Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 301464
Pla municipal estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, període 2024, 2025, 2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ÍNDEX

1. INTRODUCCIÓ

2. ASPECTES ESTRATÈGICS DEL PLA

1. Marc normatiu

2. Naturalesa jurídica

3. Objectius

4. Competència

5. Àmbit temporal

6. Vigència del Pla

3. PRINCIPIS BÀSICS DEL PLA DE SUBVENCIONS

1. De les subvencions

2. Condicions generals per a la concessió de les subvencions

3. Obligacions de les entitats beneficiàries

4. Termini de consecució

5. Gestió de les subvencions

6. Justificació de les subvencions

7. Reconeixement de l'obligació de pagament

8. Pagament anticipat de les subvencions concedides

9. Invalidesa de la resolució de concessió

10. Causes de reintegrament

11. Infraccions

4. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

1. Procediment de lliure concurrència

2. Procediment de subvencions nominatives

5. FINALITAT DE LES SUBVENCIONS

5.1 . Relació de subvenció de lliure concurrència

5.2. Relació de subvencions nominatives

6. COMISSIÓ DE SEGUIMENT

7. TRANSPARÈNCIA

1. INTRODUCCIÓ

L'Ajuntament de Ciutadella, d'acord amb el que estableix la Llei general de subvencions i la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic elabora el Pla de subvencions per al període 2024, 2025, 2026, amb l'objectiu de continuar donant resposta, a través d'un suport financer, a demandes socials, educatives, juvenils, mediambientals, culturals, per a la igualtat de gènere, esportives, econòmiques o d'altres possibles àmbits d'actuació per al bé comú, d'entitats públiques o privades sense ànim de lucre.

L'Ajuntament de Ciutadella entén les subvencions com a una manera i un procediment de col·laboració entre l'administració pública i les entitats per impulsar activitats d'interès públic per a tota la ciutadania. En aquest sentit, respon als principis de Ciutat Educadora, a la qual l'Ajuntament es va adherir l'any 1999 i que es va reafirmar l'any 2020 aprovant, per unanimitat, l'adhesió a la nova Carta de Ciutat Educadora. Així mateix, es vinvula al compromís de complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides per al 2030 i a l'adhesió a la Xarxa ODS de la FEMP.

D'acord amb els principis números 8, 19 i 20 de la nou text aprovat al 2020 de la Carta: la ciutat que vol ser educadora serà aquella que es compromet a fomentar la cooperació entre l'administració i la societat civil, organitzada de manera lliure i democràtica en institucions de l'anomenat tercer sector, organitzacions no governamentals i associacions anàlogues. D'aquesta manera, a través d'aquest suport financer a activitats d'interès públic, la ciutat estimula l'associacionisme col·laboratiu i el voluntariat com a formes de participació i coresponsabilitat cívica amb la finalitat de canalitzar actuacions al servei de la comunitat i d'obtenir i difondre informació, materials i idees per al desenvolupament i creixement integral de les persones.

Les associacions tenen un paper imprescindible que reforça i impulsa el Projecte de Ciutat contribuint a convertir Ciutadella en un ecosistema educatiu i educador, amb major consciència comunitària i millors garanties d'equitat, tot enriquint-ne la vida social, cultural, educativa, esportiva, veïnal,.... L'Ajuntament de Ciutadella amb la intenció de promocionar i posar en valor les bones pràctiques de ciutadania democràtica, compromesa i participada dona suport facilitant-ne eines i recursos que ajudin a enfortir i a millorar la seva eficàcia i gestió.

Ciutadella de Menorca cal que avanci, com a entitat local, pel que fa a: promoure la igualtat d'oportunitats i una vida digna per a totes les persones; garantir una vida sana; una educació inclusiva i d'aprenentatge al llarg de la vida; adoptar totes les mesures possibles per a combatre el canvi climàtic, fent un ciutat més sostenible en totes les seves vessants i respectuosa amb l'entorn; entre altres continguts els quals es poden ampliar segons les necessitats emergents i/o prioritàries que l'Ajuntament valori incorporar; i les entitats del municipi juguen un paper cabdal en aquest propòsit compartit.

A través d'aquest pla de subvencions, a més a més, de donar suport a les demandes de les entitats sense afany de lucre del municipi, que volen donar resposta als nous paradigmes socials, s'aconsegueix que aquesta contribució es faci amb el principi de transparència, mitjançant una convocatòria pública. En aquest pla hi figuren, com en el Pla Estratègic de Subvencions anterior (2021,2022, 2023) els elements més destacats que defineixen l'àmbit d'aplicació de la llei.

2. ASPECTES ESTRATÈGICS DEL PLA DE SUBVENCIONS

2.1. MARC NORMATIU

El marc normatiu bàsic en què s'emmarca el Pla estratègic de subvencions inclou les disposicions següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Darrera actualització del 29 de juny del 2023.
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
  • L'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic fixa, com un dels principis que ha de respectar en la seva actuació qualsevol Administració pública, el de la «planificació i direcció per objectius i control de la gestió i avaluació dels resultats de les polítiques públiques”.
  • L'establert a les Bases d'Execució de cada exercici així com en les Bases reguladores i convenis que s'aprovin.

2.2. NATURALESA JURÍDICA

El Pla estratègic de subvencions es configura com una eina de gestió de caire programàtic, de planificació, el contingut del qual no crea drets i obligacions per a l'administració. El Pla estratègic no suposa la generació de cap dret a favor dels potencials beneficiaris, que no podran exigir indemnització ni compensació en el cas que el Pla no es dugui a terme.

El Pla es presenta com una guia que, dins del marc normatiu preestablert, marca la pauta a seguir en la línia d'activitats d'interès general.

L'establiment de les subvencions romandrà supeditat al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària. Per la qual cosa, les consignacions pressupostàries que s'aprovin i les bases reguladores de la concessió s'acomoden en cada moment als objectius esmentats i a la viabilitat econòmica de cada exercici pressupostari.

2.3. OBJECTIUS

Són objectius del present pla estratègic els següents:

a) Donar compliment a l'article 8.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que obliga els ajuntaments a aprovar el seu corresponent pla estratègic, prèviament a la concessió de subvencions.

b) Establir i normalitzar els principis i les bases d'execució comuns a totes les subvencions, i incrementar els nivells d'eficàcia i eficiència a la gestió de la despesa pública en matèria de subvencions.

c) Optimitzar l'accés de la ciutadania a les subvencions amb garanties de transparència, uniformitat de criteri municipal i de lliure concurrència per tal de facilitar totes les dades, quanties, els objectius, criteris i procediments per a poder ser beneficiàries de la subvenció.

d) Racionalitzar la gestió de les subvencions amb la valoració dels aspectes de transversalitat, eficàcia i eficiència en la gestió de les diferents línies d'ajudes.

e) Impulsar la simplificació administrativa i la transparència, amb la posada en marxa d'una base de dades municipal de subvencions que reculli totes els ajuts concedits pels diferents òrgans municipals. f) Introducció de dades i remissió de les dades a la Base Nacional de Subvencions.

2.4. COMPETÈNCIA

L'òrgan competent per a l'aprovació del Pla estratègic de Subvencions és la Junta de Govern. A més a més, serà la responsable de concedir les subvencions a instància dels serveis tècnics vinculats.

2.5. ÀMBIT DEL PLA

El present pla estratègic de subvencions de l'Ajuntament de Ciutadella inclou tant les subvencions nominatives com les de lliure concurrència convocades per aquest Ajuntament.

2.6. VIGÈNCIA DEL PLA

L'àmbit temporal del pla estratègic de subvencions es proposa per als exercicis pressupostaris 2024, 2025 i 2026.

L'actualització del Pla es realitzarà en els primers mesos de cada exercici que haurà d'incloure:

  • Si s'ha modificat l'àmbit subjectiu del Pla Estratègic.
  • Si els pressupostos aprovats anuals suposen una alteració respecte al que es va aprovar inicialment del Pla Estratègic.
  • Si s'ha modificat la planificació estratègica que orienta el Pla.
  • Si es considera que és necessari suprimir o incorporar noves línies de subvencions o modificar les existents.
  • El resum de les subvencions nominatives anuals aprovades en el pressupost municipal.

3. PRINCIPIS BÀSICS EN MATÈRIA DE SUBVENCIONS

L'acció de foment, que es materialitza en la concessió de la subvenció, es realitzarà de conformitat amb el que estableix l'article 8.3 de la Llei general de subvencions.

3.1. DE LES SUBVENCIONS

S'entén per subvenció, a l'efecte d'aquest pla, tota la disposició dinerària realitzada per l'Ajuntament, a favor d'entitats sense afany de lucre que pugui dur a terme els projectes o les activitats que motiven la subvenció i que compleixi els següents requisits:

a) Que el lliurament es realitzi sense contraprestació directa de les entitats beneficiàries.

b) Que el lliurament estigui subjecte al compliment d'un determinat objectiu, l'execució d'un projecte o activitat, ja realitzats o per desenvolupar, devent el beneficiari complir les obligacions materials i formals que s'haguessin establert.

c) Que el projecte o l'acció finançada tingui per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social directa per a la població de Ciutadella.

Les subvencions s'han d'ajustar, amb caràcter general, als principis següents:

a) Publicitat i lliure concurrència, a través de convocatòria prèvia en la qual es garanteixi la concurrència i la igualtat en la distribució dels fons públics, sense perjudici de la possible concessió nominal que, de conformitat amb el que estableix la norma aplicable, haurà de comptar amb les degudes disponibilitats pressupostàries prèvies.

b) Objectivitat en el procés d'assignació de fons públics. La subvenció es concedirà d'acord amb criteris objectius, prèviament establerts a la convocatòria, a fi de garantir el coneixement previ d'aquests per als potencials beneficiaris.

c) Igualtat i no-discriminació entre la ciutadania, els diferents sectors i/o col·lectius.

d) Transparència en el procés d'assignació de recursos públics. Tant al procés de concessió com a la publicació dels resultats.

e) Eficàcia en el compliment dels objectius amb l'establiment d'un procediment de seguiment i control de subvencions concedides.

f) Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics amb la valoració de les subvencions i l'assignació als projectes més eficients.

 

3.2. CONDICIONS GENERALS PER A LA CONCESSIÓ DE LES SUBVENCIONS

Es tindran en compte els següents elements per a concedir les subvencions:

  • No es podran atorgar subvencions per una quantia superior a la que es determini a cada convocatòria, tant per activitat, com a per a entitat.
  • La persona o entitat perceptora de qualsevol subvenció haurà d'acreditar que no es deutora a la Hisenda Municipal, a la Seguretat Social i a la Hisenda Pública, i que no té pendent el reintegrament de subvencions pagades amb anterioritat ni justificades incorrectament. Per a la justificació, s'hi hauran d'adjuntar els certificats corresponents, que, en el cas que la informació consti a les dependències municipals, l'ajuntament ho podrà demanar d'ofici.
  • L'import de la totalitat dels ingressos i de les subvencions en cap cas no podrà ser d'una quantia que superi l'activitat a desenvolupar. Si es dóna el cas, l'import inicialment concedit es minorarà a l'import del superàvit reflectit.
  • L'entitat haurà de justificar l'import total de l'activitat, que és sobre el qual es calcula l'ajut. La justificació es realitzarà mitjançant la presentació del corresponent compte justificatiu d'acord amb el previst normativament, adjuntant les factures, justificants de pagament i demés documentació acreditativa de que els fons s'han destinat a la finalitat prevista a les convocatòries de lliure concurrència i/o als convenis reguladors
  • La subvenció podrà ser revocada o reduïda en qualsevol moment, sense que la persona particular la pugui al·legar com a precedent, ni en pugui exigir l'augment, la revisió ni el canvi d'aplicació, atès que no crea cap dret subjectiu.
  • L'Ajuntament podrà inspeccionar i demanar en qualsevol moment la informació o la documentació corresponent, per tal d'assegurar-se que s'està complint la finalitat per a la qual es destina la subvenció.
  • En qualsevol cas, es respectarà el que estableix la normativa estatal i autonòmica de subvencions.

3.3 OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Són obligacions del beneficiari:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b) Justificar davant l'Ajuntament el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o gaudir de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'Ajuntament, així com qualsevol altre control financer que calgui, aportant quanta informació li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, en la forma que es determini reglamentàriament, i sense perjudici del que s'estableix en la disposició addicional divuitena de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

f) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, així com quants estats comptables i registres específics siguin exigits per les bases reguladores de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

h) Adoptar les mesures de difusió previstes.

i) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits contemplats en l'article 37 de la Llei 38/2003 General de Subvencions.

3.4. TERMINI D'EXECUCIÓ DE LES ACTIVITATS SUBVENCIONADES

Per a les subvencions que es concedeixen per aquest Ajuntament el termini de desenvolupament serà anual. El període elegible, a l'efecte de justificació, serà l'any natural, sense perjudici d'aquelles activitats que es consolidin en el temps o l'actuació d'aquestes necessiti un termini superior a l'exercici anual. En aquest cas, hauran de seguir formalitzant anualment els requisits que s'estableixen per a la seva concessió.

3.5. GESTIÓ DE LES SUBVENCIONS

L'execució del present Pla Municipal de Subvencions es regirà per les Bases que regulen la convocatòria per a l'atorgament de subvencions sense ànim de lucre i que es publicaran anualment a cada exercici pressupostari.

Les Bases anuals de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca que regulen la convocatòria per a l'atorgament de subvencions sense ànim de lucre així com als convenis que regulen les subvencions nominatives, hauran de contemplar uns apartats i continguts mínims que es detallen més endavant.

Així mateix aquestes Bases, la concessió o el conveni en que es materialitzen les subvencions hauran de fer menció al pla estratègic de subvencions que executen.

L'Ajuntament és lliure d'introduir elements i/o establir criteris diferents de valoració en funció de les necessitats emergents. També té la facultat de contemplar altres consideracions que millorin el procediment administratiu i de concessió de les subvencions.

Per tal d'aconseguir els objectius, els tècnics de cada servei valoraran la concessió de les subvencions en relació a l'especificitat de cada una i en el cas que es previnguin a les bases de les subvencions de pública concurrència, aquestes podran establir que una comissió tècnica d'avaluació informi sobre la coherència del conjunt de les subvencions a concedir, atenent a Llei general de subvencions.

3.6. JUSTIFICACIÓ DE LES SUBVENCIONS

Les entitats beneficiaries de subvencions n'hauran de justificar documentalment la destinació en el termini previst a la convocatòria o en la resolució de concessió, mitjançant el corresponent compte justificatiu, segons model annex, acompanyat dels documents originals o autentificats.

El compte justificatiu haurà de constar d'una memòria relativa a l'activitat subvencionada. En el compte justificatiu pròpiament dit s'hi hauran de relacionar totes les factures pagades i quin percentatge de cadascuna s'aplica a la subvenció concedida; la còpia de les factures (que podran ser segellades per l'Administració amb la constatació que l'Ajuntament ha subvencionat aquella despesa), la còpia dels justificants de pagament de les factures; altres ingressos i/o subvencions que es rebin per a la mateixa activitat, i declaració que la suma total d'ingressos i de subvencions rebuts no supera el cost de l'activitat. En el moment de la justificació de la subvenció i prèviament al pagament d'aquesta, es presentaran de nou actualitzats els certificats d'estar al corrent amb la Hisenda Pública, la Seguretat Social i la Hisenda Municipal.

Els documents hauran de tenir els requisits que siguin legalment exigibles.

En el termini que es marqui, haurà de quedar acreditat que l'activitat objecte de subvenció ha estat realitzada; el nombre -el més ajustat possiblede les persones de Ciutadella que s'han beneficiat d'aquella acció o projecte; que l'import d'aquesta es va aplicar a la finalitat per a la qual va ser concedida. En cas d'incompliment d'aquest punt es reclamarà la devolució de la quantitat lliurada en concepte de subvenció municipal. En el cas que no es realitzi, per al reintegrament s'iniciarà el procediment administratiu corresponent.

Les subvencions en les quals el pagament està condicionat a la justificació de la despesa, la manca d'aquesta, suposarà la revocació automàtica de la concessió.

  • Els documents aportats es revisaran per part del cos tècnic de cada àrea gestora que hagi tramitat l'expedient emetent informe a l'efecte sobre les activitats realitzades, la documentació presentada i qualsevol altre aspecte que la tècnica o el tècnic valori que s'ha d'informar. La intervenció municipal podrà requerir ampliació de la informació sobre el desenvolupament efectiu de les activitats subvencionades i sobre qualsevol qüestió que sorgeixi durant la fiscalització de l'expedient.
  • Les despeses subvencionables hauran de respondre a l'activitat subvencionada i han d'haver estat pagades amb anterioritat a la finalització del període de justificació, llevat que hi hagi una disposició expressa en les bases reguladores corresponents.
  • En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables podrà ser superior al valor de mercat.

3.7. RECONEIXEMENT DE L'OBLIGACIÓ DE PAGAMENT

En les subvencions de lliure concurrència, així com en les nominatives, una vegada examinada la justificació per part del servei municipal vinculat a l'àmbit d'actuació, es tramitarà l'expedient a intervenció per tràmit de fiscalització prèvia a la seva aprovació per l'òrgan competent. Una volta aprovat el compte justificatiu es procedirà al reconeixement de l'obligació i de l'ordenació del pagament mitjançant acord de Junta de Govern.

3.8. PAGAMENT ANTICIPAT DE LES SUBVENCIONS CONCEDIDES

D'acord amb el que es preveu a l'article 34 LGS, es poden realitzar pagaments anticipats que suposin el lliurament de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per a poder dur a terme les actuacions inherents a la subvenció. Les bases de les diferents convocatòries i els convenis elaborats per a les subvencions nominatives podran establir la possibilitat de pagaments anticipats, fins al límit establert legalment. D'acord amb les Bases d'Execució del pressupost, la tècnica o el tècnic de l'àrea gestora haurà d'emetre informe motivant la necessitat i el percentatge de la proposta de pagament anticipat.

 

​​​​​​​3.9. INVALIDESA DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ

1. Són causes de nul·litat de la resolució de concessió:

a) Les indicades en l'article 62.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

b) La manca o insuficiència de crèdit, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 60 de la Llei General Pressupostària i les altres normes d'igual caràcter de les Administracions públiques subjectes a aquesta llei.

2. Són causes d'anul·labilitat de la resolució de concessió les altres infraccions de l'ordenament jurídic, i, especialment, de les regles contingudes en aquesta llei, de conformitat amb el que es disposa en l'article 63 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3. Quan l'acte de concessió incorregués en algun dels supòsits esmentats en els apartats anteriors, l'òrgan concedent procedirà a la seva revisió d'ofici o, en el seu cas, a la declaració de lesivitat i ulterior impugnació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 102 i 103 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació portarà amb si l'obligació de

retornar les quantitats percebudes.

5. No procedirà la revisió d'ofici de l'acte de concessió quan concorri alguna de les causes de reintegrament contemplades en l'article següent.

3.10. CAUSES DE REINTEGRAMENT

1. També procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins avui en què s'acordi la procedència de reintegrament, o la data en què el deutor ingressi el reintegrament si és anterior a aquesta, en els següents casos:

a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho haguessin impedit.

b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 30 d'aquesta llei, i en el seu cas, en les normes reguladores de la subvenció.

d) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió contingudes en l'apartat 4 de l'article 18 d'aquesta llei.

e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 d'aquesta llei, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

f) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos per aquests assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col·laboradores i beneficiàries, així com dels compromisos per aquests assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

h) L'adopció, en virtut del que s'estableix en els articles 87 a 89 del Tractat de la Unió Europea, d'una decisió de la qual es derivi una necessitat de reintegrament.

i) En els altres supòsits previstos en la normativa reguladora de la subvenció.

2. Quan el compliment pel beneficiari o, en el seu cas, entitat col·laboradora, s'aproximi de manera significativa al compliment total i s'acrediti per aquests una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat a reintegrar vindrà determinada per l'aplicació dels criteris enunciats en el paràgraf n) de l'apartat 3 de l'article 17 d'aquesta llei o, en el seu cas, els establertes en la normativa autonòmica reguladora de la subvenció.

3. Igualment, en el supòsit contemplat en l'apartat 3 de l'article 19 d'aquesta llei procedirà el reintegrament de l'excés obtingut sobre el cost de l'activitat subvencionada, així com l'exigència de l'interès de demora corresponent.

3.11. INFRACCIONS

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i omissions tipificades en la Llei 38/2003 General de Subvencions i seran sancionables fins i tot a títol de simple negligència que podran ser lleus, greus o molt greus.

4. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

L'Ajuntament concedirà subvencions, així com estableix la normativa vigent en matèria de subvencions, mitjançant convocatòria pública en règim de lliure concurrència, o, excepcionalment, de forma nominativa, a favor de entitats sense afany de lucre que puguin dur a terme els projectes o les activitats o els comportaments que es trobin en la situació que motiva la subvenció.

Perquè una activitat pugui ser objecte de subvenció amb càrrec dels pressupostos generals de l'Ajuntament haurà de complir les condicions següents:

1. Ajustar-se al que es disposa als objectius generals d'aquest pla.

2. Complementar, col·laborar, servir, propiciar o suplir finalitats de competència municipal.

3. Fomentar activitats d'interès comunitari i per al bé comú.

4. Tenir com a objectiu la defensa dels interessos generals o sectorials de la ciutadania.

4.1. PROCEDIMENT DE LLIURE CONCURRÈNCIA

La concessió de les subvencions es realitza mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades dins un termini limitat, per tal d'establir prioritats entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a la convocatòria i per adjudicar els ajuts a aquelles que hagin obtingut major valoració en l'aplicació dels criteris esmentats. En aquest supòsit, la proposta de concessió es formularà a l'òrgan competent.

Aquest procediment requerirà l'aprovació d'unes bases anuals per l'òrgan que sigui competent per tal d'autoritzar la despesa. Les bases seran objecte d'una convocatòria a través del procediment de publicitat que les lleis o les normatives estableixin. Una vegada rebudes les sol·licituds de les futures beneficiàries (que, amb la petició, hauran d'acreditar la condició de possibles beneficiàries), aquelles seran objecte dels informes i dels dictàmens oportuns, i es procedirà a la seva concessió mitjançant resolució.

Les bases a través de les quals es concedeix les subvencions hauran de recollir, com a mínim, la informació següent:

  • Marc normatiu.
    • Definició de l'objecte de la subvenció.
    • Perfil de les entitats beneficiàries.
    • Requisits que han de tenir les persones beneficiàries per a l'obtenció de la subvenció.
  • Descripció de l'activitat o la finalitat al foment de la qual s'adreça la subvenció que no pot, en cap cas, atentar contra cap dret humà fonamental, contra el medi ambient o ser una acció discriminatòria en qualsevol de les seves vessants (raça, gènere, capacitat, condició social i/o econòmica...).
  • Forma, òrgan i termini en els qual s'han de presentar les sol·licituds.
  • Condicions de solvència i d'eficàcia que han de tenir les entitats col·laboradores.
  • Especificació de l'òrgan competent per a la instrucció, valoració i resolució de les sol·licituds, així com el termini màxim per a la resolució.
  • Crèdit pressupostari. Es farà referència a l'aplicació pressupostària amb càrrec a la qual s'hagi de fer front a les despeses derivades de la convocatòria i a l'import que es disposa per a aquest.
  • Procediment de concessió de la subvenció.
  • Criteris objectius d'atorgament de la subvenció.
  • Quantia individualitzada de la subvenció o criteris per a la seva determinació, així com l'exigència de determinar un percentatge de finançament propi i la forma d'acreditar-lo.
  • Components de la comissió de valoració i/o del servei responsable d'avaluar i dur el seguiment.
  • Termini en el qual serà notificada la resolució.
  • Forma i termini de justificació a presentar per la persona beneficiària o l'entitat col·laboradora, del compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, juntament amb la documentació concreta a lliurar per a tal fi.
  • Possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments en compte, així com el règim de garanties que, si de cas, han d'aportar les persones beneficiàries.
  • Circumstàncies que, com a conseqüència de l'alteració de les condicions per a la concessió de la subvenció, poden donar lloc a la modificació de la resolució o revocació.
  • Comptabilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents d'altres administracions o ens públics o privats.
  • Criteris de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment hagi de percebre l'entitat beneficiària o, si escau, l'import a reintegrar, el qual ha de respondre al principi de proporcionalitat.
  • Publicitat que la persona beneficiària ha de donar a la concessió de la subvenció.
  • Sistema d'infraccions i sancions en el cas d'incompliment per part de l'entitat beneficiaria de la subvenció.

4.2. PROCEDIMENT DE SUBVENCIONS NOMINATIVES

Les subvencions nominatives són aquelles que estan previstes nominativament en el pressupost anual general d'aquest Ajuntament, en el qual, almenys, hi figuren la dotació pressupostària i les beneficiàries. L'objecte d'aquestes subvencions haurà de quedar determinat expressament al corresponent conveni de col·laboració o resolució de concessió, la qual, en tot cas, haurà de ser congruent amb la classificació funcional i econòmica del crèdit pressupostari corresponent.

La normativa que regula el procediment de les subvencions nominatives ve determinat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i determina el règim jurídic de les subvencions a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; la Llei general de subvenciones 38/2003, de 17 de novembre, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

D'acord amb el que estableix el conveni signat en cada cas, a les subvencions nominatives haurà de quedar acreditat, com a mínim, el següent:

  • Determinació de l'objecte de la subvenció i de les beneficiàries del municipi, d'acord amb l'assignació pressupostària.
  • Crèdit pressupostari al qual s'imputen la despesa i la quantia de la subvenció individualitzada, si escau, per a cadascú de les beneficiàries si fossin més d'una.
  • Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, precedents de fons públics o privats.
  • Termini i forma de pagament de la subvenció. Possibilitat d'efectuar pagaments anticipats, així com el règim de garanties que hauran d'aportar les persones beneficiàries.
  • Termini i forma de justificació per part de l'entitat beneficiària del compliment de l'activitat per a la qual es va concedir la subvenció, així com de l'aplicació dels fons percebuts.

5. FINALITAT DE LES SUBVENCIONS

El projecte, l'acció o la situació finançats han de tenir per objecte el foment d'una finalitat d'utilitat pública o per al bé comú, d'interès social o de promoció pública. Aquesta finalitat i/o acció sotmesa als principis següents:

  • Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.
  • Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'administració atorgant.
  • Control de la discrecionalitat administrativa.
  • Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics. Per aquest motiu, la llei introdueix la necessitat d'elaborar a cada administració un pla estratègic de subvencions que permeti relacionar els objectius i els efectes que es pretenen aconseguir, amb el costos prevists i el seu finançament amb l'objectiu d'adequar, amb caràcter previ a la concessió, les necessitats públiques que es pretenen cobrir mitjançant les subvencions, amb els recursos disponibles.
  • Major informació sobre les subvencions, la qual cosa facilita la complementarietat i la coherència de les actuacions de les diverses administracions públiques, i evita qualsevol tipus de superposició.

5.1. RELACIÓ DE SUBVENCIONS DE LLIURE CONCURRÈNCIA

Convocatòria única de lliure concurrència per a entitats i/o associacions sense finalitat de lucre que realitzin les seves activitats al terme de Ciutadella de Menorca o que se'n beneficien directament persones de Ciutadella tot i que l'activitat es realitzi fora del municipi,, per a la qual l'Ajuntament farà una previsió pressupostària per a l'any 2024, 2025 i 2026 a l'aplicació 924.489.00 i/o altres de l'exercici municipal que es tracti, sempre que sigui viable i la situació econòmica del municipi ho permeti.

5.2. RELACIÓ DE SUBVENCIONS NOMINATIVES

A cada exercici pressupostari, l'Ajuntament pot valorar la concessió de subvencions nominatives que seguiran els mateixos principis generals que regeixen o argumenten el present Pla de Subvencions i que avaluaran aquelles entitats que presten serveis o realitzen accions de caire exclusiu o únic al municipi.

L'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, cada any, publicarà, conforme a la Llei general de Subvencions, les concessions nominatives previstes en el respectiu pressupost anual.

6. COMISSIÓ DE SEGUIMENT

Per al seguiment i l'avaluació de Pla estratègic de subvencions, es crearà una comissió formada per la regidoria de Participació Ciutadana i Projecte de Ciutat, la secretària, la interventora, una figura administrativa del servei i els tècnics que formen part dels serveis municipals relacionats amb els continguts de les subvencions. Aquesta comissió tindrà com a objectiu el control i el seguiment del Pla.

Per tal de poder dur a terme aquest seguiment, en el primer quadrimestre, es farà una reunió de la qual s'aixecarà acta, d'avaluació i anàlisi del grau de consecució del Pla i de les actuacions subvencionades, recollint -de l'any anteriorles especificacions següents:

  • Llistat d'entitats beneficiàries i imports subvencionats.
  • Càlcul de les subvencions concedides, justificades i reintegrades.
  • Grau de compliment dels objectius específics, del termini de consecució i del nombre de persones del municipi a les quals ha arribat l'acció subvencionada.
  • Conclusions i avaluació global en la qual consti la relació entre els objectius proposats i la necessitat de continuar mantenint o bé de suspendre l'activitat.

Al finalitzar el darrer any d'execució del pla, la memòria reflectirà l'execució anual i la execució final del pla.

A més a més, s'haurà d'incloure a l'avaluació final del pla, el grau de compliment dels objectius estratègics establerts.

7. TRANSPARÈNCIA

El present Pla Estratègic de Subvencions de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca (2024, 2025, 2026), així com a les Bases que regulen la convocatòria per a l'atorgament de subvencions sense ànim de lucre anuals es publicaran al BOIB i a la pàgina web municipal i a la Base Nacional de Subvencions.

Així mateix totes les subvencions anuals concedides per l'Ajuntament seran publicades al portal web de l'Ajuntament, amb indicació de l'entitat receptora, la quantia i el projecte o l'acció al qual va destinat.

Tot allò que no quedi reflectit en aquest Pla queda regulat per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 10 de maig de 2024

La batlessa Juana Mª Pons Torres)