Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 240214
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a les inversions no productives vinculades a la realització de compromisos d’agroambient i clima, corresponents a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La necessitat de conservar el medi ambient a les Illes Balears és, ara per ara, un dels principals eixos d'actuació per obtenir un desenvolupament sostenible. La implicació de totes les activitats per aconseguir aquest model de desenvolupament és especialment important a la regió, tenint en compte la fragilitat del nostre entorn. En concret, les actuacions de lluita contra l'erosió i la protecció de la biodiversitat són especialment necessàries per aturar la degradació mediambiental i harmonitzar-la amb la rendibilitat i competitivitat de la producció agrària balear.

Aquesta actuació està dissenyada per complementar les mesures agroambientals des de la perspectiva d'aspectes no coberts que no suposin un increment de la productivitat o dels ingressos de l'agricultor i el ramader. En el cas concret balear, ateses les seves característiques, es planteja focalitzar la mesura en actuacions en marjades i parets seques per mantenir el paisatge tradicional, la flora i la fauna autòctones i en zones de pendent, per evitar riscs ambientals per erosió i la pèrdua consegüent de sòl, així com els tancaments ramaders tradicionals i la implementació de bardisses.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, al PDR es preveu la submesura 4.4, corresponent al suport a les inversions no productives vinculades al compliment d'objectius agroambientals i climàtics, que contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient i adaptades als ecosistemes.

Actualment, s'està tramitant una proposta de modificació del PDR 2014-2020 aprovat, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria a l'aprovació d'aquesta modificació per part de la Comissió Europea.

En data 28 de desembre de 2020 es publica al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) núm. 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de desembre de 2020 pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) per als anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i la seva aplicació durant els anys 2021 i 2022.

D'altra banda, l'article 154 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea el 6 de desembre de 2021, disposa que el Reglament (UE) núm. 1305/2013 s'ha d'aplicar a l'execució dels programes per al desenvolupament rural aprovats fins al 31 de desembre de 2025 i ha de ser igualment d'aplicació per a les despeses efectuades pel beneficiari en el marc d'aquests programes fins al 31 de desembre de 2025.

En data 26 de febrer de 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en l'article 2 indica que ha de ser objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.4, referent a les inversions no productives vinculades a la realització de compromisos d'agroambient i clima.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2024, per a les ajudes a inversions no productives, per tal de mantenir la riquesa paisatgística i lluitar contra l'erosió genètica, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la convocatòria del 2024 es destina un import de dos milions d'euros (2.000.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2024.

Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades són cofinançades de la manera següent:

  • Fins a un import d'1.491.047,76 €: un 50,00% pel FEADER, un 5,00% per l'Administració general de l'Estat (AGE) i un 45,00% per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
  • Fins a un import de 508.952,24 €: el 100% per la CAIB.

Tercer Requisits dels beneficiaris i de les parcel·les

1. Requisits específics dels beneficiaris:

Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat jurídica que reuneixin els requisits següents i sempre que duguin a terme les actuacions que es detallen en l'apartat quart d'aquesta resolució:

a. Que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució, siguin propietaris de la parcel·la que compleixi els requisits que preveu el punt 3 d'aquest apartat; o que siguin titulars d'una explotació agrària en la qual s'ubiqui una parcel·la que compleixi els requisits que preveu el punt 3 d'aquest apartat.

b. Que tinguin la condició d'agricultor actiu en els termes que preveu el Reial decret 1048/2021, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagament directe i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control. Aquest requisit es comprova d'acord amb les dades que consten declarades a la campanya de la sol·licitud única de l'any 2023. En cas que la persona sol·licitant no hagi presentat la sol·licitud única, es comprova a través de la declaració de l'IRPF corresponent a l'exercici 2022.

2. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre, i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que es preveuen a l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears i als articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Les parcel·les on es vol dur a terme la inversió han d'estar inscrites al Registre Interinsular Agrari (RIA) abans de dictar-se la proposta de resolució.

4. Els requisits específics dels beneficiaris s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos, a comptar des de la sol·licitud d'ajuda i, en tot cas, fins al pagament de l'ajuda.

5. La comprovació d'inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA), així com les dades que hi consten, s'efectua d'ofici, tret de manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

6. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat l'efectua el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per a la comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o bé quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 €, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, aquesta persona ha de ser requerida per tal que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Poden ser objecte de subvenció les inversions següents, sempre que compleixin els requisits que enumera el punt 2 d'aquest apartat:

a. La rehabilitació i el condicionament de murs de contenció de marjades a fi d'evitar l'erosió de la terra que sostenen i permetre'n el cultiu.

b. La rehabilitació i el condicionament de parets seques.

c. La construcció de tancaments de malla ramadera amb pals de fusta, sempre que la distància màxima entre pals no sigui superior a 4 metres i el quadre de malla tingui una relació massís/buit inferior a 1:50.

2. Únicament són subvencionables les inversions esmentades sempre que compleixin els requisits següents:

a. Que la rehabilitació i el condicionament es facin a marjades o parets seques ja existents, és a dir, que no siguin de nova creació.

b. Que la rehabilitació, els tancaments i el condicionament de les inversions objecte de subvenció s'han de dur a terme seguint la forma tradicional; és a dir, s'han de fer emprant pedra seca, sense folrar parets de blocs i sense elements moderns. S'admet l'ús del ciment en els supòsits següents:

  • 1r, a les esquenes d'ase.
  • 2n, per consolidar la cara superior de les marjades o parets, o bé per aguantar els pals dels tancaments.
  • 3r, per reafirmar les marjades o parets amb la condició que no siguin visibles.

c. Que les inversions objecte d'aquesta ajuda han d'estar destinades a finalitats agràries; és a dir, no es poden dur a terme per a finalitats distintes, com per exemple per a l'ús d'habitatge, per a la subjecció de piscines, jardins, aparcaments, etcètera.

d. Que les inversions objecte d'ajuda no hagin estat iniciades abans de la data de la sol·licitud d'ajuda i de la visita prèvia, efectuada pels tècnics autoritzats pel FOGAIBA, de comprovació de no inici de les inversions.

3. Únicament són subvencionables els expedients que obtinguin una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres que defineix l'apartat setè d'aquesta resolució, de 15 punts (que equival al 30% de la puntuació màxima possible) per als expedients amb les inversions ubicades a Mallorca o Menorca, i de 12,5 punts (que equival al 25% de la puntuació màxima possible) per als expedients amb les inversions ubicades a Eivissa o Formentera.

Cinquè Intensitat i límit de les subvencions

1. La quantia de les ajudes és del 60% dels costos unitaris de la inversió aprovats al Programa de desenvolupament rural, i que són els següents:

  • Marges: 105,00 €/m2
  • Paret seca: 95,00 €/m2
  • Tancaments en malla ramadera: 10,00 €/m

En el cas de marges i parets, el mesurament és la longitud per l'alçada. En el cas de tancaments en malla ramadera, la longitud és lineal.

Per calcular l'ajuda, només computen els metres que constin acreditats en la visita efectuada pels tècnics autoritzats pel FOGAIBA.

2. La inversió auxiliable té els límits màxims següents:

  • 20.000,00 € per beneficiari en aquesta convocatòria.
  • 60.000,00 € per beneficiari en el conjunt de convocatòries destinades a la mateixa finalitat i aprovades a l'empara del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

Sisè Sol·licituds

1. Per a l'any 2024, el termini de presentació de sol·licituds és des del dia següent de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 31 de maig de 2024.

2. Només s'admet una sol·licitud per beneficiari. En cas que es presenti més d'una sol·licitud dins del termini establert, només es té en compte la que s'hagi presentat en primer lloc. La segona sol·licitud pot ser admissible sempre que es desisteixi expressament de la primera petició.

3. D'acord amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment.

Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració. No obstant això, les persones no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració poden presentar la sol·licitud d'ajuda d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'ha de presentar, correctament emplenada, als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'han de subministrar totes les dades que indica el formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

4. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i la resta de normativa d'aplicació.

5. Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Si el sol·licitant és persona jurídica, NIF de l'entitat, estatuts socials correctament inscrits al registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats i document que acrediti la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. La representació ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

b. Plànol del recinte i de la parcel·la on s'ha d'executar la inversió que se sol·licita i croquis de senyalització i ubicació de la inversió.

c. En el cas dels propietaris de les parcel·les que no siguin els titulars de l'explotació inscrita al Registre Interinsular Agrari (RIA), s'ha de presentar un document acreditatiu de la titularitat de la parcel·la en la qual s'ha de fer la inversió.

d. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també s'ha d'aportar:

  • Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
  • NIF de l'agrupació, si se'n disposa.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascun d'ells, així com el número de compte bancari (els 24 dígits de l'IBAN) de cada un d'ells.
  • Nomenament d'una persona en representació o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. De la mateixa manera i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui amb l'objecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant es fa d'ofici per part del FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o bé la inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre Interinsular Agrari (RIA), s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o bé quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

8. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document abans de formular la proposta de resolució.

9. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requereix la persona sol·licitant, a través del Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén desistida la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atenen en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment del qual ha de ser valorat en la data del moment de presentació de la sol·licitud:

  • En relació amb la persona beneficiària:

a. Tenir concedida, per a la campanya 2023, qualsevol de les ajudes convocades pel FOGAIBA relacionades amb els compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió que regula l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre: 10 punts.

b. Haver sol·licitat l'ajuda corresponent a la primera convocatòria de l'any 2019, aprovada per la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per a les inversions no productives vinculades a la realització de compromisos d'agroambient i clima, corresponents als anys 2015-2019, publicada al BOIB núm. 169, de 17 de novembre de 2015: 10 punts.

  • En relació amb l'explotació:

c. Explotacions ubicades parcialment o totalment a la xarxa Natura 2000: 10 punts.

d. Explotacions ubicades parcialment o totalment en una figura de protecció de les que defineix la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO): 5 punts.

La puntuació dels apartats c i d és excloent.

e. Inversions ubicades en parcel·les que tinguin algun recinte amb pendent (màxim 10 punts):

  • Superior al 20%: 10 punts.
  • Superior al 10%: 5 punts.
  • Del 10% o menys: 0 punts.

f. Inversions que afavoreixin la lluita contra l'erosió: 10 punts.

3. En cas d'empat, es resol tenint en compte la sol·licitud que hagi estat presentada en primer lloc.

4. En cap cas no puntuen ni es tenen en compte els criteris de prioritat que, en el moment de finalitzar el termini de presentació de sol·licituds que preveu aquesta resolució, no constin degudament assenyalats a la sol·licitud d'ajuda presentada per la persona interessada.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

  • El president: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui.
  • El vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Vocals:
  • El director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • El cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • El cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • El cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • El secretari: actua com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o de desistiment de la persona sol·licitant, com també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declara conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, cal la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer a través de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop examinades les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la.

2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i, si és procedent, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA ha d'emetre un informe en el qual s'acrediti, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'acreditació dels criteris de prioritat. En la resolució de concessió de l'ajuda s'han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa, així com el tipus d'inversió (marges, parets o tancaments) i els metres.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si, una vegada transcorregut aquest termini, no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar-ho a les persones interessades mitjançant la publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

  • Efectuar i justificar les inversions o activitats auxiliades dins el termini establert.
  • Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
  • Comprometre's a mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.
  • Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir amb la resta que preveu l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per incomplir aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents. En el cas d'incompliment de les obligacions anteriors s'apliquen les reduccions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució.

Onzè Cessió i traspàs de l'explotació

Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans que s'hagin complert totes les condicions per a la concessió, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedeix al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedeix al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reglament (CE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, sempre que el titular nou:

a. Informi el FOGAIBA, en el termini màxim d'un mes, de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b. Presenti la documentació esmentada a l'apartat 6 d'aquesta resolució.

c. Es compleixin totes les condicions exigides per concedir l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

Dotzè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions que proposa la resolució de concessió acaba el 14 d'agost de 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver efectuat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart, punt 2.d, d'aquesta resolució i el termini que, per justificar les inversions, preveu el punt 1 anterior, el qual també s'especifica en la resolució de concessió.

3. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració. No obstant això, les persones no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració poden presentar la sol·licitud de pagament d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), i s'ha de presentar, correctament emplenada, als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera o en qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari, així com assumir els compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar una certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona beneficiària per rebre el pagament de l'ajuda.

4. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

5. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

6. En els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió efectuada i l'aprovada, s'ha d'ajustar l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius que es preveuen i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es fa aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es redueix l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

7. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, així com a l'annex 1 d'aquesta resolució.

Tretzè Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Catorzè Ajudes no reintegrables

1. De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, no es reintegren les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels motius següents:

a. mort del beneficiari;

b. llarga incapacitat professional del beneficiari;

c. expropiació d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;

d. catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d'explotació;

e. destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l'explotació;

f. epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor.

Tanmateix, tot això queda condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

2. En els casos que el beneficiari transmeti la totalitat de l'explotació a una altra persona, aquesta es pot subrogar als compromisos de l'anterior durant el període pendent de compliment, sempre que el titular nou reuneixi els requisits per ser beneficiari de les ajudes. En aquest cas, no procedeix el reintegrament de les ajudes rebudes.

Quinzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al qual estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/CA-UACI/SNCA/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Setzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a:

  • El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
  • El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
  • El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
  • El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
  • Les inversions que es facin a la xarxa Natura 2000 tenen en compte les disposicions de la Directiva Hàbitats relativa a l'execució de les accions i projectes en aquestes àrees i la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la xarxa Natura 2000 com a conseqüència de les accions que es facin.
  • El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
  • L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
  • La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
  • La Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
  • La llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.
  • La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
  • El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
  • La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Dissetè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació proposada del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, com també queda condicionada a la modificació dels criteris de selecció, per part del Comitè de Seguiment del PDR, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, cal procedir a modificar-la amb la finalitat d'adaptar-la al text i als criteris aprovats.

Divuitè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (16 d'abril de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'examinar la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i determinar els imports admissibles. A més ha de fixar:

a. L'import a pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de la concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.

b. L'import a pagar al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'ha d'aplicar una reducció a l'import que fixa la lletra b. L'import de la reducció ha de ser igual a la diferència entre els dos imports, però no ha de ser superior a l'import sol·licitat.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci a l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos, se'n poden diferenciar els tipus següents:

  • Compromisos excloents (CE): incompliment que no respecta els criteris o requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. Aquest incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan procedeixi, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i el següent.
  • Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
  • Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius que persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
  • Compromís secundari (CS): aquell que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'inversions no productives estan tipificats al quadre següent:

Tipificació

Compromisos

CB

Fer les inversions o activitats auxiliades en el termini establert.

Aquest compromís es considera complert amb la realització, almenys, del 50% de les inversions.

CB

Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys comptats des de la data de pagament de l'ajuda.

CB

Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les que preveu el quadre resum següent:

 

Any d'incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Sanció

Exclusió

COMPROMISOS BÀSICS

1r

1 o més

100% de l'ajuda

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

COMPROMISOS PRINCIPALS

1r

1

20% de l'ajuda

2 o més

40% de l'ajuda

2n o més

1 o més

40% de l'ajuda

 

 

Any d'incompliment

Nombre de compromisos incomplerts

Reducció

Exclusió

COMPROMISOS SECUNDARIS

1r

1

5% de l'ajuda

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

2 o més

10% de l'ajuda

2n o més

1 o més

10% de l'ajuda

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.