Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 276621
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes al sector agrari per alimentar el bestiar i garantir la continuïtat de les explotacions a les Illes Balears per fer front a la sequera de l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

El 13 de febrer del 2024 es va publicar en el BOIB núm. 21 la Resolució del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de 9 de febrer de 2024, per la qual es reconeix en l'àmbit agrari de les Illes Balears la situació actual de sequera meteorològica.

El dèficit de precipitacions des del mes de setembre del 2023 fins al desembre del 2023 ha afectat greument diversos sectors agraris de tots els municipis de les Illes Balears, especialment el sector de la ramaderia, amb un efecte acusat en la producció de pastures, on la sequera està provocant una reducció important dels rendiments, ja que, en aquests tipus d'explotacions, el bestiar s'alimenta fonamentalment d'aliments produïts en la mateixa explotació i amb un ampli ús de les pastures en el cas dels herbívors.

Aquestes condicions suposen una amenaça per a la viabilitat i la continuïtat de les explotacions de bestiar oví, caprí, boví i porcí en extensiu, atesa la falta de disponibilitat d'aliment.

Per part de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural es duu a terme el seguiment estacional de la sequera a les Illes Balears mitjançant la teledetecció i dades meteorològiques. La base principal és el monitoratge de la sequera a les Illes Balears mitjançant l'observació satel·litària de la vegetació a partir de l'índex de vegetació de diferència normalitzada (NDVI) i l'índex de condició de la vegetació (VCI); d'aquesta manera, es pot comparar l'NDVI actual amb el rang de valors en el mateix període d'anys anteriors.

Aquests índexs mostren una vigorositat de la vegetació inferior als estadísticament normals durant els mesos de setembre a desembre, amb uns valors inferiors als esperats a mesura que avança la tardor i l'hivern, fins a arribar al mes de desembre, marcadament deficitari. Aquesta falta de desenvolupament dels conreus és conseqüència directa de la manca de precipitacions.

El mes de setembre va ser un mes normal pel que fa a les precipitacions a les Illes Balears; de mitjana va ploure 47,60 mm, quan la mitjana es troba en 61,30 mm, és a dir, va ploure un 22% menys. Per aquest fet, el vigor de la vegetació, en relació amb els valors de referència, va ser positiu.

Durant el mes d'octubre es produeix un canvi de tendència, amb l'inici d'un dèficit de l‘NDVI a Eivissa i Formentera, així com a la meitat meridional de Mallorca. Aquest mes va ser sec a Mallorca i Menorca; a Mallorca va ploure 48,00 mm de mitjana, el que suposa un 38% menys que la mitjana, amb precipitacions molt repartides, mentre que a Menorca va ploure 40,00 mm, que representa un 43% menys. A Eivissa i Formentera el mes va ser molt sec; a Eivissa va ploure 2,50 mm de mitjana, un 96% menys que la mitjana. A Formentera, per la seva banda, va ploure 3,00 mm, un 93% menys que la mitjana.

El mes de novembre les condicions de dèficit en el desenvolupament de la vegetació s'agreugen al conjunt de les Pitiüses i a les comarques de la Marina de Llucmajor, Pla de Campos i Marina de Santanyí, a finals de novembre aquesta situació s'estén per bona part de l'àrea central de Mallorca. El mes de novembre va ser molt sec a Mallorca i Menorca; a Mallorca va ploure 15,20 mm de mitjana, cosa que suposa un 83% menys que la mitjana, i a Menorca va ploure 26,20 mm, que representa un 71% menys que la mitjana. A Eivissa i Formentera el mes va ser extremadament sec, a ambdues illes va ploure 1,00 mm, un 98% menys que la mitjana.

El mes de desembre es va caracteritzar per la generalització de mancances molt significatives en el desenvolupament de la vegetació, ja que va ser un mes molt sec per manca de precipitacions. A Mallorca va ploure 6,10 mm de mitjana, cosa que suposa un 91% menys que la mitjana, i a Menorca va ploure 22,80 mm, quan la precipitació mitjana és de 54,40 mm, és a dir, un 58% menys. A Eivissa va ploure una mitja de 5,30 mm, quan la precipitació mitjana és de 57,40 mm, la qual cosa representa un 91% menys que la mitjana. A Formentera, va ser extremadament sec, amb una disminució de la precipitació del 95%.

Aquesta manca de precipitacions, juntament amb un augment de la temperatura mitjana de 2,2 ºC el mes d'octubre, un increment el mes de novembre d'1,6 ºC i un increment el mes de desembre de 0,9 ºC, ha repercutit sobre el cicle vegetatiu dels cultius, ja que les llavors durant la germinació al sòl no van tenir la humitat suficient per fer-ho o no han pogut absorbir prou aigua del sòl per desenvolupar correctament el gra i per produir biomassa.

Per tot això, s'ha considerat convenient establir una línia d'ajudes a l'alimentació del bestiar per tal de garantir la continuïtat de les explotacions.

Així mateix, els cultius que s'han vist més afectats per la sequera en aquest interval de temps són els de cereals, lleguminoses, farratges, crucíferes i espècies millorants.

L‘afectació especial de la sequera s'ha donat de manera molt greu a les illes d'Eivissa i Formentera, i a les comarques de la Marina de Llucmajor, Pla de Campos i Marina de Santanyí. Així mateix, la situació de sequera ha agreujat de manera molt especial la situació de les explotacions en el municipi des Mercadal a Menorca, en no poder utilitzar l'aigua per a reg que tenen concessionada per motius aliens a la seva voluntat. Tot això fa que sigui convenient reforçar l'ajuda en aquests indrets.

La situació actual de sequera es qualifica com un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, de conformitat amb el que estableix l'article 2.2 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Aquest Reglament (UE) 2022/2472 estableix les condicions que han de complir les ajudes, a l‘efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del tractat. Concretament, l'article 25 del reglament esmentat estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes dirigides a compensar els danys causats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural per tal d'acollir-se a l'exempció.

En compliment del' que preveu l'article 11 del Reglament (UE) 2022/2472 esmentat, el FOGAIBA ha de trametre a la Comissió Europea la informació resumida d'aquesta ajuda perquè se li assigni un número d'identificació d'ajuda.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 12 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

L'article 1.2.d de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, publicada en el BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, les actuacions per a l'atenció als danys catastròfics produïts en el sector agrari i pesquer.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l'1 de gener de 2006.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes al sector agrari per garantir la continuïtat de les explotacions agrícoles i ramaderes i compensar determinats efectes provocats per la sequera a les explotacions agrícoles i ramaderes, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Les ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, publicat en el Diari Oficial de la Unió Europea del 21 de desembre de 2022.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre milions d'euros (4.000.000,00 €), a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024, amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits assignats.

2. L'import d'aquesta convocatòria es distribueix en:

- 3.000.000,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

- 1.000.000,00 € per a l'actuació que assenyala el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

3. Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost restant incrementa l'altra actuació si és deficitària.

Tercer

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució les persones físiques o jurídiques, o bé les seves agrupacions, que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda compleixin els requisits següents:

a. Que siguin titulars d'una explotació ramadera inscrita al Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears (REGA), amb les dades correctes i actualitzades. El peticionari ha de figurar com a titular de l'explotació des de l'1 de setembre del 2023.

b. Que tinguin els animals pels quals sol·liciten ajuda correctament inscrits al REGA, i els de l'espècie bovina en particular també al Registre d'Identificació Individual Animal (RIIA).

Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució les persones físiques o jurídiques, o bé les seves agrupacions, que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda siguin titulars d'explotacions agràries inscrites en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i que han declarat a la campanya de la sol·licitud única de la PAC del 2024 superfícies de cultiu, identificats amb els codis SIGPAC relacionats a l'annex I d'aquesta resolució, de cereals, lleguminoses, farratges, crucíferes o espècies millorants.

Si una vegada finalitzada la tramitació de les ajudes directes de la PAC corresponents a la campanya del 2024, es comprova que la superfície declarada com a auxiliable en aquesta convocatòria és superior a la finalment determinada relativa a les ajudes directes de la PAC esmentades, es perd el dret a l'ajuda i, si escau', s'ha de reintegrar l'import rebut, en relació amb la diferència de superfície entre ambdues.

3. A més dels requisits específics que es detallen en els dos punts anteriors, totes les persones beneficiàries, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda o en qualsevol altre que s'indiqui a continuació, han de complir els requisits següents:

a. Tenir la condició de pime, d'acord amb el que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

b. No estar en crisi, tal com es defineix a l'article 2.59 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, tret que l'empresa s'hagi convertit en una empresa en crisi a causa de les pèrdues o danys causats pel fenomen climàtic advers.

c. No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

d. Trobar-se en qualsevol dels supòsits següents:

 

- Que siguin titulars d'una explotació catalogada com a prioritària des de l'1 de setembre de 2023, d'acord amb l'article 15.1 del Decret 43/2015, de 22 de maig.

- Que hagin rebut una ajuda, abans del 30 de juny de 2024, de les sol·licitades a la campanya de la sol·licitud única de la PAC de l'any 2023, sempre que estigui associada al compliment de la condició d'agricultor no pluriactiu, excepte en el cas d'explotacions ubicades a Eivissa i Formentera, en què no és exigible aquest darrer requisit.

- Que siguin agricultors professionals, d'acord amb l'article 2.8 del Decret 43/2015, de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari dels registres insulars agraris de les Illes Balears. Aquest requisit es comprova d'acord amb les dades fiscals que consten presentades a la declaració de l'IRPF del 2022. En cas que calgui, es pot comprovar aquesta condició amb les dades fiscals de l'IRPF del 2020 i del 2021.

- Que sigui un agricultor que hagi presentat la sol·licitud única de la PAC, per primera vegada, a la campanya de l'any 2024 i, a més, tingui presentada una sol·licitud d'ajuda convocada per la Resolució del president del FOGAIBA de 14 de desembre de 2023, per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa i per als anys 2023 i 2024, subvencions per a la creació d'empreses de joves agricultors i agricultores (BOIB núm. 171, de 19 de desembre de 2023).

- En el cas de persones jurídiques o agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, que el 50% o més dels socis siguin agricultors professionals segons l'article 2.8 del Decret 43/2015, de 22 de maig.

e. L'import de l'ajuda que li pugui correspondre en aplicació del que preveu l'apartat cinquè d'aquesta resolució ha de ser almenys de 300,00 €.

4. La comprovació dels requisits anteriors s'efectua d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5. Quan es tracti d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. Els requisits que s'estableixen en els punts 1 i 2 d'aquest apartat s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

8. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats o les associacions sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

9. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans no es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat, i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents.

Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveuen els paràgrafs anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. No obstant això, en el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 €, ha de ser requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

10. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Constitueixen actuacions subvencionables les compensacions següents pel mal ocasionat per la sequera:

1.1 Per als titulars d'explotacions ramaderes, l'adquisició extraordinària d'aliments, des de l'1 de setembre del 2023 fins al 15 de juny del 2024, per als animals de producció de la seva explotació que es detallen en el punt 2 de l'apartat cinquè.

1.2 Per als titulars d'explotacions agràries, la sembra de cereals, lleguminoses, farratges, crucíferes i espècies millorants, i són despeses subvencionables les relacionades amb aquests cultius i efectuades entre l'1 de setembre del 2023 i el 15 de juny del 2024: llavors, fertilitzants, gasoil, tractament de llavors, neteja del gra i altres entrades que s'han invertit en la campanya de sembra d'hivern i primavera.

2. Únicament són subvencionables les despeses efectuades i pagades pel beneficiari des de l'1 de setembre del 2023 fins a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda. S'entén que les despeses d'adquisició de llavors, fertilitzant, tractament de llavors i neteja del gra per a la sembra dels cultius esmentats es poden haver produït amb antelació a la sembra, per la qual cosa són subvencionables les despeses d'aquests conceptes des de l'1 de juliol del 2023.

3. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable.

4. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. L'import de l'ajuda és del 90% de les despeses subvencionables, en cas de persones beneficiàries que tinguin subscrita a nom seu una assegurança que cobreixi almenys un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics estadísticament més freqüents.

A aquest efecte es considera que tenen una assegurança que cobreix almenys un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics de la zona les persones beneficiàries que tinguin una pòlissa d'assegurança de la producció relativa al ramat o cultiu auxiliat. Per fer aquest càlcul, es té en compte de manera independent l'assegurança del ramat i l'assegurança de les superfícies, i es considera que arriben al 50% esmentat si almenys la meitat del total de les unitats de bestiar major (UBM) del ramat auxiliable o del total de les hectàrees auxiliables estan assegurats. Per al càlcul d'UBM, cal tenir en compte la taula d'equivalències que preveu l'annex II d'aquesta resolució.

A les persones beneficiàries que no tinguin subscrita una assegurança en els termes que preveu el paràgraf anterior se'ls redueix el percentatge d'ajuda al 45%.

La comprovació de tenir subscrita l'assegurança es fa d'ofici mitjançant consulta a l'entitat Agroseguro, tret que la persona interessada manifesti el contrari i, en aquest cas, ha de presentar el certificat corresponent.

2. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, l'import màxim d'ajuda per a les actuacions previstes al punt 1.1 de l'apartat quart d'aquesta resolució es calcula, segons el nombre d'animals de l'explotació del sol·licitant, de la manera següent:

a. Boví:

- Vaques de llet: 180,00 €/cap

- Vaques de carn en extensiu: 108,00 €/cap

- Sementals: 108,00 €/cap

- Vedells d'engreix de raça mallorquina en extensiu: 45 €/cap

b. Porquí en extensiu:

- Femelles reproductores: 40,00 €/cap

- Altres: 35,00 €/cap

c. Oví i caprí: 22,00 €/cap

d. Abelles: 16,00 €/casera

3. Els animals subvencionables de les explotacions beneficiàries es corresponen amb la població següent:

- Boví, vaques de llet: vaques de raça lletera de 24 mesos o més d'edat i presents a l'explotació l'1 de gener del 2024 d'acord amb la informació del Registre d'Identificació Individual Animal (RIIA), localitzats a una explotació de producció de llet o mixta i amb lliuraments de llet a l'INFOLAC en el segon semestre del 2023.

- Boví, vaques de carn en extensiu: bovins de 24 mesos o més d'edat no classificats com a vaca de llet i presents a l'explotació l'1 de gener del 2024 d'acord amb la informació del RIIA. L'explotació ha d'estar catalogada al REGA com a extensiva.

- Boví, sementals: bovins mascles de 24 mesos o més d'edat i presents a l'explotació l'1 de gener del 2024 d'acord amb la informació del RIIA. A l'explotació, hi ha d'haver algun animal auxiliable catalogat com a vaca de llet o vaca de carn en extensiu.

- Boví, engreix de raça mallorquina en extensiu: animals de l'espècie bovina i raça mallorquina, amb 6 o més mesos d'edat i menys de 24 mesos d'edat, presents a l'explotació l'1 de gener del 2024 d'acord amb la informació del RIIA. L'explotació ha d'estar catalogada al REGA com a extensiva.

- Porquí extensiu, femelles reproductores: animals de l'espècie porquina presents a l'explotació, classificades com a femelles reproductores a la declaració anual obligatòria (DAO) del 2024 i al REGA. L'explotació ha d'estar catalogada al REGA com a extensiva.

- Porquí, extensiu, altres: animals de l'espècie porquina presents a l'explotació, classificades com a mascles reproductors, reposició o engreix a la declaració anual obligatòria (DAO) del 2024 i al REGA. L'explotació ha d'estar catalogada al REGA com a extensiva.

- Oví i caprí: animals de l'espècie ovina o caprina presents a l'explotació i declarats al REGA com a mascles reproductors o femelles reproductores a la declaració anual obligatòria (DAO) del 2024.

- Abelles: caseres declarades al REGA a la DAO del 2024.

4. A l‘efecte del punt anterior, es consideren bovins de raça lletera els classificats al RIIA amb una de les races següents: frisona, de la reina, Jersey, parda, menorquina, normanda, fleckvieh i mestissa.

5. Per determinar la situació de l'explotació ramadera es fan servir les dades que constin al REGA l'1 de gener del 2024.

6. No obstant el que preveu el punt 1 d'aquest apartat, l'import màxim d'ajuda per a les actuacions que preveu el punt 1.2 de l'apartat quart d'aquesta resolució es calcula aplicant la quantitat de 68,00 €/ha al nombre d'hectàrees computables.

Són computables les hectàrees dels recintes declarats a la campanya de la sol·licitud única de la PAC 2024 amb cultius catalogats com a cereals, lleguminoses, farratges, crucíferes i espècies millorants.

7. Per la incidència especial de la sequera, els imports corresponents als límits que preveuen els punts 2 i 6 d'aquest apartat s'incrementen en un 35% en relació amb les explotacions ubicades als territoris següents: els municipis de Campos, Llucmajor, Mercadal, Santanyí i ses Salines, i a les illes d'Eivissa i Formentera.

La ubicació de l'explotació es considera per a les explotacions ramaderes que tinguin el nombre més gran d'animals (en UBM) declarats al REGA a la DAO del 2024 i per a les explotacions agràries que tinguin la superfície afectada més gran.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. El termini per presentar sol·licituds és des l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al dia 15 de juny del 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), emplenades correctament, al registre d'entrada del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté; i, en especial, han de fer la declaració responsable del compliment dels requisits que preveuen els punts 3, 9 i 10 de l'apartat tercer. Tot això, sens perjudici de les actuacions de control posterior que es puguin fer d'acord amb el que estableix el text refós de la Llei de subvencions.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

 

a. En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014 de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. Relació dels justificants imputats, que s'ha d'ajustar al model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

e. Documentació justificativa de les despeses efectuades.

La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades o documents de valor probatori equivalent al tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa en els quals s'expliciti clarament el concepte de la factura, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

El concepte de la factura ha de fer una referència clara i explícita que demostri que són els conceptes subvencionables d'aquesta convocatòria.

El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- 1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- 2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa. Aquest últim és facultatiu si l'emissor és persona física.

- 3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament efectuat mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

- 4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu iguals o superiors a 1.000,00 euros d'acord amb els termes que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per a la realització de qualsevol control que es consideri oportú efectuar.

f. Si escau', declaracions de l'IRPF dels exercicis 2020, 2021 i 2022, tret que autoritzin el FOGAIBA per a la comprovació d'ofici davant l'Agència Tributària.  

g. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o que no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de les persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada  tendrà els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del representant, així com la consulta de les dades de les' assegurances agràries o les dades del REGA, dels registres insulars agraris de les Illes Balears o de la seva qualificació, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, i per comprovar el compliment dels requisits que preveuen els apartats tercer i quart, cal aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, cal presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. De manera excepcional, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar de nou l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requereix la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén desistida la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció de beneficiaris

1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució és el de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'estableix l'ordre de preferència següent:

1r. Sol·licituds d'explotacions classificades com a prioritàries.

2n. Sol·licituds d'explotacions ubicades als municipis de Campos, Llucmajor, Mercadal, Santanyí i ses Salines o a les illes d'Eivissa i Formentera.

La ubicació de l'explotació es considera per a les explotacions ramaderes que tinguin el nombre més gran d'animals (UBM) declarats al REGA a la DAO del 2024 i per a les explotacions agràries que tinguin la superfície afectada més gran.

3. En cas d'empat es prorrateja l'import restant entre les persones sol·licitants que resultin empatades.

 

 

​​​​​​​​​​​​​​Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Vocals:

* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Secretari: actua com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria, i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no és preceptiva i l'òrgan competent ha de declarar conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i com a mínim de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acredita, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Desè

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableix l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

​​​​​​​Onzé

Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es fa mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver fet i acreditat abans de la concessió de l'ajuda.

Dotzè

Compatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas els imports màxims subvencionables.

En tot cas, s'ha de tenir en compte el límit que preveu el punt 11 de l'article 25 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin d'aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Catorzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (30 d'abril de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX I Relació de codis de cultius del SIGPAC auxiliables

Cereals

Codi

Producte

1

BLAT TOU

2

TRITICUM SPELTA

3

BLAT DUR

4

BLAT DE MORO

5

ORDI

6

SÈGOL

7

SORGO

8

CIVADA

9

FAJOL

10

MILL

11

ESCAIOLA

12

MESTALL

13

TRITICALE

14

TRITORDEUM

19

TEFF

80

ARRÒS

222

QUINOA

305

MESCLA CIVADA-BLAT

306

MESCLA CIVADA-ORDI

307

MESCLA CIVADA-TRITICALE

325

BLAT KHORASAN

393

ESCANDA

394

ESCANA

395

PANÍS

447

MESCLA CEREAL-RAYGRASS

448

MESCLA CIVADA-BLAT DE MORO

450

MESCLA ORDI-BLAT

451

MESCLA SÈGOL-BLAT

455

MESCLA CIVADA-SÈGOL

456

MESCLA SÈGOL-BLAT DE MORO

457

MESCLA BLAT DE MORO-SORGO

Lleguminosos

Codi

Producte

34

SOJA

40

PÈSOLS

41

FAVA

43

ALTRAMUS BLANC

49

MONJETA

50

CIURONS

51

LLENTIA

52

VEÇA

53

ERBS

60

ALFALS

61

FENIGREC

67

ESPARCETA

76

ENCLOVA

77

TRÈVOL

87

CACAUET

238

ALTRAMÚS GROC

239

GUIXA

240

GUIXOLS

248

GARROVA

249

VECERA BORDA

250

ALBERJÓ

390

FAVÓ

397

MONJETA ESCARLATA

428

MONJETA DE LLIMA

446

SERRADELLA

449

MESCLA FAVA-VEÇA

460

FESOLET

461

MELILOT GROC

482

TRAMÚS BLAU

483

VEÇA VELLOSA

486

VEÇA PANNONICA

488

BISERRULA

490

MEDICAGO

492

ANYIL

904

CROTALÀRIA JUNCEA

937

COBERET

Farratges

Codi

Producte

63

PASTURES DE MENYS DE 5 ANYS

68

FESTUCA

69

RAYGRASS PERENNE

70

AGROSTIS

71

ARRHENATHERUM

72

DACTIL

73

FLEO

74

POA

78

RAYGRASS ANUAL

139

HERBA CINTA

140

ABACA ÀLIES MANILA

141

KENAF

247

CULTIUS MIXTES D'ESPÈCIES PRATENSES

Crucífers i espècies millorants

Codi

Producte

33

GIRASOL

35

COLÇA

36

CAMELINA

88

CARTAM

169

ALL

179

NAB

190

RÀVEC

241

MESCLA CIVADA-VEÇA

242

MESCLA TRITICALE-VEÇA

243

MESCLA BLAT-VEÇA

244

MESCLA ORDI-VEÇA

245

MESCLA CIVADA-ENCLOVA

246

MESCLA ORDI-ENCLOVA

298

MESCLA ORDI-PÈSOL

299

MESCLA CIVADA-PÈSOL

304

COL XINESA

336

MESCLA GARROVA-CIVADA

337

MESCLA GARROVA-ORDI

338

MESCLA RAYGRASS-VEÇA

339

MESCLA CIVADA-ERBS

340

MESCLA ORDI-ERBS

392

MESCLA MONJETA-BLAT DE MORO

452

MESCLA CIVADA-BLAT DE MORO-VEÇA

453

MESCLA ORDI-BLAT DE MORO-VEÇA

454

MESCLA ALTRAMÚS-CIVADA

463

CHOISUM

475

RÀVEC SILVESTRE

478

COLINAB

484

GRELS

496

MESCLA RAYGRASS-TRÈVOL

929

RUCA

945

MESCLA CIVADA-FAVA

946

MESCLA CIVADA-ORDI-VEÇA

 

ANNEX II Taula de conversió d'animals/caseres (unitat) a UBM

Espècie

Categoria

UBM

Boví

Vaca de llet

1

Boví

Vaca de carn en extensiu

0,8

Boví

Semental

0,8

Boví

Vedell d'engreix de raça Mallorquina en extensiu

0,4

Porquí en extensiu

Femella reproductora

0,5

Porquí en extensiu

Altres

0,3

Oví/Caprí

Reproductor

0,1

Abelles

Casera

0,05