Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 253537
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el “Projecte canvi d’ús d’habitatge a agroturisme a la parcel·la 53, polígon 2, T.M. Alaró (Exp. 192A/2022)”

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb allò establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de febrer del 2024

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.1 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, o els projectes que figurin en l'annex 1 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 1, el projecte objecte del present informe s'inclou:                                                                                    

a) Al punt 8 del grup 10 «Projectes d'urbanitzacions i d'instal·lacions hoteleres fora de les zones urbanes i construccions associades», atès que el projecte s'ubica dins l'àmbit del paratge natural de la Serra de Tramuntana, la ZEPA ES0000441- d'Alfàbia a Biniarroi i es tracta de terreny qualificat com a ANEI i APR d'Erosió.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir la tramitació ambiental establerta al títol II, capítol II, secció 1ª de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental. A més, s'han de complir les prescripcions de l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació. 

1. Descripció i ubicació del projecte

Es presenta el projecte de canvi d'ús d'habitatge a agroturisme, parcel·la 53 del polígon 2 d'Alaró. Es tracta d'una finca (Son Fuster de Dalt), de 21,22 ha, destinada a la producció agrícola (olivera, ametller, garrofer i cereals) i ramadera (oví i equí); com a explotació agrària prioritària i, per tant, preferent.  El projecte de canvi d'ús afecta només algunes dependències de l'edificació principal que es troba catalogada amb referència AC138/B Son Fuster, datat al s. XVIII (cases de possessió, tafona i cisterna),  destinant-se a allotjament 5 dormitoris dobles i els seus respectius banys (10 places), mantenint alhora els usos residencial i agrari. A l'exterior té diverses terrasses, una piscina amb solàrium i 10 places d'aparcament (2 accessibles), la zona d'estacionament és permeable, es troba condicionada amb grava sauló. Altres edificacions agrícoles i unes casetes que són objecte d'enderrocament en projecte agrícola. Atès que l'habitatge ja està reformat i moblat, no es requeriran obres de modificació ni construcció per fer el canvi d'ús, només algunes petites actuacions i instal·lacions destinades a l'accessibilitat de persones amb discapacitat, de prevenció d'incendis i seguretat en la piscina. Són les següents: 

- Piscina: implantació d'una plataforma per salvar les escales d'accés a l'àrea de la piscina, ampliació de solàrium de la piscina; elevador per a l'accés al vas; tancament perimetral i senyalització de la profunditat.

- Ampliació de la terrassa «sunset» per a la seva connexió amb recorregut accessible.

- Rampa per a l'accés principal.

- Tractament de bigues de fusta; protecció contra incendis; substitució de baranes de l'escala d'evacuació.

- Implementació d'extintors, detectors i cartelleria interior.

- Substitució de baranes.

L'habitatge compta amb subministrament elèctric des de transformador i també s'està executant la implantació d'una instal·lació fotovoltaica de 100 panells solars i 2 inversors, de 54 kW de potència instal·lada, sobre terreny. Igualment, disposa de subministrament d'aigua mitjançant el pou existent a la parcel·la AAS_19317, del qual s'indica que es tramitarà el seu canvi d'ús. Es recullen les aigües pluvials de totes les cobertes i es condueixen a un aljub específic per a la seva reutilització per al reg de la finca, cultius i zones enjardinades del voltant de l‘habitatge. L'habitatge i l'explotació agrícola ja disposen depuradora soterrada amb oxidació total i abocament mitjançant rases drenants. Per tant, no es fa cap actuació en referència al proveïment elèctric, subministrament d'aigua potable, tractament d'aigües residuals, climatització, il·luminació, drenatge, prevenció d'incendis, accessos (llevat d'una adaptació per a persones discapacitades), estacionament i tancaments. El pressupost és de 51.873,03 €.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

1. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM) la parcel·la està situada parcialment dins Àrees d'interès agrari extensiu amb cultius d'oliverar (6,38 ha), dins Àrea de Prevenció de Riscos (5,1 ha) i parcialment dins d'Àrea Natural d'especial interès (14,78 ha). 

2. Les actuacions objecte d'aquest projecte s'ubiquen dins l'àmbit del paratge natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús compatible. També s'inclouen dins un espai de la Xarxa Natura 2000, la ZEPA ES0000441-D'Alfàbia a Biniarroi. Els terrenys tenen la qualificació d'ANEI i APR d'erosió.

3. D'acord amb el PTIM, la parcel·la presenta un pendent mitjà (14,2%).

4. L'àrea d'implantació no es troba afectada per domini públic hidràulic de les aigües superficials, ni per les seves zones de protecció (servitud, policia), ni per zones inundables o potencialment inundables, amb tot i que el límit de la parcel·la es troba a 179 m de la massa d'aigua superficial categoria rius Comassema-Solleric.

5. Respecte a les aigües subterrànies, Les obres projectades es localitzen sobre la MAS 1809M2 denominada Penya Flor, és un aqüífer profund, la massa es troba en bon estat, però es troba en risc de no assolir el bon estat quantitatiu. No és ZVCN i el nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat. La zona es troba afectada pel perímetre de restriccions moderades dels pous de proveïment a població següents:

i. CAT_5662_Vigent

ii. A_S_9373_Vigent

6. Pel que fa a la vegetació existent, l'àrea d'actuació no presenta comunitats vegetals d'interès. A la zona d'actuació no es desenvolupen hàbitats d'interès comunitari, segons la cartografia elaborada per la DGENB l'any 2022.

7. Segons les quadrícules 1x1 amb els codis 1833 i 1834 del Bioatles de la IDEIB que ocupen la totalitat de la superfície de la parcel·la no consten la presència de les espècies catalogades o amenaçades. Referent a les espècies per les quals l'espai es va declarar com a ZEPA:  Milvus milvus, Falco peregrinus, Burhinus oedicnemus, Caprimulgus europaeus, Galerida theklae, Sylvia sarda.    

8. L'àmbit d'actuació no està afectat per àrees de prevenció de riscos d'esllavissament, inundació o incendis.

9. La parcel·la està situada en la Unitat del Paisatge UP8-Raiguer.                                                             

10. L'edifici principal està catalogat amb referència AC138/B Son Fuster, datat al s. XVIII (Casses de possessió, tafona i cisterna).       

3. Resum del procés d'avaluació

3.1. Fase d'informació pública

En el BOIB núm. 59 de 05 de maig 2022 es va publicar l'anunci sobre Informació pública sobre l'Estudi d'impacte ambiental, Projecte de canvi d'ús d'habitatge a agroturisme, en el polígon 2, parcel·la 53 (Son Fuster), d'Alaró, per un termini de trenta dies, i no es va rebre cap al·legació d'acord amb el certificat emès pel secretari de l'Ajuntament d'Alaró signat en data 01/12/2022. 

3.2. Consulta a les administracions afectades

En data 04 de maig de 2022 l'ajuntament d'Alaró, d'acord amb l'art. 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, sol·licita consulta a les següents administracions afectades: 

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Direcció General de Recursos Hídrics.

En data 17 de maig de 2023 la CMAIB requereix a l'Òrgan Substantiu els informes preceptius d'acord amb el previst a l'article 37.2 de la llei 21/2013. 

3.3. Informes rebuts

• Informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació, signat en data 16 d'agost de 2022, amb condicionants:

«1. En relació amb el subministrament d'aigua potable, en cas de voler emprar la captació AAS_19317_Vigent ubicada a la parcel·la objecte del projecte, prèviament haurà de regularitzar la seva situació al Servei d'Aigües Subterrànies de la DGRH.

2. El sistema de depuració existent ha de complir amb els requisits establerts a l'article 80 i l'annex 3 del PHIB 2019, per als establiments d'hostaleria amb una capacitat superior a 12 habitants equivalents. Atès que la zona està afectada pel perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment a població, l'evacuació de l'efluent serà per zona verda (no per rasa drenant) i s'ajustarà a l'establert al punt 1 de les Consideracions Tècniques d'aquest informe. El promotor ha de demostrar que la implantació de l'agroturisme no requereix d'instal·lacions de sanejament complementàries ni ampliació de les existents, presentant el seu dimensionament i els càlculs pertinents.

3. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2.1c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

* Informe del Servei tècnic de Turisme del Consell de Mallorca, signat en data 23 març de 2023, el qual conclou: «Es pot informar favorablement la instal·lació de l'ús turístic a les edificacions catalogades objecte del projecte, ja que afavoreix la seva conservació i es compleixen les condicions generals establertes a la Llei 8/2012, de 19 de juliol per a la instal·lació d'un establiment de turisme rural en la modalitat d'agroturisme.»

* Informe del Servei d'Espais Natural, signat en data 06 de juny de 2023 que conclou:

«S'informa favorablement respecte al paratge natural de la Serra de Tramuntana, atès que no es considera que pugui afectar significativament als seus objectius de conservació, sempre quan es tinguin en compte les següents consideracions:

a) L'element existent per al tractament de les aigües residuals (fosa sèptica d'oxidació total) ha d'incloure filtre o tractament biològic previ a l'abocament.

b) Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

c) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

d) Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins.

e) Tots els residus que es generin hauran de ser retirats lliurats a un gestor autoritzat.

- S'informa favorablement respecte a la Xarxa Natura 2000, doncs no es preveu que pugui afectar apreciablement als seus objectius de conservació.»      

* Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, signat en data 19 de desembre de 2023, el qual conclou: «atès el que estableix la llei 3/2019, 31 de gener, agrària de les Illes Balears i des del punt de vista agrari, aquest Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari informa favorablement el projecte esmentat, ja que en el moment de la seva emissió., l'actuació agrària s'ajusta a les necessitats actuals de l'explotació agrària, tenint en compte el destí pel qual es sol·licita i en base a la documentació presentada, sense perjudici del que estableixi la normativa territorial o urbanística».

* Informe del Servei de Salut ambiental, signat en data 01 de setembre de 2023 que conclou: «S'informa que el subministrament d'aigua de consum ha de quedar correctament definit. En el projecte s'indica que es sol·licitarà el canvi d'ús de la captació A_S_19317 per tal de subministrar aigua de consum a l'edificació; s'ha de contemplar una alternativa de subministrament d'aigua de consum per si la captació no pogués utilitzar-se per aquest fi. En tot cas, s'haurà de complir amb la normativa vigent referent a l'aigua de consum, prevenció i control de la legionel·losi i piscines:

a. Real decret 742/2013, de 27 de setembre, pel que s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de les piscines.

b. Decret 53/1995, de 18 de maig, pel que s'aproven les condicions higiènic-sanitàries pels establiments d'allotjaments turístics i les d'ús col·lectiu.

c. Reial decret 487/2022, de 21 de juny, pel qual s'estableixen els requisits sanitaris per a la prevenció i el control de la legionel·losi. 

d. Reial Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnics-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament.

e. Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.»

4. Integració de l'avaluació

4.1. Alternatives

S'analitza l'alternativa zero i es descarten alternatives d'ubicació i alternatives de dimensionament per tractar-se d'un canvi d'ús d'una edificació existent, a la qual no es requeriran obres de modificació ni construcció per fer el canvi d'ús, només algunes petites actuacions i instal·lacions destinades a l'accessibilitat de persones amb discapacitat, de prevenció d'incendis i seguretat en la piscina:

* Alternativa zero: correspon a mantenir l'edificació d'habitatge exclusivament residencial i associat a la finca agrària sense introduir l'activitat agroturística. Es descarta, atès que el projecte pretén generar rendes econòmiques complementàries, part de les quals repercutiran en el manteniment i conservació de l'activitat agrària de la finca i de les edificacions catalogades.

4.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

Els principals impactes seran els següents:

a) Sòl i subsol 

Segons el projecte, les actuacions necessàries per adaptar les instal·lacions a persones amb mobilitat reduïda, impliquen un increment de superfícies pavimentades no cobertes de 51,08 m2: ampliació de terrassa piscina 42,73 m2 i ampliació de terrassa sunset 8,35 m2.

b) Qualitat acústica i emissions

Durant la fase d'execució, atesa l'escassa magnitud de les obres, es considera que les emissions acústiques, de pols i de CO2 derivades d'aquesta fase seran quasi nul·les.

A la fase de funcionament, el canvi d'ús no implica una modificació significativa quant a la mobilitat generada.       

c) Hidrologia i recursos hídrics

L'Estudi d'impacte ambiental considera nuls o compatibles irrellevants els possibles impactes que pugui ocasionar l'execució del projecte sobre la hidrologia, a més, indica que: 

- El subministrament d'aigua es realitzarà mitjançant el pou existent a la parcel·la AAS_19317, del qual diu que tramitarà el seu canvi d'ús.

- Fa una estimació de consum d'aigua de l'agroturisme de 1.405 m3/any, el que suposa un increment de 255 m3 respecte a la situació actual.

- Es recullen les aigües pluvials de totes les cobertes i es condueixen a un aljub específic per a la seva reutilització per al reg de la finca, cultius i zones enjardinades del voltant de l‘habitatge.

-L'habitatge i l'explotació agrícola ja disposen de depuradora enterrada d'oxidació total dimensionada exclusivament per a l'habitatge, amb evacuació per rasa drenant i indica també, que la implantació de l'agroturisme no requereix d'instal·lacions de sanejament complementàries, ni ampliació de les existents.

No presenten mesures correctores o preventives en relació amb l'increment potencial de consum de recursos hídrics, al·leguen que la possessió disposa de fontaneria moderna la qual incorpora mesures d'estalvi.

En tot cas, per una banda, tal com s'indica a l'informe del Servei d'Estudis i Planificació:

* Caldrà regularitzar la situació del pou existent a la parcel·la AAS_19317 al Servei d'Aigües Subterrànies de la DGRH

* El sistema de depuració existent ha de complir amb els requisits establerts a l'article 80 i l'annex 3 del PHIB 2019, per als establiments d'hostaleria amb una capacitat superior a 12 habitants equivalents. Atès que la zona està afectada pel perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment a població, l'evacuació de l'efluent serà per zona verda (no per rasa drenant) i s'ajustarà d'ajustar al següent:

i. L'efluent depurat s'haurà d'evacuar mitjançant filtre verd o aplicació subsuperficial o zona humida artificial. 

ii. El sistema d'evacuació s'haurà de dimensionar segons els requeriments hídrics de la superfície vegetada. 

iii. En cas que l'efluent pugui estar en contacte amb persones, s'haurà de dotar d'un sistema de cloració.

* El promotor ha de demostrar que la implantació de l'agroturisme no requereix d'instal·lacions de sanejament complementàries ni ampliació de les existents, presentant el seu dimensionament i els càlculs pertinents.

 Per altra banda, d'acord amb l'informe de Salut Pública: 

* Caldrà contemplar una alternativa de subministrament d'aigua de consum per si la captació existent a la parcel·la no pogués utilitzar-se per aquest fi.

* S'haurà de complir amb la normativa vigent referent a l'aigua de consum, prevenció i control de la legionel·losi i piscines.       

a) Afeccions al paratge natural de la Serra de Tramuntana i Xarxa Natura 2000.

D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals:  no es preveu que es puguin veure afectats els hàbitats i espècies d'interès comunitari presents atès que totes les actuacions es fan en edificacions existents i als seus voltants immediats, i que aquestes són d'escassa entitat.

b) Energia

S'estima que la implantació de l'activitat implicarà un increment de consum energètic del 29%. No proposen mesures correctores atès que la nova demanda serà coberta mitjançant la instal·lació de plaques fotovoltaiques.

Segons el projecte, existeix un projecte específic (en fase d'implantació) d'instal·lació fotovoltaica que consta de 100 panells solars i 2 inversors, de 54 kW de potència instal·lada, sobre terreny, a la zona d'AIA i que ocupen 317,02 m2. També s'indica que els sistemes de climatització existents a l'edificació són molt eficients energèticament. El projecte justifica la no necessitat d'avaluació ambiental per tractar-se d'una instal·lació situada en sòl rústic amb una ocupació de menys d'una hectàrea.                                                 

No obstant això, segons l'informe emès pel Servei d'Espais Naturals, «sembla que la instal·lació està ubicada parcialment dins l'àmbit del paratge natural, per la qual cosa, la llicència o autorització que empari aquesta instal·lació haurà de comptar amb l'informe al qual fa referència l'article 21.2 de la LECO.»

c) Residus

Les actuacions a la fase d'execució es consideren de petita magnitud a efectes de generació de residus.

El canvi d'ús a agroturisme de les edificacions existents no implicarà un increment del nombre màxim de persones a l'àmbit d'actuació, per la qual cosa no s'incrementarà la producció de residus durant la fase de funcionament. Això no obstant, caldrà preveure la recollida separada de tots els residus generats, així com la seva entrega a gestor autoritzat.

d) Àrees de Prevenció de Riscos

La parcel·la no es troba en àrees de prevenció de riscos d'incendi, inundació o esllavissament. Trobem una part de la parcel·la catalogada com APR d'erosió que no afecta a l'habitatge.   

e) Paisatge

Les actuacions d'instal·lació d'elements de mobilitat no tindran repercussions directes sobre el paisatge, el projecte no implica transformació visual relacionada amb el canvi d'ús, ni es modifica el valor paisatgístic de l'edificació protegida ni de l'escenari on s'ubica.

f) Patrimoni

D'acord amb l'EIA, les adaptacions arquitectòniques necessàries per al canvi d'ús no produiran efectes sobre el patrimoni arquitectònic. 

g) Agricultura

Segons l'informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, es comprova la inscripció de l'explotació en el Registre General d'Explotacions Agràries Prioritàries i Ramaderes, a més s'indica que l'actuació projectada és adient per atendre les necessitats actuals de l'explotació, per la qual cosa s'ajusta al que disposen els articles 95, 110, 111 i 112 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària de les Illes Balears, en relació amb el compliment:

- Explotació Prioritària.

- L'actuació de canvi d'ús objecte de la llicència d'obres.

- La parcel·la mínima de 14.000 m2.

- La generació almenys de mitja UTH.

- L'adequació de l'actuació al desenvolupament efectiu de l'activitat agrària i complementària i que és estrictament necessària.

h) Activitats econòmiques

L'activitat generarà llocs de feina durant la fase d'execució i durant la fase d'explotació, per la qual cosa es considera un impacte positiu del projecte.             

4.3  Seguiment ambiental 

L'EIA no presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA), en descarten la necessitat perquè consideren que a cap de les fases del projecte la vigilància sigui necessària: la fase d'execució del projecte no s'executen obres rellevants en l'àmbit ambiental que necessitin un seguiment, a la fase de funcionament no detecten necessitats especifiques de vigilància i finalment, no preveuen fase de desmantellament.

Caldrà presentar un Pla de Vigilància que contempli els condicionants de l'apartat de conclusions de la present DIA.  

5. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte canvi d'ús d'habitatge a agroturisme a la parcel·la 53, polígon 2, T.M. Alaró, realitzat per l'arquitecta Maria Nicolau Planas (Col: 431850) i segellat pel COAIB en data 03/08/2021, atès que es pot concloure que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sempre que es compleixin les següents condicions:

1. Per tal d'assegurar la no afectació dels hàbitats i espècies d'interès comunitari presents, es compliran les condicions establertes pel Servei de Planificació del Medi Natural:

a) Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

b) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

c) Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins.       

d) Tots els residus que es generin hauran de ser retirats lliurats a un gestor autoritzat.

1. Caldrà fer un seguiment dels consums d'aigua i energia i generació de residus a la fase de funcionament, en cas d'incrementar els consums estimats a l'Estudi d'Impacte Ambiental s'hauran d'implementar mesures per disminuir-los.  

2. Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar els condicionants 1 i 2.

3. S'haurà de disposar de recipients adequats per a la recollida selectiva de les diferents fraccions de residus que es puguin generar durant la fase d'explotació de l'agroturisme.

4. Per tal d'assegurar la correcta gestió del recurs hídric que es pretén destinar a ús turístic i la protecció del medi ambient:

* El sistema de depuració existent ha de complir amb els requisits establerts a l'article 80 i l'annex 3 del PHIB 2019, per als establiments d'hostaleria amb una capacitat superior a 12 habitants equivalents. Atès que la zona està afectada pel perímetre de restriccions moderades de pous de proveïment a població, l'evacuació de l'efluent serà per zona verda (no per rasa drenant) i s'ajustarà d'ajustar al següent:

i. L'efluent depurat s'haurà d'evacuar mitjançant filtre verd o aplicació subsuperficial o zona humida artificial. 

ii. El sistema d'evacuació s'haurà de dimensionar segons els requeriments hídrics de la superfície vegetada. 

iii. En cas que l'efluent pugui estar en contacte amb persones, s'haurà de dotar d'un sistema de cloració.                                           

* El promotor ha de demostrar que la implantació de l'agroturisme no requereix d'instal·lacions de sanejament complementàries ni ampliació de les existents, presentant el seu dimensionament i els càlculs pertinents.

* L'element existent per al tractament de les aigües residuals (fosa sèptica d'oxidació total) ha d'incloure filtre o tractament biològic previ a l'abocament.

* Atès que la massa d'aigua subterrània té una vulnerabilitat moderada a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'art. 2, lletra c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries» 

1. S'han de posar a l'abast dels hostes opuscles o fullets informant sobre l'espai natural en què es troben, indicant mesures per protegir-lo i minimitzar els impactes de l'afluència de turistes a la zona. A més s'informarà de la importància de disminuir el consum d'aigua i llum i de traslladar els residus a contenidors adequats.  

Per altra banda, es recomana:               

- S'instal·li com a mínim un punt de càrrega de vehicle elèctric a la zona d'aparcament de l'agroturisme.       

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.» 

 

(Signat electrònicament: 8 d'abril de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonización Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)