Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 271462
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament d’ús públic a sòl rústic a cala Xuclar- Portinatx, parcel·la 3 del polígon 5, terme municipal de Sant Joan de Labritja (Exp. 66a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 13 de març de 2024 i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament d'ús públic a sòl rústic a cala Xuclar- Portinatx, parcel·la 3 del polígon 5, terme municipal de Sant Joan de Labritja, en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, a l'article 13.2.b determina que s'han de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes que figurin al seu annex 2, modificat per la disposició addicional segona de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada. En el seu annex 2 hi figura:

Grup 4. Projectes d'infraestructures, apartat 4) Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic.

Per l'anterior, d'acord amb l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació del projecte

L'aparcament es situa al final de l'accés a la platja de Cala Xuclar, ubicada a la badia de Xarraca, al nord del nucli urbà de Sant Joan de Labritja. 

Actualment existeix una esplanada lliure de vegetació de 1.235 m2 utilitzada com a aparcament, des de fa uns 40 anys, i el projecte pretén regularitzar aquesta situació, amb la implantació de 33 places d'aparcament per a turismes i 8 per a motocicletes, indicant que és l'ús que es dona actualment. 

L'accés és des de la carretera de Portinatx on es baixa per un camí de terres compactades, formigonat a l'inici i al final, a causa de la major pendent. 

El projecte durà a terme la delimitació de les places d'aparcament mitjançant bigues de fusta a banda i banda de cadascuna de les places previstes i els accessos de vianants es delimitaran mitjançant pals de fusta units amb corda. Atès que la zona és plana no requereix anivellació, només la regularització en alguns punts, i es mantindrà la capa de rodament amb terres. No està prevista la col·locació d'elements d'enllumenat ja que l'ús és diürn, i la senyalització i mobiliari desmuntable que s'instal·li serà de fusta tractada. S'instal·larà una rasa drenant de recollida de vessaments superficials i hidrocarburs que els conduirà fins a un separador d'hidrocarburs i olis que serà buidat periòdicament per gestor autoritzat.

La zona d'aparcament està qualificada com a sòl rústic protegit, concretament Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) i ANEI d'Alt Nivell de Protecció (AANP) pel Pla Territorial Insular d'Eivissa i les Normes Subsidiàries de Sant Joan de Labritja, i també està a l'Àrea d'Especial Protecció des Amunts d'Eivissa. 

D'acord amb el PTI és APR d'incendis i d'acord amb el IV Pla General de Defensa contra Incendis Forestals de les Illes Balears (2015 – 2024) és Zones d'Alt Risc d'incendi forestal (ZAR) amb risc extremadament alt. 

És APR d'erosió i zona de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada i alta. 

Es troba a zona forestal que coincideix amb el llit del torrent de Sa Palanca, tot i que no és APR d'inundació d'acord amb el PTI ni plana geomorfològica d'inundació segons les dades contingudes a l'IDEIB de la Xarxa Hidrogràfica provisional dels Mapes Topogràfics Balears i la capa de zones susceptibles de patir inundacions de manera natural. Es troba dins l'Àrea de Protecció Territorial (APT) de Costes i dins de la zona de servitud de protecció (ZSP) del domini públic marítim terrestre (DPMT). 

Es troba a la Xarxa Natura 2000, al LIC ES5310033 Xarraca, i a l'àmbit marí hi ha la ZEPA estatal ES0000516 Espai marí del ponent i nord d'Eivissa, i a més de 1.400 m a l'oest s'hi troba el LIC ES5310112 Nord de Sant Joan.

Els hàbitats d'interès comunitari (HIC) presents, d'acord amb la cartografia d'hàbitats de 2022 de l'IDEIB, són majoritàriament 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics, alternats amb 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics i 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero-Brachypodietea).

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els efectes que es poden produir tant durant la fase d'execució com durant la fase de funcionament, són afeccions a l'atmosfera per partícules, pols i renous; al sòl; a la vegetació i a la fauna de la zona; a les aigües subterrànies per abocaments accidentals de la maquinària i dels vehicles; efectes que es minimitzen amb l'aplicació de les mesures correctores i la vigilància que incorpora el document ambiental.

No obstant això, els efectes més significatius són el risc d'incendi i d'inundació que es poden produir durant la fase de funcionament. Tot i que el projecte i el document ambiental no consideren aquests riscs significatius, es considera que un aparcament enclavat en Zona d'Alt Risc d'Incendi extremadament alt, tot i les mesures de prevenció d'incendis que s'haurien de dur a terme d'acord amb la normativa vigent, i just sobre d'un torrent grafiat a la Xarxa Hidrogràfica del GOIB (torrent de sa Palanca), pot tenir efectes significatius en cas de produir-se un incendi o un període de pluges intenses.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions i entitats afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

* Servei de Planificació al Medi Natural de data 12 de juliol de 2023 que conclou:

Inform que el projecte d'autorització d'un aparcament d'ús públic en sòl rústic a Cala Xuclar, Portinatx, TM de Sant Joan de Labritja (Eivissa) en l'àmbit del LIC ES5310033 Xarraca, no afectarà apreciablement aquest espai protegit Xarxa Natura 2000, motiu pel qual l'inform favorablement sempre que es compleixin els següents condicionants:

1. La senyalització vinculada a l'ús públic i informació de l'espai Xarxa Natura 2000 s'ajustarà al Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears, que es pot consultar a l'enllaç:

https://drive.google.com/file/d/1NJHo1HmaQSqur1r1SVFBUIVMj_K6Ka8R/view?usp=sharing

2. S'utilitzi un material de regularització per a la superfície de l'aparcament o s'empri qualque tipus d'additiu durant la fase de construcció per tal que a l'aparcament no es generi pols amb el trànsit de vehicles.

3. S'haurà de conscienciar als treballadors que han de realitzar les tasques de condicionament de l'aparcament i les faixes auxiliars sobre la protecció i els valors a conservar de l'espai Xarxa Natura 2000 on fan feina. Es guardarà registre escrit d'aquesta formació.

4. Es compleixin les mesures correctores i preventives incloses als punts 7.1, 7.2, 7.3 i 7.4 del document ambiental.

5. El responsable ambiental esmentat al punt 8.1 del document ambiental durà registre escrit del seguiment ambiental per tal que es pugui comprovar l'eficàcia del mateix.

* Servei de Protecció d'Espècies de data 30/06/2023 que conclou:

Informar favorablement sobre el projecte d'ordenament de l'aparcament existent en sòl rústic a Cala Xuclar, amb els següents condicionants:

1. S'han d'eliminar els exemplars d'Arundo donax presents a l'àmbit d'estudi, a l'accés a la cala, i dur a terme un seguiment del possible rebrot d'exemplars fins garantir la seva eradicació.

2. Els camions aniran coberts de lones per minimitzar les partícules en suspensió que es depositin sobre la vegetació.

3. Instal·lació, manteniment i seguiment de trampes per captura d'ofidis durant l'obra i també una vegada acabat el projecte.

A més, també s'han de tenir en compte les següents recomanacions:

1. Afavorir i mantenir hàbitats-refugis per a l'espècie amenaçada Podarcis pytiusensis a les immediacions de l'aparcament (han de ser llocs protegits del vent, amb bona insolació, amb presència de rocalla i pedra seca i plantes herbàcies d'espècies autòctones de l'illa).

2. Per realitzar l'estudi i valoració dels hàbitats presents a l'àmbit d'estudi s'ha de consultar la darrera actualització publicada a l'IDEIB, de 2022 (s'indica al document ambiental que la utilitzada per realitzar l'avaluació ambiental és la de 2005).

* Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de data 16/05/2023 amb les següents conclusions:

1. L'estudi ambiental ha de contenir la perspectiva climàtica d'acord amb l'establert a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica.

2. S'ha de dur a terme un estudi de mobilitat, d'acord amb la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, valorant el nombre de vehicles que empren actualment aquest aparcament i el possible augment degut a les intervencions previstes al projecte, les places previstes i la mobilitat induïda i/o reduïda i l'afecció a la contaminació atmosfèrica i al canvi climàtic.

3. Es considera correcte l'adaptació al canvi climàtic atès que el projecte conserva la permeabilitat al sòl i la zona d'ombres.

4. S'hauria d'estudiar la possibilitat d'implantar una línia d'autobús els mesos de més afluència com a mètode alternatiu i més sostenible que el vehicle privat.

* Secció de Medi Ambient del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del Consell Insular d'Eivissa de data 24 de maig de 2023, que fa les següents consideracions tècniques:

  • No es preveu que les accions derivades de l'execució i funcionament del projecte presentin canvis significatius a la realitat actual.
  • Es considera molt important, abans de l'execució del projecte, realitzar prospeccions prèvies per confirmar la no presencia de Genista dorycnifolia, i si és el cas, extremar totes les precaucions per evitar qualsevol afecció de poda o eliminació d'algun peu d'aquesta espècie. Aquestes mesures preventives hauran de ser extensives tant a l'execució de la franja de protecció forestal com a les successives tasques pel seu manteniment.
  • S'ha d'evitar l'afecció de les espècies botàniques singulars: Cytisus fontanesii, Silene cambesedesii i Ruscus aculeatus.
  • Referent a les espècies d'avifauna forestal i, en especial, per l'enganyapastors cuallarga (Curruca balearica), a més d'evitar les actuacions de la fase d'execució de l'aparcament durant el període de nidificació (1 de març- 30 de juny), també durant l'execució de la franja de protecció de 30 metres i les futures tasques del seu manteniment.
  • Donat que el conjunt de les actuacions es troben dins de la zona de domini públic hidràulic es considera necessari, per qüestions de competència i especialització, la consulta a la Direcció general de Recursos Hídrics.

* Secció d'Estudis Territorials de la Direcció general de Paisatge i Territori de data 18/05/2023 que conclou que: 

«Examinat el contingut de la documentació presentada, aquesta no afecta a cap aspecte d'ordenació urbanística o territorial sobre el que, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General».

* Servei de Costes i Litoral de la Direcció general de Paisatge i Territori de data 16/03/203 que conclou que: 

«S'haurà de presentar una sol·licitud d'autorització d'obres en ZSP en aquesta DGTP segons dicta la Llei de Costes, i s'indica la documentació a aportar: un certificat municipal i i plànols, i el contingut del que hi ha de constar».

* Servei de Planificació de la Direcció general d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques de data 23 d'agost de 2023 que conclou:

«La documentació aportada no tracta de la creació d'un nou espai destinat a un aparcament de vehicles, concretament a un espai amb un alt risc d'incendis, si més no a la regulació i ordenació d'un espai habilitat per a l'aparcament per poder controlar l'estacionament de vehicles de manera descontrolada.

S'habiliten 33 places d'aparcament per a turismes i 8 places per a motos ocupant un espai de 1.235 m2 lliures de vegetació a un lloc on des de fa 40 anys es va habilitar un espai per a usuaris de la platja.

No es tracta del lloc més adequat per disposar d'un aparcament atès que està immers en un paisatge forestal mediterrani, motiu pel qual es recomana mantenir la vegetació en condicions que impliqui la reducció del risc.»

* Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural de data 10 d'octubre de 2023 que conclou:

  • La presència d'una massa forestal ampla, continua sense cap tractament en centenars d'hectàrees al voltant de les actuacions propostes, suposa un risc sobre els vehicles aparcats i sobre els usuaris de la cala.
  • Cal executar una modificació de coberta vegetal a la totalitat de la parcel·la per tal de minvar el risc d'incendi a l'aparcament.
  • L'evacuació de l'aparcament ha d'estar garantida en tot moment, per això no es permetrà l'estacionament al camí d'accés.
  • Cal tancar les dues zones que hi ha d'aparcament irregular al camí d'entrada de forma que no sigui zona d'estacionament addicional.
  • Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar del risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).

En aquest informe també s'assenyala que: «l'anàlisi del risc d'incendi ha de tenir en compte la complexitat d'emplaçament i les dificultats d'evacuació. El risc d'incendi cal contemplar-ho de forma integral i tenint en compte la mesoescala i la macroescala. Caldria tenir en compte un pla d'autoprotecció conjunt amb la cala el qual defineixi com actuar en cas d'incendi forestal incloent el cas que es produeixi al mateix aparcament com que arribàs a fora».

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua de data 20 de desembre de 2023, que informa favorablement amb les condicions següents:

1. «Les aigües utilitzades per minimitzar emissions de pols durant la fase d'obres seran preferentment regenerades. En cas contrari es farà servir aigua en camions procedent de dessaladora o d'una massa subterrània en bon estat quantitatiu.

2. El pla de vigilància ambiental haurà d'incloure el seguiment i manteniment del separador d'hidrocarburs.»

- Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua de data 21 de febrer de 2024, que assenyala:

L'actuació objecte de l'avaluació ambiental pretén la instal·lació d'un aparcament públic a la mateixa situació d'un llit d'una corrent discontínua d'aigua, que constitueix domini públic de l'Estat d'acord amb l'article 2.b) de la LA. Aquest ús no està considerat a la secció 5ª del capítol III del RDPH, de tramitació d'autoritzacions d'obres i instal·lacions en el domini públic hidràulic, constituint a més un obstacle per garantir la continuïtat fluvial, exigida a l'article 126 bis a la mateixa secció del reglament. 

D'altra banda, l'article 7 del RDPH estableix els fins a què es pot destinar la zona de servitud de 5 m respecte de les marges del llit, no considerant l'ús d'aparcament per a vehicles en cap cas. A més, si es considera el llit del torrent, per definició, com a zona de flux preferent, l'article 9 bis a) del RDPH no permet de forma específica instal·lacions permanents d'aparcaments de vehicles en superfície en zones de flux preferent a sòl rústic. 

 L'informe conclou: 

Les obres, activitats i usos prevists relatius al document de referència no serien autoritzables segons la LA, el RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: 

El projecte consisteix en regularitzar com a aparcament l'esplanada lliure de vegetació que s'utilitza com a aparcament de cala Xuclar. Es tracta d'una superfície de 1.235 m2 enclavada a sòl forestal, amb accés des de la carretera de Portinatx per un camí de terra compactada, llevat del formigonat de l'inici i final. El projecte manté el mateix ferm i únicament regularitza la superfície en alguns punts i delimita les places d'aparcament amb bigues de fusta a banda i banda i els accessos de vianants amb pals de fusta units amb corda. No obstant això, d'acord amb els criteris de l'annex III, punt 1, apartat f) i g) el projecte pot implicar riscs d'accidents greus i riscs per a la salut humana, atès que consisteix en l'ús d'un aparcament a una zona forestal amb risc d'incendi extremadament alt i situat al llit d'un torrent amb el conseqüent risc d'inundació.

No és una justificació ambiental adequada que el projecte i el document ambiental justifiquen el projecte perquè ja hi ha un aparcament en aquesta ubicació des de fa 40 anys quan es tracta d'un aparcament no autoritzat. Tampoc s'han de considerar suficients les afirmacions de què no hi ha altra alternativa d'ubicació possible atès que la zona es troba lliure de vegetació i disposa de superfície suficient per permetre la maniobrabilitat dels equips d'emergència en cas d'haver d'accedir a la cala, ni tampoc en què sigui l'emplaçament més idoni des del punt de vista paisatgístic, ambiental i d'ordenació dels espais de la platja, ans al contrari, atès que d'acord amb la normativa d'avaluació ambiental s'ha de realitzar un estudi d'alternatives ambientalment viables i justificar la solució adoptada.

b) Ubicació del projecte: 

El projecte s'ubica al nord del municipi de Sant Joan de Labritja, a cala Xuclar. Es tracta de sòl rústic protegit: AANP, ANEI, APR d'erosió, APR d'incendi i APT de costes. També es troba a l'espai protegit Xarxa Natura 2000 LIC ES5310033 Xarraca. A més, es troba dins de la zona de servitud de protecció (ZSP) del domini públic marítim terrestre (DPMT). També a zona de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada i alta. Es troba a Zona d'Alt Risc d'incendi forestal (ZAR) amb risc extremadament alt i, a més, coincideix amb el llit del torrent de Sa Palanca, així es tracta de Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials i es troba a les seves zones de protecció, de servitud i de policia, i a zona inundable o potencialment inundable d'acord amb la Llei d'Aigües i el Reglament de Domini Públic Hidràulic.

c) Característiques del potencial impacte:

Els impactes que es poden produir tant durant la fase d'execució com durant la fase de funcionament són afeccions a l'atmosfera per partícules, pols i renous; al sòl; a les aigües subterrànies per abocaments accidentals de la maquinària i dels vehicles; efectes que es minimitzen amb l'aplicació de les mesures correctores i la vigilància que incorpora el document ambiental. Pel que fa a l'afecció a la vegetació així com a la fauna de la zona, atès que un dels condicionants del projecte per part del Servei de Gestió Forestal és que cal executar una modificació de coberta vegetal a la totalitat de la parcel·la per tal de minvar el risc d'incendi a l'aparcament, no s'afectarà nom´és a la vegetació i fauna de les proximitats del camí i de l'aparcament, sinó que l'àmbit serà més ampli i no s'ha avaluat, quan a més hi són presents hàbitats d'interès comunitari inclosos dins la Xarxa Natura 2000.

No obstant això, els efectes més significatius són el risc d'incendi i d'inundació durant la fase de funcionament. Tot i que el projecte i el document ambiental no consideren aquests riscs significatius, es considera que un aparcament enclavat en Zona d'Alt Risc d'Incendi extremadament alt, tot i les mesures de prevenció d'incendis que s'haurien de dur a terme d'acord amb la normativa vigent, i just sobre el llit d'un torrent grafiat a la Xarxa Hidrogràfica del GOIB (torrent de sa Palanca) pot tenir efectes significatius en cas de produir-se un incendi o un període de pluges intenses.

Cal tenir present que en el context d'emergència climàtica actual per sequera i falta de pluges i per tempestes intenses de curta durada, augmenta la vulnerabilitat del risc d'incendi i d'inundació.

 Els efectes significatius d'aquests riscos es corroboren pels informes emesos per les administracions consultades, atès que:

  • La Direcció general d'Emergències ha manifestat que no és el lloc més adequat per disposar un aparcament pel risc d'incendi forestal.
  • El Servei de Gestió Forestal i Protecció del sòl assenyala que l'aparcament es situa dins una zona forestal continua, a una zona muntanyenca abrupta, i aquestes condicions fisiogràfiques condicionen greument la propagació d'un incendi i dificulten les tasques d'extinció, i les tasques d'evacuació. Suposa un risc sobre els vehicles aparcats i sobre els usuaris de la cala.
  • El Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic assenyala que l'aparcament es situa al llit d'una corrent discontínua d'aigua, que constitueix domini públic hidràulic, constituint a més un obstacle per garantir la continuïtat fluvial, exigida a l'article 126 bis a la secció 5ª del capítol III del RDPH, reglament que a més no considera l'ús d'aparcament per a vehicles en cap cas.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'aparcament d'ús públic a sòl rústic a cala Xuclar- Portinatx, parcel·la 3 del polígon 5, terme municipal de Sant Joan de Labritja, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 i la seva modificació.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix als apartats de l'article 21 del Decret 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB núm. 150, de 29 d'agost de 2020). 

A més, d'acord amb l'art. 21.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, l'EIA ha d'incloure un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, així com un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic. 

S'hauran d'incloure, com a mínim, els aspectes esmentats al present informe, que servir com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

Respecte a la ubicació proposada de l'aparcament s'ha de tenir en compte especialment l'informe del Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua de data 21 de febrer de 2024 que conclou: 

«Les obres, activitats i usos prevists relatius al document de referència no serien autoritzables segons la LA, el RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables».

A l'EIA s'hauran de tenir en compte, com a mínim, també les consideracions següents:

  • S'ha de presentar un anàlisi d'alternatives que en el cas concret d'aquest projecte és especialment important que inclogui alternatives d'ubicació de l'aparcament atès que la única ubicació proposada es troba al llit del torrent de sa Palanca i a Zona d'Alt Risc d'Incendi Forestal (ZAR).
  • L'anàlisi d'alternatives ha de complir l'establert a la Llei 21/2013, concretament l'art. 1.1.b) (alternatives ambientalment viables), art 35. b i annex VI, part A, punt 2 (examen d'alternatives ambientalment més adequades i justificació de la solució adoptada).
  • Entre els impactes a avaluar, s'ha d'avaluar el risc d'accidents greus i el risc per a la salut humana en cas que es produeixi un incendi forestal. En aquest sentit cal tenir en compte l'indicat a l'informe del Servei de Gestió Forestal: «l'anàlisi del risc d'incendi ha de tenir en compte la complexitat d'emplaçament i les dificultats d'evacuació. El risc d'incendi cal contemplar-ho de forma integral i tenint en compte la mesoescala i la macroescala. Caldria tenir en compte un pla d'autoprotecció conjunt amb la cala el qual defineixi com actuar en cas d'incendi forestal incloent el cas que es produeixi al mateix aparcament com que arribàs a fora».
  • Entre els impactes a avaluar, s'ha d'avaluar el risc d'accidents greus i el risc per a la salut humana en cas que es produeixin pluges torrencials. 
  • Atès que un dels condicionants del projecte per part del Servei de Gestió Forestal és que cal executar una modificació de coberta vegetal a la totalitat de la parcel·la per tal de minvar el risc d'incendi a l'aparcament, s'han d'avaluar els impactes d'aquesta actuació sobre la flora, la fauna i els hàbitats d'interès comunitari. S'han de fer transsectes i presentar els resultats per avaluar la presència de Genista dorycnifolia i la seva afecció.
  • D'acord amb l'annex 1 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial i de mesures tributàries, modificat per la disposició final primera de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears: 

«b) En les àrees de prevenció de riscs d'erosió:

a. S'han d'estabilitzar els talussos d'excavació mitjançant murs de contenció o bancals.

b. Els bancals i parets seques, existents o de nova creació, s'han de mantenir en bon estat de conservació.

c. La desforestació ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra.»

«c) En les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers: 

b. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

  • Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció general de Medi Natural i Gestió Forestal de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
  • Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
  • Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
  • Departament de Costes i Litoral de la Direcció general de Costes i Litoral de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
  • Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció general de Territori i Paisatge de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.
  • Servei d'Estudis Territorials de la Direcció general de Territori i Paisatge de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.
  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
  • Servei de Planificació de la Direcció general d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.
  • Departament de Gestió Ambiental del Consell d'Eivissa.
  • Departament de Transport terrestres i mobilitat del Consell d'Eivissa.
  • Ajuntament de Sant Joan de Labritja.
  • GOB.
  • Amics de la Terra. 

Es recorda que: 

S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180 

Segon. El present informe ambiental, que actua com a document d'abast, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la seu electrònica de la CMAIB, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè d'Avaluacions Ambientals (AA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013

 

(Signat electrònicament: 24 d'abril de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)