Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 271459
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de ruta senderista East Mallorca – GR 226, terme municipal d’Artà, Capdepera, Sant Llorenç, Son Servera i Manacor (Exp. 20a-2024)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 d'abril 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de ruta senderista East Mallorca – GR 226, terme municipal d'Artà, Capdepera, Sant Llorenç, Son Servera i Manacor, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte s'inclou a l'apartat 16 del Grup 7 de l'Annex 2 del text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: Projectes de ruta senderista prevists a la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca.
La Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca estableix a l'article 48.5. que “Els projectes de ruta senderista estaran subjectes a avaluació ambiental, i si la ruta discorre per espais naturals protegits s'haurà de sol·licitar també l'informe preceptiu que preveu l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).”
Per tant, d'acord amb l'art. 7.2. a de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació del projecte
La Ruta East Mallorca GR-226 és un itinerari senderista d'àmbit o interès insular que discorr pel nord de la comarca de Llevant de Mallorca. El recorregut està dissenyat per presentar un grau de dificultat reduït i garantir la seguretat dels usuaris que transiten, per tal de facilitar al nombre més gran possible d'usuaris la pràctica del senderisme.
El seu traçat discorre pels municipis de Manacor, Sant Llorenç des Cardassar, Son Servera, Artà i Capdepera. Té un total de 104,82 km, amb un itinerari principal de 93,82 km i dos accessos que sumen un total de 11 km.
La Ruta discorr per camins de titularitat municipal d'acord amb els catàlegs o els inventaris de camins municipals existents, i el tipus de ferm és asfalt, passeig, vorera o camí de terra.
Les actuacions previstes al projecte als trams on es fa necessari són:
• Adequació de vorals a vies de trànsit rodat o carreteres per al trànsit de senderistes, consistent en l'adequació del ferm del voral amb terra o estabilitzat amb cal hidràulica, en tots els casos permeable, i la instal·lació d'elements de protecció lateral de seguretat.
• Desbrossament de la vegetació amb mitjans manuals, limitada a l'amplada del camí existent, per a permetre el pas de senderistes.
• Col·locació de senyalització (549 unitats), amb l'excavació d'un petit volum de sòl (0,064 m3 per senyal), on es fixarà el suport de la senyalització mitjançant ciment, en el cas de trams de camí urbans, asfaltats i carreteres, o mitjançant compactació de terra i pedra, en el cas de camins de terra. Els senyals es dissenyaran d'acord amb el Manual de senyalització de camins i rutes senderistes de Mallorca (BOIB núm. 52, de 25 de abril de 2023).
• Actuacions de manteniment, que consistiran en: revisió periòdica de l'estat dels senyals i dels camins; en aquells trams que no siguin vies aptes per vehicles, carrer o passeig, tasques de neteja periòdica de residus, conservació i millora del ferm i desbrossament i condicionament de trams degradats; i revisió, reposició i tractament periòdic dels diferents elements de senyalització de l'itinerari.
De les 4 etapes i 2 accessos que integren la ruta, l'etapa 4, que finalitza el seu recorregut al municipi de Capdepera, travessa el parc natural de la Península de Llevant, majoritàriament dins zona d'ús limitat i dos petits trams dins zona d'exclusió, i el LIC i la ZEPA ES0000227 Muntanyes d'Artà que forma part de la Xarxa Natura 2000. També, un dels trams de l'etapa 3 voreja la ZEC ES5310096 Punta de n'Amer, endinsant-se 31 m en aquest espai protegit Xarxa Natura 2000. D'acord amb el document ambiental, cap d'aquests trams es troba afectat per obres de condicionament de les vies, únicament per les tasques de senyalització. Atès que part del traçat es localitza a la Xarxa Natura 2000 s'ha presentat un estudi de repercussions ambientals.
L'itinerari es troba afectat per àrees de prevenció de riscs (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament i d'incendis i algunes de les tasques a realitzar es localitzen en APR d'erosió i d'incendi.
3. Avaluació dels efectes previsibles
D'acord amb la taula aportada al document ambiental es poden resumir els efectes ambientals com a compatibles tots. Durant la fase d'explotació es produiran efectes negatius per la pèrdua de la coberta vegetal, per l'ocupació temporal del sòl i per l'alteració del paisatge per l'acumulació dels materials i per l'emissió de renous, mentre que durant la fase de funcionament els efectes negatius es produiran per la pèrdua de la coberta vegetal, la modificació del risc d'incendi i la modificació de la conducta de les espècies de fauna sensibles al pas de persones, l'increment del risc de compactació i erosió del sòl i els efectes sobre el paisatge per la senyalització i l'increment del risc d'abandonament de residus.
L'estudi d'avaluació de les repercussions ambientals (EARA) aportat considera que el projecte no compromet cap dels elements que atorguen valor a les zones Xarxa Natura 2000, com són els hàbitats, la flora i la fauna sensible de la zona.
No obstant això i d'acord amb l'establert a l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024, pel que fa al tram que transcorre per Cala Agulla, entre els senyals 463 a 468, la delimitació de la ruta i la proposta de senyalització, transcorre per sobre sistema dunar i, en part, dins zona d'exclusió d'acord amb la delimitació del PORN del parc natural de la península de Llevant, i a més el tram entre els senyals 464 i 466 es situa entre els captadors d'arena i el cordó dunar. La delimitació de la zona d'exclusió d'acord amb l'article 11 i 22 del PORN es fa atenent a la necessitat de preservació del sistema dunar i, especialment, per la recuperació del front dunar, i per aquest mateix motiu s'han instal·lat captadors d'arena, per tal de rehabilitar i estabilitzar el front dunar, atès que amb aquests s'afavoreix la retenció i deposició d'arena. Per tant, l'establiment de la ruta i senyalització d'aquesta sobre el front dunar no s'ajusta als usos prevists dins zona d'exclusió, suposa un efecte negatiu sobre el sistema dunar i en dificulta la recuperació i estabilització.
A més, l'àmbit del parc natural de la península de Llevant és també espai protegit Xarxa Natura 2000, concretament el LIC i ZEPA ES0000227 Muntanyes d'Artà, i en la zona concreta on es vol instal·lar la ruta i els senyals del 463 a la 468 a la platja de Cala Agulla s'hi localitzen majoritàriament els hàbitats d'interès comunitari (HIC) dunars següents: 2110 Dunes mòbils embrionàries, 2120 Dunes mòbils de litoral amb Ammophila arenaria (dunes blanques) i l'HIC prioritari 2250* Dunes litorals amb Juniperus spp, així com les espècies de flora i fauna pròpies d'aquests hàbitats.
Per la qual cosa per evitar l'afecció al sistema dunar de Cala Agulla, s'haurà de modificar la ruta en aquest tram i s'hauran de complir les condicions de l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024 per tal de complir amb el PORN del parc natural de la península de Llevant.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions i entitats afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:
• Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar de data 5 de febrer de 2024 que conclou:
Les Normes subsidiàries del municipi de Sant Llorenç des Cardassar del 27/05/94 i posteriors modificacions puntuals no regulen ni contravenen el «PROJECTE RUTA SENDERISTA EAST MALLORCA GR 226», promogut pel Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports.
• Servei de Protecció d'Espècies que informa favorablement el projecte.
• Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024 que informa:
En relació amb el PORN del Parc Natural de la Península de Llevant s'informa favorablement el projecte de la ruta senderista EAST MALLORCA GR-226, sempre i quan es compleixin els condicionants següents:
1. Es modifiqui el traçat i s'elimini la senyalització, en el tram que transcorre per la platja de Cala Agulla entre les senyals 463 a 468, de tal forma que:
a. Es delimiti un nou traçat fora de la zona d'exclusió (coincident amb el front dunar) establerta al PORN del Parc natural de la Península de Llevant. Es pot consultar a la capa d'Espais naturals protegits disponible a ideib.caib.es/visor/.
b. El nou traçat s'haurà de delimitar també fora de l'espai existent entre els captadors i el cordó dunar
c. S'eliminin els senyals indicats al projecte: 463 fins 467 al trobar-se sobre el front dunar i zona d'exclusió.
d. S'exceptua la modificació del tram on existeix una passarel·la habilitada per al trànsit (senyal 466).
2. En el tram que transcorre per Cala Mesquida, s'ha de tenir present que a data d'avui la passarel·la està tancada, pendent d'executar les obres de manteniment necessàries per assegurar-ne la seguretat, per tant, no es podrà transitar fins que no s'executin les reparacions.
3. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural es reserva la possibilitat d'establir mesures preventives d'acord amb els supòsits i procediments establerts a l'article 33 del PORN:
"1. La Conselleria de Medi Ambient i Territori, per causes expressament motivades, pot limitar o prohibir temporalment i geogràficament les activitats previstes en aquest capítol, per raons de conservació, ecològiques, ambientals, d'ús públic o de millor gestió del Parc Natural, de prevenció d'incendis o de restitució de la zona afectada per incendis.
2. Aquestes mesures s'han d'adoptar mitjançant resolució de l'òrgan gestor, amb la tramitació prèvia del corresponent procediment administratiu i tràmit d'audiència a les persones interessades, que tenen l'obligació de respectar les limitacions o prohibicions que s'estableixin.
3. L'òrgan gestor pot adoptar les mesures provisionals que s'estimin adients fins que es dicti l'adient resolució, d'acord amb l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques".
4. En relació amb l'edició d'una topoguia cal tenir present les prescripcions establertes a l'article 31.3 de PORN: "És obligatori que les noves publicacions, divulgatives o comercials, que contenguin activitats prohibides o condicionades en l'àmbit del Parc Natural, ho indiquin expressament, en els termes establerts en aquest PORN. De manera potestativa, la persona interessada pot sol·licitar informe previ en relació amb la publicació d'aquestes activitats".
5. Els models de senyalització s'hauran d'adaptar al manual de senyalització dels espais naturals protegits:
- L'article 2 de la LECO estableix que la seva finalitat és "la protecció dels espais de rellevància ambiental i de la promoció del seu desenvolupament sostenible, fent compatible la conservació dels recursos naturals amb el seu aprofitament ordenat tenint en compte els drets de la ciutadania i el seu progrés socioeconòmic".
- S'indica, a més, en el seu article 44, que l'òrgan ambiental ha d'instal·lar senyals informatius en l'àmbit territorial dels espais de rellevància ambiental de conformitat amb la normativa de senyalització que estableixi el Govern de les Illes Balears .
- L'article 32 del PORN estableix que:
«1. L'òrgan gestor ha d'impulsar la senyalització del Parc Natural i mantenir-la actualitzada.
2. La senyalització vinculada a l'ús públic del Parc Natural s'ha d'ajustar al Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears. Les indicacions contingudes en aquesta senyalització són d'obligat compliment per als seus visitants. La resta de senyalització existent s'ha d'adaptar progressivament als criteris del Manual esmentat, excepte la senyalització de la normativa de trànsit i la que compti amb un format i especificacions regulades en una norma sectorial preexistent a la Llei 5/2005».
Cal afegir que el Manual de senyalització de camins i rutes senderistes de Mallorca es va aprovar amb posterioritat a la LECO i al PORN, concretament a l'abril de 2023 (BOIB núm. 52, de 25 d'abril de 2023).
- S'adjunta a l'annex I, el Manual de senyalització dels espais naturals protegits per poder- ho adaptar a les necessitats de la ruta amb els logotips que pertoquin.
6. En relació amb el contingut dels panells informatius i qualsevol regulació futura en relació amb l'ús públic, s'haurà de sotmetre al tràmit previst als articles 21 i 39 de la LECO.
Igualment es considera que no afecta de manera apreciable els espais protegits Xarxa Natura 2000, ni té relació directa amb la seva gestió ni és necessari per a gestionar-los, sempre i quan es compleixin els condicionants anteriors.
• Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 21 de març de 2024 que conclou informar:
«Sense cap inconvenient o consideració específica amb relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).
També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclouen de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar».
• Servei de Planificació al Medi Natural de data 22 de febrer de 2024 que conclou que el projecte no té relació directa amb la gestió del lloc i no tindrà afectació significativa a la Xarxa Natura 2000, sempre que es compleixin mesures preventives, correctores i/o compensatòries del projecte presentat.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
a) Característiques del projecte:
La Ruta East Mallorca GR-226 és un itinerari senderista d'àmbit insular que discorr pel nord de la comarca de Llevant de Mallorca. Té un total de 104,82 km, amb un itinerari principal de 93,82 km i dos accessos que sumen un total de 11 km. La ruta discorr per camins de titularitat municipal d'acord amb els catàlegs o els inventaris de camins municipals existents, i el tipus de ferm és asfalt, passeig, vorera o camí de terra.
Les actuacions previstes al projecte, en els trams on sigui necessari, bàsicament, són: l'adequació del ferm dels vorals, el desbrossament de la vegetació, la col·locació de la senyalització i actuacions de manteniment.
b) Ubicació del projecte:
El seu traçat discorre pels municipis de Manacor, Sant Llorenç des Cardassar, Son Servera, Artà i Capdepera. L'etapa 4, que finalitza el seu recorregut al municipi de Capdepera, travessa el parc natural de la península de Llevant i el LIC i la ZEPA ES0000227 Muntanyes d'Artà, que formen part de la Xarxa Natura 2000, en uns 4 km, part dels quals són a través del sistema dunar de Cala Agulla i de Cala Mesquida. Part de l'etapa 3 voreja la ZEC ES5310096 Punta de n'Amer, endinsant-se 31 m en aquest espai protegit Xarxa Natura 2000. L'itinerari es troba afectat per àrees de prevenció de riscs (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament i d'incendis i algunes de les tasques a realitzar es localitzen en APR d'erosió i d'incendi. També es localitza a zones amb vulnerabilitat d'aqüífers.
c) Característiques del potencial impacte:
Les actuacions a realitzar durant la fase d'execució són adequació de vorals, desbrossament, col·locació de senyalització i actuacions de manteniment, que per les seves característiques i petit àmbit, són de baixa entitat, per la qual cosa, els impactes d'aquestes seran mínims. No obstant això, durant la fase de funcionament, es produiran impactes sobre el sistema dunar de Cala Agulla, per la qual cosa, per tal d'evitar aquests impactes, s'hauran de complir els condicionants de l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024. En conclusió, no es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental, així com les condicions d'aquest informe.
Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental del projecte de ruta senderista East Mallorca – GR 226, terme municipal d'Artà, Capdepera, Sant Llorenç, Son Servera i Manacor
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de ruta senderista East Mallorca – GR 226, terme municipal d'Artà, Capdepera, Sant Llorenç, Son Servera i Manacor, si es duen a terme els treballs, les mesures correctores i el pla de vigilància ambiental que inclou el document ambiental i l'estudi d'avaluació de repercussions ambientals del projecte de ruta senderista East Mallorca – GR 226, signat en data 14 de febrer de 2024 per Neus Lliteras Reche, geògrafa, i Ana Delgado Núñez, ambientòloga, de la consultora GEST AMBIENTAL, i sempre que es compleixin les següent condicions:
1. D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024:
I. Es modifiqui el traçat i s'elimini la senyalització, en el tram que transcorre per la platja de Cala Agulla entre les senyals 463 a 468, de tal forma que:
a. Es delimiti un nou traçat fora de la zona d'exclusió (coincident amb el front dunar) establerta al PORN del Parc natural de la Península de Llevant. Es pot consultar a la capa d'Espais naturals protegits disponible a ideib.caib.es/visor/.
b. El nou traçat s'haurà de delimitar també fora de l'espai existent entre els captadors i el cordó dunar. Aquest espai es pot veure a la següent fotografia:
c. S'eliminin els senyals indicats al projecte: 463 fins 467, al trobar-se sobre el front dunar i zona d'exclusió.
d. S'exceptua la modificació del tram on existeix una passarel·la habilitada per al trànsit (senyal 466).
II. En el tram que transcorre per Cala Mesquida, s'ha de tenir present que a data d'avui la passarel·la està tancada, pendent d'executar les obres de manteniment necessàries per assegurar-ne la seguretat, per tant, no es podrà transitar fins que no s'executin les reparacions.
2. Ni el personal ni la maquinària pot fer dreceres, ni transitar camp a través, ni obrir nous camins.
3. S'ha d'evitar l'ocupació fora del camí i a zones amb vegetació de maquinària, eines i materials.
4. S'ha d'evitar la generació de renous forts o estridents per evitar l'afecció a les aus durant el període de nidificació de febrer a juny.
5. S'ha d'evitar qualsevol abocament de residus i s'ha de comptar amb sistemes de recollida d'abocaments accidentals, especialment de líquids de la maquinària.
6. Els residus que es generin hauran de ser correctament emmagatzemats i entregats al gestor autoritzat.
7. S'han d'adoptar les mesures necessàries per evitar el deteriorament, la contaminació i la fragmentació dels hàbitats i les pertorbacions que afectin a les espècies fora de la Xarxa Natura 2000, d'acord amb l'article 46.3 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i la biodiversitat.
Es recorda que:
1. D'acord amb l'annex 1 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial i de mesures tributàries, modificat per la disposició final primera de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears:
«Els usos ubicats en les àrees de prevenció de riscs, excepte en els casos d'erosió i vulnerabilitat d'aqüífers, només es poden autoritzar amb informe previ favorable de l'Administració competent en matèria de medi ambient, queden exceptuats de l'esmentat informe preceptiu les APR d'erosió i vulnerabilitat d'aqüífers».
«b) En les àrees de prevenció de riscs d'erosió:
a. S'han d'estabilitzar els talussos d'excavació mitjançant murs de contenció o bancals.
b. Els bancals i parets seques, existents o de nova creació, s'han de mantenir en bon estat de conservació.
c. La desforestació ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra.»
«c) En les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers:
b. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».
2. D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals de data 18 de març de 2024:
• La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural es reserva la possibilitat d'establir mesures preventives d'acord amb els supòsits i procediments establerts a l'article 33 del PORN:
"1. La Conselleria de Medi Ambient i Territori, per causes expressament motivades, pot limitar o prohibir temporalment i geogràficament les activitats previstes en aquest capítol, per raons de conservació, ecològiques, ambientals, d'ús públic o de millor gestió del parc natural, de prevenció d'incendis o de restitució de la zona afectada per incendis.
2. Aquestes mesures s'han d'adoptar mitjançant resolució de l'òrgan gestor, amb la tramitació prèvia del corresponent procediment administratiu i tràmit d'audiència a les persones interessades, que tenen l'obligació de respectar les limitacions o prohibicions que s'estableixin.
3. L'òrgan gestor pot adoptar les mesures provisionals que s'estimin adients fins que es dicti l'adient resolució, d'acord amb l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques".
• En relació amb l'edició d'una topoguia cal tenir present les prescripcions establertes a l'article 31.3 del PORN: "És obligatori que les noves publicacions, divulgatives o comercials, que contenguin activitats prohibides o condicionades en l'àmbit del Parc Natural, ho indiquin expressament, en els termes establerts en aquest PORN. De manera potestativa, la persona interessada pot sol·licitar informe previ en relació amb la publicació d'aquestes activitats".
• Els models de senyalització s'hauran d'adaptar al manual de senyalització dels espais naturals protegits (disponible a: https://cutt.ly/DYWrPha):
- L'article 2 de la LECO estableix que la finalitat de la senyalització és "la protecció dels espais de rellevància ambiental i de la promoció del seu desenvolupament sostenible, fent compatible la conservació dels recursos naturals amb el seu aprofitament ordenat tenint en compte els drets de la ciutadania i el seu progrés socioeconòmic".
- L'article 32 del PORN, el qual estableix que:
«2. La senyalització vinculada a l'ús públic del Parc Natural s'ha d'ajustar al Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears. Les indicacions contingudes en aquesta senyalització són d'obligat compliment per als seus visitants. La resta de senyalització existent s'ha d'adaptar progressivament als criteris del Manual esmentat, excepte la senyalització de la normativa de trànsit i la que compti amb un format i especificacions regulades en una norma sectorial preexistent a la Llei 5/2005».
• En relació al contingut dels panells informatius i qualsevol regulació futura en relació amb l'ús públic, s'haurà de sotmetre al tràmit previst als articles 21 i 39 de la LECO.
3. D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 21 de març de 2024:
«Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).
L'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclouen de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar».
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 24 d'abril de 2024)
La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)