Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MAÓ

Núm. 250370
Bases reguladores i convocatòria per a l’autorització d’ús privatiu de parcel·les dels horts urbans ecològics municipals 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Maó, en sessió ordinària realitzada el dia 15/04/2024, va adoptar, entre d'altres, el següent acord:

APROVAR LES BASES REGULADORES I CONVOCATÒRIA PER A L'AUTORITZACIÓ D'ÚS PRIVATIU DE PARCEL·LES DISPONIBLES DELS HORTS URBANS ECOLÒGICS MUNICIPALS.

Del citat acord resulta la següent transcripció:

BASES REGULADORES I CONVOCATÒRIA PER A L'AUTORITZACIÓ D'ÚS PRIVATIU DE PARCEL·LES DELS HORTS URBANS ECOLÒGICS MUNICIPALS 2024

1. Objecte

Aquestes bases tenen la finalitat de regular el règim jurídic de la convocatòria 2024 d'atorgament d'autoritzacions d'ús privatiu del domini públic, destinades al projecte d'horts urbans ecològics de Maó. Regulen, per tant, els drets i les obligacions que han de complir les persones beneficiàries d'aquestes autoritzacions i el seu règim de licitació i adjudicació.

Els horts urbans són recintes de titularitat municipal, situats al camí de Santa Maria, a Sínia Costabella i a camí d'en Guixó, respectivament. Les persones usuàries podran optar a una parcel·la per conrear-hi, només per a autoconsum, mitjançant tècniques d'agricultura ecològica.

2. Naturalesa jurídica de l'autorització

Les autoritzacions municipals atorgades en virtut d'aquestes bases tindran la naturalesa d'ús privatiu del domini públic, segons la normativa vigent.

L'autorització s'atorga deixant de banda el dret de propietat; per tant, no suposa la transmissió del domini de la parcel·la d'hort utilitzada, que continuarà sent propietat de l'Ajuntament de Maó.

Les autoritzacions atorgades tenen caràcter personal; les persones titulars no podran, en cap cas, cedir, alienar, gravar o disposar —a títol onerós o gratuït— els drets que es derivin de l'autorització d'ús, ni transmetre-la a terceres persones.

3. Característiques de les parcel·les

Cada recinte d'horts consisteix en un conjunt de parcel·les d'entre 27 i 45 m2 de superfície, aproximadament.

Els recintes compten amb una caseta d'ús comunitari, algunes eines d'ús comú a disposició de les persones usuàries, accés a cada parcel·la i preses d'aigua individuals.

Les persones usuàries podran conrear les parcel·les assignades només per a l'autoconsum i sempre mitjançant tècniques d'agricultura ecològica. S'hi podrà cultivar qualsevol varietat de fruita, verdura, llegums, plantes aromàtiques i medicinals o plantes ornamentals de flor, sempre d'acord amb les normes d'ús vigents.

4. Parcel·les

En total, hi ha 88 parcel·les disponibles per aquesta convocatòria, totes al recinte del camí d'en Guixó.

La convocatòria regula la concessió de totes les places disponibles a camí d'en Guixó i crea una borsa de persones interessades a les quals assignar parcel·les de qualssevol dels tres recintes, en cas de renúncies i noves places lliures.

 

5. Persones beneficiàries

Podran ser beneficiàries de les parcel·les les persones que complesquin els següents requisits:

  1. Comptar amb DNI/NIE vigent i estar actualment empadronades al municipi, amb una antiguitat mínima d'un any (ininterromput).

  2. Presentar una única sol·licitud per unitat de convivència (s'entén com a unitat de convivència el total de persones empadronades que conviuen en un mateix domicili).

  3. No disposar, ni la persona sol·licitant ni cap altre membre de la unitat familiar, de l'ús de cap parcel·la agrícola o terreny de conreu, de titularitat pròpia o de lloguer, o d'una altra parcel·la dels horts municipals.

  4. Tenir les capacitats i aptituds físiques i psíquiques necessàries per exercir les funcions derivades de l'hort.

6. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de les sol·licituds serà de 15 dies naturals, a comptar de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les presents bases al diari oficial de la província (BOIB) i al lloc web de l'Ajuntament de Maó. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.

7. Forma de presentació de les sol·licituds

Les persones físiques podran presentar la sol·licitud telemàticament (www.ajmao.org i www.carpetaciutadana.org) o bé, presencialment, a l'Oficina d'Atenció Ciutadana de l'Ajuntament de Maó.

Les persones interessades es poden acollir al que recull l'art. 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació al fet de no presentar documents que ja figurin en poder de l'Ajuntament o de qualsevol Administració pública. Amb aquesta finalitat, la persona interessada haurà d'autoritzar individualment quin servei de consulta i davant quin òrgan administratiu, i l'Ajuntament els haurà de recaptar electrònicament a través de les seves xarxes corporatives.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir la documentació o quan aquesta s'hagi d'esmenar, l'Ajuntament de Maó, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució, requerirà a la persona interessada perquè aporti aquella o perquè esmeni el defecte/s dins el termini de deu dies que haurà de concedir, amb aquesta finalitat, l'òrgan administratiu, o d'un termini superior quan les circumstàncies del cas així ho requerissin.

8. Procediment d'adjudicació

Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, l'òrgan competent per a la instrucció del procediment realitzarà d'ofici totes aquelles actuacions que consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades de les persones sol·licitants, en virtut de les quals es formularà la proposta de resolució.

La proposta de resolució serà formulada per la Comissió de Valoració, a la vista de l'expedient, i serà traslladada a l'òrgan competent, perquè aquest resolgui.

La Comissió de Valoració d'aquesta convocatòria estarà integrada pels següents membres:

President:

Sr. Jose Manuel García Pascual, tinent d'Alcaldia de Serveis Urbans i Medi Ambient, o persona en qui delegui.

Vocals:

1r vocal: Sr. Enric Mas, tinent d'Alcaldia d'Atenció a les Persones, o persona en qui delegui

2n vocal: Sra. Beatriz Viniegra, cap de Planificació i Innovació, o persona en qui delegui.

3a vocal: Sra. Sonia Sans, tècnica de Medi Ambient, o persona en qui delegui.

4a vocal, amb funcions de secretària: Sra. Marga Barber, o persona en qui delegui.

El president de la Comissió de Valoració podrà convidar a les sessions qualsevol altre membre de la corporació, amb veu i sense vot.

Una vegada revisades i valorades les sol·licituds, es procedirà a fer la proposta per adjudicar les parcel·les i la proposta de llista d'espera.

Les parcel·les s'assignaran per ordre creixent de les parcel·les lliures al camí d'en Guixó.

L'autorització d'ús privatiu de les parcel·les d'horts municipals s'aprovarà mitjançant Decret d'Alcaldia, d'acord amb el Decret 2023/DA/0000153, de delegació de competències d'Alcaldia en matèria de Medi Ambient.

S'aportarà a cada persona beneficiària l'autorització amb el número de parcel·la adjudicada, les claus d'accés al recinte i les normes d'ús (annex). 

9.Criteris objectius de valoració de les sol·licituds

 La Comissió de Valoració puntuarà cada sol·licitud en funció dels següents criteris:

RESIDÈNCIA

PUNTS

TEMPS EMPADRONAMENT CONTINUAT >15 ANYS

15

TEMPS EMPADRONAMENT CONTINUAT 11-15 ANYS

10

TEMPS EMPADRONAMENT CONTINUAT 6-10 ANYS

5

TEMPS EMPADRONAMENT CONTINUAT 1,5-5 ANYS

2

SITUACIÓ ECONÒMICA

 

ATUR LLARGA DURADA (> 2 ANYS)

30

ATUR

20

PRESTACIÓ SOCIAL OFICIAL

15

SITUACIÓ SOCIODEMOGRÀFICA

 

PERSONA JUBILADA

30

SITUACIÓ FAMILIAR

 

FAMÍLIA NOMBROSA GENERAL

6

FAMÍLIA NOMBROSA ESPECIAL

10

MONOPARENTAL GENERAL

6

MONOPARENTALS ESPECIAL

10

PERSONES AMB DISCAPACITAT INFERIOR AL 65 %

6

PERSONES AMB DISCAPACITAT IGUAL O SUPERIOR AL 65 %    

10

El criteri residència serà puntuat segons el temps d'empadronament continuat al municipi de la persona sol·licitant, en el període dels darrers 20 anys. Puntuable a partir dels 18 mesos, atès que el requisit mínim és de 12 mesos.

En el criteri situació econòmica es puntuarà la condició d'atur, que podrà serà convencional o de llarga durada.

En cas de percebre una prestació social oficial, amb independència de la situació d'atur o no, se sumaran 15 punts a aquest criteri. S'ha d'acreditar documentalment, mitjançant la comunicació oficial d'adjudicació d'una prestació econòmica estatal, autonòmica o municipal, a nom de la persona sol·licitant o d'un altre membre de la unitat de convivència (convivents empadronats).

El criteri de situació sociodemogràfica es puntuarà amb 30 punts en el cas de les persones formalment jubilades.

La situació familiar es puntuarà si la persona sol·licitant disposa del títol oficial de família nombrosa o monoparental, de les categories general o especial.

També es puntuaran, en aquest criteri, les sol·licituds de persones amb discapacitat (no incapacitant per a les tasques a l'hort) o de persones a càrrec d'algun membre de la família convivent amb discapacitat, segons el barem indicat. S'ha d'aportar el carnet de discapacitat o declaració administrativa del grau de discapacitat reconeguda per l'òrgan competent.

Les sol·licituds aptes d'acord amb els requisits del punt 5è que no obtenguin punts en cap criteri de valoració també s'inclouran a la proposta d'adjudicació, amb puntuació zero.

Una vegada valorades totes les sol·licituds, aquelles que obtenguin igual puntuació total entre si s'ordenaran a raó de l'aplicació del següent barem: de major a menor temps d'empadronament al municipi, segons el primer criteri (residència); de major a menor puntuació, segons el segon criteri (situació econòmica); de major a menor puntuació, segons el tercer criteri (situació sociodemogràfica); de major a menor puntuació, segons el quart criteri (situació familiar); i si, així i tot, hi ha qualque cas d'empat, es realitzarà l'ordenació de les sol·licituds per sorteig.

 

10. Termini de resolució i de notificació

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos. El termini es computarà a partir de l'endemà de la finalització del termini de presentació.

11. Notificació per publicació

La resolució de l'atorgament de les llicències, que posarà fi a la via administrativa, serà notificada a les persones sol·licitants d'acord amb el que prescriuen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

12. Llista d'espera

Totes les sol·licituds correctes que no resultin adjudicatàries d'una parcel·la passaran a formar part d'una única llista d'espera, numerada segons el resultat de la valoració.

Les parcel·les que, en el transcurs del temps, quedin vacants, o les noves places que es puguin oferir, a qualsevol dels tres recintes d'horts urbans ecològics municipals Santa Maria, Sínia Costabella i camí d'en Guixó, seran assignades per rigorós ordre a les persones de la llista d'espera d'aquesta convocatòria.

La llista d'espera serà vigent fins que es realitzi una nova convocatòria.

13. Termini de l'autorització

Les autoritzacions d'ús privatiu de cada un dels horts s'atorgaran per a un període màxim i improrrogable de 4 anys, comptats a partir de la notificació de l'adjudicació.

L'autorització d'ús de la parcel·la podrà ser revocada per aplicació de la màxima sanció, en cas d'infracció.

14. Drets i obligacions de les persones titulars

14.1Drets

  1. Disposar del bé objecte de llicència en els termes previstos en aquesta convocatòria.

  2. Comptar amb protecció jurídica per part de l'Ajuntament de Maó, a fi que sigui respectat enfront de tothom en la seva condició de persona cessionària, impedint o fent cessar qualsevol pertorbació del normal acompliment de l'activitat per a la qual s'atorga la llicència, llevat que hi concorri la circumstància de força major o quan la persona cessionària tengui el deure jurídic de suportar la pertorbació.

  3. Les persones que tenen adjudicada una parcel·la tenen el dret de renunciar-hi voluntàriament, mitjançant comunicat formal a l'Ajuntament de Maó.

14.2 Obligacions

  1. Conèixer, respectar i donar compliment a les normes d'ús dels horts urbans ecològics del municipi de Maó, que s'aproven conjuntament com a annex d'aquestes bases.

  2. Comunicar a l'Ajuntament de Maó qualsevol canvi en la seva situació personal d'ocupació durant el període d'adjudicació de l'autorització.

  3. Complir tota la normativa que resulti d'aplicació i respectar les decisions de l'Ajuntament de Maó que, en cas d'aplicació de la normativa sanitària, puguin afectar la gestió de l'espai (tancament, establiment de límits horaris, cabuda, etc.).

  4. En cas restriccions d'aigua per situació de sequera, les persones usuàries s'hauran d'adaptar a les condicions establertes, i fins i tot prescindir completament del rec, sense dret a cap tipus d'indemnització.

  5. Tota aquella activitat no contemplada a les normes d'ús haurà de ser autoritzada prèviament per l'Ajuntament de Maó.

  6. Retornar les instal·lacions quan finalitzi l'ús autoritzat, lliures de qualsevol càrrega i en bones condicions.

 

15. Drets i obligacions de  l'Ajuntament de Maó

15.1 Drets:

  1. L'Ajuntament de Maó no es farà responsable, ni directament ni subsidiàriament, dels danys materials, personals o morals que, per acció o omissió, es puguin produir en l'àmbit objecte de la llicència.

  2. Quan finalitzi el termini, totes les instal·lacions afectades per la llicència revertiran a la plena propietat de l'Ajuntament de Maó, incloent-hi les millores realitzades, si és el cas, sense cap indemnització a favor de les persones adjudicatàries.

  3. L'Ajuntament tindrà la facultat de deixar sense efecte la llicència abans del venciment, si ho justifiquessin circumstàncies sobrevingudes d'interès públic, mitjançant rescabalament dels danys que es causessin o sense aquest, quan no fos procedent. En concret, la llicència d'ús privatiu pot ser revocada per incompliment d'alguna de les normes d'ús dels horts urbans ecològics, segons informe municipal.

Les persones usuàries no tindran dret, en cap cas, a una indemnització, sota cap concepte.

15.2 Obligacions:

  1. L'Ajuntament de Maó es farà càrrec de les despeses per subministrament d'aigua a les instal·lacions objecte de la llicència.

  2. No s'establirà cap taxa com a cànon, atès l'interès general del projecte i que en la present utilització d'un bé de domini públic prevalen els aspectes socials sobre qualsevol possible utilitat econòmica; i, atesa la naturalesa de la llicència, no se n'estableix cap tipus de garantia.

  3. L'Ajuntament assessorarà les persones usuàries sobre les normes d'ús i sobre altres aspectes tècnics propis de l'hort ecològic.

  4. Vetlar pel correcte ús de les parcel·les i els recintes, inspeccionar i procedir a sancionar, si és el cas.

16. Infraccions

16.1 Es consideraran infraccions lleus:

  1. La utilització de plàstics o altres elements (separadors, tutors, etc.) de materials no autoritzats pel personal tècnic municipal.

  2. No tenir cura dels estris i les eines aportades per l'Ajuntament de Maó.

  3. Permetre l'accés al recinte a terceres persones no autoritzades per l'Ajuntament.

  4. No mantenir sanejada i cuidada la parcel·la.

  5. No tancar el recinte o les casetes.

  6. Accedir-hi amb animals de companyia.

  7. No respectar l'horari establert.

  8. No informar les persones responsables municipals sobre avaries dins la parcel·la adjudicada.

  1. 16.2 Es consideraran infraccions greus:

  1. Desatendre l'hort durant un període major de 3 mesos i inferior a 6 mesos, sense causa justificada i sense comunicar-ho a l'Ajuntament de Maó.

  2. Envair intencionadament les parcel·les dels veïns/veïnes.

  3. Sostreure la collita d'altres persones usuàries.

  4. Donar de menjar a animals dins els recintes.

  5. Acumular deixalles i elements no constitutius de l'hort durant un període de temps superior a una setmana.

  6. Envair els espais comunitaris o l'interior de la caseta.

  7. Utilitzar adobs químics o fems de bestiar no permesos en l'agricultura ecològica.

  8. Plantar-hi arbres.

  9. Modificar-ne les delimitacions o instal·lar-hi separadors de qualsevol tipus, així com la realització d'obres i similars sense prèvia autorització de l'Ajuntament.

  1. 16.3 Es consideraran infraccions molt greus:

  1. No cultivar l'hort durant un període superior a 6 mesos i sense la prèvia comunicació a les persones responsables municipals.

  2. Faltes de comportament, insults o agressions.

  3. Malmetre intencionadament els cultius d'altres persones usuàries.

  4. Encendre foc dins el recinte.

  5. Emprar fitosanitaris no autoritzats en l'agricultura ecològica.

  6. Contaminar el sòl (vessaments, residus, etc.).

  7. Criar animals.

  8. Vendre els productes obtinguts.

17.  Sancions

L'Ajuntament de Maó actuarà segons les faltes acumulades, amb previ avís a les persones afectades. Atesa la finalitat social del projecte, no es preveuen sancions econòmiques, però l'acumulació de faltes podrà esdevenir en la sanció màxima, que és la revocació de la parcel·la.

La revocació d'ús de les parcel·les podrà ser efectiva quan es detecti que una persona usuària ha comès:

  • 1 infracció molt greu

  • 2 infraccions greus en un període de 12 mesos

  • 5 infraccions lleus en un període de 12 mesos

En qualsevol cas, la gravetat de la infracció i la proposta de revocació es determinarà mitjançant l'informe de les persones responsables municipals, que avaluaran cada cas concret, mitjançant procediment administratiu amb tràmit d'audiència.

18. Règim jurídic

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, i, en tot el que no prevegin les normes anteriors, s'estarà al que disposen les restants normes aplicables.

 

Maó, (signat electrònicament: 19 d'abril de 2024)

El tinent d'Alcaldia de Serveis Urbans i Medi Ambient José Manuel García Pascual