Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 290553
Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia per la qual es modifica la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 7 de juny de 2023, per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajuts públics per mitjà del foment de l'economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d'inserció per als anys 2023 i 2024
Atesa l'aprovació del Reglament (UE) 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis concedits a empreses que presten serveis d'interès general, i de conformitat amb l'article 5.4 de la Llei 5/2011,de 29 de març, d'economia social, des de la modificació introduïda per l'article 3.1 de la Llei 31/2015, de 9 de setembre, per la qual es modifica i actualitza la normativa en matèria de autoocupació i s'adopten mesures de foment i promoció del treball autònom i de l'economia social, es declaren entitats prestadores de serveis d'interès econòmic general els centres especials d'ocupació i les empreses d'inserció constituïdes i classificades com a tals segons la seva normativa reguladora.
La Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 7 de juny de 2023, fa referència en el punt 8.1, apartat B, relatiu a la normativa aplicable en concepte de minimis, al Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, mentre que d'acord amb el que s'esmenta anteriorment i atesa la naturalesa dels beneficiaris d'entitats d'interès general, la normativa aplicable és el Reglament (UE) 2023/2832 de la Comissió, de 13 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis concedits a empreses que presten serveis d'interès general.
Atès que no ha finalitzat el termini del segon període de l'any 2024 de presentació de sol·licituds, es considera oportú fer-hi una modificació amb l'objectiu de concretar i clarificar els criteris d'aplicació, així com evitar la inseguretat jurídica.
A més, amb l'entrada en vigor del reglament comunitari esmentat, s'augmenten els imports limítrofs per a l'exempció de la notificació en el cas de les entitats de l'economia social, el que pot beneficiar determinades empreses que podrien optar als ajuts esmentats.
D'altra banda, s'han detectat una sèrie d'errades i d'inconcrecions que s'han de corregir d'acord amb el que disposen l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
A més, s'ha considerat oportú afegir a la Resolució de convocatòria determinats requisits prevists en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció, que han de complir tant les empreses d'inserció com les persones treballadores en situació d'exclusió social.
La modificació de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 7 de juny de 2023 no suposa una modificació de la dotació pressupostària ni del pressupost de la comunitat autònoma, ni una vulneració dels drets de tercers. Tampoc suposa una alteració essencial de la naturalesa ni dels objectius dels ajuts.
Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director general d'Empresa, Autònoms i Comerç, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer. Modificar la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 7 de juny de 2023 per la qual s'aprova la convocatòria per concedir ajuts públics per mitjà del foment de l'economia social i del suport al manteniment dels llocs de treball de les empreses d'inserció per als anys 2023 i 2024, en els termes següents:
1.1. Dividir en dos subpunts el punt tercer, «Requisits generals», de la convocatòria. El primer relatiu als requisits que han de complir les entitats sol·licitants, on s'hi afegeix un nou apartat j), i el segon relatiu als requisits que han de complir les persones treballadores en situació d'exclusió social.
La redacció de l'apartat 3 de la convocatòria (Requisits generals) amb la modificació proposada queda redactat de la manera següent:
3. Requisits generals
3.1 Requisits de les entitats sol·licitants
Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:
a) Residents a les Illes Balears amb el domicili fiscal i centre de treball ubicat a les Illes Balears, i dur a terme l'activitat en la comunitat autònoma esmentada.
b) Empreses d'inserció inscrites definitivament com a tals en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Direcció General d'Empresa, Autònoms i Comerç.
c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
d) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de les obligacions amb la Seguretat Social.
e) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
f) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.
g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions de l'ordre social.
i) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica en matèria de subvencions.
j) Mantenir en còmput anual, des de la seva qualificació com empresa d'inserció, un percentatge de treballadors en procés d'inserció d'almenys el trenta per cent durant els primers tres anys d'activitat i d'almenys el cinquanta per cent del total de la plantilla a partir del quart any; i que el nombre d'aquests no sigui mai inferior a dos, de conformitat amb l'article 5, apartat c, de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció.
3.2 Requisits de les persones treballadores en situació d'exclusió social
Les persones treballadores per a les quals se sol·licita l'ajut han de reunir els requisits següents:
a) La situació d'exclusió social ha de ser acreditada pels serveis públics competents: els corresponents de les comunitats autònomes, segons l'article 148.1.20 de la Constitució espanyola i els determinats per les corporacions locals, d'acord amb els articles 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladores de les bases del règim local.
b) El contracte de treball entre la treballadora i l'entitat es pot concertar a temps complet o parcial. Si n'és el segon cas, la jornada diària o setmanal ha de ser superior a la meitat de la jornada de treball d'un treballador a temps complet comparable, de conformitat amb l'article 12.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.
c) No haver prestat serveis en aquesta o en una empresa d'inserció diferent en els dos anys immediatament anteriors, excepte en el supòsit de no haver superat un procés previ d'inserció o en el de recaiguda en situacions d'exclusió, situacions que han de ser considerades pels serveis socials competents segons les circumstàncies personals del treballador.
d) El contracte de treball es pot concertar per un període mínim de dotze mesos i màxim de tres anys. Això no obstant, es pot celebrar per una duració inferior si dintre de l'itinerari d'inserció prèviament pactat ho aconsellen els serveis socials competents. En cap cas la duració del contracte pot ser inferior a sis mesos.
1.2. Actualitzar la direcció d'Internet del punt 7.3, que queda redactat de la manera següent:
7.3 Els models oficials de sol·licitud i la resta de documentació estan disponibles a l'adreça d'Internet del Govern de les Illes Balears: https://www.caib.es/webgoib/-/eics2023_2024. Les sol·licituds s'han d'adequar als models normalitzats d'acord als annexos I i II de la convocatòria.
1.3. Modificar el punt 8.1, en el qual se substitueix la conjunció «o» per «i/o»; es modifica la declaració responsable referent al règim de minimis esmentat anteriorment; es modifica la direcció d'Internet, i s'afegeix una declaració responsable referent a les sancions administratives fermes. Així, queda redactat de la manera següent:
8.1 Annex I i/o II complimentat, d'acord al model normalitzat, amb les dades següents:
A. Dades generals del sol·licitant
B. Declaracions responsables següents:
1.4. Modificar l'apartat f) del punt 8.3 del Programa I, en el qual s'afegeix l'exigència de presentar el document desglossat. Així, queda redactat de la manera següent:
f) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària, desglossats per import i per treballador.
1.5 Modificar l'apartat h) del punt 8.3 del Programa II, en el qual s'afegeix l'exigència de presentar el document desglossat. Així, queda redactat de la manera següent:
h) Els justificants dels pagaments de les nòmines per mitjà de transferència bancària, desglossats per import i per treballador.
1.6. Modificar els punts 9.1 i 9.2, arran de la nova estructura orgànica bàsica del Govern de les Illes Balears. Així, queden redactats de la manera següent:
9.1 L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general d'Empresa, Autònoms i Comerç.
9.2 El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria.
Segon. Afegir l'apartat F) al punt 8.2 de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 7 de juny de 2023, amb la redacció següent:
F) Informe de vida laboral del codi del compte de cotització de l'empresa que abasti el període pel qual se sol·licita l'ajut.
Tercer. Establir que el contingut de les modificacions indicades en els apartats primer i segon d'aquesta Resolució són aplicables als terminis per presentar les sol·licituds a la línia corresponent al segon període meritat (des de l'1 de juny de 2024 fins al 30 de juny de 2024).
Quart. Disposar que les referències a la normativa de minimis s'ha d'entendre referida al Reglament (UE) 2023/2832 de la Comissió de 13 de desembre de 2023 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis concedits a les empreses que presten serveis d'interès econòmic general.
Cinquè. Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
Sisè. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que es consideri pertinent en defensa del seu dret.
Palma, a la data de la signatura electrònica (6 de maig de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García