Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 290435
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria de les ajudes de minimis per al foment de la raça del cavall menorquí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les explotacions ramaderes que declaren exemplars equins a les Illes Balears creixen de manera constant al llarg dels anys. D'acord amb les dades del REGA, el 2022 són 2.966 explotacions equines que declaren un total de 15.545 animals, la qual cosa indica que la mitjana de cavalls per explotació és de 5,2 exemplars. Si aprofundim en la realitat de l'equí a les Illes Balears, per a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural resulta de molt interès comprovar que el 74,5% dels efectius pertanyen a alguna de les quatre races reconegudes pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) com a races autòctones de les Illes Balears. En concret: ase balear, cavall mallorquí, cavall menorquí i trotador espanyol; el cavall de raça menorquina és, després del trotador espanyol, el que més exemplars declara, amb 3.802 l'any 2022 i amb un ritme d'inscripcions noves en el Llibre Genealògic d'una mitjana de 125 exemplars a l'any. El cavall de pura raça menorquina és una raça considerada d'àmbit nacional.

L'article 65 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, declara que les administracions públiques competents en matèria ramadera, d'acord amb els principis generals que estableix la llei esmentada, han de fomentar el manteniment, la conservació i la millora de les races autòctones de les Illes Balears, i supervisar i controlar en l'àmbit territorial respectiu les associacions reconegudes oficialment per a la gestió dels llibres genealògics.

De la mateixa manera, l'article 100 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, considera que tenen caràcter d'activitat complementària de l'explotació agrària les activitats eqüestres que recull l'article 5.1.c.6 de la Llei esmentada.

La cria en puresa de races equines adequades i la millora genètica implícita ha de ser un objectiu prioritari de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que constitueix una condició necessària per assegurar la qualitat i el nivell exigit a Europa. D'altra banda, és un deure de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural vetllar per la conservació i millora de les races autòctones i donar-hi suport, tal com recullen nombrosos preceptes de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

L'Associació de Criadors i Propietaris de Cavalls de Raça Menorquina, gestora del Llibre Genealògic de la raça, es va constituir com una associació d'àmbit autonòmic l'agost del 1988 amb la finalitat de conservar, millorar i promocionar el cavall de raça menorquina, fins que l'any 2006 se'n va ampliar l'àmbit de reconeixement nacional mitjançant la Resolució de 10 de maig de 2006 de la Direcció General de Ramaderia del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Actualment, té més de 400 socis (simpatitzants i ramaders), majoritàriament residents a l'illa de Menorca, però també té ramaders i exemplars inscrits a les illes de Mallorca, Eivissa i Formentera i molts d'altres de repartits per tota la geografia espanyola i per països europeus com França, Itàlia, Holanda i Alemanya, entre d'altres. És per això que el seu àmbit d'actuació no se circumscriu a l'illa de Menorca, ja que la seva tasca i interès és de l'àmbit de totes les Illes Balears. Com marquen els estatuts, l'Associació de Criadors ha anat desenvolupant una sèrie d'actuacions encaminades principalment a promocionar i difondre el cavall de pura raça menorquina en els àmbits autonòmic, nacional i internacional. Però també ha assumit un paper molt important en els últims anys en relació amb la gestió del seu Programa de conservació i selecció específic, des del 2007, i la gestió oficial del Llibre Genealògic de la Raça, des de principis del 2008 i el primer Programa de millora aprovat el 2010.

El cavall menorquí s'ha mantingut i recuperat al si de les explotacions ramaderes. La seva cria i reproducció està molt vinculada amb la cultura camperola. Per això, el suport i foment de la raça es considera una extensió del suport a les mateixes explotacions ramaderes. El cavall menorquí ha tingut un creixement gairebé continu i constant, a excepció de l'any 2019, en què van canviar les normes de comptabilització i es van comunicar baixes acumulades. No obstant això, s'han de tenir en compte algunes consideracions crítiques per intentar que el cavall menorquí mantingui el seu ritme de conservació. D'una banda, el manteniment de la sanitat amb veterinaris especialitzats que duguin a terme la seva tasca a les Illes Balears i que donin servei tant a propietaris particulars com a explotacions de producció, reproducció i manteniment de races locals. A Menorca, la disponibilitat de veterinaris és estacional, i habitualment no són específics d'equí. Només hi ha dos veterinaris exclusius i no disposen d'hospital veterinari, la qual cosa encareix considerablement el servei. D'altra banda, preocupa, per l'exigència i el cost, el control de la bioseguretat a les explotacions de producció i reproducció i a les de propietaris particulars. Les dificultats de mantenir la bioseguretat en petits nuclis són moltes, sobretot quan l'ús de l'equí es fa mitjançant el moviment d'animals. Finalment, els preus de les matèries primeres han patit un increment notable a partir del 2021. Aquest increment es va accentuar amb la conjuntura mundial d'alça dels preus fins a arribar a màxims històrics el primer semestre del 2022. Lligat a la recuperació de la raça, l'Associació de Criadors organitza i fa activitats durant tot l'any (concursos, cursos de formació, edició de catàlegs de reproductors, promoció en revistes de tirada nacional, assistència a fires i altres esdeveniments, edició de fullets promocionals, col·laboració amb l'organització d'estudis tècnics sobre la raça, etc.) que repercuteixen en un coneixement més gran i en el reconeixement d'aquesta raça per part dels interessats en el sector, i una promoció indirecta de l'illa de Menorca i les seves activitats, tradicions i costums relacionats amb el sector equí (festes populars, turisme i rutes eqüestres, Camí de Cavalls, etc.) que reforcen la importància d'aquesta espècie.

D'altra banda, tot i que el Reial decret 45/2019, de 8 de febrer, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, s'actualitza el Programa nacional de conservació, millora i foment de les races ramaderes i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig, 1316/1992, de 30 d'octubre, 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de novembre, inclou  el cavall menorquí entre les races equines, en el còmput i repartiment de subvencions que es fa entre les comunitats autònomes en funció del Reial decret 1625/2011, de 14 de novembre, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de les races autòctones espanyoles, no inclou entre les associacions beneficiàries les de races autòctones d'equí, el suport de les quals queda subjecte a la discrecionalitat de cada comunitat autònoma.

El Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea dels ajuts de minimis, introdueix una norma de minimis que fixa el total de l'ajuda per empresa, a l'efecte de considerar inaplicable l'apartat primer de l'article 107.

El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, preveu les condicions que han de complir els ajuts a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat.

En data 17 de març de 2005, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer. L'article 1.2.j de l'ordre esmentada assenyala que són objecte d'ajuts les activitats relacionades amb la sanitat i la producció ramadera.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que estableix la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajuts per a l'any 2024 destinats al sector del cavall de pura raça menorquina d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquesta línia d'ajuts és atendre les activitats que estableix l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

3. Aquests ajuts es concediran d'acord amb el Reglament (UE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea en els ajuts de minimis i el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea núm. L 352, de 24 de desembre.

4. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2024, amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària.

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà de la manera següent:

a) 25.000,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

b) 25.000,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria.

3. Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden omplir la dotació de l'actuació que recull el numeral 1 d'aquest apartat, el pressupost restant incrementarà l'altra actuació si és deficitària.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris dels ajuts per a les accions subvencionables que estableix el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria els titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears que, en el moment en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Que siguin titulars d'una explotació equina inscrita en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA) de les Illes Balears.

b) Que tinguin inscrits els cavalls objecte de subvenció en el registre principal del Llibre Genealògic de la raça equina Pura Raça Menorquina.

2. Poden ser beneficiaris dels ajuts per a les accions subvencionables que estableix el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta convocatòria les entitats responsables i encarregades de gestionar el Llibre Genealògic del Cavall de Pura Raça Menorquina.

3. La comprovació dels requisits anteriors es fa d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

4. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. A més dels requisits que preveu el punt 1 anterior, han de complir els requisits que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

7. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no incórrer en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

A més, si escau, les persones beneficiàries han de complir el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.  

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment del requisit esmentat s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, per comprovar d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no serà necessari presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitadora quan es tracti d'una ajuda igual o inferior a 3.000 €.

9. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueixen activitats subvencionables les següents:

1.1. Per als beneficiaris de l'apartat tercer, punt 1, d'aquesta resolució, la inscripció en el Registre de Naixements del Llibre Genealògic de la raça equina Pura Raça Menorquina (LGPRM) dels animals nascuts entre l'1 de gener del 2022 i el 31 de desembre del 2023.

1.2 Per als beneficiaris de l'apartat tercer, punt 2, d'aquesta resolució, el manteniment del Llibre Genealògic del Cavall de Pura Raça Menorquina durant l'any 2023.

2. Són despeses subvencionables les corresponents als conceptes següents:

2.1. En relació amb els titulars de les explotacions ramaderes equines, per als animals nascuts a les Illes Balears i inscrits en el Registre de Naixements del Llibre Genealògic de la raça equina Pura Raça Menorquina (LGPRM), entre l'1 de gener del 2022 i el 31 de desembre del 2023:

- Taxes d'inscripció en el LGPRM.

- Actuacions veterinàries orientades a la reproducció i inscripció en el LGPRM.

- Despeses derivades del cobriment de les eugues amb sementals de Pura Raça Menorquina.

La comprovació dels animals inscrits en el LGPRM la fa d'ofici el FOGAIBA, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.  

2.2. En relació amb les entitats responsables i encarregades de gestionar el Llibre Genealògic del Cavall de Pura Raça Menorquina (LGPRM), les despeses assumides entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de desembre del 2023 relacionades amb el manteniment del llibre genealògic:

- Controls de rendiment en explotacions i test d'exemplars que inclou:

a) Compra d'equips (kits) necessaris per testar, controlar rendiments i dur a terme altres tasques i funcions relacionades amb el Programa de cria de la raça (Llibre Genealògic).

b) Serveis veterinaris i ambulància durant els controls de rendiment.

c) Desplaçament del veterinari i ambulància als controls de rendiments.

d) Transport de mostres relacionades amb el Programa de cria de la raça (Llibre Genealògic) al laboratori.

- Anàlisi de filiació i consanguinitat i/o altres proves veterinàries i de laboratori relacionades amb el Llibre Genealògic.

- Elaboració del catàleg de reproductors.

- Desenvolupament de programes informàtics i base de dades per a la gestió correcta del Llibre Genealògic, la qual cosa inclou l'adquisició i el manteniment.

- Certificacions de qualitat de la gestió.

- Despeses de personal dedicat a la realització de les activitats anteriors.

- Material d'oficina no inventariable.

- Accions de formació i informació per a ramaders, criadors i associats.

- Assegurança de responsabilitat civil anual obligatòria per donar cobertura a les actuacions que du a terme l'entitat.

- Despeses de telèfon i internet.

- Despeses de desplaçament per a assistència a reunions del personal no tècnic de l'entitat.

3. Quant a les despeses subvencionables, serà aplicable, a més, el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros en cas de factures per subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per a empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de la despesa subvencionable no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, que s'han de justificar en una memòria quan l'elecció no correspongui a l'oferta econòmicament més avantatjosa.

Cinquè

Quantia dels ajuts

1. Per a l'actuació que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart la quantia de l'ajuda és de 150,00 € per cavall inscrit, amb els límits que estableix el paràgraf següent.

De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis al sector agrícola, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir els 20.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

2. Per a les actuacions que estableix el punt 1.2 de l'apartat quart la quantia de l'ajuda és del 100% de les despeses subvencionables, amb els límits derivats de la disponibilitat pressupostària màxima i els que preveu el paràgraf següent. No obstant això, per al càlcul de l'ajuda, de l'import total de les despeses subvencionables justificades per l'entitat beneficiària es deduiran els ingressos percebuts d'altres administracions o dels propietaris dels animals, per a la mateixa finalitat.

De conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (CE) núm. 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, la quantia total d'ajuts de minimis no pot excedir els 300.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini per presentar sol·licituds comença a comptar l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB i acaba el 7 de juny del 2024. 

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol altre registre que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que opten per la presentació telemàtica han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, com també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

A les sol·licituds esmentades s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas que sigui persona jurídica.

b. Si escau, documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, també s'ha d'aportar:

 

- Document en el qual es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, cal aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es deixi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de tots ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 del Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

d. En el cas de les actuacions que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart s'ha d'indicar el número de passaport (UELN) de cadascun dels animals pels quals se sol·licita l'ajuda.

e. En el cas de les actuacions que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart, documentació justificativa de les despeses efectuades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

e.1 Factures pagades o documents de valor probatori equivalent al tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

e.2 Nòmines pagades dels treballadors amb contractació laboral com a personal tècnic i justificants de pagament.

e.3 Justificants del pagament de la Seguretat Social corresponent al tècnic contractat.

e.4 Documents corresponents a les retencions practicades de l'IRPF i justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

- 1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- 2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa. Aquest últim és facultatiu si l'emissor és persona física.

- 3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- 4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 1.000,00 euros d'acord amb els termes que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

f. En el cas dels beneficiaris a què fa referència el punt 2 de l'apartat tercer:

f.1. Quan hi hagi factures justificatives de despesa que ja hagin estat parcialment subvencionades per altres convocatòries, s'ha de presentar un informe d'auditoria comptable on estigui especificat el percentatge de les factures que s'ha subvencionat prèviament.

f.2. En el cas d'accions parcialment abonades pels propietaris dels animals, certificat del secretari de l'associació en què s'especifiqui l'import ingressat en concepte d'aquestes accions durant el període comprès entre l'1 de gener del 2023 i el 31 de desembre del 2023 o informe d'auditoria comptable en què s'especifiqui el concepte esmentat per al mateix període.

f.3. Memòria de les actuacions dutes a terme i dels resultats obtinguts.

f.4. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

f.5. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com la memòria justificativa de l'elecció.

f.6. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

​​​​​​​3. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural a obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre General d'Explotacions Ramaderes (REGA), del Registre d'Identificació Individual d'Animals (RIIA) i els certificats de les associacions reconegudes per portar el Llibre Genealògic, haurà d'aportar els certificats o la documentació corresponent.

5. A més, abans de concedir l'ajuda, el FOGAIBA ha d'obtenir del beneficiari una declaració relativa a la resta d'ajuts de minimis rebuts durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents i ha de comprovar que la nova ajuda no superi els límits aplicables.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que cessa de la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de la persona interessada del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre esmentada de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris

1. Els beneficiaris se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des que acaba el termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda es fa constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra aquesta resolució, es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Pagament dels ajuts

El pagament de l'ajut es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver efectuat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Compatibilitat

Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però en cap cas l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears, així com els preceptes que siguin aplicables de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa aplicable.

Tretzè

Controls

El FOGAIBA farà els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.

Catorzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (7 de maig de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons