Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 243143
Aprovació definitiva del Reglament Orgànic Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentació de reclamacions i suggeriments contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de data 30 de gener de 2024, d'aprovació inicial del Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament de Marratxí, publicat en el BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2024, sense que se hagin presentat reclamacions, queda definitivament aprovat el Reglament Orgànic Municipal de l'Ajuntament de Marratxí següent:

“REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL DE L' AJUNTAMENT DE MARRATXÍ”

TÍTOL PRELIMINAR. Disposicions Generals.

TÍTOL PRIMER. Estatut dels membres de la Corporació.

Capítol I. Drets.

Capítol II. Deures i responsabilitats

Capítol III. Adquisició, suspensió i pèrdua de la condició de Regidor o Regidora.

TÍTOL SEGON. Organització política municipal.

Capítol I. Els Grups Municipals

Capítol II. Els Regidors i Regidores no adscrits. Capítol III. La Junta de Portaveus.

TÍTOL TERCER. Organització Institucional de l'Ajuntament de Marratxí.

Capítol I. Els Òrgans de Govern.

Secció 1a. El Batle o Batlessa.

Secció 2a. Els Regidors i Regidores Delegats i els Tinents de Batle.

Subsecció 1a. Els Regidors i Regidores Delegats.

Subsecció 2a. Els Tinents de Batle.

Secció 3a. El Ple de l'Ajuntament.

Secció 4a. La Junta de Govern Local.

Capítol II. Els òrgans complementaris.

Secció 1a. Les Comissions Informatives

Secció 2a. La Comissió Especial de Comptes.

Secció 3a. Els òrgans desconcentrats i descentralitzats

TÍTOL QUART. Funcionament dels òrgans municipals.

Capítol I. Comunicacions electròniques dels membres corporatius Capítol II. Funcionament del Ple.

Secció 1a. Règim de sessions.

Subsecció 1a. Classes de sessions.

Subsecció 2a. Requisits previs a la celebració de les sessions. Subsecció 3a. Desenvolupament de les sessions.

Subsecció 4a. Participació de la ciutadania. Subsecció 5a. Adopció d'acords.

Secció 2a. Constància i execució d'acords.

Capítol III. Funcionament de la Junta de Govern Local.

Secció 1a. Règim de sessions.

Capítol IV. Funcionament de les Comissions Informatives i altres òrgans complementaris.

Capítol V. Funcionament dels òrgans desconcentrats i descentralitzats.

D. Derogatòria

D. Final

REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Títol Preliminar. Disposicions Generals.

Article 1.

L'Ajuntament de Marratxí, en l'exercici de l'autonomia que la Constitució garanteix i de les potestats reglamentàries i d'autoorganització que la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local li reconeixen, acorda regular-ne l'organització i el règim de funcionament mitjançant aquest Reglament.

Article 2.

L'organització i el funcionament de l'Ajuntament de Marratxí es regeix per les disposicions següents:

Primer. Per la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local, el Text Refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local i la legislació estatal en matèria de procediment administratiu comú.

Segon. Per la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Tercer. Pel que disposa aquest Reglament.

Quart. Per les lleis i reglaments estatals relatius al procediment i organització de l'Administració Local no derogats per la LRBRL.

Cinquè. Per les lleis i reglaments estatals relatius al procediment i organització de les administracions públiques, no específicament reguladores del Règim Local.

Article 3.

Els Bans o les resolucions de l'Alcaldia i les Ordenances Municipals no poden contenir disposicions organitzatives o de funcionament que contradiguin les del present Reglament o de qualsevol altra norma de rang superior.

Article 4.

1. El govern i l'Administració municipal correspon a l'Ajuntament, integrat pel Batle o Batlessa i els Regidors i Regidores.

2. Existiran imperativament a l'organització municipal de l'Ajuntament de Marratxí el Batle o Batlessa, els Tinents de Batle, la Junta de Govern Local i el Ple. Són òrgans complementaris dels anteriors les comissions municipals informatives i la Comissió de Comptes.

3. Hi haurà també la Junta de Portaveus. Podran existir, a més, les comissions especials i qualssevol altres que amb fins específics es constitueixin, així com els òrgans desconcentrats i descentralitzats per a la gestió dels serveis.

 

Títol I. Estatut dels membres de la Corporació. Capítol I. Drets.

Article 5.

1. Els membres de la Corporació tenen el dret i el deure assistir, amb veu i vot, a les sessions del Ple de la Corporació i a les de les comissions o altres òrgans complementaris dels quals formen part.

2. Tots els Regidors i Regidores disposaran a la Casa Consistorial d'una bústia per a la correspondència i notificacions, i d'un servei d'atenció de trucades telefòniques i missatges. Disposaran, així mateix, d'un correu corporatiu on rebre missatges, informació i les convocatòries dels òrgans col·legiats així com accés als arxius al núvol que corresponguin a la informació relativa als assumptes a tractar als òrgans col·legiats i tota aquella documentació que sol·licitin.

Article 6.

1. Tots els membres de la Corporació tenen dret a obtenir de l'Ajuntament tots els antecedents, dades o informacions que obrin en poder dels serveis de l'Ajuntament i resultin necessaris per al desenvolupament de la seva funció.

2. La petició es formularà per escrit, serà resolta per l'Alcaldia en el termini màxim de cinc dies naturals, i notificada a la persona interessada en la forma i el termini previstos a l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució denegatòria, que haurà de ser motivada, s'entendrà atorgada l'autorització d'accés a la documentació.

3. La còpia de la notificació de la resolució d'Alcaldia o, si escau, de la petició autoritzada per silenci administratiu, serà tramesa a la dependència municipal que correspongui perquè faciliti l'examen de la documentació autoritzada. El/la Regidor disposarà de la documentació durant la jornada laboral a les dependències municipals, abans del terme de la qual haurà de reintegrar-la a la dependència. El Regidor o la Regidora podrà disposar d'una còpia de la documentació sol·licitada. No podrà extreure la documentació de la Casa Consistorial i haurà de signar-ne un rebut. En cas que sigui possible es podrà posar a disposició de forma electrònica al núvol de la mateixa manera que es posa a disposició la informació relativa als assumptes a tractar al ple i les comissions informatives.

4. El dret d'accés a la informació estarà sempre referit a expedients, documents o informes que obrin físicament als serveis municipals. En conseqüència, aquelles peticions que es refereixin a criteris, intencions, propostes d'actuació, plantejament de qüestions i altres temes relacionats amb la gestió municipal hauran de plantejar-se davant del Ple municipal per al seu tractament com a precs, preguntes o interpel·lacions.

5. No obstant això, els serveis de la corporació han de facilitar directament la informació als seus membres en els casos esmentats a l'article 15 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals.

6. Els Regidors i Regidores poden assistir a distància a les sessions plenàries, sempre que tecnològicament sigui possible, quan concorri una causa justificada d'embaràs, maternitat, paternitat, malaltia greu o qualsevol altra causa degudament justificada davant del plenari, que n'impedeixi l'assistència personal a la sessió. La participació a distància requereix l'autorització prèvia del ple, que es pot dur a terme a la mateixa sessió plenària per majoria simple.

7. La participació a distància requerirà la utilització dels mitjans informàtics i de tota mena i el compliment de les condicions de seguretat jurídica establertes a l'article 17 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per garantir l'exercici adequat de les funcions de fe pública per la secretaria de l'entitat local.

Article 7.

1. Els membres de la Corporació percebran retribucions per l'exercici dels seus càrrecs quan els exerceixin en règim de dedicació parcial o exclusiva, cas en què seran donats d'alta al Règim General de la Seguretat Social, assumint l'Ajuntament de Marratxí el pagament de les quotes empresarials que corresponguin, llevat que es tracti de personal funcionari en situació de serveis especials. La retribució total per tots els conceptes i assistències, exclosos els triennis a què si escau tingui dret aquell personal funcionari de carrera que es trobi en situació de serveis especials, no podrà superar el límit màxim determinat anualment per la Llei de Pressupostos Generals del Estat.

2. El nomenament de qualsevol Regidor o Regidora per a un càrrec amb dedicació exclusiva ha de ser acceptat expressament per aquest, i serà comunicat al Ple de l'Ajuntament en la sessió ordinària següent que es celebri.

Article 8.

El reconeixement de dedicació exclusiva a un o una Regidora suposarà la seva dedicació total a les tasques municipals que li siguin encomanades, i la incompatibilitat expressa amb qualsevol altre tipus de dedicació o treball lucratiu, o que suposi minvament en les seves obligacions a l'Ajuntament. Només s'admetran les excepcions previstes a la legislació vigent.

El nombre de membres de la Corporació que podrà prestar els seus serveis en règim de dedicació exclusiva no podrà superar els límits previstos a la legislació bàsica estatal.

Article 9.

1. Tots els membres de la Corporació tenen dret a percebre indemnitzacions per les despeses ocasionades en l'exercici del càrrec, quan siguin efectius i documentalment justificats, segons les normes generals que determini el Ple municipal.

2. El pressupost de la corporació ha de preveure les indemnitzacions a què es refereix el número anterior, ja sigui en partida general, i s'ha de remetre en aquest cas a la normativa general quant a la seva quantitat i justificació, i establir regles pròpies en les normes d'execució del pressupost.

Article 10.

Els membres de la Corporació podran rebre, en els termes que s'estableixin al Pressupost, les quantitats que es determinin en concepte d'assistències a les sessions dels òrgans municipals que tinguin dret a compensació.

Article 11.

1. Les consignacions pressupostàries corresponents als conceptes esmentats en aquest capítol no superaran els màxims que es determinin amb caràcter general a la legislació específica.

2. Les quantitats acreditades es pagaran una vegada al mes, sense perjudici que l'Ajuntament avanci quantitats a justificar en el cas d'indemnitzacions i altres despeses.

Capítol II. Deures i responsabilitats

Article 12.

1. Els Regidors i Regidores tindran el deure d'assistir a les sessions del Ple de la Corporació i a les de les comissions o òrgans col·legiats de què formen part, excepte justa causa que els ho impedeixi, que hauran de comunicar amb l'antelació necessària a la Alcaldia.

2. Els membres de la Corporació tenen el deure de guardar reserva en relació amb les informacions que se'ls facilitin per fer possible el desenvolupament de la seva funció, singularment de les que han de servir d'antecedent per a decisions que encara estiguin pendents d'adopció, així com per evitar la reproducció de la documentació que els pugui ser facilitada, en original o còpia, per al seu estudi. Tot això llevat que la informació esmentada sigui de caràcter públic.

Article 13.

Els Regidors i Regidores estan obligats a observar aquest Reglament, i a respectar l'ordre i la cortesia corporativa. Així mateix, tenen el deure de guardar la deguda reserva en relació amb aquelles actuacions i informacions de què tinguin coneixement per raó del seu càrrec i la divulgació dels quals pogués resultar danyosa per als interessos generals del municipi o de tercers, o implicar una conducta d'utilització de informació privilegiada, segons la tipificació prevista a la legislació penal.

Article 14.

Els Regidors i Regidores no podran invocar o fer ús de la seva condició de corporatius per a l'exercici de qualsevol activitat mercantil, industrial o professional, ni col·laborar en l'exercici per tercers d'aquestes activitats.

Article 15.

1. Tots els membres de la Corporació, els alts càrrecs directius de l'Ajuntament i el personal funcionari amb habilitació nacional estatal que ocupin llocs de lliure designació estan obligats a formular declaració sobre causes de possible incompatibilitat i sobre qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics. Formularan així mateix declaració dels seus béns patrimonials.

Aquestes declaracions s'incorporaran a sengles Registres d'Interessos constituïts per:

a) Declaracions de causes de possible incompatibilitat i registre d'activitats.

b) Registre de Béns patrimonials.

2. Aquests registres estaran sota la responsabilitat directa de l'Alcaldia i seran custodiats pel secretari o la secretària de la Corporació.

Per acord de Ple, es podrà establir que les obligacions patrimonials i de béns, interessos i activitats es presentin al Registre de declaracions patrimonials i d'activitats de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears d'acord amb els seus models.

3. El contingut del Llibre de registre de causes de possible incompatibilitat i d'activitats tindrà caràcter públic, i podrà ser consultat pels membres de la Corporació i per aquelles persones que acreditin un interès legítim i directe mitjançant petició adreçada a l'Alcaldia, degudament motivada, la qual, prèvia audiència de la persona interessada, resoldrà expressament.

4. Del Registre de béns patrimonials, que tindrà caràcter públic i podrà ser consultat pels membres de la Corporació, podran expedir-se certificacions únicament a petició del declarant, del Ple o del Batle o Batlessa, del partit o formació política per la qual hagi estat elegit i d'un òrgan jurisdiccional.

5. Els procediments que preveuen els apartats 3 i 4 d'aquest article s'entenen sense perjudici de la publicitat a què s'ha de sotmetre aquesta informació, en els termes que preveu la legislació de transparència.

Article 16.

1. La declaració de les circumstàncies a què es refereix la legislació bàsica de Règim Local haurà de formular-se per part de cada Regidor o Regidora d'acord amb les normes següents:

a) Abans de la presa de possessió del càrrec, i com a requeriment previ a aquesta.

b) Durant el període de mandat de forma anual, o quan es produeixi qualsevol variació patrimonial o d'exercici d'activitats privades.

c) En el moment de finalitzar el mandat, o quan se'n produeixi el cessament.

d) Al cap de dos anys de finalitzar el mandat o el cessament.

Article 17.

Les declaracions a formular per part dels càrrecs directius de l'Ajuntament i del personal funcionari amb habilitació nacional que ocupin llocs de lliure designació, s'efectuarà d'acord amb les normes següents:

a) En el moment de presa de possessió del càrrec.

b) Anualment mentre hi hagi vincle laboral o funcionarial amb l'Ajuntament o quan es produeixi qualsevol variació patrimonial o d'exercici d'activitat.

c) En el moment de finalitzar la relació laboral o funcionarial amb l'Ajuntament.

d) Al cap de dos anys de finalitzar el mandat o el cessament.

Aquestes declaracions s'han d'incorporar a sengles registres i s'han d'instrumentalitzar de la manera que preveu l'article 18 d'aquest Reglament.

Article 18.

1. La declaració a què es refereixen els articles 15 i 17 s'instrumentarà en documents separats en què, a més de constar la data i identitat del declarant, es continguin els apartats següents:

I. Pel que fa a causes de possible incompatibilitat: Declaració de causes de possible incompatibilitat, que serà negativa, si és el cas.

II. Pel que fa a Activitats privades:

a) Activitats per compte propi, amb indicació de si l'activitat és de caràcter mercantil, industrial, agrícola o de serveis, expressant emplaçament, denominació i dedicació, així com la condició que ostenta el declarant en relació amb aquesta activitat.

b) Activitats per compte d'altri, amb indicació de l'empresa o empreses on presta els seus serveis, ubicació, activitat i lloc de treball que ocupa el declarant.

c) Activitats professionals liberals, indicació de l'activitat, ubicació i llicència fiscal corresponent.

d) Qualsevol altra activitat privada que sigui susceptible de produir ingressos.

e) Altres interessos o activitats privades que, tot i no ser susceptibles de proporcionar ingressos, afectin o estiguin en relació amb l'àmbit de competències de la corporació.

f) Activitats de caràcter públic o representatiu. Ingressos que se'n derivin.

III. Pel que fa als béns patrimonials:

a) Béns immobles, amb expressió de la ubicació i la data d'adquisició.

b) Drets reals, amb expressió del contingut i la data de constitució.

c) Béns mobles de caràcter historicoartístic o de considerable valor econòmic, amb la descripció i la data d'adquisició.

d) Valors mobiliaris, crèdits i drets de caràcter personal, amb data d'adquisició o constitució.

e) Vehicles, embarcacions, model i data d'adquisició.

f) Préstecs hipotecaris i personals, data de constitució i quantitat pendent d'amortització en la data de la declaració.

IV. Així mateix, hauran de formular declaració de les liquidacions dels impostos sobre la renda, patrimoni i, si escau, societats o aportar-les.

2. El termini per comunicar les variacions que afectin les activitats a què es refereix qualsevol dels llibres registre és d'un mes a comptar del dia en què s'hagin produït.

Article 19.

1. Els Regidors i Regidores han d'observar en tot moment les normes sobre incompatibilitats.

2. Si, com a resultat de la declaració a què fa referència l'apartat I de l'article 18 o del Registre d'activitats privades, la Secretaria de la Corporació detecta una possible causa d'incompatibilitat, aquesta ho ha de posar en coneixement de l'Alcaldia perquè proposi al Ple municipal que adopti acord respecte a aquesta en el termini màxim d'un mes a partir de la plena assumpció pel mateix de la condició de Regidor o Regidora, o de la comunicació que, obligatòriament, haurà de realitzar de qualsevol alteració a la declaració formulada a efectes d'incompatibilitats.

Declarada i notificada la incompatibilitat, el o la Regidor incurs hi tindrà deu dies per optar entre la seva condició de Regidor o Regidora i el càrrec incompatible.

Article 20.

1. Els membres de la Corporació estan subjectes a responsabilitat civil i penal pels actes i omissions realitzats en l'exercici del seu càrrec. Les responsabilitats s'exigiran davant dels tribunals de justícia competents i es tramitaran pel procediment ordinari aplicable.

2. Són responsables dels acords municipals els membres de la Corporació que els hagueren votat favorablement.

3. La corporació pot exigir la responsabilitat dels seus membres quan per dol o culpa greu hagin causat danys i perjudicis a la Corporació o a tercers, si aquests han estat indemnitzats per aquella.

Capítol III. Adquisició, suspensió i pèrdua de la condició de Regidor o Regidora.

Article 21.

El o la Regidor proclamat electe adquirirà la condició plena de Regidor o Regidora quan, havent fet efectiva prèviament la seva obligació de presentar la declaració de béns i interessos per a la seva inscripció al corresponent Registre, abans de la presa de possessió o, en tot cas, abans de transcórrer un mes des de la data proposada, compleixi els requisits següents:

 

​​​​​​​a) Presentar davant de la Secretaria General la credencial expedida per la Junta Electoral de Zona.

b) Prestar a la primera sessió plenària a què assisteixi el jurament o promesa d'acatament de la Constitució.

Article 22.

El o la Regidor quedarà suspès en els seus drets, prerrogatives i deures municipals quan una resolució judicial ferma condemnatòria així ho declari.

Article 23.

El o la Regidor perdrà la seva condició per les causes següents:

a) Per decisió judicial ferma que anul·li l'elecció o la proclamació.

b) Per mort o incapacitació, declarada aquesta per decisió judicial ferma.

c) Per extinció del mandat, en expirar-ne el termini.

d) Per renúncia.

Títol II. Organització política municipal. Capítol I. Els Grups Municipals

Article 24.

1. Els Regidors i Regidores es constituiran en grups municipals, entenent per tals aquelles unitats polítiques constituïdes, exclusivament, per Regidors i Regidores pertanyents a una mateixa llista electoral i que, mitjançant presència proporcional, instrumenten la seva participació als òrgans complementaris municipals.

2. Tot Regidor o Regidora haurà d'estar adscrit a un grup municipal.

Article 25.

1. En el Ajuntament de Marratxí existirà Grup Mixt únicament quan un Regidor o Regidora sigui expulsada del seu grup de conformitat amb allò establert a l'article 32.1 d'aquest Reglament.

2. El Grup Mixt tindrà drets anàlegs als de la resta dels grups.

3. Les persones integrants del Grup Mixt podran exercir el càrrec de Portaveu i la seva representació als òrgans municipals, segons l'ordre que ells mateixos determinin. En cas que no hi hagi acord se sortejarà en presència del secretari o secretària municipal l'ordre d'exercici del portaveu i de la representació als òrgans municipals així com la seva durada. Tot això entre les propostes presentades.

4. Llevat d'acord en contra dels seus membres, en els debats del Ple el temps que correspon al portaveu o a la portaveu es distribuirà per parts iguals entre els membres del Grup. En cas que un membre del Grup renunciï a intervenir en un punt de l'Ordre del dia, el seu temps s'acumularà al de la resta de membres.

Article 26.

1. La constitució dels grups municipals es comunicarà mitjançant escrit dirigit a l'Alcaldia, dins dels cinc dies següents a la sessió constitutiva de la corporació.

2. En aquest escrit, que anirà signat per tots els Regidors i Regidores que constitueixin el Grup Municipal, hi haurà de constar la denominació del Grup, els noms de tots els seus membres, així com el del seu Portaveu i Portaveu suplent, si és el cas.

Article 27.

Els Regidors i Regidores que adquireixin la seva condició amb posterioritat a la sessió constitutiva de la Corporació hauran d'incorporar-se al grup municipal format per la llista en què hagin estat elegits. Si no ho manifesta mitjançant el procediment que estableixen els articles 24 i 25, se'l considerarà automàticament Regidor o Regidora no adscrit.

 

​​​​​​​Article 28.

Els grups polítics no podran admetre cap Regidor o Regidora que hagi estat elegit a la candidatura d'una altra formació política i tampoc la col·laboració dels Regidors i Regidores no adscrits per a les sol·licituds de les sessions extraordinàries del Ple.

La formalització de la moció de censura s'efectuarà en els termes previstos a la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General.

Article 29.

La creació i pertinença a grups municipals no podrà anar en detriment del dret individual al vot de cada Regidor o Regidora i de l'autonomia de decisió que això comporta, en l'àmbit de les facultats que la Llei els atribueixi, i queda prohibit el mandat imperatiu.

Article 30.

1. L'Ajuntament de Marratxí disposarà al pressupost dotacions econòmiques globals destinades als Grups Municipals, a fi d'atendre les seves despeses de funcionament. Aquesta dotació es compondrà duna quantitat fixa per Grup Municipal i una altra en proporció al nombre de Regidors i Regidores de cada Grup, que seran aprovades pel Ple a proposta de la Junta de Portaveus.

2. Aquests fons no es poden destinar al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus al servei de la Corporació, ni a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.

3. Els grups municipals hauran de portar una comptabilitat específica de la dotació rebuda, que posaran a disposició del Ple de la Corporació quan aquest així ho disposi mitjançant acord adoptat per majoria simple.

Article 31.

1. L'Ajuntament de Marratxí, mitjançant resolució de l'Alcaldia i dins de les disponibilitats municipals, podrà posar a disposició dels grups municipals els espais físics i mitjans personals i materials suficients que podran ser d'ús permanent si hi ha disponibilitat o d'ús prèvia reserva si no hi ha disponibilitat.

2. Tots els grups municipals disposaran d'un correu corporatiu de grup.

3. Tots els grups municipals gaudeixen d'idèntics drets, en la forma i amb les condicions previstes en aquest Reglament.

4. Els grups municipals tenen dret a l'ús de les sales o locals de què disposi l'Ajuntament, quan aquests no siguin utilitzats per un òrgan de govern de l'Ajuntament o per alguna de les comissions informatives per a alguna activitat municipal o activitat autoritzada. La utilització de les esmentades sales o locals pel que fa a dies, horaris, atenció de personal subaltern, mitjans audiovisuals i similars, serà autoritzada, si escau, pel Batle o Batlessa o membre de la Corporació en qui, a aquests efectes, hauria delegat. La utilització pels grups municipals dels referits locals haurà de ser sol·licitada per escrit a l'Alcaldia, amb indicació de la finalitat per a la qual es requereixen i mitjans complementaris que se sol·liciten.

Capítol II. Els Regidors i Regidores no adscrits.

Article 32.

1. Cap Regidor o Regidora no podrà formar part de més d'un grup municipal. Els Regidors i Regidores que quedin exclosos d'un grup municipal per causar baixa o abandonin el seu grup tindran la consideració de Regidor o Regidora no adscrit. Els Regidors i Regidores exclosos contra la seva voluntat del seu Grup d'origen s'integraran al Grup Mixt.

2. El membre de la Corporació que deixi de pertànyer al seu grup d'origen perdrà el lloc o llocs que ocupi a les comissions o altres òrgans col·legiats per als quals hagi estat designat per aquest grup.​​​​​​​

Article 33.

1. Els Regidors i Regidores no adscrits, sigui quin sigui el seu nombre, no podran integrar-se en un altre grup municipal ni constituir-lo, per la qual cosa la seva actuació com a Regidor o Regidora es desenvoluparà de forma aïllada.

2. Els Regidors i Regidores no adscrits només tindran els drets econòmics i polítics que individualment els puguin correspondre com a membres de la Corporació i aquests, en cap cas, podran ser superiors als que correspondrien de romandre al Grup de procedència.

3. Es donarà compte al Ple bé per la persona interessada o bé pel portaveu del grup a què hagi pertangut quan un Regidor o Regidora adquireixi la condició de no adscrit.

Capítol III. La Junta de Portaveus.

Article 34.

1. L'Alcaldia-Presidència i els Portaveus dels Grups Municipals constitueixen la Junta de Portaveus. En els casos en què la totalitat dels membres de la Junta de Portaveus ho disposin, estarà assistida pel secretari o secretària de la corporació. El Batle o la Batlessa i els Portaveus només podran delegar la seva presència en altres Regidors i Regidores en ocasió de causa d'estricta força major o d'obligacions ineludibles.

2. Les reunions de la Junta de Portaveus, que seran convocades i presidides per l'Alcaldia- Presidència, se celebraran a iniciativa de l'Alcaldia o Grup Municipal (convocada en un termini no superior a quatre dies hàbils des de la seva sol·licitud, en què constin els assumptes a tractar).

La Junta de Portaveus expressarà la seva voluntat per votació en què cada grup ostentarà el vot ponderat que li correspongui en proporció al nombre de Regidors i Regidores obtinguts.

Article 35.

Funcions de la Junta de Portaveus:

Modificar el desenvolupament del debat d'assumptes inclosos en l'Ordre del Dia del plenari.

Modificar l'ordre d'intervenció dels grups en els debats, en assumptes concrets.

Establir ampliació d'intervencions en assumptes concrets.

Ser escoltada quant a dotació de mitjans materials, personals i econòmics dels diferents grups.

Ser escoltada, amb caràcter previ, a la designació de persones que hagin de representar l'Ajuntament, en els casos que aquest hagi d'estar representat en altres òrgans o consorcis.

Servir de llera per a les peticions que formulin els Regidors i Regidores.

Instar l'Alcaldia a modificar els punts de l'Ordre del Dia del Plenari.

Article 36.

1. La Junta de Portaveus actuarà així mateix com a òrgan de seguiment de la gestió de l'Alcaldia, de la Junta de Govern Local i dels Regidors i Regidores que ostenten delegacions, sens perjudici de les competències de control que corresponguin al Ple.

2. Als efectes del que estableix el punt anterior, qualsevol membre de la Junta de Portaveus, en el si de la mateixa, podrà sol·licitar i obtenir de l'Alcaldia, Tinents de Batle o Regidors i Regidores Delegats, informació resumida de les gestions realitzades per l'Equip de Govern en matèries de competència municipal i suggerir determinades actuacions.

Aquesta informació l'ha de facilitar l'Equip de Govern en la mateixa sessió en què se sol·licita, si bé es pot ajornar a una sessió següent en el cas que l'afectat no tingui prou informació prèvia sobre això.​​​​​​​

 

Títol III. Organització Institucional de l'Ajuntament de Marratxí.

Capítol I. Els Òrgans de Govern. Disposicions generales.

Article 37.

L'organització municipal s'estructura d'acord amb les disposicions següents:

a) Són Òrgans de Govern i Administració el Ple, la Junta de Govern Local, el Batle o Batlessa, els Tinents de Batle i els Regidors i Regidores Delegats, els quals, en el marc de les seues respectives competències, dirigeixen el govern i l'administració municipal.

b) Són òrgans complementaris del Govern i de l'Administració municipal la Junta de Portaveus, les Comissions municipals informatives, la Comissió Especial de Comptes i aquelles altres que es constituïen per a fins concrets.

c) Són ens de gestió descentralitzada les entitats territorials inframunicipals que es constituïen d'acord amb el que disposa la legislació bàsica de Règim Local i amb la legislació de Règim local de la Comunitat Autònoma.

d) Són òrgans de gestió desconcentrada aquells que l'Ajuntament, en virtut de la seva autonomia organitzativa, tingui instituïts o pugui crear.

Secció 1a. El Batle o Batlessa.

Article 38.

El Batle o la Batlessa és el President de la Corporació, dirigeix el Govern i l'Administració municipals i presideix les sessions del Ple, de la Junta de Govern Local i de qualssevol altres òrgans municipals de caràcter col·legiat. Gaudirà, així mateix, dels honors i distincions inherents al seu càrrec.

Article 39.

El Batle o la Batlessa donarà compte succinta a la Corporació, en cada sessió ordinària del Ple, de les resolucions que hagués adoptat des de la darrera sessió plenària ordinària perquè els Regidors i Regidores coneguin el desenvolupament de la gestió municipal i puguin exercir la tasca de control i fiscalització que els atorga la legislació bàsica de Règim Local.

Article 40.

1. El Batle o Batlessa podrà delegar l'exercici de les atribucions que la legislació bàsica de Règim Local considera delegables a la Junta de Govern Local, als Tinents de Batle i als Regidors i Regidores, en la forma i condicions previngudes en el present Reglament.

2. De totes les delegacions, així com de les seues modificacions, se n'ha de donar compte al Ple en la primera sessió que se celebri amb posterioritat a estes.

Article 41.

1. Les decisions del Batle o Batlessa es materialitzaran formalment mitjançant Decrets o Resolucions de l'Alcaldia, que seran notificats a tots aquells que tinguin interès directe i legítim en allò resolt o decretat. El Secretari o la Secretària de la Corporació portarà, a aquest efecte, un Llibre de Resolucions, que tindrà el caràcter de públic, expedint les certificacions del mateix que siguin sol·licitades degudament.

2. Els referits Decrets o Resolucions es consignaran en paper oficial de l'Ajuntament de Marratxí, amb vista a la seva col·lecció i enquadernació al Llibre corresponent. La seva ordenació es verificarà d'acord amb un criteri cronològic.

Article 42.

El Batle o Batlessa podrà crear, per Decret, Comissions de Treball la finalitat de les quals serà l'estudi preliminar de temes concrets, l'assessorament a l'Alcaldia, als Regidors i Regidores oa la Junta de Govern Local en l'exercici de les seves delegacions, o altres temes d'interès del Govern municipal.

Article 43.

Les comissions de treball estaran presidides pel Batle o Batlessa o el Regidor o Regidora en qui delegui, i tindran únicament el caràcter d'òrgan consultiu previ a la possible proposició, per part dels òrgans competents, de determinades actuacions municipals.

Article 44.

1. La denominació, finalitat, composició, règim de sessions, forma de convocatòria i altres formes de funcionament de les Comissions de Treball es regularan per l'Alcaldia al Decret de creació.

2. En la composició de les comissions de treball no caldrà que es respecti la proporcionalitat ni la presència de Regidors i Regidores dels diferents grups municipals. Podrà formar-ne part tant el personal municipal com ciutadans o ciutadanes a títol personal o per raó del seu càrrec o representació.

Article 45.

El Batle o Batlessa podrà fer públiques les recomanacions o resolucions que afectin la població per mitjà de Bans que seran publicats al tauler d'anuncis de la Corporació, als mitjans de comunicació municipals i als llocs de costum.

Secció 2a. Els Regidors i Regidores Delegades i els Tinents de Batle. Subsecció 1a. Els Regidors i Regidores Delegades

Article 46.

1. El Batle o Batlessa podrà delegar als Regidors i Regidores l'exercici d'aquelles atribucions pròpies que no es contemplin com a indelegables en la legislació bàsica de Règim Local. Aquestes delegacions poden ser genèriques o especials.

2. La delegació es realitzarà mitjançant un Decret d'Alcaldia, que comprendrà l'àmbit de la delegació, les potestats que es deleguen i les condicions específiques per al seu exercici, si difereixen de les condicions generals que estableix aquest Reglament.

3. Les delegacions genèriques, limitades als membres de la Junta de Govern Local, es referiran a una o diverses àrees o matèries de l'activitat municipal i podran abastar tant la facultat de dirigir els serveis corresponents com la de gestionar-los en general, inclosa la facultat de resoldre mitjançant actes administratius que afectin tercers.

4. Així mateix, el Batle o Batlessa podrà fer delegacions especials a qualsevol Regidor o Regidora per a la direcció i gestió d'assumptes determinats, inclosos en les esmentades àrees. En aquest cas, el o la Regidora que ostenti una delegació genèrica tindrà la facultat de supervisar l'actuació dels Regidors i Regidores amb delegacions especials per a comeses específiques incloses a la seva àrea.

5. Les delegacions especials poden ser de tres tipus:

a) Relatives a un projecte o assumpte determinat. En aquest cas, l'eficàcia de la delegació queda limitada al temps de gestió o execució del projecte.

b) Relatives a un determinat servei, que comprendrà la direcció interna i la gestió dels serveis corresponents.

c) Relatives a una zona determinada del municipi.

6. Tant el Decret de delegació com la seva revocació o modificació seran posats en coneixement del Ple municipal a la primera sessió ordinària i publicats al BOIB per a general coneixement.

7. Per facilitar la gestió dels assumptes locals, el Batle o Batlessa podrà nomenar batle de barriada, per a cada nucli o barriada o algun en particular. En cas que el nomenat sigui Regidor o Regidora es podrà delegar en aquest competències de conformitat amb allò establert a l'Article 21.3 de la Llei de Bases de Règim Local. En cas que l'esmentat sigui resident a la barriada o nucli de població i no ostenti la condició de Regidor o Regidora municipal serà únicament una figura de representació del Batle o Batlessa en els termes fixats a l'article 122 del ROF.

Article 47.

1. Els Regidors i Regidores Delegats responen davant el Batle o Batlessa de l'exercici de les facultats delegades.

2. El Ple a petició dels grups municipals podrà acordar la compareixença dels Regidors i Regidores delegats davant del Ple o davant d'una Comissió Informativa.

Article 48.

Si al Decret de delegació no es disposa un altre Règim, l'Alcaldia conservarà les facultats de tutela següents en relació amb la competència delegada:

a) La prerrogativa de rebre informació detallada de la gestió de la competència delegada i dels actes o disposicions emanats en virtut de la delegació.

b) La prerrogativa de ser informat prèviament de l'adopció de decisions de transcendència.

c) Les delegacions de l'Alcaldia no han de suposar necessàriament la renúncia del Batle o Batlessa a l'exercici de la funció delegada, que pot ser exercida de manera conjunta.

Article 49.

1. L'Alcaldia podrà modificar, revocar o advocar, en qualsevol moment, la competència delegada, d'acord amb el procediment establert en aquest Reglament i en la legislació bàsica estatal.

2. L'advocació de competències delegades permet a l'Alcaldia revisar les resolucions preses per l'òrgan o l'autoritat en qui les hagi delegat, en els mateixos casos i condicions establerts per a la revisió d'ofici d'actes administratius.

Article 50.

En els casos en què així es prevegi expressament al Decret de delegació, i amb les finalitats de millorar la gestió de determinats assumptes municipals, les competències podran ser exercides de forma conjunta per diversos delegats.

Subsecció 2a. Els Tinents de Batle.

Article 51.

1. Els Tinents de Batle són de lliure nomenament i revocació pel Batle o Batlessa, recaient aquest nomenament entre els membres de la Junta de Govern Local.

2. Els tinents de Batle substitueixen, per l'ordre del seu nomenament el Batle o Batlessa, en els casos de vacant, absència o malaltia d'aquest.

Article 52.

El nombre de Tinents de Batle serà fixat lliurement per l'Alcaldia, dins del límit del número legal de membres de la Junta de Govern Local.

Article 53.

En la resolució que dicti l'Alcaldia-Presidència designant els Tinents de Batle s'expressarà l'ordre del seu nomenament, a efectes de substitució, i s'entendrà que les atribucions assignades són les mateixes de què disposa el mateix Batle o Batlessa per ser exercitades a els casos de vacant, absència o malaltia.

Article 54.

Les funcions de l'Alcaldia no poden ser assumides pels Tinents de Batle sense delegació expressa, llevat dels supòsits de vacant, absència o incapacitat.

Article 55.

El nomenament de Tinent de Batle requerirà, per ser eficaç, l'acceptació del mateix pel nomenat. S'entendrà tàcitament acceptat el nomenament si transcorreguts tres dies hàbils des de la notificació del nomenament el destinatari no presenta davant l'Alcaldia la renúncia expressa a aquest.

Article 56.

Es perd la condició de Tinent de Batle:

a) Per renúncia expressa, que s'ha de fer mitjançant escrit.

b) Per revocació del nomenament, realitzat pel Batle o Batlessa.

c) Per pèrdua de la condició de Regidor o Regidora o de membre de la Junta de Govern Local​​​​​​​

Secció 3a. El Ple de l'Ajuntament.

Article 57.

El Ple de l'Ajuntament està integrat pel Batle o Batlessa, que el presideix, i tots els Regidors i Regidores, una vegada designats per la Junta Electoral i presa possessió del càrrec en la forma prevista a la legislació electoral.

Article 58.

És competència del Ple municipal, en la sessió constitutiva, procedir a l'elecció del Batle o Batlessa, que es realitzarà conforme a les previsions de la legislació electoral i normes que la desenvolupen.

Article 59.

Corresponen al Ple de l'Ajuntament, una vegada constituït conforme al que preveu la legislació electoral, les atribucions que li atorga l'article 22 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local i les altres que expressament li confereixin les lleis.

Article 60.

1. El Ple de l'Ajuntament pot delegar qualsevol de les seves atribucions, en tot o en part, a l'Alcaldia i a la Junta de Govern Local, a excepció de les enumerades a l'article 22.4 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local.

2. L'acord plenari de delegació serà adoptat per majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació i tindrà efectes des de l'endemà de la seva aprovació, sense perjudici de la seva publicació al BOIB.

3. L'acord de delegació contindrà l'àmbit dels assumptes a què aquesta es refereix i les facultats concretes que es deleguen, així com les condicions específiques del seu exercici, entre les quals es podrà incloure o no l'obligació de dictamen previ dels assumptes delegats per part duna Comissió Informativa.

4. Les delegacions del Ple en matèria de gestió financera també es poden conferir a través de les bases d'execució del pressupost municipal.

5. Les delegacions efectuades estaran vigents mentre no siguin revocades pel mateix Ple encara que s'hagi constituït nova Corporació després de les eleccions municipals.

Secció 4a. La Junta de Govern Local.

Article 61.

La Junta de Govern Local està integrada pel Batle o Batlessa, que la presideix un nombre de Regidors i Regidores no superior al terç del nombre legal d'aquests, nomenats i separats lliurement per aquell, donant compte al Ple.

Article 62.

Correspon a l'Alcaldia, mitjançant un Decret, tant la determinació del nombre de membres de la Junta de Govern Local com la designació dels seus components.

Article 63.

El Batle o Batlessa podrà destituir i nomenar els membres de la Junta de Govern Local en qualsevol moment, sense més requeriment que la seva notificació formal a la persona interessada, d'acord amb la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

Article 64.

1. Correspon a la Junta de Govern Local assistir a l'Alcaldia en l'exercici de les seves atribucions, així com les que li atribuïen les lleis.

2. El Ple municipal i el Batle o Batlessa poden efectuar delegacions a favor de la Junta de Govern Local com a òrgan col·legiat, amb les limitacions i d'acord amb els procediments establerts en aquest Reglament.

Article 65.

La delegació de competències a la Junta de Govern Local es formalitzarà, si la fa el Batle o Batlessa, mitjançant Decret, i si la fa el Ple, mitjançant acord adoptat per majoria absoluta.

En ambdós casos aquestes delegacions continuaran vigents mentre no siguin revocades pels mateixos òrgans encara que s'hagi constituït una nova Corporació després de la celebració d'eleccions municipals.

Capítol II. Els Òrgans complementaris. Secció 1a. Les Comissions Informatives.

Article 66.

1. Les Comissions Informatives són òrgans complementaris de caràcter consultiu i no decisori, les funcions de les quals són l'estudi, l'informe, la preparació i la consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple i d'aquells en què així calgui en els acords plenaris de delegació de competències a l'Alcaldia o a la Junta de Govern Local.

2. En els casos a què fa referència el punt anterior, els dictàmens de les Comissions Informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculant.

 

​​​​​​​Article 67.

1. El número, denominació i composició de les comissions informatives es determinarà per acord de l'Ajuntament Ple.

2. El Batle o Batlessa és el president nat de totes les Comissions Informatives, i la seva presidència efectiva podrà ser delegada a qualsevol membre de la Junta de Govern Local.

Article 68.

1. La composició de les Comissions Informatives s'acomodarà a la proporcionalitat existent entre els diferents grups polítics representats a la Corporació. Tot Grup Municipal podrà tenir una persona representant a cadascuna de les Comissions Informatives.

2. L'adscripció concreta dels Regidors i Regidores que hagin de formar part de cada comissió es realitzarà mitjançant escrit del portaveu de cada grup dirigit a l'Alcaldia, del qual se n'ha de donar compte al ple. Els Grups Municipals podran designar suplents dels seus vocals titulars a les comissions, bé amb caràcter permanent, bé per a una convocatòria concreta, mitjançant comunicació dels respectius Portaveus dirigida a la Presidència amb anterioritat a la celebració de la sessió.

El vocal suplent tindrà tots els drets del titular, inclòs el de votació, quan aquest no assisteixi a la sessió i ho faci aquell al seu lloc. Aquests drets s'estendran al supòsit en què aquest suplent actuï substituint el president delegat. Cada suplent només podrà substituir un sol titular.

Article 69.

Al si de cadascuna de les comissions informatives es podrà acordar la creació de grups de treball per a l'estudi concret d'alguna matèria, als quals es podrà incorporar personal municipal o persones expertes en la matèria objecte d'estudi. El seu caràcter serà no permanent, creant-se per a una comesa concreta i dissolent-se en finalitzar el treball encomanat.

Secció 2a. La Comissió Especial de Comptes.

Article 70.

La Comissió Especial de Comptes té com a finalitat informar les comptes anuals de l'Ajuntament de Marratxí al tancament de cada exercici, abans de la seva exposició al públic i la seva ulterior aprovació pel Ple municipal.

Article 71.

1. La Comissió Especial de Comptes estarà constituïda per un nombre de membres representants dels distints grups municipals integrants de la Corporació, en proporció al nombre de Regidors i Regidores que cadascun d'ells hi tingui.

2. Quant a la seva constitució, presidència, composició i integració, cal atenir-se al que disposen les comissions informatives. En cas de no establir-se altra cosa, la Comissió Especial de Comptes serà la Comissió Informativa que tracti els assumptes econòmics.

Article 72.

Aquesta Comissió es reunirà tantes vegades com calgui perquè, amb anterioritat a l'1 de juny de cada any, pugui dictaminar les comptes anuals de l'Ajuntament.​​​​​​​

Secció 3a. Els Òrgans desconcentrats i descentralitzats.

Article 73.

1. S'entén per desconcentració la gestió de serveis municipals mitjançant òrgans propis de l'organització general de l'Ajuntament sense personalitat jurídica pròpia.

2. S'entén per descentralització la gestió dels serveis municipals mitjançant entitats diferenciades, amb personalitat jurídica pròpia diferent de l'Ajuntament. Únicament es podrà acudir a la descentralització mitjançant entitat pública empresarial local o societat mercantil local (que el capital social sigui de titularitat pública) quan quedi acreditat mitjançant memòria justificativa elaborada a aquest efecte que resulten més sostenibles i eficients que les formes de gestió pel propi Ajuntament o mitjançant Organisme autònom en els termes previstos a la legislació bàsica estatal.

 

​​​​​​​Article 74.

1. Correspon al Ple municipal, a proposta d'una Comissió Especial designada a aquest efecte, decidir sobre la creació d'òrgans desconcentrats o descentralitzats, i s'han de considerar:

a) Raons derivades del volum i complexitat de la gestió del servei.

b) Raons derivades de l'expectativa d'augmentar o millorar el finançament dels serveis.

c) Possibilitats d'aconseguir un major grau de participació ciutadana en la gestió dels serveis.

d) Necessitat d'augmentar la capacitat de resposta municipal, agilitzant els procediments de gestió i tramitació municipals.

e) Sostenibilitat i eficiència de la forma proposada, criteris de rendibilitat econòmica i de recuperació de la inversió. Informe sobre el cost del servei.

Tot això sense perjudici d'emplenar els tràmits previstos a la legislació d'àmbit superior que sigui aplicable.

2. En cap cas no es poden utilitzar aquests mitjans per a la gestió de serveis que impliquin la participació directa o indirecta en l'exercici de potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals de l'Estat i de les administracions públiques, fe pública i assessorament legal preceptiu, control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, o les de comptabilitat i tresoreria municipal, llevat dels supòsits previstos a la legislació vigent.

Article 75.

Els ens descentralitzats i òrgans desconcentrats es crearan d'acord amb allò preceptuat en la legislació bàsica i disposicions legals i reglamentàries existents en matèria de Règim Local, així com amb el que disposa la legislació administrativa general.

Article 76.

1. El Ple podrà crear òrgans de participació sectorial en relació amb els àmbits d'actuació pública municipal, amb la finalitat d'integrar i canalitzar la participació de la ciutadania i les seves associacions en els assumptes municipals.

2. La seva denominació, composició, organització, competències i àmbit d'actuació seran establerts pel corresponent acord plenari de creació. En tot cas, participaran en aquests òrgans persones representants de tots els grups municipals.

Títol IV. Funcionament dels òrgans municipals. Capítol I. Comunicacions electròniques dels membres corporatius

Article 77.

Els Regidors i Regidores tenen el dret i el deure de comunicar-se amb l'Ajuntament de Marratxí per mitjans electrònics. Els serveis informàtics de l'Ajuntament facilitaran l'exercici correcte d'aquestes comunicacions i, si escau, emetran un certificat electrònic al Regidor o Regidora que ho necessiti. No s'admetran comunicacions d'un altre tipus llevat de causa justificada.

El sistema intern de comunicacions, publicacions i convocatòries dels diferents òrgans col·legiats consistirà en l'enviament d'un correu electrònic d'avís acompanyat de l'enllaç a la carpeta al núvol on els Regidors i Regidores podran trobar tota la documentació i informació necessària. En aquest enllaç s'arxivaran en carpetes comunes la informació comuna i en carpetes particulars la informació sol·licitada per un grup o Regidor o Regidora.

També s'avisarà als regidors en un grup de whatsapp creat a l'efecte de que ja tenen la convocatòria disponible.

La informació estarà disponible de forma indefinida llevat que per qüestions de capacitat s'hagi d'esborrar en quin cas s'esborrarà la informació més antiga.

Els Regidors i Regidores tenen obligació d'estar pendents dels correus electrònics que rebin de l'Ajuntament de Marratxí de forma periòdica i han de comunicar a la secretària qualsevol incidència que hi detectin.

De forma puntual i degudament motivada es podrà remetre prèvia sol·licitud del Regidor o Regidora la informació en paper mitjançant notificador a una adreça pertanyent al terme municipal de Marratxí que designi l'interessat o interessada.

L'Ajuntament de Marratxí es compromet a buscar una solució electrònica per dur a terme les convocatòries que permeti deixar constància de la seva recepció el més aviat possible.

En relació al dossier que s'aporta en les sessions plenàries, l'ajuntament proveirà d'una solució tipus tablet als regidors per tal de no fer servir paper.

Capítol II. Funcionament del Ple

Secció 1a. Règim de sessions. Subsecció 1a. Classes de sessions.

Article 78.

Les sessions del Ple poden ser de tres tipus:

a) Ordinàries.

b) Extraordinàries.

c) Extraordinàries de caràcter urgent.

El Batle o qui vàlidament la substituïa a l'efecte de la convocatòria d'acord amb la normativa vigent podrà determinar en casos degudament motivats que el Ple pugui, constituir-se, celebrar sessions i adoptar acords a distància per mitjans electrònics i telemàtics, sempre que els seus membres participants es trobin en territori espanyol i en quedi acreditada la identitat. Així mateix, s'haurà d'assegurar la comunicació entre ells en temps real durant la sessió, disposant els mitjans necessaris per garantir el caràcter públic o secret de les mateixes segons escaigui legalment en cada cas.

Als efectes anteriors, es consideren mitjans electrònics vàlids les audioconferències, videoconferències, o altres sistemes tecnològics o audiovisuals que garanteixin adequadament la seguretat tecnològica, la participació política efectiva dels seus membres, la validesa del debat i votació dels acords que s'adoptin.

Article 79.

Són sessions ordinàries aquelles la periodicitat de les quals està preestablerta mitjançant acord adoptat pel Ple municipal, a proposta de l'Alcaldia, en la sessió extraordinària que haurà de convocar aquesta dins dels trenta dies següents al de la sessió constitutiva de la Corporació.

El Ple de l'Ajuntament de Marratxí celebrarà sessió ordinària com a mínim cada mes a excepció del mes d'agost. A l'ordre del dia de cada sessió, l'Alcaldia fixarà la relació d'assumptes a tractar per ser objecte de debat i, si escau, votació.

A l'ordre del dia dels plens ordinaris existirà una part específica dedicada al control dels altres òrgans de la Corporació, incloent-se en un apartat denominat “control de l'activitat municipal”.

El primer punt d'aquest apartat es destinarà a donar compte succinta de les resolucions o decrets que hagi dictat l'Alcaldia o els seus delegats des de la darrera sessió ordinària, dels acords adoptats per qualsevol òrgan municipal en exercici de competències que li hagi delegat el Ple, i aquelles altres informacions d'interès municipal que l'Alcaldia consideri ha de conèixer la Corporació plenària.

No es podrà promoure debat sobre el contingut d'aquesta informació, ni adoptar cap resolució sobre aquests, encara que sí sol·licitar de l'Alcaldia informació o aclariment sobre determinats extrems, sense cap intervenció posterior després de la informació o aclariment efectuat.

Els punts següents es destinaran a tractar:

a) Els precs, pels quals qualsevol membre de la Corporació podrà formular propostes d'actuació dirigida a algun dels òrgans de govern municipal.

b) Les preguntes, per les quals qualsevol Regidor o Regidora realitza una interrogació sobre un fet, una situació o sol·licita una informació sobre si l'Equip de Govern ha pres o prendrà alguna providència en relació amb un assumpte.

En tots dos casos la intervenció formulant aquests precs o preguntes no podrà superar els 5 minuts per grup municipal.

 

​​​​​​​Article 80.

1. Poden plantejar interpel·lacions, precs i preguntes a l'equip de govern tots els membres de la Corporació o els grups municipals a través dels seus Portaveus. Les interpel·lacions, precs i preguntes podran ser debatuts, però en cap cas sotmesos a votació.

2. Les interpel·lacions, precs i preguntes poden efectuar-se oralment o per escrit i seran debatuts i contestats a la sessió següent, sens perjudici que ho puguin ser a la mateixa sessió en què es formulin si el Batle o Batlessa ho considera convenient. En cas que no es contestin oralment o per escrit en la mateixa sessió o en la següent s'hauran de contestar necessàriament per escrit en el termini dels 20 dies hàbils següents a la seva formulació.

Article 81.

1. Les preguntes poden ser plantejades per qualsevol membre de la Corporació o Portaveus dels grups municipals, oralment o per escrit.

2. Les preguntes plantejades de forma oral o escrita durant el desenvolupament de la sessió seran contestades pel seu destinatari a la sessió següent, sens perjudici que el preguntat li vulgui donar resposta immediata. També podran ser contestats per escrit en el termini dels 20 dies hàbils següents si així es comunica a la mateixa sessió.

Article 82.

1. Són sessions extraordinàries aquelles que convoca l'Alcaldia amb aquest caràcter, a celebrar el dia i l'hora que determini el President de la Corporació, per iniciativa pròpia, a proposta de la Junta de Portaveus o a sol·licitud de la quarta part, almenys, del nombre legal de membres de la Corporació. En aquest darrer cas, la sol·licitud s'haurà de fer mitjançant escrit en què es raoni l'assumpte o assumptes que la motivin, signat personalment per tots els Regidors i Regidores que la subscriuen.

La relació d'assumptes inclosos a l'escrit no afecta, en cap cas, la facultat de l'Alcaldia d'afegir altres assumptes a l'Ordre del Dia.

De no convocar-se per l'Alcaldia la sessió plenària sol·licitada per, almenys, la quarta part del nombre legal de membres de la Corporació en el termini de quinze dies des que fos sol·licitada, el Ple quedarà automàticament convocat per al desè dia hàbil següent al de finalització del dit termini, a les dotze hores; la qual cosa serà notificada pel secretari o Secretària de la Corporació a tots els seus membres l'endemà de la finalització del termini esmentat. En absència del Batle o Batlessa o de qui legalment havia de substituir-lo, el Ple quedarà vàlidament constituït sempre que hi concorri un mínim d'un terç del nombre legal de membres de la Corporació, en quin cas serà presidit pel membre de la Corporació de major edat entre els presents.

2. Té, així mateix, caràcter d'extraordinària la sessió del qual sigui la moció de censura al Batle o Batlessa o el plantejament pel Batle o Batlessa al Ple d'una qüestió de confiança.

3. Cap Regidor o Regidora no pot sol·licitar la celebració de més de tres plens extraordinaris anualment.

4. La sessió extraordinària de Censura es convocarà i celebrarà de conformitat al que preveu la Llei Orgànica del Règim Electoral General i tindrà com a únic punt de l'Ordre del Dia la moció que la motivi que, en cap cas, podrà quedar sobre la taula.

5. La sessió extraordinària en què el Batle o Batlessa plantegi al Ple una qüestió de confiança es regirà pel que estableix la Llei Orgànica del Règim Electoral General.

6. Cada vegada que sigui procedent la renovació de la Corporació, els membres sortints de la mateixa han de celebrar sessió extraordinària a l'efecte de l'aprovació de l'acta de l'última sessió celebrada amb anterioritat al seu cessament.

Article 83.

1. Són sessions extraordinàries de caràcter urgent les convocades per l'Alcaldia quan la urgència de l'assumpte o els assumptes a tractar no permetin convocar sessió extraordinària amb l'antelació mínima de dos dies hàbils exigida per la legislació bàsica de Règim Local. Aquesta convocatòria es pot fer per qualsevol mitjà que permeti la constància de la convocatòria.

2. En aquest cas, cal incloure com a primer punt de l'Ordre del Dia el pronunciament del Ple sobre la urgència. Si aquesta no és apreciada per la majoria absoluta del mateix, s'aixecarà tot seguit la sessió.

Article 84.

El règim de convocatòria i confecció de l'Ordre del Dia de les sessions extraordinàries s'atendrà a les mateixes normes que les sessions ordinàries.

A les sessions extraordinàries no es tractaran altres assumptes que els inclosos a l'Ordre del Dia, tret que siguin de caràcter urgent, hi siguin presents tots els membres de la Corporació i així s'acordi amb el vot favorable de la majoria absoluta.

Subsecció 2a. Requisits previs a la celebració de les sessions.

Article 85.

L'Ajuntament Ple celebrarà les seves sessions a la Casa Consistorial o, en casos de força major, en edifici especialment habilitat a aquest efecte, circumstància aquesta que es farà constar a la convocatòria. També es podran fer sessions telemàtiques sempre que es motivi adequadament per l'Alcaldia.

Article 86.

1. Les sessions ordinàries i extraordinàries del Ple s'han de convocar, almenys, amb dos dies hàbils d'antelació, excepte en el cas de les sessions extraordinàries urgents. Amb la convocatòria es remetrà l'Ordre del Dia comprensiu dels assumptes que s'hagin de tractar i els esborranys d'actes de sessions anteriors que hagin de ser aprovats a la sessió.

2. De coincidir en festiu el dia assenyalat per a la celebració a l'acord municipal que fixi la periodicitat de les sessions, es consensuarà amb els grups municipals el dia de la sessió plenària, en cas de no arribar a un consens es podrà convocar indistintament per el dia hàbil anterior o posterior al dia festiu a decisió del Batle o Batlessa.

3. Si en primera convocatòria no existís el quòrum necessari per a la constitució efectiva del Ple, la sessió se celebrarà en segona convocatòria quaranta-vuit hores després de l'assenyalada per a la primera, si coincidís en dia hàbil. En qualsevol altre cas, es traslladarà la sessió a la mateixa hora del primer dia hàbil següent.

Article 87.

1. L'ordre del dia de les sessions serà fixat per l'Alcaldia, assistida pel Secretari o Secretària de la corporació.

2. Per raons d'urgència, l'Alcaldia podrà incorporar a l'ordre del dia, a iniciativa pròpia o a proposta d'algun dels Portaveus, assumptes que no hagin estat prèviament dictaminats per la Comissió Informativa que correspongui. En aquests supòsits, no es pot adoptar cap acord sobre aquests assumptes sense que el Ple ratifiqui la seva inclusió en l'ordre del dia.

3. A les sessions ordinàries, els Portaveus dels Grups Polítics o els Regidors i Regidores Delegats podran presentar al Ple propostes de resolució per a debat i votació, sempre que es tracti de matèries la competència de les quals correspongui al Ple. Aquestes propostes seran incloses en l'ordre del dia del Ple si s'haguessin presentat amb anterioritat a la convocatòria de la corresponent Comissió Informativa prèvia. Si la proposta es presenta després, només es pot procedir al debat i votació mitjançant el procediment a què fa referència l'article 98 d'aquest Reglament, sense perjudici que si s'han presentat amb anterioritat a la convocatòria del Ple puguin incloure's en l'ordre del dia precedides de la corresponent votació sobre la urgència. De la mateixa manera a les sessions de les Comissions Informatives es poden incloure punts que no s'hagin inclòs en l'ordre del dia sempre que, prèviament, se n'apreciï la urgència.

4. Les propostes o mocions que es presentin a la Secretaria General es classificaran en un dels següents grups:

a) Mocions resolutòries: Aquelles que proposen l'adopció d'acord que, pel seu contingut, per implicar la realització d'una despesa, per representar l'assumpció de compromisos de caràcter econòmic, o per precisar la realització d'estudis o l'aportació d'antecedents, exigeixen una tramitació prèvia i l'emissió d'informes per un o més Serveis municipals.

b) Mocions de tràmit: Aquelles que es limiten a proposar l'acord d'iniciar o d'imprimir urgència a unes actuacions sobre una matèria i que, per tant, únicament impulsen l'actuació municipal iniciant o accelerant un expedient en que, despres del seu tràmit, es proposarà la decisió que correspongui.

c) Mocions formals: Aquelles la proposta d'acord de les quals és de caràcter ideològic, programàtic o protocol·lari i que per la seva adopció no cal tramitació prèvia.

5. L'alcaldia diligenciarà al Servei competent per a que sigui tramitada en cas de les mocions resolutòries que serà inclosa en el plenari següent que correspongui un cop emesos els informes pertinents.

6. Les resolucions denegatòries d'inclusió de punts a l'Ordre del Dia dels Plens a proposta dels Portaveus o Regidors i Regidores Delegats hauran de ser motivades i notificades en forma als autors de la proposta. En cas de denegació de la tramitació per urgència s'haurà de decidir la seva inclusió en un ple posterior o la denegació de la seva tramitació de forma definitiva també de forma motivada.

7. Es podrà motivar la no inclusió d'una moció en l'ordre del dia d'un plenari en la previsió que, pel nombre de mocions presentades, el plenari pugui allargar-se més enllà d'una hora raonable, en cas que això succeeixi s'haurà de reunir la Junta de Portaveus per acordar les mocions que queden fora de l'ordre del dia, si s'inclouran en el següent plenari o si es desisteix de la seva presentació. En cas que no hi hagi acord es procedirà per sorteig quedant incloses les primeres 10 mocions i traslladades al següent plenari la resta.

8. En els supòsits en què la legislació bàsica del Règim Local preveu la convocatòria automàtica d'una sessió extraordinària del Ple, l'ordre del dia serà l'establert a la sol·licitud de celebració de la sessió.

Article 88.

La documentació dels assumptes inclosos a l'Ordre del Dia que hagi de servir de base al debat i, si escau, a la votació, haurà d'obrar a disposició dels Regidors i Regidores des del mateix dia i hora de la convocatòria a la Secretaria de la Corporació. Així mateix, quan es disposi de la documentació en format electrònic aquesta es posarà a disposició dels Regidors i Regidores a la carpeta habilitada al núvol a la qual podran accedir tots els Regidors i Regidores.

Article 89.

1. Per a la constitució vàlida del Ple es requereix l'assistència, presencial o a distància, d'un terç del nombre legal dels seus membres. Aquest quòrum s'haurà de mantenir durant tota la sessió.

2. És necessària la presència del Batle o Batlessa i del Secretari o Secretària de la Corporació o dels qui legalment els substitueixin, llevat dels casos en què la legislació bàsica de Règim local preveu expressament la substitució del Batle o Batlessa.

3. Quan sigui necessària l'assistència d'un nombre especial de Regidors i Regidores a efectes de quòrum de votació, s'hauran de reiterar les convocatòries fins a aconseguir- ho.

Article 90.

Els membres de la Corporació que, per causa justificada, no puguin concórrer a la sessió, ho han de comunicar a l'Alcaldia o a la Secretaria.

Subsecció 3a. Desenvolupament de les sessions

Article 91.

Tota sessió haurà de respectar el principi d'unitat d'acte, i es procurarà que finalitzi el mateix dia del començament. Si aquest acaba sense que s'haguessin debatut i resolt tots els assumptes inclosos a l'ordre del dia, l'Alcaldia podrà aixecar la sessió. Els assumptes no tractats hauran de ser inclosos a l'ordre del dia de la sessió següent, sigui ordinària o extraordinària.

Durant el transcurs de la sessió, el president, per iniciativa pròpia o a instància d'algun dels grups municipals, podrà acordar interrupcions pel temps mínim necessari per permetre deliberacions dels grups o per a descans.

Article 92.

Seran públiques les sessions del Ple. Això no obstant, es poden celebrar a porta tancada el debat i la votació dels assumptes que puguin afectar els drets de la ciutadania relatius a l'honor, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge garantits per la Constitució, quan així s'acordi per majoria absoluta.

En la mesura que els avenços tècnics ho permetin, les sessions es retransmetran per mitjans electrònics i es posaran a disposició de les persones interessades les gravacions.

Article 93.

1. El públic assistent no podrà donar mostres de grat o desagrat ni intervenir en els debats, llevat de la forma prevista en altres articles d'aquest Reglament (subsecció de participació de la ciutadania), l'Alcaldia podrà ordenar el desallotjament de la Sala de qualsevol persona que pertorbi o impedeixi el normal desenvolupament de la sessió.

Subsecció 4. Participació de la ciutadania

Article 94.

1. La ciutadania té dret a traslladar assumptes i qüestions de rellevància per al municipi o que despertin interès social, per a la seva inclusió a l'ordre del dia d'un ple ordinari. El Batle decidirà motivadament la seva inclusió o exclusió i comunicarà la decisió al proposant.

2. La ciutadania podrà sol·licitar al ple el trasllat duna petició a una altra institució no dependent de l'Ajuntament de Marratxí. En cas d'aprovació, aquest servirà d'intermediari traslladant en nom propi aquesta petició.

3. La part proponent de la iniciativa nomenarà una persona en representació que presenti o defensi l'acció ciutadana en ple a través de la tribuna de participació que existirà a la sala de plens. Si no fos possible, la lectura, sense defensa, la realitzaria la secretaria del ple.

Article 95.

1. La ciutadania té dret a sol·licitar al ple municipal l'elaboració d'una norma, ordenança o reglament respecte a una matèria en concret de competència municipal l'objectiu de la qual estigui clarament definit; la modificació d'una existent i l'aprovació d'una norma o reglament proposada per la ciutadania. Les sol·licituds d'elaboració, modificació o aprovació hauran d'estar definides totalment o parcialment en col·laboració amb l'administració municipal. El Batle o Batlessa decidirà motivadament la seva elevació o no a Ple i comunicarà la decisió al proposant.

2. Tots els projectes de reglaments, ordenances, normes i propostes de modificació elevades a ple seran publicades a la web municipal per a la presentació d'al·legacions i propostes de modificació per part de la ciutadania.

3. La part proposant nomenarà una persona en representació que presenti, en una única intervenció prèvia al debat i votació de la proposta i amb una durada no superior a 3 minuts, l'acció ciutadana en ple a través de la tribuna de participació que existirà a la sala de plens. Si no fos possible, la lectura, sense defensa, la realitzaria la secretaria del ple.

4. El que indiquen els punts anteriors ho serà sens perjudici de l'estipulat a l'art. 70bis 2 de la Llei de Bases de Règim Local sobre la iniciativa legislativa popular i dels tràmits de consulta prèvia establerts per la Llei 39/2015 de 1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 96.

1. Les Entitats inscrites al Registre Municipal d'Associacions o les associacions que siguin d'àmbit supramunicipal, tenen dret a intervenir davant el Ple, a les sessions ordinàries, en relació amb algun dels punts inclosos a l'Ordre del dia en la que prèvia tramitació hagin intervingut com a persones interessades legítimes, de conformitat amb el que disposa la legislació en matèria de règim local, i sempre que es tracti d'assumptes de competència municipal.

2. La intervenció se sol·licitarà per escrit a l'Alcaldia, a través del Registre General, amb una antelació mínima d'un dia hàbil previ a la realització de la sessió. Es podrà autoritzar, amb caràcter general, la intervenció d'un màxim de tres Entitats per sessió, autorització que correspondrà a les tres primeres sol·licitants per estricte ordre de registre d'entrada de la sol· licitud.

3. Un cop autoritzat per l'Alcaldia, l'entitat ciutadana sol·licitant, en tot cas mitjançant una única persona en representació, realitzarà la seva intervenció, durant el temps que assenyali la Presidència i que no podrà superar els 3 minuts, amb anterioritat a la lectura, el debat i la votació de la proposta inclosa a l'ordre del dia, i podrà ser contestada per l'Alcaldia o per la Regidoria competent.

4. No s'admetran intervencions a les sessions extraordinàries o convocades pel tràmit d'urgència.

Article 97.

1. Acabada la sessió del Ple Ordinari, la Presidència podrà obrir un torn públic de precs i preguntes als veïns i veïnes del municipi.

2. El règim i funcionament d'aquests torns s'articularà a partir de les prescripcions que s'indiquen a continuació:

- El nombre d'intervencions no pot excedir, amb caràcter general, de sis per sessió.

- Els precs i preguntes seran breus i concrets, i es referiran a temes d'interès municipal o de rellevància social per al Municipi.

- No es podrà presentar una sol·licitud sobre un tema que ja s'hagi tractat en una altra intervenció anterior en el termini d'un any, llevat que sigui complementada amb noves dades de rellevància.

- Correspondrà a la Presidència del Ple l'acceptació o no de les sol·licituds d'intervenció.

- En cap cas es produirà un debat entre la persona que intervé i els membres de la Corporació.

3. Correspon a la Presidència del Ple ordenar i tancar aquest torn de precs i preguntes de la ciutadania. Cada prec o pregunta haurà de ser presentat per una persona i tindrà una durada màxima de tres minuts.

4. Els precs i preguntes ciutadanes seran contestades, segons correspongui, per la Presidència o pel membre de l'equip de govern a qui la persona sol·licitant s'havia adreçat expressament, si escau. En cas que per alguna raó resulti impossible la contestació del prec o la pregunta ciutadana al Ple que es va sol·licitar, es contestarà al ciutadà o ciutadana per escrit.

5. L'Ajuntament publicarà a la web municipal els precs i preguntes presentades al Ple per la ciutadania, així com les respostes emeses.

Article 98.

1. Al principi de la sessió s'aprovarà, si escau, l'acta de la sessió o sessions anteriors que corresponguin.

2. Quan algun dels membres que van prendre part en l'adopció dels acords recollits a l'Acta a aprovar estimi que un determinat assumpte ofereix en la seva expressió dubtes respecte del tractat o resolt, podrà sol·licitar a la Presidència que s'aclareixi amb exactitud i, si la Corporació ho estima procedent, es redactarà al punt d'aprovació de l'acta l'aclariment sol·licitat perquè en quedi constància.

3. En ressenyar, a cada acta, la lectura i aprovació de l'anterior es consignaran les observacions o rectificacions realitzades d'acord amb el paràgraf anterior. En cap cas no es podrà modificar el fons dels acords adoptats i només es podrà solucionar els mers errors materials.

Article 99.

1. A les sessions ordinàries, quan un membre de la Corporació vulgui que recaigui acord sobre un tema que no figuri a l'Ordre del Dia, haurà de justificar la seva urgència, i només en cas de prèvia i especial declaració en aquest sentit per la majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació, passarà a ser debatut i resolt, si escau.

2. Als efectes previstos a l'anterior paràgraf, una vegada conclòs el debat i votació dels assumptes inclosos a l'ordre del dia i la part dedicada al control dels altres òrgans de la Corporació, amb anterioritat a la presentació de Precs i Preguntes el president sol·licitarà als portaveus dels grups municipals si hi ha algun assumpte que s'hagi de sotmetre a la consideració del Ple per raons d'urgència.

El Portaveu del Grup o, si escau, l'autor de la proposta, justificarà la urgència i tot seguit, el Ple, per majoria absoluta, decidirà sobre la procedència del debat i posterior votació.

3. En cas que l'assumpte requereixi informe preceptiu de Secretaria i/o Intervenció, l'Alcaldia podrà sol·licitar que l'emetin a l'acte. En cas que, per la complexitat de l'assumpte, els informes no es puguin emetre a la mateixa sessió, qualsevol d'ells podrà sol·licitar de l'Alcaldia que ajudi el debat i la votació de l'assumpte per a una propera sessió, a fi de poder estudiar el tema i emetre el corresponent informe per escrit. Si aquesta petició no és atesa, el secretari o la secretària ho farà constar expressament en acta.

Article 100.

Durant el desenvolupament de la sessió, l'Alcaldia podrà alterar l'ordre dels temes inclosos a l'Ordre del Dia. Així mateix, podrà retirar un assumpte de forma motivada.

Qualsevol Regidor o Regidora podrà demanar, durant el debat, la retirada d'algun expedient inclòs a l'Ordre del Dia, a l'efecte que s'hi incorporin documents o informes, i també que l'expedient quedi sobre la taula, ajornant-se la discussió per a la següent sessió. En tots dos casos, la petició serà votada, un cop acabat el debat i abans de procedir a la votació sobre el fons de l'assumpte. Si la majoria simple votés a favor de la petició no caldrà votar la proposta d'acord.

Article 101.

1. Per a l'estudi i la resolució dels assumptes inclosos en l'ordre del dia, el Secretari o la Secretària procedirà, per si mateix o a través de funcionari o funcionària que l'auxiliï, a donar lectura als dictàmens de les comissions o a les propostes formulades, indicant els informes dels diferents serveis que acompanyin la proposta d'acord i el sentit en què han estat emesos, obrint-se a continuació la discussió.

2. Els Dictàmens o propostes seran explicats breument per l'Alcaldia o el o la Regidor autor de la proposta i sotmesos directament a votació. Si algun Regidor o Regidora sol·licita la paraula, l'Alcaldia obrirà un torn d'intervenció a favor i un altre en contra.

3. Amb caràcter general es donarà lectura íntegra al text de la proposta d'acord als diferents punts proposats en l'ordre del dia però únicament d'un breu resum de l'exposició de motius que amb caràcter general no es llegirà íntegrament.

Article 102.

1. En cas que es promogui deliberació, els assumptes seran primer debatuts i després votats.

2. El desenvolupament dels debats es realitzarà de la manera següent:

a) Després de l'explicació de l'Alcaldia, Portaveu o Regidor o Regidora autor de la proposta, el president concedirà la paraula a un membre de cada grup per ordre de menor a major representació municipal, si ho sol·licités. No obstant això, en el debat de les mocions dels grups municipals, intervindrà, en cada torn, en darrer lloc el grup o grups autor/s de la proposta, ordenant-se aquests atenent la seva menor o major representació municipal; tot això sense perjudici de la darrera intervenció del Batle o Batlessa per tancar el debat.

b) Desenvolupament dels debats:

Si es promou debat, les intervencions, que seran ordenades pel President de l'òrgan col·legiat, se subjectaran, tret dels casos excepcionals que es determinaran després de sentir els Portaveus dels diferents Grups, a les següents regles:

a. Només podrà fer-se ús de la paraula prèvia autorització del President.

b. La primera intervenció de cada Grup en el debat de cada assumpte no excedirà de deu minuts.

c. Les següents intervencions de cada Grup no excediran de cinc minuts.

d. El Regidor o Regidors que tenguin atribuïda la competència en la matèria a què es refereix l'assumpte objecte del debat podrà realitzar, en conjunt, una primera intervenció que no excedeixi de deu minuts. Per contestar les intervencions d'altres Grups podran optar per fer-ho després de cadascuna d'aquestes, no més de cinc minuts en cada una, o agrupar-les en el torn corresponent, i en aquest cas la seva intervenció no passarà de deu minuts.

e. No s'admetrà cap interrupció a qui faci ús de la paraula, llevat del President quan ho faci per cridar a la qüestió o a l'ordre.

f. Qui es consideri al·ludit per una intervenció podrà sol·licitar del President que li concedeixi un torn per al·lusions que no podrà excedir de tres minuts. Després, l'autor de l'al·lusió podrà replicar durant un màxim de dos minuts.

g. Tots els temps d'intervenció indicats, excepte el del torn d'al·lusions, podran ser utilitzats per un sol representant del Grup Polític Municipal o distribuïts d'entre dos o més d'ells, sense excedir en cap cas, dels límits establerts per a cada torn.

c) Abans del debat qualsevol Regidor o Regidora podrà presentar per escrit esmenes i addicions a les propostes i proposicions, el qual, prèvia lectura, el lliurarà a la Presidència.

3. Els Regidors i Regidores necessitaran la vènia de l'Alcaldia per fer ús de la paraula i es dirigiran sempre a la Corporació.

4. No s'admetran altres interrupcions que aquelles que faci l'Alcaldia per cridar a l'ordre de la qüestió debatuda, quan els Regidors i Regidores no guardin aquell, se'n desviïn, o tornin sobre el que ja s'ha discutit i aprovat. Procediran les crides a l'ordre pel president quan es vulneri aquest Reglament, es profereixin paraules ofensives o desconsiderades o es pronunciïn expressions atemptatòries al prestigi dels organismes municipals, de les institucions públiques, o dels seus membres.

5. Si algun Regidor o Regidora fos cridat tres vegades a l'ordre, l'Alcaldia podrà retirar-li l'ús de la paraula i fins i tot ordenar-ne el desallotjament de la Sala.

6. Tots els membres de la Corporació tindran cura de que els plens i els debats siguin àgils i tinguin una durada raonable.

Article 103.

L'Alcaldia podrà donar per acabat el debat d'un assumpte quan almenys s'hagin consumit dos torns en pro i dos en contra, sempre que hi hagin intervingut tots els grups o hagin renunciat a fer-ho.

Article 104.

1. Sense perjudici de les causes d'incompatibilitat establertes per la Llei, els membres de la Corporació s'han d'abstenir de participar en la deliberació, la votació, la decisió i l'execució de tot assumpte quan concorri alguna de les causes a què fa referència la legislació de procediment administratiu. i de contractació de les administracions públiques. L'actuació dels membres de la Corporació en els que concorrin aquests motius implicarà, quan hagi estat determinant, la invalidesa dels actes en què hagin intervingut.

2. En aquests casos, la persona interessada haurà d'abandonar el Saló de Sessions mentre es discuteix i vota l'assumpte, excepte quan es tracti de mocions de censura, en què tindrà dret a romandre i defensar-se.

Subsecció 5a. Adopció d'acords.

Article 105.

1. Tancat el debat d'un assumpte, es procedirà a votar-lo. El dictamen o proposta, llevat d'excepció, es votarà íntegrament.

2. Abans d'iniciar-se la votació, el Batle o la Batlessa, en cas que s'hagin plantejat i acceptat esmenes o addicions a la proposta, plantejarà clara i concisament els termes de la mateixa.

Els acords s'adopten per votació dels membres de la corporació assistents a la sessió corresponent de manera presencial o a distància.

3. Quedarà acordat el que voti la majoria simple dels assistents, i se celebri la sessió en primera o segona convocatòria, excepte els casos en què la Llei exigeixi un nombre més gran de vots.

4. Hi haurà majoria simple quan els vots afirmatius siguin més que els negatius.

5. Hi haurà majoria absoluta quan els vots afirmatius siguin, almenys, la meitat més un del nombre legal de Regidors i Regidores que integren la Corporació, i serà exigible aquesta en aquells supòsits previstos a la legislació bàsica de Règim Local i en aquest Reglament.

6. Serà exigible el quòrum de dos terços del nombre de fet de membres que integren la Corporació en aquelles matèries en què s'exigeix expressament per la legislació bàsica de Règim Local.

Article 106.

1. El vot es pot emetre en sentit afirmatiu o negatiu, i els Regidors i Regidores poden abstenir-se de votar. L'absència d'un Regidor o Regidora durant la votació equival a la seva abstenció.

2. Si de la votació resulta un empat, s'efectua una nova votació i, si l'empat persisteix, ha de decidir la votació el sentit del vot de l'Alcaldia, en ser aquest de qualitat.

Article 107.

1. Les votacions seran:

a) Ordinàries, les que es manifesten per signes convencionals d'assentiment, dissentiment o abstenció.

b) Nominals, en què el Secretari o la Secretària donarà lectura a la llista de Regidors i Regidores perquè cadascú, en ser nomenat, digui “sí”, “no” o “abstenció”.

c) Secretes, que es realitzen per papereta que cada Regidor o Regidora diposita en una urna o borsa.

2. El sistema general d'adopció d'acords es produeix per votació ordinària. La votació nominal requereix acord previ, adoptat per majoria simple i a proposta de l'Alcaldia o de qualsevol Regidor o Regidora, per a un cas concret.

3. La votació serà secreta quan així ho decideixi l'Alcaldia per a l'elecció o la destitució de persones i quan així ho acordi el Ple de la corporació per majoria absoluta.

Article 108.

1. Acabada la votació ordinària, l'Alcaldia declararà allò acordat.

2. Immediatament després de concloure la votació nominal o secreta, el Secretari o la Secretària computarà els vots emesos i n'anunciarà en veu alta el resultat. En vista d'aquest, l'Alcaldia proclamarà l'acord adoptat.

Article 109.

Les votacions no es poden interrompre per cap motiu. Durant el desenvolupament de la votació, l'Alcaldia no concedirà l'ús de la paraula, i cap Regidor o Regidora no pot entrar o sortir de la sala de sessions.

 

​​​​​​​Secció 2a. Constància i execucio dels acords

Article 110.

1. Les Actes i els seus llibres són instruments públics i solemnes en què es recullen els acords dels òrgans col·legiats del govern municipal.

2. Les Actes seran transcrites per mitjans mecànics en fulls mòbils que posteriorment seran enquadernats, complint els requisits de la normativa de la Comunitat Autònoma de les Balears sobre això.

Article 111.

El Secretari o la Secretària redactarà les actes i custodiarà els llibres d'actes, sota la seva responsabilitat, a la Casa Consistorial, i no consentirà que en surtin sota cap pretext, ni encara a requeriment d'autoritats de qualsevol ordre.

Estarà obligat a expedir certificacions o testimoniatges dels acords que aquests Llibres continguin, quan així ho reclamin d'ofici les autoritats competents, o ho sol·licitin per escrit els membres de la Corporació.

Article 112.

1. Durant la sessió, el Secretari o la Secretària, assistit pel funcionari o funcionària que a aquest efecte designi, ha de prendre les notes necessàries per redactar l'acta, en què s'han de consignar necessàriament les dades següents:

a. Lloc de la reunió, amb expressió del local i municipi on se celebra.

b. Dia, mes i any.

c. Hora de començament.

d. Nom i cognoms del Batle o Batlessa, dels Regidors i Regidores presents, dels absents que haguessin excusat i dels que faltin sense excusa.

e. Caràcter de la sessió, i si se celebra a primera o segona convocatòria.

f. Assistència del secretari o la secretària o de qui ostenti les seves funcions, i presència de l'interventor quan hi concorri.

g. Propostes que s'examinin, enllaç de la videoacta en què consta el debat dels grups o membres de la corporació i part dispositiva dels acords que sobre aquestes recaiguin.

h. Votacions que es verifiquin i relació o llista de les nominals, en què s'especifiqui el sentit en què cada Regidor o Regidora emet el seu vot.

i. A les sessions ordinàries, ressenya del que esdevingui a l'apartat de control dels altres òrgans de la Corporació.

j. Hora en què l'Alcaldia alça la sessió.

2. Les sessions del Ple seran íntegrament gravades per mitjans electrònics, que es conservaran a la Secretaria General fins, com a mínim, l'aprovació de l'acta de la sessió a què corresponguin. La seva conservació i custòdia correspon al secretari o a la secretària.

Els enregistraments podran ser escoltats a la Secretaria General, per qualsevol membre de la Corporació, sol·licitant-ho al Secretari o a la Secretària General.

Aquests enregistraments s'entenen sense perjudici de la possibilitat que pel mateix Ajuntament o per tercers es procedeixi a l'enregistrament del Ple i al lliure accés a aquest.

Les actes del Ple adopten el sistema de videoactes que es defineixen com un document electrònic i multimèdia compost per:

1. L'acta succinta: Document electrònic que conté la informació a què fa referència el punt primer d'aquest Article.

2. Document audiovisual o vídeo: Conté àudio i imatges, recull la literalitat de les intervencions dels oradors.

3. Signatura electrònica: dóna fe del contingut del document i el dota defectes jurídics

Capítol III. Funcionament de la Junta de Govern Local. Secció 1a. Règim de sessions.

Article 113.

1. Són sessions deliberants o consultives aquelles que l'Alcaldia convoqui amb l'única

finalitat de debatre un o diversos temes, sense que es pugui adoptar en cap cas cap acte administratiu amb eficàcia jurídica. A aquestes sessions no és preceptiva l'assistència del Secretari o la Secretària de la Corporació i podran a més ser de naturalesa extraordinària o extraordinària de caràcter urgent.

2. Són sessions decisòries les que es convoquin per resoldre els assumptes que a la Junta de Govern Local atribueixin les lleis o les que li hagen sigut delegades expressament pel Ple o pel Batle o Batlessa. A aquestes sessions serà preceptiva l'assistència del Secretari o la Secretària de la Corporació o funcionari o funcionària que el substitueixi legalment.

3. Les sessions de la Junta de Govern Local podran ser:

a) Ordinàries de caràcter deliberant o consultiu.

b) Ordinàries decisòries.

c) Extraordinàries.

d) Extraordinàries de caràcter urgent.

4. A la sessió constitutiva, la Junta de Govern Local establirà el Règim de sessions ordinàries de periodicitat establerta prèviament pel Ple de la Corporació, siguin consultives o decisòries i que, com a mínim, tindran caràcter mensual, a excepció del mes d'agost. De l'acord adoptat se'n donarà compte al Ple.

5. Les sessions extraordinàries de caràcter urgent, tant les de caràcter deliberant com les de caràcter decisori, tenen lloc quan així ho decideixi l'Alcaldia.

Article 114.

1. Les sessions ordinàries de la Junta de Govern Local s'han de convocar, almenys, amb un dia hàbil d'antelació. A la convocatòria s'hi unirà l'ordre del dia comprensiu dels assumptes que s'hagin de tractar i el seu caràcter.

2. Les sessions extraordinàries tindran lloc quan així ho decideixi el Batle o Batlessa o ho sol·liciti un mínim de la quarta part dels membres de la Junta.

3. Les sessions de la Junta de Govern podran tenir lloc de manera indistinta presencialment o telemàticament a decisió del Batle.

Article 115.

Les sessions de la Junta de Govern Local no seran públiques, però s'exposarà al tauler d'anuncis còpia o extracte de les actes de les sessions i se'n remetrà còpia a tots els Regidors i Regidores en el termini dels vuit dies següents a la sessió.

No obstant això, seran públiques les sessions de la Junta de Govern Local quan entengui assumptes delegats pel Ple municipal.

Article 116.

Per allò no previst en aquesta secció, serà d'aplicació a la Junta de Govern Local, amb caràcter supletori, el Règim de sessions establert per a l'Ajuntament Ple en el Capítol anterior.​​​​​​​

Capítol IV. Funcionament de les Comissions Informatives i altres òrgans  complementaris.

Article 117.

1. El Batle o Batlessa és President de totes les Comissions, podent delegar la presidència en un dels seus membres.

2. Les Comissions Informatives han de celebrar sessions ordinàries amb la periodicitat que acordi el Ple en el moment de constituir-les, i en els dies i les hores que estableixi el Batle o Batlessa o el President de la Comissió, els quals també poden convocar sessions extraordinàries o urgents.

Article 118.

1. Les comissions informatives seran convocades pel Batle o Batlessa o president d'aquesta, almenys amb dos dies hàbils d'antelació, llevat de raons d'urgència, mitjançant escrit en què constin els assumptes a tractar dirigits a tots els membres de la Comissió . Es poden tractar assumptes no inclosos a l'ordre del dia mitjançant acord adoptat amb el vot favorable de la majoria absoluta de membres de la Comissió.

2. A l'efecte de convocatòria, ordre del dia i documentació, caldrà ajustar-se al que a efectes de les sessions de l'Ajuntament Ple queda establert en aquest Reglament.

3. Les Comissions Informatives se celebraran amb caràcter general mitjançant videoconferència de forma telemàtica, llevat que circumstàncies especials aconsellin la seva celebració presencial.

4. La celebració vàlida de les sessions en primera convocatòria requereix la presència de la majoria absoluta dels components de la Comissió, ja siguin titulars o suplents. Si no s'arriba a aquest quòrum, la Comissió es constituirà en segona convocatòria una hora després de l'assenyalada per a la primera, en què serà suficient la presència d'un mínim de tres dels seus membres amb vot.

Article 119.

Cap Comissió no pot deliberar sobre assumptes de la competència d'una altra, llevat que es tracti de problemes comuns, en què es poden convocar sessions conjuntes de dues o més Comissions per a tractar-los.

Article 120.

1. Els dictàmens adoptats al si de les Comissions contindran propostes d'acord a l'òrgan competent per a la seva adopció, i s'aprovaran sempre per majoria simple tenint els grups polítics en ella representats vot ponderat, decidint els empats el president amb vot de qualitat. El dictamen es pot limitar a prestar la seva conformitat a la proposta que obri a l'expedient.

2. Els dictàmens es poden emetre a conseqüència de propostes formulades per l'Alcaldia, la Junta de Govern Local, Regidors i Regidores Delegats i Portaveus dels Grups municipals en relació amb els assumptes que corresponguin a cada Comissió i la resolució dels quals sigui de competència plenària.

3. Serà preceptiu el Dictamen de la Comissió Informativa per acordar els assumptes la competència dels quals correspongui al Ple encara que aquesta s'hagi delegat a la Junta de Govern. No és preceptiu quan la delegació s'hagi efectuat a l'Alcaldia. No obstant això, si l'assumpte es debat i vota al Ple o a la Junta de Govern prèvia declaració d'urgència únicament caldrà donar-ne compte a la següent Comissió Informativa que es dugui a terme.

Article 121.

1. La Secretaria de la Comissió farà constar a cadascun dels expedients el dictamen emès en aquests.

2. El vocal o vocals que dissenteixin del dictamen poden demanar que la Secretaria faci constar el seu vot en contra, o addicionar al dictamen el text del seu vot particular, que s'incorporarà a l'expedient per ser tingut en compte en el moment del debat de l'assumpte en sessió plenària.

Article 122.

A les sessions de les Comissions Informatives hi podran assistir, per decisió del president, qualsevol funcionari o funcionària o membre de la Corporació, per assessorar els seus membres o escoltar la seva opinió sobre un tema concret.

Article 123.

Les Comissions Especials ajustaran el funcionament al que estableix l'acord plenari de creació i, supletòriament, quan els sigui aplicable, a les normes que regulen les sessions del Ple, sense perjudici que cada Comissió, respectant les indicacions de l'acord plenari, estableixi les seves pròpies normes complementàries de funcionament.

Capítol V. Funcionament dels òrgans desconcentrats i descentralitzats.

Article 124.

1. El funcionament dels consells sectorials es regeix pel que disposen els acords plenaris que els estableixin.

2. El funcionament dels òrgans col·legiats dels ens descentralitzats de gestió es regirà pel que disposin els seus respectius estatuts, tenint en compte la legislació aplicable a la gestió dels serveis que tinguin encomanats i segons la seua naturalesa específica.

D. DEROGATÒRIA.

Queda derogat el Reglament Orgànic Municipal aprovat per l'Ajuntament de Marratxí i publicat en data 26 de desembre de 2019 al BOIB núm. 173, i totes les normes municipals d'igual o inferior rang s'oposi al que disposa aquest Reglament.

D. FINAL.

Aquest Reglament Orgànic entrarà en vigor una vegada publicat íntegrament al BOIB i transcorregut el termini a què es refereix l'Article 65.2 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local.

 

Marratxí, 12 d'abril de 2024

El batle Jaume Llompart Caldés