Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 305395
Bases reguladores de les ajudes econòmiques per fomentar l’associacionisme i el voluntariat com a instruments de participació ciutadana en la vida social i cultural de l’illa d’Eivissa durant l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1.- Justificació

Entre les actuacions que l'article 9.2 de la Constitució espanyola (CE) encarrega als poders públics per afavorir l'exercici en plenitud dels drets i llibertats individuals, es preveu la de facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social, sent també la participació en els assumptes públics, directament o per mitjà de representants, un dret dels ciutadans reconegut per l'article 23 del text constitucional. Més concretament, l'esmentat article 23.1 de la CE disposa que els ciutadans tenen el dret a participar en els assumptes públics, directament o per mitjà de representants, lliurement elegits en eleccions periòdiques per sufragi universal.

Per la seua banda, l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar (EAIB) al seu article 15.1 recull el dret dels ciutadans de les Illes Balears a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma, establint que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics.

En l'àmbit local, la participació ciutadana ha estat recollida al capítol IV del títol V (articles 69 a 72) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL). Més concretament, l'article 69 de la LRBRL disposa que les corporacions locals facilitaran la més àmplia informació sobre la seua activitat i la participació de tots els ciutadans en la vida local, si bé estableix que tant les formes com els mitjans i procediments de participació que aquelles estableixin en exercici de la seua potestat d'autoorganització no podran en cap cas menyscabar les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius regulats per la Llei. Altrament, l'article 72 de la LBRL estableix que les corporacions locals impulsaran la participació de les associacions per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels vesins en la gestió de la Corporació en els termes de l'article 69.2, i aquestos efectes poden ser declarats d'utilitat pública.

També la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, a més de recollir la participació entre els principis d'organització regulats al seu article 3.1, disposa al seu article 116 que les corporacions locals han de promoure la participació de tota la ciutadania en la vida local, a través de mecanismes establerts per cada corporació local, conformement a les normes de participació contingudes en aquesta llei i en les disposicions reglamentàries que la despleguin.

A més, a l'article 122.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, disposa que les associacions constituïdes per defensar els interessos generals o sectorials del veïnatge tenen la consideració d'entitats de participació ciutadana, sempre que estiguin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions. El precepte esmentat, al seu apartat 4, estableix que els municipis, d'acord amb les seues possibilitats econòmiques, poden concedir ajudes econòmiques a les associacions. L'assignació d'ajudes s'ha de fer amb criteris objectius, d'acord amb la importància i la representativitat de les associacions i d'acord amb la normativa vigent en matèria de subvencions.

De conformitat amb la legislació esmentada anteriorment, el Consell Insular d'Eivissa va aprovar, mitjançant Acord plenari de data 31 d'octubre de 2008, el Reglament de participació ciutadana del Consell Insular d'Eivissa (publicació al BOIB núm. 13, de data 27-01-2009, modificació al BOIB núm. 128, de data 30-08-2012), que al seu article 3 disposa que tots els ciutadans i les ciutadanes tenen dret a intervenir en la gestió dels assumptes públics de caràcter insular de forma individual o col·lectiva, per mitjà d'agrupacions o associacions. Altrament, al seu article 11, respecte del foment de l'associacionisme, com a instrument per a la participació col·lectiva de la ciutadania en els assumptes públics, preveu que el Consell Insular ha de promoure el desenvolupament de les associacions i altres entitats o agrupacions, que amb caràcter no lucratiu, tenguin com a finalitat la defensa dels interessos generals o sectorials dels ciutadans i ciutadanes de l'illa, que de conformitat amb l'article 12 del Reglament s'han d'entendre limitats a aquelles organitzacions que apareguin inscrites en el Registre Insular d'Entitats Ciutadanes i que prèviament hagin acreditat el compliment dels diferents requisits de caràcter material i formal que disposa aquest Reglament.

També la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, regula en els articles 82 i 83 la participació dels interessats en el procediment administratiu mitjançant el tràmit d'audiència i la informació pública, respectivament. A més, a l'article 133 regula la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes amb rang de llei i reglaments. I la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, d'entre els principis generals de l'actuació de les administracions públiques preveu al seu article 3.1.c el principi de participació.

D'altra banda, la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació destaca en el primer paràgraf de la seua exposició de motius que el dret fonamental d'associació reconegut a l'article 22 de la Constitució, i d'antiga tradició en el nostre constitucionalisme, constitueix un fenomen sociològic i polític, com a tendència natural de les persones i com a instrument de participació, respecte al qual els poders públics no poden romandre al marge.

Efectivament, les associacions permeten als individus reconèixer-se en les seues conviccions, perseguir activament els seus ideals, complir tasques útils, trobar el seu lloc en la societat, fer-se sentir, exercir alguna influència i provocar canvis. En organitzar-se, els ciutadans es doten de mitjans més eficaços per fer arribar la seua opinió sobre els diferents problemes de la societat als qui prenen les decisions polítiques. Enfortir les estructures democràtiques en la societat reverteix en l'enfortiment de totes les institucions democràtiques i contribueix a la preservació de la diversitat cultural.

L'associacionisme cívic ha estat i és un element important de la identitat social i cultural de les Illes Balears. Avançar avui cap a una societat democràticament forta i ben articulada significa aconseguir una realitat associativa de les mateixes característiques. A Eivissa les associacions són diverses i plurals i, al mateix temps, se senten que formen part d'un cos comú que s'expressa en parlar de l'associacionisme illenc i del moviment associatiu.

La Llei balear 12/2019, de 12 de març, de consultes populars i processos participatius, al seu article 5.2, entre altres obligacions de les administracions públiques respecte de la participació ciutadana, recull: d) Promoure l'exercici efectiu del dret de participació ciutadana, especialment en relació amb col·lectius de major nivell de desigualtat econòmica, educativa i cultural, i facilitar diverses modalitats de participació per tal d'evitar que l'escletxa digital constitueixi un obstacle per a la participació ciutadana. e) Disposar de partides pressupostàries dels respectius pressupostos generals que seran destinades a processos de pressupostos participatius.

L'article 8 de la Llei 12/2019, de 12 de març, disposa que les administracions públiques de les Illes Balears han d'adoptar les mesures necessàries per desenvolupar una cultura participativa en el conjunt de la societat balear, i vetlar perquè els principis bàsics d'aquesta llei siguin respectats en les seues actuacions. I dins les mesures de foment assenyala, entre altres, a) Programes de formació per a la participació ciutadana. Més concretament, al seu article 9 es refereix al foment de l'associacionisme, en disposar que les administracions públiques donaran suport a l'associacionisme participatiu, formal i informal, així com a les activitats de les entitats ciutadanes que fomentin la participació, i a aquestos efectes podran:

b) Dotar de recursos econòmics, en els termes legalment establerts.

La Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, després de definir en el seu article 14 les entitats de voluntariat com a organitzacions privades sense ànim de lucre que acompleixen activitats d'interès general i que han decidit que la participació voluntària de la ciutadania és un valor imprescindible per assolir la seua missió, i que a més compleixin els requisits previstos en el dit article, preveu al seu article 23 com a competències dels consells insulars, entre altres: d) Donar a conèixer el voluntariat com a forma de participació i fomentar les entitats de voluntariat com a agents de transformació social; e) Concedir ajudes o concertar serveis que puguin realitzar les entitats de voluntariat, d'acord amb les seues competències.

La labor de les associacions en matèria de participació ciutadana es manifesta de manera transversal en diferents àmbits de la vida social, cultural, esportiva i de lleure. Aquestos àmbits específics conten amb associacions sectorials (de serveis socials, esportives, culturals, de lleure educatiu...) constituïdes a l'empara de la normativa específica reguladora i que disposen de convocatòries d'ajuts pròpies, i diferents d'aquesta línia d'ajuts que va dirigida exclusivament a altres entitats que fomenten la participació.

Per això, aquest Consell Insular, conscient de la importància del paper que desenvolupen les associacions en els diferents sectors de la vida social dels ciutadans de l'illa d'Eivissa, té interès a donar suport a les associacions que treballen per aconseguir una major participació ciutadana en la vida social i cultural dels ciutadans illencs, i per això ha previst al Pressupost general del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2024 (aprovació definitiva al BOIB núm. 176, de 30-12-2023) i al Pla estratègic de subvencions 2023-2025, aprovat per acord de Consell Executiu de data 23 de gener de 2023 (publicat al BOIB núm. 12, de 26-01-2023) i modificat per Decret de Presidència núm. 2024/00002725B de data 7 de març de 2024 (publicat al BOIB núm. 36, 14-03-2024) una línia de subvencions per al foment de l'associacionisme a l'illa d'Eivissa, així com l'ajuda al funcionament i manteniment de les associacions com a vehicle d'organització i canalització de la participació ciutadana. I en aquest sentit vol fomentar la creació i el manteniment del teixit associatiu i la realització d'activitats que, sent pròpies de l'objecte social d'aquestes entitats, afecten diferents àmbits de la vida social dels eivissencs, amb la finalitat d'aconseguir un tractament igualitari de totes les associacions que operen a l'illa d'Eivissa i que posen de relleu una societat més rica i igualitària, la qual cosa redunda en benefici dels ciutadans eivissencs.

2.- Objecte

2.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és el foment del voluntariat i de l'associacionisme com a instruments a través dels quals es canalitza i desenvolupa la participació de la ciutadania en la vida social i cultural de l'illa d'Eivissa, a través de la concessió d'ajudes econòmiques a les associacions que compleixin els requisits establerts a les presents bases, per al finançament del seu funcionament i manteniment, i de la realització d'activitats de participació ciutadana durant el període comprès entre l'01-11-2022 i el 31-10-2024.

2.2. Amb aquest objecte, s'estableixen quatre modalitats d'ajudes:

  • Línia 1: Ajudes per a associacions de vesins de l'illa d'Eivissa: per a l'organització i la celebració de festes patronals i d'activitats esportives o de temps lliure, així com d'actes que promoguin, entre d'altres, el civisme, el foment de la cultura, la promoció de l'educació i la formació, la defensa de la igualtat entre dones i homes, la promoció de la dona, el foment de la solidaritat, la integració i la interculturalitat o el foment d'una illa sostenible. Així mateix, són subvencionables les despeses de funcionament i manteniment de les associacions i gestoria.
  • Línia 2: Ajudes per a associacions d'immigrants a l'illa d'Eivissa: per a la realització de festes i plans específics d'activitats que fomentin la integració en la societat de l'illa d'Eivissa, i que promoguin, entre d'altres, el civisme, el foment de la cultura, la promoció de l'educació i la formació, la defensa de la igualtat entre dones i homes, la promoció de la dona, el foment de la solidaritat, la integració i interculturalitat o el foment d'una illa sostenible. Així mateix, són subvencionables les despeses de funcionament i manteniment de les associacions i gestoria.
  • Línia 3: Ajudes per a cases regionals a l'illa d'Eivissa: per a les activitats d'intercanvi cultural, organització d'esdeveniments i programes i projectes, activitats dirigides a la divulgació de les tradicions i la cultura de les associacions i el manteniment de les seus de les cases regionals a l'illa d'Eivissa que promoguin, entre d'altres, el civisme, el foment de la cultura, la promoció de l'educació i la formació, la defensa de la igualtat entre dones i homes, la promoció de la dona, el foment de la solidaritat, la integració i la interculturalitat o el foment d'una illa sostenible. Així mateix, són subvencionables les despeses de funcionament i manteniment de les associacions i gestoria.
  • Línia 4: Ajudes per a associacions de voluntaris sense ànim de lucre: per al desenvolupament de programes de voluntariat en el marc de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears. Així mateix, són subvencionables les despeses de funcionament i manteniment de les associacions i gestoria.
  • Línia 5: Ajudes per a associacions sense ànim de lucre no incloses a les altres línies d'aquesta convocatòria que presentin projectes, realitzin activitats, contractin serveis o realitzin qualsevol gestió des del seu àmbit associatiu que, sense estar vinculades en exclusiva al caràcter de l'associació, estiguin dirigides a afavorir el treball conjunt entre administració i ciutadania, que impliquin persones i col·lectius en la transformació de la seua comunitat, que millorin els canals de participació ciutadana o que promoguin qualsevol tipus de participació social a través de la promoció del civisme, el foment de la cultura, la promoció de l'educació i la formació, la defensa de la igualtat entre dones i homes, la promoció de la dona a la societat, el foment de la solidaritat, la integració i la interculturalitat o el foment d'una illa sostenible.

2.3. Les associacions poden sol·licitar ajudes per a la realització d'activitats que, trobant-se dins l'objecte de l'entitat, promoguin la participació ciutadana en la vida social i cultural a l'illa d'Eivissa.

2.4. No seran objecte de subvenció aquelles activitats que impliquen discriminació per raó de raça, sexe, religió, ideologia, condició social o personal.

2.5. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sense perjudici de les competències que puguin correspondre a altres organismes o institucions.

3. Crèdits pressupostaris i quanties de les subvencions

3.1. La quantitat total màxima destinada a aquesta convocatòria d'ajudes és de 100.000 € amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000 del pressupost general d'aquesta Corporació per a l'exercici 2024, que es distribuirà de la manera següent:

Línia 1: Ajudes per a associacions de vesins de l'illa d'Eivissa

La quantitat màxima a distribuir entre les entitats beneficiàries d'aquesta línia és de 65.000 , amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000.

L'import màxim de l'ajuda individual a cada una d'aquestes entitats és de 6.500 o la quantitat sol·licitada, si aquesta és inferior.

Línia 2: Ajudes per a associacions d'immigrants a l'illa d'Eivissa

La quantitat màxima a distribuir entre les entitats beneficiàries d'aquesta línia és de 13.000 , amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000.

L'import màxim de l'ajuda individual a cada una d'aquestes entitats és de 4.500 o la quantitat sol·licitada, si aquesta és inferior.

Línia 3: Ajudes per a cases regionals a l'illa d'Eivissa

La quantitat màxima a distribuir entre les entitats beneficiàries d'aquesta línia és de 13.000 , amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000.

L'import màxim de l'ajuda individual a cada una d'aquestes entitats és de 6.000 o la quantitat sol·licitada, si aquesta és inferior.

Línia 4: Ajudes per a associacions de voluntaris sense ànim de lucre

La quantitat màxima a distribuir entre les entitats beneficiàries d'aquesta línia és de 5.000 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000.

L'import màxim de l'ajuda individual a cada una d'aquestes entitats és de 5.000 o la quantitat sol·licitada, si aquesta es inferior.

Línia 5: Ajudes per a associacions sense ànim de lucre no incloses a les altres línies d'aquesta convocatòria

La quantitat màxima a distribuir entre les entitats beneficiàries d'aquesta línia és de 4.000 , amb càrrec a l'aplicació pressupostària 9240 4890000.

L'import màxim de l'ajuda individual a cada una d'aquestes entitats és de 1.500 o la quantitat sol·licitada, si aquesta és inferior.

3.2. El Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma podrà ampliar la consignació pressupostària sempre que existeixi crèdit disponible i segons estableix l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Entitats beneficiàries i obligacions de les entitats beneficiàries

4.1. Podran beneficiar-se d'aquestes ajudes les associacions sense ànim de lucre, amb capacitat jurídica i d'obrar, que han de dur a terme l'actuació que en fonamenta l'atorgament, i que reuneixin els requisits següents:

a) Tenir com a finalitat el desenvolupament de les activitats previstes en aquestes bases.

b) Estar legalment constituïdes i adaptades a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

c) Estar inscrites en el Registre d'Associacions del Govern de les Illes Balears.

d) Estar inscrites al Registre Insular d'Entitats Ciutadanes del Consell Insular d'Eivissa.

e) Tenir el seu àmbit d'actuació a l'illa d'Eivissa.

4.2. També podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les entitats de voluntariat que compleixin els requisits previstos a la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears i que a més:

a) Estiguin legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.

b) Estiguin integrades per persones voluntàries, sense perjudici del personal assalariat que puguin tenir.

c) Desenvolupin una part o totes les seues actuacions mitjançant programes de voluntariat a l'illa d'Eivissa.

4.3. A més, les entitats beneficiàries de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria han de complir els requisits per obtenir la condició de beneficiari previstos a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i han d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda estatal i autonòmica i amb la Seguretat Social i no tenir deutes amb el Consell Insular d'Eivissa.

4.4. No poden acollir-se a la present convocatòria les entitats següents:

- Administracions públiques

- Associacions juvenils i escoles de temps lliure infantil i juvenil

- Entitats amb finalitat lucrativa: comercial, mercantil o similar

- Col·legis i associacions professionals

- Cooperatives

- Entitats esportives, clubs nàutics i similars

- Associacions de pares i mares d'alumnes de centres docents

- Associacions de caràcter social

- Entitats polítiques o sindicals

- Entitats religioses

- I, en general, aquelles associacions i entitats inscrites en registres o censos sectorials en matèries culturals, esportives, juvenils..., constituïdes a l'empara de la seua legislació específica.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries d'aquestos ajuts hauran de complir les obligacions següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte i realitzar l'actuació que fonamenta la concessió de les subvencions, de conformitat amb la legislació que sigui d'aplicació, havent sol·licitat les autoritzacions i llicències que siguin pertinents i comptar amb les assegurances corresponents.

b) Justificar davant el Consell d'Eivissa el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió de la subvenció.

c) Comunicar de forma expressa i immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament de l'activitat subvencionada.

d) Comunicar al Consell Insular d'Eivissa la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, de seguiment i d'inspecció que pugui realitzar el Consell Insular, i aportar tota la informació i la documentació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

f) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Reintegrar, si és el cas, els fons percebuts en els supòsits previstos legalment.

i) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció. A aquest efecte, s'ha d'incloure el suport del Consell d'Eivissa en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada.

Si pel fet d'haver-se finalitzat les activitats subvencionades no és possible el seu compliment en els termes establerts, s'haurà de col·locar en un lloc visible del domicili social de l'associació un cartell informatiu del patrocini del Consell amb el logotip de la institució informant de l'actuació subvencionada.

j) Complir amb les obligacions dels beneficiaris previstes a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 11 Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

k) No haver estat sancionada o condemnada, mitjançant resolució administrativa o sentència judicial fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. Per a això l'entitat sol·licitant presentarà la declaració corresponent en la qual manifestarà aquest fet.

6. Despeses subvencionables

6.1. Són subvencionables les despeses directament relacionades amb la realització d'activitats per les associacions beneficiàries que promoguin la participació ciutadana en la vida local i cultural a l'illa d'Eivissa, així com aquelles despeses derivades del funcionament i el manteniment d'aquestes entitats, incloent-hi les despeses de gestoria, que es realitzin en el període comprès entre el dia 1 de novembre de 2022 i el 31 d'octubre de 2024, ambdós inclosos.

6.2. Més concretament, són subvencionables, entre altres, les despeses de:

- Realització d'activitats que promoguin la participació ciutadana en la vida local i cultural a l'illa d'Eivissa, entre les quals s'inclou la Trobada de Pobles.

- Manteniment de les entitats pel període comprès entre l'1 de novembre de 2022 i el 31 d'octubre de 2024, ambdós inclosos, en el que es refereix a despeses corrents lligades al funcionament de l'associació (consum d'electricitat, gas i aigua, telèfon i internet, manteniment d'equips informàtics, material d'oficina, despeses d'impremta per edició de fullets, revistes, etc.).

- Lloguer de locals socials per al període comprès entre l'1 de novembre de 2022 i el 31 d'octubre de 2024, ambdós inclosos. No són subvencionables aquestes despeses si no està justificada la realització d'activitats.

- Respecte de les despeses de manteniment de local social, resten expressament excloses les despeses corresponents a locals on es realitzin activitats privades lucratives (cafeteries, locals comercials, etc.). Així mateix, resten excloses les despeses de manteniment d'aquells domicilis socials que tenguin ús d'habitatge.

- Pel que fa a la utilització de telèfons, únicament se subvencionarà una línia fixa o dos telèfons mòbils i una línia ADSL i amb un màxim de 50 € mensuals pel total dels conceptes citats. No són subvencionables aquestes despeses si no està justificada la realització d'activitats.

- En relació amb el combustible, s'hauran d'identificar en el projecte els vehicles que utilitzin les entitats amb la seua matrícula, tot acreditant que el vehicle és propietat de l'entitat i que la despesa correspon a aquell vehicle per l'ús exclusiu de l'activitat de l'associació.

- Assessorament i assistència fiscal i comptable relacionats directament amb el funcionament de l'associació, amb un límit màxim de 100 €/mes.

 

6.3. No són despeses subvencionables:

- Les despeses bancàries.

- Els interessos deutors de comptes bancaris.

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives.

- Les despeses provocades per procediments judicials.

- Les despeses derivades dels pagaments d'impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.

- Les despeses d'allotjament, les despeses relacionades amb els queviures i àpats (excepte les derivades de la Trobada de Pobles que seran objecte de subvenció), regals, begudes alcohòliques, viatges, material adquirit per obtenir benefici amb la seua venda i altres activitats amb finalitat de lucre, les activitats de rifes, sorteigs i loteries.

- L'adquisició de béns inventariables.

- Les despeses de construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables i equipament de qualsevol mena.

6.4. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat.

L'abonament de les despeses s'haurà d'acreditar mitjançant un document fefaent que permeti deixar constància del pagament.

7. Règim de les ajudes i compatibilitat

7.1. Aquestes ajudes són compatibles amb altres ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedent de qualsevol altra administració, ens públic o privat, nacional o de la Unió Europea o d'organismes internacionals. A tal efecte, l'entitat beneficiària haurà de comunicar al Consell Insular d'Eivissa la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.

En cap cas, l'import de les subvencions no podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada en virtut dels articles 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS).

En el cas que les entitats que resultin beneficiàries d'aquestes ajudes n'hagin rebut altres d'altres administracions o d'altres entitats, hauran de tenir en compte si aquelles altres ajudes són compatibles o no amb les del Consell Insular d'Eivissa i, en cas que no siguin compatibles, haurien d'optar per l'ajuda que considerin més adient, i si escau, renunciar a l'ajuda concedida pel Consell segons el model de l'Annex 6.

7.2. Les entitats beneficiàries podran subcontractar amb tercers, totalment o parcialment, les activitats objecte d'aquestes ajudes, sempre que es compleixin les prescripcions contingudes a l'article 29.2 de la LGS. En aquest sentit, de conformitat amb l'article 29.2 de la llei esmentada, l'entitat beneficiària de l'ajuda podrà arribar a subcontractar fins al 100 % de l'activitat subvencionada.

7.3. El fet de sol·licitar aquestes ajudes significa l'acceptació plena de les condicions contingudes en les bases d'aquesta convocatòria, així com l'autorització per a la inscripció

en el Registre Insular d'Entitats Ciutadanes de l'illa d'Eivissa. A aquestos efectes l'entitat sol·licitant haurà d'emplenar i signar el model normalitzat de sol·licitud d'inscripció en el dit Registre (Annex 7). El fet no sol·licitar la inscripció en aquest Registre suposa la inadmissió de la sol·licitud d'ajut, de conformitat amb el que preveu l'article 12 del Reglament de participació ciutadana del Consell Insular d'Eivissa.

No obstant això, la inscripció de l'entitat sol·licitat en el Registre Insular d'Entitats Ciutadanes de l'illa d'Eivissa no determina per si mateixa l'atorgament de la subvenció sol·licitada, ja que la concessió dels ajuts d'aquesta convocatòria està subjecta al compliment dels requisits i les condicions que preveuen les presents bases reguladores.

7.4. La presentació de la sol·licitud dels ajuts d'aquesta convocatòria comportarà l'autorització de les entitats sol·licitants al Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma a publicar les dades relatives a la seua identitat que resultin imprescindibles per tramitar aquest procediment administratiu.

8. Termini de presentació de sol·licituds i publicitat de la convocatòria

8.1. El termini per presentar les sol·licituds serà de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la data publicació de l'extracte de la convocatòria d'aquestes ajudes al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Les sol·licituds presentades fora del termini esmentat en el paràgraf anterior no s'admetran en la present convocatòria

8.2. Una vegada aprovades les bases, es publicaran al BOIB. Posteriorment es remetrà la convocatòria i el seu extracte a la Base de Dades Nacional de Subvencions, que donarà trasllat al BOIB de l'extracte de la convocatòria per a la seua publicació, tal com estableix l'article 20 de la LGS. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.

9. Presentació de sol·licituds

9.1. Les sol·licituds de subvenció es formalitzaran mitjançant instància, segons el model normalitzat que figura com a Annex 1 d'aquesta convocatòria, degudament emplenada i signada pel representant legal de l'entitat sol·licitant.

9.2. Les sol·licituds i tota la documentació indicada en la base desena s'hauran de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

9.3. S'estableix com a mitjà de notificació de tots els actes de tràmit del present procediment d'atorgament de les subvencions el tauler d'anuncis i edictes de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), sense perjudici que es pugui notificar als interessats els actes que es considerin oportuns o necessaris.

10. Documentació que s'ha de presentar

10.1. Les sol·licituds de subvenció s'acompanyaran de la documentació següent:

a) Estatuts vigents de l'associació i resolució de la seua inscripció en el Registre d'Associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) NIF de l'entitat sol·licitant.

c) Documentació acreditativa del nomenament de la persona representant legal de l'associació sol·licitant.

d) Certificat del secretari o secretària de l'associació en què se certifiquin els membres de la junta directiva actual, i document d'inscripció en el registre corresponent (Annex 9).

e) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat que aquesta reuneix els requisits per obtenir la condició de beneficiari de conformitat amb l'establert a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que coneix i es compromet a complir les obligacions contingudes a l'article 14 de la Llei 38/2003, en relació amb l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, i que es troba al corrent amb les seues obligacions tributàries amb la Hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular d'Eivissa; també d'haver sol·licitat o no ajuda econòmica a altres entitats públiques o privades per dur a terme les mateixes actuacions de la present subvenció, segons el model que figura a l'Annex 3 d'aquestes bases.

f) Certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries davant el Consell Insular d'Eivissa, la Hisenda estatal i autonòmica, i la Seguretat Social. Es podrà autoritzar el Consell Insular a aconseguir aquesta documentació, segons el model de l'Annex 2 d'aquestes bases. Si la petició d'ajuda és igual o inferior a 3.000 € serà suficient presentar la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb l'Estat espanyol i amb la Seguretat Social, i la hisenda del Consell Insular d'Eivissa que figura com a Annex 3 d'aquestes bases.

g) Sol·licitud d'alta o modificació com a creditor del Consell Insular a efectes econòmics a nom de l'entitat sol·licitant, degudament emplenada, signada i segellada per l'entitat bancària. Aquesta sol·licitud o modificació es pot fer a través de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es) i s'adreçarà directament a la Tresoreria d'aquest Consell. Només s'haurà de presentar si no consta al Consell o bé si s'ha produït alguna modificació en la que ja hi consta.

h) Projecte per al qual se sol·licita la subvenció, signat pel representant legal de l'associació, en què s'especifiqui, com a mínim, la informació següent: descripció del projecte, objectius que es persegueixen, col·lectiu a què va adreçat, mitjans necessaris per dur-lo a terme, temporalització i previsió de participació.

i) Pressupost detallat orientatiu d'ingressos (entre els quals s'ha d'incloure la subvenció del Consell d'Eivissa) i despeses de les activitats objecte d'aquesta subvenció, degudament signat pel representant legal. Perquè el pressupost sigui correcte, el total d'ingressos previstos ha de ser igual al total de les despeses previstes (Annex 8).

j) Còpia del contracte de lloguer del local social, en vigor, signat per l'arrendador i l'arrendatari, en el supòsit que es presenti com a despesa subvencionable.

k) Títol acreditatiu de la propietat o possessió del local social en el cas que se sol·liciti ajuda per a les despeses de manteniment del dit local.

l) Sol·licitud d'inscripció en el Registre Insular d'Entitats Ciutadanes de l'illa d'Eivissa degudament emplenada i signada (Annex 7), als efectes de l'article 12 del Reglament de participació ciutadana del Consell Insular d'Eivissa.

m) Certificat del secretari o la secretària de l'associació, en què se certifiqui el número de socis/sòcies segons model de l'Annex 9.

n) Relació d'activitats de participació ciutadana realitzades o per realitzar durant el període comprès entre l'01-11-2022 i el 31-10-2024, especificant-hi si van dirigides solament als socis o sòcies de l'associació o també als ciutadans en general de l'illa d'Eivissa (Annex 10).

10.2. De conformitat amb l'establert als articles 53.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 23.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no caldrà presentar els documents esmentats als apartats a, b, c i g quan aquesta documentació ja consti al Consell Insular d'Eivissa i no hi hagi hagut cap canvi, sempre que s'indiqui la data en què es va presentar i no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment pel qual es varen presentar, i s'autoritzi expressament el Consell per a la seua utilització en aquesta convocatòria, segons el model que figura a l'Annex 5 d'aquestes bases.

10.3. El Consell Insular d'Eivissa pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

11. Esmena i millora de la sol·licitud

11.1. Després que hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, el Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma donarà a conèixer una llista en què es requerirà a les entitats interessades, si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en aquestes bases, que l'esmenin.

Aquesta llista d'esmenes, que contendrà les dades identificatives de les entitats sol·licitants i el detall de les esmenes a realitzar, es publicarà al tauler d'anuncis i edictes de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es).

11.2. D'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les entitats interessades podran esmenar la seua sol·licitud en el termini de deu dies hàbils, comptadors des del dia següent d'haver publicat la llista d'esmenes.

Si en el termini de deu dies hàbils l'entitat interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, el Consell Insular d'Eivissa, després d'haver pres la resolució pertinent, considerarà que l'entitat sol·licitant desisteix de la seua petició, tot de conformitat amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

11.3. L'òrgan instructor podrà requerir, en qualsevol moment de la tramitació de l'expedient, els documents complementaris que es considerin necessaris, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

12. Procediment de concessió de les ajudes

12.1. D'acord amb l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació.

S'entén per concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza per comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir una prelació entre si, d'acord amb els criteris de valoració i adjudicar, amb el límit fixat a les bases, el crèdit disponible segons la valoració obtenguda.

12.2. La comissió avaluadora, després d'examinar la documentació presentada per cada entitat sol·licitant, adjudicarà els punts corresponents d'acord amb els criteris de la base tretzena d'aquestes bases. Una vegada que s'hagin determinat els punts de totes les entitats sol·licitants, s'aplicarà la fórmula següent per calcular l'import de l'ajuda individual que correspon a cada una:

A = DT / PTxPI

On:

A = import de l'ajuda a concedir dins de la modalitat corresponent

DT = dotació econòmica de la modalitat corresponent

PT = suma del total de les puntuacions individuals de la modalitat corresponent

PI = puntuació individual de cada sol·licitud de la modalitat corresponent

12.3. Adjudicades les ajudes a partir de la primera prelació dins de cada línia, si hi hagués crèdit sobrant, es faria una segona prelació entre aquelles sol·licituds que amb la primera adjudicació no han arribat a cobrir el pressupost sol·licitat. Sobre aquesta segona prelació, que respectaria igualment la valoració obtenguda d'acord amb els criteris de valoració fixats en aquestes bases reguladores, es faria una nova adjudicació i així successivament fins a exhaurir el crèdit disponible a cada modalitat. Si finalment en una línia determinada queda encara crèdit sobrant, el dit sobrant podrà adjuntar-se a les altres línies d'acord amb el criteri de repartiment que establirà la comissió avaluadora.

12.4. Cada una de les entitats beneficiàries sol·licitants pot rebre com a ajuda màxima les quantitats següents:

  • Línia 1: 6.500 , excepte en el cas que l'entitat sol·liciti una ajuda inferior, en què la quantitat concedida serà la sol·licitada.
  • Línia 2: 4.500 , excepte en el cas que l'entitat sol·liciti una ajuda inferior, en què la quantitat concedida serà la sol·licitada.
  • Línia 3: 6.000 €, excepte en el cas que l'entitat sol·liciti una ajuda inferior, en què la quantitat concedida serà la sol·licitada.
  • Línia 4: 5.000 €, excepte en el cas que l'entitat sol·liciti una ajuda inferior, en què la quantitat concedida serà la sol·licitada.
  • Línia 5: 1.500 €, excepte en el cas que l'entitat sol·liciti una ajuda inferior, en què la quantitat concedida serà la sol·licitada.

En el cas que la concessió de les ajudes d'una modalitat no exhaureixi la quantitat que hi està destinada, el sobrant de l'import podrà incorporar-se a la quantitat de l'altra modalitat.

13. Criteris per a la concessió de les ajudes

Les sol·licituds presentades es valoraran i se seleccionaran tenint en compte els següents criteris objectius de valoració:

a) Destinataris de les activitats:

- Només membres de l'associació: 5 punts

- Obert a totes les persones de l'illa: 10 punts

b) Núm. de persones sòcies:

- Associacions fins a 50: 5 punts

- Associacions de 51 a 100: 10 punts

- Associacions de 101 a 150: 15 punts

- Associacions de 151 a 200: 20 punts

- Associacions de més de 201: 25 punts

El núm. de persones sòcies s'acreditarà mitjançant certificat emès pel secretari o la secretària de l'associació.

14. Comissió avaluadora

14.1. Per estudiar i per avaluar les sol·licituds així com per fixar l'import de les subvencions de les sol·licituds, es constitueix la comissió avaluadora, que és l'òrgan col·legiat al qual corresponen les funcions següents:

- Estudiar, avaluar i qualificar les sol·licituds, d'acord amb els criteris establerts en aquestes bases.

- Emetre una acta amb un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

- Resoldre els dubtes que es presentin i adoptar els acords necessaris per al bon ordre del procés previst en aquestes bases.

14.2. La comissió avaluadora pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que es considerin convenients.

14.3. Aquesta comissió estarà integrada per una presidència, una secretaria i 3 vocals:

President/a: Francesc Xavier Costa Garcia; substituta: María del Carmen Marín Carmona

Secretària, amb veu però sense vot: Carmen Torres Roig; substituta: María de las Nieves Tur Tur

Vocal: Yolanda Fernández García Uceda (titular) Vocal: Belen Garijo Falcó (titular)

Vocal: Margarita Planells Torres (titular)

Substituta de vocals: María de las Nieves Tur Tur

14.4. En tot allò no previst expressament en aquestes bases sobre el funcionament de la comissió, hi seran d'aplicació les disposicions de la subsecció 1a de la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

15. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució

El Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment de concessió d'aquestes ajudes de conformitat amb l'establert al número 7 de l'apartat tercer, lletra b, del Decret de Presidència núm. 2023000467, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments (BOIB núm. 88, de 29-06-2023). Dins d'aquest Departament correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l'article 72.e del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 136, de 18-09- 2010, correcció al BOIB núm. 148, de 14-10-2010, modificació al BOIB núm. 48, de 16-04-2016).

Pel que fa a la competència per aprovar aquestes bases i la convocatòria, correspon al Consell Executiu, de conformitat amb l'establert a l'article 28.1.m de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

La competència per resoldre la convocatòria d'ajuts i subvencions correspon a la consellera executiva del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma, de conformitat amb l'article 33.2.k de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

16. Instrucció del procediment

L'òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Amb fonament en l'informe de la comissió avaluadora, i de conformitat amb l'article 24.4 de la LGS, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, degudament

motivada, que expressarà la relació d'entitats beneficiàries per a les quals es proposa la concessió de l'ajuda i la seua quantia; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses o per a les quals es proposa la desestimació/denegació, s'indicarà la causa d'exclusió o desestimació/denegació.

Aquesta proposta de resolució provisional s'exposarà en el tauler d'anuncis i edictes de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es), i s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions.

Les entitats que es proposen com a beneficiàries d'aquestes ajudes a la proposta de resolució provisional disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a partir del dia següent de la seua publicació, per comunicar al Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma l'acceptació de l'ajuda. Tanmateix, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el dit termini no es fa constar el contrari.

Així mateix, en el cas que qui es proposi com a beneficiari vulgui renunciar a aquesta ajuda, haurà de presentar l'Annex 6 d'aquestes bases.

17. Resolució del procediment i notificació de la resolució

17.1. Si alguna de les entitats beneficiàries presenta al·legacions dins del termini establert a la base anterior, la comissió avaluadora les examinarà i emetrà un nou informe en què, de manera raonada, les estimarà o desestimarà. Basant-se en aquest nou informe es formularà la proposta de resolució definitiva.

17.2. Si no hi ha cap al·legació, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva. Amb fonament en la proposta de resolució definitiva de l'òrgan instructor, les ajudes es concediran, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma, en què expressarà la relació d'entitats subvencionades i la quantia de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses i/o desestimades/denegades, s'indicarà la causa d'exclusió i/o de desestimació/denegació, així com les entitats que hagin renunciat a l'ajuda concedida.

17.3. D'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el termini màxim per resoldre i notificar el procediment no excedirà els sis mesos, comptats a partir de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.

17.4. La resolució definitiva es notificarà a les entitats interessades mitjançant la seua publicació al BOIB al tauler d'anuncis i edictes del Consell de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).

17.5. En compliment de l'establert als articles 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i 20.8.b de la LGS, s'han de publicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) les subvencions concedides, amb indicació de la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s'imputin, la relació d'entitats subvencionades i la quantia de l'ajuda concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, incloses les inferiors a 3.000 €.

17.6. El Consell Insular d'Eivissa podrà utilitzar en qualsevol moment del procediment els mitjans de control escaients (inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc.) per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.

18. Modificació del projecte subvencionat

Quan l'entitat beneficiària, per causa de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seua voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants en el projecte, és a dir, que no n'alterin els objectius ni els aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar a l'òrgan concedent a través de l'òrgan instructor, al més aviat possible o, en tot cas, en el moment de la justificació. No s'admetran modificacions substancials del projecte, és a dir, que n'alterin la naturalesa, les finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.

En el cas que la modificació es presenti en el moment de la justificació, l'òrgan concedent, abans de reconèixer l'obligació, haurà d'acceptar la justificació presentada, sempre que l'acceptació no suposi danyar drets de tercers.

 

​​​​​​​19. Justificació i pagament de la subvenció

19.1. El pagament de la subvenció a cada entitat beneficiària s'efectuarà una vegada finalitzada i justificada l'activitat objecte d'aquestes bases, mitjançant la presentació d'un compte justificatiu simplificat.

19.2. El compte justificatiu simplificat ha de contenir la documentació següent:

- Memòria de l'activitat realitzada i sobre el compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtenguts.

- Documentació acreditativa d'haver fet constar que les seues activitats estan subvencionades pel Consell Insular d'Eivissa i d'haver inserit l'escut del Consell al material divulgatiu de l'entitat.

- Relació classificada del total de les despeses de l'activitat subvencionada, amb identificació del creditor i del document, del concepte, del seu import, de la data d'emissió i de la data de pagament, segons el model de l'Annex 4.

- Relació detallada dels ingressos i les subvencions que hagin finançat l'activitat desenvolupada, amb indicació de l'import i la seua procedència, segons el model de l'Annex 4.

- Documentació justificativa de les despeses realitzades: factures oficials i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acompanyades de l'acreditació del pagament de les despeses per un valor igual o superior a 500 € (IVA inclòs), de conformitat amb el que permeti l'article 75.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003.

Es considerarà despesa realitzada aquella que ha estat efectivament pagada, com a data màxima, el mateix dia de la presentació de la justificació de l'activitat realitzada objecte d'aquesta convocatòria.

19.3. Per finançar i cobrir l'activitat subvencionada, aquesta normativa reguladora no obliga l'entitat a aportar un finançament propi. En cas d'aportar-ne, l'aportació de fons propis al projecte o acció subvencionada haurà d'acreditar-se en els termes previstos a l'article 30 de la LGS.

19.4. El Consell podrà utilitzar qualsevol mitjà de control com inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.

19.5. La data d'emissió de les factures serà entre l'1 de novembre de 2022 i el 31 d'octubre de 2024.

19.6. El termini de presentació de la documentació justificativa serà com màxim fins al dia 5 de novembre de 2024.

19.7. La documentació acreditativa del pagament segons la forma que utilitzi l'entitat ha de ser la següent:

a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

- Document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

b) Pagament en metàl·lic (fins un màxim de 1.000 per factura):

- Document justificatiu de la despesa (per exemple, factura) amb l'expressió “rebut en metàl·lic”, “pagat” o similar, signada pel proveïdor.

c) Pagament mitjançant xec nominatiu:

- Document justificatiu de la despesa (per exemple, factura) amb l'expressió “rebut en xec nominatiu” o similar, signada pel proveïdor amb la data i amb indicació del nom i DNI/NIE de la persona que signa.

- Extracte del compte corrent de l'entitat beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec.

d) Pagament mitjançant Bizum, targeta de crèdit o dèbit o altres mitjans electrònics de pagament:

- Extracte del compte bancari de l'entitat beneficiària de l'ajuda en què figurin el càrrec i el detall del pagament (beneficiari del pagament, data, etc.).

e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:

- Extracte del compte bancari de l'entitat beneficiària de l'ajuda en què figurin el càrrec i el detall de la domiciliació (beneficiari del pagament, data, etc.).

19.8. Una vegada que s'hagi justificat (en la forma establerta en l'apartat 2 d'aquesta clàusula) la realització total de l'activitat, de les seues despeses i del pagament d'aquestes, i amb l'informe tècnic favorable del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma sobre el compliment de les clàusules d'aquestes bases

i sobre l'adequació de la documentació justificativa aportada per l'entitat beneficiària, s'emetrà informe proposta sobre el pagament de l'ajuda i es farà efectiu el pagament mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma.

19.9. El pagament es realitzarà mitjançant transferència bancària i al número de compte bancari que consti a la sol·licitud, a nom de l'entitat beneficiària.

19.10. Per al pagament de la subvenció es podrà sol·licitar qualsevol altra documentació o informes tècnics que els serveis del Consell Insular d'Eivissa considerin adients.

19.11. El pagament de totes les despeses haurà de realitzar-se abans de finalitzar el corresponent termini de justificació de l'ajuda concedida.

19.12. Si l'entitat beneficiària no presenta la documentació establerta o té deficiències, l'òrgan instructor requerirà a l'entitat que la presenti o esmeni en el termini improrrogable de deu dies, comptadors des de l'endemà de la notificació d'aquest requeriment.

19.13. D'altra banda, si l'entitat beneficiària no adopta les mesures de difusió adients per donar publicitat al finançament públic del projecte, l'òrgan instructor li requerirà que les adopti en un termini no superior als deu dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de la Llei 38/2003.

19.14. Si amb la documentació presentada no s'arriba a justificar el 100 % de la despesa prevista per a la realització de l'activitat subvencionada, l'ajuda es reduirà proporcionalment a la despesa efectivament justificada, de manera que l'ajuda cobreixi només les despeses correctament justificades.

Tanmateix, en el cas que el cost final de l'activitat subvencionada sigui inferior al cost inicialment pressupostat i aquesta reducció no suposi un incompliment de l'objectiu pel qual es va concedir l'ajuda, ni afecti l'adequada realització de les activitats subvencionades, el Consell farà efectiu l'import màxim de la subvenció concedida, sempre que l'entitat hagi efectuat despeses, com a mínim, per aquest import.

19.15. L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de rebre ajudes del Consell Insular d'Eivissa mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.

20. Reintegrament de les ajudes

20.1. Procedirà el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència de reintegrament, o la data en què la persona deutora ingressi el reintegrament, si fos anterior, en els casos establerts als articles 37.1 de la LGS i 44.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. També serà procedent el reintegrament de les subvencions en els supòsits i sota les condicions i els requisits establerts per al cas d'invalidesa de la resolució de concessió que regula l'article 36 de la LGS.

20.2. L'incompliment de l'obligació de justificació de la subvenció en els termes establerts en aquest conveni o la justificació insuficient d'aquesta comportarà la pèrdua total o parcial del dret al cobrament i, en el seu cas, al reintegrament, de conformitat amb els articles 30.8 i 34.3 de la LGS.

No obstant això, si transcorregut el termini establert en aquest conveni per a la justificació de la subvenció aquesta no s'ha presentat davant l'òrgan gestor de la subvenció, aquest requerirà l'entitat beneficiària perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti, de conformitat amb l'establert a l'article 70.3 del RLGS. No presentar la justificació en el termini establert en aquest apartat donarà lloc a la pèrdua total del dret al cobrament i, en el seu cas, al reintegrament, i a les altres responsabilitats establertes en la LGS. Presentar la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximirà l'entitat beneficiària de les sancions que corresponguin de conformitat amb la LGS.

20.3. El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contengudes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la LGS i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a l'entitat interessada.

20.4. L'òrgan competent pot acordar, mitjançant resolució motivada i com a mesura cautelar, la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar a la persona beneficiària amb el límit de la quantia que consti en la resolució d'inici de l'expedient de reintegrament i els interessos de demora que s'hagin meritat. Aquesta mesura cautelar s'ha de mantenir mentre es mantenguin les causes que la fonamentin o fins que finalitzi, per qualsevol causa, el procediment de reintegrament sense perjudici que, prèviament i a instàncies de la persona interessada, es pugui aixecar amb la constitució de qualsevol garantia admesa en dret que es consideri suficient.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

20.5. L'ajuda concedida es podrà reintegrar o revocar mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma.

21. Criteris de graduació dels possibles incompliments de les condicions imposades per a la concessió de les ajudes

De conformitat amb l'article 17.3.n de la LGS, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen el següents criteris de graduació dels possibles incompliments materials de l'activitat objecte de subvenció, que seran d'aplicació sempre que l'activitat realitzada s'aproximi de manera significativa al compliment total, i que l'entitat beneficiària acrediti una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos, i que responen al principi de proporcionalitat:

GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL

PERCENTATGE DE REDUCCIÓ O REINTEGRAMENT

70-74 %

15 %

75-79 %

12 %

 

GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL

PERCENTATGE DE REDUCCIÓ O REINTEGRAMENT

80-84 %

9 %

90-94 %

3 %

95-99 %

1 %

L'òrgan instructor aplicarà aquestos criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat o la persona beneficiària o, en el seu cas, l'import a reintegrar.

22. Règim d'infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.

23 Règim de recursos

23.1 L'acord del Consell Executiu que aprovi les bases reguladores d'aquestes ajudes no exhaureix la via administrativa, i en contra es pot interposar, davant el Ple, el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

23.2. Les resolucions de la consellera executiva del Departament de Joventut, Participació Ciutadana i del Parc Insular de Serveis de Sa Coma per resoldre aquesta convocatòria no exhaureixen la via administrativa, i en contra es pot interposar, davant el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.4 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (BOIB núm. 88, de 7-07-2022). El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa, s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

24. Règim jurídic

Aquestes ajudes es regeixen per les presents bases, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de la Llei general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, d'aplicació a aquestes ajudes de conformitat amb l'establert a l'article 96.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, en tractar-se d'una competència transferida per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears als consells insulars.

Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal per a la realització de les activitats objecte d'aquesta convocatòria, s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades - DOUE 4-05-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.

 

(Signat electrònicament: 15 de maig de 2024

La cap de secció d'Indústria Marta Díaz Pascual)

Documents adjunts