Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 250913
Acord del Consell de Govern de 19 d’abril de 2024 pel qual es ratifica l’Acord de 4 de març de 2024 entre la Conselleria d’Educació i Universitats i el Comitè d’empresa del professorat de religió sobre equiparació de permisos i llicències i s’estenen els seus efectes a la resta del personal docent laboral
El personal docent de l'ensenyament públic no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està format per personal funcionari i per personal laboral. El personal laboral el conformen els professors de religió, els professors especialistes, els professors experts del sector productiu i els assessors del British Council. El professorat de religió està representat pel seu propi comitè d'empresa, no així la resta de personal docent laboral.
L'àmbit d'aplicació del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 de octubre, pel que fa al personal laboral es concreta en els articles 1.2, 2 i 7, aquest darrer amb una referència especial als permisos per naixement, adopció, del progenitor diferent de la mare biològica i per lactància. A més, l'article 51 ve referit a la jornada de treball, permisos i vacances del personal laboral i determina que s'ha d'estar a l'establert en el capítol V del títol III (art. 47 a 51) i en la legislació laboral corresponent.
D'altra banda, sobre els drets dels empleats públics a l'adopció de mesures que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral (art. 14.j) TRLEBEP) i el dret a les vacances, descansos, permisos i llicències (art. 14.m) TRLEBEP), configura un règim de permisos amb un doble sistema, amb abast i efectes diferents.
Pel que fa als efectes, l'article 48 del TRLEBEP recull els permisos dels funcionaris públics i l'article 49 regula els permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral i per raó de violència de gènere i per a les víctimes de terrorisme i els seus familiars directes, que s'han de concedir en tot cas. Quant als efectes de l'article 48 sobre el personal laboral de l'Administració s'ha de dir que té caràcter supletori i opera en defecte de normes legals o convencionals aplicables. Així, el règim de permisos convencionalment vigent només pot ser modificat mitjançant la negociació col·lectiva. Quant a l'article 49, és aplicable al personal laboral, atès que està referit, en general, als permisos dels empleats públics. D'altra banda, la jurisprudència ha declarat que no s'admet l'aplicació acumulativa al personal laboral del règim de permisos i llicències de l'EBEP i de l'Estatut dels treballadors. No obstant l'anterior, cap dels col·lectius de personal docent laboral no té conveni col·lectiu propi i, a més, es troben expressament —el professorat de religió— o materialment exclosos del Conveni col·lectiu per al personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.174, de 19 de desembre de 2013).
Pel que fa a l'abast, el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i el foment de la competitivitat, va donar una nova redacció a l'article 48 de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, amb la finalitat de dotar d'un règim comú i homogeni en matèria de permisos tots els funcionaris i funcionàries de les administracions públiques de l'Estat espanyol, de forma que els permisos de l'article 49 actuaven com a mínims mentre que l'article 48 va passar a ser un precepte «de màxims». Tot i que l'Estat, a través de la normativa bàsica, ha establert un règim comú, aquesta delimitació no pot impedir a les comunitats autònomes el marge d'actuació necessari per al desplegament i l'execució de les bases esmentades, perquè la regulació continguda en els articles 48 i 49 de l'actual Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic no pot esgotar el contingut dels permisos fins al punt de no permetre a les comunitats autònomes l'exercici de les seves competències de desplegament legislatiu i d'execució en la matèria, com ha declarat el Tribunal Constitucional en les sentències núm. 156/2015, de 9 de juliol, i núm. 9/2016, de 21 de febrer.
Dins aquest marc general, part del contingut de l'Acord sobre mesures de conciliació de la vida familiar i laboral del personal docent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat el 20 de desembre de 2005 per la Mesa Sectorial d'Educació i ratificat per Acord del Consell de Govern de 28 de desembre de 2005 (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), aplicable al personal docent funcionari representat en la Mesa esmentada, va ser recollit i fins i tot superat per la regulació posterior operada per l'EBEP, però aquelles condicions de l'Acord que milloraven la regulació de l'article 49 s'han mantingut aplicables, mentre que determinades millores respecte dels permisos de l'article 48 quedaren sense efecte perquè eres contràries a la normativa bàsica estatal.
També s'ha de destacar l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències (ratificat per Acord del Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023 i publicat al BOIB núm. 125, de 9 de setembre de 2023). Aquest acord, aplicable al personal docent funcionari representat en la Mesa Sectorial d'Educació, regula el següent: el permís de reducció de jornada per interès particular; el permís de reducció de jornada per raons d'edat; el permís de reducció de jornada per raons de salut; el gaudi a mitja jornada dels permisos previstos en les lletres a), b), c) i g) de l'article 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic; la regulació general dels permisos per reducció de jornada; les bonificacions en la reducció proporcional de retribucions del permís de l'article 48 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i el restabliment de la llicència per estudis.
De tot el que s'ha dit, resulta que al personal docent laboral se li aplica, en conjunt, un règim de permisos i llicències diferent al del personal docent funcionari i, en resum, els és d'aplicació el règim de permisos de l'article 49 del TRLEBEP, si bé no se'ls poden aplicar mesures de conciliació que milloren o complementen els permisos corresponents, davant la falta d'un acord en la matèria que els ho reconegui. D'altra banda, se'ls apliquen els permisos de l'article 48 del TRLEBEP, però no allò establert en l'Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023, d'aplicació al personal docent funcionari.
Per tot això, una vegada aclarit el règim de permisos aplicable al personal docent laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els signants de l'acord de 4 de març de 2024 consideren necessari l'equiparació dels permisos i llicències, amb la finalitat de donar un tracte igualitari en aquesta matèria al professorat de religió en relació als funcionaris docents i, a la vegada, permetre una gestió més eficaç, eficient i desburocratitzada, tot tenint en compte que la tramitació dels permisos i llicències serà la mateixa tant per al personal docent funcionari com per al professorat de religió, que és personal laboral. Amb aquesta finalitat, en la reunió de 4 de març de 2024, la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'empresa del professorat de religió al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar un acord sobre equiparació de permisos i llicències.
No obstant l'abast limitat de l'acord que ara es ratifica, que afecta al professorat de religió, el mateixos motius abans exposats justifiquen la voluntat d'aquesta Administració d'estendre l'equiparació dels permisos i llicències a la resta del personal docent laboral de l'ensenyament no universitari al servei de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, és a dir, als professors especialistes, als professors experts del sector productiu i als assessors del British Council, mancats de representació sindical que canalitzi les negociacions.
De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades.
D'altra banda, l'article 38.3 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, disposa que, per tal que els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan, i que quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau.
Així mateix, l'article 5.2, lletres c) i d), de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell de Govern establir les instruccions i les directrius a què s'han de subjectar les persones que representen l'Administració de la Comunitat Autònoma en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari en matèria de condicions d'ocupació i en la negociació col·lectiva del personal laboral, així com donar validesa i eficàcia als acords assolits mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests acords.
D'acord amb tot el que s'ha exposat anteriorment, el Consell de Govern a proposta del conseller d'Educació i Universitats, en la sessió de dia 19 d'abril de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Ratificar l'Acord de 4 de març de 2024 entre la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'empresa del professorat de religió sobre equiparació de permisos i llicències.
Segon. Estendre els efectes de l'Acord esmentat a la resta del personal docent laboral de l'ensenyament no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart . Aquest Acord produeix efectes des del dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 19 d'abril de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Acord de 4 de març de 2024 entre la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'empresa del professorat de religió sobre equiparació de permisos i llicències
El personal docent de l'ensenyament públic no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears està format per personal funcionari i per personal laboral. El personal laboral el conformen els professors de religió, els professors especialistes, els professors experts del sector productiu i els assessors del British Council.
Quant a la normativa dels permisos dels empleats públics ens trobam amb la singular regulació del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 de octubre. L'article 1.2 inclou, com objecte de la Llei, el de determinar les normes aplicables al personal laboral al servei de les administracions públiques; i l'article 2, que regula l'àmbit d'aplicació, estableix que s'aplica al personal funcionari i, en allò que correspongui, al personal laboral al servei de les administracions públiques. Més concretament, l'article 7 d'aquesta Llei (paràgraf segon afegit pel Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació) estableix:
Article 7. Normativa aplicable al personal laboral.
El personal laboral al servei de les administracions públiques es regeix, a més de per la legislació laboral i per les altres normes aplicables convencionalment, pels preceptes d'aquest Estatut que així ho disposin
No obstant això, en matèria de permisos de naixement, adopció, del progenitor diferent de la mare biològica i lactància, el personal laboral al servei de les administracions públiques es regeix pel que preveu aquest Estatut, i no són aplicables a aquest personal, per tant, les previsions del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors sobre les suspensions dels contractes de treball que, si s'escau, correspondrien pels mateixos supòsits de fet.
A més, l'article 51 ve referit a la jornada de treball, permisos i vacances del personal laboral i determina que s'ha d'estar a l'establert en el capítol V del títol III (art. 47 a 51) i en la legislació laboral corresponent.
El capítol V del TRLEBEP regula el dret a la jornada de treball, els permisos i les vacances, en el títol III, dedicat als drets, als deures i al codi de conducta dels empleats públics. La lletra j) de l'article 14 recull el dret a l'adopció de mesures que afavoreixin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, i la lletra m) el dret a les vacances, descansos, permisos i llicències. EL TRLEBEP configura un règim de permisos amb un doble sistema que deriva d'aquests dos preceptes esmentats, en concret en els articles 48 i 49, amb abast i efectes diferents.
Pel que fa als efectes, l'article 48 recull els permisos dels funcionaris públics i l'article 49 que regula els permisos per motius de conciliació de la vida personal, familiar i laboral i per raó de violència de gènere i per a les víctimes de terrorisme i els seus familiars directes, que s'han de concedir en tot cas. Després de l'aprovació de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP), la Secretaria General del Ministeri d'Administracions Públiques va emetre, el 13 de novembre de 2007, un informe sobre l'aplicació de l'article 48 al personal laboral de les administracions públiques, en què conclou sobre tres aspectes: primer, que el règim de permisos del personal laboral al servei de les administracions públiques serà l'establert en les corresponents normes convencionals; que l'article 48 de l'EBEP té caràcter supletori i opera en defecte de normes legals o convencionals aplicables, i que el règim de permisos convencionalment vigent només pot ser modificat mitjançant la negociació col·lectiva. A més, del contingut de l'informe es desprenen altres dues conclusions: que l'article 49 és aplicable al personal laboral, atès que fa referència, en general, als permisos dels empleats públics, i que no s'admet l'aplicació acumulativa del règim de permisos i llicències de l'EBEP i de l'Estatut dels treballadors (Sentència del Tribunal Suprem de 19 de maig de 2009, recurs de cassació de 19 de maig de 2009, interposat contra la Sentència de l'Audiència Nacional de 6 de març de 2008).
Pel que fa a les normes convencionals a què remet l'informe abans esmentat, s'ha de recordar que cap dels col·lectius de personal docent laboral no té conveni col·lectiu propi i que, a més, es troben expressament —el professorat de religió— o materialment exclosos del Conveni col·lectiu per al personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.174, de 19 de desembre de 2013). L'únic precedent en aquest sentit es troba en l'Acord entre la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'empresa del professorat de religió al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sobre mesures de conciliació de la vida familiar i laboral d'aquest professorat, de 23 de febrer de 2016, que no va desplegar efectes a causa de la manca d'un acord del Consell de Govern que el ratificàs.
Aquest Acord equiparava, per al professorat de religió catòlica, les mesures previstes en l'Acord sobre mesures de conciliació de la vida familiar i laboral del personal docent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat el 20 de desembre de 2005 per la Mesa Sectorial d'Educació i ratificat per Acord del Consell de Govern de 28 de desembre de 2005 (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), i aplicable només al personal docent funcionari que hi està representat.
La limitació al personal docent funcionari de l'aplicació de l'Acord de conciliació de 2005 esmentat va ser contradit, en un aspecte concret, per la Sentència núm. 112/2017, de 7 d'abril de 2017, del Jutjat Social núm. 1 d'Eivissa (PO 617/2016), en tant que afectava a l'equiparació retributiva del professorat de religió als funcionaris interins docents, sobre la base de la Sentència de la Sala Social del Tribunal Suprem d'1 de desembre de 2016, que va estendre als professors de religió el caràcter retribuït de la reducció de jornada no superior a una hora diària d'un infant menor de 12 anys. Posteriorment, el 17 de març de 2022, una professora de religió va presentar una demanda davant el Jutjat Social núm. 1, de Menorca (PO 81/2022), amb el mateix objecte, però en va desistir a la vista de la Resolució de la directora general de Personal Docent de 7 de juliol de 2022 que estimà la reclamació presentada per la interessada en via administrativa, amb fonament en la Sentència núm. 112/2017, de 7 d'abril de 2017, abans esmentada.
Com hem dit, l'Estatut bàsic de l'empleat públic va configurar un règim de permisos amb abast i efectes diferents. Pel que fa a l'abast, s'ha d'esmentar especialment la nova redacció de l'article 48 de l'EBEP, introduïda pel Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i el foment de la competitivitat, que, mitjançant la dotació d'un règim comú i homogeni en matèria de permisos a tots els funcionaris i funcionàries de les administracions públiques de l'Estat espanyol, va modificar substancialment el règim de permisos del personal funcionari de la Comunitat Autònoma de manera que, en l'actualitat, no es poden regular permisos diferents dels enumerats en els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. Així, els permisos de l'article 49 de l'EBEP actuaven com a mínims mentre que l'article 48 de l'EBEP, emperò, va passar a ser un precepte «de màxims». Atesa aquesta interpretació, malgrat que part del contingut de l'Acord de conciliació de l'any 2005 abans esmentat va ser recollit i, fins i tot, superat per la regulació posterior operada per l'EBEP, també és cert que aquelles condicions de l'Acord que milloraven la regulació de l'article 49 s'han mantingut aplicables, mentre que determinades millores respecte dels permisos de l'article 48 quedaren sense efecte perquè eren contràries a la normativa bàsica estatal.
Tot i que l'Estat, a través de la normativa bàsica, ha establert un règim comú amb la finalitat d'assolir una homogeneïtat mínima en aquest aspecte del règim funcionarial dels permisos; aquesta delimitació no pot impedir a les comunitats autònomes el marge d'actuació necessari per al desplegament i l'execució de les bases esmentades, perquè la regulació continguda en els articles 48 i 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic no pot esgotar el contingut dels permisos fins al punt de no permetre a les comunitats autònomes l'exercici de les seves competències de desplegament legislatiu i d'execució en la matèria, com ha declarat el Tribunal Constitucional en les sentències núm. 156/2015, de 9 de juliol, i núm. 9/2016, de 21 de febrer.
Quant a les llicències, l'article 14.m) del TRLEBEP estableix el dret dels funcionaris públics a les llicències, però no les regula, cosa que sí fa l'article 118.4 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Dins aquest marc general, es va aprovar l'Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències (BOIB núm. 125, de 9 de setembre de 2023). Aquest acord, aplicable al personal docent funcionari representat en la Mesa Sectorial d'Educació, regula el següent: el permís de reducció de jornada per interès particular; el permís de reducció de jornada per raons d'edat; el permís de reducció de jornada per raons de salut; el gaudi a mitja jornada dels permisos previstos en les lletres a), b), c) i g) de l'article 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic; la regulació general dels permisos per reducció de jornada; les bonificacions en la reducció proporcional de retribucions del permís de l'article 48 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i el restabliment de la llicència per estudis.
De tot allò que s'ha esmentat, resulta que al personal docent laboral se li aplica, en conjunt, un règim de permisos i llicències diferent al que s'aplica al personal docent funcionari i, en resum, els és d'aplicació el règim de permisos de l'article 49 del TRLEBEP, si bé no se'ls poden aplicar mesures de conciliació que milloren o complementen els permisos corresponents, davant la falta d'un acord en la matèria que els les reconegui. D'altra banda, se'ls apliquen els permisos de l'article 48 del TRLEBEP, però no allò establert en l'Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023, d'aplicació als personal docent funcionari.
De conformitat amb l'article 38.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, els representants de les administracions públiques poden concertar acords per determinar condicions de treball amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades en el si de les meses de negociació. En aquest cas, correspon al Comitè d'empresa del professorat de religió la negociació amb l'Administració.
D'altra banda, l'article 38.3 del TRLEBEP disposa que, per tal que els acords que versen sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan, i que:
Quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de manera definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut és directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació de la normativa reglamentària corresponent, si s'escau.
Així mateix, l'article 5.2, lletres c) i d), de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que correspon al Consell de Govern establir les instruccions i les directrius a què s'han de subjectar les persones que representen l'Administració de la Comunitat Autònoma en la negociació amb la representació sindical del personal funcionari en matèria de condicions d'ocupació i en la negociació col·lectiva del personal laboral, així com donar validesa i eficàcia als acords assolits mitjançant l'aprovació expressa i formal d'aquests acords.
Per tot això, una vegada aclarit el règim de permisos aplicable al personal docent laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els signants d'aquest acord consideren necessari l'equiparació dels permisos i llicències, amb la finalitat de donar un tracte igualitari en aquesta matèria al professorat de religió en relació als funcionaris docents i, a la vegada, permetre la gestió més eficaç, eficient i desburocratitzada, tot tenint en compte que la tramitació dels permisos i llicències serà la mateixa tant per al personal docent funcionari com per al professorat de religió, que és personal laboral.
Amb aquesta finalitat, en la reunió de 4 de març de 2024, la Conselleria d'Educació i Universitats i el Comitè d'empresa del professorat de religió al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears signen el següent
Acord
1. Àmbit d'aplicació
Les previsions d'aquest Acord són aplicables al professorat de religió de l'ensenyament públic no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Objecte
L'objecte d'aquest Acord és l'equiparació dels permisos i llicències del personal docent funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears al professorat de religió.
3. Mesures d'equiparació
3.1. Són aplicables al professorat de religió de l'ensenyament públic no universitari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:
a) Els permisos prevists en l'article 48 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, així com les mesures que milloren, complementen o desenvolupen aquests permisos; mesures previstes en l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 20 de desembre de 2005 sobre mesures de conciliació de la vida familiar i laboral del personal docent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ratificat per Acord del Consell de Govern de 28 de desembre de 2005 (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005) i en l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències, ratificat per Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023 (BOIB núm. 125, de 9 de setembre de 2023).
b) Els permisos prevists en l'article 49 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.
c) Els permisos i llicències prevists en l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències, ratificat per Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023.
d) La regulació general dels permisos per reducció de jornada així com les bonificacions en la reducció proporcional de les retribucions del permís de l'article 48.h) del TRLEBEP, previstos en l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 29 d'agost de 2023 sobre l'aplicació de l'Acord de la Mesa Sectorial d'Educació de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives, en relació a determinats permisos i llicències, ratificat per Acord de Consell de Govern de data 8 de setembre de 2023.
3.2. Els permisos i llicències que només poden gaudir els funcionaris docents de carrera únicament els pot gaudir el professorat de religió amb contracte indefinit.
3.3. Són aplicables al professorat de religió amb una relació laboral temporal els mateixos criteris interpretatius i de gestió que s'apliquen al personal funcionari interí docent.
4. Llista de permisos i llicències i altres figures similars que s'equiparen
A- Permisos i llicències que concedeix la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats
— Permís per dur a terme exàmens prenatals i tècniques de preparació al part de les funcionàries embarassades.
— Permís per tractaments de fecundació assistida.
— Permís per lactància d'un fill menor de dotze mesos (gaudi diari).
— Permís per lactància d'un fill menor de dotze mesos (gaudi acumulat).
— Permís per naixement de fills prematurs o que, per qualsevol altra causa, hagin de quedar hospitalitzats a continuació del part.
— Permís de reducció de jornada per raons de guarda legal o d'atenció directa.
— Permís per atendre la cura d'un familiar de primer grau per malaltia molt greu.
— Permís per matrimoni o per inscripció en el Registre de Parelles Estables de les Illes Balears.
— Permís per naixement, per a la mare biològica.
— Permís per adopció, guarda amb finalitat d'adopció, o acolliment, tant temporal com permanent.
— Permís per obtenir la declaració d'idoneïtat en els casos d'adopció i de guarda legal amb finalitats d'adopció o acolliment.
— Permís per desplaçament previ en casos adopció o acolliment internacional.
— Permís del progenitor diferent de la mare biològica per naixement, guarda amb finalitats d'adopció, acolliment o adopció d'un fill o filla.
— Permís per a les víctimes de violència de gènere sobre la dona funcionària i per a víctimes de terrorisme.
— Permís per atendre la cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu.
— Permís parental de durada no superior a vuit setmanes per cura de fill o filla o menor acollit per temps superior a un any.
— Permís per a la dona gestant.
— Permís de reducció de jornada per raons de salut.
— Permís de reducció de jornada per interès particular.
— Permís de reducció jornada per raons d'edat.
— Autorització per assistir a activitats formatives de qualsevol durada organitzades per altres administracions educatives; a activitats formatives de durada superior a tres dies organitzades per la Conselleria d'Educació i Universitats o per l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), i a programes europeus o internacionals, amb intercanvi o no d'alumnat.
— Llicència per interès personal exclusivament per a funcionaris de carrera («assumptes propis sense retribució»).
B- Permisos que concedeix la direcció del centre educatiu
— Permís per accident, malaltia greu o hospitalització o intervenció quirúrgica sense hospitalització que necessiti de repòs domiciliari d'un familiar o convivent.
— Permís per mort d'un familiar dins el primer i segon grau de consanguinitat o afinitat.
— Permís per trasllat de domicili.
— Permís per concórrer a exàmens finals i a altres proves definitives d'aptitud.
— Permís per al compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic o personal i per deures relacionats amb la conciliació de la vida familiar i laboral.
— Absència per malaltia o accident no superior a tres dies que no doni lloc a una baixa.
— Autorització per assistir a activitats formatives organitzades per la Conselleria d'Educació i Formació Professional o per l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) d'una durada no superior a tres dies.
5. Aplicació de mesures tècniques i de gestió
En el termini d'un mes des de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'acord del Consell de Govern que ratifiqui aquest Acord, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de:
— Adaptar i actualitzar la informació dels permisos i llicències en la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
— Habilitar el GestIB per a què el professorat de religió pugui sol·licitar els permisos i llicències.
— Equiparar l'òrgan de tramitació i concessió dels permisos i les llicències.
6. Seguiment de l'Acord
6.1. S'ha de constituir una comissió paritària amb la funció d'interpretar els dubtes que sorgeixin en la interpretació i en l'aplicació d'aquest Acord, formada per les persones designades per la Conselleria d'Educació i Universitats i per les persones designades pels representants sindicals del professorat de religió, d'entre les persones que integren del comitè d'empresa. La composició de la part sindical s'ha d'adequar al resultat de les eleccions sindicals en el termini d'un mes des que la Direcció General de Treball i Salut Laboral certifiqui els resultats electorals.
A aquest efecte es podran constituir les comissions tècniques adients amb participació dels representants del professorat de religió i de l'Administració.
6.2. Els acords de la Comissió s'han d'adoptar per majoria de cada una de les parts, han de quedar reflectits en les actes de les reunions i tenen caràcter vinculant així com plena eficàcia i validesa en relació amb aquest Acord.
7. Aplicació temporal d'aquest Acord
7.1. Aquest Acord és aplicable a les sol·licituds presentades a partir del dia següent que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'acord del Consell de Govern que el ratifiqui.
7.2. No obstant l'anterior, les bonificacions en la reducció proporcional de les retribucions del permís de l'article 48.h) del TRLEBEP tindran efectes des de l'1 de setembre de 2023.
8. Vigència d'aquest Acord
Aquest Acord té vigència indefinida, sense perjudici que, a causa de l'evolució normativa en aquesta matèria o per qualsevol altra causa, pugui ser objecte de denúncia expressa per qualsevol dels signants, realitzada en el si de la Comissió Paritària de Seguiment amb dos mesos d'antelació a la data d'efectes de la denúncia.
Per l'Administració Pel Comitè d'empresa
El conseller d'Educació i Universitats La presidenta del Comitè
Antoni Vera Alemany Rocío Martínez García