Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 266436
Aprovació definitiva del Reglament regulador de la política de gestió documental de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
En sessió extraordinària de data 23 de febrer de 2024 el Ple de l'Ajuntament va aprovar inicialment el Reglament regulador de la política de gestió documental de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 30 de data 29 de febrer de 2024) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se'n publica íntegrament el seu text a continuació:
REGLAMENT REGULADOR DE LA POLÍTICA DE GESTIÓ DOCUMENTAL DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
ÍNDEX
PREÀMBUL
TÍTOL PRELIMINAR
Article 1. Política de gestió documental de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
Article 2. Objecte i abast
Article 3. Aprovació
TÍTOL 1. ACTORS INVOLUCRATS I DEFINICIÓ DE RESPONSABILITATS
Article 4. Actors involucrats i responsabilitats
Article 5. Comissió Municipal d'Avaluació i Tria de Documentació i gestió documental
Article 6. El/la responsable de Gestió Documental i Arxiu
Article 7. Els/les responsables interns/es o departamentals de gestió documental
TÍTOL 2. INSTRUMENTS TÈCNICS
Article 8. Definició
Article 9. Els instruments tècnics de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
TÍTOL 3. L'ARXIU DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Article 10. Documentació que forma part de l'arxiu
Article 11. Documentació física
Article 12. Expedients físics
Article 13. Documentació física que no forma part de procediments administratius
Article 14. Documentació electrònica
Article 15. Expedients electrònics
Article 16. Documentació electrònica que no forma part de procediments administratius
Article 17. Format preferent de documents electrònics
Article 18. Documentació híbrida
TÍTOL 4. LA DOCUMENTACIÓ DE PROCESSOS ADMINISTRATIUS
Article 19. Responsabilitats
Article 20. Creació i recepció de documentació
Article 21. Metadades mínimes
Article 22. L'índex
Article 23. Anomenament dels fitxers (documents creats, rebuts de tercers o digitalitzats)
Article 24. Anul·lacions
Article 25. Programes d'edició
Article 26. Versions dels documents. Esborranys i definitius. Originals i còpies
Article 27. Gestió de les plantilles, formularis i models de documents
TÍTOL 5. CLASSIFICACIÓ
Article 28. El quadre de classificació
TÍTOL 6. INICI, TRAMITACIÓ I SEGUIMENT DE LA DOCUMENTACIÓ ACTIVA
Article 29. Expedients
Article 30. Documentació que no forma part de procediments administratius
TÍTOL 7. TANCAMENT
Article 31. Expedients
Article 32. Documentació que no forma part de procediments administratius
TÍTOL 8. TRANSFERÈNCIA A L'ARXIU DEFINITIU
Article 33. Expedients
Article 34. Documentació que no forma part de procediments administratius
Article 35. Tractament de la documentació a l'arxiu definitiu
TÍTOL 9. ACCÉS I PRÉSTECS DE DOCUMENTACIÓ
Article 36. Consultes
Article 37. Préstecs
TÍTOL 10. EXPEDICIÓ DE CÒPIES
Article 38. Expedició de còpies
TÍTOL 11. SORTIDA DE DOCUMENTACIÓ I REMISSIÓ A ALTRES ADMINISTRACIONS
Article 39. Sortida i remissió de documentació
TÍTOL 12. ELIMINACIONS
Article 40. Eliminació de documentació original
TÍTOL 13. GESTIÓ DEL CORREU ELECTRÒNIC
Article 41. Anomenament i conservació de correus electrònics
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
PREÀMBUL
Les lleis 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i 40/2015, d´1 d´octubre, de règim jurídic del sector públic així com el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel que s´aprova el Reglament d´actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics estableixen l´obligatorietat de l´expedient electrònic la qual cosa exigeix comptar amb la deguda política de gestió documental per part de l´Ajuntament.
És per això que s´aprova el present reglament amb el qual es dona així mateix compliment als anomenats principis de bona regulació com són els de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
TÍTOL PRELIMINAR
Article 1. Política de gestió documental de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
La Norma tècnica d'interoperabilitat de política de gestió de documents electrònics estableix els conceptes relacionats amb el desenvolupament de polítiques de gestió d'aquest tipus de documents i estableix els principis necessaris per al desenvolupament i aplicació de polítiques de gestió de documents electrònics per part de tots els òrgans de l'administració i entitats de dret públic vinculades o dependents d'aquella. En aquest sentit, l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar pretén respondre als requeriments legislatius i organitzacionals amb l'elaboració d'un model i política de gestió de documents de la corporació que reculli el conjunt de normes que conformen el Sistema de Gestió de Documents de l'organització.
Aquesta política de gestió de documents s'ha d'entendre com el conjunt de normes i criteris que creen el Sistema de Gestió de Documents de l'organització. Per tant, la seva finalitat també és assegurar la gestió eficient i responsable dels documents i expedients de qualsevol format produïts, rebuts i o custodiats per l'Ajuntament en l'exercici de les seves funcions, garantint així la seva gestió eficient, conservació, recuperació, accés i ús durant tot el seu cicle de vida.
Article 2. Objecte i abast
Aquesta política de gestió documental és aplicable a tota la documentació de l'Ajuntament de sant Llorenç des cardassar i entitats dependents, sigui quin sigui el seu format, i és d'obligat compliment per tot el personal tant de l´Ajuntament com de les seves entitats dependents.
Article 3. Aprovació
Aquest text ha estat elaborat per l'àrea d'Arxiu de l'Ajuntament i revisat per l'àrea de Noves Tecnologies i per Secretaria. S'aprovarà pel Ple de la corporació. Es comunicarà l'existència d'aquest text a tot el personal i a les noves persones treballadores que hagin de treballar amb documentació en el moment de la seva incorporació, es posarà al seu abast i se'ls formarà en la matèria.
TÍTOL 1 ACTORS INVOLUCRATS I DEFINICIÓ DE RESPONSABILITATS
Article 4. Actors involucrats i responsabilitats
1. Els actors involucrats en els processos de gestió documental contemplats en la present política seran, com a mínim, els següents:
2. A continuació es descriuen els rols i les responsabilitats dels actors abans esmentats.
Article 5. Comissió Municipal d'Avaluació i Tria de Documentació i gestió documental
1. Es crea la Comissió Municipal d'avaluació i Tria de Documentació i gestió documental. Aquesta és l'encarregada de la política de gestió documental, i té la següent composició:
Els càrrecs que componen la Comissió podran ser substituïts per les persones que ells/elles designin, i o acompanyats del personal que considerin.
A les reunions de la Comissió hi podran assistir els/les caps de les dependències la documentació de les quals hagi de ser tractada.
2. Quant al seu funcionament:
Es remetrà la documentació prèvia dels estudis de valoració que s'hagin de fer a la reunió.
3. S'estableixen, com a competències de la Comissió, les següents:
Article 6. El/la responsable de Gestió Documental i Arxiu
Les principals funcions de la persona responsable de gestió documental i arxiu – l'arxiver/a – referent a aquesta política de gestió documental seran:
Article 7. Els/les responsables interns/es o departamentals de gestió documental
1. Les persones caps de servei són les responsables internes de la gestió documental en les seves unitats. La Comissió vetllarà perquè aquestes – i/o qui elles designin – rebin la formació específica per dur a terme una correcta aplicació de la política de gestió documental adaptada al servei.
2. Les seves funcions són:
TÍTOL 2 INSTRUMENTS TÈCNICS
Article 8. Definició
Els instruments tècnics són eines que tenen com a finalitat poder dur a terme la implementació de la política de gestió documental. Aquests instruments seran aprovats per l'òrgan municipal corresponent. La seva publicació es farà de manera independent al present reglament i es mantindran actualitzats. L'Àrea d'Arxiu serà l'encarregada de dur a terme els canvis acordats, vetllant per què es respecti la integritat lògica dels instruments tècnics i duent l'oportú control de les versions. Igualment, vetllarà per què la darrera versió actualitzada d'aquests estigui publicada a disposició de totes les persones usuàries en l'espai destinat a emmagatzemar els recursos compartits de tot l'Ajuntament.
Article 9. Els instruments tècnics de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
Els instruments tècnics, sense perjudici que se'n puguin crear d'altres, són:
Aquests instruments tècnics es complementaran amb altres documents (criteris, manuals tècnics, protocols, directrius, recomanacions, altres catàlegs, etc.) relacionats amb la gestió documental.
TÍTOL 3 L'ARXIU DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Article 10. Documentació que forma part de l'arxiu
L'Arxiu de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar és únic i està format pels diversos espais físics i electrònics destinats a conservar i custodiar de forma segura la documentació produïda i rebuda per l'organització en l'exercici de les seves funcions i competències.
Quan a gestió, aquest document diferencia en documentació física (arxiu físic) i electrònica (arxiu electrònic), podent existir també la híbrida. També diferencia la documentació que forma part de procediments administratius (expedients) de la que no.
Article 11. Documentació física
La documentació física documentació en suport paper i altres suports materials produïda i rebuda per l'Ajuntament. Aquesta s'ubica a les dependències de les àrees i oficines de l'Ajuntament així com als dipòsits de l'Arxiu de la corporació.
Article 12. Expedients físics
L'entrada en vigor de l'arxiu únic electrònic recollit a la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques el dia 2 d'abril de 2021 fa que només puguin formar part de l'arxiu físic els expedients i o documentació en paper anteriors a aquesta data (posteriorment tots ells seran electrònics). Això no exclou que la corporació tingui còpies de feina en paper de certa documentació, però aquesta mai formarà part de l'arxiu ni per tant es transferirà a l'Arxiu General.
Cada àrea vetllarà per la correcta organització i identificació dels expedients o parts d'expedients físics oberts amb els quals estigui treballant, tot assegurant la unitat i integritat de la documentació que els composa. Un cop tancats els expedients, s'instal·laran en capses d'arxiu normalitzades tipus A-Z, numerades correlativament i identificades d'acord amb el que disposa l'article 13 del present reglament. Es procedirà a la seva transferència a l'Arxiu General seguint el calendari de conservació
Article 13. Documentació física que no forma part de procediments administratius
Només es conservarà en format físic la documentació posterior a la data abans citada que sigui originària en aquest format i que, per la seva naturalesa, no pugui ser digitalitzada. També quan el propi suport tingui un valor material, informatiu, contextual, cultural, etc. concret.
Cada àrea vetllarà per la correcta organització i identificació d'aquesta documentació tot assegurant la seva unitat i integritat. Es conservarà a les dependències de les àrees corresponents seguint les directives de gestió documental establertes fins que es procedeixi a la seva transferència a l'Arxiu General.
Article 14. Documentació electrònica
La documentació electrònica de l'Ajuntament es troba a:
Article 15. Expedients electrònics
Els expedients electrònics es tramitaran a través del programa de tramitació d'expedients corresponent. Mentre no existeixi una solució tecnològica específica amb funcionalitats d'Arxiu definitiu (repositori únic), els expedients finalitzats, quan correspongui, es proposaran per arxivar a la mateixa plataforma de tramitació d'expedients, diferenciant-los dels que estan en curs. Previ al seu tancament i arxivat, la persona responsable del procés o aquella a qui n'hagi delegat la responsabilitat, revisarà que l'expedient compleixi amb els requisits establerts en aquesta mateixa política, en el reglament d'Arxiu i en qualsevol altre document tècnic de gestió documental elaborat pel departament d'arxiu i o de Noves Tecnologies (correcte nomenament dels documents, ordenació de la documentació, eliminació de la documentació que no forma part de l'expedient, etc.) per a que pugui ser transferits.
Cada departament tindrà la responsabilitat de tancar els expedients quan hagin finalitzat i proposar per a arxivar. Una vegada els expedients estiguin arxivats, estaran sota la custodia del departament d'Arxiu.
Només es reobriran els expedients tancats quan s'hagin de fer actuacions del mateix procediment, però en cap cas es desarxivaran. S'associaran els registres i expedients relacionats.
Article 16. Documentació electrònica que no forma part de procediments administratius
Quant als documents que, per la seva naturalesa, format i o finalitat, no formin part de procediments administratius concrets i o d'expedients, l'àrea d'arxiu establirà les oportunes instruccions per la seva classificació, ordenació, i fixació de dades mínimes que han de contenir. En qualsevol cas es guardaran al directori ÀREEES (X:), a la seva àrea corresponent, i separats en carpetes de lliure creació que tindran com a títol “DOCUMENTACIÓ ACTIVA” i “DOCUMENTACIÓ INACTIVA”. Dintre d'aquestes es classificaran en altres carpetes, en majúscules, per sèrie documental o tasca i, a dintre, en una altra carpeta, cronològicament per anys i, si escau, en una darrera, per mesos. Pel que fa al títol dels documents electrònics incorporarà, sempre que sigui possible, la tipologia del document. Ex.: “Fotografia...”, “Cartell...”, Comissió”, “Acta...”, etc. en minúscules i sense accents, guions, caràcters especials ni articles, precedit de la data del document en format AAAAMMDD. Ex.: 20221124 programa festes sa coma.
Per la gestió d'aquest tipus de documentació es tindran en compte els altres aspectes que afecten a la gestió de la documentació en general recollides en diversos punts anteriors (format, autenticitat, necessitat de signatura, anul·lacions, etc.).
Article 17. Format preferent de documents electrònics
El format preferent de treball i conservació serà el pdf amb OCR i o el que estableixi l'ajuntament per cada programa i o repositori i sigui compatible amb aquests i amb les tasques administratives a les que podrà estar subjecta.
Article 18. Documentació híbrida
S'evitarà la documentació híbrida pels problemes de gestió que suposa. Es prioritzarà, per tant, la digitalització dels expedients híbrids per a convertir-los en electrònics i integrar-los al tramitador d'expedients i o al repositori definitiu com a còpies autèntiques de documentació en paper amb totes les característiques i requisits d'aquestes, per a ser gestionats com a documentació electrònica. La digitalització es farà seguint el que estableixen les normes tècniques d'interoperabilitat corresponents, que serà preferentment en pdf i amb OCR.
Sempre que la regulació ho permeti, s'eliminaran els dobles originals en paper.
TÍTOL 4 LA DOCUMENTACIÓ DE PROCESSOS ADMINISTRATIUS
Article 19. Responsabilitats
Cada expedient ha de tenir una unitat responsable, sens perjudici que altres departaments puguin participar en la seva tramitació o formació. Finalment, cada expedient ha de recollir unes dades mínimes (metadades), que són les que el distingeixen, l'identifiquen i les que faciliten la seva posterior ordenació, gestió, cerca i recuperació. Segons les diverses ubicacions dels expedients (al tramitador o bé als directoris de les unitats) varien les possibilitats d'emplenar aquestes dades. Seguidament s'especifiquen, d'acord amb les possibilitats dels diversos programes, quines són aquestes dades.
Article 20. Creació i recepció de documentació
Tota documentació creada per l'administració serà electrònica. Si per força major s'ha de crear en paper i no es pot substituir per un original en format electrònic, es farà un copiat electrònic autèntic (digitalització) tal i com s'ha mencionat abans, en el format de preferència i s'introduirà a l'expedient corresponent. L'original en paper s'eliminarà o conservarà segons el que estableixi l'òrgan autonòmic en matèria de gestió documental corresponent.
Els documents rebuts de terceres persones o entitats s'incorporaran, igual que qualsevol altre document, a l'expedient al qual pertanyin, previ registre en el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament. Les notificacions practicades a l'Ajuntament procedents d'altres administracions, sigui quin sigui el seu format (paper o electrònic), es registraran en el Registre d'Entrada. Els documents rebuts de terceres persones i entitats es gestionaran d'acord amb les següents normes:
Els documents electrònics rebuts de terceres persones i entitats, sigui quin sigui el canal d'entrada, sempre passaran pel Registre d'Entrada i després es carregaran tan aviat com sigui possible en el seu corresponent expedient a la Plataforma o en el repositori intern virtual, segons correspongui.
Les persones usuàries destinatàries de les diverses unitats de l'Ajuntament s'encarregaran de reanomenar els fitxers d'acord amb les normes per als noms dels fitxers recollides a aquest anual. Els diferents documents dels expedients s'organitzaran en carpetes sempre que el programa de gestió ho permeti (ex: “registre entrada”, “documentació tècnica”, “documentació anul·lada”, etc.).
Pel que fa al cas concret dels documents rebuts en paper, seran sistemàticament digitalitzats amb digitalització segura o certificada, retornant l'original en paper al ciutadà o ciutadana, tal i com estableix l'article 16.5 de la Llei 39/2015, d´1 d´octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquests processos es realitzaran també d'acord amb el previst en les normes tècniques de digitalització de documents i de copiat autèntic i conversió entre documents electrònics corresponents.
La digitalització simple o no certificada únicament es podrà aplicar a aquella documentació històrica de la qual se'n vulgui tenir còpia per motius d'usabilitat, facilitat d'accés o conservació. Aquestes digitalitzacions o escaneigs simples es realitzaran d'acord al que estableix aquest reglament així com les instruccions i criteris que s'estableixin des de l'àrea d'Arxiu i Noves Tecnologies.
Article 21. Metadades mínimes
Les metadades mínimes obligatòries amb que cal descriure els documents ubicats en els seus corresponents expedients estan recollits a l'Esquema nacional d'Interoperabilitat, i a les normes tècniques d'interoperabilitat i corresponents guies d'aplicació d'aquestes, sense perjudici que se n'estableixin d'altres des de l'àrea d'Arxiu.
Article 22. L'índex
L'índex és una eina bàsica de control de la documentació dels expedients.
És responsabilitat del personal responsable departamental o del personal en qui aquest delegui aquesta funció fer possible l'obtenció d'un índex clar, senzill, concís i informatiu. Per fer-ho es prestarà especial atenció a l'anomenament dels documents (descripció), a l'ordenació d'aquesta cronològicament segons el tràmit seguit, i a la conservació dins l'expedient únicament d'aquella documentació que realment hagi de formar part d'aquest.
Article 23. Anomenament dels fitxers (documents creats, rebuts de tercers o digitalitzats)
Els noms dels fitxers (PDF o qualsevol format estable) corresponents als documents electrònics creats per l'Ajuntament, rebuts de tercers o bé digitalitzats, es consignaran d'acord amb les següent regles per a optimitzar la seva denominació, facilitar la creació i ús d'índexs i orientar-la a futures cerques. Això implica reanomenar els arxius adequant-los al següent:
Article 24. Anul·lacions
En cas que hi hagi documentació anul·lada i el/la cap de departament responsable de la tramitació d'aquesta consideri important mantenir-la, es crearà una carpeta amb el nom de “documentació anul·lada” i s'hi introduirà. A més, a cada document anul·lat, s'indicarà la seva condició d'anul·lada al títol o descripció d'aquest i entre parèntesi: “(anullat)”. En cas que els documents signats no apareguin amb un indicador d'haver estat signats, es posarà “(signat)” al final del títol o descripció. Quan es tracti d'un document digitalitzat, sempre serà autentificat i s'inclourà al final del títol “(còpia autentificada)”. Si per alguna raó la còpia fos simple, s'afegiria “(copia simple)” en el seu lloc.
Article 25. Programes d'edició
Cada persona usuària que creï, rebi, modifiqui, utilitzi etc. documentació s'assegurarà de fer-ho amb el programa que procedeixi segons la seva naturalesa i o format per a evitar la pèrdua de propietats del document, tenint en compte les preferències d'ús de software de l'Ajuntament per a cada tipus de documentació. Les persones responsables internes de cada unitat vetllaran per què aquells documents que ho requereixin es creïn amb les darreres versions actualitzades dels programes d'edició per evitar formats amb risc d'obsolescència. Es tindran especialment en compte les preferències de format del repositori intern virtual elegit per l'Ajuntament.
Article 26. Versions dels documents. Esborranys i definitius. Originals i còpies
Per tal d'evitar possibles confusions als expedients del tramitador, es deixaran només les versions definitives dels documents (s'eliminaran els possibles esborranys o versions no definitives d'aquests). Aquesta tasca serà responsabilitat de cada departament.
Pel que fa a la distinció entre originals i còpies, si els expedients es gestionen correctament, no cal establir cap instrucció per a la distinció entre originals o còpies fora de l'assignació de la metadada corresponent (tractada en el punt següent), ja que cada expedient, encara que sigui híbrid (part paper, part electrònic), sempre recollirà la documentació que hagi de formar part d'ell, ja sigui original o còpia autèntica. En el cas dels expedients amb data anterior a la de l'entrada en vigor d'aquesta política de gestió documental, la documentació digitalitzada s'autentificarà i es posarà “(copia autenticada)” al final del nom del document.
Article 27. Gestió de les plantilles, formularis i models de documents
Cada unitat s'encarregarà d'elaborar i actualitzar els models i plantilles de documents que consideri necessaris pels tràmits administratius corresponents, juntament amb l'àrea de Noves Tecnologies. Les darreres versions actualitzades i d'ús autoritzat de totes aquestes plantilles, models i formularis, es guardaran en un espai específic o repositori accessible per tot el personal per a que pugui fer ús de les versions vigents d'aquestes, que serà gestionat i mantingut pel departament de Noves Tecnologies. Paral·lelament, el personal responsable de Gestió Documental i Arxiu s'assegurarà de dur l'oportú control i registre de tots els models utilitzats. En el cas concret del tramitador d'expedients, es faran servir els models, plantilles o formularis creats per l'Ajuntament i allotjats en aquest programa de gestió d'expedients i documents electrònics. Els/les responsables departamentals vetllaran per què les darreres versions actualitzades i d'ús autoritzat dels models de documents es publiquin, quan calgui, en els espais de la Web i de la Seu electrònica de l'Ajuntament si han d'estar accessibles per a la ciutadania. Totes les plantilles i models utilitzats per l'Ajuntament estaran identificats en el seu propi contingut pels següents elements:
Pel que fa al nom dels fitxers dels models s'anomenaran combinant el codi, títol i la versió.
TÍTOL 5 CLASSIFICACIÓ
Article 28. El quadre de classificació
Tota la documentació municipal, amb independència del seu suport (paper, electrònic o híbrid) s'haurà de classificar d'acord amb el Quadre de classificació funcional vigent, ja que la classificació marcarà diferències de tractament entre uns expedients i altres. La classificació en els directoris de cada unitat es reflecteix en l'estructura fixa de carpetes, creada d'acord amb els processos del Quadre que realitzi cada unitat. Aquests directoris fixes estaran identificats pel codi de classificació i pel títol de l'entrada del Quadre, en majúscules i sense accents, per a distingir-les clarament de les carpetes de lliure creació que es corresponen amb els expedients interns i de gestió de les unitats, ubicats en el directori fix que correspongui segons la seva naturalesa.
En aquestes carpetes fixes que segueixen l'estructura del Quadre, s'emmagatzemarà la documentació activa amb la que estigui treballant cada unitat.
La carpeta “HISTORIC” de cada unitat es farà servir per guardar-hi la documentació no activa: que es vulgui conservar en l'històric del departament quan així ho estableixi el calendari de conservació.
TÍTOL 6 INICI, TRAMITACIÓ I SEGUIMENT DE LA DOCUMENTACIÓ ACTIVA
Article 29. Expedients
Els expedients es crearan en el programa de tramitació d'expedients seguint el procediment administratiu que correspongui. Aquests s'identificaran amb amb les metadades mínimes obligatòries i d'altres formularis i camps d'entrada de dades que proporcioni aquest programa. L'emplenament d'aquestes metadades serà el que permeti realitzar les cerques, filtres i ordenacions posteriors per qualsevol d'aquests camps d'informació, sense que sigui necessari predefinir cap criteri concret d'ordre o presentació dels expedients. Per tant, es tindrà esment a l'hora d'emplenar correctament les metadades per a cada expedient i els camps establerts, i d'anomenar-los i descriure de manera adequada. Aquesta descripció o títol de l'expedient, descriurà a què fa referència aquest, començant pel verb o acció que es tramita (ex: “Construcció d'un habitatge ...”, “Accés a documentació urbanística”, “Aprovació de l'ordenança...”, “Modificació de l'ordenança...”, “Contractació del servei de...”, etc.), i incloent aquelles paraules clau que puguin facilitar la recerca posterior.
La unitat responsable d'un expedient serà l'encarregada de donar impuls a la seva gestió i tramitació. S'assegurarà que l'expedient estigui íntegre i complet, i que les seves dades i documents obligatoris es trobin degudament recollits, anomenats i o descrits. A més també serà responsable de la seva correcta finalització d'acord amb el previst en el següent punt del present reglament. Quan unitats diferents a la responsable dels expedients hagin de participar en la tramitació d'aquests, serà responsabilitat de l'àrea impulsora del tràmit assegurar-se que la resta hi tenen accés.
Article 30. Documentació que no forma part de procediments administratius
La documentació que no forma part de procediments administratius serà gestionada per cada unitat departamental seguint les instruccions de ubicació, classificació, nomenament, etc. establertes en aquesta política de gestió documental.
TÍTOL 7 TANCAMENT
Article 31. Expedients
La unitat responsable de l'expedient s'assegurarà de tancar-lo a la seva finalització i, si procedeix, de proposar-lo per a arxivar. Previ al seu tancament, l'expedient es revisarà per confirmar que no manqui ni sobri cap document i per assegurar-se que ha estat correctament tramitat i gestionat (els documents pertinents signats, les metadades adequadament introduïdes, els documents anomenats i o descrits correctament, les associacions establertes, etc.). S'eliminarà la documentació i elements que no hagin de formar part de l'expedient (documents de treball, esborranys, versions inservibles, documents de càlcul sense utilitat, legislació, recordatoris, post its, etc.). L'expedient tancat quedarà a disposició de la unitat interessada, però en qualsevol cas l'estat de “tancat” implicarà que no es pugui modificar, editar ni incloure o sostreure cap document en aquest expedient, llevat d'autorització expressa de la persona responsable de la unitat.
Article 32. Documentació que no forma part de procediments administratius
La documentació que no formi part de procediments administratius i que deixi de considerar-se “DOCUMENTACIÓ ACTIVA” pel departament responsable, es mourà a la carpeta “DOCUMENTACIÓ INACTIVA”. Pel que fa als directoris departamentals, com a mínim un cop a l'any, cada unitat revisarà la documentació i la reubicarà a la carpeta fixa “HISTORIC” quan correspongui.
TÍTOL 8 TRANSFERÈNCIA A L'ARXIU DEFINITIU
Article 33. Expedients
Els expedients electrònics tancats ubicats en el programa corresponent així com la documentació en paper que tinguin les diferents àrees, es transferiran quan així ho estableixi el calendari de conservació a la solució d'arxiu electrònic únic de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Pel que fa als directoris departamentals, com a mínim un cop a l'any, cada unitat revisarà la documentació i la reubicarà a la carpeta fixa “HISTORIC” quan correspongui.
La documentació física ubicada a l'arxiu d'oficina de cada unitat es transferirà a l'Arxiu seguint el reglament d'arxiu vigent.
Article 34. Documentació que no forma part de procediments administratius
La documentació que no forma part de procediments es transferirà a la solució d'arxiu digital o repositori definitiu que estableixi l'àrea d'Arxiu, seguint els terminis marcats pel calendari de conservació.
La documentació física ubicada a l'arxiu d'oficina de cada unitat es transferirà a l'Arxiu seguint el reglament d'arxiu vigent.
Article 35. Tractament de la documentació a l'arxiu definitiu
El tractament de la documentació transferida i conservada a l'arxiu definitiu serà competència del departament d'arxiu, i seguirà els principis de la disciplina i la normativa vigent quant a gestió de documents es refereix.
TÍTOL 9 ACCÉS I PRÉSTECS DE DOCUMENTACIÓ
Article 36. Consultes
Cada unitat consultarà lliurement els seus expedients electrònics tancats ubicats al tramitador d'expedients i la documentació del repositori intern departamental, així com la documentació en paper custodiada a l'arxiu d'oficina. En el cas que una altra unitat hagi de consultar documentació activa del tramitador d'expedients o dels repositoris interns d'una altra unitat, serà la persona responsable d'aquella unitat la que permetrà l'accés.
Si es vol consultar un expedient a l'arxiu electrònic únic es formularà una sol·licitud a l'Arxiu General tal i com estableix el reglament d'arxiu. La consulta sobre l'expedient es realitzarà preferentment mitjançant l'habilitació d'accessos temporals ad hoc (sense permís d'edició) a la documentació.
Article 37. Préstecs
Pel que fa a la documentació en paper de l'arxiu general, es podran fer préstecs a les unitats interessades prèvia sol·licitud formulada a l'Arxiu, seguint el que estableix el reglament d'arxiu vigent.
Es podran establir mecanismes i o procediments simplificats de préstec i o accés a documentació en aquells casos en què la unitat sol·licitant coincideixi amb la responsable, i sigui necessària la consulta freqüent de documentació.
TÍTOL 10 EXPEDICIÓ DE CÒPIES
Article 38. Expedició de còpies
L'expedició de còpies la farà el personal habilitat per fer-ho que es determini des de Secretaria. Es farà, sempre que es pugui, electrònicament; facilitant els enllaços a la documentació original i verificable disponible al tramitador d'expedients o al repositori definitiu, prèvia sol·licitud formal i seguint el procediment establert, tenint en compte els límits d'accés, protecció de dades, etc. corresponents.
TÍTOL 11 SORTIDA DE DOCUMENTACIÓ I REMISSIÓ A ALTRES ADMINISTRACIONS
Article 39. Sortida i remissió de documentació
La documentació que l'Ajuntament hagi de remetre a organismes es farà, per defecte, en format electrònic. S'emetrà còpia autèntica de la documentació o es donarà accés a la documentació original mitjançant enllaços, tal i com s'explica a l'article 38, i sempre tenint en compte el que estableix la normativa vigent (les pàgines estaran foliades, hi haurà un índex electrònic, etc.) i les indicacions de l'àrea d'arxiu.
Només per mandat judicial o requeriment d'organismes amb facultats inspectores podran sortir expedients físics originals de les dependències de l'Ajuntament. En aquests casos, es realitzarà còpia compulsada íntegra de l'expedient sortint, tot indicant en la caràtula de l'expedient la seva condició de còpia. Si cal remetre documentació original per qualsevol altre motiu no previst en el present reglament, la sortida dels expedients es realitzarà amb l'autorització expressa de la Secretaria i amb les mateixes condicions descrites en el paràgraf anterior. La Secretaria també podrà autoritzar la sortida temporal d'expedients i documents per a exposicions o activitats culturals o científiques, prèvia sol·licitud per escrit i amb la formalització de la corresponent assegurança sobre la documentació.
TÍTOL 12 ELIMINACIONS
Article 40. Eliminació de documentació original
L'eliminació de la documentació única i original només es podrà fer previ dictamen de l'organisme autonòmic corresponent o quan existeixin taules de conservació i eliminació d'aquest, tal i com estableix la normativa autonòmica en matèria de gestió documental i arxiu.
S'establiran els terminis de conservació i o eliminació de la documentació seguint les sèries documentals previstes en el Quadre de classificació. Aquests es recolliran en el Quadre de Conservació i Destrucció i d'Accés i Seguretat. L'àrea d'Arxiu o, en el seu defecte, l'àrea o personal a qui la delegui, serà l'encarregada dirigir la destrucció de la documentació. Totes les eliminacions d'expedients es certificaran i faran constar en el Registre d'eliminacions de l'Ajuntament, el manteniment i actualització del qual anirà a càrrec del responsable de l'Arxiu.
TÍTOL 13 GESTIÓ DEL CORREU ELECTRÒNIC
Article 41. Anomenament i conservació de correus electrònics
Quan els correus electrònics estiguin relacionats amb expedients, el número d'aquests s'anotarà a l'assumpte, amb el format ANY(quatre xifres)/NUMERO GENERAL, “assumpte”.
Si es considera que un correu electrònic i/o els seus fitxers adjunts són d'importància per a la tramitació o seguiment de l'expedient o per a la comprensió del seu context, se'n guardarà una còpia en l'expedient electrònic que correspongui (en la Plataforma o en el repositori intern). Aquesta còpia tindrà visibles les adreces de correu electrònic del remitent i destinatari i el fil de la conversa. Tant el correu com els fitxers adjunts d'aquests es reanomenaran tenint en compte l'establert en aquesta política de gestió documental .
Pel que fa als terminis de conservació dels correus electrònics, es fixaran d'acord amb la normativa vigent. Cada persona usuària és responsable de l'organització i neteja de les seves safates de correu. Les corresponents unitats prestaran especial atenció a la neteja i eliminació de correus dels comptes de correu compartits.
DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR
El present reglament fou aprovat definitivament en data 23 de febrer de 2024 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Llorenç des Cardassar, en la data de la signatura electrònica (25 d'abril de 2024)
El batle Jaume Soler Pont