Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 239890
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es publica el reglament d’organització i funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors
Antecedents
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, consolida, amplia i institucionalitza les formes de participació de la comunitat educativa per garantir que les decisions educatives s'adoptin amb el màxim consens possible com a via per estabilitzar el sistema educatiu i millorar-ne la qualitat. Així, en l'article 64.2, es determina que la participació de la comunitat educativa en el si de la conselleria competent en matèria d'educació, sense perjudici del que disposen altres normes reguladores de la participació, s'ha de fer a través de diverses meses específiques dels diferents sectors de la comunitat, entre les quals s'han de considerar la Mesa Sectorial d'Educació, la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat, la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors, la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat, la Mesa dels Docents i la Mesa de l'Alumnat.
2. Algunes d'aquestes meses ja estaven en funcionament, en base a la seva regulació específica, tot i que amb l'aprovació de la Llei 1/2022 es doten de caràcter institucional i se'n garanteix l'estabilitat.
3. Així, la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors es va crear mitjançant la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 30 de juny de 2016, com a òrgan de participació, informació, consulta no preceptiva, estudi, debat i seguiment dels assumptes que afecten qüestions pròpies del sistema educatiu de les Illes Balears i, molt especial, de tot allò que afecta la millora dels processos educatius,el model de funció directiva i el bon funcionament dels centres.
4. Posteriorment, el Decret 45/2022 de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, estableix a l'article 5 la composició i les funcions de la Mesa de Diàleg Permanent amb els directors.
5. Així, a l'apartat 4 d'aquest article es determina que la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors ha d'elaborar el seu reglament de funcionament i organització que ha de concretar els criteris i el procediment per formar-ne part.
6. A la sessió de constitució de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors que va tenir lloc dia 8 de febrer de 2023 es va aprovar la proposta de Reglament de funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors, tal com consta en l'acta de la sessió.
7. L'article 9.2 de Decret 45/2022 determina que els reglaments de funcionament de les meses de participació s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears per mitjà de les resolucions corresponents del conseller d'Educació i Formació Professional.
Fonaments de Dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
2. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
4. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que defineix i regula, en els articles 17, 18 i 19, els òrgans col·legiats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
6. El Decret 45/2022 de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària.
Per tot això, i d'acord amb la proposta de la directora general de Planificació i Gestió Educatives, dict la següent
Resolució
1. Ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears del reglament d'organització i funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors, que apareix com a annex d'aquesta Resolució.
2. Determinar que la Resolució tengui efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 46 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que la persona interessada pugui interposar qualsevol altre que consideri oportú.
Palma, en la data de la signatura electrònica (15 d'abril de 2024)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX Reglament d'organització i funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors
La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors és un òrgan col·legiat de participació, informació i estudi dels aspectes relacionats amb la millora dels processos educatius, el model de funció directiva, l'autonomia dels centres i el seu bon funcionament i el reconeixement social de la funció directiva. Té per finalitat la informació, la col·laboració, la representació i la participació dels directors de centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics en el marc de la interlocució amb l'Administració educativa. Les seves propostes no són preceptives ni vinculants per a la Conselleria d'Educació i Universitats ni tenen caràcter executiu.
Primer
Adscripció
La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears s'integra en la Conselleria d'Educació i Universitats i s'adscriu a la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives.
Segon
Funcions
Les funcions de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears són les següents:
a) Emetre informes facultatius i no vinculants en relació amb els projectes de disposicions normatives sobre direcció escolar, funcionament dels centres i de caràcter general que elabori la Conselleria d'Educació i Universitats en matèria educativa, a petició de la direcció general encarregada de la tramitació de l'expedient.
b) Fer un seguiment dels assumptes que afecten la direcció escolar i el funcionament dels centres i del conjunt de l'àmbit educatiu de les Illes Balears i fer propostes a la Conselleria d'Educació i Universitats.
c) Analitzar l'estat del sistema educatiu i fer propostes per millorar-lo.
Tercer
Composició
1. La Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears està constituïda, per:
Representants dels centres
a) Un membre de cadascuna de les associacions i federacions d'associacions de directors de centres educatius públics d'educació infantil i primària, educació secundària, centres de règim especial, centres integrats de formació professional i centres d'educació de persones adultes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears legalment constituïdes. En qualsevol cas, les federacions d'associacions de directors tenen representació sempre que no hi hagi cap de les seves associacions federades representades a la Mesa.
b) Un director de centre educatiu privat concertat per cadascuna de les tres entitats patronals més representatives que formen part de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
c) Un director de centre educatiu privat concertat per les cooperatives d'ensenyament representades a la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
d) Un director de centre d'educació especial privat concertat elegit entre les patronals d'aquests centres representades a la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
e) Dues persones de reconegut prestigi en el món educatiu, designades pel conseller d'Educació i Universitats a proposta de la Mesa i avalades per una majoria qualificada de dos terços dels membres d'aquesta, entre exdirectors de centres educatius.
Representants de l'Administració
a) El titular de la Conselleria d'Educació i Universitats, o la persona en qui delegui, que actua com a president.
b) El titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, o la persona en qui delegui, que actua com a vicepresident.
c) El titular de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, o la persona en qui delegui.
d) El titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, o la persona en qui delegui.
e) El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, o la persona en qui delegui.
f) El Cap de Departament de la inspecció Educativa
g) Un funcionari de la Conselleria d'Educació i Universitats, amb veu i sense vot, que actua com a secretari.
En casos d'absència o de malaltia, i en general quan hi hagi alguna causa justificada, els membres titulars de la Mesa seran substituïts pels seus suplents, si n'hi ha.
2. Es poden constituir submeses per a l'àmbit de l'educació pública o concertada, quan els temes tractar afectin exclusivament el sector d'ensenyament públic o el sector d'ensenyament privat concertat respectivament.
2.1 La composició de la submesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius Públics de les Illes Balears serà la següent:
Representants dels centres
a) Un membre de cadascuna de les associacions i federacions d'associacions de directors de centres educatius públics d'educació infantil i primària, educació secundària, centres de règim especial, centres integrats de formació professional i centres d'educació de persones adultes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears legalment constituïdes.
b) Una de les persones de reconegut prestigi en el món educatiu que formen part de la mesa general.
Representants de l'Administració
a) El titular de la Conselleria d'Educació i Universitats, o la persona en qui delegui,
b) El titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, o la persona en qui delegui.
c) El titular de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, o la persona en qui delegui.
d) El titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, o la persona en qui delegui.
e) El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, o la persona en qui delegui.
f) El Cap de Departament de la inspecció Educativa
g) Un funcionari, amb veu i sense vot, que actua com a secretari.
2.2 La composició de la submesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius Concertats de les Illes Balears serà la següent:
Representants dels centres
a) Un director de centre educatiu privat concertat per cadascuna de les tres entitats patronals més representatives que formen part de la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
b) Un director de centre educatiu privat concertat per les cooperatives d'ensenyament representades a la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
c) Un director de centre d'educació especial privat concertat elegit entre les patronals d'aquests centres representades a la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat.
d) Una de les persones de reconegut prestigi en el món educatiu que formen part de la mesa general.
Representants de l'Administració
a) El titular de la Conselleria d'Educació i Universitats, o la persona en qui delegui,
b) El titular de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, o la persona en qui delegui.
c) El titular de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, o la persona en qui delegui.
d) El titular de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, o la persona en qui delegui.
e) El titular de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, o la persona en qui delegui.
f) El Cap de Departament de la inspecció Educativa
g) Un funcionari, amb veu i sense vot, que actua com a secretari.
3. Els membres representants en aquestes submeses hi participaran segons la temàtica que s'hi hagi de tractar. Per a temes molt específics d'una determinada etapa educativa, pel que fa als directors, o d'una temàtica que afecta només una direcció general, no caldrà l'assistència dels altres membres, tant dels centres educatius com de l'Administració. En aquest cas, el secretari serà un funcionari de la direcció general afectada.
Quart
Nomenaments i cessaments
1. Els representants de les associacions i federacions d'associacions de directors de centres públics d'ensenyament no universitari i de les patronals i cooperatives d'ensenyament representades a la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat i d'Educació Especial han de comunicar al president de la Mesa els noms dels membres titulars i suplents que han de representar aquestes entitats a la Mesa. El president els ha de nomenar per un període de dos anys.
2. Els membres de reconegut prestigi en el món educatiu han de ser nomenats pel conseller per un període de dos anys.
3. El cessament en les seves funcions s'ha de fer mitjançant el mateix procediment.
Cinquè
Funcionament
1. El funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears és el que s'estableix per als òrgans col·legiats als articles 15 a 18 de la Llei 40/2025, d'1 d'octubre, i als articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, amb les particularitats previstes en aquesta Resolució.
2. Els membres de la Mesa no percebran cap quantitat econòmica per dur a terme la seva tasca, llevat de les indemnitzacions que, si escau, els pertoquin com a funcionaris, d'acord amb la normativa vigent aplicable.
Sisè
Convocatòria i sessions
1. Les sessions de la Mesa de Diàleg Permanent amb els Directors i les Associacions de Directors dels Centres Educatius de les Illes Balears es podran dur a terme tant de forma presencial com a distància.
2. Correspon al president determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia, tenint en compte les peticions de la resta de membres, si s'escauen, les quals s'han de formular, com a mínim, amb dos dies hàbils d'antelació.
3. Les convocatòries es trametran als membres la mesa a través de mitjans electrònics, i s'hi farà constar l'ordre del dia, juntament amb la documentació necessària, la data de celebració i el lloc o el sistema de connexió, si és el cas.
4. No podrà ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no estigui inclòs a l'ordre del dia, llevat que hi siguin presents tots els membres de l'òrgan col·legiat i i es declari per majoria la urgència del tema que s'ha de tractar.
5. No és necessària la convocatòria prèvia de la Mesa perquè aquesta es reuneixi si hi ha presents tots els membres i decideixen per unanimitat dur a terme la reunió.
6. La Mesa quedarà constituïda vàlidament, a efectes de celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, sempre que hi assisteixin el president, el secretari i almenys la meitat dels vocals nomenats, o les persones que els substitueixen. L'aprovació de les propostes i informes es fa per majoria de vots dels membres que siguin presents en el moment de la votació. En cas d'empat, el president té vot de qualitat.
7. La Mesa s'ha de reunir en sessió ordinària una vegada cada trimestre durant el curs escolar i, en sessió extraordinària, quan ho estimi oportú el president o un terç dels membres de la Mesa. Les reunions s'han de convocar en horaris que facilitin l'assistència dels membres.
Setè
Actes
1. El secretari estendrà una acta de cada sessió. L'acta ha d'incloure la relació dels assistents, l'ordre del dia de la reunió, les circumstàncies del lloc i temps en què s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions i el contingut dels acords adoptats.
2. L'acta de cada sessió es podrà aprovar en la mateixa reunió o en la immediatament següent. El secretari elaborarà l'acta amb el vistiplau del president i la remetrà, a través de mitjans electrònics, als membres de l'òrgan col·legiat, els quals podran manifestar pels mateixos mitjans que estan conformes amb el text o que hi veuen inconvenients, a efectes de l'aprovació; en cas afirmatiu, es considerarà aprovada en la reunió mateixa.