Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 263742
Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears per iniciar i aprovar el procediment relatiu a habilitar i integrar centres privats a la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l’Assistència Urgent i Emergent a Comunitaris i Britànics Desplaçats Temporalment a les Illes Balears
Antecedents
1. El Servei de Salut de les Illes Balears encara afronta la recuperació i la normalització de l'activitat assistencial a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la pandèmia per la COVID-19. D'altra banda, a aquesta situació s'hi afegeix l'arribada de turistes nacionals i no nacionals que volen visitar les nostres illes, cosa que suposa inevitablement un augment de la població important, especialment en determinats mesos de l'any. Això suposa un augment inevitable de la pressió assistencial al nostre sistema sanitari públic.
2. Per aquest motiu, cal incorporar noves modalitats de gestió compartida amb altres entitats que permetin coordinar i aprofitar els recursos sanitaris disponibles a les Illes Balears, tant en l'àmbit públic com en el privat, en les situacions de crisis sanitàries, d'emergència sanitària o en casos d'urgència per altres motius, com és la saturació de l'assistència sanitària en determinades èpoques de l'any, sense perdre els principis generals d'aplicació en matèria de sanitat, així com tampoc la preferència per un sistema sanitari públic, però també la utilització òptima dels recursos, tant públics com privats. En aquest sentit, es considera necessari comptar amb la col·laboració de les entitats privades, titulars o gestores de centres i serveis sanitaris, que hi estiguin interessades, perquè posin a la disposició del Servei de Salut de les Illes Balears els seus mitjans personals i materials que en moments determinats puguin veure's infrautilitzats, quan, simultàniament, els mitjans públics es vegin saturats, tot això, amb la finalitat de col·laborar en la prestació de l'assistència sanitària urgent i emergent. Aquesta necessitat es posa especialment de manifest en relació amb els serveis d'ambulàncies, centres sanitaris sense internament amb capacitat d'atenció d'urgències, els serveis d'hospitalització convencional, d'urgències, de cirurgia d'urgències i les unitats de cures intensives. A més, els centres que en formen part es troben estesos per tot el nostre territori, la qual cosa comporta donar una resposta més eficaç i immediata a la urgència.
3. El 28 de març de 2024 es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears.
4. En el Títol II, el Decret llei 1/2024, de 22 de març, regula la creació de la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a Comunitaris i Britànics Desplaçats Temporalment a les Illes Balears. Els articles 14, 15 i 16 estableixen les formes, els requisits i el procediment d'habilitació perquè els centres i serveis sanitaris de titularitat privada prestin serveis sanitaris de caràcter urgent i emergent a les Illes Balears als estrangers temporals comunitaris i britànics amb dret a rebre assistència sanitària del Servei de Salut de les Illes Balears. El procediment d'habilitació ha de seguir els tràmits que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
5. L'article 11 estableix que l'àmbit assistencial de la prestació sanitària a ciutadans comunitaris i britànics desplaçats temporalment a les Illes Balears objecte d'aquesta norma s'estén únicament a l'atenció sanitària urgent i emergent, és a dir, a l'atenció que es presta al pacient en els casos en els quals la situació clínica obliga a una atenció sanitària immediata, tal com s'estableix en l'annex IV de la cartera de serveis comuns de prestació d'atenció d'urgència de la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut i el procediment per a la seva actualització.
6. Així mateix, l'article 20 regula el finançament de l'assistència sanitària a pacients estrangers comunitaris o britànics temporals, que està limitat a l'import vigent en cada moment, equivalent al 65 % dels preus públics referits conforme a les prestacions que hagin portat efectivament a terme, prèvies les revisions i comprovacions oportunes per part del Servei de Salut. En l'article també es determinen les assistències no finançables.
Consideracions jurídiques
1. L'article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la protecció de la salut, i l'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, confereix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria d'organització, funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, planificació dels recursos sanitaris, coordinació de la sanitat privada amb el sistema sanitari públic i promoció de la salut a tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.
2. La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, que té per objecte la regulació general de totes les accions que permetin fer efectiu el dret constitucional esmentat de protecció de la salut, estableix que són titulars d'aquest dret tots els espanyols i ciutadans estrangers que tinguin establerta la seva residència en el territori espanyol, així com els estrangers no residents a Espanya i els espanyols fora del territori nacional, que tenen garantit aquest dret en la forma que les lleis i els convenis internacionals estableixin.
3. La Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, estableix en l'article 2.g), com a principi general, la col·laboració entre els serveis sanitaris públics i privats en la prestació dels serveis als usuaris del Sistema Nacional de Salut. L'article 3 d'aquesta mateixa llei estableix que són titulars del dret de protecció de la salut i a l'atenció sanitària totes les persones amb nacionalitat espanyola i les persones estrangeres que tinguin establerta la seva residència en el territori espanyol. A més, afegeix que les persones amb dret a l'assistència sanitària a Espanya, en aplicació dels reglaments comunitaris de coordinació de sistemes de seguretat social o dels convenis bilaterals que comprenguin la prestació d'assistència sanitària, hi tenen accés, sempre que resideixin en territori espanyol o durant els seus desplaçaments temporals a Espanya, en la forma, l'extensió i les condicions que s'estableixen en les disposicions comunitàries o bilaterals indicades.
4. L'article 4 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, disposa que són titulars dels drets i deures, sens perjudici del que estableixi la llei estatal, els espanyols i estrangers residents en qualsevol municipi de les Illes Balears; els espanyols i els estrangers no residents a les Illes Balears que tinguin establerta la residència en el territori espanyol, amb l'abast que determini la legislació estatal; els nacionals dels estats membres de la Unió Europea, respecte dels drets que resultin de l'aplicació del dret comunitari europeu i dels tractats i convenis subscrits per l'Estat espanyol que els sigui aplicable, i els nacionals dels estats que no pertanyin a la Unió Europea, només respecte dels drets que els reconeguin les lleis, els tractats i els convenis subscrits per l'Estat espanyol amb els seus països d'origen.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar el procediment que s'estableix en l'annex 1 per habilitar els centres privats autoritzats pel Servei de Salut de les Illes Balears i integrar-los a la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a Comunitaris i Britànics Desplaçats Temporalment a les Illes Balears.
2. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i establir-ne la vigència des del dia següent a la seva publicació.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. També s'hi pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri procedent.
No obstant això, les persones interessades poden optar per interposar contra aquesta resolució un recurs de reposició davant el mateix òrgan que la dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la data de publicació. En aquest cas no es podrà interposar el recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi dictat una resolució expressa o presumpta sobre el recurs de reposició, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
(Signat electrònicament: Palma, 23 d'abril de 2024)
El director general del Servei de Salut Javier Ureña Morales
ANNEX 1 Procediment d'habilitació i integració a la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a Comunitaris i Britànics Desplaçats Temporalment a les Illes Balears
1. Destinataris
1. Els destinataris són tots els centres sanitaris amb internament i els hospitals de titularitat privada als quals es refereix l'article 14.3 del Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears, que ofereixin la prestació sanitària urgent i immediata que es defineix en l'article 3 del Decret a ciutadans comunitaris i britànics desplaçats temporalment a les Illes Balears.
2. Aquest centres sanitaris podran sol·licitar integrar-se a la Xarxa de Centres i Serveis Sanitaris de Suport a l'Assistència Urgent i Emergent a Comunitaris i Britànics Desplaçats Temporalment a les Illes Balears (d'ara endavant, la Xarxa) per mitjà dels seus titulars o gestors. Se'ls ha d'admetre en condicions d'igualtat en el règim que estableix aquesta norma, sempre que compleixin els requisits que disposen els articles 14 i 15 del Decret llei 1/2024.
3. També es podrà sol·licitar, vinculada a la sol·licitud d'habilitació i integració d'un hospital, que s'habilitin i s'integrin centres sanitaris sense internament i unitats assistencials classificades a l'epígraf U.100 en els termes que s'especifiquen en el punt 2 d'aquest annex.
2. Requisits
1. Requisits generals
a. Es poden habilitar i integrar a la Xarxa els centres hospitalaris de titularitat privada que disposin dels recursos següents:
Servei d'hospitalització convencional.
Servei d'urgències.
Atenció quirúrgica d'urgències.
Unitat de cures intensives (UCI).
Servei de transport sanitari urgent propi o contractat.
b. També poden ampliar la cartera de serveis els centres sanitaris sense internament que tinguin autoritzades, com a mínim, unitats assistencials dels epígrafs U.1, U.2 i U.68 de l'annex II del Reial decret 1277/2003, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les bases generals sobre l'autorització de centres, serveis i establiments sanitaris, sempre que aquests centres sense internament estiguin vinculats a un centre hospitalari de titularitat privada habilitat.
c. Aquesta habilitació també es podrà estendre al servei de transport sanitari urgent propi o concertat amb capacitat d'atenció d'urgències o situacions d'emergència, és a dir, unitats d'assistència autoritzades a l'epígraf U.100 de l'annex II del Reial decret 1277/2003.
2. Condicions per habilitar
a. Els centres i serveis sanitaris de titularitat privada que es pretengui habilitar perquè proveeixin les prestacions que es preveuen en aquest Decret llei han de complir la legislació vigent en matèria de requisits mínims necessaris per dur a terme l'activitat sanitària i han d'estar inscrits en el registre corresponent.
b. Els titulars o gestors de centres i serveis sanitaris privats poden incorporar en qualsevol moment nous centres sanitaris hospitalaris o centres sense internament vinculats a un centre hospitalari habilitat, sempre que compleixin els requisits per ser autoritzats com a centre o establiment sanitari. També es pot sol·licitar la baixa de la Xarxa en qualsevol moment.
c. En tots dos casos, s'ha de comunicar al Servei de Salut amb un mes d'antelació.
3. Documentació i procediment
El procediment per habilitar un centre i integrar-lo a la Xarxa ha de seguir els tràmits que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'ha de presentar la documentació següent:
Sol·licitud per habilitar un centre i integrar-lo a la Xarxa.
Tota la documentació acreditativa de complir els requisits.
Declaració responsable en la qual es comprometen a complir totes les obligacions previstes, a comunicar qualsevol variació de dades, i de que disposen dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula aquesta norma.
Centre hospitalari, llista de centres sense internament i serveis sanitaris (ambulàncies) que cada titular o gestor pretengui habilitar.
El contracte en vigor de l'assegurança de responsabilitat civil professional.
4. Registre de sol·licituds, terminis i resolució
1. Les sol·licituds s'han de presentar per registre electrònic.
2. El termini per a la presentació de les sol·licituds per habilitar un centre i integrar-lo a la Xarxa comptarà des del dia següent a la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les sol·licituds es podran presentar a qualsevol moment, mentre no es publiqui una nova resolució.
3. En el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud en el Registre dels Serveis Corporatius del Servei de Salut, el director general ha de dictar i notificar una resolució motivada per la qual es concedeixi o es denegui. La falta de resposta dins aquest termini suposa que la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada per silenci administratiu.
5. Finançament
El finançament de l'assistència sanitària a pacients estrangers comunitaris o britànics temporals, es regula segons el que estableix l'article 20 del Decret llei 1/2024, de 22 de març, pel qual es regulen determinats aspectes de l'activitat sanitària urgent i emergent a les Illes Balears. Aquest està limitat a l'import vigent en cada moment equivalent al 65 % dels preus públics referits conforme a les prestacions que hagin portat efectivament a terme.
6. Protecció de dades
1. Les parts estan obligades a respectar les disposicions i les exigències que s'estableixen en la normativa reguladora de la protecció de dades de caràcter personal (Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre; Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i deures en matèria d'informació i documentació clínica), a més dels criteris sobre aquesta matèria que s'indiquen en la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, i per la resta de la normativa de desplegament.
2. Així mateix, les parts manifesten que coneixen el caràcter estrictament confidencial i el conjunt de deures que la protecció legal atorga a les dades de tipus personal a les quals tindran accés per raó de l'activitat que és l'objecte d'aquest procediment, i per això es comprometen a aplicar les mesures de seguretat i altres requeriments legals inherents al nivell de seguretat alt exigit per a aquest tipus de dades de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.
ANNEX 2 Model de declaració responsable
DECLARACIÓ RESPONSABLE
Nom de l'empresa: ....................................................................... NIF: .............................
Nom i llinatges del representant: .....................................................................................
Número de document d'identitat del representant:.............................................................
Data de l'acreditació de representació per mitjà de poder notarial:....................................
DECLAR:
Que l'empresa que represent es compromet a complir els requisits i a disposar de les acreditacions necessàries establertes a la legislació vigent i dels mitjans humans i materials necessaris per dur a terme les actuacions sanitàries que regula el Decret llei 1/2024, de 22 d'abril.
Que l'empresa comunicarà qualsevol variació de la seva situació i les seves dades.
Que els treballadors de l'empresa no incorren en cap de les incompatibilitats previstes per la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici d'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat; per la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i pel Reial decret 598/1985, de 30 d'abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l'Administració de l'Estat, de la Seguretat Social i dels ens, els organismes i les empreses dependents, i per altres normes que hi siguin aplicables.
Que l'empresa es responsabilitza de la confidencialitat de la informació a la qual pugui tenir accés a causa de les actuacions previstes en aquest acord, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018. Aquesta responsabilitat inclou tant la persona responsable dels fitxers com el personal d'aquesta empresa que intervingui en qualsevol fase del tractament de les dades.
Que són certes les dades manifestades i que conec que la inexactitud, la falsedat o l'omissió de qualsevol dada o document pot produir els efectes prevists a l'article 69.4 de la Llei 39/2015.
................................ ,...... d ..................................... de 20......