Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 239512
Aprovació Pla d'Inspecció d'Activitats del Polígon Industrial de Sant Lluís
La Junta de Govern Local en sessió celebrada el dia 10 d'abril de 2024 va aprovar el Pla d'Inspecció d'Activitats del Polígon Industrial de Sant Lluís, redactat pels Serveis Municipals de l'Ajuntament, de conformitat amb el següent detall:
PLA D'INSPECCIÓ D'ACTIVITATS DEL POLÍGON INDUSTRIAL DE SANT LLUÍS
1. ANTECEDENTS
La llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, ha fet una transferència de responsabilitat cap als titulars i els seus tècnics, i ha traslladat el control administratiu cap a la vigilància i la inspecció de les activitats durant l'inici i el funcionament, cosa que implica una nova dinàmica on la inspecció és el fonament bàsic sobre el qual han de girar les garanties legals i la seguretat jurídica.
La necessitat de la inspecció municipal a posteriori preveu a la llei la possibilitat de realitzar campanyes d'inspecció específiques per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i als consells insulars els encomana donar suport als ajuntaments que ho necessitin. La simplificació administrativa prèvia en la tramitació de les llicències d'obres i d'activitats ens duu, necessàriament, a la inspecció in situ de l'activitat.
Per millorar l'eficàcia de la inspecció i del procediment d'infracció i sanció, la llei preveu:
a) L'obligació de l'administració de promoure la inspecció per detectar activitats clandestines, ja que avui en dia el mètode de control de l'administració resulta pervers, té més probabilitats que sigui inspeccionat un titular que hagi tramitat un expedient que un titular d'una activitat totalment clandestina.
b) La creació d'un pla d'inspecció que serà una eina que permeti aconseguir més qualitat i rigor tècnic, perquè es garanteixi una actuació inspectora més uniforme, concreta, transparent i objectiva, de manera que es facin més inspeccions i menys profundes.
2. LEGISLACIÓ APLICABLE
- Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i les modificacions introduïdes per la Llei 6/2019, de 8 de febrer, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici de les activitats a les Illes Balears.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).
- Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears (BOIB núm. 45, de 24/3/2007).
- Llei 12/2012, de 26 de desembre, de mesures urgents de liberalització del comerç i de determinats serveis (BOE núm. 311, de 27/12/2012).
- Ordenança reguladora de sorolls i vibracions de l'Ajuntament de Sant Lluís.
- Ordenança municipal reguladora dels horaris dels establiments turístics de restauració i entreteniment, espectacles públics i activitats recreatives.
- NNSS Ajuntament de Sant Lluís.
3. ANÁLISIS DE LA FUNCIÓ INSPECTORA
Segons l'article 6.1 de la Llei 7/2013, els ajuntaments són les administracions competents per tramitar els expedients, inspeccionar i exercir la potestat sancionadora sobre les activitats subjectes a la Llei
Segons l'article 83.2 de la Llei 7/2013, l'administració competent, d'acord amb l'article 6 d'aquesta llei, ha de vigilar i controlar que el conjunt d'activitats instal·lades en el seu àmbit disposin del corresponent títol habilitant i compleixin amb les determinacions que fixa la normativa que els és d'aplicació, sense perjudici de les actuacions que corresponguin a les diferents administracions sectorials en l'àmbit de les seves competències.
Segons l'article 84 de la Llei 7/2013, els òrgans de les administracions públiques, en l'àmbit de les competències corresponents, han de vetllar per l'observança de la legislació reguladora de les activitats, disposant de les facultats d'inspecció i control de les activitats subjectes a aquesta llei.
Segons l'article 85 de la Llei 7/2013, les actuacions derivades de les funcions inspectores que preveu aquest títol les han de dur a terme els funcionaris que ocupin llocs de feina que tenguin atribuïdes funcions en matèria d'inspecció d'activitats i espectacles públics. Els inspectors tenen caràcter d'agent de l'autoritat. En l'exercici de les seves funcions, els inspectors poden ser auxiliats per personal funcionari.
Segons l'article 86 de la Llei 7/2013, el personal inspector està facultat entre d'altres per:
a) Exigir l'exhibició de qualsevol documentació referida a l'activitat.
b) Accedir directament i lliurement, durant el temps necessari, sense avís previ i amb identificació prèvia, a l'establiment i als llocs on es desenvolupa l'activitat i inspeccionar-los. No obstant això, quan estigui previst expressament en el protocol específic i en les campanyes, i quan la finalitat de la inspecció pugui frustrar-se pel fet d'identificar-se prèviament, no serà necessària la identificació fins que s'hagi constatat el fet de la infracció.
Segons l'article 87.4 de la Llei 7/2013, l'acta d'inspecció que s'aixequi arran d'un pla d'inspecció, una campanya o una denúncia, pot limitar-se a recollir únicament l'abast que es determini en el pla d'inspecció, en la campanya o en el fet denunciat. En cas que es faci mitjançant eines informàtiques, han de determinar l'abast de la inspecció. No obstant això, l'inspector o la inspectora pot recollir altres aspectes no prevists en el pla i que puguin ser constitutius d'infracció, i ha de remetre l'actuació a l'òrgan competent.
4. OBJECTIUS DE LA INSPECCIÓ
Els objectius de la inspecció són els següents:
a) Actualitzar les dades de contacte de cada una de les activitats per poder incorporar a la base de dades municipals i que siguin a l'abast dels serveis d'emergència i Policia Local.
b) Detectar l'existència d'activitats clandestines.
c) Detectar si l'activitat que s'està desenvolupant coincideix amb el títol habilitant atorgat i que consta als arxius municipals.
d) Comprovar que els titulars han contractat una assegurança de responsabilitat civil en l'establiment físic on es desenvolupa l'activitat.
5. NIVELLS D'INSPECCIÓ I PERSONAL INSPECTOR
Les inspeccions es poden classificar en tres nivells de profunditat:
a) Inspeccions de nivell 1. Consisteixen en un control documental en el qual el personal inspector sol·licita al titular de l'activitat les dades de contacte i del titular de l'activitat, el títol habilitant i l'assegurança de responsabilitat civil. D'altra banda es realitza un reportatge fotogràfic tant de l'interior com del exterior de l'activitat. Aquesta inspecció de nivell 1 es durà a terme per part de la Policia Local.
b) Inspeccions de nivell 2. Consisteixen en un control documental en el qual es comprova la coincidència entre les dades del titular resultat de la inspecció de nivell 1 amb el títol habilitant que consta als arxius i que l'import de l'assegurança i la seva cobertura siguin adequats en funció de la classificació de l'activitat.
c) Inspeccions de nivell 3. Consisteixen en una inspecció nivell 1 més una verificació de la correspondència entre la documentació tècnica del títol habilitant amb la realitat inspeccionada. La verificació és bàsica i es limita a les mesures de seguretat (sortides i enllumenat d'emergència, mitjans d'extinció d'incendis) i l'estat aparent de les instal·lacions. Aquesta inspecció de nivell 3 es durà a terme per part de l'enginyer municipal.
6. ABAST I PROCEDIMENT D'INSPECCIÓ
Les inspeccions es realitzaran a la totalitat dels establiments del Polígon, el que inclourà les naus construïdes o aquells solars sense edificació que estiguin ocupats per materials, maquinària o hagin patit alguna transformació del seu terreny natural.
Les inspeccions es realitzaran per zones segons plànol adjunt i la seqüència es realitzarà per sorteig.
7. ACTES D'INSPECCIÓ
En el contingut de l'acta figuraran:
a) Les dades d'identificació del titular o representant legal, si escau, de l'encarregat o encarregada en cas d'inspecció i de les persones que intervenen i formen part de l'acta, així com de l'inspector o la inspectora i les dades d'identificació de l'activitat.
b) El lloc, la data i l'hora.
c) L'objecte de la inspecció.
d) L'exposició dels fets.
e) La notificació del termini per aportar la documentació requerida advertint les circumstàncies i les dades que contribueixin a determinar la possible existència d'una infracció administrativa, així com les altres circumstàncies que hi concorrin.
f) Les manifestacions que el compareixent vulgui fer-hi constar.
Una còpia d'aquesta acta s'ha de lliurar a l'encarregat en cas d'inspecció, el qual pot fer-hi constar la disconformitat o fer-hi observacions al contingut. Un altre exemplar de l'acta es transmetrà al Departament competent perquè iniciï el procediment sancionador, si escau.
8. PLÀNOL
Signat a Sant Lluís en la data que consta a la signatura electrònica (16 d'abril de 2024)
La batlessa de l'Ajuntament de Sant Lluís Maria Dolores Tronch Folgado