Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 238248
Aprovació definitiva del Reglament del Servei Municipal d’Educació de Persones Adultes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Palma, en sessió de dia 25 de gener de 2024, va adoptar els Acords següents (Acord del Ple amb número 20240125_01_010):

“TERCER.- Aprovar inicialment el Reglament del Servei Municipal d'Educació de Persones Adultes, un cop rebut el dictamen previ del projecte de la Comissió d'acord amb l'article 99 del Reglament Orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma.

QUART.- Publicar l'acord al BOIB i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament, perquè durant 30 dies s'hi puguin presentar reclamacions i suggeriments. Si no s'hi presenten, l'acord inicialment adoptat s'entendrà definitivament aprovat, sense necessitat d'un nou acord exprés, i el Reglament íntegre es publicarà al BOIB.”

Per mitjà del BOIB núm. 15 de dia 30 de gener de 2024, es va publicar l'anunci de l'aprovació inicial del Reglament i es va obrir un període d'informació pública i d'audiència als interessats de 30 dies hàbils.

Un cop transcorregut dit termini sense que es presentes cap reclamació o suggeriment, de conformitat amb l'art. 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i l'art. 101 del Reglament orgànic del Ple de l'Ajuntament de Palma, de 29 de juliol de 2004 (BOIB núm. 127, d'11 de setembre de 2004), l'Acord inicialment adoptat s'ha convertit en definitiu, sense necessitat d'un nou acord exprés i es procedeix a la publicació del text íntegre del Reglament, que s'incorpora com a annex.

Aquest Reglament entrarà en vigor un cop publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears, atès que un cop esdevingut definitiu el text, ha transcorregut el termini de quinze dies hàbils des de la recepció de la norma per part de les administracions autonòmica, insular i estatal d'acord amb el que disposen els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

 

Palma, (signat electrònicament: 15 d'abril de 2024)

El cap de Departament d'Educació i Infància Bernardo Pascual Riera p.d. Decret de batlia 3000 de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014)

 

 

REGLAMENT DEL SERVEI MUNICIPAL D'EDUCACIÓ DE PERSONES ADULTES (SMEA)

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.               Objecte del Reglament

Article 2.               Titulars de dret d'accés a l'SMEA

Article 3.               Finalitat, Descripció i Objectius

 

TÍTOL II. L'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

Article 4.               Organització del servei per programes

Article 5.               Horari d'atenció

Article 6.               Personal suficient i format

Article 7.               Modalitats de prestació

TÍTOL III. PROCÉS D'ADMISSIÓ ALS CURSOS

Article 8.               Sol·licitud de matrícula

Article 9.               Criteris d'admissió

Article 10.             Quotes

TÍTOL IV. PROTOCOLS

Article 11.             Ús dels espais i instal·lacions del centre

Article 12.             L'SMEA i el medi ambient

Article 13.             Seguretat de l'alumnat, les famílies i l'equip de treball de l'SMEA

TÍTOL V. DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES. RÈGIM SANCIONADOR I PLA DE QUALITAT

Article    14.          Drets de l'alumnat

Article    15.          Deures de l'alumnat

Article    16.          Protecció de dades

Article    17.          Infraccions i sancions

Article    18.          Presentació i tràmit de demandes, suggeriments,

felicitacions i reclamacions

Article 19.             Pla de Qualitat

DISPOSICIONS

Disposició addicional

Disposició final primera

Disposició final segona

 

REGLAMENT DEL SERVEI MUNICIPAL D'EDUCACIÓ DE PERSONES ADULTES (SMEA) EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

L'aprovació d'una norma de caràcter reglamentari per a regular el funcionament del Servei Municipal d'Educació de persones Adultes (SMEA), respon a la necessitat de disposar d'un marc jurídic adequat per a l'exercici de les atribucions de l'Ajuntament de Palma en aquesta matèria.

Aquest marc ha de tenir present, en primer lloc, la mateixa evolució general del servei des de l'origen l'any 1990, lligada a l'evolució del marc legal específic que regula el dret a l'educació, als ensenyaments de règim especial i a l'aprenentatge al llarg de la vida, a l'empara de la LODE (Llei orgànica 8/1985 reguladora del Dret a l'Educació), la LOE (Llei Orgànica 2/2006 d'Educació) i més recentment la LOMLOE (Llei Orgànica 3/2020 per la que es modifica la LOE).

II

La Constitució estableix a l'article 27 el dret fonamental a l'educació per a tota la ciutadania.

La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (LOMLOE) per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE) que a la mateixa vegada modificava la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, que regula el dret a l'educació (LODE); té la finalitat d'establir un ordenament legal que augmenti les oportunitats educatives i formatives de tota la població i que contribueixi a la millora dels resultats educatius de l'alumnat i satisfaci la demanda generalitzada de la societat espanyola d'una educació de qualitat per a tota la població.

D'acord amb la Llei 4/2006 de 30 de març de 2006, d'Educació i Formació Permanents de Persones Adultes de les Illes Balears, l'educació permanent comprèn tant activitats destinades a la formació personal, cívica i social de la persona com d'altres orientades a l'ocupació, i té lloc en una varietat d'entorns dins i fora dels sistemes d'educació i formació formals. És necessari promoure l'adquisició de les capacitats bàsiques i incrementar les oportunitats d'accedir a formes d'aprenentatge innovadores i més flexibles.

Per això, l'Ajuntament de Palma i en el marc de l‘esmentada llei vol potenciar l'educació i la formació permanent de les persones adultes perquè tinguin com a prioritats:

a. Adquirir i actualitzar la seva formació bàsica i facilitar l'accés als distints nivells del sistema educatiu.

b. Millorar la seva qualificació professional o adquirir una preparació per a l'exercici d'altres professions.

c. Desenvolupar la seva capacitat de participació en la vida social, cultural, política i econòmica.

Els principis generals de les actuacions en l'educació i la formació permanents de persones adultes es desenvoluparan seguint els següents principis:

a. La igualtat d'oportunitats en l'accés a un aprenentatge permanent eficaç i de qualitat, amb especial atenció a les persones i als col·lectius que, en funció de les seves circumstàncies, tenguin més dificultats per accedir-hi.

b. La concepció de l'educació com un procés permanent que s'estén al llarg de tota la vida.

c. La capacitat de transmetre valors que garanteixin la igualtat de drets entre els sexes, que contribueixin a superar qualsevol classe de discriminació i d'exclusió, així com la pràctica de la tolerància, la solidaritat i la valoració de la diversitat cultural.

d. La cooperació i la coordinació entre les institucions i les entitats públiques i privades i les diferents administracions públiques per elaborar polítiques educatives, d'inserció laboral i de desenvolupament comunitari que fomentin la cohesió social.

e. L'adaptació a les necessitats i demandes dels individus, la societat i els canvis del món laboral.

f. La llibertat en l'elecció de diferents programes educatius i formatius, fomentant la conciliació de la vida familiar i les activitats laborals i socials.

g. La promoció de la llengua catalana i la cultura pròpies de les Illes Balears.

h. L'ús de metodologies pedagògiques obertes i flexibles que permetin la màxima adaptació a les característiques socials, psicològiques i laborals de les persones adultes.

En el marc de la Llei 27/2013, de 27 desembre, de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local i d'acord amb les modificacions de la llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les Bases de Règim Local i en concret de l'article 25 apartats m) i ñ).

“L'article 25 queda redactat com segueix:

  1. El Municipi, per la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes prevists en aquest article. 
  2. El Municipi exercirà en tot cas com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, en les següents matèries:

m. Promoció de la cultura i equipaments culturals.

ñ. Promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.”

Conforme al Decret Llei 2/ 2014, de 21 de novembre, de mesures urgents per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/ 2013 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, que preveu en el seu article 6 “... en matèria d'educació a les quals es refereixen la disposició addicional quinzena i transitòries primera, segona i tercera de la Llei 27/2013 continuaran essent exercides pels municipis en els termes prevists en l'Estatut d'Autonomia, la normativa autonòmica sobre règim local i les lleis sectorials autonòmiques, mentre no hagin estat assumides per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears...”

Recomanacions de l'informe mundial sobre aprenentatge i l'Educació d'Adults “Global Report on Adult Learning and Education, Hamburg: UIL, 2013. UNESCO”. L'educació d'adults té un paper important en l'oferir espai, temps i entorns en què els adults poden -emprat els termes de l'Informe Delors, aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts i aprendre a ser.

L'Informe Delors de 1996 també marca un canvi en l'ús del terme "educació al llarg de tota la vida", utilitzat en l'Informe Faure, pel "d'aprenentatge al llarg de tota la vida", que avui s'usa més freqüentment. Això no només assenyala un canvi semàntic, sinó que reflecteix un desenvolupament substancial en aquest camp. L'educació al llarg de tota la vida, tal com el presenta l'Informe Faure, estava associat amb l'objectiu més comprensiu i integrat de desenvolupar persones i comunitats més humanes enfront del ràpid canvi social.

Entre les recomanacions sobre l'informe mundial sobre aprenentatge i educació d'adults, destaca que la descentralització cap als nivells regional i local s'ha convertit en un instrument clau, però la seva implementació eficaç demanda un finançament adequat. D'aquesta forma els ajuntaments juguen un paper fonamental en la implementació de l'educació d'adults.

També en l'àmbit de política d'alfabetització explicita que s'ha de concentrar en incrementar i desenvolupar de forma integral les competències bàsiques, i incloure la creació d'entorns i societats de l'aprenentatge.

III

El present Reglament regula el règim jurídic de les prestacions que ofereix el Servei de Municipal d'Educació de Persones Adultes, d'acord amb els principis que estableix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques: el principi de necessitat, es compleix ja que no existeix norma que reguli les competències, organització i funcionament del Servei Municipal de l'Escola d'Adults a dia d'avui; eficàcia, atès que mitjançant la aprovació del referit Reglament passa a quedar regulat el funcionament del servei; proporcionalitat, atès que recull la regulació imprescindible i bàsica del funcionament del Servei; seguretat jurídica, ja que recull en un únic document tota la normativa relativa a les competències, organització i funcionament; transparència, ja que la normativa es trobarà a l'abast de tothom; i eficiència, atès que l'aprovació del Reglament resulta la manera més òptima per aconseguir els objectius de regulació del règim jurídic de les prestacions que ofereix el Servei Municipal d'Educació d'Adults.

També amb l'establiment dins el present reglament de les prestacions necessàries per a complir amb l'objectiu de contribuir, amb l'educació, formació i al desenvolupament integral de les persones, duent a terme cursos sempre relacionats amb els valors educatius, es justifiquen els principis d'eficàcia i eficiència; així com la proporcionalitat en el règim regulador dels drets i deures de les persones usuàries, que no implica restriccions de drets o imposicions d'obligacions no ajustades a la legalitat vigent; i el principi de seguretat jurídica, adequant-se en totes les seves prescripcions a l'ordenament jurídic que l'hi és d'aplicació.

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

ARTICLE 1. OBJECTE DEL REGLAMENT

Aquest Reglament té per objecte regular les competències, organització i funcionament així com descriure les prestacions que ofereix el Servei Municipal d'Educació de Persones Adultes (SMEA), amb la finalitat de millorar l'atenció i adequar-la a les necessitats de les persones usuàries i de la ciutadania en general.

Així mateix, el present document té per objecte facilitar la convivència als espais de formació, així com afavorir la participació de tots els col·lectius de la comunitat educativa.

 

ARTICLE 2. TITULARS DE DRET D'ACCÉS A L'SMEA

El Servei anirà dirigit a la ciutadania de Palma, persones adultes i joves, donant resposta a les seves necessitats de formació, preferentment les quals pertanyen a grups o sectors socials amb mancances i necessitats de formació bàsica o amb dificultats per a la inserció laboral.

L'edat mínima de les persones usuàries del servei és de 18 anys (fets abans del 31 de desembre). També es poden matricular als cursos els i les joves de més de 16 anys que hagin finalitzat l'educació obligatòria, amb situacions personals extraordinàries o amb un contracte de formació o d'aprenentatge.

Serà competència de l'Ajuntament la selecció i l'aprovació de les llistes de l'alumnat admès als cursos, tallers, seminaris organitzats pel Servei. El procés d'admissió i matrícula a les activitats es regula al Títol III d'aquest Reglament.

ARTICLE 3. FINALITAT, DESCRIPCIÓ I OBJECTIUS

El Servei Municipal d'Educació de Persones Adultes de l'Ajuntament de Palma ofereix a la ciutadania de Palma, des de l'existència dels ajuntaments democràtics, la possibilitat d'iniciar o continuar una formació al llarg de la vida, prioritzant aquells que pertanyen a grups o sectors amb mancances o necessitats de formació específica, i especialment aquells amb dificultats per a la integració social o inserció laboral.

L'objecte de l'SMEA és posar a l'abast de la ciutadania de Palma una oferta de cursos descentralitzada i variada, flexible i adaptable a les necessitats i demandes de les persones i la societat, per tal de potenciar l'adquisició de coneixements i habilitats, destinada a la formació personal, cívica i social que faciliti la presa de decisions i autonomia personal. L'objectiu és també oferir informació, orientació i suport a la població interessada en temes relacionats amb l'educació i la formació.

La finalitat general del servei és potenciar l'adquisició de coneixements i habilitats, desenvolupant la capacitat de comunicació i de crítica, que faciliti la presa de decisions i autonomia personal i laboral plena dins el context de la nostra Comunitat. Posant a l'abast de la ciutadania els recursos educatius, formatius i culturals que ofereix la ciutat. Els cursos tenen com a finalitat desplegar les capacitats i destreses bàsiques de la població adulta que no varen tenir l'oportunitat de poder adquirir en altres moments de la vida, potenciar la reincorporació a diferents nivells del sistema educatiu reglat, millorar la capacitat d'inserció laboral i facilitar la integració lingüística, social i cultural de les persones estrangeres que viuen al nostre municipi.

L'oferta de cursos del Servei Municipal d'Educació d'Adults SMEA es realitza tenint en compte les necessitats formatives de la població de Palma.

TÍTOL II. L'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

ARTICLE 4. ORGANITZACIÓ DEL SERVEI PER PROGRAMES

El coneixement del territori ens permetrà fer una distribució de l'oferta tenint en compte les necessitats pròpies de la població de cada barri. Des d'aquest punt de vista hi ha factors que poden determinar la distribució dels espais i la seva oferta formativa. Entre ells el nivell educatiu, les característiques socioeconòmiques i socioculturals dels barris. Per això, la nostra oferta es caracteritza per ser flexible en relació amb els espais, horaris i calendari. Amb l'objectiu de descentralitzar l'oferta i acostar la formació a la gent que ho necessita, realitzant cursos a diferents barris i s'utilitzaran, a més dels edificis municipals del PalmaFormació Son Malferit i PalmaFormació Mercat Camp Redó, altres espais com centres culturals, centres educatius, biblioteques, etc. ubicats a diferents barriades de la nostra ciutat, tant en format presencial com en línia.

El Servei Municipal d'Educació de Persones Adultes impartirà: Ensenyances inicials, nivell I i II, alfabetització, educació primària, proves d'accés, espanyol per a persones estrangeres, idiomes, noves tecnologies, alfabetització tecnològica, mòduls d'integració cultural i lingüística i qualsevol altre ensenyament que respongui a les necessitats del moment.

4.1.- CURSOS DE FORMACIÓ INICIAL I BÀSICA

Cursos adreçats a aquelles persones que volen adquirir coneixements inicials de lectura, escriptura i càlcul, o que vol millorar i consolidar aquests coneixements per tal de poder accedir als certificats de professionalitat de nivell 1 que ofereix el SOIB.

També comprèn aquella formació adreçada a persones migrants amb coneixement de llengua castellana, que té com a finalitat la preparació per la superació de les proves de Coneixements Constitucionals i Socioculturals d'Espanya (CCSE) per tal d'acreditar el grau d'integració a la nostra societat, per a l'obtenció de la nacionalitat espanyola per residència segons la Llei 19/2015, del 13 de juliol, dirigit tant a població alfabetitzada com no alfabetitzada.

4.2.- CURSOS DE PREPARACIÓ DE PROVES D'ACCÉS A ALTRA FORMACIÓ

Cursos adreçats a aquelles persones que volen accedir a la formació i no disposen dels requisits acadèmics d'accés. Aquests cursos preparen per a les proves lliures d'accés, a cicles formatius, a les proves d'accés a la Universitat per a majors de 25 i 45 anys.

4.3.- CURSOS DE COMPETÈNCIES COMUNICATIVES BÀSIQUES EN LLENGÜES ESTRANGERES D'ACORD AMB LA NORMATIVA DEL MARC EUROPEU COMÚ DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES

Cursos adreçats a l'adquisició de coneixements i habilitats comunicatives en diferents idiomes estrangers.

4.4.- CURSOS DE COMPETÈNCIES COMUNICATIVES EN LES LLENGÜES OFICIALS DE LA NOSTRA COMUNITAT AUTÒNOMA D'ACORD AMB LA NORMATIVA DEL MARC EUROPEU COMÚ DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES

Cursos d'iniciació i consolidació de l'aprenentatge de la llengua espanyola i catalana. Amb la finalitat d'ajustar-se a les necessitats de les persones destinatàries, es fan cursos de diferents nivells de l'idioma i cursos per a col·lectius específics.

4.5.- CURSOS DE COMPETÈNCIES DIGITALS BÀSIQUES

Cursos de diferent nivell de dificultat adreçats a l'obtenció i assoliment de destreses per a l'ús de les noves tecnologies.

4.6.- ALTRES CURSOS SEGONS NECESSITATS

L'oferta de cursos podrà ser ampliada a qualsevol necessitat o demanda detectada o expressada per la ciutadania o la mateixa administració.

ARTICLE 5. HORARI D'ATENCIÓ

Ateses les peculiaritats del Servei, la prestació es podrà realitzar amb horari de matí i horabaixa i vespre majoritàriament de dilluns a divendres segons les necessitats d'aquest que es caracteritza per ser flexible en relació amb els espais, horaris i calendari.

Durant el període no lectiu, per part del personal no docent es mantindrà un servei d'atenció al públic i informació, exceptuant els dies festius, es mantindrà un servei d'atenció i informació telefònica i per mitjans electrònics, de dilluns a divendres.

Cada inici de curs o fase s'establiran els dies i hores d'atenció i es difondran a la web i als espais de formació.

ARTICLE 6. PERSONAL SUFICIENT I FORMAT

El servei ha de tenir el personal suficient amb la formació, la titulació, els coneixements, les aptituds i l'estabilitat laboral per garantir la qualitat en la prestació.

En qüestió de ràtios professionals s'ajustarà a la normativa vigent en aquesta matèria.

ARTICLE 7. MODALITATS DE PRESTACIÓ

Les modalitats entre les que pot optar l'Ajuntament de Palma per la gestió del servei inclouen la gestió directa i indirecta. Entre les formes de gestió directa es troben: la gestió per la pròpia entitat local, a partir d'un organisme autònom, amb una entitat pública empresarial local, a partir d'una societat mercantil pertanyent íntegrament a l'Ajuntament o qualsevol altra forma prevista a la normativa d'aplicació.

D'altra banda, es podrà optar de forma motivada per la gestió indirecta del servei municipal adoptant qualsevol de les formes regulades a la normativa de contractació administrativa.

 

TÍTOL III. PROCÉS D'ADMISSIÓ ALS CURSOS

ARTICLE 8. SOL·LICITUD DE MATRÍCULA

El servei tindrà una durada anual ininterrompuda i els cursos en desenvoluparan bàsicament en tres fases d'acord amb el següent quadre:

TERMINIS INSCRIPCIÓ i TEMPORALITZACIÓ ANUAL DELS CURSOS

FASE

PERÍODE D'INSCRIPCIONS

DURADA APROXIMADA

1a

Mes de setembre

D'octubre a febrer

2n

Mes de gener

De febrer a juny

3a Estiu

Mes de juny

Intensius de juliol i agost

El servei disposarà almanco de dues modalitats d'informació i inscripció. Aquest són:

Modalitat presencial:

      •  
  • PalmaFormació Mercat Camp Redó

C. de Felip II, 17, 2n pis – 07010 Palma Tel.: 971 242 642

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

      •  
  • PalmaFormació Son Malferit

C. de Gregorio Marañón, 3A – 07007 Palma Tel.: 971 244 976

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h i de dilluns a dijous, de 16 a 19 h.

Modalitat en línia: A la pàgina web www.cursospalmaeduca.es            

ARTICLE 9. CRITERIS D'ADMISSIÓ

Els criteris d'admissió als cursos seran: situació laboral, nivell d'estudis, edat i ordre d'inscripció. Tindran prioritat:

  •  
  • Els casos derivats d'atenció primària i secundària de centres de serveis socials amb una reserva del 50% de les places.

  • Les persones empadronades en el terme municipal de Palma.

  • L'alumnat que hagi finalitzat cursos o mòduls anteriors, dins el mateix curs escolar, a l'hora de fer el segon nivell de curs/mòdul.

Cal fer una prova per acreditar el nivell de coneixements en determinats cursos.

ARTICLE 10. QUOTES

Les quotes es regiran conforme a la darrera Ordenança Reguladora del Preu Públic per a la prestació de serveis de caràcter educatiu de l'Ajuntament de Palma. Aquesta ordenança estableix les tarifes segons l'oferta educativa del cost de cada curs.

Les tarifes han de ser satisfetes dins els primers deu dies de cada curs mitjançant transferència al compte bancari que l'Ajuntament tingui habilitat a tal fi.

 

TÍTOL IV. PROTOCOLS

ARTICLE 11. ÚS DELS ESPAIS I INSTAL·LACIONS DEL CENTRE

Per al desenvolupament dels cursos i amb l'objectiu de descentralitzar l'oferta es realitzaran a diferents barris i s'utilitzaran, a més dels edificis municipals del PalmaFormació Son Malferit i PalmaFormació Mercat Camp Redó, altres espais com centres culturals, centres educatius, biblioteques, etc. ubicats a diferents barriades de la nostra ciutat.

L'alumnat haurà de fer bon ús tant de les instal·lacions, com del mobiliari i el material del centre. La negligència en el seu ús, o el seu deteriorament podrà derivar en les responsabilitats corresponents.

Ascensor, elevador salva escales i porta per a persones amb mobilitat reduïda.

Als edificis municipals del PalmaFormació Son Malferit i PalmaFormació Mercat Camp Redó es disposa d'una entrada habilitada i un ascensor per a persones amb mobilitat reduïda.

Menjar i beure als espais de formació

L'alumnat pot berenar a l'espai del vestíbul. En cap cas es podrà menjar o beure a cap aula.

ARTICLE 12. L'SMEA I EL MEDI AMBIENT

D'acord amb el que disposa la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i per tal d'adoptar hàbits de consum responsable en la vida quotidiana i millora en la conservació dels recursos i de la diversitat natural, l'SMEA acorda:

1. Ús de recipients específics per al reciclatge.

2. Ús responsable de l'energia utilitzant al màxim la llum solar.

3. Manteniment de les aixetes dels banys regulades de manera que no es puguin quedar obertes i que el flux d'aigua no sigui excessiu.

4. Supressió del paper a les reunions en favor de les noves tecnologies.

ARTICLE 13. SEGURETAT DE L'ALUMNAT I L'EQUIP DE TREBALL DE L'SMEA

Pla d'emergències. L'SMEA a edificis de PalmaFormació Son Malferit i PalmaFormació Mercat Camp Redó està contemplada en el Pla d'Emergències dels edificis.

Periòdicament, es du a terme un simulacre d'emergències per assegurar el bon funcionament i divulgació del pla entre els col·lectius de l'SMEA.

Riscs Laborals. L'SMEA és avaluada periòdicament a tal efecte i, una vegada elaborat el corresponent informe, s'escometen aquelles accions que siguin necessàries per a complir la normativa vigent en aquest tema.

De la mateixa manera, tot el personal que fa feina al centre, docent i no docent, ha de realitzar la formació específica corresponent.

Protocol en cas de malaltia o accident d'un usuari. El centre té establert un protocol específic per aquests casos en consonància amb el protocol de primers auxilis i altres problemes de salut.

L'SMEA s'ajustarà als protocols establerts en cas de pandèmia o catàstrofe natural.

TÍTOL V. DRETS I DEURES DE LES PERSONES USUÀRIES. RÈGIM SANCIONADOR I PLA DE QUALITAT

ARTICLE 14. DRETS DE L'ALUMNAT

  • Rebre un ensenyament teòric i pràctic qualificat.

  • Desenvolupar la seva activitat acadèmica en les degudes condicions de seguretat i higiene.

  • La llibertat d'estudi, que comporta la llibertat d'expressió.

  • L'accés als mitjans de què disposa el centre per a una millor formació d'acord amb la seva disponibilitat.

  • Una avaluació que tingui en compte tots els aspectes del seu procés d'ensenyament i aprenentatge.

  • Assistir a totes aquelles activitats complementàries que s'organitzin i realitzin dins el centre.

  • Reunir-se a les dependències del centre per a activitats de caràcter escolar o complementari que formin part del projecte educatiu del centre.

  • Participar en qualitat de voluntaris, en les activitats del centre.

  • Informar i ser informats regularment de totes les qüestions que afecten el funcionament del centre.

A més es gaudiran dels drets bàsics que els hi confereix l'article 6 de la LOMLOE:

  • Rebre una formació integral que contribueixi al ple desenvolupament de la seva personalitat, capacitat comunicativa i crítica.

  • Que es respecti la seva identitat, integritat i dignitat personal.

  • Que la seva dedicació, esforç i rendiment siguin valorats i reconeguts amb objectivitat.

  • Rebre una orientació educativa i professional.

  • Una educació inclusiva i de qualitat.

  • Que es respecti la seva llibertat de consciència, les seves conviccions religioses i les seves conviccions morals, d'acord amb la Constitució.

  • La protecció contra tota intimidació, discriminació i situació de violència o assetjament.

  • Expressar les seves opinions lliurement, respectant els drets i la reputació de les altres persones, en el marc de les normes de convivència del Servei.

  • Participar en el funcionament i en la vida del servei, de conformitat amb les normes vigents.

Dret a la imatge

El dret a la pròpia imatge està reconegut a l'article 18.1 de la Constitució i regulat per la Llei sobre el dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge.

Al començament de cada curs o fase el Servei demanarà el consentiment a les persones usuàries per tal de poder fer fotografies en els espais de les activitats lectives i complementàries i exposar-les en els plafons informatius, a la pàgina web i xarxes socials.

ARTICLE 15. DEURES DE L'ALUMNAT

  • Assistir a totes les classes que té assignades.

  • Estudiar i practicar el que els correspongui.

  • Assistir a les activitats formatives organitzades pel centre en horari lectiu, ja que formen part del seu procés d'aprenentatge.

  • Usar el Moodle o altres plataformes formatives.

  • Respectar les normes vigents del Servei.

  • Dur a terme totes aquelles activitats dirigides a avaluar i testar l'estat del procés d'ensenyament i aprenentatge.

  • Usar correctament els mitjans posats a la seva disposició.

A més tindran els deures que els hi confereix l'article 6 de la LOMLOE:

  • Seguir les directrius del professorat.

  • Assistir a classe amb puntualitat.

  • Participar i col·laborar en la millora de la convivència i en la consecució d'un clima adient d'estudi en el centre, respectant el dret dels seus companys i companyes a l'educació i l'autoritat i orientacions del professorat.

  • Respectar la llibertat de consciència, les conviccions religioses i morals, i la diversitat, dignitat, integritat i intimidat de tots els membres del centre.

  • Respectar les normes d'organització, convivència i disciplina del centre.

  • Conservar i fer un bon ús de les instal·lacions del centre i materials didàctics.

ARTICLE 16. PROTECCIÓ DE DADES

La recollida de dades personals i el seu tractament estan subjectes a la normativa que estableix la Llei Orgànica 3/2018 de Protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i a la resta de normativa aplicable en la matèria.

La Direcció del centre vetllarà per evitar l'elaboració i sobretot la impressió de llistes amb dades creuades de l'alumnat, on apareix a la vegada nom i llinatges, número d'expedient i DNI.

Les dades de caràcter personal que permetin la seva identificació que faciliten les persones usuàries s'utilitza exclusivament per a la funció educativa del centre i no seran tractades amb una altra finalitat sense el consentiment explícit de l'usuari.

El personal docent i no docent, que tingui accés, en exercici de les seves funcions, a les dades personals i familiars, està subjecte al deure de la confidencialitat. En aquest sentit, tot el personal del centre signa aquesta obligació.

L'Ajuntament de Palma (més concretament la Direcció General d'Educació i Infància) és el responsable del tractament de les dades, comptant en cada cas amb el/els encarregats de tractament que es considerin oportuns sempre i quan hagin subscrit un contracte d'encàrrec que garanteixi la protecció de les dades de caràcter personal.

En cas de voler exercir els drets d'accés, rectificació, oposició, supressió, portabilitat, limitació del tractament i de no ser objecte de decisions individuals automatitzades pel que fa a les dades facilitades i tractades us heu d'adreçar per escrit adreçant-vos al responsable del tractament, al carrer Gregorio Marañón 3A – 07007 Palma, al telèfon 971244976 i bé a l'adreça electrònica: infoeduca@palma.es. També podeu adreçar-vos directament a la direcció del delegat de protecció de dades de l'Ajuntament de Palma: protecciodedades@palma.es o reclamar davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades a: https://www.aepd.es.

ARTICLE 17. INFRACCIONS I SANCIONS

Assistència de l'alumnat

  1. L'absència injustificada d'un nombre de classes igual o superior al 20% de l'acció formativa, donarà peu a la pèrdua de la plaça.

  2. La justificació de les faltes d'assistència de l'alumnat s'acceptarà únicament per raons de malaltia, feina i per motius de força major greus. En tots aquests casos serà obligatòria la justificació documental.

  3. En cas de malaltia greu o perllongada, i a la vista dels informes mèdics, el nombre de faltes d'assistència a classe podrà ser il·limitat.

Trencaments i desperfectes

Quan es trenqui o es causi algun desperfecte a qualque bé de l'SMEA d'una manera intencionada o per mal ús, la persona que l'haurà causat serà la responsable de la seva reposició o reparació.

Pagament de les quotes

En el cas de les matrícules no abonades en els terminis previstos per part de l'administració de l'SMEA, es posarà en coneixement de l'alumne/-a, el deute pendent i se li facilitarà un termini de 5 dies hàbils per fer efectiu el pagament i entregar justificant del banc, o còpia, a la Secretaria del centre. El no pagament de la matrícula suposarà la baixa definitiva i la pèrdua de la plaça.

A més de la normativa vigent s'estableixen tres nivells d'infraccions:

1. Són infraccions lleus de l'alumnat:

  • La manca de respecte lleu als docents, a altres alumnes o visitants del centre

  • Falsejar dades a l'Administració

  • No comunicar a Secretaria els canvis o les alteracions de les circumstàncies o dels requisits que varen determinar la concessió de la reducció de la quota

2. És infracció greu de l'alumnat produir danys a les instal·lacions o al material del Servei expressament.

3. Es considerarà infracció molt greu l'agressió física o psicològica a altres alumnes o al personal de l'SMEA, així com les amenaces que suposin un risc per a la integritat.

S'estableixen tres nivells de sancions:

1.     Per a les infraccions lleus s'advertirà verbalment a l'alumne/a i se'n deixarà constància escrita.

2.     Les infraccions greus i molt greus, suposaran expulsió temporal o baixa definitiva del curs.

L'acta de la comissió servirà per informar i es guardarà l'original a l'expedient. La Direcció en donarà coneixement a l'alumne/a.

 

ARTICLE 18. PRESENTACIÓ I TRÀMIT DE DEMANDES, SUGGERIMENTS, FELICITACIONS I RECLAMACIONS

Les demandes, preguntes, comentaris o reclamacions s'adreçaran, en primer terme, al docent responsable. En cas que no s'obtingui una resposta satisfactòria, caldrà adreçar-se a la direcció.

Si cap d'aquestes vies no solucionen la situació plantejada, ho realitzarà mitjançant el sistema general que tingui l'Ajuntament per a atendre aquestes situacions.

Quan s'ha utilitzat el canal verbal la professional que ho rebi registrarà la queixa, suggeriment, felicitació o reclamació.

L'alumnat també pot fer arribar a l'SMEA un escrit per correu electrònic a educacio@palma.es, plantejant la seva queixa, reclamació o suggeriment. El centre li donarà entrada oficial i emetrà resposta en el termini màxim d'una setmana.

ARTICLE 19. PLA DE QUALITAT

El servei s'ajustarà al Pla de Qualitat de l'Ajuntament de Palma i aplicarà els instruments acordats amb la Regidoria competent.

DISPOSICIONS DISPOSICIÓ ADDICIONAL

En la presa de decisions referida al servei s'inclourà la perspectiva de gènere.

DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA

Aquest reglament, un cop aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text al Butlletí Oficial de les Illes Balears i el transcurs de quinze dies des de la recepció de la norma per les administracions estatals i autonòmica.

DISPOSICIÓ FINAL SEGONA

Totes les estadístiques inclouran sistemàticament la variable de sexe i es tindrà en compte tant a l'hora de la recollida de la informació com en els informes que es publiquin.