Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SÓLLER

Núm. 287505
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord de Ple de data 14 de març de 2023, es va aprovar inicialment l'ordenança reguladora de la neteja viària i recollida de residus urbans.

Finalitzat el període d'exposició pública, i atès que no s'ha presentat cap reclamació, objecció u observació, s'entén definitivament aprovat l'acord provisional.

De conformitat amb el que disposa l'article 70.2 de la LBRL i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 13 de juliol, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica a continuació el seu text íntegre:

ORDENANÇA REGULADORA DE LA NETEJA VIÀRIA I RECOLLIDA DE RESIDUS URBANS

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Exposició de motius

Són objectius prioritaris d'aquest consistori la gestió correcta dels residus generats al municipi, basada en criteris de sostenibilitat, així com el poder disposar d'un entorn net i saludable per a tots els ciutadans i ciutadanes i per als seus visitants.

L'article 45 de la Constitució Espanyola diu: ‘Tothom té el dret a disposar d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, i té el deure de conservar-lo. Els poders públics vetllaran per la utilització racional de tots els recursos naturals, a fi de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, amb el suport de la indispensable solidaritat col·lectiva. La llei fixarà sancions penals o, en el seu cas, administratives, per a qui violi el què es disposa a l'apartat anterior i establirà l'obligació d'aquest de reparar el dany causat'.

Pel que respecta als residus, l'esperit de la legislació determina: primer, que cal minimitzar el residu a generar; segon, reutilitzar els residus generats; tercer, reciclar els no reutilitzables; i, per últim, els no reciclables han de tenir un tractament adequat a la seva naturalesa i el cost derivat de la gestió dels residus l'ha de suportar aquell que els generi.

Pel que respecta a la neteja viària, l'objectiu que regeix aquesta ordenança és el de considerar un dret del ciutadà el disposar d'un entorn net i delimitar els seus deures en aquest aspecte, per respecte al conjunt de la ciutadania, a l'hora que delimitar les competències en neteja viària que pertoca als serveis municipals de neteja. Un altre aspecte important és donar solució a les diferents causes d'embrutiment del municipi de manera que delimita les responsabilitats dels autors o empreses responsables. Mitjançant aquesta ordenança es regula la neteja dels carrers i espais públics.

Amb els mateixos objectius, el Consell de Mallorca ha aprovat un Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA) que estableix un marc d'obligat compliment per a la seva adequada gestió. Així mateix, s'atendrà al disposat a la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta ordenança té per objecte regular les condicions en què l'Ajuntament ha de prestar i l'usuari ha d'utilitzar el servei de recollida de residus municipals i altres residus, la gestió dels quals correspongui als ens locals. També és objecte de regulació la neteja de la via pública efectuada per l'Ajuntament, d'acord amb la competència local i els serveis atribuïts en la llei 7/1985, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Així doncs es regulen, dins el terme municipal de Sóller, les següents activitats:

a) La neteja viària.

b) La recollida de residus domèstics.

c) Les recollides sectorials de residus especials.

2. Als casos no regulats en la present ordenança, però que, per les seves característiques poguessin estar compresos en el seu àmbit, s'hi aplicaran, per analogia, les normes d'aquesta que guardin similitud amb el cas vist.

Article 2. Marc legal

Les competències de les entitats locals en matèria de residus estan establertes en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats en el seu article 12.5, i en l'article 12 de la Llei 8/2019 de Residus i Sòls Contaminats de les Illes Balears especificant el que disposen els articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

En vista de la previsió anterior i, en particular, en l'exercici de les competències legalment atribuïdes a aquest Ajuntament, cal aprovar una ordenança municipal sobre la recollida de residus i la neteja i conservació de la via pública.

Article 3. Denúncia i acció pública

1. Denúncia. La denúncia per incompliment d'aquesta ordenança podrà ser formulada per qualsevol persona física o jurídica de les següents formes:

  • Mitjançant comunicació amb els serveis de la Policia Local.
  • Mitjançant comunicació amb l'Ajuntament a través d'un escrit presentat en el registre general d'entrada.
  • Per mitjans telemàtics que poden ser posats a disposició de l'usuari per l'ajuntament.

2. Acció pública. L'Ajuntament, d'ofici o a petició d'un interessat, emprendrà les actuacions administratives oportunes per garantir i exigir el compliment del que disposa aquesta norma.

Article 4. Competències municipals

L'Ajuntament haurà de:

a. Prestar, directa o indirectament, els serveis de neteja i recollida que es tracten a aquesta ordenança, en els termes prevists en la mateixa i d'acord amb els esquemes organitzatius i tècnics que es considerin oportuns en cada moment.

b. Exercir el control, com a mesura per prevenir i/o sancionar les accions que afectin negativament als serveis anteriors. L'Ajuntament pot obligar als infractors a reparar els desperfectes, sense perjudici d'imposar sancions.

c. Atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans del municipi.

d. Promoure accions ciutadanes que ajudin a la millora de la prestació del servei. L'Ajuntament ha d'afavorir les accions en matèria de neteja pública desenvolupades pels particulars per iniciativa pròpia, i que s'orientin a millorar la qualitat de vida de Sóller.

e. Realitzar subsidiàriament els treballs de neteja que segons l'ordenança hagin d'efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i amb l'imputació del cost dels serveis prestats.

f. Establir, a través de les seves ordenances fiscals, les taxes que hauran d'abonar els usuaris com a contraprestació als serveis de neteja viària i recollida de residus, regint-se aquesta relació pel Real Decret Legislatiu 2/2004, per el qual es regula el text refós de la la Llei 10/1988, de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals i per la normativa que la desenvolupa.

g. Promoure la minimització dels residus i de la seva perillositat, la reutilització i la recollida selectiva de les diferents fraccions residuals, així com regenerar els espais degradats per les descàrregues incontrolades.

Article 5. Drets i deures dels usuaris

Tenen la condició d'usuaris dels serveis municipals tots els veïns i altres persones físiques domiciliades en el municipi de Sóller, i les persones físiques o jurídiques titulars de qualsevol tipus d'establiment professional, comercial, industrial o de serveis situat en el terme municipal.

Tots aquests tenen els següents drets i deures:

a. A disposar d'un bon servei de recollida de residus i de neteja viària.

b. A tenir els contenidors i el seu contorn en bon estat de neteja.

c. Al manteniment i a la millora dels nivells de medi ambient i de qualitat de vida exigibles d'acord amb l'ordenament vigent i amb aquesta ordenança.

d. A la informació ambiental, en els termes que estableix la legislació sectorial vigent que li és d'aplicació.

e. A denunciar les infraccions que tenguin coneixement en matèria d'abandonaments, recollida de residus i neteja viària, i l'Ajuntament les ha d'atendre i ha d'exercir les accions que calguin en cada cas.

f. A complir els preceptes d'aquesta ordenança i les normes complementàries de la mateixa que es dictin pels òrgans de govern municipal.

g. A mantenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi.

h. A procedir al pagament de les taxes previstes a l'ordenança fiscal, com a contrapartida a la prestació del servei de recollida i neteja viària.

i. A procedir al pagament d'aquelles despeses no incloses dins la taxa municipal que es derivin de la prestació de qualque servei per part de l'autoritat municipal.

j. A facilitar al màxim el reciclatge dels seus residus, portant-los al contenidor corresponent.

 

CAPÍTOL II NETEJA VIÀRIA

SECCIÓ PRIMERA

DISPOSICIONS GENERALS

Article 6. Objecte de la mateixa

1. La neteja de la via pública és la que l'Ajuntament realitza mitjançant la gestió directa o indirecta sobre els carrers del municipi i altres zones per a les quals té competència en aquesta matèria, com a conseqüència de l'ús comú general dels ciutadans.

2. Aquest servei comprèn, com a regla general, les següents actuacions:

a. La neteja de la xarxa viària pública (carrers, places, aceres, zones verdes, espais públics...) i la resta de mobiliari urbà (papereres, bancs...) destinats a l'ús comú dels ciutadans.

b. La recollida de residus procedents d'aquesta neteja viària pública, així com el buidament de les papereres.

Article 7. Competències en neteja viària

1. Correspon a l'Ajuntament, amb la freqüència que consideri més adient, la prestació dels serveis establerts a l'article 6.

2. Correspon als propietaris la neteja d'urbanitzacions privades, els patis interiors de cases, els solars i/o immobles, el tancament dels solars per tal d'evitar abocaments incontrolats, seguint les ordenances i directrius que, amb caràcter general, estableixi l'Ajuntament. En el cas de copropietat dels elements esmentats, la responsabilitat de netejar correspon solidàriament a tots els titulars.

3. L'Ajuntament ha d'exercir el control i la inspecció de l'estat de neteja dels elements que són objecte de l'apartat anterior i pot obligar a netejar-los a la persona responsable. En el cas de l'incompliment d'aquestes obligacions, l'Ajuntament podrà procedir a l'execució subsidiària en els termes prevists a l'article 102 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

4. Les zones o vies d'ús públic de propietat particular han de mantenir un grau de neteja acceptable, d'acord amb les directrius de l'Ajuntament, qui n'exercirà la inspecció i podrà obligar als responsables a netejar-les, d'acord amb les instruccions que dictin al respecte els serveis municipals. No correspon a l'Ajuntament fer-se càrrec de la neteja d'aquests espais, tret del cas en què hi hagi algun acord o conveni específic.

Article 8. Prestació del servei de neteja viària

1. L'Ajuntament, directa o indirectament, durà a terme les operacions de neteja de les vies publiques, en l'horari i freqüència que ell consideri adient.

2. Els treballs de neteja efectuats a la via publica es faran amb productes homologats o que no tinguin efectes negatius sobre el medi ambient i les persones.

3. Per facilitar la neteja de les voreres o neteges especials, l'Ajuntament podrà establir senyals vials on es prohibeixi l'aparcament en els dies i hores establerts.

4. L'Ajuntament posa a disposició dels ciutadans les papereres del municipi, per dipositar-hi deixalles sòlides en petit format, com papers, embolcalls o similars. Els materials grans i el fems domiciliari hauran de ser objecte de lliurament ordenat, segons regula aquesta ordenança.

 

SECCIÓ SEGONA PREVENCIÓ DE LA BRUTÍCIA

Article 9. Obligacions i prohibicions específiques sobre la neteja viària

1. Queda prohibit:

a. Abocar a la via pública cap tipus de residu en estat sòlid, líquid o gasós, susceptible de produir danys en els paviments o afectar a la integritat i seguretat de les persones i de les instal·lacions municipals de sanejament i depuració. Els residus sòlids dels vianants de petit format, com papers, llosques... han de ser dipositats a les papereres o recipients instal·lats per a tal finalitat.

b. Dipositar coets, cigarretes, puros i llosques, brases i, en general, qualsevol altre tipus de material encès o inflamable en papereres i contenidors de la via pública.

c. Tirar cap tipus de residu a terra des dels vehicles, ja estiguin en marxa o aturats.

d. Espolsar robes i estores a la via pública des de finestres, balcons, terrasses.

e. Col·locar cartells de publicitat o similars, i molt especialment en els arbres, façanes, contenidors i papereres.

f. Tirar a la xarxa viària els residus resultants de podar o netejar jardins, patis o terrasses.

g. Escopir i satisfer necessitats fisiològiques que suposin embrutar la via pública (com per exemple orinar, defecar... als espais públics).

h. Realitzar qualsevol tipus de grafits, pintades o qualsevol altra expressió gràfica a les instal·lacions, objectes o espais d'ús públic, sense l'autorització expressa de l'Ajuntament. Els agents de l'autoritat podran retirar o intervenir els materials o mitjans utilitzats en aquests casos.

i. L'estacionament de vehicles davant de les zones de contenidors.

j. Abandonar mobles, estris, electrodomèstics o similars en espais públics.

k. Dipositar residus fora dels contenidors.

l. Dipositar en els espais públics qualsevol tipus d'enderroc o de residus de construcció, remodelació o demolició.

m. Banyar o netejar animals, roba o altres objectes en fonts i estanys públics. També està prohibit netejar els animals a les dutxes i banys de les platges i zones de bany.

n. La manipulació de papereres, contenidors o altres elements de contenció de residus per part de persones alienes al servei de gestió corresponent i, en concret, qualsevol actuació que provoqui brutícia a l'espai públic o qualsevol acte que produeixi el deteriorament d'aquests elements, així com el seu desplaçament.

o. Dipositar bosses de fems domiciliàries a l'interior de les papereres.

p. Fer foc a l'espai públic, excepte en els casos en què es disposi d'autorització expressa.

q. L'abandonament de vehicles, d'embarcacions i altres elements nàutics a la via pública i/o obstaculitzar-ne la neteja.

r. Dutxar-se a fonts i estanys públics.

Article 10. Reparacions de vehicles i maquinària

1. Està prohibit realitzar reparacions o muntatges de vehicles a la via pública i utilitzar-la com a zona d'emmagatzematge de materials o productes de qualsevol tipus.

2. Es prohibeix rentar i netejar els vehicles a les vies públiques.

Article 11. Transport, càrrega i descàrrega de vehicles

1. Les operacions de càrrega i descàrrega per part de distribuïdors, repartidors o proveïdors realitzades a l'espai públic es realitzaran sense embrutar-lo. En cas contrari, els que condueixin els vehicles que realitzen aquesta activitat i, alternativament, en aquest ordre, les persones o entitats titulars de l'activitat de transport, o els establiments o finques per als quals es realitzi la càrrega i descàrrega, estan obligats a netejar les voreres i carreteres que s'hagin embrutat durant l'operació i a retirar els residus abocats de l'espai públic.

2. En cas d'incompliment d'aquesta obligació, els serveis municipals competents han de dur a terme la neteja de la zona afectada subsidiàriament i han d'imputar a les persones o entitats responsables les despeses de l'esmentada operació, sense perjudici de les sancions que es puguin imposar.

3. Queden obligats a netejar els espais ocupats per vehicles de tracció mecànica els responsables dels establiments i indústries que els utilitzin per al seu servei habitual, en particular pel que fa a vessaments d'olis, greixos o productes similars.

4. Aquesta obligació afecta també els espais reservats per a l'estacionament de camions, furgonetes, autocars i similars, i són responsables de la neteja dels espais ocupats les persones propietàries o titulars.

5. La prestació del servei de transport en qualsevol de les modalitats, persones o coses, que impliqui la reserva d'estacionament en via pública, comporta l'obligació dels transportistes de mantenir en perfecte estat de neteja les zones específicament utilitzades per ells.

Article 12. Transport de mercaderies

1. Els propietaris i conductors de vehicles que transportin terra, runa, combustible, formigó, paper i cartró, envasos i residus plàstics, o qualsevol altre material susceptible de vessar, evaporitzar-se i desperdigar-se a la via pública, que pugui causar danys a tercers, tindran l'obligació de condicionar la càrrega de manera convenient i prendre les precaucions necessàries per evitar la seva caiguda.

2. De l'incompliment de l'apartat anterior serà responsable el propietari i el conductor del vehicle, quedant obligat a netejar el material vessat, i el tram de la via pública afectat, sense perjudici de les sancions corresponents.

3. En cas d'accident, bolcada o altres circumstàncies que puguin provocar el despreniment o abocament de la càrrega a la via pública i puguin generar riscos per a la seguretat viària, els respectius conductors hauran de comunicar-ho amb la màxima urgència a la policia municipal, que ho comunicarà al servei municipal de neteja i al departament de medi ambient.

Article 13. Abocaments d'aigua a la via pública

1. Es prohibeix l'abocament d'aigua procedent d'aparells de refrigeració o d'instal·lacions de qualsevol altre tipus.

2. Està prohibit abocar aigua de qualsevol tipus a la via pública, incloses les de neteja de vehicles, buidatge de piscines, etc.

3. El reg de les plantes situades en balcons i terrasses es farà evitant esquitxades o abocaments d'aigua a la via pública o als seus elements, havent de regar les plantes de 23 a 8h.

4. Els productors singulars de residus que posseeixen contenidors privats han de dur a terme sempre la neteja i manteniment a l'interior de la propietat privada, no podent abocar l'aigua de neteja a la via pública.

5. La neteja de terrasses o altres dependències tant en hotels o altres establiments com en propietats privades es realitzarà sense produir l'abocament d'aigua de neteja a la via pública, en espais públics o en altres immobles propers.

6. Està estrictament prohibit l'abocament d'aigües residuals a la via pública o en terrenys privats.

Article 14. Parades en la via pública

1. Els titulars de parades o de les activitats realitzades a la via pública tenen l'obligació d'adoptar les mesures adients per tal d'evitar embrutar, així com la de netejar la part de la zona afectada, incloent les parts estructurals i el mobiliari urbà, sense perjudici de l'ordenança municipal específica.

2. A aquests efectes instal·laran pel seu compte i al costat de la parada les papereres necessàries per preservar la neteja dels voltants; havent de retirar en bosses els residus allà dipositats per abocar-los en els contenidors de la zona.

3. L'autoritat municipal podrà exigir les accions de neteja corresponents o efectuar-les subsidiàriament a càrrec dels infractors, sense perjudici de les sancions que resultin aplicables.

Article 15. Dels diversos comerços

1. Els titulars de comerços o establiments diversos mantindran nets els elements integrants de les seves façanes.

2. A aquests efectes, la neteja dels mostradors, portes, veles o cortines dels establiments comercials es durà a terme de manera que, després, quedi neta la via pública.

Article 16. Platges

Està prohibit deixar qualsevol tipus de residu a les platges (burilles de cigarrets, envasos, paper, excrements d'animals, etc.). Les embarcacions o altres usuaris de la platja no podran dipositar les bosses de residus a les papereres de la platja, però si podran dipositar-les en els contenidors, sempre tenint en compte la capacitat disponible dels mateixos.

També està prohibit utilitzar sabons i/o xampús a les dutxes de les platges.

Article 17. Animals

1. Com a mesura ineludible, les persones que tenguin cans i altres animals procuraran evitar que facin les seves necessitats a la via pública. En cas de no poder evitar-ho, la persona que acompanya l'animal estarà obligada a recollir els excrements de l'animal mitjançant enginys o bolics adequats que hauran de dur ells prèviament i en cas que l'animal miccioni a la via pública, mobiliari, façanes, etc., el propietari haurà de regar la zona amb aigua i/o solució desinfectant amb la finalitat d'eliminar o reduir els efectes de l'orina. El propietari de l´animal i, en el seu cas, la persona que en aquell moment acompanya l'animal en seran responsables solidàriament.

2. Els excrements d'animals estan especialment prohibits en parcs infantils i altres zones d'assistència d'infants.

3. Està prohibida la neteja i condicionament d'animals a la via pública.

4. Està prohibit l'abandonament d'animals morts en vies o terrenys públics o privats.

5. Està prohibit l'ús de sofre o altres substàncies sòlides, encara que sigui triturat, com a repel·lent per a cans i altres animals.

6. Està prohibit dipositar menjar d'animals a la via pública a excepció dels llocs expressament autoritzats.

Article 18. Esdeveniments públics o privats

1. Per a esdeveniments culturals, esportius, d'entreteniment, festius, etc., on es generi puntualment una gran quantitat de residus municipals i no es pugui retirar segons el sistema habitual, els organitzadors hauran de garantir la correcta gestió dels residus previstos. En tot cas, es comunicaran a l'Ajuntament i s'especificaran les condicions i mecanismes de recollida.

2. L'Ajuntament pot exigir a l'organització una fiança per l'import previsible de les operacions derivades de la celebració d'aquest esdeveniment. Si l'espai ocupat i el d'influència es troben en perfectes condicions de neteja, es retornarà el dipòsit. En cas contrari, se'n descomptarà l'import de les tasques extraordinàries realitzades.

3. Si, com a conseqüència directa d'un acte públic o privat, es deteriora la via pública o el seu mobiliari, respondran els organitzadors o promotors, que estaran obligats a pagar les despeses de substitució sense perjudici de la penalització corresponent.

 

SECCIÓ TERCERA OBRES I CONSTRUCCIONS EN LA VIA PÚBLICA

Article 19. Objecte

Es consideren residus de construcció-demolició els definits a la categoria 17 del Catàleg Europeu de Residus aprovat per Decisió 2001/118/CE de la Comissió de les Comunitats Europees de 16 de gener de 2001. Tindran aquesta consideració aquells residus assimilables procedents d'activitats extractives i de fabricació de productes ceràmics, rajoles, teules i altres materials de construcció.

Article 20. Prevenció de la brutícia

1. Per prevenir la brutícia, les persones que facin obres a les vies públiques han de protegir aquestes mitjançant la col·locació d'elements adequats al voltant d'enderrocs, terres i d'altres materials sobrants d'obra, de manera que s'impedeixi l'escampada i l'abocament d'aquests materials fora de la zona estrictament afectada pels treballs.

2. Es prohibeix abandonar directament a la via pública qualsevol material procedent de les obres de construcció-demolició. Si és el cas, els residus (enderrocs) s'han de dipositar a la via pública mitjançant sacs o contenidors, prèvia autorització municipal.

Article 21. Del transport de residus de construcció-demolició

1. Es prohibeix transportar qualsevol mena de material per a la construcció amb un vehicle que no dugui tancada la bocana de descàrrega com a dispositiu que impedeixi que s'aboquin els materials esmentats a la via pública.

2. En quant al que disposen els dos apartats precedents, en són responsables el propietari del vehicle i el conductor, i tots dos tenen l'obligació de retirar el que s'hagi abocat, netejar la part afectada i reparar els danys causats, sense perjudici de les sancions corresponents.

3. Els vehicles que transporten arena i enderrocs, abans de sortir de les obres, hauran de rentar els baixos i les rodes d'aquests amb la finalitat d'impossibilitar l'embrutiment dels carrers.

4. Si durant les operacions de càrrega o descàrrega es produeix brutícia a la via pública, el personal responsable d'aquestes operacions i, subsidiàriament, els titulars dels establiments i de les obres on s'hagin efectuat i, en últim cas, el propietari o el conductor del vehicle, han de netejar-la, així com retirar els materials abocats.

5. Les persones esmentades al número anterior, i pel mateix ordre, seran responsables de les infraccions a les disposicions d'aquestes ordenances i dels danys que es puguin produir.

Article 22. Dels productors de residus de construcció i demolició

Els productors de residus de construcció i demolició estan obligats a:

1. Presentar adjunt a la corresponent sol·licitud de llicència d'obra un contracte formalitzat amb un gestor autoritzat pel servei públic insularitzat per gestionar els residus generats quan sigui preceptiu.

2. Realitzar la separació en origen de la manera següent:

a. En tots els casos, separar i emmagatzemar de forma diferenciada els residus perillosos de la resta.

b. Sempre que tècnicament sigui possible, i a excepció de les obres menors en les quals es generi un volum inferior a 5 metres cúbics de residus, s'estableix l'obligatorietat de separar les següents fraccions de residus no perillosos:

I.  Residus inerts (ceràmics, restes de formigó, terres i similars).

II. Restes de residus: Envasos de qualsevol tipus, restes metàl·liques, restes de fusta, plàstic i similars i altres residus no perillosos (els residus perillosos: fluorescents, pots de pintura..., obligatòriament s'han de lliurar a un gestor autoritzat).

c. Els contenidors han de disposar de tancament per evitar abocaments incontrolats.

3. Responsabilitzar-se del transport de residus, mitjançant transportista registrat, fins als centres de transferència i pretractament o a les plantes de tractament incloses en el servei públic insularitzat del Consell de Mallorca.

4. Abonar els costs que origini la gestió dels residus de construcció i demolició generats.

Article 23. De la retirada dels contenidors i/o saques

1. Els contenidors d'obres s'han de retirar de la via pública en el termini de 24 hores a comptar des de l'acabament dels treballs, quan s'hagi acabat el termini atorgat per a la ocupació de via pública o al final de la llicència d'obres.

En qualsevol cas, s'han de retirar a requeriment de la policia local o del personal responsable de l'administració municipal, per raons d'interès públic.

2. Sobrepassats els terminis assenyalats a l'apartat anterior, els materials abandonats a la via pública adquireixen el caràcter de propietat pública, sense que l'afectat pugui reclamar a l'Ajuntament les pèrdues ocasionades per l'eliminació d'aquests materials, i sense perjudici de la repercussió del cost de la prestació del servei corresponent i de les sancions que corresponguin.

3. Titular del contenidor o sac d'enderrocs: la persona física o jurídica que el subministra, ella mateixa o amb la mediació de tercers, percebent directament o indirectament del seu usuari un preu pel subministrament, recollida i disposició un cop ple, així com el promotor de l'obra o el titular de la llicència d'obres.

4. Responsable del contenidor o sac d'enderrocs: la persona física o jurídica promotora de l'obra o, si s'escau, titular de la llicència d'obres, o el constructor que l'està utilitzant.

5. Transportista del contenidor o sac d'enderrocs: la persona física o jurídica, coincident o no amb el responsable dels mateixos, que és responsable de la seva recollida, transport i disposició un cop ple.

6. Els contenidors i els sacs d'enderrocs han de presentar a la part exterior el nom o la raó social de l'empresa.

7. Els contenidors metàl·lics han d'incorporar a la part exterior els senyals reflectants o lluminosos suficients per fer-los visibles.

8. Les operacions d'instal·lació i de retirada dels contenidors o sacs d'enderrocs s'han de realitzar de manera que no causi molèsties als ciutadans i que el seu contingut no caigui a la via pública o no pugui ser aixecat o escampat pel vent. Igualment han de ser col·locats de manera que no danyin el paviment, aplicant les mesures que calguin per tal d'evitar-ho. El cost de les reparacions derivades de l'incompliment d'aquest últim requisit seran a càrrec del responsable de la seva col·locació, independentment de la sanció que pugui correspondre.

9. Mentre no siguin utilitzats, aquests recipients han de romandre tapats, de manera que no es puguin produir abocaments a l'exterior.

 

CAPÍTOL III GESTIÓ DE RESIDUS URBANS EN EL MUNICIPI

SECCIÓ PRIMERA DE LES DISPOSICIONS GENERALS

Article 24. Objecte

Aquest capítol regula les condicions en les quals l'Ajuntament presta el servei de recollida de residus urbans produïts pels ciutadans.

 

Article 25. Dels usuaris

Tenen la condició d'usuaris a l'efecte de prestació d'aquests serveis, tots els veïns de Sóller, i circumstancialment, els visitants del municipi.

Article 26. Residus urbans

En relació a aquesta ordenança, són considerats residus urbans o domèstics els residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries.

També s'inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d'obres menors de construcció i reparació domiciliària.

Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

Article 27. Residus exclosos del servei municipal

Queden exclosos dels serveis municipals de recollida ordinària de residus urbans els materials residuals següents:

a. Les cendres produïdes a les instal·lacions de calefacció central dels edificis.

b. Els residus hospitalaris produïts en els centres de salut o similars.

c. Els envasos i embalatges, quan la quantitat d'entrega diària superi els 30 litres.

d. Les restes de poda i jardineria, la quantitat diària dels quals sobrepassi els 10 litres.

e. Els animals morts.

f. Qualsevol material residual que, en funció del seu contingut o presentació, es pugui qualificar de tòxic i/o perillós.

L'Ajuntament regularà i informarà sobre la manera d'eliminar els residus relacionats en els apartats anteriors.

Article 28. Lliurament dels residus

Del lliurament dels residus sols es farà càrrec el personal dedicat a aquesta tasca. Qualsevol persona física o jurídica que realitzi tasques de recollida de residus no podrà actuar sense la corresponent autorització municipal.

Article 29. Titularitat dels residus

1. Els materials residuals un cop dipositats pel productor o posseïdor en la forma i instal·lacions establertes en aquesta Ordenança, adquiriran el caràcter de propietat municipal.

2. Es prohibeix seleccionar i retirar qualsevol classe de material residual dipositat en els contenidors situats en la via pública.

3. Cap persona física o jurídica podrà dedicar-se a la recollida i aprofitament dels residus, a no ser mitjançant acord o conveni amb l'Ajuntament.

Article 30. Tipus de residus recollits

La recollida de residus regulada per aquesta ordenança es durà a terme mitjançant la prestació de dos tipus de serveis.

a. La recollida ordinària de residus urbans o domèstics.

b. La recollida mitjançant un sistema específic en funció dels tipus de residus objecte de recollida.

Article 31. Compostatge domèstic i comunitari

La instal·lació de punts de compostatge comunitaris, o domèstics en sòl públic, haurà de ser prèviament autoritzada per l'ajuntament mitjançant llicència municipal. Aquesta autorització estarà subjecta al compliment dels requisits establerts en l'article 30 de la Llei 8/2019 de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

Article 32. Educació i sensibilització

1. L'Ajuntament promourà la realització de campanyes i altres tipus d'accions de sensibilització, educació i informació sobre la recollida selectiva de residus.

2. Sense perjudici del que s'indica en l'apartat anterior, l'Ajuntament també durà a terme campanyes, d'acord amb les realitzades per altres Administracions competents, per conscienciar i sensibilitzar la ciutadania sobre les conseqüències negatives per al medi ambient del consum de bosses de plàstic i altres productes plàstics d'un sol ús, i els efectes del seu abandonament.

3. Per al desenvolupament de les actuacions indicades en els apartats anteriors, l'Ajuntament podrà, entre altres mesures, signar convenis i acords de col·laboració amb subjectes públics i privats com universitats, entitats sense ànim de lucre que tinguin com a objectiu la protecció del medi ambient, sistemes de responsabilitat ampliada dels productors i associacions empresarials.

4. L'Ajuntament, amb la finalitat de promoure la millora de la recollida selectiva de residus, informarà en les campanyes i accions de sensibilització i informació i a través de la seva pàgina web del tractament final que es dóna a cadascuna de les fraccions de residus recollits.

 

SECCIÓ SEGONA DE LA RECOLLIDA ORDINÀRIA DE RESIDUS URBANS O DOMÈSTICS

Article 33. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus

1. El servei de recollida de residus domèstics és prestat a les zones viables de tot el terme municipal de Sóller per l'Ajuntament, mitjançant gestió directa o indirecta.

2. La prestació d'aquest servei es podrà dur a terme a través de qualsevol de les formes de gestió legalment previstes, de forma independent o associada, sent aquest un servei de prestació obligatòria per part de l'Ajuntament i de recepció obligatòria per part dels usuaris.

Article 34. Tipus de residus recollits

1. D'acord amb el que estableix l'article anterior, el servei de recollida de residus retirarà els tipus assenyalats en el l'article 26.

2. La gestió municipal dels residus comercials no perillosos i dels residus domèstics industrials assimilables a domèstics quedarà subjecta a què, per la seva naturalesa, composició i quantitat, siguin integrables en els sistemes existents de gestió i recollida pels residus estrictament domiciliaris.

3. L'Ajuntament vetllarà per la qualitat de les fraccions recollides, fomentant la reducció de la presència d'impropis.

4. En qualsevol dels casos anteriors, l'Ajuntament, a través dels seus propis mitjans o de l'entitat que presta el servei, determinarà la ubicació dels diferents contenidors a la via pública, tenint en compte criteris d'eficiència, econòmics, organitzatius, de proximitat i accessibilitat per als usuaris així com de salut i seguretat ciutadana. L'Ajuntament fomentarà la instal·lació de contenidors adaptats a persones amb discapacitat.

Article 35. Operacions a realitzar amb els residus

La prestació del servei de recollida comprèn les operacions següents:

a. Traslladar els contenidors i buidament dels mateixos en els vehicles de recollida. En aquelles zones del municipi que es faci la recollida porta a porta es realitzarà la recollida i buidament de les bosses en el camió de recollida.

b. Retornar els contenidors, un cop buidats, als punts originaris de recollida.

c. Retirar els residus abocats a la via pública com a conseqüència de les operacions anteriors.

d. Transportar i descarregar els residus a la planta de tractament corresponent.

Article 36. De la presentació i dipòsit dels residus

1. Queda prohibit dipositar en els contenidors o en les proximitats residus exclosos de la gestió municipal.

2. Es prohibeix dipositar residus que continguin líquids o productes susceptibles de liquar-se, materials o restes encesos, ni productes químics o tòxics.

3. Sempre que sigui possible els contenidors es deixaran tancats una vegada dipositats els residus corresponents.

4. En cap cas es dipositaran en el contenidor objectes metàl·lics, de fusta, plàstic rígid, de construcció o similars que puguin espatllar els sistemes de compressió dels vehicles de recollida.

Article 37. Del dipòsit dels residus objecte de recollida selectiva

1. Els ciutadans estan obligats a separar els residus domèstics en llars, indústries i comerços en tantes fraccions com s'estableixin en l'Ordenança, i a dipositar-los en els contenidors, llocs i horaris establerts a aquest efecte.

2. Els ciutadans hauran de segregar les fraccions dels residus següents:

  • Paper i cartró.
  • Vidre.
  • Envasos lleugers
  • FORM (fracció orgànica de residus municipals).
  • Fracció rebuig.
  • Olis vegetals usats.
  • Roba i sabates.
  • Residus de medicaments i els seus envasos.
  • Piles usades i acumuladors.
  • Voluminosos: mobles i utensilis.
  • Residus d'aparells elèctrics i electrònics.
  • 12. Vehicles i embarcacions abandonats.
  • 13. Residus de construcció i demolició procedents d'obres sense projecte tècnic.
  • 14. Podes i altres residus de jardineria.

Article 38. Fracció de paper i cartró

1. Els materials de cartró, diaris o similars, es situaran, degudament plegats en l'interior dels contenidors blaus establerts per a la recollida de paper-cartró. Abans del seu dipòsit, els ciutadans han d'eliminar d'aquests residus tota resta metàl·lica, de plàstic així com de paper i cartró bruts. Aquestes restes s'han de dipositar d'acord amb el que estableix aquesta ordenança per a la fracció rebuig.

En el cas del porta a porta, la fracció de paper i cartró s'haurà de treure plegat i fermat, ocupant el mínim espai possible i a l'horari indicat.

2. Als comerços i grans generadors la gestió del paper-cartró podrà seguir dues vies, bé duent el paper-cartró a la deixalleria, o bé mitjançant el sistema de recollida porta a porta. En aquest darrer cas caldrà que els establiments situïn el cartró degudament plegat al punt de recollida i a l'horari indicat.

Article 39. Fracció de vidre

1. Les botelles, pots i altres recipients de vidre es dipositaran en els contenidors verds establerts per a la recollida d'envasos de vidre. En el cas de botelles, pots i altres recipients, els ciutadans hauran de buidar aquests recipients, a fi d'eliminar les restes de substàncies que poguessin quedar, i separar les tapes metàl·liques, els taps de plàstic o altres residus que inicialment fossin part de l'envàs i dipositar-los al contenidor d'envasos. En el cas del porta a porta, la fracció de vidre s'haurà de treure en un recipient reutilitzable.

2. Als comerços i grans generadors la gestió del vidre podrà seguir dues vies, bé duent el vidre a la deixalleria, o bé mitjançant el sistema de recollida porta a porta. En aquest darrer cas caldrà que els establiments situïn el vidre al punt de recollida i a l'horari indicat.

Article 40. Recollida de la fracció d'envasos lleugers

1. La fracció d'envasos es dipositarà en els contenidors grocs establerts per a la recollida d'envasos. En el cas de botelles, pots, llaunes i altres envasos que continguin restes de matèria orgànica o restes d'aliments, els ciutadans han de buidar completament aquests envasos amb antelació, per tal d'eliminar qualsevol resta d'aquestes substàncies.

En el cas del porta a porta, la fracció d'envasos lleugers s'haurà de treure en una bossa o recipient reutilitzable.

2. En els comerços i grans generadors la gestió del envasos lleugers podrà seguir dues vies, bé duent el vidre a la deixalleria, o bé mitjançant el sistema de recollida porta a porta. En aquest darrer cas caldrà que els establiments situïn els envasos al punt de recollida i a l'horari indicat.

Article 41. Fracció de matèria orgànica

1. La fracció orgànica de residus municipals (FORM), quan es comenci aquesta recollida, es dipositarà en els contenidors marrons establerts per a la recollida de matèria orgànica. En el cas de residus d'origen domiciliari, s'han de dipositar a l'interior de bosses de compostatge i/o d'acord amb les disposicions específiques establertes per la implantació del sistema de recollida.

En el cas del porta a porta, la fracció FORM s'haurà de treure en una bossa i dins el cub corresponent.

2. Es permetrà la fabricació de bioresidus generats a les llars sempre que es realitzi amb autorització municipal prèvia. L'Ajuntament fomentarà i promourà la realització de les mateixes.

3. En els comerços i grans generadors d'aquests tipus de residus es podrà seguir qualsevol de les dues vies anteriorment esmentades. En el cas de residus d'origen comercial, s'establiran les condicions específiques de les bosses en el moment de la implantació del sistema de recollida, sempre amb la finalitat de garantir la major eficiència del servei i el manteniment de les condicions sanitàries.

Article 42. Fracció de resta/rebuig

1. La fracció resta s'ha de dipositar a l'interior dels contenidors verds identificats a aquest efecte.

2. Els usuaris estan obligats a dipositar els seus residus a l'interior de bosses de plàstic homologades o bé que tinguin característiques d'impermeabilitat. A més aquestes bosses han de tenir capacitat suficient per permetre el seu tancament.

3. Aquestes bosses es dipositaran a l'interior de contenidors normalitzats i estàtics situats a la via pública.

4. En aquelles zones on l'Ajuntament consideri que cal realitzar la recollida mitjançant el sistema porta a porta, les bosses es dipositaran en determinats espais de la via pública i en uns horaris concrets.

5. Es prohibeix tirar els residus en paquets, caixes i similars o sense envasar. Si com a conseqüència d'una deficient presentació dels residus es produeixen abocaments, l'usuari causant és responsable de la neteja de la brutícia ocasionada en la via pública.

6. Una vegada dipositades les bosses als contenidors, es tancarà la tapa dels mateixos.

Article 43. Fracció d'olis vegetals

1. Està prohibit abocar olis als desaigües i a la xarxa d'aigües pluvials.

2. Els olis vegetals, generats en els domicilis, podran ser lliurats a les zones d'aportació corresponents, en el contenidor especificat a aquest efecte, en la deixalleria i en els espais o establiments habilitats en la forma establerta.

3. Els titulars de restaurants, bars, hotels i altres serveis de restauració disposaran de contenidors adequats per a l'abocament d'olis vegetals usats i els lliuraran a un gestor autoritzat.

Article 44. Fracció de roba, teixits i sabates

1. La roba, els teixits i les sabates, d'origen domèstic, es dipositaran en bosses tancades:

a. A l'interior del contenidor marcat a aquest efecte.

b. A les àrees d'aportació o deixalleria.

c. Als locals d'entitats o associacions sense ànim de lucre o en els contenidors d'aquestes per a la seva reutilització, sempre que aquestes entitats hagin estat prèviament autoritzades per l'Ajuntament per a la recollida de roba, teixits i sabates.

Article 45. Residus de medicaments i els seus envasos

Medicaments caducats, medicaments en desús, restes de medicaments i els seus envasos seran lliurats pels ciutadans en els punts de recollida SIGRE de qualsevol farmàcia que els tingui.

Article 46. Piles i acumuladors

Les piles i acumuladors utilitzats s'han de dipositar a:

a. L'interior dels contenidors degudament senyalitzats que es poden ubicar a la via pública, en establiments, centres comercials, etc.

b. La deixalleria, àrees d'aportació i/o establiments habilitats.

Article 47. Residus de construcció i demolició, procedents d'obres sense projecte tècnic

1. Els residus de construcció i demolició d'obres sense project tècnic, descontaminats de residus perillosos i segregats per materials, s'han de dipositar en bosses resistents, i s'han de lliurar per a una correcta gestió:

a. A gestor autoritzat, o

b. A la deixalleria, d'acord amb les limitacions de recepció d'aquesta tipologia de residus establerts en els reglaments de funcionament d'aquestes infraestructures.

2. Es pot requerir acreditació de la procedència dels residus (per exemple, amb comunicació prèvia d'obra o instal·lació).

3. Les persones que, per raó de la seva activitat professional, generin aquest tipus de residus, no tenen dret a dipositar els residus de construcció a la deixalleria.

4. No està permès abocar residus de construcció i demolició a l'interior i al costat dels contenidors municipals situats a la via pública.

Article 48. Poda i jardineria

1. Els residus de poda i jardineria en quantitats diàries inferiors a 10 litres es consideraran residus domèstics normals i es podran dipositar en contenidors públics, sempre que es tallin en trossos petits perquè càpiguen a les bosses de plàstic.

2. Les persones o empreses posseïdores de residus de poda i jardineria en quantitats superiors a 10 litres gestionaran adequadament aquests residus ja sigui internament (compostatge, per exemple), a través de la deixalleria, àrees d'aportació o qualsevol altre gestor autoritzat d'aquests residus.

3. Amb l'objectiu de reduir les restes de poda i jardineria, l'Ajuntament fomentarà el desenvolupament d'iniciatives encaminades al reciclatge i aprofitament d'aquestes restes.

Article 49. Prohibicions

1. Cap tipus de residu no podrà ésser evacuat per la xarxa de clavegueram.

2. No és permesa la instal·lació de trituradors domèstics industrials que per les seves característiques evacuïn els productes capolats a la xarxa de sanejament.

Article 50. Ubicació dels contenidors

1. El nombre i la ubicació dels contenidors es determinarà per l'Ajuntament tenint en compte les indicacions i suggeriments rebudes pels usuaris segons els termes escrits a l´article 34.4. Es prohibeix als usuaris traslladar-los a llocs diferents dels assenyalats.

2. L'Ajuntament pot establir guals i reserves d'espai per a la manipulació dels contenidors, prohibint-se l'aparcament de vehicles en la forma que interfereixi les operacions de càrrega i descàrrega dels contenidors.

3. L'Ajuntament pot establir, amb caràcter permanent o transitori, punts de lliurament i d'acumulació de residus diferents als assenyalats a l'apartat 1 d'aquest article. Aquests espais d'acumulació de residus, han de ser degudament comunicats pels serveis municipals. L'usuari té l'obligació de complir totes les instruccions que l'autoritat municipal dicti a aquest respecte.

Article 51. Contenidors d'ús exclusiu

1. A les zones, locals o establiments on s'assignin contenidors per a ús exclusiu, el nombre d'unitats serà el fixat pels serveis municipals.

2. Els serveis municipals procediran a la renovació de contenidors per deteriorament o altre raó, podent-se imputar el càrrec corresponent a l'usuari quan hagin quedat inutilitzats per la seva causa.

3. Tots els contenidors d'ús exclusiu que hagin de ser utilitzats pel servei de recollida seran normalitzats i adequats per poder ser carregats i descarregats sobre vehicles del servei de recollida.

Article 52. Gestió dels residus comercials

1. Les activitats comercials o industrials estaran obligades a que qualsevol residu potencialment reciclable sigui lliurat a un gestor autoritzat o bé deixar-ho directament a una deixalleria.

2. Els generadors de residus comercials resten subjectes a l'abonament de la taxa pel servei municipal complementari de recollida, tractament i eliminació de residus comercials que fixi la corresponent ordenança fiscal, sense perjudici de les bonificacions que s'estableixin, que també recollirà l'ordenança fiscal.

3. L'Ajuntament pot encomanar a una activitat comercial o industrial a fer-se càrrec de la gestió dels seus residus, en cas de que interfereixi en el sistema convencional de recollida, ja sigui pel tipus de residu, per la quantitat o per la distància.

Article 53. Horaris de dipòsit dels residus

1. La recollida dels residus urbans generats en el municipi de Sóller per part del servei municipal es durà a terme set dies la setmana.

2. Pel que fa a la fracció rebuig i orgànica, l'horari per la col·locació de les bosses en els contenidors per part dels usuaris ha de ser entre les 20h i les 6h del dia següent. L'Ajuntament per causes justificades podrà modificar l'horari de recollida mitjançant acord de Junta de Govern Local.

3. Els contenidors ubicats a l'interior d'habitatges plurifamiliars o locals de negoci sols podran estar en la via pública el temps necessari per efectuar les tasques de descàrrega, havent-se de retirar una hora després de la seva recollida, i com a màxim abans de les 12 hores.

Article 54. Casos d'emergència

En aquells casos considerats d'emergència, com per exemple inundacions, on no sigui possible prestar el servei, i prèvia comunicació municipal, els veïns s'abstindran a desprendre's dels seus residus.

Article 55. Neteja de contenidors

Les operacions de conservació i neteja dels contenidors públics hauran de dur-se a terme amb la periodicitat necessària, excepte en aquells casos en que es tractin de recipients de propietat privada del comerç o indústria.

La neteja dels mateixos correspondrà a l'entitat gestora del servei.

 

SECCIÓ TERCERA DELS SERVEIS DE RECOLLIDA SECTORIAL DE RESIDUS.

Article 56. Recollida d'objectes voluminosos i residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE)

1. La retirada de residus voluminosos i RAEE s'inclou en la retirada de residus que, per la seva composició, volum, pes i dimensions, no poden ser gestionats per contenidors instal·lats a la via pública i requereixen una manipulació i recollida separades. En aquest grup s'inclouen estris i electrodomèstics, com mobles, matalassos, electrodomèstics i altres equips elèctrics i electrònics, ferralla, etc.

2. Els ciutadans que desitgin desprendre's d'aquests residus podran efectuar-ho: mitjançant el sistema que tengui establert l'ajuntament per a tal finalitat, prèvia petició dels interessats, i amb l'abonament del preu establert en el seu cas concret, mentre es mantinguin convenis de col·laboració amb aquesta entitat, o en el cas de no mantenir aquests convenis, a través del servei municipal que s'haurà d'habilitar, prèvia petició dels interessats, i amb l'abonament de la taxa legalment establerta en el seu cas concret.

3. En tot cas, els residus voluminosos no es poden abandonar a la via pública. Si escau, per a la càrrega i maneig d'aquests objectes es pot requerir el suport de l'Ajuntament o del gestor.

4. Com a norma general, els residus voluminosos de mobles, electrodomèstics o dispositius electrònics no es poden dipositar a zones de contenidors, ni al costat del contenidor, ni a l'interior, ni recolzat en els contenidors.

5. Els establiments, comerços o indústries que generin residus voluminosos i RAEE com a conseqüència del desenvolupament de la seva activitat no podran utilitzar el servei de recollida municipal de voluminosos i RAEE i hauran de gestionar aquests residus a través d'un gestor autoritzat.

6. Aquest servei es limita a la recollida d'objectes voluminosos de mobles, electrodomèstics o dispositius electrònics, i no contempla altres tipus de residus com pneumàtics, llaunes de pintura, etc. Tots aquests residus han de ser gestionats per un gestor autoritzat d'aquests residus, a través d'una Deixalleria o a través d'un sistema integrat de gestió.

Article 57. Recollida de vehicles abandonats

1. D'acord amb allò que estableix la legislació vigent, els vehicles abandonats en espais públics tenen la categoria de residus urbans i és competència de l'Ajuntament la recollida i eliminació dels que es trobin dins el terme municipal de Sóller, sense perjudici de la repercussió de totes les despeses derivades de la prestació del servei efectuat, d'acord amb l'ordenança fiscal; i de les sancions que corresponguin.

 

 

CAPÍTOL IV RÈGIM SANCIONADOR

Article 58. Infraccions administratives

1. Constitueix infracció d'aquesta ordenança tota acció o omissió que contravengui o deixi sense compliment qualsevol de les seves disposicions.

2. Qualsevol persona física o jurídica podrà denunciar davant l'Ajuntament aquelles activitats que contravenguin les prescripcions d'aquesta ordenança, adquirint respecte a l'expedient, si s'iniciés, la condició d'interessat.

3. La Policia Local, en la seva condició de policia administrativa, és l'encarregada de vetllar pel compliment d'aquesta ordenança, de denunciar, quan pertoqui, les conductes que li siguin contràries, i d'adoptar, si s'escau, les altres mesures d'aplicació.

4. En els procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a aquest efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar els interessats.

5. En els expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin conforme a la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui amb fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits en la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requerirà, si és procedent, les autoritzacions previstes en la legislació aplicable, i el seu ús d'acord amb el principi de proporcionalitat.

Article 59. Procediment sancionador

1. El procediment sancionador es regirà pel que disposa el Decret 14/1994, de 10 de febrer que aprova el Reglament del procediment que ha de seguir l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'exercici de la potestat sancionadora i, supletòriament per allò que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La imposició de les sancions previstes en aquesta Ordenança es guiarà per l'aplicació del principi de proporcionalitat i, en tot cas, es tindran en compte els criteris de graduació següents:

a. La gravetat de la infracció.

b. L'existència d'intencionalitat.

c. La naturalesa dels perjudicis causats.

d. La capacitat econòmica de la persona infractora.

2. En el cas que es realitzi el pagament voluntari de la sanció en el moment de la denúncia o en un termini de 15 dies, es donarà per conclòs el procediment sancionador amb les següents conseqüències:

  • Reducció del 50 % en la quantia de la sanció de la denúncia.
  • La renúncia a formular al·legacions.
  • La finalització del procediment sense necessitat de resolució expressa.

3. Quan la persona infractora no acrediti la seva residència habitual en territori espanyol, l'agent que formuli la denúncia li oferirà la possibilitat de fer immediatament efectiva la sanció, en els termes prevists en l'apartat 2. Si la sanció no fos satisfeta, l'òrgan competent, mitjançant un acord motivat, adoptarà immediatament com a mesura cautelar l'ingrés d'una quantitat econòmica que representi el mínim de la sanció econòmica prevista i, quan l'ordenança no fixi l'import mínim d'aquesta, l'import mínim que s'aplicarà en aquests casos serà del setanta-cinc per cent del seu màxim. Aquesta mesura provisional serà notificada amb caràcter urgent a l'adreça en què aquella persona estigui allotjada.

4. L'òrgan competent per imposar les sancions és la persona que ostenti la batlia.

Article 60. Classificació de les infraccions

Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus.

1. Es consideren infraccions lleus:

a) Qualsevol incompliment de les disposicions de la present Ordenança que no es trobin tipificades com a greus o molt greus.

b) La comissió d'alguna de les infraccions greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.

2. Es consideren infraccions greus:

a) L'abandonament o abocament de qualsevol tipus de material de rebuig o residuals, procedents d'obres i instal·lacions, a vies i espais lliures públics i privats.

b) L'obstrucció de la funció inspectora, d'acord amb el que estableix l'article 4 de la present Ordenança.

c) L'abandonament d'animals morts a qualsevol classe de terreny, a les vies i espais públics o a l'interior de papereres, contenidors o assimilats.

d) L'abandonament de vehicles, embarcacions i altres a solars privats, vies o espais públics, i/o obstaculitzar-ne la neteja.

e) L'evacuació intencionada d'aigües residuals damunt espais públics o privats.

f) L'incompliment de l'adopció de mesures correctores o complementàries ordenades pel corresponent òrgan municipal.

g) La comissió d'alguna de les infraccions assenyalades com molt greus quan per la seva escassa quantia o entitat no mereixi aquesta qualificació de molt greu.

h) La reincidència, per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció lleu quan s'hagi dictat resolució sancionadora.

i) El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques que no siguin gestors autoritzats, així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents de les que apareguin en les corresponents autoritzacions o en les normes establides a aquest efecte.

j) La realització de qualsevol tipus de grafits, pintades o qualsevol altra expressió gràfica, damunt elements del paisatge urbà objecte d'algun tipus de protecció patrimonial.

k) Permetre que els animals defequin o miccionin a parcs infantils i altres zones d'assistència d'infants.

l) L'abandonament d'excrements d'animals de companyia a vies i espais públics.

m) L'abandonament d'objectes voluminosos a la via pública.

3. Es consideren infraccions molt greus:

a) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolats de residus perillosos.

b) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus, sempre que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

c) La reincidència, per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció greu quan s'hagi dictat resolució sancionadora. S'entén que hi ha reincidència quan en el termini d'un any s'ha comès més d'una infracció als preceptes prevists en aquesta ordenança i s'hagi dictat resolució sancionadora.

Article 61. Sancions

a) Les sancions per infracció d'aquesta ordenança són les següents:

  • Infraccions molt greus: De 1.501 a 3.000 euros.
  • Infraccions greus: De 751 a 1.500 euros.
  • Infraccions lleus: De 100 a 750 euros

En cada cas a la quantia de la multa s'hi haurà d'afegir, si escau, el pagament dels mals ocasionats o la restitució a l'estat original.

Article 62. Prescripció de les infraccions i de les sancions

1. Les infraccions lleus prescriuran als sis mesos, les greus als dos anys i les molt greus als tres anys.

2. El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar des del dia en què la infracció s'hagués comès.

3. En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb què la infracció es consuma. En el cas que els fets o activitats constitutius d'infracció siguin desconeguts perquè no tinguin signes externs, el termini es computarà des que aquests es manifestin.

4. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de l'interessat, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

5. Les sancions lleus prescriuen en el termini d'un any, les greus en el termini de 2 anys i les molt greus en el termini de 3 anys, a comptar des de la data en què la resolució que imposa la sanció sigui definitiva en via administrativa.

Article 63. Responsabilitat

1. Només poden ser sancionats per fets constitutius d'infraccions administratives, per incompliment del que estableix aquesta Ordenança, les persones físiques o jurídiques que en resultin responsables, sense perjudici, si s'escau, de les corresponents responsabilitats civils, penals i mediambientals.

2. Són responsables en concepte d'autor aquells qui han comès directament o indirectament el fet infractor, els qui hagin donat ordres i instruccions en relació a aquest, els qui resultin beneficiaris de la infracció, i els qui es defineixin com a tals en el context de la present Ordenança.

3. Quan en una infracció hagin participat diverses persones i no sigui possible determinar el seu grau d'intervenció, la responsabilitat de totes elles serà solidària.

4. El titular d'un bé moble o immoble que ha estat utilitzat o, d'alguna forma, ha tingut incidència en el fet infractor, haurà de posar en coneixement de l'autoritat instructora de l'expedient, si escau, la identitat de la persona física o jurídica responsable dels fets, dins el termini de quinze dies. En cas de no fer-ho així, se'l considerarà responsable de la infracció a tots els efectes.

5. Quan els fets sancionables siguin comesos per un menor, han de respondre solidàriament amb ell els seus pares, tutors i/o acollidors legals o de fet, per aquest ordre. La responsabilitat solidària queda referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada, que podrà ser moderada per l'autoritat sancionadora. Això sense perjudici de la commutació de la sanció, d'acord amb el que preveu l'article 65 de la present ordenança.

Article 64. Obligació de reparar el dany causat

1. La imposició de les sancions que corresponguin per l'incompliment d'aquesta ordenança no exonera a la persona infractora de l'obligació de reparar els mals o perjudicis causats, llevat que aquesta es substitueixi per treballs en benefici de la comunitat previstos en aquesta ordenança.

2. Als efectes del que s'ha establert en l'apartat anterior, l'administració municipal, si escau, tramitarà per via d'execució subsidiària l'obligació de reparació que procedeixi.

3. La imposició de les sancions corresponents previstes en aquesta ordenança serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada pel mateix al seu estat originari així com amb la indemnització dels danys i perjudicis causats, la resolució serà immediatament executiva.

4. Quan aquests mals i perjudicis es produeixen en béns de titularitat municipal, l'ajuntament, prèvia taxació pels serveis tècnics competents, determinarà l'import de la reparació, que serà comunicat a la persona infractora o a qui hagi de respondre per ell per al seu pagament en el termini que s'estableixi.

Article 65. Substitució de les multes i reparació dels danys per treballs en benefici de la comunitat

1. L'Ajuntament podrà substituir la sanció de multa per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat conforme a l'ordenança Municipal reguladora de la substitució de sancions econòmiques per treballs en benefici de la comunitat vigent.

Article 66. Mesures de policia administrativa directa

1. Els agents de l'autoritat exigiran en tot moment el compliment immediat de les disposicions previstes en aquesta ordenança, i, sense perjudici de procedir a denunciar les conductes antijurídiques, podran requerir verbalment a les persones que no respectin les normes perquè desisteixin de la seva actitud o comportament, advertint-los que en cas de resistència poden incórrer en responsabilitat criminal per desobediència.

2. Quan la infracció comesa provoqui, a més d'una pertorbació de la convivència ciutadana i el civisme, un deteriorament de l'espai públic, es requerirà al seu causant perquè procedeixi a la seva reparació, restauració o neteja immediates, quan sigui possible.

Article 67. Mesures provisionals

1. Iniciat l'expedient sancionador, mitjançant un acord motivat, es podran adoptar les mesures provisionals imprescindibles per al normal desenvolupament del procediment, per evitar la comissió de noves infraccions o per assegurar el compliment de la sanció que pogués imposar-se. Aquestes mesures podran consistir en qualsevol de les previstes en la normativa general i sectorial aplicable en cada cas, i hauran de ser proporcionals a la naturalesa i la gravetat de la infracció.

2. Quan la llei així ho prevegi, les mesures provisionals es podran adoptar també amb anterioritat a la iniciació de l'expedient sancionador.

Disposició addicional primera

Es faculta expressament en la persona que ostenta la batlia o òrgan que actuï per delegació expressa del mateix per interpretar, aclarir, desenvolupar i executar els preceptes d'aquesta ordenança, així com per suplir transitòriament per raons d'urgència i fins que existeixi pronunciament en la primera sessió que celebri a continuació el Ple de l'Ajuntament, els buits normatius que puguin existir en la mateixa.

Disposició addicional segona

En el no previst a aquesta ordenança s'estarà al disposat en la normativa estatal i autonòmica sobre la matèria. Especialment la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats; la Llei 20/1986, de 14 de maig, bàsica de Residus Tòxics i Perillosos, desenvolupada pel Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol; Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears; el Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA), així com els articles no derogats referits en el mateix per el Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de l'illa de Mallorca, publicat en el BOIB núm. 35, de dia 9 de març de 2006 i el Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus de Construcció i Demolició, Voluminosos i Pneumàtics Fora d'ús de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 141 del 23-11-2002) fins que existeixi una normativa específica que ho reguli; i la normativa complementària.

Disposició addicional tercera

D'acord amb l'article 20 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, l'Ajuntament tendrà competència para elaborar programes municipals de prevenció i gestió dels residus domèstics i dels residus comercials no domèstics.

Disposició transitòria

Mentre no s'organitzi la recollida selectiva de matèria orgànica, aquesta es podrà seguir dipositant en els actuals contenidors verds de recollida convencional.

Disposició derogatòria

Queden derogades totes les disposicions del mateix o inferior rang que regulin matèries contingudes en la present ordenança, en quan s'oposin o es contradiguin amb el contingut de la mateixa.

Disposició final primera

Aquesta ordenança entrarà en vigor passats quinze dies des de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Disposició final segona

Aquesta ordenança municipal ha quedat definitivament aprovada transcorreguts trenta dies naturals des de l'acord inicial de l'Ajuntament en Ple, de data 14 de març de 2023, sense haver-se presentat cap reclamació o suggeriment en aquest termini.

 

Sóller, (signat electrònicament: 6 de maig de 2024)

El batle de la Corporació Miquel Nadal Vaquer