Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 261541
Resolució de la presidenta de l’Escola Balear d’Administracions Públiques per la qual es crea la Comissió Paritària de Formació per a l’Ocupació de l’Administració Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Antecedents
1. L'article 21 de l'Acord de Formació per a l'Ocupació en les Administracions Públiques de 9 de març de 2018 (BOE núm. 74, de 26 de març) -AFEDAP- estableix que per a l'adequada administració i gestió de l'Acord es requereix el funcionament d'una comissió paritària de formació en cada comunitat autònoma, que ha d'estar composada per la representació de l'Administració corresponent i les organitzacions sindicals a les quals fa referència l'article 20.d de l'Acord, que són les representatives en el conjunt de totes les administracions públiques establertes en els articles 6 i 7 de la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de Llibertat Sindical i presents, per tant, en la Mesa general de Negociació de les Administracions Públiques.
A les administracions de les comunitats autònomes, d'acord amb l'article 10.2 cada una de les conselleries que reuneixi les competències en matèria de funció pública i els òrgans i entitats que determini cada comunitat autònoma podran ser promotors de plans de formació en l'àmbit de l'acord esmentat i podràn promoure plans interadministratius dins el seu àmbit respectiu, com a promotor únic o en col·laboració amb altres promotors a través de convenis o mitjançant l'instrument jurídic pertinent.
2. En relació a les competències en matèria de formació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la disposició addicional tercera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, es crea l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) com a entitat autònoma de caràcter administratiu que s'adscriu a la conselleria competent en matèria de funció pública amb la intenció d'aglutinar tota l'acció formativa que afecta els empleats públics de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com de gestionar els processos de selecció i promoció del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma. El Decret 31/2012, de 13 d'abril aprova els Estatuts de l'EBAP, organisme que compta amb personalitat jurídica pública diferenciada, com també autonomia de gestió en els termes que preveu la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i li corresponen les potestats administratives necessàries per complir les seves finalitats.
D'altra banda, l'article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix les competències de l'EBAP en els següents termes:
Correspon a l'Escola d'Administració Pública la formació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l'administració autonòmica i de les entitats que en depenen, així com també la gestió dels procediments de selecció i de promoció del personal.
3. La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'Àmbit Laboral dona cobertura a tots els treballadors del territori de l'estat espanyol i articula el sistema sobre la base d'una acció coordinada, col·laborativa i cooperativa entre les diverses administracions. Concretament, el seu article 8 regula la formació dels empleats públics com una de les iniciatives de formació per a l'ocupació, i l'article 6 de la mateixa norma estableix que es destinarà un percentatge dels fons que provenen de la quota de formació professional que determini la llei general de pressupost de l'Estat de cada exercici al finançament de la formació dels empleats públics i que aquesta formació es desenvoluparà mitjançant els programes específics que es promoguin conforme a allò establerts en els acords de formació que es subscriguin en l'àmbit de les Administracions públiques.
L'article 3.d) de l'esmentada llei estableix com un dels principis del sistema de formació professional per a l'ocupació, la negociació col·lectiva i el diàleg social com instrument de desenvolupament del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com la participació dels agents socials en els òrgans de governança del sistema i en particular en el disseny, planificació, control, seguiment i avaluació de l'oferta formativa, especialment la dirigida als treballadors ocupats.
Alhora la Llei regula la governança del sistema i faculta les comunitats autònomes per determinar, en el seu àmbit, els òrgans competents per a la programació, gestió i control de la formació professional per a l'ocupació per tal d'aprofitar l'experiència i coneixements que aquests puguin aportar al sistema.
4. Per coordinar aquesta governança del sistema, i per complir el mandat de la normativa, és precís que es creï la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es considera adient que es dicti una resolució per part de la presidenta de l'EBAP com a organisme competent en la matèria, que estableixi la composició i les normes generals de funcionament d'aquesta comissió paritària.
5. Com s'ha dit abans, l'article 21 de l'AFEDAP estableix que les organitzacions sindicals que han de composar la comissió són aquelles als quals fa referència l'article 20.d de l'Acord, que són les representatives en el conjunt de totes les administracions públiques establertes en els articles 6 i 7 de la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de Llibertat Sindical i presents, per tant, en la Mesa general de Negociació de les Administracions Públiques: les organitzacions sindicals mes representatives a nivell estatal i de comunitat autònoma, així com els sindicats que hagin obtingut el 10 % o més dels representants en les eleccions pels delegats i juntes de personal.
Fonaments de dret
1. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
2. L'Acord de Formació per a l'Ocupació en les Administracions Públiques de 9 de març de 2018, publicat per mitjançant la Resolució de 21 de març de 2018, de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques (BOE núm. 74, de 26 de març de 2018).
3. L'article 9 del Decret 31/2012, de 13 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Escola Balear d'Administració Pública, en relació amb les competències de la Presidència.
Resolució
1. Constituir la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i aprovar la seva composició, la qual s'integrarà pels següents membres:
-Sis membres en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que corresponen a les persones titulars que s'esmentaran a continuació, i en els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal per la qual els titulars no puguin assitir a les reunions de les Comissions Paritàries, actuaran com a suplents les persones titulars dels càrrecs que també s'exposen a continuació:
- Sis membres que designin les organitzacions sindicals representatives en el conjunt de totes les administracions públiques (tant a nivell estatal com a nivell de la CAIB), en els termes establerts als articles 6 i 7 de la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de Llibertat sindical i presents, per tant, a la Mesa general de negociació de les administracions públiques:
- Un secretari o secretària titular i suplent designat per la Presidència de l'EBAP, entre el personal funcionari de l'EBAP amb funcions de règim jurídic.
Per cada un dels membres de la Comissió Paritària de la part social, s'ha de nomenar un suplent que hauran de substituir a les persones titulars en supòsits de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal per la qual no puguin assistir a les reunions convocades, designats de la mateixa manera que els membres titulars.
Quan l'índole dels assumptes a tractar així ho aconselli, podran participar en les reunions de la Comissió, amb veu i sense vot, els experts en la matèria que designi la Presidència de l'EBAP.
2. Aprovar les normes generals de funcionament de la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 21 de l'Acord de Formació per a l'Ocupació de les Administracions Públiques, que s'adjunten a l'annex 1 d'aquesta resolució.
3. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Escola Balear d'Administració Pública en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 22 d'abril de 2024)
La presidenta de l'EBAP Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX 1
Normes generals de funcionament de la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Article 1. Objecte
S'estableixen les normes generals de funcionament general de la Comissió Paritària de Formació per a l'Ocupació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en endavant Comissió Paritària), de conformitat amb el que estableix l'article 21 de l'Acord de Formació per a l'ocupació en les Administracions Públiques, de 9 de març de 2018.
Article 2. Adscripció
La Comissió Paritària s'adscriu a l'Escola Balear d'Administració Pública, sense perjudici de gaudir d'autonomia funcional per al compliment dels seus fins.
Article 3. Règim jurídic
La Comissió Paritària s'ha de regir pel que disposa l'Acord de Formació per a l'Ocupació en les Administracions Públiques de 9 de març de 2018, per les presents normes generals, per les normes específiques de funcionament que la Comissió adopti i, amb caràcter general i en el que sigui adequat a la seva naturalesa paritària, pel que s'ha establert pels òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
Article 4. Funcions
Les funcions de la Comissió Paritària són les relacionades en l'article 21 de l'Acord de Formació per a l'Ocupació en les Administracions Públiques de 9 de març de 2018, així com totes aquelles que se li poguessin atribuir legalment o reglamentàriament.
S'haurà de donar compte semestralment i aprovar per aquesta Comissió Paritària els plans semestrals de formació, i un cop aprovats s'hauran de trametre a la Comissió General de Formació per a l'Ocupació de les Administracions Públiques en el termini d'un mes.
Article 5. Mitjans i seu
Sense perjudici de la seva plena autonomia funcional, la Comissió Paritària tindrà la seva seu a les dependències de l'EBAP, que facilitarà els mitjans necessaris pel seu funcionament.
Article 6. Retribucions i indemnitzacions
Els membres de la Comissió Paritària, dels grups de treball que, si escau, es puguin constituir segons les seves normes de funcionament, així com els experts que poguessin designar no percebran retribució econòmica per raó del seu càrrec. Així mateix, tampoc percebran cap tipus d'indemnització o assistència per la seva participació o concurrència efectiva a les reunions de l'òrgan.
Article 7. Normes específiques de funcionament
La Comissió Paritària ha d'aprovar les normes específiques pròpies d'organització i funcionament, amb la proposta de l'EBAP.