Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 289197
Resolució del síndic major de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, de 3 de maig de 2024, per la qual es publica el resultat de la fiscalització de l’Informe 227/2023 sobre la comptabilitat dels processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars de maig de 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Dia 21 de desembre de 2023, el Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears va acordar aprovar l'Informe 227/2023 sobre la comptabilitat dels processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars de maig de 2023.

2. Dia 2 de maig de 2024, el president del Parlament de les Illes Balears va comunicar que s'havia dut a terme el darrer tràmit parlamentari referent al dit Informe, que va tenir lloc amb la presentació i el debat d'aquest a la sessió de la Comissió d'Assumptes Institucionals i Generals de dia 24 d'abril de 2024.

Fonaments de dret

1. L'article 12.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, regula els informes o les memòries de fiscalització i en disposa la tramesa al Parlament, als subjectes fiscalitzats i al Tribunal de Comptes, i també la seva publicació en el BOIB després del darrer tràmit parlamentari.

2. L'article 32.1 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes estableix que aquesta institució ha de publicar el resultat de la fiscalització en el BOIB, un cop rebuda la comunicació expressa que s'ha dut a terme el darrer tràmit parlamentari.

Per tot això, i d'acord amb el que disposen l'esmentada Llei 4/2004 i el Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears,

RESOLC

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el resultat de la fiscalització de l'Informe 172/2019 sobre la comptabilitat dels processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars de maig de 2023, que s'adjunta com a annex.

 

A la data de la signatura electrònica (6 de maig de 2024)

El síndic major Joan Rosselló Villalonga

 

ANNEX Edicte pel qual es fa públic el resultat de la fiscalització de l'Informe 227/2023 sobre la comptabilitat dels processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars de maig de 2023

Conforme a l'article 7.g de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, que estableix que correspon a aquesta institució la fiscalització de la comptabilitat electoral en els termes prevists en la legislació electoral, el Consell de la Sindicatura va aprovar, en la sessió de 20 de desembre de 2022, el Programa d'actuacions de la institució per a l'any 2023, en el qual es va incloure la realització de l'esmentat Informe, i, en la sessió d'21 de desembre de 2023, el va aprovar.

Les principals conclusions que es desprenen de la fiscalització realitzada són les següents:

1. Les formacions polítiques obligades a fer-ho han presentat davant l'SCIB la comptabilitat electoral.

2. Les formacions polítiques han presentat la comptabilitat separada per a cadascun dels processos electorals, autonòmic i insular.

3. La informació sobre les despeses no sempre conté el detall suficient sobre el bé o servei de què es tracta, o sobre la utilització d'aquest en la campanya electoral, la qual cosa en dificulta la consideració com a despesa electoral, així com sobre el seu preu unitari a l'efecte de verificar-ne la raonabilitat de l'import.

4. Gran part de formacions polítiques ha inclòs com a despeses ordinàries dels processos electorals els actes de presentació dels programes electorals i les candidatures i altres actes de partit celebrats durant el termini de precampanya. En alguns casos, el nombre d'actes declarats durant la precampanya és molt significatiu en relació amb el nombre total, i en algun procés aquest percentatge arriba al 100 %. En aquest sentit, les despeses corresponents als actes fets amb anterioritat a l'inici de la campanya electoral no haurien de ser considerades subvencionables, atès que els actes esmentats no estan adreçats a obtenir el vot. Això no obstant, seguint el criteri del Tribunal de Comptes i l'article 130.c de la LOREG, només s'han considerat no subvencionables les despeses corresponents als lloguers de locals i espais.

5. Cap formació política ha superat els límits de despesa electoral, malgrat que les despeses que han justificat algunes formacions polítiques superen la subvenció màxima per resultats electorals, entre les quals cal destacar les despeses ordinàries justificades per la coalició Unidas Podemos en el procés electoral al Parlament de les Illes Balears, les quals superen la subvenció màxima per percebre.

6.  Tenint en compte els resultats de la fiscalització de cada formació política, l'SCIB ha formulat una proposta de no-adjudicació a la coalició Unidas Podemos pel procés electoral del Consell Insular d'Eivissa. D'una altra part, dues formacions polítiques que no han obtingut representació electoral en tres processos electorals han de tornar els acomptes amb càrrec a les subvencions electorals obtinguts, en concret:  El Pi - Proposta per les Illes (pel procés electoral al Parlament de les Illes Balears) i la coalició Unidas Podemos (pels processos electorals als consells insulars de Mallorca i de Menorca).

7. Per a la campanya a les eleccions al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars l'import total de les despeses declarades, de les subvencionables i de les propostes formulades es mostra en els quadres següents:

Resum de les despeses declarades, de les subvencionables i de les propostes formulades (Parlament) (en euros)

Formacions polítiques

Despeses declarades

Despeses subvencionables

Bestreta del Govern de les Illes Balears

Subvenció proposada

Partido Popular (PP)

485.215,23

479.983,05

52.600,30

427.382,75

Partido Socialista Obrero Español (PSOE)

565.250,01

559.293,81

128.172,10

431.121,71

VOX

32.874,15

32.874,15

0,00

32.874,15

Més per Mallorca (MÉS)

204.371,00

196.800,46

59.882,47

136.917,99

Més per Menorca

58.013,19

53.966,32

13.956,06

40.010,26

Coalición Unidas Podemos (EUIB-PODEMOS)

428.622,09

116.871,32

66.974,67

49.896,65

Coalició Sa Unió de Formentera (PP-Compromís) (Sa Unió)

9.255,88

8.166,88

0,00

8.166,88

El Pi - Proposta per les Illes Balears (El Pi)

166.666,13

0,00

50.474,83

-50.474,83

Total

1.950.267,68

1.447.955,99

372.060,43

1.075.895,56

Resum de les despeses declarades, de les subvencionables i de les propostes formulades (consells insulars) (en euros)

Formacions polítiques

Despeses declarades

Despeses subvencionables

Bestreta del Govern de les Illes Balears

Subvenció proposada

Partido Popular (PP)

451.897,20

445.145,29

50.740,88

394.404,41

Partido Socialista Obrero Español (PSOE)

523.846,58

510.858,74

120.508,34

390.350,40

VOX

19.436,83

19.436,83

0,00

19.436,83

Més per Mallorca (MÉS)

202.956,37

189.591,47

55.991,66

133.599,81

Més per Menorca

58.943,06

54.131,21

18.634,61

35.496,60

Coalición Unidas Podemos (EUIB-PODEMOS)

0,00

0,00

1.368,99

-1.368,99

El Pi - Proposta per les Illes

186.758,51

186.758,51

44.619,82

142.138,69

Total

1.443.838,55

1.405.922,05

291.864,30

1.114.057,75

Podeu consultar l'Informe, que també es va trametre a la Junta Electoral de les Illes Balears, al Govern de les Illes Balears, a les formacions polítiques subjectes a aquesta fiscalització i al Tribunal de Comptes, al portal web de la Sindicatura, <www.sindicaturaib.org>, amb el número 227/2023.