Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 306937
Àrea de Turisme, Cultura, Esports, Restauració i Coordinació Municipal. Informació pública de l'estudi de viabilitat econòmica de la concessió del Servei del Centre de recepció de visitants del Castell de Bellver

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

S'exposa a informació pública el present estudi de viabilitat econòmica d'acord amb el previst pels articles 24.3 i 297 de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic, als efectes de que es puguin formular al·legacions en el termini d'un mes.

ESTUDI DE VIABILITAT ECONÒMICA DE LA CONCESSÓ DEL SERVEI DEL BAR I TENDA DEL CENTRE DE RECEPCIÓ DE VISITANTS DEL CASTELL DE BELLVER

1. Objecte i justificació de l'estudi.

2. Finalitat i justificació del servei.

3. Justificació del contracte de concessió de serveis.

4. Visitants del castell de Bellver.

5. Durada de la concessió i riscos operatius i tecnològics.

6. Costos i ingressos del concessionari. Previsió de compte de resultats i rendibilitat.

 6.1 Local i inversió en equipament

 6.2 Horari d'obertura i prestació del servei

 6.3 Costos de la prestació del servei: estructura i estimació.

 6.4 Cost de personal.

 6.5 Estimació de la xifra de negoci.

 6.6 Altres costos d'explotació.

 6.8 Dotació d'immobilitat material.

7. Determinació del cànon de la concessió.

8. Resultat de la concessió.

9. Viabilitat econòmica financera de la concessió.

ESTUDI DE VIABILITAT ECONÒMICA DE LA CONCESSIÓ DEL SERVEI DEL CENTRE DE RECEPCIÓ DE VISITANTS DEL CASTELL DE BELLVER AMB UN BAR I UNA TENDA

1. Objecte i justificació de l'estudi.

Com a actuació prèvia a la contractació d'una concessió de serveis per a CENTRE DE RECEPCIÓ DE VISITANTS DEL CASTELL DE BELLVER AMB UN BAR I UNA TENDA es redacta el present estudi econòmic.

En aquest document es desenvolupen els aspectes més importants que configuren la concessió del servei que inclou el bar i tenda pels visitants del Castell de Bellver i el seu entorn.

La durada de la concessió de servei de bar i la tenda en el Centre és de quatre anys, amb possibilitat de pròrroga d'un any, el que fa un total de cinc anys. L'horari mínim d'apertura és el mateix que el del Castell de Bellver, amb possibilitat d'apertura com a màxim segons l'horari d'apertura del Bosc. S'haurà de prestar el servei de bar durant els esdeveniments programats per part de l'Ajuntament que està previst un horari des de les 19 hores fins a les 23 hores en època d'estiu.

 

El present Estudi econòmic es redacta de conformitat amb el que disposa l'article 285.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant LCSP), norma que exigeix que en els contractes de concessió de serveis la tramitació de l'expedient vagi precedida de la realització i aprovació d'un estudi de viabilitat o viabilitat econòmica-financera, si és el cas.

No s'estipula, no obstant això, en quins casos es podrà optar per una opció o una altra. El contingut d'aquest estudi, per analogia, serà l'establert en l'article 247.2 de la LCSP corresponent a les actuacions preparatòries del contracte de concessió d'obres. És per això que per a determinar la idoneïtat de l'una o l'altra figura d'estudi atendrem el que s'estableix en l'article 247.6 de la LCSP, que especifica que sempre que sigui de forma motivada “per la naturalesa de l'obra, per la seva finalitat o per la quantia de la inversió requerida”, es podrà substituir l'elaboració d'un estudi de viabilitat, per un estudi de viabilitat econòmic financera quan es consideri suficient en atenció a la naturalesa i finalitat de l'obra o quantia de la inversió requerida.

En conseqüència, la LCSP estableix la possibilitat d'acordar la substitució de l'estudi de viabilitat per un estudi de viabilitat economicofinancera quan es consideri suficient en atenció a la naturalesa i finalitat de l'obra o quantia de la inversió requerida.

D'acord amb el que disposa l'article 247.6 de la LCSP, vistes la durada de la concessió, la escassa quantia i la naturalesa de la inversió prevista per dur a terme la prestació del servei de bar, es considera adient un estudi econòmic de viabilitat pot donar justificació a la determinació del cànon i de la rendibilitat de la explotació econòmica,

2. Finalitat i justificació del servei.

La finalitat del contracte proposat és la gestió mitjançant concessió de serveis, del servei de bar i tenda pels visitants del Museu i del Castell de Bellver que es finançarà amb els ingressos de les vendes a particulars.

Per tant, la finalitat de la concessió és fonamentalment donar el servei de bar a les persones que accedeixen al Castell de Bellver i el Museu, al mirador de Bellver, a les zones verdes i instal·lacions del bosc en general, a la vista de que no n'hi altre servei semblant a prop, al menys, en tres kilòmetres i la possibilitat d'adquisició d'articles relacionats amb el museu de Bellver com a promoció cultural.

Aquest indret cultural, turístic i natural no disposa en la actualitat de un servei de bar pels visitants i en general per a la ciutadania, per satisfer les possibles necessitats de persones que hi accedeixen, ja sigui a peu o en qualsevol tipus de vehicle.

La venda de productes relacionats amb el Museu promocionà la cultura i la història del Castell de Bellver i de la ciutat.

3. Justificació del contracte de concessió de serveis.

D'acord amb el que disposa l'article 15 de la LCSP, el contracte de concessió de serveis és aquell en virtut del qual el poder adjudicador encomana a títol onerós a una o diverses persones, naturals o jurídiques, la gestió d'un servei la prestació del qual sigui de la seva titularitat o competència, i la contrapartida de la qual vingui constituïda bé pel dret a explotar els serveis objecte del contracte o bé per aquest dret acompanyat del de percebre un preu.

Aquest dret d'explotació dels serveis implica la transferència al concessionari del risc operacional, abastant el risc de demanda, el de subministrament, o tots dos. S'entén per risc de demanda el que es deu a la demanda real dels serveis objecte del contracte i risc de subministrament el relatiu al subministrament dels serveis objecte del contracte, en particular el risc que la prestació dels serveis no s'ajusti a la demanda.

Així, l'elecció d'aquest model de contractació es troba justificada a la vista de que l'Ajuntament no disposa de mitjans humans i materials adients i aquest servei es pot finançar amb els ingressos provinents de les vendes la qual cosa implica que l'administració no ha de destinar recursos econòmics públics per a la prestació dels serveis.

Tingui's en compte en aquest sentit que la transferència al concessionari del risc operacional implicarà l'exposició del servei a les incerteses del mercat, però a la vista de les estadístiques del nombre de visitants al Castell, així com les persones que accedeixen a les zones naturals del bosc i la mancança d'un servei similar proper, s'estima que està garantida la rendibilitat pel concessionari amb una gestió prudent.

4. Visitants del castell de Bellver.

La demanda d'ús del servei de Centre de Recepció de Bellver es fonamenta en les dades reals de visites al Castell de Bellver i al seu Museu, i les persones que accedeixen a les zones verdes i al mirador.

 

Nombre de visitants al Castell de Bellver dels darrers quatre anys segons les estadístiques municipals són els següents:

 

2023

2022

2021

2020

Gener

13.756

10.070

3.196

11.509

Febrer

21.109

14.628

4.197

21.861

Març

31.735

25.138

4.210

9.625

Abril

46.196

40.816

6.903

0

Maig

40.809

29.258

8.904

269

Juny

31.812

24.026

14.258

1.499

Juliol

32.177

30.554

23.435

9.421

Agost

36.281

32.577

33.688

14.880

Setembre

34.769

30.419

29.964

6.225

Octubre

39.975

31.927

26.102

3.769

Novembre

23.921

20.030

11.894

1.270

Desembre

19.221

13.981

10.634

1.172

Total

371.761

303.424

177.385

81.500

Quadre 1.

*Dades estadístiques del servei de Cultura

L'efecte de la pandèmia durant els exercicis 2020 i 2021 distorsionaria la mitjana, per la qual cosa, en aplicació d'un criteri de prudència i de actualització de les dades, es tindrà en compte la informació dels anys 2022 i 2023.

En conseqüència, s'estima que el nombre de visitants del Castell de Bellver pels anys següents serà la mitjana d'aquest dos darrers anys, i s'estima en un entorn de 340.000 visitants, amb el detall de mesos, segons s'indica:

 

Mitjana 2022/2023

Gener

11.913

Febrer

17.869

Març

28.437

Abril

43.506

Maig

35.034

Juny

27.919

Juliol

31.366

Agost

34.429

Setembre

32.594

Octubre

35.951

Novembre

21.976

Desembre

16.601

Total

337.593

Quadre 2.

Es pot establir la hipòtesi de que la clientela potencial màxima estimada del servei de bar i la tenda es correspondria amb el nombre de visitants del castell i museu a la vista de que no existeix una altra oferta a menys de tres kilòmetres.

Pel que fa als esdeveniments, d'acord amb la informació facilitada pels responsables del Castell, estan prevists uns 45 esdeveniments culturals a l'estiu. El nombre d'esdeveniments és d' aproximadament de 45, amb un horari de 19.00 h. fins les 23:00 h., dins el període de l'1 de juny i 15 de setembre. A cadascun dels esdeveniments es preveu un màxim de 400 assistents (màxim en total 18.000 assistents potencials). Durant l'esment període d'estiu l'adjudicatari ha de tenir obert el servei de bar que doni servei als assistents d'aquests esdeveniments. Vist que l'objecte de la visita i l'horari són diferents, es considera que no són el mateixos visitants del castell, ja computats en el quadre anterior.

5. Durada de la concessió i riscos operatius i tecnològics.

La durada de la concessió queda establerta en el termini de quatre anys, amb una possible pròrroga d'un any.

Durant els anys que dura la concessió i segons estableix la llei, l'empresa concessionària assumirà el risc operacional que implicarà l'exposició del servei a les circumstàncies del mercat. Però vist l'increment de les persones visitants tant al castell com al museu, i a les zones verdes així com la mancança d'un bar aprop d'aquest indret, s'estima que està garantida la rendibilitat pel concessionari amb una gestió empresarial prudent.

6. Costos i ingressos del concessionari. Previsió de compte de resultats i rendibilitat.

6.1 Local i inversió en equipament.

La prestació del servei es desenvoluparà en el Centre de recepció del castell, un local descrit en el plecs tècnics que ha estat objecte de tasques de manteniment i adequació per part dels serveis de Infraestructures municipals i per tal es considera que s'ha actualitzat l'aspecte i la funcionalitat del mateix.

La posada en marxa del servei de bar fa necessària l'adquisició dels següents elements d'equipament:

a) Maquinària.

El local actualment disposa d'alguna maquinària però, a la vista de que no s'ha pogut comprovar el funcionament, es preveu que el concessionari adquireixi la totalitat del mateix i adequar els elements com són rentaplats, forn, planxes, fregidores, element de fred, expositors, i maquinària diversa com microones, espremedores, talladores i mandolines.

 b) Mobiliari.

Es tracta de l'adquisició de taules i cadires, així com tamborets de bar i prestatgeries. Tot això en funció del projecte de decoració adaptat a les instal·lacions.

D'acord amb l'aforament i el mobiliari que consta als plecs, s'estima l'adquisició de 12 taules i 48 cadires, i 3 tamborets.

c) Parament, llenceria i utillatge

Vaixella de sala, coberteria i altres utensilis bàsics de cuina i bar per a realitzar l'activitat.

d) Instal·lacions.

S'inclou el apartat extractor i climatització.

 

Equipament

Import

Rentaplats

1.281,20

Forn, microones

1.347,34

Frigorífic

1.539,85

Congelador

1.535,09

Planxes-grill

824,84

Fregidores

260,15

Expositors (3uds)

1.049,55

Extractor

1.792,62

Maquinària diversa (espremedors, talladores, mandolines)

4.136,36

 

13.767,00

Mobiliari

14.823,00

Utillatge

3.100,00

Instal·lacions

8.300,00

 

26.223,00

TPV botiga

1.250,00

Aplicacions informàtiques

1.000,00

 

2.250,00

Quadre 3.

En conseqüència, la inversió prevista per a la posada en marxa del servei arriba a un muntant de 42.240 euros.

Els costos dels equipaments s'han obtingut de catàlegs publicats a internet de proveïdors especialitzats en hoteleria d'elements a preus mitjans.

S'estima una reposició parcial d'aquest material cada cinc anys, per la qual cosa, no procedeix incorporar aquest cost, vista la durada màxima de la concessió del servei de cinc anys en cas de que s'executi la pròrroga.

Respecte a les inversions de la tenda, consta als plecs tècnics que es disposa del mobiliari adient per a la prestació del servei, excepte el cas de l'adquisició d'un equip informàtic de gestió d'inventari i pagaments i impressora que, d'acord amb consultes de proveïdors especialitzats publicats en internet, el cost de la inversió de un pack stàndard per a pime és de 1.250 euros

6.2 Horari d'obertura i prestació del serveis.

D'acord amb el que disposen els plecs, es segmenta el període anual en dos trams:

  • temporada alta (estiu) coincident amb el període comprés entre l'1 d'abril i el 30 de setembre.
  • temporada baixa (hivern) des de l'1 d'octubre fins al 31 de març.

Pel que fa a l'horari de prestació del servei presenta variacions respecte de si es tracta de temporada d'estiu/hivern i si es presta en dia laboral o festiu.

A continuació s'indica el còmput anual d'hores de servei desglossat per temporada i dia laboral o festiu:

 

Nombre dies

 

Hores diàries de servei

 

 

Període

Laborals Dimarts-Dissabte

Diumenges i Festius

Dies efectius

 

Laborals Dimarts-Dissabte

Diumenges i Festius

 

Total hores de servei

Estiu

131

33

164

 

9

5

 

1.341

Hivern

130

33

163

 

8

5

 

1.202

 

260

66

326

 

 

 

 

2.543

Quadre 4.

6.3 Costos de la prestació del servei: estructura i estimació.

La gestió d'activitats d'hostaleria i restauració, quant a la determinació dels costos per consums, cost de personal i resta de costos d'estructura i funcionament del servei, obeeixen per regla general a uns percentatges sectorials estàndard que operen en el mercat per a les activitats estàndard d'hostaleria i restauració.

D'un mode genèric, i sobre la base d'Informes sectorials i d'altres fonts com són professionals i altres empreses del sector de la hoteleria, l'explotació d'un negoci d'aquestes característiques porta implícits uns costos, en percentatge sobre la xifra de negoci, en els següents intervals:

Consums: Menjar i Beguda 20,00 - 25,00%

Cost de Personal 30,00 - 35,00%

Altres Costos d'Explotació 20,00 - 25,00%

Quadre 5.

Aquests ratios s'han obtingut de dades del sector de webs del sector d'horeca, d'anuaris de professionals publicats, associacions d'hoteleria, i altres com publicacions d'estudis universitaris, i diferents publicacions econòmiques, a la vista de que les dades oficials de l'INE i ministeris i Ibestat no estan actualitzades.

Vistes les característiques del servei a licitar, a més dels paràmetres indicats en el present informe (en quant a dies d'explotació, estimació del potencial d'usuaris, entre d'altres) per a estimació de la xifra negoci i de la resta de costos directes inherents a l'explotació del servei de bar a Bellver, s'han pres com a referència els següents coeficients, en el ben entès cas que aquests coeficients serien indicatius, podent fins i tot ser millorats en funció de l'eficiència en la gestió operada pels licitadors:

 

​​​​​​​

Consums: Menjar i beguda

22,50%

Cost de Personal

 32,50 %

Altres costos d'explotació

20,00 %

Quadre 6.

A més de l'aplicació dels coeficients estàndards publicats per consultores i professionals del sector, s'ha estimat uns clients potencials amb un consum mitjà amb el que s'ha arribat un resultat amb una variació d'un 1%, tal com es detallarà.

6.4 Cost de personal.

El cost de personal és un cost pel concessionari, i la plantilla pot variar donada la estacionalitat de les visites al centre de recepció del castell, la qual cosa, pot implicar aquesta variabilitat de clients potencials i per tant de volum de negoci.

Així, com a conseqüència de la estacionalitat en el nombre de visitants segons les dades històriques del servei municipal de Cultura, fa que es requereix la contractació per al bar de:

  • dues persones en temporada de tardor-hivern,
  • tres persones en temporada primavera-estiu.
  • un possible reforç per puntes de treball i/o absentisme.

A més, s'ha tingut en compte l'horari mínim de la prestació de serveis de bar exigit en els plecs d'acord amb els horaris de apertura del castell (veure quadre 4), les hores màximes de feina del personal d'acord amb la normativa laboral.

És d'aplicació al personal contractat el conveni col·lectiu laboral d'hostaleria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears publicat en el BOIB número 51 de 22 d'abril de 2023.

En el cost de personal s'inclouen totes les condicions més favorables del conveni laboral, entre les quals el sou brut mensual, el temps màxim de la jornada laboral, les vacances, plus de desplaçament, vestuari, etc. i una estimació del cost de Seguretat Social d'un 30,48%.

D'acord amb la variació del nombre de visitants al castell i al museu, s'ha calculat la necessitat de dos treballadors en temporada de tardor-hivern i tres la resta de l'any.

D'acord amb el que disposen el plecs tècnics, l'horari mínim d'apertura del bar és, com a mínim, el mateix que el del Castell de Bellver i com a màxim el mateix que el d'obertura del bosc.

Els horaris actuals del Castell de Bellver són els següents:

  • Horari d'estiu (des del mes de d'abril al mes de setembre): de dimarts a dissabte de les 10 a les 19 h (9 h) i diumenges i festius de les 10 a les 15 h (5 h).
  • Horari d'hivern (des del mes d'octubre al mes de març): de dimarts a dissabte de les 10 a les 18 h (8 h) i diumenges i festius de les 10 a les 15 h (5 h).

D'acord amb el plecs tècnics, estan previstos uns 45 esdeveniments, amb un aforament màxim de 400 persones. L'horari és de 19:00h a 23:00h. Aquest servei suposa la prestació del servei de 180 hores per aquest concepte.

En atenció a l'esmentat horari, les hores d'obertura del servei de bar durant l'any, s'han estimat en un total de 2.543 hores, d'acord amb el que s'indica al quadre 4 anterior.

D'acord amb el que disposa el conveni col·lectiu aplicable, el nombre anual màxim d'hores per persona és de 1.776.

Per altra banda s´ha de prendre en consideració, als efectes de l'estimació del cost de personal, l'índex d'absentisme laboral del sector de hoteleria y restauració, estimat en el 6%.

A partir de tot el que s'ha indicat (hores anuals d'obertura, hores màximes segons el conveni laboral, índex d'absentisme i personal mínim requerit) la ràtio de cobertura del personal per a la prestació del servei s'estima en 1,5320 pax prestació/pax presencial. en conseqüència, la plantilla requerida par a la adequada prestació del servei en temprada hivern i estiu se estima en 3,2 y 4,8 empleats, respectivament, segon el següent detall:

 

Plantilla

 

Hivern

Estiu

 

Presencial

Requerit

Presencial

Requerit

Cap de Bar

1

1,60

1

1,60

Cambrer

1

1,60

2

3,20

 

2

3,20

3

4,80

Quadre 7.

Pel que fa als esdeveniments, l'Ajuntament estima la programació d'uns 45 en època d'estiu entre els dies 1 de juny al 15 de setembre, i el concessionari hurà de prestar el servei de bar, amb un preavís d'un mes. L'horari és de 19h a 23hs.

Pel càlcul dels clients potencials, l'aforament dels esdeveniments és de unes 400 persones. Segons les dades de Cultura, en 2023 la mitjana va ser de 317 espectadors per concert.

Esdeveniments

 

Requerit

Cap de Bar

1,0

Cambrer

1,0

 

2,0

Quadre 8

S'ha aplicat el conveni per un establiment de categoria A, s'ha estimat la contractació de les categories “jefe de bar” (grup II del conveni) i cambrer (grup IV del conveni), amb el salari base de cada grup, d'una antiguitat de 9 anys, amb el plus de vestuari i desplaçaments, i resulta un cost anual per a cadascuna de les categories indicades:

 

Sou Base

Antiguitat

Desplaç.

Vestuari

Sou Anual Empleat

Seg. Social

Cost anual Empleat

II Cap de Bar

1.942,73

60,30

128,21

39,34

30.053

9.160

39.213

1V Cambrer

1.680,40

53,07

128,21

39,34

26.279

8.010

34.289

 

 

 

 

 

56.332

17.170

73.502

Quadre 9.

Com a resultat anteriorment exposat, vegeu l'indicat en els quadres 4,7 i 8 anteriors, el cost de personal estimat per a la prestació del servei de bar ascendiria a un total de 145.035 euros, segons el següent detall:

 

 

Cost Personal Bar

 

 

Cost anual

Hivern

Estiu

Cost anual

 

Empleat

Bar

Cap de Bar

39.213

31.371

31.371

62.741

Cambrer

34.289

27.431

54.863

82.294

 

73.502

58.802

86.233

145.034

Quadre 10

Cost del personal pels esdeveniments

 

Cost anual

Cost Pers.

 

Empleat

Events

Cap de Bar

39.213

4.968

Cambrer

34.289

4.344

 

73.502

9.312

Quadre 11

D'altre part, el concessionari ha de prestar el servei de la tenda de productes associats a la promoció del Museu de Bellver, i al treballador assignat li és d'aplicació el Conveni col·lectiu del sector del comerç de les Illes Balears publicat en el BOIB número 168, de 14 de desembre de 2019.

Personal requerit per a la tenda.

 

Plantilla TENDA

Període

Presencial

Requerida per

 

diària

cobertura del servei

Estiu

1,0

1,4

Hivern

1,0

1,4

 

1,0

1,4

Quadre 12

S'aplica el conveni col·lectiu i el cost de la Seguretat Social.

Vendedor tienda

Cte s./C.

Cte hra

Hrs Año

Cte Anual

Colectivo

empresa

Cte €/hrs Ordinaria

10,78 €

14,49 €

2.211

32.025

Cte €/hrs Dom + Festivo

12,14 €

16,32 €

332

5.417

 

 

 

2.543

37.442

Quadre 13

6.5 Estimació de la xifra de negoci.

D'acord amb l'exposat en aquest informe, -vegeu Quadre 4 anterior- s'ha estimat el percentatge del cost de personal en un 32,5% sobre la potencial xifra de ingressos.

Aquesta ratio s'ha obtingut de diferents publicacions i estudis publicats de professionals del sector horeca a la vista de que les dades oficials de l'INE i Ibestat no estan actualitzades o no contemplen aquests percentatges de càlculs estimats.

A partir de la previsió del cost de personal (145.034 euros), se estima una xifra potencial d'ingressos 446.261 euros.

Contrast del càlcul d'estimació dels ingressos del bar:

No es disposa d'informació real a la vista de que els antecedents de l'explotació prèvia no es corresponen amb la situació de mercat actual.

D'acord amb les estadístiques de visitants i la mitjana dels dos darrers anys post-pandèmia, es pot calcular que es poden esperar uns 337.593 visitants amb un criteri de prudència.

En base a aquestes estimacions, es podria considerar que un de cada tres visitants del centre de recepció del Castell de Bellver podria consumir al bar un consum mitjà de 4 euros per persona, tenint en compte que, haurà clients de baixa despesa i d'altres amb un consum superior a la vista de que, segons els plecs, els productes oferts van des de una botella d'aigua, snacks o plats elaborats.

D'altra banda, la gestió i els mitjans que el concessionari apliqui en la gestió del negoci seran claus per dinamitzar la demanda i garantir la rendibilitat. A més, s'ha de recordar que la zona d'influència de la concessió es amplia vist que el bar més proper està ubicat a mes de dos km de distància.

Aquesta estimació s'ha fet en un escenari de normalitat. El concessionari assumeix el risc de la concessió però amb una gestió prudent i adequada es podria ampliar la facturació del bar si es dona un servei amb una bona relació de qualitat-preu.

S'ha considerat que, a més del visitants del Castell de Bellver, n'hi ha persones que acudeixen al mirador o al bosc que també es podrien considerar clients potencials, però dels que no es disposen dades objectives per a computar.

En aquest entorn, en el supòsit d'un potencial de consumidors de 338 mil persones, amb una estimació de consums un de cada tres i una despesa mitjana per consumidor de 4€, resultaria una xifra de negoci estimada a l'entorn dels 451 mil euros, la qual cosa suposa una desviació d'aproximadament l'1% respecte de la xifra estimada en el present informe (446 milers d'euros), la qual cosa indueix a considerar la bondat de les estimacions realitzades.

Això suposa que l'aplicació de les ratios del sector i la estimació prudent dels clients potencials amb un consum mitjà donen el mateix resultat de facturació i d'estimació de la xifra anual de negoci.

Pel que fa a la previsió dels ingressos de la tenda, no es disposen de dades de serveis anteriors o de referència del sector, per la qual cosa, es parteix de la mateixa projecció que en el cas del servei del bar, amb l'estimació dels clients potencials i consum mitjà.

En conseqüència, s'estima que una de cada 4 persones (25%) visitants del Castell seran compradores de productes de la tenda, amb una compra mitjana de 2,5 euros.

S'han consultat la documentació d'expedients amb el mateix objecte del contracte, i en concret, els estudis de viabilitat de la licitació de la tenda del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia de desembre de 2023 i de la tenda llibreria de Museu d'Història de Madrid i del Planetari, de 2020, per tal de conèixer la estructura de costos i estimat de facturació.

6.7 Altres costos d'explotació.

Partint de l'estructura de costos d'explotació indicada abans i de l'estimació dels ingressos per import de 446.261 euros, s'ha procedit a l'estimació dels costos de l'explotació del negoci, en concret; cost per consums (F&B) i resta de costos d'explotació , aquests darrers sense la inclusió del cànon de la concessió a favor de l'Ajuntament per un import total de 189.661 euros, segons el següent detall:

Bar

Cost per consums

22,50%

100.409

Altres costos d'explotació

20,00%

89.252

 

 

189.661

Quadre 14

Esdeveniments

Cost per consums

22,50%

6.447

Altres costos d'explotació

20,00%

5.730

 

 

12.177

Quadre 15

Tenda

Cost per consums

45,00%

78.564

Altres costos d'explotació

5,00%

8.729

 

 

87.293

Quadre 16

6.8. Dotació d'immobilitzat material.  

A partir de la inversió prevista per a la posada en funcionament del servei, per un import de 42.240 euros, s'ha procedit al càlcul de l'amortització mitjançant l'aplicació de les taules amb els coeficients de corresponents (arts. 12.1.a) de la Llei de l'Impost de Societats i art. 4 del Reglament del IS), resultant un cost anual en concepte d'amortització de l'immobilitzat material i immaterial per import de 6.310 euros segons el següent detall:

 

​​​​​​​

Equipament

Import

%

Dotac.

Rentaplats

1.281,20

15%

192,18

Forn, microones

1.347,34

15%

202,1

Frigorífic

1.539,85

15%

230,98

Congelador

1.535,09

15%

230,26

Planxes-grill

824,84

15%

123,73

Fregidores

260,15

15%

39,02

Expositors (3uds)

1.049,55

15%

157,43

Extractor

1.792,62

15%

268,89

Maquinària diversa (espremedors, talladores, mandolines)

4.136,36

15%

620,45

 

13.767,00

 

2.065,05

Mobiliari

14.823,00

10%

1.482,30

Utillatge

3.100,00

15%

775

Instal·lacions

8.300,00

25%

1.245,00

 

26.223,00

 

3.502,30

TPV botiga

1.250,00

33%

412,5

Aplicacions informàtiques

1.000,00

33%

330

 

2.250,00

 

6.309,85

Quadre 17

7. Estimació del cànon de la concessió.

Per a la determinació del cànon de la concessió s'ha previst una distribució del resultat d'explotació per import de 162.573 euros (ingrés previst – costos d'explotació), a raó d'un 70/30, estimant un cànon a favor de l'Ajuntament de palma per un import de 48.772 euros anual.

8. Resultat de la concessió.

Com a resultat de tot l'indicat en el present informe, el benefici estimat per a l'explotació del servei de bar de Bellver ascendeix a un import de 113.801 euros, equivalent a un marge del 17,52% sobre la xifra d'ingrés prevista.

 

 

Bar

Esdevmts.

Tenda

TOTAL

%

Xifra de Negoci

446.261

28.652

174.587

649.500

 

Costos

 

 

 

 

 

 

Personal

-145.035

-9.312

-37.139

-191.486

29,48%

 

Aprovisionaments

-100.409

-6.447

-78.564

-185.420

28,55%

 

Altres costos

-89.252

-5.730

-8.729

-103.712

15,97%

 

Amortitzacions

-5.897

 

-413

-6.310

0,97%

 

 

-340.593

-21.489

-124.845

-486.928

74,97%

Cànon Concessió

-31.577

-2.149

-15.046

-48.772

7,51%

Resultat Concessionari

74.091

5.014

34.695

113.801

17,57%

Quadre 18

9. Viabilitat econòmica financera de la concessió.

En el supòsit d'una vida de la concessió de 4 anys, una previsió d'un índex d'inflació del 2,5% a partir del segon any de vida de la concessió i de l'estimació d'un cost en concepte de descompte financer del 5% (wacc), resulta un valor present de la concessió per un import de 194.532 euros

 

 

Valor Present

Valor Futur

Ingressos

 

2.273.631

2.697.059

Costos d'explotació:

 

 

 

Consums

681.531

769.958

 

Personal

703.830

795.149

 

Altres costos

381.205

430.666

 

Dotació Amortiz.

22.374

25.239

 

 

1.788.940

2.021.012

Cànon Concessió

179.266

202.525

Resultat Concessió

305.425

473.522

Quadre 19

Amb les condicions indicades pel que fa als fluxos d'ingressos i costos, volum d'inversió i tipus financer (wacc = 5%), el projecte de concessió presenta un Valor Actual Net i una Taxa Interna de Retorn positius quedant, per tant, acreditada la viabilitat de la concessió segons el termes establerts en el present informe.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (14 de maig de 2024)

El cap del Servei de Cultura Rafael Calle Castañeda