Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 240191
Llei 2/2024, d’11 d’abril, de creació del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

En relació amb les mesures i iniciatives que han de contribuir a l'aplicació dels codis ètics basats en els exemples d'austeritat i honestedat, i també de transparència i responsabilitat, de les diferents organitzacions públiques i privades, així com la millora de la rendició de comptes, cal destacar les iniciatives dutes a terme en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears: la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que crea el Registre d'interessos i activitats i el Registre de patrimoni; la disposició addicional divuitena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que regula la transparència i el control dels càrrecs públics de les Illes Balears i crea la denominada Oficina de Transparència i Control del Patrimoni de Càrrecs Públics de les Illes Balears; i la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern, que recull principis ètics, regles de conducta i obligacions de governança, i crea l'Oficina d'Avaluació Pública de les Illes Balears, a la qual atribueix funcions de control i investigació, així com la gestió dels registres d'interessos i activitats i de patrimoni.

La Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, va tenir el seu origen en l'intent d'establir mecanismes de control i fer-los aplicables a tot el sector públic de les Illes Balears. La seva mateixa exposició de motius reconeixia que les iniciatives anteriors “no s'han desenvolupat en tot l'abast previst, sinó que s'han mantingut disperses, en diferents òrgans i ens”.

Com igualment es desprèn de la seva exposició de motius, l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears es va crear amb la intenció de complementar els organismes de control existents a les Illes Balears enfront de la lluita contra la corrupció. D'aquesta manera, des dels seus orígens la creació d'aquesta oficina s'entén sense perjudici de les funcions “encomanades a altres òrgans, als quals complementa actuant en diferents estadis operatius, com la Intervenció General, i institucions com el síndic de Greuges o la Sindicatura de Comptes i els seus equivalents insulars i municipals, i amb exempció de les que corresponen, de manera exclusiva, a l'autoritat judicial i al Ministeri Fiscal”.

L'experiència i els resultats de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, a tenor de les actuacions que consten en les memòries anuals, evidencien que el fet que l'Oficina tingui com a funció la col·laboració amb altres òrgans i entitats públiques de les Illes Balears que exerceixen competències de control i de supervisió de l'actuació del Govern, de les administracions públiques i de la resta d'ens del sector públic, més enllà de resultar operativa, incorre en una duplicitat respecte d'algunes de les seves funcions.

Si bé és cert que la qualitat de les organitzacions i dels serveis públics i la qualitat democràtica, referent a l'exercici de l'acció de govern, són un dret de la ciutadania i, en aquest sentit, correspon als poders públics vetllar perquè aquest dret sigui real i efectiu, també resulta una obligació l'assoliment d'una administració moderna i eficient, que simplifiqui les estructures administratives, que elimini duplicitats d'actuació i que garanteixi el principi d'estabilitat pressupostària i la sostenibilitat financera de les administracions públiques.

La creació i la regulació de l'oficina esmentada pecà de manca de consens entre les forces polítiques i va anar més enllà de la necessària regulació dels mecanismes de control per aplicar les normes que regulen la bona administració, el bon govern i les regles de conducta, així com la gestió dels registres d'interessos, d'activitats i de patrimoni. Finalment, el seu funcionament i control parlamentari han demostrat que més enllà de la necessitat de regular la gestió dels registres d'interessos i activitats i de patrimoni, s'ha provocat una innecessària duplicitat amb la resta d'administracions i també s'ha comprovat que finalment l'Oficina s'ha convertit, en el millor dels casos, en un mer tramitador d'expedients de denúncies en direcció a altres òrgans, institucions o administracions com són per exemple la Fiscalia i la Sindicatura de Comptes.

Per tot això, resulta necessari, en benefici de la simplificació i de l'agilitació de l'acció i del funcionament de l'Administració Pública realitzar polítiques de racionalització administrativa des de perspectives normatives, procedimentals i organitzatives per aconseguir una administració més àgil i eficient, sense descuidar la transparència i el control dels càrrecs públics de les Illes Balears.

Mitjançant la present llei es recupera i es crea, com a òrgan dependent del Parlament, el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears i s'eliminen les duplicitats existents en l'actualitat respecte de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears en benefici d'una administració més eficient i sostenible que pugui garantir igualment la transparència i el control dels càrrecs públics de les Illes Balears. En conseqüència, la llei deroga la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

La present llei compta amb deu articles, sis disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i quatre disposicions finals.

Està estructurada en tres títols. El títol I fixa els objectius de la llei i el seu àmbit d'aplicació. El títol II està dedicat a la regulació de la declaració de patrimoni i d'activitats dels càrrecs públics de les Illes Balears, el seu contingut i la seva forma. El títol III preveu la creació i la regulació del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears, com a òrgan o unitat administrativa adscrit al Parlament de les Illes Balears i com a sistema de gestió documental. Regula també les seves característiques, els subjectes habilitats per al seu accés, l'organització i les funcions, el personal i el pressupost, la confidencialitat de la documentació i la publicitat de la informació, i estableix una distinció clara entre l'accés a la documentació i la publicitat de la informació, i serà cada ens, institució o administració qui determini, segons la seva normativa específica, quins camps de la declaració han de fer-se públics i de quina forma. Així mateix, s'estableix un procediment confidencial si es detecta algun increment patrimonial que necessiti d'una justificació. El Registre tindrà una pàgina web a aquest efecte, sense perjudici de les plataformes que pugui tenir cada ens, institució o administració pública.

La llei preveu la recuperació de gran part del sistema que es contenia als articles de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, modificats per la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

En les seves disposicions addicionals regula com quedaran les qüestions que afecten la desaparició de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears: el seu personal, els drets i les obligacions existents i la gestió dels seus expedients.

 

TÍTOL I ​​​​​​​DISPOSICIONS GENERALS

Article 1

Objecte

1. L'objecte d'aquesta llei és regular la declaració de patrimoni i d'activitats dels càrrecs públics de les Illes Balears i crear el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears com a òrgan adscrit al Parlament de les Illes Balears.

2. El Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears estarà integrat per personal funcionari.

3. El Parlament de les Illes Balears posarà a la disposició del Registre les dependències adequades per a l'exercici de la seva funció. En aquest registre s'inscriuran les declaracions regulades en aquesta llei.

Article 2

Àmbit d'aplicació

1. Aquesta llei és aplicable a:

a) El Govern de les Illes Balears, l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental, integrat pels organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis que estiguin sota la dependència de l'Administració de la comunitat autònoma o s'hi trobin vinculats.

b) Els consells insulars i els ens dependents o vinculats a aquests, inclosos els consorcis.

c) Els municipis i altres ens de l'administració local de les Illes Balears, així com els seus ens dependents o vinculats, inclosos mancomunitats i consorcis.

d) El Parlament de les Illes Balears.

e) La Sindicatura de Comptes, el Consell Consultiu, el Consell Econòmic i Social, l'Agència Tributària de les Illes Balears i, en general, tots els òrgans estatutaris i les entitats públiques de les Illes Balears.

f) La Universitat de les Illes Balears.

g) Qualsevol ens amb participació pública en la seva personalitat jurídica o que tingui com a origen fons públics en el seu capital social o accionariat.

2. En conseqüència, estan obligats a presentar la declaració de patrimoni i d'activitats els càrrecs públics següents:

a) Els membres del Govern de les Illes Balears, la resta d'alts càrrecs i el personal eventual de l'administració autonòmica, sigui quina sigui la seva denominació.

b) Les persones titulars dels òrgans directius dels ens que formen el sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

c) Els membres dels òrgans de govern, els càrrecs electes, altres alts càrrecs i el personal eventual dels consells insulars i de la resta d'entitats locals de les Illes Balears, sigui quina sigui la seva denominació.

d) Els diputats i les diputades del Parlament de les Illes Balears.

e) Els càrrecs públics de qualsevol dels òrgans estatutaris i legals quan estiguin en l'àmbit d'aplicació de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

f) Les persones titulars dels òrgans directius de la Universitat de les Illes Balears.

g) Les persones titulars dels òrgans directius de qualsevol entitat o organisme, de dret públic o privat, dependent o vinculat a qualsevol d'aquests, en tots els aspectes en els quals aquesta llei ho determini expressament.

 

TÍTOL II DECLARACIÓ DE PATRIMONI I D'ACTIVITATS DELS CÀRRECS PÚBLICS DE LES ILLES BALEARS

Article 3

Declaració de patrimoni i d'activitats dels càrrecs públics de les Illes Balears

Els càrrecs públics inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei tenen l'obligació de formular una declaració que abasti la totalitat dels seus béns, drets, obligacions i activitats, en els termes establerts en aquesta llei, i quedarà sota la responsabilitat del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears.

Article 4

Contingut

1. La declaració comprendrà, com a mínim, el següent:

a) La totalitat dels béns, els drets i les obligacions patrimonials que posseeixin o dels quals siguin titulars en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament.

b) La totalitat de les activitats que exerceixen per si o mitjançant substitució o apoderament en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament, i les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la presa de possessió en el càrrec.

Així mateix, els càrrecs públics compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei que legalment puguin compatibilitzar la seva activitat amb el desenvolupament d'activitats privades, per compte propi o d'altri, formularan, a més, una declaració de les activitats professionals, mercantils o laborals que exerceixin, així com de les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la seva presa de possessió en el càrrec, relatives a persones físiques o jurídiques que subscriguin o hagin subscrit contractes amb l'administració autonòmica, insular o local, siguin subcontractistes o rebin o hagin rebut ajudes o subvencions provinents d'aquestes administracions.

Sense perjudici de la seva inclusió en les declaracions inicials després de la presa de possessió, la declaració a la qual es refereix el paràgraf anterior es presentarà en el termini improrrogable d'un mes següent a la data d'inici de l'activitat compatible.

c) Els valors o actius financers negociables.

d) Les participacions societàries.

e) L'objecte social de les societats de qualsevol tipus en les quals tinguin interessos el càrrec públic, el seu cònjuge, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial, la parella estable o la persona que convisqui en anàloga relació d'afectivitat, i els fills dependents i les persones tutelades.

f) Les societats amb participació d'aquelles altres que siguin objecte de declaració segons la lletra d) anterior amb la referència dels seus respectius objectes socials.

g) Les relacions en matèria de contractació amb qualsevol administració pública o entitats amb participació, dels membres de la unitat familiar entesa d'acord amb el que s'estableix en les normes relatives a l'impost sobre la renda de les persones físiques.

2. La declaració es realitzarà en el termini improrrogable de tres mesos, que es comptarà des de la data de presa de possessió i de cessament en cada càrrec públic.

3. Així mateix, s'incorporaran a aquest registre les declaracions de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de l'impost de patrimoni que hagin tingut obligació de presentar a l'administració tributària, si pertoca, corresponents als dos anys immediatament anteriors al de la presa de possessió.

4. Els càrrecs públics aportaran, a més, anualment, una còpia de l'última declaració tributària corresponent a l'impost sobre la renda de les persones físiques i a l'impost sobre el patrimoni que hagin tingut l'obligació de presentar a l'administració tributària.

Aquestes declaracions es dipositaran en el Registre com a informació complementària.

5. La declaració anual corresponent a l'impost sobre la renda de les persones físiques i, si n'és el cas, a l'impost sobre el patrimoni a què fa referència l'apartat anterior, es presentarà en el termini improrrogable d'un mes des de la conclusió dels terminis legalment establerts per a la corresponent presentació.

Article 5

Forma de les declaracions de patrimoni i d'activitats dels càrrecs públics de les Illes Balears

El Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears establirà o adaptarà els models de declaració existents a les prescripcions d'aquesta llei.

 

TÍTOL III DEL REGISTRE DE TRANSPARÈNCIA I CONTROL DEL PATRIMONI I DE LES ACTIVITATS DELS CÀRRECS PÚBLICS DE LES ILLES BALEARS

Article 6

Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics

1. Es crea el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears, com a òrgan administratiu adscrit orgànicament al Parlament de les Illes Balears, amb plena capacitat per actuar en el compliment dels seus fins i que exerceix les funcions amb autonomia funcional.

2. El Registre queda adscrit a la Mesa del Parlament, que ha d'adoptar les mesures pertinents en relació amb els recursos materials i humans que siguin necessaris per al bon funcionament.

3. La posada en marxa i el funcionament del Registre es finançaran amb càrrec a la partida establerta a aquesta finalitat al pressupost del Parlament de les Illes Balears.

4. El Registre ha de contenir les declaracions aportades pels càrrecs públics compresos a l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei.

5. El Registre garantirà la inalterabilitat i la permanència de les seves dades.

Article 7

Característiques

1. El Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears s'instal·larà en un sistema de gestió documental que garanteixi la inalterabilitat i la permanència de les seves dades, així com l'alta seguretat en l'accés i l'ús d'aquestes, tot això d'acord amb el que s'estableix en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. El Registre, sense perjudici del que s'estableix a l'article 10 d'aquesta llei, tindrà caràcter reservat, i només podran tenir accés a la documentació que s'hi dipositi, a més de la persona interessada, els òrgans següents:

a) El Parlament de les Illes Balears, respecte dels seus càrrecs públics, d'acord amb el que estableix el seu reglament.

b) Els òrgans judicials, per a la instrucció o la resolució de processos que requereixin el coneixement de les dades que figurin en el Registre, de conformitat amb el que es disposa en les lleis processals.​​​​​​​

c) La Sindicatura de Comptes en les seves funcions de prevenció de la corrupció.

d) Els òrgans administratius que, d'acord amb la seva normativa específica i en el curs de la instrucció d'un procediment, tenguin directament encomanades les funcions de gestió i control del règim d'incompatibilitats i de conflicte d'interessos o funcions de canal intern, respecte dels seus càrrecs públics podran sol·licitar motivadament al Registre una certificació sobre el contingut, directament relacionat amb la instrucció, de les declaracions.

3. Els òrgans esmentats a l'apartat anterior adoptaran les mesures necessàries per mantenir el caràcter reservat de tota la informació, documents i actuacions del Registre que no tenguin el caràcter de públics, sense perjudici de l'aplicació de les normes reguladores dels procediments en la tramitació dels quals s'hagués sol·licitat la informació.

4. Tots els accessos al sistema de gestió documental del Registre quedaran registrats.

Article 8

Organització i funcions

1. L'organització, el règim jurídic i el funcionament del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears es regularan mitjançant un reglament de règim interior, l'elaboració i l'aprovació del qual correspondrà al Parlament de les Illes Balears. La normativa específica i les eventuals modificacions hauran de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Són funcions del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears:

a) La gestió del Registre a què es refereix aquesta llei. A aquest efecte serà l'encarregat de requerir d'aquelles persones que siguin nomenades o cessades en un càrrec públic, el compliment de les obligacions previstes en aquesta llei, així com el responsable de la custòdia, la seguretat i la indemnitat de les dades i dels documents que figurin en aquest registre.

b) La comprovació de les variacions en forma d'increment del patrimoni dels càrrecs públics o en forma de confluència d'interessos que puguin entrar objectivament en conflicte, en els termes permesos per aquesta llei. Així mateix, ha de vetllar pel compliment del règim d'incompatibilitats.

c) La interacció amb els diferents ens i administracions públiques per al transvasament a les seves pàgines web institucionals, portals de transparència o altres suports de la informació del Registre que ha de ser pública en els termes establerts per aquesta llei.

3. El Registre elevarà al Parlament, a l'inici de cada període de sessions, informació detallada del compliment pels càrrecs públics de les obligacions de declarar. Aquesta informació inclourà dades sobre el nombre de càrrecs públics obligats a formular les seves declaracions, el nombre de declaracions rebudes, les comunicacions efectuades en ocasió del cessament i la identificació dels titulars dels càrrecs inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta llei que no hagin complert les obligacions esmentades.

4. La situació patrimonial i d'activitats dels declarants podrà ser examinada pel Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears en finalitzar el seu mandat o quan s'hagi de presentar una declaració complementària d'acord amb el que disposa aquesta llei, per verificar els extrems següents:

a) L'adequat compliment de les obligacions regulades en aquesta llei.

b) L'existència d'indicis de conflictivitat objectiva d'interessos o d'enriquiment injustificat tenint en consideració els ingressos percebuts al llarg del seu mandat i l'evolució de la seva situació patrimonial.

5. Quan escaigui, segons el que es preveu a l'apartat anterior, el Registre, d'ofici i en el termini de sis mesos des del seu cessament, elaborarà un informe en el qual s'examinarà la situació del declarant.

Els alts càrrecs la situació dels quals sigui objecte d'examen hauran d'aportar tota la informació que els sigui requerida, així com comunicar totes aquelles circumstàncies que siguin rellevants per a l'elaboració de l'informe.

Amb caràcter previ a la seva aprovació, s'haurà de donar trasllat a l'interessat de la proposta d'informe perquè, en el termini de quinze dies, formuli les al·legacions que estimi convenients.

Finalitzat aquest termini, l'informe serà objecte d'aprovació i notificació als càrrecs la situació patrimonial dels quals hagi estat examinada.

Si, de les dades i els fets constatats de conformitat amb el procediment esmentat en els apartats anteriors, poguessin derivar-se indicis d'enriquiment injustificat o de conflicte d'interessos, el Registre podrà sol·licitar la col·laboració de l'Agència Estatal de l'administració tributària o de l'Agència Tributària de les Illes Balears a l'efecte d'aclarir aquesta informació.

Si, conclòs el que es preveu en el paràgraf anterior, pogués derivar-se l'existència de responsabilitats administratives o penals, se'n donarà trasllat als òrgans competents perquè, si escau, iniciïn els procediments que resultin oportuns.

El desenvolupament de les actuacions previstes en aquest article té caràcter confidencial.

6. Contra els actes del Registre es pot interposar recurs d'alçada davant la Mesa del Parlament.

Article 9

Personal al servei del Registre

1. El Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears disposarà dels recursos humans i dels mitjans materials necessaris i adequats per al compliment eficaç de les funcions que té assignades.

2. Els llocs de treball del Registre tenen naturalesa funcionarial. Els procediments de selecció i provisió garantiran els principis d'igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i idoneïtat.

Article 10

Confidencialitat de la documentació i publicitat de la informació

1. Els documents i les dades en poder del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears, especialment els de caràcter personal, i els seus tràmits i actuacions tenen la protecció de confidencialitat establerta per la legislació vigent.

2. Ni el personal del Registre, ni la Mesa ni qualsevol que hagi tingut accés al Registre, no poden divulgar la documentació ni les dades ni posar-les en coneixement d'altres persones o institucions que no siguin les que, d'acord amb les disposicions vigents, poden conèixer-les per raó de les seves funcions, i tampoc no poden utilitzar aquestes dades amb finalitats diferents a les directament relacionades amb els objectius d'aquesta llei. Tot això sense perjudici del que s'estableix en els apartats següents.

3. El tractament de la informació sol·licitada pel Registre en compliment de les seves funcions garantirà el compliment de la legislació vigent en matèria de confidencialitat de dades protegides per secrets comercials, industrials i empresarials, i en els supòsits de licitacions i altres procediments contractuals.

4. La informació continguda a la declaració es podrà fer pública en els termes i en la forma esmentats a l'apartat següent i establerts en la resta de normativa en vigor. En relació amb els béns patrimonials, es farà pública únicament la informació comprensiva de la situació patrimonial del declarant derivada de la declaració i se n'ometran especialment aquelles dades referents a la seva localització, salvaguardant, en tot cas, la privacitat i la seguretat dels seus titulars.

5. Cada administració, ens o institució pública, d'acord amb el règim normatiu de publicitat aplicable per a aquesta mena de declaracions als seus càrrecs públics, haurà de comunicar motivadament al Registre quins camps d'informació continguts a la declaració dels càrrecs públics han de fer-se públics. A aquest efecte, el Registre mantindrà una pàgina web institucional.

6. La publicitat s'oferirà classificada per administracions o entitats a les quals pertanyin els càrrecs públics. Cada administració o entitat podrà realitzar el corresponent enllaç per donar també publicitat en els mateixos termes a través de la pàgina web institucional.

Disposició addicional primera

Liquidació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

1. En un termini de sis mesos a partir de l'entrada en vigor de la present llei, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació ha de liquidar els drets i les obligacions de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

2. Una vegada efectuada la liquidació, l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears quedarà subrogada en tots els drets i les obligacions de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

3. Els béns de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears i els adscrits, si n'és el cas, per l'Administració de la comunitat autònoma per al compliment dels seus fins, s'incorporaran al patrimoni de la comunitat autònoma, i l'afectació i l'adscripció d'aquests es produirà conformement amb la normativa aplicable en matèria de patrimoni.

Disposició addicional segona

Cessament del director de l'Oficina

Es disposa el cessament del director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, a partir de l'entrada en vigor de la present llei.

 

​​​​​​​Disposició addicional tercera

Personal de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

1. El personal funcionari de carrera que hagués accedit a un lloc de treball de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears pel sistema de lliure designació, que continuï en la seva administració d'origen en la situació de serveis especials i que vegi suprimit el seu lloc de treball a conseqüència de l'extinció d'aquesta entitat, haurà de demanar el reingrés actiu en la seva administració d'origen.

2. El personal funcionari de carrera que hagués accedit a un lloc de treball de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears pel sistema de lliure designació, que continuï en la seva administració d'origen en situació de serveis en altres administracions i que vegi suprimit el seu lloc de treball a conseqüència de l'extinció d'aquesta entitat, podrà optar, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la supressió, entre ser adscrit a un lloc de treball de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o sol·licitar el reingrés en el servei actiu en l'administració d'origen.

3. El personal funcionari de carrera que hagués accedit a un lloc de treball de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears pel sistema de concurs de mèrits i que vegi suprimit el seu lloc de treball a conseqüència de l'extinció d'aquesta entitat, serà adscrit, a partir de l'endemà de la supressió, a un lloc de treball de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears d'acord amb els sistemes de carrera i de provisió vigents en aquesta administració, sense perjudici del dret de sol·licitar el reingrés en el servei en l'administració d'origen.

4. El reingrés a l'administració d'origen es produirà únicament quan hi hagi alguna plaça vacant i dotada pressupostàriament al cos d'origen de la persona sol·licitant, d'acord amb la normativa de funció pública aplicable. En cas contrari, el personal quedarà en situació d'expectativa de destinació.

Disposició addicional quarta

Supressió i integració de registres

Els elements del Registre de Declaracions Patrimonials i d'Activitats adscrit a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears que se suprimeix, s'integren, amb les adaptacions corresponents, en el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears que es crea i regula en aquesta llei.

Disposició addicional cinquena

Declaració dels alts càrrecs insulars i municipals

Les declaracions corresponents als càrrecs de les administracions insulars i municipals que, conformement amb aquesta llei s'hagin d'inscriure en el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears, es podran confeccionar a partir dels registres de declaracions patrimonials i d'activitats de les respectives administracions insulars i municipals. A aquest efecte, el secretari o la secretària de l'administració insular o municipal respectiva trametrà els corresponents certificats, amb la informació fefaent pertinent.

Disposició addicional sisena

Permanència de les declaracions en el Registre

Transcorregut el termini de sis anys des del moment del cessament de l'alt càrrec, l'òrgan responsable de la custòdia de les declaracions iniciarà un expedient d'eliminació dels documents de què es tracti, d'acord amb el que es preveu a la Llei 6/2022, de 5 d'agost, d'arxius i gestió documental de les Illes Balears, i altra normativa d'aplicació.

Independentment del que estableix el paràgraf anterior, transcorreguts dos anys des del cessament del càrrec públic, el Registre ha de despenjar la informació de la declaració que s'hagi fet pública en aplicació de l'article 10.4 d'aquesta llei.

Disposició transitòria primera

Expedients de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

1. Els expedients d'investigació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears ja finalitzats quedaran sota la custòdia del Parlament de les Illes Balears.

2. Els expedients d'investigació que estiguin pendents d'incoació s'han de trametre, a través de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a les administracions que siguin competents per raó de l'objecte de la denúncia, amb la finalitat que se'ls doni la tramitació que legalment sigui procedent per part d'aquestes.

3. Els procediments d'investigació iniciats s'enviaran a la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com a òrgan assignat per a la gestió i la tramitació de la informació del sistema intern d'informació previst a la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, perquè, una vegada rebuts, les actuacions realitzades a l'expedient fins aquell moment es posin a disposició de l'administració, la institució o la persona investigada, preservant en tot cas la identitat del denunciant i de les persones afectades per l'expedient d'investigació, per un període de deu dies hàbils durant els quals podran formular al·legacions o aportar els documents que considerin pertinents.

Finalitzat el tràmit anterior, el personal integrant de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis encarregat de l'expedient d'investigació o el personal adscrit designat amb caràcter extraordinari per a aquests expedients, amb la valoració prèvia de les actuacions obrants en el procediment d'investigació, elaborarà una proposta d'informe que elevarà a l'inspector o a la inspectora general.

L'informe que emeti l'inspector o la inspectora general de serveis o, en cas de vacant, absència o malaltia, l'inspector o la inspectora dependent jeràrquicament, conclourà l'expedient d'investigació i es notificarà a l'òrgan competent per raó de l'objecte de la denúncia als efectes que legalment corresponguin.

L'informe s'haurà d'emetre en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acord d'inici del procediment. Si el procediment d'investigació excedeix aquest termini, l'informe es limitarà a declarar la caducitat del procediment i es remetrà l'expedient segons el que preveu l'apartat segon d'aquest article.

4. Es declara la caducitat dels procediments d'investigació en curs que a la data d'entrada en vigor d'aquesta llei superin el termini de sis mesos de durada o d'un màxim de nou mesos per a aquells procediments prorrogats, comptadors des de l'acord d'iniciació de les actuacions, i es procedirà a l'arxivament d'aquests expedients.

5. S'acorda l'arxivament dels procediments d'investigació interromputs per l'obertura de diligències judicials o d'investigació pel Ministeri Fiscal.

6. S'acorda l'arxivament dels procediments sancionadors iniciats en aplicació dels articles 29, 30 i 31 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

Disposició transitòria segona

Obligació de confidencialitat i protecció de dades dels expedients de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la comunitat autònoma de les Illes Balears

1. En els expedients referits a la disposició transitòria primera, la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la comunitat autònoma de les Illes Balears mantindrà la confidencialitat de la identitat de la persona denunciant, de la persona o l'entitat investigada i de la persona o les persones entrevistades als expedients, a fi d'evitar-los perjudicis derivats de les actuacions d'investigació i inspecció.

2. Els documents i les dades contingudes als expedients, especialment els de caràcter personal, tenen la protecció de confidencialitat establerta pel Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i per la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

3. El tractament de la informació continguda als expedients d'investigació ha de garantir el compliment de la legislació vigent en matèria de confidencialitat de dades protegides per secrets comercials, industrials i empresarials, i en els supòsits de licitacions i altres procediments contractuals.

Disposició transitòria tercera

Règim transitori

1. Mentre no es posi en funcionament el Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears, les declaracions es presentaran en el Parlament de les Illes Balears i quedaran sota la custòdia del seu president.

2. La presentació telemàtica es farà a través del portal existent, amb les adaptacions a les normes establertes per aquesta llei. A aquests efectes, es faran les adaptacions essencials bàsiques a la plataforma informàtica actual.

3. A sol·licitud dels ajuntaments que hagin subscrit convenis i als únics efectes de l'existència d'una plataforma per a la presentació de les declaracions, transitòriament es podran seguir aplicant les clàusules referides a aquesta qüestió dels convenis esmentats per establir l'ús del portal existent com a mecanisme de presentació de les declaracions.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

1. Es deroga la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

 

​​​​​​​2. Així mateix, es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que s'estableix en la present llei i, en particular, el Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

Disposició final primera

Modificació de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears

S'afegeix un nou apartat 3 a l'article 4 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, amb el contingut següent:

“3. En el marc dels procediments de fiscalització iniciats i de conformitat amb les disposicions legals vigents, la Sindicatura de Comptes exercirà així mateix la funció de prevenció de la corrupció, procedirà a avaluar els corresponents sistemes de prevenció del risc i formularà les corresponents propostes, si n'és el cas, per a un adequat disseny i implantació de mecanismes o instruments normatius que redueixin les oportunitats de frau.”

Disposició final segona

Modificació de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears

Es modifica el primer apartat de l'article 39 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, que queda amb la redacció següent:

“1. Els membres del Govern i els alts càrrecs tenen l'obligació de formular una declaració patrimonial que abasti la totalitat dels seus béns, drets i obligacions, en els termes que reglamentàriament s'estableixin, que quedarà sota la responsabilitat del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears.”

Disposició final tercera

Modificació de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears

1. Es modifica l'article 14 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:

“Article 14

Òrgan de gestió

1. El Consell de Govern o l'òrgan que es designi reglamentàriament serà l'encarregat de la gestió del règim d'incompatibilitats i del control d'interessos establerts en aquesta llei.

Aquest òrgan serà l'encarregat d'examinar i, si escau, de requerir, als que siguin nomenats o cessats en un càrrec o lloc de treball dels indicats a l'article 2 d'aquesta llei, el compliment de les obligacions derivades d'aquesta llei.

2. Reglamentàriament, es desenvoluparan el contingut i l'abast del que es disposa en aquest article.”

2. Es modifica l'article 15.2.b) de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:

“b) L'omissió o la no aportació de les dades i dels documents que s'hagin de presentar o aclarir d'acord amb el que estableixen les lleis i que s'hagin requerit a aquest efecte.”

3. Es modifica l'apartat 1 de l'article 71 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:

“1. Els membres del Govern tenen l'obligació de formular una declaració patrimonial que inclogui la totalitat dels seus béns, drets i obligacions patrimonials, interessos i activitats, en els termes que estableix la Llei de creació del Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears.”

Disposició final quarta

Entrada en vigor

1. La present llei entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

​​​​​​​2. El Registre de Transparència i Control del Patrimoni i de les Activitats dels Càrrecs Públics de les Illes Balears haurà de posar-se en funcionament en l'improrrogable termini de sis mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

 

Palma, 11 d'abril de 2024

La presidenta Margarita Prohens Rigo