Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 286834
Ordre 14/2024 del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual s’aproven els models 656 i 666, de declaració liquidació i de resum anual, respectivament, del cànon de sanejament d’aigües, i el model 043-E, de declaració liquidació trimestral de la taxa fiscal sobre el joc corresponent al bingo electrònic, i s’estableixen la forma i el procediment de presentació i pagament d’aquestes declaracions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aquesta Ordre té una doble finalitat: d'una banda, actualitzar els models 656 i 666, de declaració liquidació i de resum anual, respectivament, del cànon de sanejament d'aigües, i, de l'altra, aprovar el nou model de declaració liquidació trimestral de la taxa fiscal sobre el joc corresponent al bingo electrònic (model 043-E).

Així mateix, aquesta Ordre també regula la forma i el procediment de presentació i pagament de les declaracions d'aquests tributs, l'aplicació dels quals correspon als òrgans competents de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Concretament, el cànon de sanejament d'aigües és un impost propi de les Illes Balears regulat pel Text refós de la Llei 9/1991, de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, aprovat pel Decret legislatiu 1/2016, de 6 de maig. Aquest Text refós ha estat desplegat pel Decret 132/1995, de 12 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament per al desplegament de la Llei 9/1991, de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, i per les ordres de la Conselleria d'Economia i Hisenda de 14 de desembre de 1995 per la qual es desplega el Decret 132/1995, de 12 de desembre (modificada per l'Ordre de la Conselleria d'Hisenda i Pressuposts de 23 de desembre de 1999 per la qual es modifica l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda de 14 de desembre de 1995), i del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 14 de maig de 2004 que regula les condicions generals i els procediments de presentació i pagament telemàtic de la declaració liquidació del cànon de sanejament d'aigües.

Doncs bé, pel que fa als models de declaració liquidació 656 i 666, es van aprovar per l'Ordre de la Conselleria d'Hisenda i Pressuposts de 23 de desembre de 1999 esmentada. Per la seva part, l'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 14 de maig de 2004 preveu que la presentació i el pagament de la declaració liquidació del cànon de sanejament d'aigües (model 656) s'han de fer de forma telemàtica en el cas de subjectes passius que estiguin obligats a la presentació i el pagament quan superin un import net de la xifra anual de negocis de 100.000,00 euros deduït dels comptes aprovats corresponents al darrer exercici comptable tancat.

El temps transcorregut des de l'aprovació d'aquestes ordres i la necessitat d'adaptar els models vigents als requeriments i l'operativa actuals determinen la conveniència d'aprovar nous models de declaració liquidació (model 656) i de declaració de resum anual (model 666).

En segon lloc, pel que fa a la taxa fiscal sobre el sector del joc, és un tribut estatal cedit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a la qual corresponen les competències normatives i de gestió en els termes que estableix la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries (i la Llei 28/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de fixació de l'abast i les condicions de la cessió).

La Llei 8/2014, d'1 d'agost, del joc i les apostes a les Illes Balears, té per objecte regular, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, les activitats relatives al joc i les apostes en les diferents modalitats i denominacions. A més, s'ha de tenir en compte que mitjançant el Decret 19/2022, de 20 de juny, es va aprovar el Reglament del joc del bingo de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el qual estableix, en l'article 2, que el joc del bingo es pot desenvolupar en dues modalitats: bingo tradicional i bingo electrònic en sala.

L'Ordre del conseller d'Hisenda i Pressuposts de 28 de desembre de 1999 per la qual s'aproven els models 040, 042, 043, 044 i 045 de declaració liquidació de la taxa fiscal sobre el joc, com també la guia dels cartons del bingo i el sobre anual per a casinos, impost sobre el joc del bingo i altres jocs, aprova el model 043, «Taxa fiscal sobre el joc - sales de bingo». Així mateix, l'Ordre del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 21 de setembre de 2005 per la qual es regula el procediment per a la presentació i el pagament telemàtic de les declaracions liquidacions corresponents a la taxa fiscal sobre el joc de bingo, estableix únicament el model de declaració liquidació pel que fa al bingo tradicional (model 043).

Per tant, atès que no hi ha cap model específic de declaració liquidació de la taxa fiscal sobre el joc en relació amb el bingo electrònic, mitjançant aquesta Ordre s'aprova el model de declaració liquidació per a aquest cas (que s'identifica amb el número de model 043-E), i també es preveu la forma i el procediment de presentació.

Finalment, cal assenyalar que aquesta Ordre compleix els principis de bona regulació a què fa referència l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es compleixen els principis de necessitat i eficàcia jurídica pel fet de ser una norma de caràcter eminentment tècnic l'únic objectiu de la qual és actualitzar uns models de declaració liquidació del cànon de sanejament d'aigües, com també aprovar el model de declaració liquidació del bingo en la modalitat d'electrònic, per donar compliment a la legislació substantiva i tributària vigent. Es compleix també el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació necessària per aconseguir els objectius que en justifiquen l'aprovació. Respecte del principi de seguretat jurídica, s'ha garantit la coherència del text amb la resta de l'ordenament jurídic nacional i comunitari, amb la qual cosa s'ha generat un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certesa que en facilita el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l'actuació i la presa de decisions dels diferents subjectes afectats sense introducció de càrregues administratives innecessàries.

El principi de transparència s'ha garantit mitjançant la publicació del Projecte d'ordre i la memòria pertinent a la pàgina web del Portal de Transparència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/sites/transparencia/ca/normativa_en_tramitacia/) i dels anuncis d'informació pública corresponents en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a l'efecte que el dit text pogués ser conegut en el tràmit d'audiència i d'informació pública per tots els ciutadans.

Finalment, en relació amb el principi d'eficiència s'ha procurat que la norma generi les càrregues administratives menors per als ciutadans, així com els costs indirectes menors, i s'ha fomentat l'ús racional dels recursos públics i el ple respecte als principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Per tot això, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i en ús de les atribucions que em confereix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte

Aquesta Ordre té por objecte aprovar els models 656 i 666, de declaració liquidació i de resum anual, respectivament, del cànon de sanejament d'aigües, i el model 043-E, de declaració liquidació trimestral de la taxa fiscal sobre el joc corresponent al bingo electrònic.

Així mateix, aquesta Ordre regula la forma i el procediment de presentació i, si és el cas, pagament de les declaracions liquidacions a què es refereixen aquests models.

Article 2 Aprovació dels models 656 i 666, de declaració liquidació i de resum anual, respectivament, del cànon de sanejament d'aigües i regulació de la forma i el procediment de presentació i pagament

1. S'aprova el model 656, «Declaració liquidació del cànon de sanejament d'aigües», que figura en l'annex 1 d'aquesta Ordre, que consta d'un exemplar per al subjecte passiu, un exemplar per a l'Agència Tributària de les Illes Balears i, en el cas que no es faci el pagament telemàtic, un exemplar per a l'entitat bancària col·laboradora; i el model 666, «Declaració de resum anual del cànon de sanejament d'aigües», que figura en l'annex 2 d'aquesta Ordre, que consta d'un exemplar per al subjecte passiu i un exemplar per a l'Agència Tributària de les Illes Balears.

2. Les declaracions liquidacions que han de dur a terme els substituts dels contribuents s'han de formalitzar mitjançant el model 656, que figura en l'annex 1 d'aquesta Ordre.

El substitut del contribuent ha de presentar una declaració liquidació per a cada municipi que proveeixi. Els transportistes poden incloure en la mateixa declaració liquidació tots els municipis que proveeixi.

3. Amb caràcter general, d'acord amb el que estableix l'article 13.1 del Reglament per al desplegament de la Llei 9/1991 de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, aprovat pel Decret 132/1995, de 12 de desembre, els substituts dels contribuents estan obligats a presentar declaracions liquidacions trimestrals de les quotes repercutides pel cànon de sanejament d'aigües i, si escau, fer l'ingrés en els terminis següents:

a) Factures emeses en el primer trimestre, fins al 20 de maig del mateix any.

b) Factures emeses en el segon trimestre, fins al 20 d'agost del mateix any.

c) Factures emeses en el tercer trimestre, fins al 20 de novembre del mateix any.

d) Factures emeses en el quart trimestre, fins al 20 de febrer de l'any següent.

No obstant això, d'acord amb el que preveu l'article 14.1 del Reglament per al desplegament de la Llei 9/1991 de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, els substituts dels contribuents el volum de cànon repercutit dels quals durant l'exercici impositiu immediatament anterior superi els 72.121,45 euros, estan obligats a presentar declaracions liquidacions mensuals de les quotes repercutides pel cànon de sanejament d'aigües i, si escau, fer l'ingrés en els terminis següents:

a) Factures emeses el mes de gener, fins al dia 20 de març del mateix any.

b) Factures emeses el mes de febrer, fins al dia 20 d'abril del mateix any.

c) Factures emeses el mes de març, fins al dia 20 de maig del mateix any.

d) Factures emeses el mes d'abril, fins al dia 20 de juny del mateix any.

e) Factures emeses el mes de maig, fins al dia 20 de juliol del mateix any.

f) Factures emeses el mes de juny, fins al dia 20 d'agost del mateix any.

g) Factures emeses el mes de juliol, fins al dia 20 de setembre del mateix any.

h) Factures emeses el mes d'agost, fins al dia 20 d'octubre del mateix any.

i) Factures emeses el mes de setembre, fins al dia 20 de novembre del mateix any.

j) Factures emeses el mes d'octubre, fins al dia 20 de desembre del mateix any.

k) Factures emeses el mes de novembre, fins al dia 20 de gener de l'any següent.

l) Factures emeses el mes de desembre, fins al dia 20 de febrer de l'any següent.

Així mateix, d'acord amb el que preveu l'article 14.2 del Reglament per al desplegament de la Llei 9/1991 de 27 de novembre, reguladora del cànon de sanejament d'aigües, els substituts dels contribuents el volum de cànon repercutit dels quals durant l'exercici impositiu immediatament anterior no hagi superat els 721,21 euros, han de presentar una declaració liquidació anual de les quotes repercutides pel cànon de sanejament d'aigües corresponent a les factures emeses l'any que es declara i, si escau, fer l'ingrés fins al dia 20 de febrer de l'any següent.

4. Si en els períodes de temps a què es refereix l'apartat anterior no s'ha facturat, també s'ha de presentar la corresponent declaració liquidació i consignar-hi zero com a base imposable i quota tributària.

5. La declaració de resum anual del cànon de sanejament s'ha de formalitzar en el model 666, que figura en l'annex 2 d'aquesta Ordre, i s'ha de presentar abans del 28 de febrer de l'any següent a l'exercici que es declara.

6. Els subjectes passius que, d'acord amb la normativa, estiguin obligats a presentar i pagar les declaracions liquidacions i que, a més, superin l'import net de la xifra anual de negocis de 100.000,00 euros, deduït dels comptes aprovats corresponents al darrer exercici comptable tancat a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre, estan obligats a presentar les declaracions liquidacions i també, si escau, ingressar els deutes tributaris que se'n deriven per via telemàtica, a la Seu Electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a l'adreça web https://sede.atib.es, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009 per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Així mateix, els subjectes passius que, de conformitat amb el que disposa el paràgraf anterior, no estiguin obligats a presentar i pagar telemàticament les autoliquidacions esmentades, hi estaran obligats en el cas que superin aquesta xifra anual de negocis en un exercici comptable, amb efectes a partir de la primera autoliquidació corresponent a l'any natural immediatament posterior al de l'aprovació dels comptes de l'exercici esmentat.

Això no obstant, els subjectes passius que, d'acord amb el que disposen els apartats anteriors d'aquest article, estan obligats a presentar i pagar telemàticament les autoliquidacions esmentades, deixaran d'estar-hi obligats en el cas que no assoleixin aquesta xifra anual de negocis en un exercici comptable, amb efectes a partir de la primera autoliquidació corresponent a l'any natural immediatament posterior al de l'aprovació dels comptes de l'exercici esmentat.

7. La presentació i, si escau, el pagament per via telemàtica els pot fer el mateix declarant o un tercer que actuï en representació seva, d'acord amb els articles 79-81, ambdós inclosos, del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009.

En tot cas, de conformitat amb el que disposa el segon paràgraf de l'article 4.1 de l'Ordre de 28 de desembre de 2009 esmentada, l'usuari ha de disposar d'un certificat digital en vigor que acrediti la seva identitat, expedit per una entitat autoritzada per prestar els serveis de certificació i, si escau, ha d'estar degudament registrat en el Portal de l'Agència Tributària de les Illes Balears, en la modalitat que correspongui, mitjançant el mòdul de registre d'usuaris habilitat amb aquesta finalitat.

Article 3 Aprovació del model 043-E, de declaració liquidació trimestral de la taxa fiscal sobre el joc que grava el bingo electrònic, i regulació de la forma i el procediment de presentació i pagament

1. S'aprova el model 043-E, «Declaració liquidació trimestral de la taxa fiscal sobre el joc: bingo electrònic», que figura en l'annex 3 d'aquesta Ordre i que consta d'un exemplar per al subjecte passiu, un exemplar per a l'Agència Tributària de les Illes Balears i, en el cas que no es faci el pagament telemàtic, un exemplar per a l'entitat bancària col·laboradora.

2. El subjecte passiu ha de fer la liquidació determinant les quanties satisfetes pels jugadors i les quanties destinades a premis mitjançant la presentació del model de l'annex 3, i n'ha d'ingressar la quota resultant, d'acord amb les normes que contenen els apartats següents.

3. El període de liquidació coincideix amb el trimestre natural. L'autoliquidació s'ha de declarar i, si escau, ingressar en els terminis següents:

a) Per a les quotes reportades en el primer trimestre, és a dir, entre l'1 de gener i el 31 de març, el termini és de l'1 al 20 d'abril.

b) Per a les quotes reportades en el segon trimestre, és a dir, entre l'1 d'abril i el 30 de juny, el termini és de l'1 al 20 de juliol.

c) Per a les quotes reportades en el tercer trimestre, és a dir, entre l'1 de juliol i el 30 de setembre, el termini és de l'1 al 20 d'octubre.

d) Per a les quotes reportades en el quart trimestre, és a dir, entre l'1 d'octubre i el 31 de desembre, el termini és de l'1 al 20 de gener de l'any següent.

4. Els subjectes passius que, d'acord amb la normativa, estiguin obligats a la presentació i el pagament de les declaracions liquidacions o autoliquidacions i que, a més, superin l'import net de la xifra anual de negocis de 1.000.000,00 euros, deduït dels comptes aprovats corresponents al darrer exercici comptable tancat a l'entrada en vigor d'aquesta Ordre, estan obligats a fer la presentació de les declaracions liquidacions i també, si escau, l'ingrés dels deutes tributaris que se'n deriven per via telemàtica, a la Seu Electrònica de l'Agència Tributària de les Illes Balears, a l'adreça web https://sede.atib.es, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009 per la qual es regula el procediment de pagament i presentació de documentació amb transcendència tributària per via telemàtica i es crea el tauler d'anuncis electrònic de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Així mateix, els subjectes passius que, de conformitat amb el que disposa el paràgraf anterior, no estiguin obligats a presentar i pagar telemàticament les autoliquidacions esmentades, hi estaran obligats en el cas que superin aquesta xifra anual de negocis en un exercici comptable, amb efectes a partir de la primera autoliquidació corresponent a l'any natural immediatament posterior al de l'aprovació dels comptes de l'exercici esmentat.

Això no obstant, els subjectes passius que, d'acord amb el que disposen els apartats anteriors d'aquest article, estan obligats a presentar i pagar telemàticament les autoliquidacions esmentades, deixaran d'estar-hi obligats en el cas que no assoleixin aquesta xifra anual de negocis en un exercici comptable, amb efectes a partir de la primera autoliquidació corresponent a l'any natural immediatament posterior al de l'aprovació dels comptes de l'exercici esmentat.

5. La presentació i, si escau, el pagament per via telemàtica els pot fer el mateix declarant o un tercer que actuï en representació seva, d'acord amb els articles 79-81, ambdós inclosos, del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i amb l'Ordre del conseller d'Economia i Hisenda de 28 de desembre de 2009.

En tot cas, de conformitat amb el que disposa el segon paràgraf de l'article 4.1 de l'Ordre de 28 de desembre de 2009 esmentada, l'usuari ha de disposar d'un certificat digital en vigor que acrediti la seva identitat, expedit per una entitat autoritzada per prestar els serveis de certificació i, si escau, ha d'estar degudament registrat en el Portal de l'Agència Tributària de les Illes Balears, en la modalitat que correspongui, mitjançant el mòdul de registre d'usuaris habilitat amb aquesta finalitat.

Disposició addicional única Tractament de dades personals

Les dades personals aportades pels obligats tributaris han de ser tractades per l'Agència Tributària de les Illes Balears i incorporades al fitxer corresponent. La finalitat del tractament és l'aplicació efectiva dels tributs gestionats per l'Agència Tributària de les Illes Balears, així com l'aplicació dels recursos de dret públic d'altres administracions i ens públics la gestió recaptatòria dels quals li correspongui per llei o per conveni.

Aquest tractament s'ha d'ajustar al que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (RGPD), i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Les dades recollides no poden ser cedides a terceres persones llevat dels supòsits prevists en l'article 95 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

 

Disposició derogatòria única Normes que es deroguen

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta Ordre i, en particular, l'Ordre de la Conselleria d'Hisenda i Pressuposts de 23 de desembre de 1999 per la qual es modifica l'Ordre de la Conselleria d'Economia i Hisenda de 14 de desembre de 1995 que desplega el Reglament del cànon de sanejament d'aigües.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta Ordre comença a vigir el dia següent al de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (26 d'abril de 2024)

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació Antoni Costa Costa

Documents adjunts