Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 288657
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el “Parc fotovoltaic Son Vivot, polígon 7, parcel·les 235, 659 i 690, TM d’Inca, (Exp 144A-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' Avaluació Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de Març de 2024

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica en sòl rústic de tipus D, l'ocupació del parc fotovoltaic és de 185.700 m2 situat majoritàriament dins sòl rústic general (SRG), amb una petita part de la parcel·la 235 que està situada dins la categoria d'Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H), i d'acord amb el PDSEIB s'ubica en unes parcel·les situades en zones d'aptitud alta. 

Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, o els projectes que figurin en l'annex 1, el projecte del parc fotovoltaico “Son Vivot”, per les seves característiques, d'acord amb l'Estudi d'Impacte Ambiental  s'inclou al Grup 3. Energia. Punts 6 i 12:

6. Subestacions de transformació d'energia elèctrica a partir de 10 MW en sòl rústic.

12. Les següents instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa:

-Instal·lacions amb una ocupació total de més de 10 ha situades en sòl rústic en les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol tipus de oberta o en zones definides com aptes per a les instal·lacions mencionades en el pla territorial insular corresponent. 

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental. A més, s'han de complir les prescripcions de l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació. 

Per un altra banda, l'article 36.2 del Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears referent a les instal·lacions fotovoltaiques sobre el terreny en zones d'aptitud alta i mitjana en sòl rústic, s'especifica que les instal·lacions de tipus D s'hauran de tramitar a qualsevol cas per via de la declaració d'interès general. No obstant això, el projecte es tramitarà la declaració d'interès general via Declaració de Projecte Industrial Estratègic en virtut de la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.

1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc fotovoltaic per a la producció de 32.293 MWh/any, connectat a la xarxa per a la seva distribució i venda. L'empresa promotora és ENEL GREEN POWER ESPAÑA, S.L. La planta FV es situa al polígon 7, parcel·les 235, 659 i 690 del Terme Municipal d'Inca.

La instal·lació es compon de 32.910 panells solars bifacials de 650 Wp. La suma total de les potències és de 21,39 MWp i la suma de potències del inversors serà de 21,715 MW. La capacitat d'accés concedida al parc és de 25 MW. S'estima una producció anual de 32.293 Mwh/any.

La superfície total de la parcel·la a on es pretén desenvolupar el projecte és de 438.054 m2. No obstant, les plaques fotovoltaiques no ocuparan la totalitat d'aquest espai, sinó que la ocupació serà de 185.700 m2, que equival al 42,62% de la superfície de les tres parcel·les. El sòl és de classe rústic segons el cadastre. El PTIM considera la zona com a SRG (Sòl Rústic de Règim General), d'Àrea de Planejament Coherent Supramunicipal (SRG-2) en relació al planejament vigent en el municipi d'Inca. Les superfícies afectades i la referència cadastral serien: 

- Polígon 7, Parcel·la 235, Ref. Cad. 07027A007002350000XW, superfície afectada 51.628 m2.

- Polígon 7, Parcel·la 659, Ref. Cad. 07027A007006590000XL, superfície afectada 135.559 m2.

- Polígon 7, Parcel·la 690, Ref. Cad. 07027A007006900000XY,  superfície afectada 50.867 m2.

La subestació elèctrica col·lectora-elevadora Son Vivot està ubicada a una de les parcel·les del parc, més concretament al polígon 7, parcel·la 235. 

Es preveu una segona fase, en funció de la viabilitat tècnic-econòmica en el moment d'execució, un sistema d'emmagatzematge d'energia per al parc. Aquest sistema d'emmagatzematge es connectarà a la xarxa a través de la mateixa interconnexió del parc. A més, disposarà del seu propi sistema de conversió DC/AC i de transformació BT/MT. En total, el parc FV Son Vivot disposarà d'una autonomia de 80 MWh amb una potència de sortida de 20 MW.

Les instal·lacions en mitja tensió (15 kV) proposades estaran formades pels següents elements, descrits més endavant amb més detall:

- Línies de Mitja tensió d'interconnexió dels centres de transformació (CT).

- Línies de Mitjana Tensió d'Interconnexió des del CT1, CT5 i CT8 fins a la Subestació elèctrica col·lectora-elevadora MT/AT Son Vivot.

Les instal·lacions en mitja tensió (66 kV) proposades estaran formades pels següents elements, descrits més endavant amb més detall:

- Subestació elèctrica col·lectora-elevadora MT/AT Són Vivot (15/66 kV).

- Línia general d'interconnexió la Subestació n electrica col·lectoraelevadora MT/AT Son Vivot fins al punt de conexion.

A la documentació gràfica es mostra detalladament la ubicació dels equips sobre el terreny.

- Camp de panells solars fotovoltaics: Col·locació sobre estructures d'acer galvanitzat i alumini sobre terreny.

- Inversors: situats sobre l'estructura juntament amb el conjunt de strings respectiu.

- Centres de transformacio, a la zona central del parc solar, al costat de camins.

- Subestació elèctrica MT/AT: A la zona sud del parc, al costat del camí públic d'accés al parc POL 7 PAR 9012

- Centre O&M i magatzem: a la zona sud del parc, a tocar de l'entrada del parc solar.

El punt de connexió inicialment, d'acord amb la proposat de Red Eléctrica, es projectava a la nova subestació SET FENIX ENERGY 66 KV, que s'havia de construir en el parc solar FENIX ENERGY, a una distància de 2.400m, però, tal com consta a la resposta del promotor al departament d'urbanisme del Consell Insular de Mallorca, el parc Fotovoltaic de Fenix Energy ha perdut l'opció d'accés i connexió a la xarxa elèctrica, per la qual cosa es realitzarà a la que inicialment era el punt de connexió alternatiu, que és la subestació elèctrica d'Inca, situada a uns 5.100m de l'àrea del projecte.

El parc fotovoltaic inclou la construcció d'una subestació elèctrica (Son Vivot), per elevar l'energia elèctrica fins els 66.000 V i transportar-la fins el punt de connexió, propietat de Red Electrica. Aquesta subestació estarà situada en la zona sud del parc, al costat del camí d'accés.

A més un tram de línia d'alta tensió (66 kV) de 3.800 m de llarg, aniria soterrat (per camins públics asfaltats, pel lateral del pont que creua l'autopista Ma-13 i soterrat per camí de terra) i des del punt de connexió fins a la nova subestació elèctrica SET Son Vivot.

El projecte contempla una segona fase d'incorporació de sistemes d'emmagatzematge en bateries amb una potència estimada de 20 MW. Aquest sistema estarà format per contenidors industrials i ocuparan uns 7.000 m2 a la part sud del projecte, però la seva execució estarà supeditada a la seva viabilitat tècnic-econòmica. El parc tindrà edificacions auxiliars: 10 CT's i 1 CMM, una subestació elèctrica , un centre O&M i un magatzem. D'acord amb la documentació aportada, els CT's seran edificis prefabricats, però amb els acabats de la Norma 22 del PTIM: coberta de teula i façanes de color ocre terra. Estas baterías de almacenamiento y sus elementos vienen instalados en contenedores industriales, ensamblados y montados por el fabricante, siendo únicamente necesaria la instalación en sitio y conexión con el resto de los elementos de la planta, i es realitzarn també respectant la Norma 22 del PTIM. 

El sistema de fixació de les plaques es realitzarà a partir de perns o estaques fixades directament al sòl, així, i la instal·lació de plaques es realitzarà a 3,29 m d'altura.

La instal·lació se ubica amb la seva totalitat en terrenys classificats com SRG (Sòl Rústic General), d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, i àrees de planejament coherent supramunicipal (SRG-2) al PGOU d'Inca en aplicació de les normes 23 i 24 del PTM

A la memòria agronòmica presentada, d'acord amb els paràmetres que determinen la classificació del sòl a la Instrucció 2/2021, de 14 de juliol de 2021 del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, les parcel·les se classifiquen amb el Nivell 3, que pertany a sòls amb un valor agrari alt. Actualment, en els terrenys que ocuparà el parc, hi ha una plantació de garrovers de secà (22,45Ha) que necessiten poda de manteniment i un correcte maneig del sòl. El promotor proposa substituir-los per la implantació del parc fotovoltaic i presenta una sèrie d'actuacions de complementarietat i compensació de l'activitat agrària:

- Aprofitament de les pastures que estiguin a l'interior del parc, mitjançant pastures permanents en rotació, dividint el terrenys del parc en 16 recintes (amb xarxa ramadera). Es farà un contracte de col·laboració amb el SAT Son Jover que té una explotació ecològica amb races autòctones de boví i caprí. Se proposa un projecte de complementarietat mitjançant l'augment de la càrrega ramadera amb 120 ovelles vermelles mallorquines per la producció de carn ecològica.

- Destinar una zona des terrenys que ocuparà el parc a l'activitat d'apicultura (500 m2) amb 35 eixams d'abelles. A més per facilitar l'activitat de les abelles es plantaran mel·líferes en tota la barrera vegetal i en una zona d'1 Ha. Es farà un contracte amb l'apicultor M.M.C

- Introducció del regadiu a la finca amb la connexió a un punt de reg per tal de formar part de la comunitat de regants d'Inca.

Aquest augment està previst pel 5è any. Per això, se realitzarà la implantació de pastura permanent amb diverses especies vegetals i la divisió del parc amb 16 recintes i barreres mòbils

Alternatives d'ubicació.

Presenten 3 alternatives d'ubicació, per definir la ubicació més adequada presenten un quadre comparatiu, al qual s'han tingut en compte criteris normatius, tècnics i ambientals per tal de determinar la ubicació més compatible: 

- Alternativa 1: polígon 8 parcel·la 17 del TM d' Inca, 338.985 m2. 20 Ha d'ocupació

- Alternativa 2: polígon 7 parcel·la 339 del TM d' Inca, 930.118 m2, 20 Ha d'ocupació

- Alternativa 3: polígon 7 parcel·les 235, 659 i 690 del TM d' Inca, amb un total de 438.054 m2, 18,60 Ha d'ocupació.

Els elements que han tingut en compte són: Aptitud fotovoltaica (AF), Distància a ANEI (DANEI), Distància a ARIP (DARIP), Distància a espais Xarxa Natura 2000 (DRN), Distància a nuclis urbans (DNU), Distància a zones amb Risc d'incendi (DRI), Distància APR inundació (DAPRID), Vegetació existent (VE), Distància a parcs fotovoltaics (DPF) i Longitud línia d'evacuació (LLE). La fórmula utilitzada per a l'estandardització del resultat final és la següent: Alternativa viable = 3xAF+DANEI+DARIP+DRN+DNU+DRI+DAPRID+VE+DPF+LLE, en la qual la situació més desfavorable rep una puntuació de 3, mentre que les més favorable rep una puntuació de 1. L'alternativa que rep una menor puntuació és l alternativa més adequada.

A l'EsIA indica que l'alternativa que rep una major puntuació és la més adequada i presenten la següent taula:

Per tant, l'alternativa 3 corresponent a la ubicació del projecte, és la més adequada des del punt de vista d'ubicació.

• Alternatives d'equips i instal·lacions: analitzen el tipus d'ancoratge, inclinació dels panells, l'eficiència de les plaques solars, la situació dels inversors i la implantació d'un sistema d'emmagatzematge.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

1. Part d'una de les parcel·les a la Unitat de Paisatge UP9-Badia de Palma i la major part d'aquesta i les altres dues es situen a la unitat de paisatge UP-8 Raiguer.  

2. Pel que fa a la topografia del terreny, és plana, sense relleus o desnivells importants i amb un pendent menor al 5%. No hi ha cap APR d'esllavissament.

3 Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap Hàbitat d'Interès Comunitari.

Encara així es troba a menys de 100 metres d'un Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) 027, i a menys de 1.000 m una Àrea Natural d'Especial Interès d'Alt Nivell de Protecció (AAPP) Puig de Santa Magdalena.

4. El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament o inundació ni es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals. Encara així, limita al nord amb una zona classificada com de Risc Molt Alt de les zones ZAR 2014.

5. Els terrenys es troben en una àrea de Protecció d'Electrocució.

6. En relació amb  l'aigua, el projecte es desenvolupa sobre la massa d'aigua MAS 1811M3 denominada “Inca”, és un aqüífer profund la massa es troba en mal estat (mal estat químic i mal estat quantitatiu) i és ZVCN. 

El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i la zona no està afectada per cap perímetre de restriccions de pous de proveïment urbà.

El projecte no es troba en zona inundable o potencialment inundable.

7. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 1905 i 1907), a l'àmbit hi trobem dues espècies amenaçades (milà reial Milvus milvus, ratapinyada de ferradura grossa Rhinolophus ferrumequinum,) i de catorze espècies catalogades (àguila calçada Aquila pennata, cucul Cuculus canarus, ratapinyada de cua llarga Tadarida teniotis, ratapinyada de ferradura petita Phinolophus hipposideros, ratapinyada mitjana de ferradura Rhinolophus fmehelyi, ratapinyada de cap gros Miniopterus schreibersii, ratapinyada de peus grans Myotis capaccinii, ratapinyada d'Escala Myotis escalerai, ratapinyada gran Myotis myotis, cugot o rapa blava o rape mascle Arum pictum subsp. sagittifolium, garballó o margalló chamaerops humilis, garrover Ceratonia siliqua, marfull Viburnum tinus, murta Myrus communis).  El servei de Protecció d'Espècies ha informat que no hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a menys de 1000 m de la parcel·la.

8. Referent al Patrimoni, no hi ha afecció a cap espai amb cautela patrimonial, malgrat que la zona té valors paisatgístics.

3. Tramitació (exposició pública)

El 17 de novembre de 2022 es va publicar en el BOIB núm. 148 va ser publicada la informació pública d'autorització administrativa, declaració de projecte industrial estratègic i AIA del parc fotovoltaic de Son Vivot

Durant la IP han estat consultades les següents administracions:

1. Ajuntament d'Inca, 

2, Ajuntament de Selva,

3. Associació Amics de la Terra,

4. Associació GOB,

5. Associació Terraferida,

6, Servidumbres aeronáuticas de la Secretaría de Estado de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana,

7. Servei de Carreteres de la Direcció Insular de Mobilitat del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca (CIM),

8. Direcció Insular d'Infraestructures del Departament de Mobilitat i Infraestructures del CIM.,

9. Direcció Insular de Medi Ambient del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del CIM,

10. Direcció Insular de Patrimoni del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística, Departament de Territori del CIM,

11. Àrea d'indústria i Energia de la Delegació del Govern de les Illes Balears,

12. Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat,

13. Servei d'Estudis i Planificació i Servei de Gestió del DPH de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (CMA),

14. Serveis de Planificació, de Gestió Forestal i Protecció del Sol, i de Protecció d'Espècies de la Direcció General Espais Naturals i Biodiversitat de la CMA,

15. Serveis  d'Agricultura i de Servei de Reforma i Desenvolupament de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació,

16. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius, i Memòria Democràtica,

17. Edistribucion Redes Digitales SLU, 

18. RED ELECTRICA ESPAÑA, SAU,

19. Redexis Infraestructuras, SL.

S'han rebut els següents informes:

-  Informe de la Subdirección general de Aeropuertos i Navegación Aérea, que conclou: 

“No obstante, se recuerda que cualquier construcción o instalación que se sitúe en una zona afectada por servidumbres aeronáuticas, o que se eleve a una altura superior a los 100 metros sobre el terreno, requerirá el acuerdo previo favorable de la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA), o del órgano competente del Ministerio de Defensa, según corresponda en el ámbito de sus respectivas competencias, conforme a lo dispuesto en los artículos 30 y 31, y en el artículo 8, respectivamente, del Decreto 584/72 sobre Servidumbres Aeronáuticas, en su actual redacción.”

 - Informe favorable del Servei d'Agricultura (exp. PFV-18/2022_RE030/22, 09/02/2023), conclou:

«Vist tot l'exposat, i d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, se procedeix a informar favorablement per la instal·lació del parc fotovoltaic Son Vivot, previst ubicar al polígon 7, parcel·les 235, 659 i 690 del terme municipal d'Inca. Aquest  informe favorable està condicionat a que des del primer any la càrrega ramadera sigui de 120 unitats així com la instal·lació dels 35 eixams d'abelles projectat

- Informe favorable del Servei de Canvi Climàtic (exp. 160/22-CA, 17/11/2023), conclou:

« El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com de autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic. 

Es recomana dur a terme la fase II prevista al projecte, que consisteix en la instal·lació d'un equip emmagatzematge. El projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, a més inclou també l'emmagatzematge energètic, adient per a la gestió intel·ligent de la demanda i per a donar compliment a l'article 43 de la llei.»

- Informe favorable del Departament d'Emergències (informe SP_72_100/2022 ISP_112/2022, 17/11/2023), conclou:

«Una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7 parcel·les 235, 659 i 69 d'Inca, es pot informar favorablement, però haurà de tenir en compte el risc d'incendi forestal de la parcel·la 690 i incorporar les mesures adients de protecció envers aquest risc que indica la normativa sectorial, si s'escauen, per a una instal·lació tipus D.» 

 - Informe de la direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat (RE030/22, 18/11/2023), conclou:

« En resposta la vostre escrit de data 16 de novembre passat (valib núm. 148339) sol·licitant informe sobre Projecte del Parc fotovoltaic Son Vivot  a les parcel·les 235, 659 i 690 del polígon 7 del terme municipal d'Inca, promogut per SOLEN ENERGIA BALEARES, SL., us comunic que el projecte no està dins Xarxa Natura 2000 ni dins cap espai natural protegit. Per tant, no és perceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals al que fa referència l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).»

- Informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics (2022/05885E, 20/12/2022), amb condicionants: 

«1. S'assegurarà el compliment de les mesures incloses a l'EIA per tal d'evitar la possible afecció dels recursos hídrics que pugui ésser ocasionada per les accions del projecte.

2. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, en compliment del RD 1620/2007 de 7 de desembre, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa. Es prioritzarà la neteja en sec d'aquestes.»

- Informe tècnic del Servei Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca (núm. exp. 911941K de 15/03/2023), i la seva rectificació de 12/05/2023, que informa:.

«Justificació tècnica

1. El domini públic viari de les carreteres Ma-13, Ma-13A, Ma-3440 i Ma-3240 es pot consultar i descarregar l'esmenat domini públic a l'apartat “Consulta domini públic viari” de l'enllaç https://web.conselldemallorca.cat/carreteras A l'enllaç del PK 31+900 de la carretera Ma-13 el domini públic viari de les parcel·les situades a l'esquerra sentit creixent, ve delimitat pel tancament de paret de mares i pals i reixeta del vial de servei existent.

2. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació i a una distància de cent (100) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils o cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, com el parc solar fotovoltaic Son Vivot (excepte els dos traçats de LSAT d'evacuació projectats) al polígon 7 parcel·les 235, 659 I 690 és més enllà d'aquestes distàncies, no es preceptiu informar.

3. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de vint-i-cinc (25) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial. Per tant, aquesta franja es d'aplicació a la carretera Ma-13. El vial de servei de la Ma-13 no genera zona de protecció 4. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial. Per tant, aquesta franja es d'aplicació a la carretera Ma-13A, Ma-3440 i Ma-3240.

“5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, per als diferents creuaments a les carreteres tenim els següents casos:

a. Sobre el creuament a la Ma-13 PK 31+900. Com que el pas superior es per donar continuïtat al camí de Son Perelló i Camí de Muro a Lluc i no existeixen voreres per on traçar la línia d'evacuació, s'informa desfavorablement el creuament pel pont de la Ma-13A i rotonda de Ma-13A conforme al projecte presentat i s'haurà de realitzar aquest creuament amb perforació dirigida amb les següents condicions: 

a.1.) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

a.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

a.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari. 

a.4) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b. Sobre el creuament a la Ma-13 PK 27+425. Com que el pas inferior es per donar continuïtat al Camí Vel de Santa Magdalena tenim les següents situacions:

b.1. Si el pas es un marc rectangular prefabricat, la línia d'evacuació potser traçada mitjançant perforació dirigida sota l'esmentat marc complint les següents condicions:

b.1.1) El traçat en planta haurà de mantindré el del marc prefabricat.

b.1.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

b.1.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

b.1.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

b.1.5) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b.1.6) Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

b.1.7) S'haurà de tindre la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

b.2. Si el pas es uns estructura en forma de “U” invertida on no hi ha fonaments sobre l'actual calçada, la línia d'evacuació potser traçada mitjançant síquia a cel obert complint les següents condicions:

b.2.1) En cap cas es pot modificar el gàlib lliure vertical i horitzontal previ a aquesta actuació

b.2.2) El termini d'execució no serà major de CINC (5) dies.

b.2.3) El tall del paviment es farà amb serra de disc.

b.2.4) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) m. respecte de la rasant de la calçada.

b.2.5) La síquia es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20.b.2.6) Previ fresat, el paquet de ferm estarà comprés per una capa de 5 cm de mescla bituminosa AC16 surf S d'àrid porfíric ó 3 cm de mescla bituminosa BBTM 11B PMB 45/80-65, amb el corresponents reg d'adherència en tot l'ample de l'estructura de pas.

b.2.7) Abans d'estendre la mescla bituminosa s'haurà de realitzar un bon agranat de la superfície per a llevar la brutícia i/o la pols i també s'haurà de realitzar un bon reg d'adherència, tant a la base com a les parets verticals generades al tallar el paviment existent.

b.2.8) Les tapes i arquetes de registre quedaran centrades al carril, hauran de ser classe D-400 amb marcat CE, superfície amb relleu antilliscant, insonoritzada al pas dels vehicles i amb articulació que garantissis facilitat d'obertura. Situar-les fora de la rodada dels vehicles.

b.2.9) El manteniment en bon estat de les tapes anirà a càrrec del sol·licitant, així com la seva reposició i les responsabilitats que puguin sobrevenir a conseqüència de la seva instal·lació a la calçada.

b.2.10) El remogut o recreixement de les esmentades arquetes o pous, en cas que per part d'aquest Departament s'hagin de dur a terme obres de futurs aglomerats, aniran a càrrec del sol·licitant.

b.2.11) S'haurà de reposar la senyalització horitzontal afectada per les obres, inclosa la part embrutada i un mínim de cinc (5) metres a cada costat de la síquia amb pintura que compleixi els requisits de característiques físiques i de durabilitat del apartat 700.3 del PG3.

b.2.12) S'haurà de tindre la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

b.3. Depenent del gàlib vertical i horitzontal lliure del pas inferior es pot estudiar la possibilitat del seu traçat penjat o sobre el terra de l'estructura.

c. Sobre els creuaments a la carretera Ma-3440 PK 0+450 i Ma-3240 PK 0+110, s'hauran d'executar amb perforació horitzontal dirigida complint les següents condicions:

c.1) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

c.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

c.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària i fora del domini públic viari. 

c.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

c.5) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

c.6) Finalitzats el treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.”

6. Respecte al traçat de la línia d'evacuació des del parc solar fotovoltaic fins al punt de connexió en SE FV FENIX ENERGY per construir i considerant-lo d'interès general, tenim els següents casos:

6.1. S'informa desfavorablement autoritzar el traçat de la línia sobre el pont i vials de l'enllaç a la Ma-13 PK 31+900. S'haurà de modificar el projecte presentat conforme al punt 5 d'aquest informe.

6.2. D'acord amb l'article 31 de la Llei 37/2015, de 29 de setembre de Carreteres (BOE de 30 de setembre de 2015) i l'article 94 del Reglament General de Carreteres (BOE de 23 de setembre de 1994) les obres de canalització paral·lela es realitzaran fora de la zona de domini públic de la carretera i a una distància mínima de vuit (8) metres mesurats des de l'aresta exterior de l'explanació. Per tant, per a carreteres de quatre o més carrils, donat que el domini públic viari del punt 1 d'aquest informe, tota la canalització paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes, hauran de situar-se més enllà de vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. Com que el domini públic viari

del vial de servei és fins al tancament de paret i pals i reixeta existent, el traçat de la línia soterrada es farà per l'últim metre de l'esmenat domini públic del tram del vial de serve i.

7. Respecte al traçat de la línia d'evacuació des del parc solar fotovoltaic fins al punt de connexió en SET Inca tenim els següents casos:

7.1 D'acord amb l'article 33.3.e bis de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per als casos de carrils per a la circulació de bicicletes es podrà autoritzar excepcionalment l'ocupació del subsòl de la zona de domini públic per a la implantació d'infraestructures de servei públic relacionades amb l'epígraf anterior a partir del primer metre de l'aresta d'esplanació del carril per a la circulació de bicicletes. Per tant, per a carrils bici o vials de serveis, donat que el domini públic viari s'estableix segons l'apartat 1 d'aquest informe, tota la canalització soterrada paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà d'un (1) metres de l'aresta d'esplanació del vial de servei o del carril per a la circulació de biciclete s i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. Com que el domini públic viari del vial de servei és variable, el traçat de la línia soterrada es farà per l'últim metre de l'esmenat domini públic del tram del vial de servei. Aquesta condició es d'aplicació al tram 4 a 6 del traçat d'evacuació projectat. 8. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de .»

- Informe favorable de l'Ajuntament d'Inca (Exp. 10809/2022), amb condicionants: 

«que no es determina cap tipus de cautela patrimonial a la zona prospectada. En conclusió, vist les consideracions abans transcrites, no es veu inconvenient per a la tramitació del projecte per a la instal·lació de una parc fotovoltaic als terrenys proposats, sempre que es compleixen les condicions i prescripcions que determinin la Direcció General d'Energia, així com la Comissió Balear de Medi Ambient i les següents determinades del present informe:

- Presentació del projecte tècnic definitiu que afecti al municipi d'Inca amb el pressupost detallat respecte a les actuacions que afectin a aquest municipi.

- Liquidació de les taxes i ICIO previst a les ordenances municipals.

- En el cas d'afectar el projecte al traçat dels terrenys considerats camins públics rurals, hauran d'ésser objecte de nova pavimentació, una vegada finalitzada les obres de canalització realitzades pel promotor de la instal·lació fotovoltaica.»

- Informe del Departamento de Mantenimiento de Líneas de Redexis Red Eléctrica (Exp. 05IL22006), que indica: 

«- En cuanto a la planta solar y a la subestación Son Vivot, les comunicamos que Red Eléctrica no presenta oposición a las mismas al no existir afecciones a instalaciones propiedad de Red Eléctrica. 

- En cuanto a la línea subterránea de evacuación, les comunicamos que, según la documentación recibida, puede resultar afectada la línea eléctrica a 66 kV Inca-Sa Pobla, propiedad de Red Eléctrica.

Por si fuera de su interés, les comunicamos que, tanto el número de apoyo como el código de la línea de Red Eléctrica, están indicados en una placa de color azul colocada en uno de los montantes de la línea, en una etiqueta con código de barras o directamente indicado en una de las peanas.

Les rogamos se tenga en cuenta esta instalación en el proyecto de referencia, considerando que cualquier afección deberá estar conforme al Real Decreto 1955/2000 y al Reglamento sobre Condiciones Técnicas y Garantías de Seguridad en Líneas Eléctricas de Alta Tensión aprobado en Real Decreto 223/2008.  Respecto a la posible afección a los apoyos de la línea, les informamos que deberán tener en cuenta las siguientes consideraciones:

• La resistencia de difusión de la puesta a tierra de los apoyos situados en zonas frecuentadas no será superior a 20 ohmios, y si los apoyos están situados en zonas de pública concurrencia, además de no superar ese valor, será obligatorio el empleo de electrodos de difusión o tomas de tierra en anillo cerrado. En el caso de que su intervención, cambiase la clasificación del tipo de apoyo según su ubicación, deberán notificarlo a Red Eléctrica para acometer las acciones pertinentes.

• Los movimientos de tierra que se realicen en el entorno de los apoyos deberán efectuarse a una distancia suficiente que garantice la estabilidad de los mismos. En la mayoría de los casos, no existirá afección a más de 25 metros de la parte más próxima del apoyo. En caso de requerirse algún tipo de excavación o movimiento de tierras a una distancia inferior, se solicitará conformidad previa a Red Eléctrica. En cualquier caso, se adoptarán las medidas para garantizar la estabilidad de los taludes, evitando la erosión, lavado o desmoronamiento.

• Respecto a la instalación de posibles conducciones bajo tierra (agua, gas, etc.) les recomendamos que ninguna canalización subterránea diste menos de 20 m a la pata más desfavorable del apoyo para que, de esta forma, quede asegurada la no interferencia de dichas canalizaciones con el sistema de puesta a tierra del apoyo, y se minimicen los posibles efectos derivados del drenaje de sobretensiones al terreno a través de dicho sistema de puesta a tierra.

Cualquier actuación en la zona de influencia de la línea debe garantizar la servidumbre de paso aéreo de energía eléctrica con el alcance que se determina en la Ley 24/2013 de 26 de diciembre, del Sector Eléctrico, y el Real Decreto 1955/2000 que, entre otros requisitos, establecen el derecho de paso o acceso para atender al establecimiento, vigilancia, conservación, reparación de la línea eléctrica y corte de arbolado, si fuera necesario.»

- Informe favorable del Servei de Protecció d'Espècies (VALIB núm.43705 de 07/12/2023), que conclou:

«Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7, parcel·les 235, 659, 690 d'Inca.»

- Informe favorable del Serveis Tècnics d'Urbanisme del Consell de Mallorca (Exp. 904123C, de 04/10/2023) amb condicionants:

« Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, informem favorablement la proposta sempre que es tinguin presents les condicions i observacions següents:

1) Cal estudiar més acuradament l'efecte acumulatiu dels parcs fotovoltaics propers, existents i en tramitació, per tal d'establir la idoneïtat de la ubicació proposada, la idoneïtat de la dimensió proposada així com la necessitat o no d'incloure més mesures correctores per tal de reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

2) Cal definir una única línia de connexió, detallar el traçat de la línia de connexió i la subestació elèctrica on connecta.

En definir el recorregut de la línia d'evacuació, seria convenient no travessar per parcel·les privades i travessar només per camins, carreteres o parcel·les de domini públic, tenint en compte si aquestes infraestructures tenen algun grau de protecció, discorren per diferents municipis i són necessaris informes previs per a l'execució d'obres. En aquest sentit, si la línia d'evacuació, transcorre pel camí vell d'Artà a Lluc s'haurà de tenir cura del ferm dels camins i amb el soterrament i canalització de les infraestructures s'haurà de vigilar que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí.

Ara bé, en allò relacionat amb els sistemes generals viaris i de comunicacions, s'estarà amb el que determini l'Administració competent en la matèria. 

3) Cal detallar l'amplada de la barrera vegetal proposada que, tenint en compte l'elevada visibilitat del parc en el pla proper i tenint en compte la superfície d'ocupació total del parc (18,5 Ha), seria convenient que tingués una amplada mínima de 5m.

Així mateix es fan les observacions següents:

4) Per tal d'evitar la substitució progressiva de les explotacions i terrenys agrícoles per instal·lacions de producció d'energia renovable, d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre, de 2021, seria convenient ampliar la superfície de plantació agrícola proposada com a compensació de l'ocupació del sòl rústic per a la instal·lació d'energia renovable. No obstant, en allò referent a agricultura, s'estarà amb allò que determini l'Administració competent en la matèria.

5) Per tal de millorar la integració paisatgística i per tal de mantenir els elements etnològics existents: ( parets de pedra) seria convenient adaptar la forma d'implantació dels panells al parcel·lari rústic existent.

6) Per tal d'aprofitar les traces preexistents: camins existents o límits parcel·laris (parets), seria convenient modificar el traçat dels vials interiors del parc. Per exemple, el traçat del camí existent a la parcel·la 235 (direcció nord-sud) i el traçat de la paret que confronta la parcel·la 659 amb la parcel·la 235.

7) Per tal de dividir la superfície d'implantació en parcs més petits i reduir així l'impacte paisatgístic i ambiental del conjunt, seria convenient introduir barreres vegetals a l'interior del parc (per exemple en el límit dels vials interiors).

8) Seria convenient trasplantar els arbres existents que s'hagin d'eliminar (els més viables), a les noves barreres vegetals perimetrals o a la resta de parcel·les, segons les mesures proposades a l'EIA.

9) En definir el recorregut de la línia d'evacuació, seria convenient no travessar per parcel·les privades i travessar només per camins, carreteres o parcel·les de domini públic, tenint en compte si aquestes infraestructures tenen algun grau de protecció, discorren per diferents municipis i són necessaris informes previs per a l'execució d'obres. En aquest sentit, si la línia d'evacuació, transcorre pel camí vell d'Artà a Lluc s'haurà de tenir cura del ferm dels camins i amb el soterrament i canalització de les infraestructures s'haurà de vigilar que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Ara bé, en allò relacionat amb els sistemes generals viaris i de comunicacions, s'estarà amb el que determini l'Administració competent en la matèria..»

- Informe desfavorable de l'Ajuntament de Selva (Exp. 74/2013, de 04/10/2023) que indica:

«1. INFORMAR DESFAVORABLEMENT la declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del parc fotovoltaic Son Vivot de 21.391,5 kWp, ubicat al polígon 7 parcel·les 235, 659, 690 d'Inca (RE030/22) per falta de justificació dels requisits establerts per al Llei 14/2019, de 29 de març, de Projecte industrials estratègics dels Illes Balears ni l'excepcionalitat d'ubicació en sòl rústic..»

4. Consideracions tècniques

1. A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona, un inventari ambiental, on es descriu el medi físic i biòtic (ubicació, atmosfera i clima, fisiografia, geologia, hidrologia superficial i subterrània, litologia,  usos de sòls i APR, paisatge, flora, fauna, espais protegits, paisatge i patrimoni), i el medi socioeconòmic (demografia i economia, consum elèctric de Bunyola, infraestructures energètiques i xarxa viària). 

Segons el PTI de Mallorca, els terrenys on es situarà el parc fotovoltaic estan majoritàriament en sòl rústic general (SRG) amb una petita part de la parcel·la 235 que està situada dins la categoria d'Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H), ambdues categories corresponents a sòl rústic comú. Segons el planejament municipal les parcel·les tenen una qualificació de sòl rústic agrícola ramader trobant-se en la zona de paisatge no protegit.

Atès que la instal·lació ocuparà més de 10 ha es troba classificada com a tipus D i es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica ambiental i territorial alta d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètic.

Tot i que el PDSEIB estableix a l'article 36 que les instal·lacions fotovoltaiques de tipus D s'han de tramitar per via de la declaració d'interès general, en aquest cas, al document ambiental estratègic estableix que l'aprovació es tramita com a projecte industrial estratègic i d'acord amb l'article 4 de la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears, «1. La declaració de la inversió com a projecte industrial estratègic té els efectes següents: 

...d) Només en els supòsits de projectes d'implantació d'energies renovables, la declaració d'interès general. “...

No s'ha trobat a la documentació el BOIB de la publicació de l'Acord del Consell de Govern pel qual es declara el projecte industrial d'interès estratègic.

2. Entre els impactes positius durant la fase d'execució del projecte, s'han de destacar els impactes sobre el clima i el canvi climàtic (s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 4553,27 tones). Així, el projecte afavoreix la descarbonització de l'illa i s'emmarca dins els objectius de reducció d'emissions establerts a l'article 12 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i dins els objectius de la Directiva (UE) 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell d' 11 de desembre.

3. Segons decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, Instal·lacions de tipus D, aquelles amb una ocupació territorial superior a 10 ha. D'acord amb el punt 5 de la Instrucció 2/2021 el Servei d'Agricultura podrà emetre un informe favorable als projectes que vagin acompanyats de mesures de complementarietat o compensació en el supòsit que la instal·lació del parc fotovoltaic se situï a parcel·la les qualificades de qualsevol de les categories agronòmiques determinades sempre que presentin un projecte de complementarietat que tingui un caràcter innovador. El Servei d'Agricultura (exp. PFV-18/2022_RE030/22) va emetre informe  Informe favorable el 09 de febrer de 2023, condicionat a que des de el primer any d'activitat del parc fotovoltaic la càrrega ramadera sigui de 120 unitats així com la instal·lació dels 35 eixams d'abelles projectat

La instal·lació s'ubica amb la seva totalitat a terrenys classificats com SRG (Sòl Rústic General), d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, i àrees de planejament coherent supramunicipal (SRG-2) al PGOU d'Inca en aplicació de les normes 23 i 24 del PTM, i, a més, d'acord amb la nstrucció 2/2021, les parcel·les se classifiquen amb el Nivell 3,  que pertany a sòls amb un valor agrari alt.

A la memòria agronòmica emesa per l'enginyer agrícola Sr. Antoni Sans Canellas, col·legiat núm. 2569 del Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Llevant, la substitució de la producció agrària seriosa de cultiu de garrofers en secà, suposant per a tota la superfície de 22,45 Ha una 0,31 UTA. aquesta superfície, amb els garrofers actuals, correctament cuidats, s'obtindrien uns 15.000-20.000 kg de garrofa anuals, que equivalen a uns ingressos d'uns 805-825 €/Ha i si considerem els marges bruts previstos en aquest cas, sense tenir en compte els ingressos procedents de subvencions, serien de 225 €/Ha, però la situació actual no permet l'obtenció d'aquests ingressos, ja que requereixen una poda de manteniment i un correcte maneig del sòl que no es realitza a l'actualitat. Les mesures de complementarietat o compensació d'aquesta extensió de garrovers será per la producció de carn ecològica i mel amb un augment del marge brut de l'explotació dels actuals 4.303 € als 5.620 € i 0,98 UTA segons la següent descripció: 

-Aprofitament de les pastures que estiguin a l'interior del parc, mitjançant pastissos permanents en rotació en termini mimin de 60 dies i permanença de 4 dies, dividint els terrenys del parc en 16 recintes (amb xarxa ramadera). Es farà un contracte de col·laboració amb el SAT Son Jover que té una explotació ecològica amb arrels autòctons de boví i caprí. Es proposa un projecte de complementarietat mitjançant l'augment de la càrrega ramadera amb 120 ovelles vermelles mallorquines per la producció de carn ecològica.

- Destinar una zona dels terrenys que ocuparà el parc a l'activitat d'apicultura (500m2) amb 35 eixams d'abelles, mitjançant un acord amb l'apicultor M.M.C per a la seva gestió. A més per facilitar l'activitat de les abelles es plantaran mel·lífers a tota la barrera vegetal i a una zona d'1 Ha.

- Introducció del regadiu a la finca amb la connexió a un punt de reg per tal de formar part de la comunitat de regants d'Inca.

4. La zona nord es troba limitada al nord a una zona APR d'incendis per la qual cosa cal tenir en compte aquest risc tant a la fase de construcció com a la de funcionament.

D'acord amb el document del projecte tècnic, és d'aplicació el Reglament de Seguretat contra incendis en establiments industrials, aprovat mitjançant el RD 2267/2004, de 03 de desembre, i les instruccions 14 i 15 del Reglament d'Alta Tensió RD 337/2014, de 09 de maig, d'instal·lacions elèctriques d'interior i exterior respectivament. De l'aplicació d'aquestes, les mesures establertes al projecte serien:

- El parc solar disposarà d'una zona de reculada entre les estructures dels panells solars i la tanca, de 5 metres. Aquesta zona, igual que la resta del parc, es mantindrà permanentment desbrossada, mitjançant mètodes mecànics o animals, i lliure d'elements combustibles, i actuarà com a tallafocs. Vegeu documentació gràfica.

- L'accés fins al parc fotovoltaic es fa per un vial amb prou capacitat per poder accedir-hi mitjançant un camió de bombers.

- Els elements elèctrics són intrínsecament segurs, els quadres elèctrics d'intempèrie seran de protecció IP65 o superior i estaran realitzats amb materials autoextingibles, no propagadors de flama, igual que el cablatge emprat.

- Tots els conductors elèctrics es contemplaran sota el compliment de la norma UNE-EN 603321, la qual indica que els conductors no continguin cap compost propagador de flama, amb la norma UNE-EN 60754, la qual indica que el conductor es trobe lliure d'halògens, la norma UNEEN61034, que indica que hi hagi una baixa emissió de fums i la UNE-EN 60754-2, que indica una baixa emissió de gasos corrosius.

- A cada centre de transformació, s'ubicarà un dipòsit estanc de recollida de líquid dielèctric, assegurant que no hi hagi cap vessament cap a l'exterior.

- Es disposaran sistemes manuals d'extinció (extintors) de CO2 o pols en sec juntament amb els principals quadres elèctrics, a més d'un extintor d'eficàcia mínima 89B, a una distància màxima de 15 metres, a cadascun dels centres de transformació, de la subestació elèctrica i del centre de control.

A l'informe favorable del Departament d'Emergències del 17 de novembre de 2022, exp. SP_72_100/2022 ISP_112/2022, només s'indicava que seria necessari tenir en compte el risc d'incendi forestal de la parcel·la 690 i incorporar les mesures adients de protecció envers aquest risc que indica la normativa sectorial, si s'escauen, sense especificar les condicions concretes, que el promotor desenvolupa en les explicacions anteriors.

5. Si bé la instal·lació s'ubica amb la seva totalitat a terrenys classificats com SRG (Sòl Rústic General), d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca, i àrees de planejament coherent supramunicipal (SRG-2) en aplicació de les normes 23 i 24 del PTM, el PGOU d'Inca, es troba a menys de 100 metres d'un Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI)  i una Àrea Natural d'Especial Interès d'Alt Nivell de Protecció (AAPP) Puig de Santa Magdalena.

L'anàlisi d'incidència paisatgística, que s'ha realitzat a un àrea d'influència a les conques visuals dins un radi 3 km,  permet situar dins el pla mitjà (500-1.500 m) el mirador i Ermita del Puig de Santa Magdalena amb una cota de 290 metres d'altura. De un total de 3.479,609 hectàrees de superfície analitzada (superfície terrestre acollida per la circumferència de 3 km de ràdio des de la zona d'implantació), el parc solar serà visible des de 359,500 ha, que es tradueix en un percentatge de visibilitat d'un 10,33% de tot el territori. 

Una de les mesures de correcció de l'impacte incorporat al document ambiental estratègic, és la creació d'una barrera vegetal que a curt i mitjà termini arribi a 4 metres d'alçada (altura de les plaques és de 3,29 metres). Encara així, aquesta tendrà té una  efectivitat prevista molt limitada al reduir l'impacte només en un 1,23% (42,86 Ha) degut a la morfologia del terreny, on predominen zones altes inclòs el Puig de Santa Magdalena.

6. La línia elèctrica de connexió la subestació elèctrica d'Inca, situada a uns 5.100m de l'àrea del projecte, serà completament soterrada per camins existents, sense discorre per dins espais protegits o afectar a elements catalogats.

7. Al DAES el promotor fa una descripció i valoració dels impactes prevists. Així mateix, per cada un dels possibles impactes es descriuen les mesures correctores, i s'estableix un Pla de Vigilància Ambiental per al seu seguiment.

Durant la fase de construcció determina com a impactes: el desbrossament i retirada de terra vegetal (reubicada en la mateixa parcel·la) per a l'excavació de zajals per al cablejat i cimentació de les limitada per a instal·lació de les casetes prefabricades, col·locació de les estructures de suport de les plaques fotovoltaiques, construcció de les infraestructures auxiliar, valladí perimetral, generació de residus 

Durant la fase de funcionament: ocupació del territori i operacions de manteniment

Durant la fase de desmantellament: generació de residus de demolició, elèctrics, metàl·lics, i panells fotovoltaics. Indica que els residus seran gestionats segons la seva naturalesa i per un gestor autoritzat, i que acondicionarà el terreny a la seva situació de no-intervenció per a la recuperació de l'ús tradicional.

Com a receptors de l'impacte s'identifiquen 10 al medi abiòtic (R1: Qualitat atmosfèrica, R2: Nivell acústic, R3: Recursos edàfics, R4: Recursos hídrics) al medi biòtic (R5: Comunitats vegetals, R6: Comunitats animals) i medi antròpic (R7: Paisatge, R8: Economia local, R9: Població i R10: Agricultura i ramaderia). D'aquest es consideren positius el R1 a llarg termini i el R8 , R9 i R10. Com a negatius només a la fase de construcció son els impactes en el medi abiòtic i biòtic, mentre que els impactes negatius a llarg termini durant la fase de funcionament serien els del medi antròpic. Com a mesures correctores dels impactes a llarg termini, el document ambiental inclou. Tots ells es determinen com a moderats amb l'aplicació de les mesures de correcció descrites al DAES.

CONCLUSIÓ 

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del  Parc Fotovoltaic Son Vivot, polígon 7, parcel·la 235, 659 i 690, del terme municipal d'Inca, promogut per ENEL GREEN POWER ESPAÑA S.L., atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures correctores i preventives previstes a l'Estudi d'Impacte Ambiental signat signat per per Sr. Daniel Ramon  en representació de Podarcis Consultores i Auditores  en setembre de 2022, i la memòria agronòmica emesa per l'enginyer agrícola Sr. Antoni Sans Canellas, col·legiat núm. 2569 del Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms de Llevant, i els següents condicionants:

1. -Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar els condicionants inclosos a la present Declaració d'Impacte Ambiental.

2.- A la fase d'obres, durant la realització de les rases, s'han de prendre mesures per tal d'evitar la caiguda accidental de fauna, raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, es disposaran de llistons per permetre la seva sortida i es faran batudes diàries per alliberar els animals que hagin pogut caure. Així mateix, a la fase d'obres, les rases s'executaran per trams, minimitzant el temps entre obertura i tancament.

3.- El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

4.- Tant la fase de construcció com la fase de desmantellament s'han de fer fora de l'època de reproducció de les aus que hi són presents. És a dir, s'haurien de fer preferentment en el període comprès entre setembre i març i les activitats de desbrossament entre setembre i gener.

5.- S'han de fer inspeccions visuals dins les parcel·les de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, s'haurà d'avisar a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat fins que venguin a inspeccionar-lo.

6.- Respecte als elements arboris existents, trasplantar en la mesura del possible els arbres existents més viables a les noves barreres perimetrals o a les àrees de les parcel·les no dedicades al parc fotovoltaic. Així mateix, es plantarà el mateix nombre d'arbres que s'hagin eliminat, a la resta d'hectàrees. Al seguiment del pla de vigilància ambiental es concretarà la descripció de les mesures dutes a terme en aquest sentit.

7.- En el cas que els condicionats i obligacions relacionades amb el punt anterior es compleixin en finques distintes de l'afectada pel projecte, s'adoptaran les mesures escaients per garantir la seva vinculació amb el projecte amb les pertinents inscripcions registrals.

8.- Les obres es realitzaran fora de l'època de risc d'incendis i es prendran les mesures establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret l'article 8.c.

9.- Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o ser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

10.- La neteja dels panells fotovoltaics s'ha de fer, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. En el cas d'haver d'utilitzar productes químics, es recollirà i reutilitzarà la totalitat del producte contaminant utilitzat a cada panell.

11.- Per tal de millorar la integració paisatgística es mantindran en la mesura de possible els elements etnològics existents (parets de pedra).

12.- S'han de complir els condicionants proposats en l'informe conjunt del Servei Tècnic d'Urbanisme i del servei d'Ordenació del Territori del CIM referents a la integració paisatgística: «Cal incorporar a les edificacions destinades a centres transformadors les condicions recollides a la Norma 22 del PTIM referents a la integració paisatgística i ambiental, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir l'aparença industrial de les edificacions, millorant així la seva integració paisatgística en l'entorn proper: coberta inclinada amb teula àrab, acabats de façana de pedra o pintat color ocres terra.».

Es recorda:

- Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: "Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries".

- La present declaració d'impacte ambiental favorable no avalua la fase 2 del sistema d'emmagatzematge d'energia per bateries, la qual haurà de disposar d'un projecte que estarà sotmès a un nou procediment d'avaluació d'impacte ambiental.

- Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»

(Signat electrònicament: 7 de maig de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)