Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 288720
Resolució de l’administrador tributari de l’Agència Tributària de les Illes Balears (per vacant de la Direcció de l’ATIB, art. 5.3, de l’Ordre de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 22/12/2016, BOIB núm. 163, de 29/12/2016) mitjançant la qual es publiquen les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari de l’any 2024
L'article 116 de la Llei 58/2003, General Tributaria, de 17 de desembre, estableix que l'administració tributaria ha d'elaborar anualment un Pla de Control Tributari que tendrà caràcter reservat, si bé es poden fer públics els criteris generals que l'informen.
L'Agència Tributària de les Illes Balears, regulada per la Llei 3/2008 de 14 d'abril, constitueix l'Administració Tributària de les Illes Balears, i entre els seus principis d'organització i actuació està el de transparència respecte a la fixació de criteris i objectius en els seus àmbits d'activitat.
En aquest sentit, el Consell General de l'ATIB, en sessió de 29 d'abril de 2024 va acordar aprovar el programa anual d'actuació, que incorpora el Pla de Control Tributari, i que va ser ratificat, a la mateixa data, pel conseller d'Economia, Hisenda i Innovació. En la mateixa resolució, també s'ordena la publicació de les directrius generals que informen el Pla de control Tributari.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les directrius generals que informen el Pla de Control Tributari de 2024.
Palma, (signat electrònicament: 7 de maig de 2024)
L'administrador tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears Justo Alberto Roibal Hernández (Per vacant de la Direcció de l'ATIB, art. 5.3, de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22/12/2016, BOIB núm. 163, de 29/12/2016)
DIRECTRIUS GENERALS DEL PLA DE CONTROL TRIBUTARI PER A L'ANY 2024
L'Agència Tributària de les Illes Balears, (d'ara endavant ATIB) ens públic integrat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és l'Administració tributària d'àmbit autonòmic i en compliment de les seves competències ha de complir en la normativa que regula l'àmbit d'actuació tributari.
L'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (en endavant LGT), i l'article 170 del Reglament General d'actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat del Reial Decret 1065/2007 de 27 de juliol, estableixen que és obligatori disposar d'un pla de control tributari. L'article 170, a més a més, disposa que la planificació és el conjunt de plans i programes definits sobre determinades àrees o sectors d'activitat, operacions i supòsits de fet, de les relacions juridico-tributàries i d'altres conforme a les quals els òrgans d'inspecció desenvolupan la seva activitat. Cada Administració tributària integrarà en el Pla de control tributari el pla d'inspecció que es basarà en determinats criteris de risc, oportunitat, aleatorietat etc..
L'article 116 de la LGT determina que el pla o plans d'actuació ha de tenir caràcter reservat sense perjudici de la necessària publicitat a través de les directrius generals que ho informen.
Les directrius generals del Pla de control tributari de 2024 contemplen les línies d'actuació de prevenció i control del frau que es consideren més rellevants, referides per a cadascun dels tributs dels quals s'ostenten competències, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat.
Es considera necesari tenir en compte a l'hora d'elaborar el Pla de control tributari:
-Col·laboració amb altres administracions tributàries
El principal objectiu que persegueix la col·laboració es l'intercanvi d'informació entre les Administracions. Tal com es repeteix any rere any, destaca la relació existent amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (d'ara endavant AEAT). Aquesta col·laboració es determina en disposicions d'àmbit legal com la Llei 22/2009, de 18 de desembre, que regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes, estableix el foment i el desenvolupament dels intercanvis d'informació entre les administracions tributàries autonòmiques i estatal, com també la necessitat de fixar una planificació coordinada de les actuacions desenvolupades per les diferents administracions sobre els tributs cedits.
Així mateix aquesta col·laboració no té com a única finalitat optimitzar els recursos en la lluita contra el frau, sinó que també es faciliten dades de caràcter estadístic que són bàsics per a dur a terme l'anàlisi de la tendència econòmica així com de la recaptació tributària.
La Llei 22/2009 indicada té prevista l'existència, a nivell centralitzat, del Consell Superior per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària, que està format per representants de l'Administració Central principalment de l'AEAT, així com de la Direcció General de Tributs i per personal de les Administracions autonòmiques, com poden ser Directors Generals de Tributs i Directors d'Agències Tributàries Autonòmiques.
D'altra banda, dins l'àmbit territorial respectiu de cada comunitat autònoma existeixen els Consells Territorials per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària que són òrgans de coordinació dels tributs cedits. La composició d'aquest òrgan està formada per personal de ambdues administracions, els representants dels quals s'els hi atribueixen, entre d'altres funcions, la coordinació d'aplicació de criteris i procediments uniformes sobre els tributs cedits.
Dins el sí del Consell Territorial, l'ATIB té especial interés en l'impuls de la remissió mútua de diligències de col·laboració conseqüència de les actuacions que duen a terme l'ATIB i l'AEAT en relació a totes les operacions i els negocis jurídics amb transcendència tributària, tot d'acord a l'article 58 de la Llei 22/2009 i el 167 del Reglament general d'aplicació dels tributs.
-Coordinació del compliment dels intercanvis d'informació entre les Administracions amb la finalitat de facilitar les actuacions de control i d'altra banda per facilitar el compliment d'obligacions tributàries per part dels contribuents. S'ha de fer seguiment del compliment dels intercanvis previstos en el calendari d'intercanvi d'informació en les dates fixades. En l'àmbit de le recerca i pel que afecta als tributs propis, és molt important la remissió per part de l'administració competent en matèria de turisme del cens d'explotadors d'establiments turístics, als efectes de poder dur a terme amb eficàcia un millor control de l'Impost sobre Estades Turístiques o, d'altra banda la remissió, per part de l'Administració estatal de la informació del model 179 de declaració informativa anual de la cesió de l'us de vivendes amb finalitat turística.
També està previst el compliment de la remissió d'un nou model amb les dades de l'Impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus. Està previst que la remissió es materialitzi dins el primer trimestre de l'any 2024, respecte de les dades de l'exercici 2023.
El compliment dels terminis establerts en l'intercanvi de la informació és de vital importància per, si és el cas, la posada a la disposició dels interessats a l'efecte de l'elaboració i presentació de declaracions, com la que es materialitza amb l'AEAT, pel que afecta a la realització per aquesta de controls sobre la correcta aplicació de les deduccions autonòmiques existents en l'IRPF aprovades pel Parlament de les Illes Balears.
-Desenvolupament de l'administració electrònica amb relació a l'assistència als contribuents
Un vegada reestructurada la seu electrònica de l'ATIB aquesta va implementant nous procediments i serveis, a l'hora que es desenvolupen noves aplicacions o serveis, com per exemple el desenvolupament d'una App de l'ATIB o la incorporació d'un nou sistema de pagament com és el sistema Bizum. Així, es preveu la incorporació de nous de tràmits telemàtics d'acord als nous serveis electrònics que es desenvolupin en l'àmbit de l'Administració electrònica. Es tracta de donar compliment al que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques respecte del dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb les Administracions publiques.
-Tractament de la informació subministrada en les declaracions informatives.
L'ús de la informació obtinguda per les Administracions públiques en l'exercici de les seves competències es de vital importància per dur a terme una actuació eficaç en l'aplicació dels tributs així com per aconseguir la simplificació administrativa. Per al control del compliment de l'obligació a declarar és bàsic i fonamental disposar la informació dels índexs notarials de tots els documents autoritzats i altres documents privats que continguin contractes subjectes a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats o que puguin donar lloc a increments patrimonials en l'Impost sobre Successions i Donacions, i que s'hagin presentat perquè es tingui coneixement o es legitimin les signatures. Aquesta informació és vital per tal d'evitar les prescripcions en les comprovacions.
D'acord a la normativa indicada, es compleix amb l'obligació de disposar d'un Pla de control tributari, que té caràcter reservat, encara que això no impedeix que es facin públics els criteris generals que ho informen respecte a les línies d'actuació de prevenció i control del frau que es consideren més rellevants, referides per a cadascun dels tributs dels quals s'ostenten competències, sense perjudici que les mateixes es concretin encara més en els plans parcials d'actuació que tenen caràcter reservat. (art. 116 de la LGT). Així doncs, es dicta resolució per la que es dona publicitat als criteris o directrius generals del Pla de control tributari.
El Pla de control tributari està estructurat per:
a) Els criteris o directrius generals del Pla que es fan públics en el qual es defineixen les principals línies d'actuació i procedeix tramitar la seva publicació el Butlleti Oficial de les Illes Balears.
b) Els plans parcials del Departament Tributari que afecta a les Àrees de Gestió Tributària, Recaptació i Inspecció, totes amb responsabilitat en el control tributari i que tenen caràcter reservat d'acord amb el que es disposa en l'article 116 de la LGT.
Objetiu i característiques del Pla anual de control tributari
El Pla de control tributari té com a pretensió la de planificar ordenada de les actuacions dels òrgans competents en matèria d'aplicació de tributs.
Les actuacions de comprovació i recerca sobre determinats obligats tributaris estan supeditades, en carácter general, a la inclusió en alguna de les comprovacions contemplades en el present pla. No obstant l'anterior, raons d'eficàcia o oportunitat o, per motius de col·laboració entre Administracions Públiques, conseqüència o no de l'exercici del dret de denúncia previst en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, podrà acordar-se l'inici d'actuacions de comprovació sobre obligats tributaris que inicialment no estaven inclosos en plans de comprovació.
El desenvolupament a nivell més detallat de les diferents actuacions que es es preveuen es materialitza en els plans parcials d'actuacions que tenen carácter reservat.
Tots el mitjans, aplicacions, sistema d'informació, accés a bases de dades d'Administracions tributàries, així com el plans d'inspecció utilitzats com sistemes de selecció dels obligats tributaris que vagin a ser objecte d'actuacions inspectores tindran caràcter reservat, no seran objecte de publicitat o de comunicació ni es posaran de manifest als obligats tributaris ni a òrgans aliens a l'aplicació dels tributs.
L'elaboració del Pla parcial d'actuació de les Àrees de Gestió Tributària, Recaptació i d'Inspecció, la selecció dels obligats tributaris i la seva assignació als corresponents actuaris correspon al titular del Departament Tributari de qui en depenen, d'acord a l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears i segons el que disposa l'Ordre 16/2022 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de modificació de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016.
a) Directrius generals del Pla anual de control tributari
Seguint l'estructura dels anys precedents, el Pla de control tributari es desenvolupa entorn de dos grups d'activitats, les actuacions d'informació i assistència i l'entorn a la lluita contra el frau fiscal.
Actuacions d'informació i assistència
La lluita contra el frau fiscal és l'objectiu principal que determina les actuacions de totes les Administracions tributàries. La reducció del frau fiscal s'ha d'aconseguir en totes les eines que disposa l'Administració. Així el primer que s'ha de disposar és d'un sistema d'assistència i informació a l'abast de tots els que sol·liciten assessorament per poder complir amb les obligacions tributàries. Es preveu facilitar l'accés als ciutadans que tenen dificultats amb la utilització de la denominada administració electrònica per tal d'evitar el que es coneix com la “bretxa digital”.
Les millores s'han de perseguir a nivell global en tota l'actuació que es produeixi en l'aplicació dels tributs i en caràcter especial en la reducció de cues i la simplificació dels tràmits a realitzar. Al mateix temps s'ha de potenciar la realització dels tràmits telemàtics, tot això per a obtenir una major satisfacció del contribuent per mitjà d'una major eficàcia i una assignació més eficient dels recursos materials i humans dels quals es disposa.
L'ATIB té un especial interès a incloure millores en els impostos que generen una major dedicació per requerir la dedicació de majors esforços tant de persones com de sistemes dedicats a l'aplicació d'aquests tributs. Es manté el sistema d'assistència conegut com MAYUDA per mitjà del qual, els obligats tributaris dels Imposts sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i de Successions i Donacions, determinats contribuents, presenten els expedients en les nostres oficines perquè sigui personal tècnic i qualificat el que calculi i empleni l'autoliquidació. Posteriorment, en cas d'estar d'acord amb l'autoliquidació calculada, una vegada tramitat el pagament, es procedeix a la presentació de l'expedient.
D'altra banda pel que afecta a la presentació dels expedients telemàtics són clars exemples dels avanços produïts en l'àmbit de l'administració electrònica. En aquest sentit, l'actuació de l'ATIB persegueix consolidar i millorar les aplicacions i els programes d'ajuda allotjats en el lloc web (www.atib.es).
Les actuacions d'informació i assistència apareixen regulades en el capítol V del títol III de la LGT. A títol no exhaustiu, aquestes actuacions en les quals l'ATIB té un especial interès són les que es descriuen a continuació.
Informació als obligats tributaris (s'elaboren determinades autoliquidacions i, també es resolen els dubtes que es susciten):
-La informació tributària presencial es presta en les oficines de l'ATIB
-Informació telefònica: tots els dies laborables de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
-Informació per via telemàtica a través de les diferents aplicacions existents a la web: publicació de les novetats normatives, aplicacions de dubtes i criteris, guies per no experts i aplicació en la qual els ciutadans poden presentar sol·licituds d'informació.
-Comunicació de noves tarifes i tipus tributaris aplicables.
-Expedició de certificats per a contractistes i subvencions (servei presencial i per mitjà electrònic a la SE).
-Generació de l'autoliquidació i càlcul de la quota tributària en la transmissió de vehicles entre particulars.
-Tramitació de sol·licituds de valoració de béns immobles rústics o urbans (quan no sigui aplicable el valor de referència).
-Assistència per emplenar per mitjans telemàtics determinades declaracions / autoliquidacions, (servei conegut com MAYUDA).--Actualització contínua de la normativa tributària a la web.
Lluita contra el frau fiscal
Les àrees de risc i els criteris bàsics d'actuació poden classificar-se d'acord als àmbits següents:
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
III. Tributs propis
I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals no es disposa de competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
La regulació d'aquesta matèria es troba en la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió, i en la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes (després de la reforma de la Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les Comunitats Autònomes de règim comú i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries. Entre d'altres és objecte de cessió en l'I.R.P.F. les quotes líquides autonòmiques resultants dels residents en les Illes Balears, minorada en l'import establert en l'indicada Llei 22/2009.
En relació a l'abast de les competències normatives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'I.R.P.F. l'article 46 de la Llei 22/2009 li atribueix competències normatives sobre aplicació de mínims personals i familiars per al càlcul del gravamen autonòmic, l'escala autonòmica i deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions. Per contra, no han estat objecte de delegació competències de gestió, liquidació, recaptació i inspecció d'aquest impost.
En l'exercici de les competències normatives atribuïdes, es va aprovar l'aplicació d'una tarifa autonòmica, diferents deduccions autonòmiques i, en determinats suposits, d'un increment en els mínims personals i familiars. La regulació actual de les disposicions normatives en matèria de tributs cedits aprovada per la CAIB es troba en el Decret Legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual es va aprovar el Text Refós de les disposicions legals en matèria de tributs cedits per l'Estat.
Les actuacions de l'ATIB en aquest àmbit és limitada, així la ATIB, assumeix, en el sí del “Consell Superior de Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària” la funció d'interlocutor de la CAIB davant de l'AEAT, col·laborant en la coordinació de la cessió d'informació a l'Administració tributària estatal. Des de fa uns anys aquesta col·laboració existeix en relació als models informatius de caràcter periòdic com són, els models 901, 980, 933, 990, 991 referits respectivament a; certificats d'eficiència energètica emesos i subvencions atorgades, pagament d'interessos de demora a contribuents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, relació de centres d'educació infantil i escoletes autoritzades per Conselleria d'Educació, persones que tenen la condició de discapacitat, declaració informativa de fiances dipositades conseqüència d'arrendament d'immobles. Aquest darrer any s'ha complit amb la comprovació de la inscripció en el llibre registre de “parelles estables” d'aquelles persones les dades dels quals ha estat remesa per l'Administració estatal per dur a terme la gestió d'ajudes a persones amb baix nivell d'ingressos i patrimoni (Reial decret-llei 20/2022 de 27 de desembre).
Els resultats de les actuacions de l'AEAT quant a la comprovació dels declarants de l'I.R.P.F. pel que afecta a les mesures aprovades a nivell autonòmic com pot ser les deduccions autonòmiques es presenten en les sessions del Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària o en les sessions del grup de treball d'intercanvi d'informació existent en el si del Consell Superior.
II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals s'han assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió
De conformitat amb la Llei 28/2010 i amb la Llei orgànica 8/1980, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, dels tributs següents:
-Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes jurídics Documentats
-Impost sobre Successions i Donacions
-Impost sobre el Patrimoni
-Tributs sobre el Joc
-Impost sobre el depòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus, creat per la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.
Els tipus d'actuacions que s'han de dur a terme es poden classificar en:
a)Actuacions de control extensiu
b)Actuacions de control intensiu
c)Actuacions de gestió recaptatòria
Aquestes actuacions es desenvolupen per les diferents àrees funcionals implicades en el control, desenvolupant actuacions de tipus extensiu o intensiu, en funció del nombre i complexitat de les mateixes, assignant-se en el primer cas a l'àrea de gestió i en el segon a la d'inspecció
a) Actuacions de control extensiu
Les actuacions de caràcter extensiu les efectuen els òrgans de l'àrea de gestió tributària. Es tracta d'actuacions de verificació, comprovació i control que han de desenvolupar els òrgans de gestió.
Se sotmeten a control les declaracions tributàries presentades pels obligats tributaris amb l'objectiu de detectar i corregir els incompliments tributaris menys greus. S'analitza la informació disponible en poder de l'Administració mitjançant processos automatitzats, i la comprovació s'estén als diferents elements de l'obligació tributària i a la seva quantificació.
Les diferents accions que es duen a terme en relació amb les actuacions extensives són:
Subministrament d'informació.
-Control del compliment de l'obligació, si escau, de presentar declaracions tributàries, censals etc..
-Declaracions informatives corresponents a índexs notarials, o de la Gerència del Cadastre en relació amb el subministrament d'informació anual, o d'altres administracions públiques sobre relació de defuncions, etc.
- Anàlisi de la informació que es pot obtenir per mitjà dels zujars generats per l'AEAT que es posa a disposició de les diferents comunitats autònomes.
Actuacions de comprovació
Es duen a terme d'acord amb els principals procediments que integren la gestió tributària, segons l'article 123 de la Llei 58/2003 (LGT) i l'article 153 del Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, en particular:
-Procediment de verificació de dades quan es detecten discrepàncies entre les dades facilitades pels obligats tributaris a les declaracions i autoliquidacions presentades i les dades de que disposa l'ATIB.
-Procediment de comprovació limitada, quan s'hagin de comprovar els fets, actes, o resta d'elements determinants de l'obligació tributària d'acord amb la normativa vigent.
-Procediment de comprovació de valors, quan correspongui verificar l'adequació dels valors declarats pels contribuents d'acord als mitjans previstos en l'article 57 de la LGT. (Quan no sigui aplicable el valor de referència).
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
-Seran objecte d'atenció prioritària les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles.
-Comprovació de dades declarades: verificació de les declaracions presentades pels contribuents.
-Comprovació tributació efectiva en l'adquisició del dret d'amarratge en ports esportius
-Comprovació i quantificació dels diferents elements de l'obligació tributària
-Qualificació jurídica adequada del fet imposable, acte o negoci realitzat.
-Operacions immobiliàries: comprovació de l'aplicació correcta dels tipus de gravamen reduïts, compliment dels requisits legals per a la renúncia correcta a l'exempció de l'article 20.Un.2n de la Llei 37/1992 de 28 de desembre, de l'Impost sobre Valor Afegit .
-Control de les autoliquidacions en les quals s'apliquen beneficis fiscals: comprovació del compliment dels requisits existents per a l'aplicació de beneficis fiscals.
-Comprovació dels documents qualificats d'exempts de l'impost pels contribuents.
-Comprovació de la transmissió de vehicles usats per verificar el compliment dels requisits legalment establerts per aplicar l'exempció de l'impost en el cas de transmissions efectuades a favor d'empresaris amb finalitat a la revenda en el termini d'un any (autoliquidacions caucionals).
-Control dels fets imposables que contenen els documents presentats i no declarats en les autoliquidacions presentades pels contribuents
-Control de terminis voluntaris de presentació i d'ingrés d'autoliquidacions per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
-Comprovacio d'operacions financeres.
-Altres operacions amb risc fiscal.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Successions i Donacions
-Verificació i comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents els darrers anys quan no hagi prescrit el dret a determinar el deute tributari.
-Desenvolupament i anàlisi de la informació existent en les bases de dades de l'ATIB mitjançant la realització d'entre-encreuaments a partir de la informació d'òrgans administratius i judicials i altres obligats tributaris, respecte a les defuncions produïdes en l'àmbit territorial d'actuació de l'ATIB.
-Comprovació del contingut de la massa hereditària (cabal relicte) i del valor dels béns, d'acord a la integració de les dades procedents de l'Impost sobre el Patrimoni, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de la informació existent en les bases de dades d'altres administracions que estan a disposició de l'ATIB.
-Comprovació del compliment dels requisits per a l'aplicació de les reduccions i les bonificacions declarades, així com també de la realitat i l'import de les càrregues i dels deutes deduïts.
-Comprovacions d'expedients en què s'hagi produït excessos d'adjudicació a conseqüència de l'adjudicació de l'herència.
-Revisió de l'acumulació a la base imposable de donacions rebudes del causant en els quatre anys anteriors a la defunció, amb la finalitat de calcular el tipus mitjà.
- Comprovació i control dels documents qualificats com prescrits pels contribuents.
-Control i seguiment de les sol·licituds de pròrroga efectuades, i també d'altres supòsits en què sigui procedent la suspensió de terminis.
-Revisió d'expedients en què s'apliqui la reducció desenal.
-Control de terminis de presentació i ingrés d'autoliquidacions sense requeriment previ de l'Administració, per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, amb caràcter general, a les declaracions dels anys 2020-2023
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
Control de les autoliquidacions presentades pels contribuents:
-Declaracions presentades en termini voluntari sense ingrés o amb ingrés inferior a la quota resultant. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
-Comprovació de les declaracions presentades fora de termini sense realització del corresponent ingrés. S'ha de comprovar si s'ha sol·licitat ajornament o fraccionament del deute, per practicar les liquidacions de recàrrecs que procedeixin i reclamar, si cal, el deute pel procediment executiu.
-Control de les autoliquidacions extemporànies presentades pels contribuents per liquidar, si escau, els recàrrecs per extemporaneïtat sense requeriment previ que preveu l'article 27 de la Llei 58/2003, d'acord a la nova redacció introduïda per la Llei 11/2021. Aquesta actuació es referirà a tots els exercicis.
-Explotar, la informació existent a les bases de dades sobre béns situats a l'estranger de contribuents residents en Illes Balears.
-Explotar la informació de les bases de dades existents per tal d'identificar possibles contribuents deslocalitzats ficticiament a altres Comunitats Autònomes amb la finalitat de conseguir una menor tributació.
Comprovació de “no declarants” i, si escau, “discrepants”, amb baix nivell de risc, mitjançant l'elaboració de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l'AEAT i de l'ATIB.
Criteris d'actuació en l'àmbit de la tributació sobre el Joc
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
-Comprovació de les autoliquidacions presentades pels contribuents.
-Respecte de les màquines de tipus B o recreatives amb premi i de tipus C o d'atzar, actuacions de verificació i comprovació de la presentació de la declaració censal de màquines (model C045).
-Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució d'ingressos.
Criteris d'actuació en l'àmbit de la tributació de l'impost sobre el depòsit de residus en abocadors, la incineració i la coincineració de residus
Aquest impost, que entra en vigor l'1 de gener de 2023. Es configura com un tribut cedit a les Comunitats Autònomes, de manera que l'import recaptat correspondrà a aquestes en funció del lloc on es realitzin els fets imposables gravats per aquest. A més, les Comunitats Autònomes, pot assumir, per delegació de l'Estat, la gestió, recaptació i inspecció de l'impost (en les Illes Balears, la gestió, recaptació i inspecció d'aquest impost correspon a l'ATIB).
L'ATIB durà a terme les actuacions necessàries perquè els subjectes passius donats d'alta en el Cens de substituts del cànon autonòmic sobre l'abocament i la incineració de residus passin a formar part del Cens d'obligats tributaris de l'impost sobre el dipòsit de residus en abocadors, la incineració i coincineració de residus (creat per la disposició addicional cinquena de la Llei 11/2022, de 28 de desembre).
Inicialment, l'actuació de l'ATIB es centrarà en la correcta formació del Cens i la comprovació de què es realitzin la presentació i ingrés de les autoliquidacions trimestrals per part dels subjectes passius. (la presentació s'ha de realitzar de manera telemàtica).
b) Actuacions de control intensiu
D'acord amb l'article 141 de la Llei 58/2003, la inspecció tributària consisteix en l'exercici de funcions administratives dirigides fonamentalment a descobrir supòsits de fet de les obligacions tributàries que siguin desconegudes per l'Administració, comprovar la veracitat i l'exactitud de les declaracions presentades pels obligats tributaris i comprovar també els valors dels elements bàsics i determinants del fet imposable. Conforme a l'anterior, l'activitat de l'àrea d'inspecció de l'ATIB s'orienta a la consecució de dos objectius bàsics: corregir els incompliments tributaris i prevenir els que es puguin produir en el futur.
Amb la finalitat d'aconseguir els seus objectius, les funcions inspectores es realitzaran, per mitjà d'informació obtinguda de les bases de dades i de requeriments d'informació, principalment mitjançant procediments d'inspecció, comprovació limitada, de comprovació de valors (en cas de que no sigui aplicable el valor de referència).
En relació amb els plans d'inspecció, les actuacions se centralitzen principalment en els negocis jurídics que s'indiquen a continuació.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Prestar atenció prioritària a les operacions immobiliàries – adquisicions d'immobles, transmissions més rellevants i complexes amb especial atenció a les transmissions de grans edificacions i edificis singulars.
-Revisió dels documents en els negocis jurídics sotmesos a qualsevol de les modalitats de l'impost, dels quals hagi tingut coneixement l'ATIB per mitjà de la informació a través dels índexs notarials i que no s'hagin presentat. Es requerirà la informació i, si escau, es regularitzarà la situació tributària.
-Recerca i selecció de fets imposables no declarats amb la finalitat d'aconseguir reduir les declaracions no presentades.
-Transmissions immobiliàries en les quals s'hagi repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit , per absència de condició empresarial del transmitent. En particular quan es tracti de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit d'exempció o de no subjecció, i que, per tant, s'hagin de subjectar a la modalitat de transmissions patrimonials oneroses de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
-Transmissions immobiliàries a les quals s'hagi aplicat la renúncia a l'exempció de l'Impost sobre el Valor Afegit, de conformitat amb l'article 20.Dos de la Llei 37/1992. Es comprovarà el compliment dels requisits per a l'aplicació correcta de la renúncia a l'exempció.
-Adquisicions de valors mobiliaris a les quals es podria aplicar l'article 314 del Reial decret 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de Mercat de Valors, quant a la consideració com a transmissions no exemptes de gravamen.
-Actuacions en aquells supòsits de simulació que donen lloc a adquisició d'immobles per societats.
-Investigació i comprovació de l'aplicació correcta, si escau, de les bonificacions a la base imposable i dels tipus de gravamen reduïts.
-Comprovació de la tributació correcta d'operacions referents a concessions administratives.
-Investigació i comprovació de tributació dels fets imposables en la transmissió de punts d'amarratge.
-Comprovació de les entitats dedicades a la compravenda de béns usats. Especialment, després de la STS 4034/2019 de la Sala del Contenciós, pel que fa a la compravenda d'or.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Successions i Donacions
-Adquisicions mortis-causa i intervius no declarades. Investigació i comprovació de les adquisicions derivades de defuncions o donacions si escau, de les quals no s'hagin presentat les declaracions tributàries corresponents.
-Adquisicions mortis-causa declarades incorrectament. Comprovació de la massa hereditària, especialment la seva adequació als registres administratius i fiscals; comprovació d'actes anteriors del causant; addició de béns en els supòsits establerts en la normativa, i comprovació de càrregues, deutes i despeses.
-Comprovar declaracions de concessió de préstec personal sense acreditació de reintegrament.
-Control de l'aplicació indeguda de beneficis fiscals.
-Recerca i comprovació en relació als expedients que apliquin reduccions per la transmissió mortis causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
-Control i revisió del compliment del requisit de manteniment durant el termini legalment establert de les condicions exigides per gaudir de l'aplicació de reduccions per la transmissió mortis-causa d'empreses individuals i familiars i negocis individuals.
-Control de l'aplicació indeguda dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives intervius. Es comprovarà el compliment adequat dels requisits exigits per aplicar les reduccions establertes per a les transmissions intervius en l'article 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'Impost sobre Successions i Donacions, o en la normativa autonòmica aprovada.
-Funcions de comprovació en l'aplicació dels pactes successoris regulats a la Llei 8/2022, de 11 de novembre, de successió voluntària paccionada o contractual de las Illes Balears i la seva correcta aplicació de conformitat amb l'art.56 del Decret legislatiu 1/2014, de 6 de juny, pel qual s'aprova el Text Refós de les disposicions legals de la CAIB en matèria de tributs cedits per l'Estat.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre el Patrimoni
Les actuacions en l'àmbit de l'impost sobre el patrimoni es referiran, en caràcter general, a les declaracions dels anys 2020-2023.
Es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Investigació i comprovació dels no declarants de l'impost, en particular els casos de contribuents que, de l'examen de la informació de les bases de dades, es dedueixi que són titulars de béns i drets amb obligació de presentar la declaració o autoliquidació de l'impost, recolzant-se, entre altres eines, en la generació de “zújars” que explotin la informació existent en la base de dades de l' AEAT.
-Comprovació de la situació tributària dels contribuents en relació els quals es produeixen discrepàncies entre el patrimoni declarat i el calculat, en virtut de l'encreuament de dades, d'acord amb la informació existent en les bases de dades de l'ATIB o de l'AEAT, recolzant-se en la generació de zújars.
-Comprovar la situació tributària dels subjectes passius afectats per actuacions de comprovació dutes a terme per l'AEAT en l'impost sobre la renda i impost de societats, amb incidència en aquest impost.
-Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions previstes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'impost sobre el patrimoni. Si en el curs de les actuacions, es detecten casos en els quals s'han aplicat indegudament les exempcions esmentades en l'impost sobre el patrimoni, s'analitzarà, si escau, la repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.
-Actuacions amb finalitat de detectar la falta de tributació per canvi de domicili que no suposi una alteració del punt de connexió i deslocalització a altres territoris amb fiscalitat més baixa.
-Explotar, la informació existent en les bases de dades sobre béns situats en l'estranger titularitat de residents en les Illes Balears.
Les actuacions de la Inspecció de Tributs de l'ATIB respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es consideri oportú, en col·laboració amb l'AEAT, segons l'especificació dels plans i programes que s'han de desenvolupar i executar, en els termes que preveu la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.
Criteris d'actuació en l'àmbit de la tributació sobre el Joc
Comprovació i recerca dels no declarants d'acord amb la informació obtinguda d'altres entitats o òrgans que puguin implicar fets o bases imposables no declarades.
c) Actuacions de gestió recaptatòria
Respecte de les actuacions de recaptació, el pla de control ha de recollir les actuacions de la gestió recaptadora que han de dur a terme els òrgans o les àrees de recaptació de l'ATIB. Les actuacions han d'entendre's que són indistintes en cas de tractar-se de tributs cedits com en el cas dels tributs propis.
Les actuacions tenen caràcter extensiu, atès que es tracta d'accions en relació amb tot tipus de deutes i amb tots els tributs, propis i cedits, i amb aquells altres ingressos de dret públic la recaptació del qual tingui encomanada l'ATIB. No obstant això, s'han d'identificar les àrees en les quals s'han de concentrar els esforços de la gestió recaptatòria per obtenir una millora de la gestió.
Criteris en l'àmbit de la gestió recaptatòria
Les actuacions s'estructuren en els àmbits següents:
-Coordinació amb òrgans de gestió i inspecció tributària des de l'inici de les actuacions amb la finalitat d'anticipar les mesures que puguin millorar o assegurar el cobrament dels deutes tributaris liquidats.
-Anàlisi i control de la situació del deute. Coordinar amb altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma la periodicitat en la cessió d'informació que permeti analitzar i depurar la situació del deute en els casos en què estigui en situació de suspensió o pendent de notificació.
-Control del pagament dels deutes tributaris.
Amb l'objectiu de garantir el cobrament dels deutes tributaris, s'han d'intensificar i agilitar els intercanvis d'informació amb altres administracions tributàries o amb la resta d'òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
-Col·laboració amb l'AEAT.
Reforçar, per mitjà del “Consell Territorial per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària”, la coordinació i la col·laboració en el marc del conveni per a la recaptació d'ingressos de naturalesa pública per la via de constrenyiment.
-Control dels expedients d'ajornaments i fraccionaments de deutes.
S'ha de fer un seguiment dels expedients, per analitzar si s'aconsegueix el compliment efectiu dels pagaments continguts en les resolucions. Es deu analitzar, si escau, la possibilitat que els beneficiaris d'ajornaments o fraccionaments que puguin disposar de recursos suficients satisfacin els pagaments en terminis més curts.
-Compensació de deutes tributaris.
Actuacions d'impuls, reforç, agilitació i control de les sol·licituds de compensació de deutes tributaris amb els crèdits reconeguts.
-Revisió de fallits.
Reforçar el seguiment dels deutors declarats fallits amb la finalitat d'aconseguir el cobrament dels crèdits declarats incobrables al moment oportú, mitjançant la rehabilitació d'aquests crèdits davant una possible solvència sobrevinguda dels obligats al pagament.
-Potenciació de les actuacions d'embargament de béns i drets, amb una incidència especial en els saldos de comptes bancaris i en les devolucions tributàries de l'AEAT.
-Seguiment dels procediments concursals i de les reclamacions de terceria de domini o de millor dret.
-Impuls d'actuacions de recaptació en l'àmbit de la derivació de responsabilitat.
-Seguiment dels ingressos mitjançant les entitats col·laboradores autoritzades.
III Tributs propis
a) Actuacions de control extensiu
Criteris d'actuació en l'àmbit del CÀnon de Sanejament d'aigües
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions de verificació i comprovació limitada següents:
-Substituts del contribuent: comprovació de la situació tributària per als exercicis o períodes no presentats.
-Contribuents directes: actuacions de comprovació per ampliar el padró de contribuents.
-Tramitació dels expedients de sol·licitud de devolució d'ingressos.
De la mateixa manera, es preveu dur a terme actuacions de comprovació sobre el compliment de les obligacions formals establertes en les normes reguladores del cànon de sanejament d'aigües.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Estades Turístiques
S'han de dur a terme les funcions administratives que regula l'article 117 de la Llei 58/2003 i, en particular, les actuacions següents:
-Informació i assistència tributària.
-Elaboració i manteniment del cens tributari.
-Actuacions d'actualització del cens en coordinació amb l'Àrea d'Inspecció.
-Comprovació i realització de les devolucions previstes en la normativa tributària.
-Actuacions de liquidació a aquells substituts del contribuent que explotin establiments turístics inclosos en el grup vuitè del punt 2 de l'annex 1 del Decret 35/2016.
-Resolució d'expedients de sol·licitud de rectificació d'autoliquidacions.
-Realització d'actuacions de control del compliment de l'obligació de presentar declaracions tributàries en el règim d'estimació directe i si cal, en el règim d'estimació objectiva, així com a altres obligacions formals.
-Obtenció de la informació presentada a l'AEAT en el model 179 de declaració informativa anual de la cessió de l'ús d'habitatges amb finalitat turística. Exportació de la informació al sistema informàtic de l'ATIB
-Recerca dels declarats en el model 179 gestionat per l'AEAT que no consten en el cens de l'Impost d'Estades Turístiques i procedir a la regularització de la situació tributària si cal.
b) Actuacions de control intensiu
Criteris d'actuació en l'àmbit del CÀnon de Sanejament d'aigües
Actuacions de control de les entitats subministradores per perseguir possibles accions de frau fiscal.
Actuacions de control en relació amb subministraments propis per detectar autoconsums no declarats i corregir el consum declarat.
Actuacions de control de deduccions per insolvències.
Control de la categoria i del nombre de places declarades pels establiments hotelers.
Criteris d'actuació en l'àmbit de l'Impost sobre Estades TurÍstiques
Control dels paràmetres necessaris per a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva.
Control dels no declarants
Actuacions coordinades amb l'Àrea de gestió tributària per al manteniment del cens d'Establiments Turístics.
b) Plans parcials d'actuació
Aquests plans tenen caràcter reservat, d'acord amb l'article 116 de la Llei general tributària. En aquests plans es defineixen les línies d'actuació de les àrees funcionals, els objectius que es preveuen i les prioritats en l'actuació.