Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 253529
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual del Pla general 2023 referida a la correcció de la disposició derogatòria única de les normes urbanístiques, TM de Palma (Exp. 140e-23)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de juny de 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual del Pla general 2023 referida a la correcció de la disposició derogatòria única de les normes urbanístiques, terme municipal de Palma , en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'objecte d'aquest informe ambiental estratègic és determinar d'acord amb els criteris establerts a l'annex V si la present modificació puntual (MP), no té efectes significatius sobre el medi ambient, o bé, s'ha de sotmetre al procediment ordinari per tenir efectes significatius.
Segons l'apartat 4. b) de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:
«4. També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en situació rural.»
També la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a l'article 6, d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica, en el punt 2. c), objecte del procediment simplificat, inclou «Els plans i programes que, establint un marc per a l'autorització en el futur de projectes, no compleixin els altres requisits esmentats a l'apartat anterior».
Per tant, la modificació del planejament referida es tramitarà com a una AAE Simplificada i seguirà el procediment establert al Títol II, Capítol I, secció 2a, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, referida a l'avaluació ambiental estratègica simplificada.
2. Descripció i ubicació de la modificació puntual de planejament
La MP del PG de Palma consistent en modificar la disposició derogatòria única pretén tornar a incloure determinats articles del PGOU del 98, que actualment estan derogats, al planejament vigent, concretament: art. 7 sobre la documentació; art. 47 i 48 referits a edificacions en situació d'inadequació (en canvi, l'art. 46 es deroga); art. 183 fins a 190 i 193 i 198 referits a les Àrees de Règim Especial (ARE); i art. 236, 238, 239 i 240 referits a sòl rústic (en canvi, l'art. 209 es deroga).
La modificació es justifica atès que en aprovar el PG el 2023 i no aprovar el POD hi ha àmbits sense ordenació detallada dels quals es vol tornar a poder aplicar el PGOU de 1998 transitòriament fins que no s'aprovi el POD.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els efectes ambientals previsibles han estat avaluats com a positius al document ambiental estratègic, excepte els canvis que poden derivar a projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental que s'han considerat impactes negatius no significatius, i també s'ha considerat impacte ambiental negatiu la recuperació de l'ordenació detallada dels nuclis rurals per l'emplaçament dels nuclis rurals i no significatiu per l'aplicació de la norma 7.5.3 del PG 2023.
No obstant això, el fet que tornar a aplicar determinats articles del PGOU impliqui la realització de futurs projectes o de plans especials que poden haver de sotmetre's a una avaluació ambiental no es considera que sigui cap impacte ambiental negatiu.
Per altra banda, el fet de retornar a la normativa anterior per permetre sobre els edificis construïts a l'empara de normativa anterior a la vigent (o inadequats) atorgar llicències urbanístiques per a realitzar obres de reforma, canvis d'ús a edificis i ampliacions, no es considera un impacte ambiental positiu, en tot cas es podria considerar compatible amb el medi ambient al haver-se de fer d'acord amb una normativa aprovada amb anterioritat.
El manteniment d'articles de les Àrees de Règim Especial (ARE) permet que fins que no s'ordeni l'àmbit mitjançant Pla Especial es puguin realitzar obres i canvis d'ús a les edificacions existents, així com realitzar obres de dotació d'infraestructures en el viari principal a l'objecte de poder garantir el subministrament dels serveis urbans mínims als habitatges, sempre complint amb la normativa vigent i llicències urbanístiques i autoritzacions, impacte que també es pot considerar compatible.
Per altra banda, en determinades ARE permetre obres a solars existents així com canvis d'ús (ARE Cala Major- Sant Agustí, art. 185 i 186) ja implica noves construccions amb el consum de recursos associats i amb els conseqüents impactes ambientals que poden ser negatius.
El manteniment de la superfície mínima de parcel·la per habitatge unifamiliar i dels paràmetres d'edificació en sòl rústic del PGOU del 98, enlloc d'haver d'aplicar els del PTIM i del DL 9/2020, respectivament, es considera ambientalment positiu d'acord amb l'exposat al document ambiental perquè en el PGOU del 98 la superfície mínima de parcel·la és major i els paràmetres d'edificació menors.
El fet que als nuclis rurals de Puntiró, S'Aranjassa, Son Oliver i Son Gual es pugui aplicar l'article 239 del PGOU completa l'establert a la norma 7.5.3 del PGOU del 2023 fins a l'entrada en vigor de POD, així per una banda compta amb ordenació i per l'altra permet la seva urbanització sense comptar amb el POD, per la qual cosa es poden produir afeccions negatives per consum de recursos.
Es pot concloure que no es considera que es tracti d'impactes positius com ha determinat el document ambiental estratègic sinó més bé compatibles, i a més al estar alguns canvis subjectes a AIA o AAE serà en aquest moment oportú quan es valorarà el seu impacte, per la qual cosa es poden informar favorablement ara aquests canvis concrets exposats, que a més no poden contradir el planejament vigent (exemple: reformes, ampliacions, canvis d'ús, nuclis rurals), s'ha de complir el títol VI del PG 2023 de normativa de protecció ambiental i de protecció davant riscos, i s'ha de complir la declaració ambiental estratègica del PG 2023. No obstant això, en cas que la MP impliqui un augment de la demanda hídrica o de la capacitat de sanejament i depuració respecte al previst al PG 2023 s'ha d'obtenir informe de l'administració hidràulica d'acord amb l'article 43 del PHIB.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
S'ha consultat a les següents administracions públiques afectades:
- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la DG de Territori i Paisatge de la la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl del Departament de Medi Natural de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal.
- Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.
- Servei de Canvi Climàtic de la DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
- Servei d'Agricultura de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
- Servei de Reforma i Desenvolupament Rural de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural
- Direcció Insular d'Urbanisme i Planejament Municipal del Departament de Territori, Mobilitat i infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori, Mobilitat i infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Patrimoni del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística.
- Federació d'Associacions de Veïns de Palma.
- GOB.
- Amics de la Terra.
S'ha rebut informe de:
* Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la DG de Medi Natural i Gestió Forestal, que ha informat favorablement.
* Servei de Canvi Climàtic de data 12 de gener de 2024 que conclou:
Es valora suficientment la tramitació ambiental simplificada, sempre que es compleixin els següents condicionants:
1. Els impactes ambientals derivats de la modificació es poden veure atenuats, sempre que s'apliqui degudament el títol VI de les Normes del PG2023 en tota actuació urbanística (de transformació, edificatòria, de dotació de serveis i d'altres) derivada de la modificació i posterior aplicació del Pla.
2. En l'aplicació del PG2023 i aprovació definitiva del POD s'ha d'aplicar el condicionant 6 d) de la Declaració Ambiental Estratègica d'aprovació del PG quant a donar compliment a la Llei 10/2019 de canvi climàtic, per tal de desenvolupar mesures de minimització del consum energètic i els efectes del canvi climàtic en nous desenvolupaments urbanístics.
Es recorda a l'Ajuntament de Palma la necessitat d'avançar en el desplegament del Pla d'Acció pel Clima i l'Energia Sostenible de Palma (2022) en tot el que fa referència a edificis, equipaments i instal·lacions municipals per tal de reduir el consum energètic i amb ell les emissions de gasos d'efecte hivernacle, així com avançar en l'adaptació i prevenció dels riscs derivats del canvi climàtic.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1) Característiques de la MP:
La MP consisteix en aplicar determinats articles del PGOU de Palma del 1998, atès que en aprovar el PG el 2023, i no aprovar el POD, hi ha àmbits sense ordenació detallada, dels quals es vol tornar a poder aplicar el PGOU de 1998, transitòriament fins que no s'aprovi el POD. Els àmbits són: article 7 del PGOU del 98 sobre documentació del PGOU; articles 47 i 48 per edificacions en situació d'inadequació en sòl urbà i urbanitzable en tot allò que no s'oposi al contingut de la Norma 3.1.4 del PG 2023; mantenir la vigència de l'ordenació detallada de les Àrees de Règim Especial (ARE) del PGOU 98 de les quals el PG 2023 no ha establert ordenació; i mantenir la vigència de l'ordenació detallada del sòl rústic comú i nuclis rurals de Palma del PGOU 98 per mantenir la superfície mínima de parcel·la per habitatge unifamiliar en sòl rústic establerta al PGOU 98 (art. 236) i per aplicar l'art. 239 als nuclis rurals de Puntiró, S'Aranjassa, Son Oliver i Son Gual, que també estaran definits per la norma 7.5.3 del PG 2023.
2) Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada:
La modificació puntual de la disposició derogatòria única del PG de Palma de 2023 afecta diferents àmbits del terme municipal de Palma, concretament destaquen els impactes ambientals positius d'aplicar una superfície mínima de parcel·la per habitatge unifamiliar en sòl rústic major que no la permesa si no s'aplica el PGOU del 98, així com d'aplicar paràmetres d'edificació menors en aquests habitatges.
El fet que es permetin obres de reforma, canvis d'ús i ampliacions, en edificis i solars existents, i obres de dotació d'infraestructures en el viari principal per a la dotació de serveis, així com la urbanització de nuclis rurals, sempre complint la normativa del PG de 2023 i la detallada del PGOU de 1998, es consideren impactes compatibles o negatius no significatius, atès que s'ajusten a una normativa aprovada i que es tracta d'un règim transitori fins que s'aprovi el POD, i pel fet que aquests àmbits no disposen actualment d'ordenació detallada.
No obstant això, en cas que la MP impliqui un augment de la demanda hídrica o de la capacitat de sanejament i depuració respecte al previst al PG 2023 s'ha d'obtenir informe de l'administració hidràulica d'acord amb l'article 43 del PHIB.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual (MP) del Pla general 2023 referida a la correcció de la disposició derogatòria única de les normes urbanístiques, atès que no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.
S'han de complir les condicions de l'informe del Servei de Canvi Climàtic de data 12 de gener de 2024:
1. «S'ha d'aplicar degudament el títol VI de les Normes del PG 2023 en tota actuació urbanística (de transformació, edificatòria, de dotació de serveis i d'altres) derivada de la modificació i posterior aplicació del Pla.
2. En l'aplicació del PG 2023 i aprovació definitiva del POD s'ha d'aplicar el condicionant 6 d) de la Declaració Ambiental Estratègica d'aprovació del PG quant a donar compliment a la Llei 10/2019 de canvi climàtic, per tal de desenvolupar mesures de minimització del consum energètic i els efectes del canvi climàtic en nous desenvolupaments urbanístics.
Es recorda que:
* S'ha de complir tot l'establert a la declaració ambiental estratègica del Pla general de Palma 2023.
Els plans, programes i projectes que es desenvolupin a través d'aquesta modificació s'hauran de sotmetre al tràmit d'avaluació ambiental, en el seu cas, d'acord amb la Llei 21/2003, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
* En cas que aquesta modificació suposi un increment de la demanda hídrica i/o capacitat de sanejament i depuració és necessari informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, d'acord amb l'article 43 del PHIB.
* D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic de data 12 de gener de 2024 es recorda a l'Ajuntament de Palma la necessitat d'avançar en el desplegament del Pla d'Acció pel Clima i l'Energia Sostenible de Palma (2022) en tot el que fa referència a edificis, equipaments i instal·lacions municipals per tal de reduir el consum energètic i amb ell les emissions de gasos d'efecte hivernacle, així com avançar en l'adaptació i prevenció dels riscs derivats del canvi climàtic.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 22 d'abril de 2024)
La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)