Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 255745
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa per a l'aprovació del Pla d'actuació en matèria de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles turisme d'aplicació l'any 2023
Per acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en sessió celebrada en data 19 d'abril de 2023, s'ha aprovat per unanimitat el Pla d'actuació en matèria de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles turisme d'aplicació l'any 2023, amb el tenor literal que segueix:
“PLA D'ACTUACIÓ EN TRANSPORT PÚBLIC DISCRECIONAL DE VIATGERS AMB VEHICLE DE TURISME PER A L'ANY 2024 A L'ILLA D'EIVISSA
El marc normatiu aplicable en matèria de transport a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està constituït per la Llei orgànica 5/1987, de 30 de juliol, de delegació de facultats de l'Estat en les comunitats autònomes en relació amb els transports per carretera i per cable; la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, i el Reglament que la desplega, aprovat pel Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre; la Llei 13/1998, de 23 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de transports terrestres, i la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
El servei del taxi en l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que visiten la nostra illa durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector a l'activitat turística i el component públic i a vegades assistencial d'aquest servei fan convenient una proporcionada actuació que s'ajusti a les especials necessitats de la demanda d'aquest servei i que es produeixen majoritàriament a l'època assenyalada.
Amb aquesta major demanda del servei durant les temporades estivals dels darrers anys a l'illa d'Eivissa s'ha evidenciat un creixement de l'oferta il·legal de transport de viatgers que suposa un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi i, a més, afecta seriosament la imatge turística de les illes i pot produir altres distorsions, com ara l'afectació de la seguretat viària.
La lluita contra l'oferta il·legal s'ha mostrat més eficient amb una major col·laboració de les diverses administracions implicades, i particularment amb la intervenció directa dels ajuntaments, a través del control efectuat per les diverses policies locals en col·laboració amb els altres cossos de seguretat de l'Estat i els serveis d'inspecció del transport terrestre.
Aquesta desproporció entre l'oferta i la demanda del servei prestat legalment, de manera que hi hagi oferta suficient del servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme, especialment durant les temporades estivals, s'ha aconseguit a partir de l'aplicació de diferent normativa des de l'any 2006 i l'aprovació de successius plans d'actuació per habilitar l'atorgament d'autoritzacions temporals de transport de viatgers en vehicle turisme d'àmbit insular, que han contribuït a corregir l'esmentada desproporció entre l'oferta i la demanda de mobilitat en aquest tipus de servei, fins arribar a la regulació actual continguda en el previst a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears. L'article 53.4 d'aquesta llei ha possibilitat que siguin els mateixos ajuntaments els qui, a través de l'aprovació dels respectius plans reguladors, puguin atorgar llicències temporals d'autotaxi, cadascun dins del respectiu àmbit municipal (amb la determinació del règim l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a què s'han de subjectar, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, el termini de durada i la resta de condicions que es considerin adequades o necessàries.
Els darrers plans reguladors municipals es varen aprovar per als anys 2022 i 2023, de la mateixa manera que es va fer per part del Consell Insular d'Eivissa per als mateixos anys i en condicions i períodes coincidents amb els ajuntaments. Els cinc ajuntaments han aprovat una prorroga anual dels seus plans d'actuació dels anys 2022-2023 que s'estén al present any 2024 i, en conseqüència, les condicions reguladores dels taxis temporals a cada municipi.
En aquest moment el darrer pla d'actuació aprovat pel Consell Insular per als anys 2022-2023 es troba vençut, per tant correspon al Consell Insular d'Eivissa la regulació de les condicions que han de regir l'atorgament de les autoritzacions temporals d'àmbit interurbà que permetin la prestació insular del servei per la temporada estival 2024.
En aquesta ocasió, el Consell Insular d'Eivissa planteja aprovar un pla d'actuació anual només per al present any 2024 d'acord amb el previst als respectius plans reguladors municipals en les seves pròrrogues per a aquesta temporada estival.
Atès que cada ajuntament de l'illa d'Eivissa va aprovar i publicar el seu pla regulador per a l'atorgament de llicències temporals per als any 2022 i 2023 [Ajuntament de Eivissa - BOIB núm. 46 de 05/04/2022; Ajuntament de Santa Eulària des Riu - BOIB núm. 42 de 26/03/2022; Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia - BOIB núm. 25 de 15/02/2022; Ajuntament de Sant Antoni de Portmany - BOIB núm. 21 de 10/02/2022; Ajuntament de Sant Joan de Labritja - BOIB núm. 51 de 16/04/2022] i els han prorrogat per la temporada estival 2024 [Ajuntament de Eivissa - BOIB núm. 138, de 10/10/2023; Ajuntament de Santa Eulària des Riu - Decret de la consellera delegada de 11/10/2023; Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia - BOIB núm. 139, de data 12/10/2023; Ajuntament de Sant Antoni de Portmany - BOIB núm. 153, de 11/11/2023; Ajuntament de Sant Joan de Labritja - BOIB núm. 142, de 19/10/2023]. A més, algun dels ajuntaments ha decidit ampliar el període de prestació del servei de les autoritzacions temporals dels seus municipis.
D'acord amb tot l'anterior, correspon ara al Consell Insular d'Eivissa, en aplicació del disposat a l'article 69. 4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, establir les disposicions que regulin les condicions que s'han de complir, el procediment d'autorització, els drets i les obligacions del subjecte autoritzat, el termini de durada, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació de l'autorització i la resta de condicions que es considerin adequades. S'ha de tenir en compte l'establert a l'art. 70.1 en recollir que amb caràcter general, l'obtenció de l'autorització de transport interurbà està sotmesa a l'obtenció prèvia de la llicència de transport urbà corresponent o d'autotaxi, atorgada per l'ajuntament, així com el previst a l'apartat 3r del mateix article on s'exigeix atorgar la mateixa durada que la de la llicència, i el fet de que la seva validesa ha d'estar circumscrita a l'àmbit de l'illa de l'ajuntament atorgant o a l'àrea que dins d'aquesta s'estableixi.
Es comprova que els ajuntaments tenen diferents períodes de prestació del servei de les autoritzacions temporals, amb determinació de dates d'inici i finalització que més endavant es recullen. Aquets fet determina que s'haurà d'obtenir la conformitat de tots els ajuntaments per a que els taxis temporals de la resta de municipis puguin prestar servei a l'àmbit territorial de cada un d'ells durant els períodes en que no existeixin autoritzacions temporals del propi municipi. Per aquest motiu, en les condicions de prestació del servei annexes a l'atorgament de l'autorització insular, s'haurà d'indicar expressament en cada cas, la possibilitat de prestar servei, i en quin període, a la resta de municipis.
Així doncs, amb l'aprovació del present Pla d'actuació es tracta d'establir les condicions a les quals s'han de subjectar les autoritzacions temporals d'àmbit insular de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2024 perquè puguin prestar serveis de tipus insular amb recorreguts interurbans; tot respectant en cada cas la voluntat municipal de cadascun dels ajuntaments de l'illa de permetre la prestació interurbana als titulars de les seues autoritzacions temporals, alhora que la realització de recorreguts i recollida de viatgers en el seu territori municipal per part de titulars d'autoritzacions temporals d'altres municipis de l'illa d'Eivissa.
I.- Objecte del Pla d'actuació
El present Pla d'actuació és un acte administratiu que concreta les condicions a les quals s'han de subjectar les autoritzacions temporals d'àmbit insular de transport públic discrecional de viatgers amb vehicle de turisme per l'any 2024.
La vigència del Pla d'actuació ve definida en el temps per la seua estacionalitat aplicable l'any vigent, i per tant s'exhaureix coincidint amb la caducitat de les autoritzacions temporals d'àmbit insular atorgades.
Aquesta autorització insular està vinculada necessàriament a la prèvia existència de la respectiva llicència temporal municipal atorgada per l'ajuntament que correspongui i haurà d'incorporar les mateixes condicions objectives de durada atorgades pels respectius ajuntaments per a la present temporada estival.
II.- Característiques de les autoritzacions temporals
Les autoritzacions temporals d'àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicle turisme reuniran les característiques següents:
Temporals: la duració d'aquestes autoritzacions, per als sol·licitants amb llicència temporal dels diferents ajuntaments, coincidiran amb els períodes i torns recollits als respectius plans reguladors:
- Ajuntament Sant Antoni de Portmany:
Un únic torn, 15 de maig al 15 d'octubre, amb possibilitat d'ampliar el període de forma voluntària entre el 25 d'abril i el 14 de maig i/o el 16 d'octubre i el 30 d'octubre (acord de Junta de Govern Local de 22/03/2024).
- Ajuntament Sant Josep de Sa Talaia:
Un únic torn, de 25/04/2024 fins al 15/10/2024 (acord Junta de Govern Local de 15/03/2024).
- Ajuntament de Santa Eulària des Riu i Ajuntament d'Eivissa:
Un únic torn, de 25/04/2024 al 25/10/2024, Acord del Ple de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, de data 27/03/2024.
- Ajuntament de Sant Joan de Labritja:
Un únic torm, de 15/05/2024 al 15/10/2024 (BOIB núm. 142, de 19/10/2023).
- Ajuntament d'Eivissa:
Un únic torn, de 25/04/2024 al 25/10/2024 (BOIB núm. 36, de 14/03/2024).
Anual: Com s'ha vist a l'apartat anterior, aquest Pla preveu la vigència de l'autorització temporal insular vinculada a la temporada estival de 2024.
Personals: L'autorització tindrà caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l'atorgament a una persona física que reuneixi els requisits, i a un únic vehicle, en ambdós casos coincidents amb el titular i el vehicle adscrit a l'autorització temporal municipal.
Intransmissibles: Aquestes autoritzacions no es podran transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l'extinció de l'autorització per caducitat, el Consell Insular d'Eivissa podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei. Igualment en el cas de que l'autorització municipal es revoqui, l'autorització temporal insular es revocarà automàticament.
Àmbit insular:
L'autorització habilita la prestació del servei a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa d'acord amb el següent:
III. Determinació del nombre total d'autoritzacions
El nombre d'autoritzacions atorgables coincideix com a màxim amb el nombre final d'autoritzacions temporals municipals que s'hagin atorgat per al període de vigència del pla, que per al present pla és de 463 autoritzacions, d'acord amb el sumatori del nombre de llicències temporals municipals per al present any.
IV. Procediment d'autorització
El termini de presentació de sol·licituds començarà el mateix dia de l'aprovació del Pla d'actuació, que serà publicada a tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa, sense perjudici de la seua publicació en el BOIB, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions.
Les instàncies, dirigides a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa, seguiran el model recollit a l'annex corresponent, segons la modalitat de sol·licitud individual o conjunta si s'actua com associació professional (o federació) en representació de diversos titulars de llicències temporals municipals.
1. Requisits
1.1 Ser titular d'una llicència temporal d'autotaxi en vigor concedida per qualsevol ajuntament de l'illa d'Eivissa per a l'any 2024, amb subjecció a les condicions establertes al respectiu pla regulador aprovat en cada municipi d'adscripció.
2. Documentació a presentar:
2.1 Instància sol·licitant l'autorització insular per prestar el servei de taxi temporal (model normalitzat).
S'estableix la possibilitat de poder presentar sol·licituds conjuntes d'autoritzacions temporals d'àmbit insular, en nom de diversos titulars de llicències municipals temporals, per part d'associacions professionals, federació d'associacions a les quals aquests sol·licitants pertanyin o gestors professionals col·legiats actuant en la seva representació. A l'efecte, aquestes associacions professionals o els gestors professionals, hauran d'aportar totes les declaracions responsables de cadascú dels sol·licitants individuals als qui representen i haver abonat les corresponents taxes per a cada autorització temporal demanada.
2.2. Declaració responsable, en model incorporat com annex al present pla, en relació a la disposició d'un títol habilitant obtingut com a titular de la llicència temporal d'autotaxi, amb identificació (matrícula) del vehicle adscrit a aquesta llicència.
2.3 Pagament de la taxa per l'import igual al corresponent per a l'atorgament d'una autorització de transport públic de viatgers en vehicle de menys de deu places.
En tot cas, en el tràmit d'atorgament, correspondrà al Consell Insular d'Eivissa demanar directament als diferents Ajuntaments llistats actualitzats dels respectius titulars de les llicències temporals municipals per realitzar les comprovacions que resultin oportunes i poder acreditar la veracitat de les declaracions responsables aportades.
El Consell Insular d'Eivissa, durant la realització d'aquest tràmit, haurà de sol·licitar i restar a l'espera de la recepció de la confirmació expressa (o en el seu cas, el no consentiment) del ajuntaments de l'illa d'Eivissa en relació a la possibilitat de que els titulars de llicències temporals d'altres municipis realitzin operacions de càrrega de viatgers en el seu àmbit territorial, i adequarà les condicions de prestació del servei a aquesta circumstància i l'autorització sobre la possibilitat de que prestin servei fora dels límits temporals del seu propi pla els taxis temporals de la resta de municipis.
V.- Prestació del servei. Drets i obligacions
A. Exercici de l'activitat
B. Règim tarifari
Les tarifes aplicables a la prestació del servei són les mateixes que en cada moment resultin vigents i d'aplicació a les autoritzacions de transport discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter ordinari (no temporals).
C. Règim sancionador
L'incompliment per part del titular d'una autorització temporal de les condicions de prestació del servei o la seua realització sense el preceptiu títol habilitant podrà sancionar-se d'acord amb la normativa d'aplicació.
D. Revocació
El Consell Insular d'Eivissa podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei, que suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Igualment serà procedent la revocació en el cas d'haver estat revocada l'autorització temporal municipal corresponent. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat.
Eivissa, 22 d'abril de 2024
El cap de Servei de Transports Antonio Montero Guasch
ANNEX INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD INDIVIDUALITZADA
..............................................................................................., amb DNI/CIF núm. ....................................... i domicili en ................................................ al carrer ...................................................................., ............................. codi postal ................................, telèfon .....………..........……...…………, email ...............................................................................
EXPOSO
Que en haver resultat titular d'una llicència temporal d'autotaxi corresponent a l'Ajuntament de …………………………………………… reuneixo els requisits exigits en el Pla d'actuació de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per la temporada estival de 2024, aprovat pel Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa per acord de data 19/04/2024, i que per aquest motiu
SOL·LICITO
l'atorgament d'una autorització insular temporal de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme, en les condicions que es preveuen al propi pla d'actuació.
(S'adjunta DECLARACIÓ RESPONSABLE i comprovant d'abonament de la TAXA)
Eivissa, .........de .................... de 2024
Signatura………………………….
ANNEX INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD CONJUNTA
.................................................................................................... (denominació de l'associació professional, federació o gestor professional col·legiat), amb NIF núm, ........................... i domicili en ...................................... al carrer ...................................................................., ...................... codi postal .............................., telèfon nº.........……………........…………
EXPOSO
Que les persones que a continuació es relacionen en document adjunt (amb indicació de nom i llinatges, DNI del titular de la llicència temporal i municipi d'adscripció) han resultat titulars d'una llicència temporal d'autotaxi corresponent als Ajuntaments que s'indiquen i en reunir els requisits exigits en el Pla d'actuació de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per la temporada estacional 2024, aprovat pel Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa per acord de data 19/04/2024, i
SOL·LICITO
l'atorgament d'una autorització insular temporal de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a cada sol·licitant, en les condicions que es preveuen al propi pla d'actuació.
(S'adjunta DECLARACIÓ RESPONSABLE de cada sol·licitant i comprovant d'abonament de la TAXA)
Eivissa, .........de .................... de 2024
Signatura (repr. de l'associació/federació/gestor professional col·legiat)
ANNEX DECLARACIÓ RESPONSABLE
(a aportar tant pels sol·licitants individuals com en les sol·licituds conjuntes)
......................................................, amb DNI/CIF núm. ..................... i domicili en ......................... al carrer ......................................................., ...................... codi postal ..................., telèfon ……………...…………, email ............................................................
DECLARO RESPONSABLEMENT
Eivissa, .........de .................... de 2024
Signatura………………………….