Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 282174
Resolució del secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu de la Conselleria d’Educació i Universitats, de dia 26 d’abril de 2024, per la qual s’aprova la convocatòria per participar en el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic per al curs 2024-2025 en centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen estudis d’educació primària i d’educació secundària obligatòria dependents de la Conselleria d’Educació i Universitats
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), destaca en el títol preliminar el principi fonamental de la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, en condicions d'equitat i amb garantia d'igualtat d'oportunitats. Per altra banda, en l'article 3 estableix que l'ensenyament bàsic el constitueixen l'educació primària i l'educació secundària obligatòria i, en l'article 4, que l'ensenyament bàsic ha de ser obligatori i gratuït.
En l'article 9 afegeix que l'Estat promou programes de cooperació territorial per, d'una banda, aconseguir la major eficàcia dels recursos destinats a l'educació i, per una altra, assolir els objectius establerts amb caràcter general, afavorir el coneixement i estima de la diversitat cultural i lingüística de les diferents comunitats autònomes i contribuir a la solidaritat interterritorial i a l'equilibri territorial en la compensació de les desigualtats.
Així mateix, en l'article 88.2 es declara que les administracions educatives han de dotar els centres docents dels recursos necessaris per fer possible la gratuïtat dels ensenyaments de caràcter bàsic.
Quant al fet de dotar els centres de recursos, l'article 122.2 estableix que les administracions educatives poden assignar dotacions més grans de recursos a determinats centres públics o privats concertats per raó dels projectes que ho requereixin o atenent les condicions d'especial necessitat de la població que escolaritzen.
2. D'acord amb l'article 9 de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, el ministeri competent en matèria d'educació ha de promoure programes de cooperació territorial amb la finalitat d'assolir els objectius educatius de caràcter general referits a l'alumnat, professorat i centres, reforçar les competències dels estudiants, afavorir el coneixement i l'estima per part de l'alumnat de la riquesa cultural i lingüística de les diferents comunitats autònomes, així com contribuir a la solidaritat interterritorial i a l'equilibri territorial en la compensació de desigualtats.
En els programes de cooperació territorial s'ha de tenir en compte, com a criteri per a la distribució territorial de recursos econòmics, la singularitat d'aquests programes en termes orientats a afavorir la igualtat d'oportunitats. S'ha de valorar especialment el volum d'alumnat escolaritzat en relació amb els objectius del Programa en els centres públics i privats concertats, les zones rurals o urbanes desafavorides socialment, el despoblament o la dispersió demogràfica i la insularitat per tal de fer efectiu el principi d'equitat en l'exercici del dret a l'educació.
Segons l'article 80 de la Llei esmentada, les administracions públiques desenvoluparan accions dirigides cap a les persones, grups, entorns socials i àmbits territorials que es trobin en situació de vulnerabilitat socioeducativa i cultural amb l'objectiu d'eliminar les barreres que limiten el seu accés, presència, participació o aprenentatge, assegurant amb això els ajustaments raonables en funció de les necessitats individuals i prestant el suport necessari per fomentar el seu màxim desenvolupament educatiu i social, de manera que puguin accedir a una educació inclusiva, en igualtat de condicions amb els altres.
3. Les polítiques de compensació han de reforçar l'acció del sistema educatiu de manera que s'evitin desigualtats derivades de factors socials, econòmics, culturals, geogràfics, ètnics o d'una altra índole. Correspon a l'Estat i a les comunitats autònomes en els seus àmbits de competència respectius fixar els objectius prioritaris a fi d'assolir una educació de més equitat.
4. Quant a l'autonomia de centre, el Decret 67/2008 pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, en l'article 11 determina que la Conselleria d'Educació i Universitats ha de fomentar aquesta autonomia mitjançant l'assessorament, la formació i els recursos específics, de manera que els centres puguin adequar les seves possibilitats organitzatives i funcionals als plans de treball que elaborin en el marc de la normativa vigent. També s'hi preveu que els centres, en l'exercici de la seva autonomia, poden adoptar projectes d'innovació, projectes de recerca, plans de treball o formes d'organització que suposin una millora contínua tant dels processos educatius com dels seus resultats, en els termes que estableixi la Conselleria d'Educació i Universitats.
En aquest sentit, la Conselleria d'Educació i Universitats engega el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic per donar suport als centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen educació primària i educació secundària obligatòria i que desenvolupen actuacions per posar en marxa projectes innovadors amb l'objectiu d'assolir l'èxit escolar.
Aquest Programa té entre les seves finalitats la reutilització de llibres de text i/o material didàctic, en qualsevol format, i la implicació de l'alumnat en l'ús dels recursos.
D'acord amb l'article 114 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, els centres educatius públics disposen d'autonomia pedagògica, de gestió del personal del centre, dels recursos materials i econòmics i d'organització, com a instrument per donar resposta a les necessitats i a la diversitat de l'alumnat, i per contribuir a garantir l'equitat i la igualtat d'oportunitats i la qualitat de l'educació en els termes recollits en la llei esmentada i en les normes que la desenvolupin.
5. En l'Acord de 7 de juny de 2023 de la Conferència Sectorial d'Educació s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes destinats al Programa de finançament de llibres de text i materials didàctics a l'exercici pressupostari 2024, per un import de 58.559.610,00 euros.
6. A la Resolució de 15 de juny de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Educació, es concedeix l'import d'1.153.305,00 euros a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, consignat en l'aplicació pressupostària 18.04.323M.454 dels pressuposts generals de l'estat per a l'any 2023, per al finançament del Programa de llibres de text i materials didàctics.
D'acord amb aquesta Resolució, el Programa té la finalitat de col·laborar amb les famílies mitjançant ajudes per al finançament de llibres de text i materials didàctics per afavorir els principis d'equitat i igualtat i per compensar les situacions socioeconòmiques més desfavorables amb l'objectiu de contribuir que el sistema educatiu garanteixi l'equitat en l'educació i la igualtat de drets i oportunitats.
El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, atribueix a la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu la competència en materials didàctics i llibres de text.
7. Segons els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic pretén assolir-ne els següents:
a) Objectiu 4 «Educació de qualitat»: aconseguir la millora contínua del procés d'ensenyament-aprenentatge amb la finalitat de satisfer les necessitats i expectatives de l'alumnat i de tota la comunitat educativa, millorant contínuament la qualitat del servei que presten i els resultats educatius.
b) Objectiu 5 «Igualtat de gènere i empoderament de totes les dones i nines»: assegurar la prosperitat i la igualtat entre les persones i la implicació amb accions educatives a favor dels valors de cooperació, respecte i solidaritat.
c) Objectiu 12 «Producció i consum responsable»: aconseguir un desenvolupament sostenible i responsable, amb l'ús eficient dels recursos naturals i reduint la generació de residus per tal de protegir el planeta.
Així, el Programa té com a finalitat combinar l'educació en valors de caràcter social, solidari i ecoambiental amb un estalvi econòmic per a les famílies, en el benentès que per als centres educatius no ha de suposar cap benefici econòmic.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).
2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig (BOE núm. 340, de 30 de desembre).
3. El Decret 67/2008 pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 83, de 14 de juny).
4. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).
5. L'Acord de 7 de juny de 2023 de la Conferència Sectorial d'Educació.
6. La Resolució de 15 de juny de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Educació.
7. El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per participar en el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic per al curs 2024-2025 en centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen estudis d'educació primària i d'educació secundària obligatòria dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats.
2. Publicar les bases de la convocatòria del Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic per al curs 2024-2025, que figura a l'annex 1 d'aquesta resolució.
3. Publicar el model de sol·licitud que figura en l'annex 2 d'aquesta resolució.
4. Publicar el model del projecte que figura en l'annex 3 d'aquesta resolució.
5. Publicar el model de memòria que figura en l'annex 4 d'aquesta resolució.
6. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 29 d'abril de 2024)
El secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu Mateo Suñer Servera
ANNEX 1
Bases de la convocatòria per participar en el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic per al curs 2024-2025 en centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen estudis d'educació primària i d'educació secundària obligatòria dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats
Primer Objecte del Programa
1. Aquesta convocatòria té per objecte establir les bases del Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic del curs 2024-2025, a través de dues línies:
a) Reutilització de llibres.
b) Adquisició de material didàctic, en qualsevol format.
2. El Programa combina l'educació en valors de caràcter social, solidari i ecoambiental amb un estalvi econòmic per a les famílies, mitjançant:
- La implicació de l'alumnat en l'ús dels recursos.
- La igualtat d'oportunitats entre l'alumnat per facilitar la inserció d'aquells amb menys recursos econòmics en l'ensenyament de caràcter bàsic.
- El suport als centres educatius que treballen en la sensibilització ambiental per aconseguir un desenvolupament sostenible i responsable.
- El suport als centres per crear les condicions que permetin un canvi metodològic, de manera que l'alumnat esdevengui un element actiu en el procés d'aprenentatge.
- El suport als centres educatius perquè desenvolupin actuacions per posar en marxa projectes innovadors i adequats a les circumstàncies actuals amb l'objectiu d'assolir l'èxit escolar de tots els estudiants.
Segon Vinculació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
- ODS 4: Educació de qualitat
- ODS 5: Igualtat de gènere
- ODS12: Consum i producció responsable.
Tercer Destinataris
Centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen educació primària i/o educació secundària obligatòria en el curs 2024-2025.
Quart Sol·licituds i termini de presentació
1. Els centres educatius han de presentar una sol·licitud de participació, elaborar un projecte d'acord amb el model de l'annex 3 i adherir-se als compromisos establerts al punt setè.
2. En el termini de 15 dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, el director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció d'aquesta convocatòria (annex 2) amb el certificat digital de representant legal de l'entitat, a través del tràmit telemàtic establert a tal fi, que es podrà trobar a la seu electrònica unificada de la CAIB i que s'ha de signar mitjançant l'aplicació Autofirma. En el cas dels centres concertats en què hi hagi diversos directors, únicament un ha de ser el responsable d'emplenar la sol·licitud conjunta.
Cinquè Instruccions per participar en el Programa
1. Per participar en el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic, els centres educatius, a més de la sol·licitud han d'adjuntar un projecte segons model de l'annex 3 i les indicacions següents:
a) Per a l'adquisició de llibres:
— S'ha de fomentar la reutilització dels llibres que s'entregaran a l'alumnat a títol de préstec; per tant, en finalitzar el curs escolar s'han de retornar al centre educatiu en bones condicions perquè puguin ser utilitzats el curs següent.
— Els llibres de text no poden ser substituïts abans de transcórrer un període mínim de quatre cursos acadèmics, excepte en els cursos afectats per la implementació dels nous currículums de la LOMLOE.
— Excepcionalment, quan la programació docent ho requereixi i amb l'informe favorable del Departament d'Inspecció Educativa, es poden substituir abans de la finalització del període esmentat. En aquest cas, els centres que han de substituir més d'un 30 % del llibres i/o material, n'han d'indicar el motiu.
b) Per a l'adquisició de material didàctic (en qualsevol suport, fins i tot el digital) per posar en marxa projectes innovadors:
— S'ha de justificar la necessitat d'adquirir aquest material i fer referència l'activitat a la qual va lligat, així com la metodologia que s'emprarà.
2. En finalitzar la convocatòria actual, el coordinador o la coordinadora ha de redactar la memòria del curs 2024-2025 en què s'ha de deixar constància, entre altres aspectes, de la quantitat invertida en l'adquisició de llibres, i/o material didàctic, i/o digital i l'estalvi que ha suposat a les famílies, mitjançant el tràmit telemàtic a través de la seu electrònica de la CAIB, abans del 15 de juliol de 2025.
Sisè Compromisos de la Conselleria d'Educació i Universitats
1. Finançament del Programa:
a) La Conselleria es compromet a fer una aportació econòmica, segons de les característiques de cada centre, amb càrrec a la partida pressupostària 13201 421L02 62599 00 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 i de la partida del fons finalista 13201 421L02 62599 00 FF23043, amb un total de 2.860.000,00 €, import que es pot incrementar si és necessari.
Aquestes aportacions es poden complementar amb el romanent dels cursos anteriors, amb les aportacions de les famílies o representants legals de l'alumnat, i, si n'és el cas, amb les d'entitats públiques o privades.
b) L'import assignat a cada centre l'ha d'establir la Comissió de Valoració a partir de la disponibilitat pressupostària de l'Administració, de les dades consignades a la sol·licitud per participar en el Programa, i al percentatge d'alumnat vulnerable socioeconòmicament matriculat al centre.
2. Gestió i informació del Programa:
a) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del Programa.
b) Avaluar el procés i els resultats del Programa.
c) Informar a través de la pàgina web del Servei de Beques, Programes i Serveis Complementaris sobre el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic.
d) Informar el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports de les dades necessàries per al seguiment i l'avaluació del Programa, així com per a l'elaboració d'estadístiques amb finalitat estatal.
Setè Compromisos dels centres participants
1. Compromisos del centre quant a difusió i gestió general del Programa:
- Vetllar perquè arribi a totes les famílies la informació adequada i suficient sobre el funcionament i les condicions de participació del Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic.
- Informar d'aquesta convocatòria el claustre de professorat i el Consell Escolar.
- Incloure el Programa en la programació general anual del centre.
- Nomenar un docent del claustre com a coordinador del Programa.
- Establir, a través de la comissió de coordinació pedagògica, les normes d'utilització i conservació dels llibres i del material didàctic que formen part del Programa i vetllar perquè se'n faci un bon ús.
- Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del Programa.
- Posar a disposició de l'alumnat els recursos adquirits amb l'assignació econòmica del Programa, perquè suposi una minva en el desemborsament de les famílies.
- Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del Programa.
- Custodiar al centre la documentació original generada pel Programa durant un mínim de sis anys.
2. Compromisos del centre pel que fa a la gestió econòmica del Programa:
- Els centres públics han d'emprar l'aplicació ECOIB i seguir les instruccions, establertes a tal fi, sobre la gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris.
- Els centres concertats assumeixen el compromís de dedicar els recursos que l'Administració educativa aporti al Programa únicament i exclusivament a l'adquisició de llibres de text i material didàctic per a l'alumnat d'educació primària i/o d'educació secundària obligatòria. Aquests llibres de text i el material didàctic de titularitat de la Conselleria d'Educació i Universitats restaran en dipòsit al centre docent corresponent i se cediran als alumnes en concepte d'ús temporal.
Vuitè Coordinació del Programa
1. El docent del claustre que coordina el Programa és el responsable del bon funcionament del Programa i de la gestió d'aquest i ha d'assumir, entre d'altres, les funcions següents:
a) Fer d'enllaç entre el centre i la Conselleria, lliurar i facilitar la informació requerida a la persona responsable del Programa.
b) Fer arribar la informació i les normes d'utilització del Programa a les famílies o representants legals de l'alumnat.
c) Fer la comanda de llibres i material didàctic que hagi acordat la comissió de coordinació pedagògica a proposta dels equips docents del centre.
d) Elaborar la memòria del Programa una vegada valorat el grau de satisfacció del desenvolupament del projecte dels membres de la comunitat educativa per part del Consell Escolar.
e) Lliurar la memòria a la Conselleria quan l'hagi aprovada el Consell Escolar.
2. Disposició hores dedicació tasques coordinació: La persona responsable de coordinar el Programa per al finançament de llibres de text i material didàctic pot disposar de les hores de dedicació a les tasques de coordinació com estableixi la normativa vigent.
Novè Comissió de valoració
1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria es constitueix una comissió de valoració integrada pels membres següents:
a) El secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu, o la persona en qui delegui.
b) La cap del Servei de Beques, Programes i Serveis Complementaris, o la persona en qui delegui, que la presideix.
c) Un inspector o una inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.
d) Un assessor docent del Servei de Beques, Programes i Serveis Complementaris.
e) Una persona del Servei de Beques, Programes i Activitats Complementaris, que actua com a secretària.
La Comissió també pot convocar a les sessions altres persones que per raons tècniques es considerin adients.
2. Funcions de la Comissió de valoració:
a) Examinar les sol·licituds i els documents presentats.
b) Comprovar que els centres educatius sol·licitants compleixen els requisits de participació en el programa.
c) Analitzar i valorar les sol·licituds, seleccionar els centres educatius participants i establir les aportacions econòmiques d'acord amb els criteris de finançament del Programa (punt 6.1).
d) Requerir els centres sol·licitants perquè, si escau, esmenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
e) Elaborar les llistes provisionals i definitives dels centres seleccionats i exclosos per participar en el Programa.
3. Llistes de centres seleccionats i exclosos:
a) Es publicarà la llista provisional dels centres que han presentat la sol·licitud per participar en el Programa a la pàgina web del Servei de beques, programes i serveis complementaris, on hi constaran els centres seleccionats i els exclosos.
b) Els centres interessats, en un termini de tres dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant el tràmit telemàtic a través de la seu electrònica de la CAIB.
La Comissió de Valoració ha de resoldre les al·legacions i publicar la llista definitiva amb les aportacions assignades a la pàgina web del Servei.
Desè Selecció dels centres
La Comissió de Valoració ha de seleccionar els centres educatius participants segons els criteris següents:
— En el cas de centres que sol·liciten participar en l'adquisició de llibres, s'ha de valorar la proposta de reutilització.
— En el cas dels centres que participen en l'adquisició de material didàctic en qualsevol suport, fins i tot el digital, per posar en marxa projectes innovadors, es valorarà la utilització de metodologies innovadores d'aprenentatge.
— Percentatge d'alumnes en situació de vulnerabilitat.
— Pel que fa als centres que hi han participat el cursos anteriors, s'ha de tenir en compte la quantitat invertida en l'adquisició de llibres i material didàctic.
Onzè Documentació
Tota la documentació original generada durant el Programa ha de romandre custodiada al centre durant un mínim de 6 anys.