Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE BÚGER

Núm. 296991
Resolució de Batlia núm. 2024-0018 de data 19 de febrer de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per a coadjuvar econòmicament a persones o entitats del municipi afectades per la borrasca Juliette

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Referència Base de Dades Nacional de Subvencions: 759601

El batle de l'Ajuntament de Búger ha dictat, el dia 19 de febrer de 2024, la resolució següent:

«Del 26 a 28 de febrer de 2023, l'illa de Mallorca es va veure afectada per la borrasca Juliette, un fenomen meteorològic que va provocar nombrosos danys materials i va donar lloc a una situació d'emergència.

El Govern de les Illes Balears va dictar el Decret llei 3/2023 de 13 de març, pel qual s'estableixen ajuts i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette a la serra de Tramuntana i altres indrets de l'illa de Mallorca, i estableix que totes aquestes mesures previstes han de ser implementades mitjançant els instruments jurídics adients i, si escau, amb la col·laboració d'altres administracions públiques. La Disposició addicional primera punt 2 estableix que: “El Consell Insular de Mallorca pot cooperar amb els ajuntaments, en les actuacions que s'incardinen en l'àmbit d'aquest Decret llei, en consideració a les competències d'aquests”.

En relació a la competència dels Ajuntaments, l'art. 45 de la Llei 3/2006, de 30 de març, d'emergències de les Illes Balears reconeix amb caràcter general la facultat als municipis d'elaborar i executar la política de protecció civil en l'àmbit de la seva competència, i amb caràcter especial, la Disposició addicional primera apartat 3 del Decret llei 3/2023 de 13 de març, estableix que els municipis podran atorgar ajuts o subvencions a les persones o entitats afectades, així com acordar totes les accions de foment que estimin pertinents. I l'article 68.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i règim local de Illes Balears, assenyala que els ens locals poden subscriure entre sí i amb altres administracions, convenis interadministratius i constituir societats instrumentals per a la millor prestació dels serveis públics.

En virtut d'aquesta competència, mitjançant acord de Plenari de data 30 de novembre de 2023, l'Ajuntament de Búger va aprovar el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament de Búger per cooperar en les actuacions municipals adreçades als particulars especialment afectats per les conseqüències de la borrasca Juliette dels dies 26 a 28 de febrer de 2023, publicat al BOIB nº 156 de 16 de novembre de 2023.

En compliment del compromís assumit en el punt 4 b) del conveni, el departament de Desenvolupament Local del Consell Insular de Mallorca va trametre a aquest ajuntament el següent esborrany de convocatòria de subvencions adaptada a particulars:

“CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS A PARTICULARS PER A COADJUVAR ECONÒMICAMENT A LA REPARACIÓ I RESTITUCIÓ DELS DANYS SOFERTS EN ELS SEUS BÉNS, EDIFICIS, FINQUES I ELEMENTS ETNOLÒGICS A CONSEQÜÈNCIA DE LA BORRASCA JULIETTE

1.- Objecte

Constitueix l'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions coadjuvar econòmicament a les persones o entitats del municipi afectades per la borrasca Juliette a sufragar les despeses en què hagin incorregut per a restablir o restituir els seus béns a l'estat que tenien amb anterioritat al fet que es produís la tempestat.

2.- Beneficiaris.

Poden acollir-se a aquesta convocatòria els particulars, persones físiques o jurídiques que resideixin o que siguin titulars de béns, finques, edificis, elements etnològics o qualsevol altres infraestructures situats dins del terme municipal i que hagin sofert danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023.

3.- Actuacions subvencionables.

Se consideren actuacions subvencionables a través de la present convocatòria les següents:

- Actuacions de neteja d'arbrat en finques de titularitat particular. S'inclou poda, tala y replantació, sempre que sigui possible de la mateixa espècie.

- Actuacions de reparació i reconstrucció en edificis, como per exemple teulades, porxades, parets, tancaments, portes i finestres.

- Actuacions de caràcter etnològic: elements construïts amb materials i tècniques tradicionals, principalment, els vinculats a la captació, conducció, aprofitament, i emmagatzemament de l'aigua, i altres elements que es detallen a continuació: canals, fonts, pous, sínies, claveguerons, sèquies, canaleta, aljubs, basses, bassals i safaretjos, molins d'extracció d'aigua i molins d'aigua, colls de cisterna, abeuradors, torrents, ponts, pedres, pedres passadores, guals empedrats, eres de batre, els miradors, forns de calç, cases de neu, forns de carboner, barraques de carboner (elements de pedra), marges i parets de pedra en sec, marges i parets de pedra en sec de camins, barraques de pedra en sec, molins de vent, etc.

Des del punt de vist temporal i per a garantir que els danys son derivats de la Borrasca Juliette, únicament se subvencionaran les actuacions acreditades documentalment entre el 26 de febrer de 2023 i el 31 de desembre de 2023, i s'haurà de fer constar la descripció de l'actuació realitzada i el cost exacte que comporti o hagi comportat aquesta.

4.- Crèdit pressupostari

Es destina la quantitat de cent noranta-dos mil tres-cents set euros amb seixanta-nou cèntims (192.307,69€) a càrrec de l'aplicació pressupostària 450.78000, a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria.

La concessió de les subvencions està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de la concessió.

5.- Naturalesa de la subvenció i límits

Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a la Llei General de Subvencions i la resta de normativa aplicable.

A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

No obstant això, són compatibles amb altres ajudes i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat, així com amb indemnitzacions derivades d'assegurances de danys sempre que el còmput total de les ajudes, subvencions o indemnitzacions rebudes no superi el cost de les actuacions que l'entitat beneficiària hagi dut a terme

6.- Règim de concessió

La concessió de les subvencions regulades per la present convocatòria pública es durà a terme mitjançant règim de concurrència NO competitiva, una vegada els particulars interessats hagin presentat la sol·licitud i la resta de documentació del apart 8 en el registre general de l'Ajuntament de Búger. D'aquesta manera seran subvencionades fins a esgotar el total del crèdit assignat per la convocatòria totes aquelles sol·licituds completes que compleixin els requisits que s'estableixen i, per tant, no és necessària la comparació entre les sol·licituds.

D'acord amb el nombre d'actuacions sol·licitades, una vegada finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, l'Ajuntament de Búger concedirà una subvenció fins al 100% del cost de les actuacions subvencionades. En el supòsit que el crèdit pressupostari no arribi per a la satisfacció del 100% de la despesa justificada per part dels particulars sol·licitants, es realitzarà el sumatori de la totalitat d'aquestes despeses justificades i s'atorgarà a cada beneficiari la part proporcional corresponent del crèdit pressupostari aprovat (192.307,69 €).

En el supòsit que el sumatori de la totalitat de les despeses justificades no esgoti el crèdit assignat revertirà a l'aplicació pressupostària.

Atès que la presentació de la sol·licitud implica la justificació de les despeses de l'actuació objecte de subvenció, aquesta derivarà en el reconeixement de l'obligació.

7.- Presentació de sol·licituds

El termini per a presentar la documentació prevista al punt següent serà trenta  (30) dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les illes Balears. Si l'últim dia és inhàbil, s'ha d'entendre prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

Els interessats que per ser persones jurídiques estiguin obligats a relacionar-se amb l'administració per mitjans electrònics, presentaran les seves sol·licituds a través del registre electrònic. Aquells interessats que siguin persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'administració, podran presentar les seves sol·licituds a través del registre físic existent en la seu d'aquesta entitat.

Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits previstos a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es tindrà per desistit el peticionari, amb una resolució expressa prèvia.

Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació detallada en el punt següent d'aquesta convocatòria.

8.- Formalització de sol·licituds

Cada interessat presentarà una única sol·licitud en la qual indicarà les actuacions dutes a terme amb la documentació exigida en la base 8 de la present convocatòria.

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (Annex I) i es declararà que les actuacions sol·licitades no està coberta totalment per sistemes privats de cobertura de danys.

Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la següent documentació:

- Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a ser beneficiari de subvencions (Annex II).

- Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (Annex III).

- Autorització de l'interessat perquè una Administració Pública pugui obtenir dades d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca. ( Annex IV)

-Document acreditatiu de la titularitat del bé, edifici, finca, element etnològic objecte de reparació o restitució.

- Un pressupost o fulla per encàrrec professional elaborat per l'empresa que hagi efectuat les reparacions que sigui de data anterior o igual al 31 de desembre de 2023. L'objecte del pressupost haurà de ser coincident amb el concepte de les factures presentades.

-.Una relació de les factures de l'actuació subvencionada amb les dades identificatives de cada factura i que el pagament de les factures s'ha realitzat abans de la finalització del termini de justificació.

9.- Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions

L'òrgan instructor és el secretari de la Corporació, que ha de dur a terme les actuacions establertes en la Llei General de Subvencions, i formular la proposta de resolució. L'òrgan instructor pot requerir als particulars sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.

La Batlia és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.

En compliment del previst en la Llei General de Subvencions, s'enviarà a la base nacional de subvencions informació sobre aquesta convocatòria, i sobre les resolucions de concessió que es derivin, i es publicarà en el BOIB per conducte de la base esmentada, a més de publicar-se en la seu electrònica del Consell de Mallorca.

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment serà de 6 mesos. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima als interessats per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

La concessió es realitzarà a través d'un procediment de concurrència no competitiva en el qual la quantia màxima de la subvenció ve predeterminada en l'apartat sisè d'aquesta convocatòria. Els particulars hauran d'acreditar en presentar la seva sol·licitud l'existència d'una sèrie de despeses relacionades amb les actuacions esmentades en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria, acreditant documentalment l'existència del dany amb anterioritat al 31 de desembre de l'any 2023, degudament justificats a través de les factures emeses en legal forma.

El batle és l'òrgan competent per a aprovar, modificar i concedir aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local.

10.- Pagament de la subvenció

El termini màxim per a ordenar el pagament de la subvenció serà fins al 20 de desembre de 2024.

Per a això el beneficiari haurà d'haver acreditat estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell de Mallorca i la Seguretat Social i que no incorre en cap de les altres causes de prohibició previstes en l'article 13 de la Llei General de Subvencions.

11.- Obligacions del beneficiaris.

Els particulars als quals les hi ha concedit la subvenció estaran obligats a:

  • Comunicar al Ajuntament de Búger, en qualsevol moment, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat i no consignades en la sol·licitud.
  • Complir la resta d'obligacions que es preveuen en l'article 14 de la Llei general de subvencions.

12.- Principis generals i criteris objectius que han de regir l'atorgament i quantia de les subvencions

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons els següents criteris objectius:

1) l'existència d'una despesa de reparació o restitució de béns, finques, edificis, elements etnològics o qualsevol altres infraestructures de conformitat con l'apartat 2 de la present convocatòria.

2) que s'acrediti l'existència del dany que dona lloc a l'actuació subvencionada amb anterioritat al 31 de desembre de 2023, ja sigui mitjançant pressupost, factura o qualsevol altre mitjà de prova documental vàlid en dret. que les actuacions s'hagin realitzat entre el 26 de febrer de 2023 i la data de publicació d'aquesta convocatòria.

3) que s'acrediti documentalment que les reparacions coincideixen amb les actuacions descrites en la convocatòria aportant una relació de despeses derivades de les mateixes amb els justificants de pagament corresponents.

13.- Revocació

Les subvencions són de concessió voluntària, revocables i reduïbles per les causes previstes a les lleis.

14.- Normativa supletòria

En tot el que no s'hagi previst en aquesta convocatòria serà aplicable la normativa següent:

- la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera;

- la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local;

- el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, que aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local;

- la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

- el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març;

- la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques;

- la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic;

- la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic;

- el Decret llei 3/2023 de 13 de març, pel qual s'estableixen ajudes i altres mesures urgents per a reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette en la serra de Tramuntana i altres llocs de l'illa de Mallorca;

- el Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el reglament que desenvolupa la Llei general de subvencions;

- les Bases d'execució del pressupost de l'Ajuntament de Búger;

- i la resta de la normativa que sigui aplicable.

15.- Recursos

Opció 1: Contra l'acord de concessió efectuat per l'Alcalde/Alcaldessa cap, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, recurs potestatiu de reposició, que es podrà interposar dins del termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació de l'acord de concessió.

El termini per a resoldre el recurs de reposició serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la data de la seva interposició. Si en aquest termini no s'hagués resolt el recurs, el mateix s'entendrà desestimat per silenci administratiu.

No es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs de reposició interposat.

No es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs de reposició interposat.

Opció 2: Contra l'acord de concessió efectuat pel regidor/comissió avaluadora cap recurs d'alçada que es podrà interposar davant l'Batle/Batlessa/Ple/Junta de Govern en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, tot això, de conformitat amb els arts. 121 i 122 de la Llei 39/2015.

El recurs d'alçada haurà de resoldre's en el termini de 3 mesos a comptar des de l'endemà de la data de la seva interposició. La resolució del recurs o la falta d'ella en el termini anterior donaran lloc a l'esgotament de la via administrativa i iniciaran el còmput del termini de 2 mesos per a interposar recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa en els termes indicats pel art 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós-administrativa

 

16.- Publicació

El Ajuntament de Búger, en compliment del previst en els articles 17, 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, remetrà a la base de dades nacional de subvencions informació sobre l'aprovació de la convocatòria de les subvencions i de les resolucions de concessió que es derivin i es publicarà en el BOIB.

 

Document signat electrònicament (9 de maig de 2024)

El batle Pere Torrens Escalas

 

ANNEX I SOL-LICITUD

Sr./Sra.________________________________________________________________, major d'edat,  amb DNI nº                    i domicili en

(només per a cobrir persones jurídiques)

Sr./Sra. __________________________________________________, major d'edat, amb DNI núm.           actuant en nom i representació de l'entitat                       amb CIF                                         i domicili social en                            tal com acredito mitjançant escriptura/documento de data     (s'adjunta a la present sol·licitud)     

EXPOSA:

Que ha tingut coneixement de la convocatòria de subvencions per la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, edificis, finques i elements etnològics dels particulars

Que, d'acord amb la documentació presentada, l'interessat ha sofert danys produïts per la Borrasca Juliette en els seus bens i declara que la/les actuació/és sol·licitada/s per a reparar o restituir aquests danys no està coberts totalment per sistemes privats de cobertura de danys.

Que com a particular es vol acollir a aquesta convocatòria i, per això, acompanya la documentació prevista al punt 8.

Que, de conformitat amb les normes de la convocatòria, que accepta íntegrament, EXPOSA:

SOL-LICITA:

I. - Una subvenció econòmica total de ........................................ euros per a sufragar les actuacions realitzades per a la reparació i restitució dels seus béns que es detallen a continuació:

- ....................................................................................................................................................

- ....................................................................................................................................................

 

En ..............................., a la data de la signatura.

 

 

 

ANNEX II DECLARACIÓ RESPONSABLE DAVANT AUTORITAT ADMINISTRATIVA DE NO INCÓRRER EN ALGUNA DE LES PROHIBICIONS ESTABLERTES EN LA  LLEI GENERAL DE SUBVENCIONS

El/la Sr./Sra. .......................................amb DNI: ..................., compareix davant el/la secretari/secretària de la Corporació a fi de DECLARAR

Que el sol-licitant ............................... no incorre en alguna de les prohibicions establertes en  l'article 13 de la Llei General de Subvencions, i per tant, no hi ha cap impediment per a ser beneficiari de subvencions per la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, edificis, finques i elements etnològics dels particulars

I per deixar-ne constància davant l'Ajuntament de Búger, ho signa.

En ..................., en la data de la signatura.

                        

Davant meu

 

El Secretari de la Corporació.

 

 

 

ANNEX III DECLARACIÓ RESPONSABLE DE TROBAR-SE AL CORRENT EN EL COMPLIMENT D'OBLIGACIONS TRIBUTARIES AMB L'ESTAT I AMB EL CONSELL DE MALLORCA I AMB LA SEGURETAT SOCIAL

Sr./Sra._____________________________________________________________________ DNI________________________  amb domicili  en ________________________________________________________. actuant en el seu propi nom /en nom i representació de..........................................................,

COMPAREIX

a l'efecte de prestar la declaració responsable sobre els aspectes detallats a continuació i

DECLAR

1. Que no ha demanat cap altra subvenció d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les demanades/concedides, amb indicació dels imports).

2. Que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'ajuntament de Mallorca.

3. Que està al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Tributària de l'Estat.

4. Que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

I a fi que així consti davant l'ajuntament de................... realitzo la present declaració

 

En .................................., en la data de la signatura.

 

 

ANNEX IV MODEL D'AUTORITZACIÓ PER A L'OBTENCIÓ DE DADES D'ESTAR AL CORRENT EN EL COMPLIMENT DE LES OBLIGACIONS TRIBUTÀRIES AMB L'ESTAT, AMB LA TRESORERIA GENERAL DE LA SEGURETAT SOCIAL I AMB EL CONSELL DE MALLORCA.

Sr./Sra.________________________________________________________________ amb DNI:______________________ amb domicili en ______________________________________________ actuant en el seu propi nom /en nom i representació de

AUTORITZA perquè una Administració Pública pugui obtenir dades d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca.

I a fi que així consti davant  l' Ajuntament de Búger, realitzo la present autorització.”

Vist l'informe de fiscalització de data 19 de febrer de 2024.

Per l'exposat, en virtut del conveni aprovat,  i de conformitat amb l'article 21.1 f) i s) de la Llei 7/1985, de 2 abril, Reguladora de les Bases de Règim Local,

RESOLC

Primer.- Aprovar la «Convocatòria de subvencions a particulars per a coadjuvar econòmicament a la reparació i restitució dels danys soferts en els seus béns, edificis, finques i elements etnològics a conseqüència de la borrasca Juliette».

Segon.- Autoritzar la despesa que es deriva de la convocatòria pública extraordinària de subvencions per a pal·liar els efectes de la borrasca Juliette al municipi de Búger, per un import total de cent noranta-dos mil tres-cents set euros i seixanta-nou cèntims d'euro (192.307,69 €) dins del pressupost de l'exercici 2024.

Tercer.- Ordenar la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria de subvencions en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions, així com en el tauler d'anuncis de la seu electrònica municipal.»