Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 244908
Resolució del secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu per la qual es deixa sense efecte la Resolució del director general de Personal Docent de dia 28 de setembre de 2023, per la qual s’aprova la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, places de docents per a l’acompanyament del professorat en la gestió del programa Codi Escola 4.0
Antecedents
1. En data 5 d'octubre de 2023, es va publicar la Resolució del director general de Personal Docent de dia 28 de setembre de 2023, per la qual s'aprova la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, places de docents per a l'acompanyament del professorat en la gestió del programa Codi Escola 4.0.
2. En data 22 de febrer de 2024, s'emet memòria justificativa sobre la necessitat de deixar sense efecte la Resolució del director general de Personal Docent de dia 28 de setembre de 2023, per la qual s'aprova la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, places de docents per l'acompanyament del professorat en la gestió del programa Codi Escola 4.0
3. El programa Codi Escola 4.0 pretén articular una resposta integral, a través de la capacitació i l'actualització del professorat mitjançant accions formatives concretes i acompanyament dins i fora de l'aula. Es posaran a disposició de la comunitat docent recursos educatius oberts i específics que es puguin implementar dins l'aula fàcilment, així com la dotació als centres de recursos necessaris de programaris i maquinaris de robòtica educativa.
4. L'objectiu del programa Codi Escola 4.0 és incloure el llenguatge de programació i la robòtica educativa pel desenvolupament del pensament computacional i de la competència digital de l'alumnat.
5. El programa Codi Escola 4.0 té, en les seves línies d'actuació, l'acompanyament del professorat dels centres sostinguts amb fons públics que imparteixin ensenyament de segon cicle d'educació infantil i educació primària, regulats per la Llei orgànica 2/2006, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020 (LOMLOE) i el seu alumnat. Els terminis d'execució per a l'actuació d'acompanyament del programa Codi Escola 4.0 són des de l'1 de setembre de 2023 fins al 31 d'agost de 2025.
6. Per al desenvolupament de l'acompanyament del programa Codi Escola 4.0, és necessari comptar amb centres amb experiència i amb la figura de mentors amb perfil tècnic/pedagògic orientat, que puguin implementar al centre el programa i ajudar als altres en el desenvolupament de pensament computacional, llenguatges de programació i robòtica educativa.
7. El desenvolupament òptim del programa Codi Escola 4.0 requereix una sèrie de funcions que no es recollien en la resolució publicada:
a) És necessari comptar amb una xarxa de centres que puguin treballar en equip, formar-se i compartir experiències.
b) Cal comptar amb centres mentors que puguin proposar un únic docent de la seva plantilla definitiva com a mentor. Aquesta persona continuarà formant part del centre i li donarà suport, a la vegada que acompanyarà a la xarxa de la qual serà responsable.
c) És necessari introduir funcions específiques sobre l'acompanyament de la xarxa de centres.
d) És necessari introduir dins la implementació d'activitats el pensament computacional sense pantalles a totes les etapes, coneixements importants, per fer un ús responsable de la tecnologia. A més, cal introduir aspectes de programació i realitat augmentada.
e) És necessari que els mentors col·laborin en la formació i la detecció de necessitats formatives, la planificació de les quals correspondrà al Servei de Tecnologies de la Informació a l'Educació, atès que ha de respondre a una estratègia global per a tota la comunitat educativa.
8. En la resolució de 28 de setembre de 2028 s'especificaven places per grup de municipis. Aquesta estructura no permetia comptar amb els centres amb més experiència, ni es respectava la igualtat de concurrència; per això, és necessari una nova convocatòria on es puguin presentar centres mentors, en la qual s'han d'especificar només les places per a cada illa, atès que s'ha de poder comptar amb els centres i els docents amb més recorregut i experiència en pensament computacional, robòtica i programació.
9. És necessari comptar amb més participació dels centres educatius; per aquest motiu, els claustres hauran d'aprovar la participació en el programa Codi Escola 4.0 com a centre mentor i seran els directors i les directores els que hauran de proposar el docent mentor per al centre, al qual s'assignarà una xarxa de centres.
10. És necessari simplificar la memòria per fer la valoració de manera més objectiva i amb igualtat d'oportunitats per a tots els centres.
11. En definitiva, la resolució que es vol deixar sense efecte recollia una organització de places i unes funcions dels docents participants que no s'ajusten a totes les necessitats per donar resposta al programa Codi Escola 4.0; per aquest motiu, és necessari deixar sense efecte la resolució esmentada i publicar-ne una de nova.
12. La Conselleria d'Educació i Universitats, a través de la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu i del Servei de Tecnologies de la Informació a l'Educació, gestiona el programa de cooperació territorial Codi Escola 4.0 del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports per posar en marxa els mecanismes i els processos necessaris per facilitar al professorat i a l'alumnat de centres sostinguts amb fons públics el desenvolupament de les competències digitals relacionades amb el pensament computacional i la programació.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de setembre, per la que es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
3. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
4. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. El Decret 1/2024, de 4 de gener, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, atribueix a la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu les atribucions en matèria de digitalització i noves tecnologies aplicades a l'educació.
6. La Resolució de 5 de juliol de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Educació, per la qual se publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 7 de juny de 2023, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes destinades al programa Codi Escola 4.0, dins l'exercici pressupostari 2023.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Deixar sense efecte la Resolució del director general de Personal Docent de dia 28 de setembre de 2023 per la qual s'aprova la convocatòria pública per cobrir, en comissió de serveis, places de docents per l'acompanyament del professorat en la gestió del programa Codi Escola 4.0.
2. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant la Secretaria Autonòmica de Desenvolupament Educatiu en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb el que s'estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (16 d'abril de 2024)
El secretari autonòmic de Desenvolupament Educatiu Mateu Suñer Servera