Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 299932
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es concedeix l’autorització administrativa i es declara la utilitat pública a l’efecte de la declaració d’interès general del parc fotovoltaic Pocafarina, de 3.000 kW, ubicat al polígon 9, parcel·la 252, de Palma (RE001/23)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 16 de gener de 2023, es va registrar d'entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit de l'entitat ENERGIA NETA POCAFARINA,  SL, amb NIF B09720848, pel qual sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa i la declaració d'utilitat pública del projecte d'un parc fotovoltaic situat al polígon 9, parcel·la 252, de Palma.

2. El 6 de març de 2023, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va declarar l'admissió a tràmit de la sol·licitud de declaració d'utilitat pública i de l'autorització administrativa prèvia.

3. El 21 de març de 2023, es varen iniciar les consultes a les administracions afectades.

4. El 8 d'abril de 2023, es va publicar en el BOIB núm. 44 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.

5. El 25 d'abril de 2023, es va registrat d'entrada un primer informe desfavorable de l'Ajuntament de Palma (PLX 23/2015).

6. El 10 de maig de 2023, el Servei d'Explotació i Conservació de Carreteres del Consell de Mallorca va informar del fet que, com que el parc es troba més enllà de 50 metres de les arestes exteriors de l'explanació de la carretera, no és preceptiu el seu informe.

7. El 24 de maig de 2023 (GOIBE342530/2023), la Federació d'associacions de veïns de Palma va formular una al·legació per sol·licitar que es desestimi el projecte, atès que no s'adequa a la normativa municipal aplicable, que és necessària una planificació territorial per ubicar els parcs fotovoltaics i que es faci un estudi de les alternatives d'ubicació dels parcs fotovoltaics prioritzant zones degradades, i en aquest cas concret s'analitzi la possibilitat d'utilitzar una zona de la pedrera de Sa Garrigueta Rassa.

8. El 28 de juny de 2023, el promotor respon a l'al·legació de la Federació d'Associacions de Veïns de Palma indicant que la zona d'aptitud del parc fotovoltaic és alta d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic, com a planificació vigent. També indica que la parcel·la en la seva major part està qualificada com SRG, PTM i PGOU aprovat. També indica la compatibilitat amb l'ús energètic i agrícola/ramader del projecte. Sol·licita a la Direcció General la continuació en el procediment d'autorització administrativa del projecte.

9. El 29 de juny de 2023 (REGAGE23e00042731220), el promotor actualitza el projecte per adaptar-se a la nova normativa urbanística de l'Ajuntament de Palma. Redueix el nombre d'inversors a 12 de 250 kW (3.000 kW). Aporta:

  • Estudi justificatiu d'integració paisatgística de 29/06/23.
  • Informe de compatibilitat agrària i ramadera de 29/06/23.
  • Informe ambiental de 29/06/23.
  • Projecte bàsic actualitzat de 29/06/23.

10. El 4 de juliol de 2023, aquesta Direcció General tramet al Departament d'Urbanisme de l'Ajuntament de Palma la resposta del promotor.

11. El 19 de juliol de 2023, l'Ajuntament de Palma emet tres informes:

  • Informe de l'oficina municipal del PGOU de 13/07/23 (PLX 2023/15) favorable, pendent de l'anàlisi jurídica de la necessitat o no d'avaluació ambiental simplificada.
  • Informe del Servei de Control de Planejament de 13/07/23. Indica, entre d'altres, que amb la nova disposició transitòria dotzena de delimitació de zones prioritàries per a la implantació d'energies renovables segons la modificació tercera del PTIM, el parc fotovoltaic no es troba en una zona prioritària, ja que se situa en sòl rústic de règim general (SRG), en una parcel·la de superfície superior a 7.500 m2.
  • Informe del Servei jurídic de Planejament de 17/07/23, que indica, en relació amb l'informe del Servei de Control de Planejament, que s'ha de aplicar el Decret llei 1/2020, de 28 d'agost.

12. L'1 de novembre de 2023, es va registrar d'entrada un informe favorable de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme del Consell Insular de Mallorca de 27/10/23, amb les condicions i observacions següents:

  • Cal ampliar la barrera vegetal proposada, a tot el límit est de la parcel·la amb el carrer del Pou Comú, així com a la part dreta del límit sud de la parcel·la, per tal de reduir d'una manera més eficaç l'impacte paisatgístic des de l'entorn proper.
  • Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional a les noves edificacions, per tal de millorar la integració paisatgística en l'entorn, a través de la mimetització amb les construccions tradicionals a sòl rústic.
  • Caldria analitzar l'existència d'altres instal·lacions fotovoltaiques en funcionament o en tramitació en la conca visual del parc de Pocafarina, així com el possible efecte acumulatiu.
  • Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i les autoritzacions legalment previstos en l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.
  • Així i tot es fan les observacions següents:
    • Seria convenient estudiar la possibilitat de substituir els garrovers per una altra espècie de creixement més ràpid per tal de d'assegurar l'efectivitat de la barrera des de l'inici de la plantació.

13. Els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic han examinat la documentació aportada i han emès un informe en què es conclou, sense entrar a valorar tècnicament el projecte, que s'han complert tots els tràmits requerits en el procediment de declaració d'utilitat pública a l'efecte de la declaració d'interès general i autorització administrativa.

Fonaments de dret

1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.

6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

8. La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

9. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

10. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.

11. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

12. La Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de 20 de juliol de 2023 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Atorgar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Pocafarina, de 3.000 kW, ubicat al polígon 9, parcel·la 252, de Palma, promogut per ENERGIA NETA POCAFARINA, SL, amb NIF B09720848, amb les característiques següents:

Denominació: Pocafarina

Expedient: RE001/23

Situació: polígon 9, parcel·la 252, de Palma

Dades tècniques:

  • Tipus: parc fotovoltaic.
  • Superfície ocupada: 34.62 m2.
  • Potència total de pic de 4.071,6 kWp.
  • 12 inversors de 250 kVA. Potencia instal·lada de 3.000 kWn.
  • CMM + 2 CT 0,8/15 kV de 1.600 kVA (total 3.200 kVA).
  • Línia d'evacuació MT de 15 kV, soterrada, de 25 m de longitud (a cedir a l'empresa distribuïdora) des del CMM del parc fins al punt de connexió. S'instal·larà una nova torre metàl·lica amb seccionador tripolar SF6 a les coordenades aproximades UTM, X: 467.010 Y: 4.385.977 (HUSO 31).

La instal·lació es classifica en el grup b.1.1, «Instal·lacions que únicament utilitzen la radiació solar com a energia primària mitjançant la tecnologia fotovoltaica», d'acord amb l'article 2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

2. Declarar la utilitat pública del parc fotovoltaic Pocafarina, als efectes prevists en la disposició addicional desena de la Llei 10/2019.

3. D'acord amb l'article 130 i següents del Reial decret 1955/2000, en el termini de cinc anys des de la concessió de l'autorització administrativa, s'ha de presentar un projecte d'execució del parc fotovoltaic per a la seva aprovació que haurà de complir les prescripcions següents:

  • Complir les condicions dels informes de les administracions afectades, especialment les següents:
    • Cal ampliar la barrera vegetal proposada, a tot el límit est de la parcel·la amb el carrer del Pou Comú, així com a la part dreta del límit sud de la parcel·la, per tal de reduir d'una manera més eficaç l'impacte paisatgístic des de l'entorn proper.
    • Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional a les noves edificacions, per tal de millorar la integració paisatgística en l'entorn, a través de la mimetització amb les construccions tradicionals a sòl rústic.
    • Caldria analitzar l'existència d'altres instal·lacions fotovoltaiques en funcionament o en tramitació en la conca visual del parc de Pocafarina, així com el possible efecte acumulatiu.
    • Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.
    • Així i tot es fan les observacions següents:
    • Seria convenient estudiar la possibilitat de substituir els garrovers per una altra espècie de creixement més ràpid per tal de d'assegurar l'efectivitat de la barrera des de l'inici de la plantació.
  • Aportar un informe geotècnic i una prospecció arqueològica del terreny.
  • S'haurà de procurar mantenir els dos arbres que s'ubiquen a l‘interior del parc i, en cas que no sigui possible mantenir-los, el projecte executiu haurà de pressupostar-ne el trasplantament perquè formin part de la barrera vegetal.

En cas que no es presenti el projecte d'execució en el termini establert, se'n produirà la caducitat, d'acord amb l'article 128 del Reial decret 1955/2000. Tot això amb independència de les fites establertes pel Reial decret 1183/2020.

4. Desestimar l'al·legació presentada el 24 de maig de 2023 per la Federació d'Associacions de Veïns de Palma ja que ni l'informe de l'Ajuntament de Palma de 17 de juliol de 2023 ni l'informe urbanístic de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme del Consell Insular de Mallorca de 27 d'octubre de 2023 han estat desfavorables, per tant, no s'aprecia inadequació a la normativa municipal aplicable. També cal indicar que el Pla Director Sectorial Energètic regula en el capítol VIII l'ordenació territorial de les energies renovables (Decret 33/2015, de 15 de maig), per mitjà de l'establiment de les zones d'aptitud ambiental i territorial per a la implantació d'instal·lacions d'energia solar fotovoltaica. Que les plaques fotovoltaiques per al parc fotovoltaic de Pocafarina s'ubiquen en una zona d'aptitud alta que està formada pels sòls de major aptitud ambiental i territorial per acollir les instal·lacions i, per tant, que es consideren prioritaris per implantar-les. Tampoc es considera oportú obligar el promotor a utilitzar una altra ubicació diferent de la que ha seleccionat, com la proposada de la pedrera de Sa Garrigueta Rassa, ja que, a més a més, no disposa de suficients hores d'insolació per les ombres que es produirien sobre les plaques per les parets de la mateixa pedrera.

5. Informar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a les llicències municipals, l'ordenació del territori i el medi ambient, i a qualssevol altres motivades per les disposicions que hi siguin aplicables.

6. Notificar aquesta Resolució als interessats i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de maig de 2024

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 103, de 22/07/2023)