetal directament en el contenidor sense l'ús d'un recipient o ampolla degudament tancats.

c) Dipositar altres tipus d'oli, diferent al vegetal, o qualsevol altre tipus de residu en els contenidors designats a tal efecte.

d) Dipositar les ampolles d'oli vegetal usat o qualsevol altre tipus de residu fora dels contenidors designats.

Article 16. Recollida separada de residus tèxtils generats en domicilis

Els ciutadans i les ciutadanes han de dipositar els residus tèxtils (roba, sabates usades i altres tèxtils generats en domicilis) en bosses tancades per a la seua valorització (inclosa la preparació per a la reutilització):

a) En els contenidors que l'Ajuntament d'Eivissa o bé una entitat autoritzada ha distribuït arreu del municipi.

b) En les deixalleries de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa, fixes mòbils.

c) En els locals d'entitats públiques o privades, sempre que aquestes entitats hagin estat prèviament autoritzades per l'Ajuntament per a la recollida de roba i sabates usades.

Article 17. Recollida separada de residus de piles i acumuladors

Els posseïdors de residus de piles i acumuladors han de dipositar-los de la següent manera per a garantir la seua recollida separada, d'acord amb el Reial decret 106/2008 modificat pel Reial decret 710/2015, de 24 de juliol:

a) En les instal·lacions dels distribuïdors d'acord a l'article 10.2 del Reial decret.

b) En les deixalleries de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa, fixes o mòbils, o mitjançant qualsevol altre mitjà de recollida que apliqui l'Ajuntament d'acord amb el que preveu el Reial decret a l'article 10.

c) En els punts de recollida habilitats pels sistemes de responsabilitat ampliada del productor, d'acord amb el que s'estableix en l'article 10 de l'anomenat Reial decret.

Article 18. Vehicles abandonats i tractament residual de vehicles

1. Queda prohibit l'abandonament de vehicles en qualsevol tipus de terreny del terme municipal.

2. A efectes del que s'estableix en la present Ordenança es considera que un vehicle està abandonat, adquirint la condició de residu domèstic, d'acord al paràgraf final de l'article 2.at) de la Llei 7/2022, del 8 d'abril, en els següents casos:

a) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes en el mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació o siguin il·legibles.

b) Quan es trobi en situació de baixa administrativa i estigui situat a la via pública.

c) Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hagi estat dipositat en el dipòsit municipal després de la seua retirada de la via pública per l'autoritat competent.

3. El titular del vehicle que tengui intenció de desprendre-se'n està obligat a lliurar-lo en un centre autoritzat per al tractament de vehicles al final de la seua vida útil (CAT en endavant), bé de forma directa o a través d'una instal·lació de recepció i serà documentat mitjançant el corresponent certificat de destrucció, d'acord amb el que estableix l'article 5.1 del Reial decret 265/2021, de 13 d'abril, sobre els vehicles al final de la seua vida útil.

4. D'acord amb el que s'estableix a l'article 5.2 de l'anomenat Reial decret 265/2021, l'Ajuntament recollirà els vehicles abandonats i els entregarà al CAT, per a la seua descontaminació i tractament, sense perjudici del compliment de la normativa sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

5. En els supòsits previstos en l'apartat 2.c del present article i en aquells vehicles que, tot i presentar senyals d'abandonament, mantinguin la placa de matriculació o qualsevol signe o marca visible que permeti la identificació del seu titular, es requerirà que aquest, una vegada transcorreguts els corresponents terminis, en el termini de 15 dies retiri el vehicle del dipòsit, amb l'advertència que transcorregut aquest termini, es procedirà a la seua gestió com a vehicle abandonat, tal i com s'estableix en el punt anterior. Davant la impossibilitat de notificar personalment la situació del vehicle al seu titular, s'informarà sobre aquesta a través del Butlletí Oficial de l'Estat i del tauler d'anuncis de l'Ajuntament, concedint-se 15 dies per a la seua retirada. Transcorregut el termini s'aplicarà el Reial decret 265/2021 sobre gestió de residus al final de la seua vida útil i s'entregarà el vehicle a un CAT.

6. Quan puguin identificar-se les persones propietàries dels vehicles abandonats, se'ls exigirà el pagament dels costos inherents a la recollida i entrega i gestió en el CAT, amb independència de les sancions que, en el seu cas, es poguessin imposar, d'acord amb el que s'estableix en la present Ordenança.

7. S'exclou de la consideració de vehicle abandonat quan sobre aquest recaigui una ordre judicial, coneguda per l'Ajuntament, per tal que es mantingui en la mateixa situació. En aquests casos l'autoritat municipal podrà demanar l'adopció de mesures en vista a l'ornament urbà.

Article 19. Residus de construcció i demolició procedents d'obres menors i reparacions domiciliàries

1. Està prohibit dipositar residus de construcció i demolició procedents d'obres menors i reparació domiciliària en qualsevol espai públic sense disposar de la deguda autorització o en tot cas en qualsevol dels contenidors habilitats per a la recollida de residus.

2. Els residus i runes de construcció i demolició procedents d'obres menors i reparació domiciliària, comprenent com a tals els definits en l'article 2.d del Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, s'han de gestionar a través de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa, en compliment del seu reglament de funcionament intern, o bé a qualsevol altre gestor autoritzat d'aquests residus.

3. En els casos en què els residus i runes continguin amiant i parallamps radioactius retirats de llars particulars han d'entregar-se a un gestor autoritzat d'acord amb el que s'estableix en la normativa sectorial corresponent.

4. Les activitats econòmiques que generin residus de construcció i demolició hauran de gestionar aquests residus per mitjà d'un gestor autoritzat, en tot cas.

Article 20. Embarcacions i elements nàutics abandonats

1. Es prohibeix l'abandonament d'embarcacions i altres elements nàutics en qualsevol tipus de terreny del terme municipal. I es considerarà abandonament en els següents supòsits:

a) Quan presentin indicis que raonablement facin pensar en el seu possible estat d'abandonament.

b) Quan es presentin desperfectes que impedeixen el seu ús o no estiguin identificats amb el seu nom i matrícula.

2. En tals casos, l'Ajuntament pot procedir a la retirada d'ofici de les embarcacions o elements nàutics i al seu emmagatzematge en un dipòsit municipal.

3. Una vegada s'hagi retirat l'embarcació o element nàutic es comprovarà si és possible la identificació de la persona titular. En cas que no sigui possible, per no tenir nom i matrícula, s'informarà a la població mitjançant un anunci en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament per un període de quinze dies. Transcorregut aquest període d'exposició pública, sense que ningú reclami la seua propietat, esdevindrà un residu, d'acord amb la Llei 7/2022, de 8 d'abril.

4. En el cas que sigui possible identificar la persona titular, se li notificarà per tal que en un termini de quinze dies retiri l'embarcació o element nàutic del dipòsit, amb l'advertència que en cas de no fer-ho, es procedirà al seu tractament com a residu urbà, i s'obrirà el corresponent expedient sancionador.

5. Una vegada les embarcacions o elements nàutics esdevinguin residus, en cas que continguin líquids i/o altres components perillosos, d'acord a la Llei 7/2022, de 8 d'abril, el residu tendrà la consideració de perillós i per tant es contractaran els gestors de residus adients a la seua descontaminació, si escau, i desballestament d'acord a la normativa vigent, especialment la de residus perillosos, costos que podrà repercutir al seu propietari o propietària.

6. Quan l'Ajuntament consideri que una situació resulta de perill per a les persones o el medi ambient, aquest podrà prendre les mesures cautelars que cregui oportunes per tal d'evitar aquest risc. En aquests casos no serà necessari complir amb els terminis establerts.

Article 21. Gestió d'animals morts

1. Es prohibeix l'abandonament de cadàvers d'animals de tota espècie a la via pública, així com la seua eliminació mitjançant dipòsit en els contenidors de residus municipals i la seua inhumació en terrenys o propietat pública.

2. La població del municipi que necessiti desprendre d'animals domèstics morts, hauran de ser dipositats en un recipient o contenidor de tancament hermètic per el seu trasllat i ho haurà de fer a través:

a) del servei municipal competent, que amb sol·licitud prèvia, procedirà a la seua recollida, transport i eliminació per a animals fins a 50 kg.

b) l'entrega a un gestor autoritzat.

3. En cas que es detecti la presencia d'un animal mort, aquesta circumstància podrà comunicar-se a l'Ajuntament, a l'empresa de serveis de recollida de residus o a la Policia Local a fi de retirar el cadàver en les condicions higièniques que aquesta operació requereix.

4. Els titulars de qualsevol tipus d'establiment o activitat relacionada amb animals domèstics, i els titulars d'explotacions ramaderes o industrials han d'entregar l'animal a un gestor autoritzat, segons el que estableix el Pla Director Sectorial de prevenció i gestió de residus no perillosos de l'illa d'Eivissa.

Article 22. Gestió de residus perillosos

1. En el cas dels residus domèstics amb característiques de perillositat o de residus amb característiques especials que dificultin la seua gestió o puguin produir trastorns en el transport, recollida, valorització o eliminació, l'Ajuntament estableix alguna o totes les obligacions següents:

a) que els posseïdors adoptin mesures per eliminar o reduir aquestes característiques.

b) que els posseïdors es lliurin en les deixalleries de la Xarxa Insular de Deixalleries d'Eivissa, o bé a gestors autoritzats.

2. Els productors singulars d'aquests residus estan obligats a comunicar al Servei de Residus del Govern de les Illes Balears que són productors de residus perillosos i lliurar-los a un gestor autoritzat.

3. En el marc de les actuacions d'informació, sensibilització i educació, l'Ajuntament proporcionarà informació a la ciutadania sobre la identificació i les característiques dels residus regulats en aquest article, així com la forma de dipositar-los en els contenidors respectius i sobre els avantatges de la seua recollida separada per minimitzar els efectes que pot comportar sobre la salut humana i el medi ambient.

Article 23. Recollida de residus de medicaments i dels seus envasos

Els residus de medicaments (caducats, en desús o restes de medicaments) així com els residus d'envasos que els han contingut cal que s'entreguin en els punts de recollida SIGRE ubicats en les farmàcies, preferiblement en la seua capsa original i prospecte.

Article 24. Auto compostatge

1. L'Ajuntament d'Eivissa podrà promoure de forma alternativa l'auto compostatge i compostatge comunitari, com a la via més sostenible possible per al tancament del cicle de la matèria orgànica, a través de programes d'ajut i seguiment i/o campanyes d'educació ambiental.

2. L'autocompostatge i el compostatge comunitari podrà ser objecte de subvencions i/o bonificacions segons s'estipuli a les corresponents ordenances fiscals i tanmateix se n'estimularà el seu ús.

3. Els grans generadors de matèria orgànica que realitzin el tractament in situ mitjançant compostatge individual, ho han de comunicar prèviament a l'Ajuntament d'Eivissa a efectes de comptabilitzar les quantitats de matèria orgànica gestionats mitjançant aquest tractament.

SECCIÓ 2ª OBLIGACIONS GENERALS

Article 25. Obligacions generals per a totes les persones usuàries

Els productors de residus que siguin usuaris del servei de recollida municipal estan obligats a:

a) Minimitzar la generació de residus, adoptant en l'àmbit domèstic, comercial i industrial totes aquelles mesures tendents a reduir la quantitat de residus generats, com ara l'exercici d'una compra responsable, la reutilització de béns de consum (reparació, compra o lliurament de béns en mercats ambulants de segona mà o entitats de caràcter social), disminució del desaprofitament alimentari, o autocompostant els seus residus orgànics.

b) Reduir el volum dels residus i dipositar-los de tal manera que s'aprofiti la capacitat de les bosses i contenidors.

c) Separar correctament els residus en origen -llar, comerç o indústria- d'acord amb les diferents tipologies de recollides separades implantades per l'Ajuntament i dipositar-los en els contenidors o punts de recollida en les condicions establertes a aquest efecte.

d) Disposar en les llars, comerços i indústries de zones habilitades per al correcte emmagatzematge dels residus que reuneixin les condicions adequades d'higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder. En el cas de residus perillosos, aquests han d'estar protegits de la intempèrie i amb sistemes de retenció d'abocaments i vessaments.

e) En el seu cas, treure els contenidors a la via pública per a la seua recollida pel servei públic a les hores i llocs establerts per l'Ajuntament.

f) En la via pública o en àrees d'oci públic (platges, parcs, jardins, o similars) cal dipositar els residus o elements malbaratats de petit volum en les papereres i els de major volum en els contenidors habilitats a tal efecte. Queden exempts els residus d'aparells elèctrics i electrònics, voluminosos o altres, els quals, en cas que no es disposi de contenidors per a la correcta separació, s'han de dipositar d'acord amb els articles corresponents de la present Ordenança.

g) Queda prohibit dipositar residus inclosos en la gestió municipal fora, damunt o en les immediacions dels contenidors. I en cas que els contenidors estiguin plens i no sigui possible dipositar els residus en el seu interior, les persones usuàries s'hauran de desplaçar fins al punt de contenidors públics més proper. S'exclou d'aquesta prohibició el dipòsit del cartó comercial en cas que es gestioni conforme al que estableix l'article 27 i d'objectes voluminosos en cas que es gestioni conforme al que s'estableix en l'article 13.

h) Els contenidors habilitats per a la recollida selectiva queden exclusivament reservats per a la prestació d'aquest servei. Es prohibeix dipositar-hi residus diferents a la fracció indicada en cada cas.

i) Els residus de la fracció rebuig s'han de dipositar a l'interior dels contenidors destinats per l'Ajuntament a tal efecte en bosses de plàstic homologades per a la recollida d'escombraries. Aquestes bosses s'han d'entregar tancades de manera que no es produeixin vessaments, i ser en tot cas suficientment resistents per al seu contingut. Així mateix, no s'autoritza el dipòsit de residus en bosses dissenyades per a altres finalitats ni en cubells, paquets, caixes o similars.

j) Els contenidors s'han de tancar un cop s'ha finalitzat el seu ús.

k) Queda prohibit dipositar residus líquids o susceptibles a liquar-se en els contenidors.

l) No es permet la manipulació dels contenidors, així com tampoc es permet bolcar o arrancar papereres o altres tipus de contenidors ni desplaçar-los fora de les seues ubicacions.

m) Queda prohibida l'extracció, recerca o recollida dels residus un cop aquests s'han posat a disposició dels serveis municipals en la forma establerta en la present Ordenança.

n) Els usuaris estan obligats a dipositar els residus en les dates i horaris establerts. El calendari anual es dividirà en la temporada d'estiu, que compren des de l'1 d'abril fins al 31 d'octubre, i la temporada d'hivern compresa de l'1 de novembre fins al 31 de març.

Els horaris per a la deposició dels residus als contenidors públics són els següents:

- Fracció rebuig i fracció orgànica:

Estiu: 20 - 23 h. L'horari per als contenidors nucli antic, inclòs zona Vara de Rey i plaça del Parc: 20 - 02 h

Hivern: 18 - 23 h

Excepcionalment i únicament mitjançant sol·licitud motivada realitzada per establiments comercials, sempre que no tenguin la consideració de productors singulars, l'Ajuntament podrà autoritzar l'ampliació dels horaris establerts per a la fracció rebuig i orgànica. L'autorització es concedirà de manera individual en funció de l'avaluació de la necessitat i de la conformitat amb les condicionants del servei.

- Fracció vidre: 8 – 22 h

- Fracció envasos: sense limitació horària.

- Fracció paper-cartó: sense limitació horària. Excepte el paper-cartó comercial que s'ha dipositar segons s'estableix l'article 27.

Qualsevol modificació d'aquest horari s'anunciarà mitjançant un edicte.

o) La ciutadania ha de comunicar a l'Ajuntament o als agents de l'autoritat l'existència de residus abandonats en la via o espais públics, tals com: vehicles abandonats, mobles, animals morts, residus de la construcció i demolició, etc.

p) No es permet utilitzar els contenidors per a fins diferents dels que preveu la present Ordenança.

q) Els deures i obligacions establerts en els apartats anteriors a aquest article s'entenen sense prejudici del disposat en els capítols I i II de la present Ordenança.

Article 26. Obligacions dels productors singulars.

1. D'acord amb l'article 9 d'aquesta Ordenança, les activitats econòmiques que estiguin adherides al servei de recollida porta a porta han de dipositar els elements de contenció (contenidors o el sistema acordat amb l'Ajuntament) a la via pública en l'horari i ubicació establerts per l'Ajuntament, i no han de fer ús dels contenidors públics per a aquelles fraccions de les quals disposen de contenidors propis.

2. És obligatori respectar el calendari i horari establert per l'Ajuntament per a l'aportació dels residus porta a porta o mitjançant ús exclusiu.

3. Un cop el sistema de recollida hagi buidat l'element de contenció, cal que l'establiment comercial el retiri i desi de nou dins el seu establiment d'acord l'article 9 de la present Ordenança. Quan, com a conseqüència de l'activitat d'un establiment es detecti la saturació d'algun punt públic d'aportació de residus, es podrà determinar la condició de productor singular de residus d'aquest establiment i se li podrà exigir l'adquisició de contenidors propis de residus, encara que no arribi a generar 250 litres/dia de residus.

4. L'Ajuntament té dret a excloure del servei de recollida municipal aquelles activitats que generin una gran quantitat de residus. L'Ajuntament determinarà en quines zones o sectors del municipi, o bé a quins productors singulars del municipi, es podrà prestar el servei de recollida a productors singulars, atenent qüestions d'eficiència del servei (zones molt allunyades, accés no adequat) o altres raons que consideri oportunes.

5. Les activitats econòmiques que generin volums superiors a 250 litres/dia estaran obligades a adherir-se al servei de recollida porta a porta o bé a gestionar aquests residus mitjançant un transportista i gestor autoritzat. Serà l' Ajuntament qui determinarà les condicions i el mètode de recollida aplicable.

6. Els productors de residus comercials no perillosos que no utilitzin el servei de recollida municipal han d'acreditar documentalment a l'Ajuntament la correcta gestió dels residus. A tal fi els productors han de:

a) Segregar i gestionar correctament dels residus generats.

b) Emmagatzemar aquests residus en condicions segures i higièniques mentre es trobin en el seu poder i entregar-los en condicions adequades de separació per fraccions als gestors de residus, d'acord amb el que disposi la normativa aplicable.

c) Disposar del document acreditatiu i normatiu conforme la recollida i el tractament de residus s'ha efectuat a través de transportistes i gestors autoritzats.

d) Adquirir els elements d'aportació dels residus i vetlar per tal que es mantinguin en les condicions d'higiene, salubritat i seguretat idònies.

e) Comunicar a l'Ajuntament la informació relativa a la gestió dels seus residus en els termes i condicions que estableixi la corporació.

7. Serà responsabilitat de les activitats econòmiques que generen residus no assimilables als domiciliaris, gestionar correctament aquests residus a partir de transportistes i gestors autoritzats d'acord amb el que s'estableix en el punt anterior.

8. Els productors de residus que els entreguin per a la seua eliminació a un tercer no autoritzat seran responsables solidaris amb aquests sobre qualsevol perjudici que es pogués derivar d'aquesta acció. Així mateix, respondran solidàriament a les sancions que procedís imposar-se.

9. Dels danys que es produeixin en els processos d'eliminació com a conseqüència de la mala fe en l'entrega dels residus o de la no aportació d'informació suficient sobre les característiques dels productes entregats, serà responsable qui hagi efectuat l'entrega.

10. Les activitats econòmiques estan obligades a efectuar una separació en origen per a la recollida selectiva conforme a les fraccions establertes en aquesta Ordenança. L'Ajuntament establirà inspeccions aleatòries per verificar la qualitat i la quantitat de la separació.

Article 27. Obligacions dels petits productors de paper i cartó

1. Els establiments comercials que de manera habitual generin residus de cartó han de comunicar aquest fet a l'Ajuntament.

2. El paper i cartó s'ha de lliurar degudament plegat en fardells, de manera que ocupin el menys espai possible, en el punt i horari concertat prèviament amb l'empresa de recollida; bé en contenidors propis, homologats i retolats, o altres formes com en fardells que pugui determinar l'Ajuntament. Mai es deixarà recolzat sobre dels contenidors o plataformes de contenidors soterrats.

3. Com a norma general, l'horari per al lliurament del cartó comercial serà a partir de les 20 h, tant en el cas de cartó en fardells com de contenidors. En situacions justificades, com en el cas de mercats que exerceixen la seua activitat únicament als matins o en zones d'alta densitat comercial, l'Ajuntament pot establir un altre horari i sistema per a l'aportació de cartó o paper. En les zones d'aportació situades en el barri de la Marina, l'horari per a la deposició de cartó i paper comercial serà de 14 – 21.30 h.

4. Pel que fa a tot el relacionat amb les restriccions per a l'ús de contenidors propis, s'apliquen les condicions establertes als articles 9 i 26 per a la recollida de residus de productors singulars.

5. Els comerços que generen una quantitat de cartó superior a 250 litres/dia estan obligats a inscriure's en el registre de productors singulars de residus de l'Ajuntament.

Article 28. Mesures i instruments econòmics i de finançament dels serveis de gestió de residus de competència municipal.

1. L'Ajuntament d'Eivissa establirà, en el marc de la seua actuació general, mesures econòmiques, financeres i fiscals que fomentin la prevenció de la generació de residus, la reutilització i reparació, la implantació de recollides separades, la millora de la gestió dels residus, l'impuls i enfortiments dels mercats de productes procedents de la preparació per a la reutilització i el reciclatge, així com altres mesures perquè el sector dels residus contribueixi a la mitigació de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle.

2. L'Ajuntament d'Eivissa promourà, en el marc de la seua contractació pública, l'ús de productes d'alta durabilitat, reutilitzables i reparables i de materials fàcilment reciclables, així com de productes fabricats amb materials procedents de residus, o subproductes, la qualitat dels quals compleixi amb les especificacions tècniques requerides.

3. L'Ajuntament d'Eivissa establirà en el termini establert legalment una taxa o, si escau, una prestació patrimonial de caràcter públic no tributària, específica, diferenciada i no deficitària, que permeti implantar sistemes de pagament per generació.

TÍTOL III NETEJA VIÀRIA

Article 29. Concepte d'espai públic i competències municipals

1. La neteja de l'espai públic és competència de l'organisme municipal, entenent-se com a espai públic: les avingudes, passeigs, carrers, places, calçades, voreres, aparcaments públics, jardins, platges i resta d'espais d'ús públic municipal; destinats directament a l'ús comú general de la ciutadania, així com papereres, contenidors, rètols identificatius i d'altres elements del mobiliari urbà inclosos en ells.

2. Se n'exceptuen, degut al seu caràcter no públic: les urbanitzacions privades, passatges, patis interns, solars i finques rústiques o urbanes de propietat privada, galeries comercials i similars; sigui la propietat única, compartida o en règim de propietat horitzontal.

3. L'Ajuntament exercirà el control de la neteja dels elements no públics descrits en el punt anterior.

Article 30. Prestació del servei de neteja viària

1. L'Ajuntament realitzarà la prestació dels serveis de neteja viària mitjançant els procediments tècnics i el tipus de gestió que en cada moment i en relació al tipus de l'espai o l'element de què es tracti, es consideri més adequat i convenient.

2. L'Ajuntament podrà executar subsidiàriament els treballs de neteja que, segons estableix la present Ordenança en l'article 32, correspongui efectuar a persones físiques o jurídiques, imputant en aquests casos el cost de la neteja, sens perjudici de les sancions que corresponguin en cada cas.

3. L'Ajuntament podrà indicar anticipadament la prohibició d'accedir o estacionar en carrers o espais públics, l'estat de neteja dels quals ho requereixi, amb la finalitat d'efectuar-ne una neteja a fons, mitjançant els comunicats adients on s'especificarà el dia i l'hora determinats per portar a terme aquesta operació.

4. Els usuaris dels elements de contenció subministrats per l'Ajuntament tenen l'obligació de tractar-los i manipular-los amb la diligència que el Codi Civil exigeix a l'usufructuari de béns aliens.

5. Les operacions de conservació i neteja dels contenidors normalitzats són a compte dels serveis municipals, exceptuant els casos en què es tracti d'elements de contenció d'ús exclusiu.

Article 31. Obligacions i prohibicions específiques sobre la neteja viària

1. Està prohibit llençar qualsevol tipus de paper, llauna, ampolla, envàs buit, llosques de cigarrets, escloves de fruits secs, xiclets o qualsevol altre material susceptible d'embrutar la via pública o els espais privats, que s'ha de dipositar a les papereres o contenidors instal·lats amb aquesta finalitat.

2. Està prohibit escopir i realitzar necessitats fisiològiques en espais públics.

3. Està prohibit eliminar de forma no controlada residus de la construcció i demolició, terres i altres residus inerts.

4. Està prohibit espolsar roba, catifes, graneres o altres objectes que puguin embrutar la via pública, així com tampoc l'abocament de qualsevol tipus de residu des de finestres, balcons o terrasses dels immobles. Es prohibeix llençar qualsevol tipus de residu des de l'interior d'un vehicle, tant si aquest es troba aturat com si es troba en moviment.

5. Està prohibit dipositar petards, cigars, puros, llosques de cigarretes, brases, i en general, qualsevol altre tipus de material encès o inflamable a les papereres i contenidors de la via pública.

6. Està prohibit dipositar en les papereres residus, bosses de fems o altres objectes o productes diferents de la finalitat per a la qual han estat instal·lades (per volum i tipologia).

7. Està prohibit moure, incendiar, trabocar, furtar i qualsevol altre tipus de manipulació dels contenidors, papereres, recintes i/o dels seus components.

8. Està prohibit estacionar vehicles davant de les zones destinades als contenidors.

9. Està prohibit fer inscripcions, pintar o adherir adhesius, cartells o altres elements sobre papereres, contenidors o altres elements de contenció, o qualsevol equipament o bé públic, llevat de comptar amb una autorització municipal, així com altres actes que puguin deteriorar la seua estètica o entorpeixin el seu ús normal. En cas de realitzar-se, s'entendrà com a infractor la persona particular o l'empresa que hi sigui representada.

10. Està prohibit la publicitat massiva als carrers mitjançant fulls de mà i altres mitjans que provoquin enlletgiment general i brutor a la via pública. En cas de realitzar-se, s'entendrà com a infractor la persona particular o l'empresa que sigui representada.

11. La neteja d'aparadors, botigues, punts de venda, establiments comercials, patis, portals o similar, efectuada pels particulars s'ha de realitzar amb la precaució de no embrutar la via pública i sense causar molèsties a les persones vianants. La persona titular de l'activitat se'n farà responsable.

12. Els locals comercials amb façana a la via pública han de vetlar per la correcta neteja de la part que els correspongui de la façana, així com de la neteja periòdica del tram de vorera corresponent amb la seua façana, i de l'espai ocupat per les seues terrasses.

Article 32. Terrenys, solars i altres elements de domini particular

1. És obligació de les persones propietàries la neteja dels patis interiors d'illeta, els solars particulars, carrers, passatges i jardins particulars, les galeries comercials i similars.

2. És obligació de les persones propietàries de solars, parcel·les i terrenys particulars, mantenir-los lliures de residus i en condicions d'higiene, salubritat, seguretat i ornament públic. Així mateix, han de mantenir-los lliures de vegetació i herbes seques que suposin un perill per a la seguretat pública o un risc d'incendi.

3. Les persones propietàries o arrendatàries de finques que posseeixin arbres, arbustos o altres espècies ornamentals que sobresurtin de la propietat, han de prendre mesures per tal d'evitar la invasió de la via pública així com la caiguda de fruits, branques, fulles, etc.

4. La crema de restes vegetals només es pot realitzar a les zones rurals, quan es compleixi amb la normativa vigent, amb especial atenció al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestal i conforme al que estableix la Llei 7/2022 en el seu article 27.

5. Es prohibeix la crema de restes vegetals a les zones urbanes.

6. L'Ajuntament, en l'exercici de les seues competències, pot requerir a les persones titulars dels espais descrits en els punts anteriors que emprenguin les accions o mesures necessàries per garantir la neteja i les condicions de seguretat, salubritat, estètica i manteniment requerides.

7. En cas de no realitzar-se, l'Ajuntament pot executar aquestes accions de manera subsidiària, traspassant a la persona titular les despeses que se'n derivin, sense perjudici de la sanció corresponent. En el cas de terrenys o immobles on constin més d'una persona titular, s'entendrà la responsabilitat solidària de tots ells.

Article 33. Animals

1. Els propietaris o propietàries d'animals o les persones que els condueixin, han d'adoptar les mesures necessàries per impedir que aquests realitzin les seues deposicions o excrements a la via pública, parcs i jardins o platges. En cas de produir-se, estan obligats a recollir les deposicions i dipositar-les de manera higiènica en els contenidors de rebuig, o en cas que no es disposi, en les papereres instal·lades en els espais públics.

2. Quan l'animal evacuï les seues dejeccions, ho realitzarà a la calçada, al costat de la vorera i el més a prop possible d'un embornal o en zones no destinades al pas de vianants. En tots els casos, la persona que condueixi l'animal està obligada a recollir i retirar els excrements.

3. En el cas que els animals domèstics orinin en la via o espais públics cal que el propietari o propietària garanteix-hi la neteja de la zona embrutada amb aigua barrejada amb vinagre. El líquid ha de ser abocat sobre la micció. A aquests efectes és obligatori per a totes les persones que transitin amb els seus animals per la via pública, disposar de bosses impermeables per a la recollida dels possibles excrements i d'una ampolla amb líquid per a la neteja de l'orina.

4. Queden especialment prohibides les deposicions d'animals en parcs infantils i altres espais de concurrència d'infants. A banda de les mesures establertes en el punt anterior, les sancions s'imposaran en el seu grau mitjà o superior, d'acord amb la resta de circumstàncies concurrents si la infracció es produeix en aquests espais.

5. Es prohibeix la neteja d'animals en la via pública.

6. Es prohibeix l'abandonament d'animals morts en vies i terrenys públics o particulars.

7. Es prohibeix l'ús de sofre o altres substàncies sòlides, fins i tot si estan triturades, com a repel·lent de cans i altres animals.

8. Es prohibeix deixar restes de menjar o qualsevol aliment per animals a la via pública.

Article 34. Esdeveniments públics o privats

1. Per a esdeveniments culturals, esportius, lúdics, festius o similar, on es generi puntualment una quantitat elevada de residus municipals i que no pugui ser recollida segons el sistema habitual, els organitzadors han de garantir la correcta gestió dels residus previstos. En qualsevol cas, hauran de comunicar a l'Ajuntament i concretar les condicions i els mecanismes de recollida.

2. L'Ajuntament pot exigir als organitzadors una fiança per l'import previsible de les operacions de neteja que es derivin de la celebració de l'esmentat acte. Si es troba l'espai ocupat i el d'influència en perfectes condicions de neteja, la fiança serà retornada. En cas contrari se'n descomptarà l'import dels treballs extraordinaris a realitzar.

3. Si com a conseqüència directa d'un acte públic o privat es produís un deteriorament en la via pública o en el seu mobiliari, en seran responsables els seus organitzadors o promotors, els quals hauran d'abonar les despeses de reposició sense perjudici de la sanció corresponent.

Article 35. Reparacions de vehicles i maquinària

Queda prohibit realitzar en la via pública reparacions de vehicles o muntatges i utilitzar aquesta com a zona d'emmagatzematge de materials o productes de qualsevol tipus.

Article 36. Operacions de càrrega i descàrrega

Correspon a la persona conductora o persona propietària del vehicle que efectua l'acció, o de manera solidària en cas que siguin persones diferents, i subsidiàriament a la persona propietària de l'immoble o establiment on s'efectua, la neteja de qualsevol tipus de residu que pugui abocar-se a la via pública durant les operacions de càrrega i/o descàrrega.

Article 37. Transport de mercaderies

1. Els propietaris, propietàries, conductors o conductores de vehicles que transportin terra, runes, combustible, formigó, paper i cartó o qualsevol altre material susceptible de vessar-se, esvolar-se i escampar-se per la via pública, podent ocasionar perjudici a tercers, estan obligats a acondiciar la càrrega de manera convenient i prendre les precaucions necessàries per tal d'evitar la seua caiguda. De l'incompliment de l'apartat anterior se'n farà responsable la persona propietària o la persona conductora del vehicle o de manera solidària, en cas que siguin persones diferents, i que quedaran obligats a la neteja del material vessat, i del tram de via pública afectat, sense perjudici de les sancions corresponents i la repercussió de despeses en cas que sigui necessari realitzar la neteja de manera subsidiària.

2. En cas d'accident, bolcada o altres circumstàncies que puguin originar el despreniment o vessament de la càrrega a la via pública i pugui generar riscs per a la seguretat viària, les persones coneixedores d'aquest fet hauran de notificar el fet amb la màxima urgència a la policia municipal, la qual ho posarà en coneixement del Servei Municipal de Neteja i del Departament de Medi Ambient.

Article 38. Obres i construccions a la via pública

1. Els residus de qualsevol naturalesa procedents d'obres dins els nuclis urbans no es poden dipositar ni envair els espais públics, els promotors han d'adoptar les mesures necessàries que impedeixin aquesta ocupació. L'apilament de materials s'ha de realitzar a l'interior de l'espai reservat de l'obra.

2. Els residus de construcció i demolició que han de ser dipositats en la via pública per a facilitar la seua retirada, ho han de fer dins de contenidors específics a l'efecte, d'acord amb l'Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública.

3. El responsable de l'obra ha de rentar tot residu o brutícia generada per les obres que afectin l'estat de neteja en la via pública. A més, han d'instal·lar un sistema de neteja de rodes per als camions a la sortida de l'obra, per tal d'evitar l'escampament per vies públiques de fang i altres restes que puguin quedar adherides als pneumàtics. Així mateix, els promotors de les obres estan obligats a la neteja diària de les zones d'entrada i sortida de camions i maquinària, i qualsevol altre tram de via pública que quedi afectat per la seua activitat.

4. La responsabilitat serà del promotor de l'obra. En els casos en què s'identifiqui la persona conductora del camió o vehicle, la responsabilitat serà solidària.

5. L'incompliment d'aquest article implicarà l'execució subsidiària per part de l'Ajuntament, en els casos d'urgència que així es determinin, sense perjudici de la sanció corresponent.

Article 39. Vessaments d'aigua a la via pública

1. Està prohibit el vessament d'aigües de qualsevol tipus a la via pública, incloent les aigües de la neteja de vehicles, el regat de plantes, el buidat de piscines i safaretjos.

2. Els productors singulars de residus posseïdors de contenidors particulars han de realitzar sempre la seua neteja i manteniment a l'interior de la propietat privada, i no poden abocar les aigües de neteja a la via pública.

3. La neteja de terrasses o altres dependències tant en hotels o altres establiments com propietats privades s'ha de realitzar sense produir el vessament d'aigües de neteja a la via pública, als espais públics o a altres propietats properes.

4. Queda totalment prohibit l'abocament d'aigües residuals a la via pública o en terrenys privats.

Article 40. Platges

1. La gestió directa o indirecta de la neteja de les platges correspon a l'Ajuntament d'Eivissa, que s'efectuarà amb la freqüència i horaris previstos per a la gestió adequada del servei i atenent a criteris de sostenibilitat i conservació dels medis litorals arenosos.

2. Per tal de mantenir les millors condicions de neteja, l'Ajuntament d'Eivissa instal·larà papereres al llarg de cadascuna de les platges i contenidors en les zones pròximes.

3. En les zones o parcel·les ocupades per les instal·lacions corresponents a serveis de temporada, així com a les seues zones d'influència i sigui quin sigui l'ús que se'n faci, la persona titular de l'aprofitament serà responsable de la neteja d'aquestes zones definides. Els titulars dels serveis de temporada estan obligats a evitar que es produeixi acumulació de residus. Sense perjudici a aquesta obligació, han de retirar diàriament qualsevol element que pugui ser un obstacle per als serveis de neteja municipal.

4. Els titulars dels instal·lacions de l'apartat anterior i de tots els establiments que ofereixen servei a la platja, han d'atenir-se als horaris establerts per dipositar les escombraries provinents dels seus negocis.

5. Queda totalment prohibit per als usuaris o usuàries de platges llençar qualsevol tipus de residus (com per exemple, papers, llaunes, cartó, o menjar) a les aigües de bany, l'arena, sistemes dunars, punts de bany, zones de bany, zones rocalloses, la mar, accessos i entorns de les platges, i s'han d'utilitzar les papereres instal·lades per a aquest fi. De la mateixa manera queda prohibit l'abandonament a la platja de mobles, palets, caixes, embalatges o similar. La persona responsable està obligada a fer-ne la neteja immediata, sense perjudici de les sancions que poguessin derivar-se per aquests fets.

6. Queda expressament prohibit llençar llosques a la platja. Les persones que desitgin fumar en les zones de platja on no està prohibit fumar, estan obligades a disposar d'un cendrer o qualsevol altre sistema que demostri que s'estan recollint les llosques. El no disposar d'aquests mètodes de recollida és motiu de sanció.

7. El dipòsit de residus ha de realitzar-se de manera selectiva a les papereres que a l'efecte es trobin distribuïdes per l'arena de la platja.

8. Les embarcacions o altres usuaris de la platja no poden dipositar les bosses de residus a les papereres de la platja, i cal que les dipositin en els contenidors destinats a tal efecte, seguint les especificacions descrites en els articles 25 i 26.

Per a l'ús correcte d'aquests contenidors han de seguir-se les següents normes:

a) No s'empraran per al vessament de líquids, escombres, fustes, estris, o similar, així com tampoc per a animals morts.

b) No es dipositaran materials de combustió.

c) Les escombraries s'han de dipositar de manera selectiva a l'interior del contenidor, evitant el seu desbordament i l'acumulació de residus al seu voltant, per la qual cosa, en cas de trobar-se ple, s'ha de realitzar el dipòsit al contenidor més pròxim.

9. Queda prohibit dipositar a les papereres de les platges les bosses de fems domiciliàries o d'establiments comercials del tipus que sigui tant a les ubicades a l'exterior de l'arena com a la pròpia platja.

10. Queda prohibit l'ús de vidre a les platges i la resta de zones rocalloses o boscoses del litoral del municipi, amb la finalitat de prevenir accidents i protegir els usuaris i usuàries de les platges i resta de la franja costanera. No obstant el que estableix l'anterior punt, els pescadors poden realitzar a la platja les seues tasques de neteja d'arts i estris, i immediatament després d'acabar aquestes tasques han de dipositar els residus que es generin en els contenidors.

11. Qui vulneri aquestes prohibicions, a requeriment verbal dels agents de l'autoritat, hauran de retirar d'immediat els residus i dipositar-los conforme s'estableix en aquesta ordenança, sense perjudici que aixequin acta de denúncia en ordre a la instrucció de l'oportú expedient sancionador.

12. A fi de mantenir la higiene i la salubritat, el personal de l'Ajuntament vigilarà els abocaments i dipòsits de materials que puguin produir contaminació i riscs d'accidents, denunciarà les persones infractores i adoptarà les mesures per impedir que es continuïn produint actuacions d'aquest tipus, de tal manera que donaran compliment al que disposa la Llei de costes i altra normativa aplicable.

TÍTOL IV  INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS, MESURES CORRECTORES I SANCIONS

Article 41. Infraccions

1. Són infraccions lleus, greus i molt greus, en matèria de gestió de residus municipals, les tipificades a l'article 108 de la Llei 7/2022.

A més de les infraccions tipificades en la legislació esmentada, també constitueixen infraccions administratives les accions i omissions que es descriuen a continuació:

2. Es consideren infraccions lleus:

a) Dipositar els residus sense compactar per reduir el seu volum i que s'aprofiti al màxim la capacitat de les bosses i contenidors.

b) Dipositar els residus sense separar per fraccions o en contenidors o punts de recollida diferents dels identificats per a cada fracció de residus o contravenint el que disposa la present Ordenança.

c) Dipositar o abandonar residus de no conformitat amb els horaris, llocs i/o formes assenyalades.

d) Dipositar o abandonar estris i aparells, restes de poda o qualsevol altre element fora de les formes assenyalades.

e) Incomplir els horaris de dipòsit i lliurament de residus.

f) Dipositar o abocar, en llocs diferents a les papereres instal·lades a l'efecte en els espais públics, residus de petit volum com ara papers, xiclets, llosques, caramels, closques i deixalles similars.

g) Utilitzar els contenidors per a fins diferents dels que preveu la present ordenança.

h) El mal ús, per part dels productors singulars, del seus contenidors propis, ja sigui per estat, retolació o manteniment, o per la incorrecta gestió o separació de residus.

i) Treure els contenidors d'ús exclusiu a la via pública per a la seua recollida pel servei públic en hores i llocs diferents dels establerts per l'Ajuntament.

j) L'ús dels contenidors públics per part dels productors singulars per a aquelles fraccions de les quals han de disposar contenidors propis.

k) L'incompliment de les obligacions d'inscripció en el Registre de Productors Singulars, així com de les obligacions d'informació a proporcionar a l'Administració.

l) Que els productors o posseïdors de residus no posin a disposició de l'Ajuntament els residus generats sobre els quals té competències o ho facin infringint les normes fixades per la present Ordenança.

m) L'ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present Ordenança, o manipulació de les instal·lacions sempre que no es produeixi cap dany a les instal·lacions i equipaments del servei.

n) Qualsevol actuació que suposi una obstaculització de la prestació dels serveis de recollida de residus o de la neteja viària, sempre que no es produeixi cap dany a les instal·lacions i equipaments del servei.

o) Qualsevol actuació que suposi l'embrutiment dels espais públics.

p) No recollir els excrements i/o no netejar l'orina dels cans o animals domèstics.

q) No portar bosses impermeables per a la recollida dels possibles excrements i/o una ampolla amb aigua per a la neteja de l'orina dels cans o animals domèstics.

r) L'abocament d'aigua a la via pública.

s) Rentar, netejar i manipular vehicles a la via pública.

t) Netejar animals o ús de substàncies com a repel·lent d'animals o deixar qualsevol aliment per a animals a la via pública.

u) Regar les plantes, sense procurar que l'aigua no vessi a la via pública.

v) Que els establiments comercials no realitzin la neteja de la franja de la vorera corresponent a la seua façana o dels espais ocupats per les seves terrasses.

w) Que els titulars de les instal·lacions corresponents als serveis a la platja no compleixin amb les seves obligacions de neteja i gestió de residus procedents de la seua activitat.

x) Que les persones propietàries de terrenys o solars o altres elements de domini particulars no emprenguin les accions o mesures necessàries per garantir la neteja i les condicions de seguretat, salubritat, estètica i manteniment requerides.

y) Qualsevol infracció en relació amb els residus i la neteja viària que no estigui tipificada com a greu ni molt greu en la present Ordenança.

z) La comissió d'alguna de les infraccions tipificades com a greu o molt greu en els dos articles següents, quan per la seua escassa quantia o entitat, no mereixi la qualificació de greu o molt greu.

3. Es consideren infraccions greus:

a) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la salut de les persones.

b) L'ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present Ordenança, o manipulació de les instal·lacions quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.

c) L'obstrucció a l'activitat de vigilància, inspecció i control de les administracions públiques.

d) L'entrega, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades per la present norma, així com la seua acceptació en condicions diferents de les que apareixen en les corresponents autoritzacions o en el present document.

e) La reincidència en la comissió d'infraccions lleus.

f) La publicitat massiva als carrers sense llicència prèvia, mitjançant cartells, pintades, fulls de mà i altres mitjans que provoquin enlletgiment general i brutor notòria a la via pública.

g) L'abandonament i/o abocament de qualsevol tipus de residus exclosos de la gestió municipal en els contenidors o a les immediacions.

h) L'abandonament de vehicles o embarcacions en espais públic o privats.

i) No gestionar els residus comercials, no inclosos en la gestió municipal de conformitat amb el que disposa aquesta Ordenança.

j) No separar els residus comercials i industrials en origen i no lliurar-los en condicions per fer el reciclatge, separació i valorització adients.

k) No justificar documentalment la prestació del servei de recollida de residus comercials a través d'un gestor privat autoritzat, per part dels establiments que optin per aquest sistema.

l) No mantenir els residus comercials en condicions higienicosanitàries.

m) L'abocament, abandonament o enterrament de qualsevol tipus de residu en zones o espais, públics o privats, no habilitats a aquest efecte, tals com solars, parcel·les, boscos, camins, o qualsevol altres.

n) L'incompliment del requeriment de retirada de residus i neteja de solars particulars.

o) Moure, incendiar, trencar i qualsevol altre tipus de manipulació dels contenidors, papereres, recintes i/o dels seus components quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.

p) L'abocament d'aigües residuals a la via pública o en terrenys privats.

q) L'ocultació o alteració maliciosa de les dades relatives a la identificació dels residus.

r) Qualsevol actuació que suposi una obstaculització de la prestació dels serveis de recollida de residus o de la neteja viària, quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.

4. Es consideren infraccions molt greus:

a) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolada dels residus i, en general, l'actuació en forma contrària al que estableix aquest mateix document, sempre que s'hagi produït un dany o una deterioració greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill la salut de les persones.

b) No gestionar els residus perillosos de conformitat amb el que estableix l'Ordenança.

c) La reincidència en la comissió d'infraccions greus.

Article 42. Responsabilitat de les infraccions

Són responsables aquelles persones físiques o jurídiques que realitzin actes no permesos o que no compleixin les obligacions i els deures previstos en la present Ordenança.

Article 43. Denúncia voluntària

La denúncia per incompliment de la present ordenança podrà comunicar-se per part de qualsevol persona física o jurídica mitjançant:

a) Comunicació amb els serveis de la Policia Local.

b) Comunicació amb l'Ajuntament a través d'escrit presentat al Registre General d'Entrada.

c) Mitjans telemàtics que l'Ajuntament pugui posar a disposició de l'usuari.

L'Ajuntament, d'ofici o a instància de la part interessada, emprendrà les accions administratives oportunes per garantir i exigir el compliment del que estableix la present Ordenança.

Article 44. Prescripció de les infraccions i sancions

Les infraccions lleus prescriuran en el termini d'un any, les greus als tres anys i les molt greus als cinc anys, a comptar des del dia en que la infracció s'hagués produït, de conformitat amb el que estableix l'article 113 de la Llei 7/2022 de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

Article 45. Reincidència

Seran reincidents totes aquelles persones físiques o jurídiques que hagin estat sancionades per resolució ferma una o més vegades dins el termini d'un any.

Article 46. Tipus i quantia de les sancions

1. Les infraccions administratives tipificades en l'article 41 seran sancionades de conformitat amb les següents quanties:

a) Les infraccions qualificades com a lleus amb multes fins a 2.000 €. Si es tracta de residus perillosos o sòls contaminats aquesta serà de fins a 20.000 €.

b) Greus: Multes des de 2.001 € fins a 100.000 €, excepte si es tracta de residus perillosos o sòls contaminats, i en aquest cas la multa serà des de 20.001 € fins a 600.000 €.

c) Molt greus: Multes des de 100.001 € fins a 3.500.000 €, excepte si es tracta de residus perillosos o sòls contaminats, i en aquest cas la multa serà des de 600.001 € fins a 3.500.000 €.

2. Pel que fa a la graduació de les sancions, les administracions públiques hauran de guardar la deguda adequació entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció, considerant-se especialment la seua repercussió, la seua transcendència pel que respecta a la salut i seguretat de les persones i del medi ambient o béns protegits per aquesta llei, les circumstàncies del o de la responsable, el seu grau d'intencionalitat, participació i benefici obtingut, la reincidència, per comissió en el terme d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa, la continuïtat o persistència en la conducta infractora, així com la irreversibilitat dels danys o deterioracions produïdes. Així mateix, per a la correcta graduació de les sancions, en el cas de sancions pecuniàries, es tendrà especial consideració al fet que la comissió de les infraccions tipificades no ha de resultar més beneficiós per a l'infractor que el compliment de les normes infringides.

Article 47. Potestat sancionadora i procediment sancionador

1. L'Ajuntament exercirà la potestat sancionadora en matèria de residus en l'àmbit de les seues competències, d'acord amb els articles 12.5 i 111 de la Llei 7/2022.

2. Les sancions corresponents s'imposaran per resolució motivada, amb instrucció prèvia del corresponent expedient i d'acord amb el que es preveu a l'article 112 de la Llei 7/2022.

Article 48. Mesures provisionals, reparació del mal i execució forçosa

El titular de l'òrgan competent podrà adoptar les mesures de caràcter provisional que estimi necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució, imposar al causant la reparació del mal i/o el pagament de les indemnitzacions corresponents, així com acordar la imposició de multes coercitives o d'execució subsidiària, tot això sobre la base del que s'estableix en els articles 115 a 117 de la Llei 7/2022.

Article 49. Servei d'inspecció. Atribucions del personal inspector

1. El personal inspector ha d'acreditar la seua condició i identitat quan exerceix les funcions que li són pròpies.

2. El personal inspector està autoritzat per l'Ajuntament a entrar en qualsevol moment en tots els establiments i activitats per tal de realitzar les actuacions necessàries relacionades amb l'activitat inspectora. A aquest efecte podrà:

a) Practicar les actuacions necessàries per a comprovar el compliment de la normativa municipal en matèria de residus.

b) Prendre o treure les mostres necessàries per a la comprovació.

c) Realitzar totes les actuacions que calgui per al compliment de la inspecció que efectuen.

d) Els inspectors poden examinar la documentació relativa a les operacions rellevants en l'activitat amb incidència ambiental.

3. El personal inspector està autoritzat per l'Ajuntament a realitzar el seguiment necessari a l'empresa adjudicatària del servei, això inclou el seguiment durant la prestació del servei així com el control documental.

Article 50. Servei d'inspecció. Obligacions de les persones i/o entitats inspeccionades

Les persones o entitats inspeccionades, a requeriment del personal inspector, han de:

a) Subministrar tota classe d'informació sobre instal·lacions, productes o serveis referents a l'objecte de la present ordenança.

b) Permetre que es practiqui l'oportuna presa de mostres, si és necessari.

c) Permetre al personal inspector la comprovació directa de qualsevol acció que es relacioni amb la seua funció derivada d'aquesta ordenança.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Queda derogada l'Ordenança municipal de gestió de residus municipals, aprovada per acord del Ple el 28/10/2004 i publicada el 21/12/2004 en el BOIB núm. 181 així com totes les disposicions del mateix o inferior rang que regulen matèries contingudes en la present Ordenança en allò que s'oposin o contradiguin el contingut d'aquesta.

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA. Habilitació de desenvolupament

L'Alcaldia-Presidència, en l'exercici de les seues competències, pot interpretar, aclarir i desenvolupar els articles de la present Ordenança sense perjudici que s'atribueixin aquestes competències a altres òrgans de govern, d'acord a la normativa sobre règim local.

DISPOSICIÓ FINAL SEGONA. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entra en vigor als quinze dies de la seua publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) d'acord amb el que estableix l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

 

(Signat electrònicament: 14 de maig de 2024

El quart tinent d'alcalde Jordi Grivé Cardona)