Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 283617
Acord del Consell de Govern de 3 de maig de 2024 pel qual s’atén el requeriment formulat per la delegada del Govern a les Illes Balears i es deixen sense efecte les previsions de les lletres h) i i) de l’apartat 3 de l’article 37, sobre règim d’usos, de l’annex Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant del Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s’aprova el Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s’amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s'amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 23, de 21 de febrer de 2023.

En data 20 d'abril de 2023 va tenir entrada a la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (actualment, la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural), l'ofici de la delegada del Govern a les Illes Balears de dia 19 d'abril de 2023 mitjançant el qual es feia un requeriment per dur a terme les modificacions oportunes en la regulació del Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s'amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant, per adequar-lo a l'ordre constitucional de distribució de competències entre l'Estat i la Comunitat Autònoma. En particular, citava les competències exclusives de l'Estat en matèria de control de l'espai aeri, trànsit i transport aeri, d'acord amb l'article 149.1.20 de la Constitució espanyola. Respecte d'aquesta qüestió, per dur a terme les modificacions requerides, es va conferir a la Comunitat Autònoma de les Illes  Balears un termini d'un mes comptador des l'endemà de la recepció del requeriment.

El requeriment feia referència al que estableix l'article 149.1.20 de la Constitució espanyola, que disposa que l'Estat té competència exclusiva sobre les matèries de control de l'espai aeri, trànsit i transport aeri. Concretament, es posava de manifest que es vulnerava la competència estatal exclusiva en matèria de control de l'espai aeri i trànsit aeri amb les prohibicions en l'ús de l'espai aeri imposades en l'article 37, sobre règim d'usos, apartat 3, lletres h) i i) del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals, sobre la pràctica de determinades operacions d'aviació general per aeronaus, tripulades o no.

L'article 37.3 de la secció 3a del capítol IV del títol IV del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant, incorporat com a annex del Decret 8/2023, de 20 de febrer, inclou, entre d'altres, els subapartats següents:

h) L'ús recreatiu de drons a la zona d'exclusió, a una franja de cinc-cents metres d'aquesta i a la zona d'ús limitat.

i) A les reserves naturals del Cap Ferrutx i del Cap des Freu, la pràctica de les diferents especialitats d'esports aeris.

Mitjançant l'ofici de la directora de l'Advocacia de dia 28 de febrer de 2024, amb data d'entrada a la Secretaria General de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 29 de febrer de 2024, es va comunicar a aquesta Secretaria General que s'havia traslladat a l'Advocacia la petició de les actuacions esmentades a través d'una diligència d'ordenació de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en el recurs contenciós administratiu núm. 466/2023, procediment ordinari interposat pel Ministeri de Presidència i Administracions Territorials contra el Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant, per no haver atès ni contestat el requeriment fet pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Aquest requeriment sol·licitava la realització de les modificacions corresponents en l'esmentat Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant segons el contingut de l'informe de la Direcció General d'Aviació Civil, en relació amb les competències estatals en matèria de control de l'espai aeri, trànsit i transport aeri, d'acord amb l'article 149.1.20 de la Constitució espanyola.

Respecte d'aquesta qüestió, cal atendre l'informe emès pel Servei de Planificació al Medi Natural de dia 27 de març de 2024, en relació amb el requeriment del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana sobre la modificació d'algunes prescripcions del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant, per vulneració en l'ordre de distribució de competències. En aquest informe es conclou que, atès que es tracta d'una situació anàloga a la que va ser objecte de litigi en el PO 679/2023, es proposa deixar sense efecte les lletres h) i i) de l'apartat 3 de l'article 37 de l'annex Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant del Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s'amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant.

En l'article 44.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, s'estableix que en els litigis entre administracions públiques no es pot interposar un recurs en via administrativa. No obstant això, quan una administració interposi un recurs contenciós administratiu contra una altra, li podrà requerir prèviament que derogui la disposició, anul·li o revoqui l'acte, faci cessar o modifiqui l'actuació material, o iniciï l'activitat a què està obligada.

L'article 75.1 estableix que els demandats poden assentir complint els requisits exigits en l'apartat 2 de l'article anterior.

L'article 74.2 preveu que si l'Administració pública desisteix, l'òrgan competent ha de presentar testimoni de l'acord adoptat, segons els requisits exigits per les lleis o reglaments respectius.

L'article 17 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, estableix que correspon al Consell de Govern exercir accions judicials i desistir d'acord amb la legislació específica aplicable.

Sobre la base de les consideracions anteriors, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en la sessió de 3 de maig de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Atendre el requeriment formulat per la delegada del Govern a les Illes Balears amb data 19 d'abril de 2023 i deixar sense efecte —en aplicació de la clàusula de prevalença de les competències estatals segons l'article 149.3 de la Constitució espanyola— les previsions de les lletres h) i i) de l'article 37.3, sobre règim d'usos, de l'annex Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant del Decret 8/2023, de 20 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de Llevant i s'amplien els límits del Parc Natural de la Península de Llevant.

Segon. Notificar aquest Acord a la Delegació del Govern a les Illes Balears i comunicar-li que contra aquest, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb els articles 10.1.a) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Butlletí Oficial de l'Estat.

 

Palma, 3 de maig de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens