Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

Núm. 231685
Reglament protecció civil de Capdepera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

ESTATUTS DE L'AGRUPACIÓ DEL PERSONAL VOLUNTARI DE PROTECCIÓ CIVIL (AVPC) DE  CAPDEPERA

PREÀMBUL

Estatuts adaptats als canvis indicats al Decret 32/2019, de 10 de maig, del Reglament del personal voluntari de Protecció Civil de les Illes Balears. També es concreten els aspectes organitzatius, jeràrquics i participatius que no es recullen a l'àmbit autonòmic.

SECCIONS:

  • SECCIÓ PRIMERA: OBJECTIUS
  • SECCIÓ SEGONA: ORGANITZACIÓ
  • SECCIÓ TERCERA: VOLUNTARIS
  • SECCIÓ QUARTA: SISTEMES INFORMÀTICS I XARXES SOCIALS
  • SECCIÓ CINQUENA: FUNCIONS
  • SECCIÓ SISENA: DRETS DEL PERSONAL VOLUNTARI
  • SECCIÓ SETENA: DEURES DEL PERSONAL VOLUNTARI
  • SECCIÓ VUITENA: GRATIFICACIONS I SANCIONS
  • DISPOSICIONS FINALS

 

SECCIÓ PRIMERA OBJECTIUS

ARTICLE 1

L'objecte d'aquests estatuts és definir el funcionament i organització de l'agrupació del personal Voluntari de Protecció Civil de Capdepera (AVPC Capdepera).

ARTICLE 2

1. L'Agrupació del personal voluntari de Protecció Civil de Capdepera (AVPC Capdepera) és una organització de caràcter humanitari i altruista, que actua de manera desinteressada i solidaria.

2. L'AVPC Capdepera no empara activitats de finalitat religiosa, política i o sindical.

ARTICLE 3

1. L'Agrupació té com a objectiu la col·laboració a la previsió i prevenció de situacions de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública que puguin plantejar-se al municipi. També en la protecció i socors de les persones i dels béns, quan aquestes situacions es produeixen i en el restabliment de la normalitat a l'àrea afectada.

2. L'Agrupació durà a terme aquestes missions en el marc del Pla Municipal davant emergències (PME), i Plans d'actuació davant riscos específics (PAE), que és d'on sorgeixen les competències atribuïdes a l'AVPC Capdepera.

3. L'AVPC Capdepera s'integrarà en la Junta de Seguretat Local.

ARTICLE 4

El Ple de l'Ajuntament acordà la creació de l'AVPC Capdepera a data 03/10/1996 i la seva dissolució, en tot cas, correspon al Ple de l'Ajuntament.

ARTICLE 5

1. S'estableix el domicili social i la seu de l'AVPC Capdepera.

2. L'àmbit territorial operatiu de l'AVPC Capdepera es limitarà al terme municipal de Capdepera, encara que a petició de la Direcció General d'Emergències i Interior (DGEI) es poden canalitzar les demandes d'altres municipis (mitjançant els seus màxims responsables), el batle o batlessa podrà autoritzar la intervenció de l'AVPC Capdepera a un altre terme municipal.

 

SECCIÓ SEGONA ORGANITZACIÓ

ARTICLE 6

1. L'organització i funcionament de l'AVPC Capdepera es regirà pel que s'estableix en els presents Estatuts així com per les instruccions i directrius que, a l'efecte de coordinació general, puguin dictar les Comissions Nacional i Autonòmica de Protecció Civil.

2. Per pertànyer a una agrupació de personal voluntari de Protecció Civil a les Illes Balears els aspirants han de complir les següents condicions:

2.1 Ser major d'edat.

2.2 No tenir antecedents penals pels delictes següents: homicidi i contra la integritat física, violència de gènere, contra la llibertat, contra la llibertat i la identitat sexual, contra la seguretat col·lectiva, contra la salut pública i terrorisme.

2.3 No haver perdut la condició de voluntari o voluntària d'alguna Agrupació de Protecció Civil en aplicació de les sancions establertes als seus estatuts.

2.4 Estar empadronat a un municipi de les Illes Balears.

3. L'estructura jeràrquica de l'AVPC Capdepera quedarà de la següent forma:

  • Cap d'Agrupació
  • Sotscap d'Agrupació
  • Cap de Secció
  • Cap de Grup
  • Cap d'Equip
  • Voluntari / Voluntària en pràctiques Aspirant

4. Tots els càrrecs de l'AVPC Capdepera, a excepció de la persona que desenvolupa les tasques de Cap d'Agrupació, són triats per confiança, per bona feina i distinció als serveis realitzats, per decisió de la persona que exerceix la funció de Cap d'Agrupació, a la qual recau la funció d'organitzar el personal voluntari en equips, grups o seccions segons sigui necessari per a la realització i consecució dels serveis i emergències.

5. La persona amb càrrec de Cap d'Agrupació pot organitzar grups, equips i seccions en qualsevol moment, així com nomenar un voluntari o voluntària en un càrrec específic si així ho considera oportú, i també determinar el cessament del càrrec si és necessari.

6. La persona amb càrrec de Cap d'Agrupació, o en defecte d'això la persona delegada en comunicacions oficials, està obligada a informar la resta de membres de l'AVPC Capdepera de tots els nomenaments o cessaments de càrrecs que es realitzin, perquè així la jerarquia de l'AVPC Capdepera sigui sempre clara i coneguda per tothom.

7. La persona en Cap d'Agrupació serà elegida per votació democràtica d'entre tots els membres en actiu de l'AVPC Capdepera, i aquesta elecció serà verificada pel batle, batlessa o persona delegada de l'Ajuntament.

8. El càrrec de persona en Cap d'Agrupació serà vigent durant 4 anys a partir del nomenament. Una vegada finalitzats aquests 4 anys, i en un termini de 15 dies, s'hauran de convocar novament eleccions per designar una nova persona en Cap d'Agrupació. Poden presentar-se a les eleccions per al càrrec qualsevol voluntari o voluntària en actiu de l'AVPC Capdepera.

9. En cas d'incapacitat, defunció o cessament en el càrrec (ja sigui voluntari o administratiu) de la persona en Cap d'Agrupació, automàticament passarà a exercir la direcció de l'AVPC Capdepera el personal voluntari de major rang (segons punt núm. 3). En cas de no haver-hi rangs especificats ho farà el voluntari de major antiguitat a l'AVPC Capdepera. En tots dos casos s'hauran de convocar eleccions per renovar el càrrec en un termini de 15 dies.

 

ARTICLE 7

1. L'AVPC Capdepera depèn directament del batle o batlessa com a responsable màxim de la Protecció Civil Local, o bé en el seu delegat si fos el cas.

2. A efectes d'organització, els presents Estatuts funcionaran com Reglament de l'Agrupació.

ARTICLE 8

L'AVPC Capdepera quedarà enquadrada orgànicament i funcionalment en la unitat municipal de la qual depenguin els serveis de Protecció Civil o dels serveis de Seguretat Ciutadana, sense que això constitueixi vincle laboral o funcionarial dels seus components amb l'Ajuntament.

ARTICLE 9

La regidoria de l'àrea corresponent, o el Servei Local de Protecció Civil, si n'hi hagués, elaboraran i formularan propostes per a l'elaboració de les normes i instruccions que siguin necessàries per desenvolupar, completar i aplicar els presents Estatuts.

L'aprovació d'aquestes normes correspon al batle o batlessa, a proposta del regidor corresponent.

ARTICLE 10

Per garantir la seva eficàcia, s'exigirà a totes les persones integrants de l'Agrupació un nivell mínim de coneixements sobre els diferents camps que integren la Protecció Civil. Per això es demanarà la seva participació als diferents plans formatius destinats al personal voluntari de Protecció Civil i es certificaran per les administracions o organismes acreditats que els imparteixin.

ARTICLE 11

La Corporació Municipal, en funció de la disponibilitat econòmica que tingui i mitjançant la col·laboració de la Conselleria competent en la matèria, si escau, dotarà dels mitjans necessaris perquè l'Agrupació compti amb el material específic que garanteixi l'adient intervenció davant qualsevol situació d'emergència. Especialment es dotarà a l'àmbit del transport, la uniformitat i les radiocomunicacions. També es vetllarà perquè l'Agrupació pugui disposar d'una seu digna i adequada a les seves necessitats.

ARTICLE 12

La Corporació Municipal podrà subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions, organismes o entitats públiques o privades encaminades cap a la promoció, dotació de mitjans i formació per al millor funcionament de l'AVPC Capdepera.

 

SECCIÓ TERCERA PERSONAL VOLUNTARI

ARTICLE 13

1. Es denomina “aspirant” tota persona interessada a formar part de l'AVPC Capdepera.

2. Per a poder formar part de l'AVPC Capdepera els/les aspirants hauran d'emplenar un formulari de sol·licitud d'alta adreçat a l'ajuntament o departament del qual depengui l'AVPC Capdepera.

Juntament amb la sol·licitud, han de trametre un certificat d'antecedents penals i una altra certificació de delictes de naturalesa sexual, o prestar el seu consentiment perquè aquests certificats siguin sol·licitats per l'administració competent. També es mantindrà una entrevista personal amb la persona encarregada del personal de l'AVPC Capdepera, o bé amb la persona en Cap de l'Agrupació. S'explicarà el funcionament de l'AVPC Capdepera i les condicions, requisits i formació necessària per formar part d'aquest voluntariat segons l'establert al Decret 32/2019, de 10 de maig, pel qual s'aprova el Reglament del personal voluntari de protecció civil de les Illes Balears.

3. La corporació local podrà establir proves psicotècniques o d'una altra índole per comprovar la idoneïtat de la persona aspirant. S'estableix la necessitat de superar un període de pràctiques per ser nomenat voluntari per l'òrgan competent de l'Ajuntament.

4. Una vegada emplenat aquest formulari positivament i una vegada informat l'aspirant del funcionament de l'AVPC Capdepera es remetrà a la DGEI la sol·licitud d'alta, així com la sol·licitud per a la realització del Curs Bàsic de Protecció Civil (si no l'hagués realitzat prèviament).

5. Una vegada confirmada l'alta per la DGEI, i mentre no hagi realitzat el Curs Bàsic de Protecció Civil impartit per l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), o formació equivalent convalidada, l'aspirant únicament podrà realitzar activitats auxiliars i formatives. Aquests únicament poden realitzar activitats auxiliars i formatives en el si de l'organització, i no poden participar activament en emergències ni simulacres, ni en situacions que puguin suposar un risc.

6. Quan l'aspirant hagi finalitzat positivament el Curs Bàsic de Protecció Civil impartit per l'EBAP o formació equivalent convalidada es convertirà en “personal voluntari en pràctiques”. Aquesta situació suposa per l'aspirant passar a una fase de prova, i podrà comprovar com es desenvolupen les tasques organitzatives així com les intervencions als diferents operatius on pugui participar l'Agrupació.

7. El “personal voluntari en pràctiques”, des del moment en què hagi estat donat d'alta a l'AVPC Capdepera i durant 6 mesos i/o des que hagi realitzat 50 hores de serveis, sense que hagi tingut cap informe negatiu, serà nomenat voluntari per l'òrgan competent de l'Ajuntament. Serà en aquest moment quan se signarà el document de compromís de permanència mínima de 3 anys a l'agrupació i la realització mínima del nombre d'hores de serveis anuals estipulat en aquests estatuts a l'article 30.

8. Un “voluntari” i un “voluntari en pràctiques” tenen els mateixos deures i drets indicats als estatuts.

ARTICLE 14

Per poder-se realitzar la baixa d'un membre de l'AVPC Capdepera haurà de concórrer alguna d'aquestes condicions:

1. Voluntàriament podrà sol·licitar la seva baixa mitjançant escrit.

2. Si el personal voluntari no participa a cap servei durant 3 mesos.

3. Per incompliments d'aquests estatuts (articles 35-38).

4. Per mort o per la concurrència d'alguna circumstància que li impossibiliti exercir-ne les funcions.

Si les condicions concorregudes són la 2, 3 o 4 s'haurà de notificar per escrit al personal voluntari la seva baixa de l'AVPC Capdepera, així com el motiu d'aquesta. Independentment del motiu de la baixa, en el moment en què es faci efectiva i se n'informi degudament la persona interessada, el personal voluntari haurà de lliurar en un termini màxim de 10 dies tota la uniformitat, eines i equipament que li hagin estat subministrats per al desenvolupament de les seves tasques a l'agrupació.

 

SECCIÓ QUARTA SISTEMES INFORMÀTICS I XARXES SOCIALS

ARTICLE 15

Atès que l'AVPC Capdepera publica periòdicament a xarxes socials els esdeveniments que realitza, tant preventius, emergències, manteniment, etc., disposa d'usuaris a les xarxes socials més conegudes. Mitjançant aquests “usuaris” es realitzen les publicacions relacionades amb l'AVPC Capdepera o bé per la persona en cap de l'Agrupació.

1. Tots els “usuaris” que s'utilitzin en relació amb l'AVPC Capdepera han d'estar necessàriament vinculats al compte de correu electrònic de l'Agrupació: <prot.civil.capdepera@gmail.com>, ja sigui en exclusiva o almenys com a administrador, amb tots els drets.

2. Tots els comptes a xarxes socials relacionats amb l'AVPC Capdepera són propietat de dita agrupació. En cap cas seran propietat de cap voluntari en concret, ja sigui amb càrrec o no.

3. Només podrà publicar-se a comptes de xarxes socials vinculats amb l'AVPC Capdepera informació rellevant, notícies, comentaris o fotografies relacionades amb l'Agrupació, amb Protecció Civil o amb alguna emergència o avís important i rellevant cap a la ciutadania.

ARTICLE 16

1. El compte de correu electrònic de l'AVPC Capdepera és <prot.civil.capdepera@gmail.com>

2. A nivell tècnic, aquest compte és gestionat per l'Ajuntament de Capdepera.

3. És responsabilitat de l'AVPC Capdepera i en concret de la persona en Cap de l'Agrupació (i persona o persones delegades) la preservació i manteniment del correu electrònic contingut a la seva bústia, i en cap moment no en pot fer mal ús, ni eliminar-ne o destruir-ne informació per motius aliens a l'AVPC Capdepera.

ARTICLE 17

Tot el personal voluntari de l'AVPC Capdepera, en compliment del reglament general sobre Protecció Civil (Article 18. Apartat 1. Punt o), no podran publicar ni transmetre informació ni fotografies en actes de servei relatives a esdeveniments o serveis realitzats per l'AVPC Capdepera, ja sigui en xarxes socials, grups de difusió, whatsapp ni cap altre mitjà digital sense l'autorització prèvia de la persona en Cap d'Agrupació o de la persona delegada.

ARTICLE 18

Es fa constar que existeix un fitxer informatitzat en el qual estan emmagatzemats les dades de cada voluntari de l'AVPC Capdepera, incloses dades mèdiques de rellevància en una emergència, subministrades per cada persona a l'ingrés a l'AVPC Capdepera. Les dades que s'emmagatzemen són:

  • Dades de contacte: telèfons, adreça postal, correu electrònic.
  • Dades acadèmiques: formació, nivell acadèmic, cursos i titulacions.
  • Dades personals: edat, data de naixement, permís conducció, etc.
  • Dades mèdiques: patologies que puguin afectar al desenvolupament d'un servei o suposar un risc per a la persona i informació rellevant com són grup sanguini, al·lèrgies i intoleràncies, etc.

ARTICLE 19

Totes les dades esmentades a l'article anterior estan protegides per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPD-GDD), i el responsable i encarregat del tractament d'aquestes dades és l'Ajuntament de Capdepera. Aquest mitjançant la persona en Cap de l'Agrupació i/o persones encarregades de la gestió administrativa de l'AVPC Capdepera gestionaran, tramitaran i emmagatzemaran les dades estrictament necessàries per al compliment dels serveis i obligacions de l'AVPC Capdepera. Respecte d'això, i pel que fa a les altes i baixes del personal voluntari de l'Agrupació, es mantindrà una fluida i periòdica comunicació amb la DGEI per al manteniment i actualització del registre del personal. També pel que fa a entitats o associacions que siguin necessàries per al funcionament de l'AVPC Capdepera i la contractació d'assegurances i les gestions que siguin necessaris. L'AVPC es compromet a no fer-ne un mal ús ni a facilitar-los a tercers no relacionats amb l'activitat de l'AVPC Capdepera.

ARTICLE 20

Quan el personal voluntari passi a formar part de l'AVPC Capdepera se signarà un document explicit per accedir o no a la cessió d'imatge del personal voluntari en tasques o esdeveniments desenvolupats al si de l'agrupació, perquè puguin ser publicades a les xarxes oficials o pàgines oficials de l'agrupació, sempre que comptin amb el vistiplau del cap de l'agrupació.

Per exemple:

  • Publicació d'un servei realitzat per l'AVPC Capdepera a una xarxa social (Facebook, Twitter, etc..) on apareguin fotografies del personal voluntari durant un servei.
  • Ús del sistema informàtic de Control de Participació (dades i fotografia). L'ús serà únicament i exclusivament estant de servei el personal voluntari, amb la uniformitat correcta i en horari de prestació de servei de voluntariat de Protecció Civil, i no es podrà usar per a cap altre cas o funció sense el consentiment explícit del voluntari o voluntària.

Se signarà un document explicit per accedir o no a la cessió d'imatge del personal voluntari en tasques o esdeveniments desenvolupats al si de l'agrupació, per a que puguin ser publicades a les xarxes oficials o pàgines oficials de l'agrupació, sempre que comptin amb el vistiplau del cap de l'agrupació.

ARTICLE 21

És un dret de tot el personal voluntari poder sol·licitar en el moment que considerin oportú:

  • (amb una sol·licitud prèvia de baixa com a voluntari) L'eliminació de totes les dades emmagatzemades sobre la seva persona, en qualsevol suport digital o imprès de l'AVPC Capdepera o l'Ajuntament de Capdepera.
  • L'eliminació de part de les seves dades (dades mèdiques, formatives o personals que no influeixin en la comunicació amb el personal voluntari i que no siguin imprescindibles per a la realització d'un servei).
  • La negativa a l'ús de la seva fotografia a xarxes socials o a altres plataformes de comunicació, la qual s'haurà de comunicar per escrit a l'AVPC Capdepera.

 

 

SECCIÓ CINQUENA FUNCIONS

ARTICLE 22

L'actuació de l'AVPC Capdepera se centrarà, de manera permanent i regularitzada, en el camp preventiu i operatiu de la gestió d'emergències, catàstrofes i/o calamitats públiques, d'acord amb el que es preveu en els Plans Territorials Municipals i en els Plans d'actuació davant riscos específics.

L'actuació de l'agrupació, en els seus àmbits territorials, en situacions d'emergència en les quals no hagin arribat els serveis professionals s'efectuarà sota la responsabilitat del batle o batlessa, i aquesta intervenció únicament es pot efectuar si el personal voluntari compta amb l'adequada formació en l'àmbit de l'emergència, els corresponents equips de protecció individual i conformen una unitat mínima d'actuació (dues persones voluntàries). En aquests casos la primera actuació de l'agrupació és informar el SEIB112 de l'existència del sinistre i comunicar la seva actuació, passant a exercir tasques de suport una vegada els serveis professionals facin acte de presència, i actuant sota la seva direcció a partir de llavors.

Tenen la consideració de serveis d'emergència professionals, a més dels habituals, els bombers forestals, els bombers voluntaris i les brigades d'auxili ràpid de la Comunitat Autònoma; és a dir, la Unitat Operativa de la DGEI.

ARTICLE 23

El Pla Territorial Municipal i els Plans d'actuació davant riscos específics o el PLATERBAL són la veritable font d'on surten les competències de l'AVPC Capdepera, de les quals poden variar la quantitat i qualitat en funció de la capacitat de l'Agrupació per a assumir-les.

En coherència amb la seva finalitat i organització, algunes de les funcions que podria desenvolupar l'Agrupació són:

En el marc de la prevenció:

1. Estudis de riscos de la localitat, preferentment orientats a edificis, locals, i establiments de concurrència pública.

2. Col·laboració i suport en la confecció i divulgació dels Plans d'Autoprotecció d'edificis i locals.

3. Col·laboració en l'elaboració i manteniment dels Plans Municipals d'Emergències (PME) i Plans d'Actuació (PAE) davant riscs.

4. Confecció i realització de campanyes d'informació i divulgació per a col·lectius afectats pels diferents riscs.

5. Actuació en dispositius operatius de caràcter preventiu (en grans concentracions humanes, vigilància forestal, etc).

En el marc de la INTERVENCIÓ:

6. Suport als serveis operatius d'emergència.

7. Atenció als afectats d'una emergència.

8. Col·laboració en el desenvolupament del Pla Sectorial de Comunicacions.

9. En general, execució de les missions encomanades pel PME i els PAE.

ARTICLE 24

La col·laboració voluntària podrà realitzar-se incorporant-se a l'Agrupació com a “col·laborador”. Són “col·laboradors” aquelles persones que posseeixin una determinada qualificació professional i participin eventualment amb l'AVPC Capdepera realitzant informes, assessorament tècnic i contribuint a la formació del personal voluntari. Els presents Estatuts no són aplicables als col·laboradors.

 

SECCIÓ SISENA DRETS DEL PERSONAL VOLUNTARI

ARTICLE 25

El voluntariat té dret a ser reintegrat de les despeses sofertes en la prestació del servei en concepte de manutenció, transport i allotjament, prèviament autoritzats pel batle o batlessa, despeses que ha d'atendre l'Administració pública de la qual depenguin la planificació i organització dels dispositius establerts. En qualsevol cas, aquesta compensació de les despeses no tindrà caràcter de remuneració o salari.

 

ARTICLE 26

El voluntari té dret a adoptar totes les mesures necessàries a fi d'evitar situacions que puguin comportar perills innecessaris per a ell o per a tercers. En qualsevol cas el voluntari té dret a estar assegurat contra els possibles riscos derivats de la seva actuació.

Igualment, queden assegurades les indemnitzacions corresponents en els casos en què, a conseqüència de l'accident, sobrevinguin invalidesa permanent o defunció.

ARTICLE 27

1. Els danys i perjudicis que, a conseqüència del treball voluntari, pugui sofrir el beneficiari d'aquest, així com tercers, quedaran coberts per una assegurança de responsabilitat civil.

2. s'establiran mitjançant conveni entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament la modalitat de les corresponents pòlisses d'assegurances i cost de les indemnitzacions. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pagarà les primes de les assegurances, sempre que hi hagi dotació pressupostària suficient a aquest efecte, mitjançant la signatura de conveni de col·laboració amb l'Ajuntament de Capdepera. En cas contrari, les primes de les assegurances seran fixades pel Ple Municipal, a proposta del regidor delegat, i l'Ajuntament es responsabilitzarà de sufragar les quotes.

3. El personal voluntari en pràctiques té dret a les seves corresponents assegurances en igualtat de condicions que els voluntaris.

4. Els costos de les assegurances s'actualitzaran anualment.

5. L'Ajuntament serà responsable civil subsidiari, d'acord amb la legislació vigent, en virtut de la seva potestat de direcció sobre l'AVPC Capdepera. No obstant això, quan l'actuació excedeixi de l'àmbit del terme municipal i s'hagin coordinat diferents agrupacions supramunicipals serà responsable civil subsidiari el Consell de Mallorca.

ARTICLE 28

1. El personal voluntari de Protecció Civil té dret a obtenir el suport material de l'Agrupació.

2. De la mateixa manera, té dret a participar en l'estructura de l'Agrupació i a opinar sobre el treball desenvolupat.

3. El voluntari podrà efectuar les peticions, suggeriments i reclamacions que consideri necessàries, dirigides a la persona en Cap de l'Agrupació.

4. En tot cas, si transcorreguts 20 dies des de l'entrada al registre l'escrit no fos contestat, es podrà elevar directament al batle, batlessa o al seu delegat.

 

SECCIÓ SETENA DEURES DELS VOLUNTARIS

ARTICLE 29

Tot el personal voluntari ha de respectar l'estructura jeràrquica i funcional de l'Agrupació, i col·laborar per a la major eficàcia i millor funcionament de l'Agrupació. Els voluntaris hauran d'acatar la direcció d'altres organismes competents, en determinades actuacions previstes en el Pla Municipal d'Emergències o Plans d'Actuació Municipal Específica, com en el cas d'extinció d'incendis forestals.

En cap cas el voluntari o col·laborador de Protecció Civil podran actuar com a membres de l'Agrupació fora dels actes de servei. No obstant això, podrà intervenir amb caràcter estrictament personal, i sense vinculació amb l'Agrupació, en aquells supòsits relacionats amb el seu deure com a ciutadà, usant els coneixements i experiències derivades de la seva activitat voluntària.

ARTICLE 30

El personal voluntari de Protecció Civil haurà de realitzar un nombre mínim d'hores anuals, compromeses de mutu acord amb l'Agrupació, i que no podrà ser inferior a 60 hores anuals, comptabilitzant la suma d'hores de formació i intervenció.

ARTICLE 31

1. El voluntari té el deure de conservar i mantenir en perfectes condicions d'ús el material i l'equip que li hagin confiat.

2. Els perjudicis causats a aquests materials a conseqüència del tracte incorrecte o falta d'esment seran responsabilitat del personal voluntari.

3. En qualsevol cas, tot el material de què disposi el personal voluntari serà retornat a l'Agrupació si es modifiquen les circumstàncies que van aconsellar o varen habilitar aquest dipòsit.

 

​​​​​​​​​​​​​​SECCIÓ VUITENA ​​​​​​​RECOMPENSES I SANCIONS

ARTICLE 32

L'activitat altruista, solidària i no lucrativa exclou tota remuneració, però no impedeix el reconeixement dels mèrits del personal voluntari i, per tant, la seva constatació a efectes honorífics.

Amb aquesta distinció de conductes meritòries també seran estudiades les possibles faltes comeses pel personal voluntari, que duran aparellades les corresponents sancions.

Tant els mèrits i els honors concedits com les faltes i les seves sancions seran anotats a l'expedient personal de l'interessat.

ARTICLE 33

La valoració de les conductes meritòries que puguin merèixer una recompensa, sempre de caràcter no material, correspon al batle o batlessa. La iniciativa d'aquest reconeixement meritori correspon a la persona en Cap del Servei Local de Protecció Civil o, en defecte d'això, a la persona en cap de l'Agrupació.

ARTICLE 34

La valoració de les conductes meritòries es realitzarà mitjançant reconeixement públic, diplomes o medalles, a més d'altres distincions que puguin concedir l'Ajuntament o altres Administracions Públiques.

ARTICLE 35

1. La sanció serà conseqüència de la comissió d'una infracció de les que es disposen als presents Estatuts.

2. Les infraccions poden ser considerades lleus, greus o molt greus.

3. El voluntari tindrà dret a un procés just i equànime que garanteixi al màxim la defensa en cas de sancions reglamentades.

ARTICLE 36

Es consideren faltes lleus:

1. El descuit en la conservació i manteniment de l'equip material a càrrec del personal voluntari.

2. El descuit o negligència en l'exercici de les seves funcions, sempre que no suposi una falta més greu.

3. La incorrecció amb el públic o amb els membres de l'Agrupació.

4. L'incompliment dels deures i obligacions del personal voluntari, sempre que no hagin de ser qualificades com a faltes més greus.

5. La desobediència a les persones en Cap dels diferents serveis, quan no suposi maltractament de paraula o obra i no afecti al servei que es degui complir.

6. Les faltes lleus podran sancionar-se amb la suspensió de la condició de personal voluntari, de 30 a 180 dies.

7. Les faltes lleus prescriuran als 6 mesos de la data de la seva comissió.

ARTICLE 37

Es consideren faltes greus:

1. No seguir les normes orgàniques i funcionals de l'Agrupació, de manera manifesta i no justificada.

2. La notòria desconsideració cap a ciutadans o membres de l'Agrupació.

3. La negligència que causi danys de consideració als locals, material o documents de l'Agrupació, així com a l'equip o material al seu càrrec.

4. La greu pertorbació de l'activitat de l'Agrupació.

5. La utilització injustificada, fora dels actes propis de servei, de l'equip, material o distintius de l'AVPC Capdepera.

6. L'acumulació de tres faltes lleus.

7. Les faltes greus prescriuran als 2 anys de la data d'haver-se comès.

8. Les faltes greus es podran sancionar amb la suspensió de la condició de personal voluntari, de 180 dies a un any.

ARTICLE 38

Es consideren faltes molt greus:

1. Deixar de complir, sense causa justificada, les exigències del servei.

2. La notòria falta de rendiment que comporti inhibició en el compliment de les tasques encomanades.

3. Utilitzar o exhibir indegudament les identificacions del servei.

4. L'agressió a qualsevol membre de l'Agrupació i la desobediència que pugui afectar el desenvolupament de les tasques encomanades.

5. Negar-se a complir les sancions de suspensió que siguin imposades.

6. Consum de drogues i alcohol en actes de servei.

7. Haver estat sancionat per haver comès dues faltes greus en un període de dos anys.

8. Dues faltes molt greus se sancionaran amb suspensió de 180 dies, dos anys o amb l'expulsió definitiva de l'AVPC Capdepera.

DISPOSICIONS FINALS

1. Per poder entrar en vigor els presents Estatuts hauran de ser aprovats pel Ple Municipal, amb un informe previ de la Comissió d'Emergències sobre la seva adequació.

2. La Direcció General d'Emergències i Interior, en el desenvolupament de les seves competències sobre el personal voluntari de Protecció Civil, col·laborarà amb els Ajuntaments de les següents formes:

  • Normalització i homologació d'equipaments.
  • Elaboració de normativa i directrius.
  • Constitució del Registre del personal voluntari de l'Agrupació, el qual mantindran actualitzat conjuntament mitjançant una fluida i periòdica comunicació.
  • Aquests estatuts estableixen el règim disciplinari aplicable al personal voluntari, sense perjudici del règim sancionador previst per la legislació en matèria d'emergències.

3. Successivament s'aniran adjuntant Annexos als presents Estatuts, els que podran sofrir modificacions, una vegada aprovats, sense que sigui necessària la seva revisió íntegra ni la seva nova aprovació pel Ple Municipal; en canvi, sí que caldrà revisar-los quan es proposi l'alteració de l'articulat.

4. Els diferents Annexos seran aprovats per l'Alcaldia, i inclouran les directrius necessàries per al desenvolupament i aplicació dels presents Estatuts (uniformitat, instruccions de funcionament, designació de responsables).

 

(Signat electrònicament: 12 d'abril de 2024

La batlessa Mireia Francesca Ferrer Jaume)