Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 215079
Acord d'aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança Municipal Reguladora de l’Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles, de l’Ajuntament d’Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament d'Andratx en sessió ordinària celebrada el 21 de març de 2024 ha adoptat el següent acord d'aprovació inicial de la modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de l'Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles, de l'Ajuntament d'Andratx:

PRIMER.- APROVAR inicialment la modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de l'Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles , de l'Ajuntament d'Andratx, d'acord amb l'exposat als fonaments jurídics del present informe i vist el compliment dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, amb el següent cos normatiu:

 

TÍTOL I

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Títol competencial

Aquesta Ordenança municipal es dicta a l'empara de les facultats atorgades a les entitats locals per la Constitució espanyola i la seva normativa bàsica de desenvolupament, fent ús de la potestat normativa que tenen atribuïda, entre altres preceptes, en virtut dels articles 4 i 84 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; l'article 55 del Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de les Disposicions Legals Vigents en matèria de Règim Local; l'article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, que atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en el qual es fonamenten, en l'àmbit de les seves competències, limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència. A aquest efecte, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en ordenació de l'ús dels espais públics de domini públic local. Així mateix, en exercici de les seves facultats de gestió i administració de béns de domini públic derivades de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de Patrimoni de les administracions públiques, i del Reial decret 1372/1986, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Béns de les entitats locals.

Article 2. Òrgans competents

1.- El Ple de l'Ajuntament d'Andratx és l'òrgan administratiu competent per a acordar aprovar inicialment, resoldre les al·legacions que puguin presentar-se contra aquest acord d'aprovació inicial, aprovar definitivament i modificar aquesta ordenança, d'acord amb l'article 123.1.d) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local; l'article 50.3 del Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals; i l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local d'Illes Balears, entre altres.

2.- L'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si és el cas, la Regidoria delegada en matèria d'ocupació de via pública, és l'òrgan administratiu competent per a resoldre les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública (concessió o denegació), així com els expedients de canvi de titularitat, modificació (ampliació, limitació o reducció), suspensió o revocació d'aquestes autoritzacions i inhabilitació, aprovació del model normalitzat de presentació de sol·licituds, i els recursos administratius contra aquestes resolucions, que es regulen en aquesta ordenança, sempre que això no sigui contrari ni s'oposi a la legislació de l'Estat i de les comunitats autònomes.

Article 3. Objecte

La finalitat de la present ordenança és la regulació de l'aprofitament dels terrenys de domini públic municipal, amb elements, materials o instal·lacions autoritzades que serveixin com a complement de les diferents activitats que tinguin el corresponent títol habilitant, tant de restauració, comerç i construcció, que per les seves característiques requereixin l'ús de la via pública, compatibilitzant-la amb l'ús comú general de la ciutadania.

Així mateix, regularà l'ocupació de la via pública quan aquesta es realitzi amb qualsevol tipus d'instal·lació que ho faci de manera temporal o permanent per a l'exercici d'activitats comercials, industrials, promogudes per associacions sense ànim de lucre, taules informatives o qualsevol altra activitat que requereixi ocupació de la via pública.

Igualment, regula les prohibicions, els motius de denegació de llicència, així com el règim sancionador.

Finalment, es preveu un procediment àgil per a la retirada dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de manera indeguda.

Article 4. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació de la present ordenança és el municipi d'Andratx, aplicant-se no sols als espais d'ús i domini públic, sinó també és extensiva als espais confrontants amb ells de titularitat privada i oberts a l'ús públic sense cap mena de restricció física

Article 5. Definicions a l'efecte d'aquesta ordenança

a) VIA PÚBLICA: És tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública, així com aquelles zones de titularitat privada que no ofereixin cap impediment físic (clos autoritzat, desnivell o reculada) per a l'ús comú general dels vianants.

b) ESPAI PÚBLIC: Tenen aquesta consideració les places, els parcs, les esplanades o similars.

c) OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA: És l'acció o efecte de col·locar o instal·lar mobiliari o elements autoritzats per llicència municipal, sobre el paviment. També es considera ocupació de via pública aquells elements o portes instal·lades en façana que sobresurtin més de 0,30 metres.

d) CALÇADA: És l'espai de la via pública pel qual poden transitar i aparcar els vehicles.

e) VORERES: Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit de vianants.

f) FAÇANA: És l'espai comprès entre els eixos de les parets mitgeres.

g) TERRASSA: És aquell espai de la via pública autoritzat per a ser ocupat temporalment amb elements vinculats a l'activitat del negoci.

h) APILAMENT: És l'acció o efecte d'apilar cadires, taules o altres elements autoritzables, dins de l'espai establert en la zona d'ocupació atorgada en l'horari autoritzat, de manera que no dificulti el trànsit per als vianants ni les tasques de neteja de la via pública.

i) SUBJECCIÓ: És la unió d'un element a un altre de manera que quedi subjecte per a evitar que pugui separar-se, dividir-se o inclinar-se.

 

TÍTOL II OCUPACIÓ DE VIA LA PÚBLICA PER ACTIVITATS

CAPÍTOL I. AUTORITZACIONS

Article 6. Introducció

1.- L'ocupació de la via pública amb qualsevol element no fix, instal·lació desmuntable o bé moble de propietat privada, en qualsevol de les modalitats que més endavant es tractaran, tant en espais de titularitat pública, se subjectarà a llicència. L'ocupació amb qualsevol element fix o instal·lació permanent, se subjectarà a concessió.

2.- La llicència d'ocupació de via pública serà a precari i podran ser anuals, de temporada (de l'1 d'abril al 31 d'octubre) o diària, sense que en cap cas pugui excedir del temps estipulat de pròrroga indicat en l'article 10 d'aquesta Ordenança. Les llicències es concediran a precari, entenent-se atorgades salvaguardant el dret de propietat, sense perjudici a tercers. Aquestes llicències no dispensaran de les autoritzacions que hagin d'atorgar altres organismes quan així procedeixi, no podent ser invocades per a disminuir la responsabilitat civil o penal en què pugui incórrer el titular de l'activitat. Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques particulars.

Article 7. Sol·licituds i documentació

1.- Podrà sol·licitar llicència per a l'ocupació de la via pública la persona titular del títol habilitant de l'activitat principal, sempre que es trobi al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament. L'ús de l'espai autoritzat haurà d'estar directe i exclusivament relacionat amb les activitats autoritzades o declarades en el seu títol habilitant.

2.- La persona interessada presentarà la seva sol·licitud a l'Ajuntament, segons el model normalitzat de presentació de sol·licituds aprovat, per qualsevol dels mitjans legalment establerts, que a més dels requisits que preveu amb caràcter general l'article 66 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques (d'ara endavant, LPACAP), contindrà:

a) Període per al qual se sol·licita, especificant clarament el dia d'inici de l'ocupació.

b) Relació d'elements o mobiliari de l'ocupació sol·licitada:

1) Sistemes de subjecció al paviment, si és el cas.

2) Fotografies que els defineixin amb suficient claredat.

3) En cas d'instal·lació de plataformes desmuntables o tendals. Indicar característiques i les mesures de seguretat proposades.

c) Croquis de la zona a ocupar.

d) Fotografies actuals de tot l'àmbit a ocupar, incloent-hi les façanes afectades per aquesta ocupació.

e) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent i al corrent de pagament que empari també l'activitat que es desenvolupa a la terrassa amb cobertura dels riscos que poguessin derivar-se de la instal·lació i funcionament d'aquesta ocupació.

f) Per a l'ocupació d'elements d'il·luminació i climatització exterior, s'haurà de presentar la documentació requerida o declaració responsable si és el cas segons normativa vigent.

g) Declaració jurada mitjançant la qual s'especifiqui el compliment de les obligacions estipulades en la present ordenança, incloent-hi estar al corrent de les obligacions tributàries municipals.

3.- Les sol·licituds hauran de presentar-se degudament emplenades conforme al que es disposa en l'article anterior, amb un termini mínim d'antelació d'un mes a la data d'inici del període per al qual se sol·licita l'ocupació.

4.- Davant la manca o insuficiència de la documentació exigida, es procedirà a requerir a la persona interessada per a la seva esmena o millora per termini de deu dies, de conformitat amb l'article 68 LPACAP. Si així no ho fes, transcorregut aquest termini, s'entendrà que ha desistit de la seva petició i, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 d'aquesta llei, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Article 8. Instrucció.

1.- Una vegada presentada la sol·licitud i la documentació a la qual es refereix l'article anterior en qualsevol de les formes establertes a l'article 16.4 LPACAP, es donarà trasllat d'aquests als Serveis Municipals competents, a fi que emetin els informes pertinents sobre la procedència o no de l'atorgament de la llicència d'ocupació de via pública.

2.- Els Serveis Municipals hauran de valorar la sol·licitud presentada i la seva adequació als preceptes d'aquesta ordenança i, si és el cas, als plans sectorials que s'haguessin aprovat per a aquesta zona o sector.

3.- Una vegada admesa a tràmit la sol·licitud, si els Serveis Tècnics o Econòmics Municipals consideren que algun dels actes de les persones interessades no reuneix els requisits necessaris, ho posarà en coneixement d'aquestes, concedint-los un termini de deu dies per a emplenar-lo, de conformitat amb l'article 73 LPACAP. A les persones interessades que no compleixin el que es disposa en aquest precepte, les hi podrà declarar perdudes el dret al tràmit corresponent.

Article 9. Resolució de l'expedient

1.- La resolució de les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública serà dictada per l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si és el cas, per la regidoria delegada en matèria d'Ocupació de Via Pública.

2.- Les llicències que s'atorguin tindran com a mínim el següent contingut:

a) Identificació del seu titular.

b) Nom comercial i ubicació de l'activitat principal.

c) Situació i superfície en metres quadrats de l'ocupació.

d) Període concedit.

e) Pla de la superfície autoritzada.

3.- Una vegada concedida, la llicència municipal haurà de tenir-se en tot moment a la disposició dels inspectors municipals per a la seva comprovació.

4.- Les sol·licituds no resoltes expressament en el termini de tres mesos des de la presentació, s'entendran denegades. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria.

Article 10. Pròrroga de Llicències

1.- Les llicències d'ocupació anuals o de temporada, en zones de titularitat pública, es prorrogaran de manera automàtica amb un termini màxim de 4 anys, mentre no existeixi cap canvi quant a la seva activitat, titularitat o qualsevol modificació que afecti l'ocupació inicialment autoritzada.

2.- Les llicències d'ocupació seran prorrogades automàticament cada any, sempre que es continuïn complint els requisits establerts per a la llicència inicial. I si, una vegada finalitzat el seu període de vigència, la persona titular no ha manifestat anteriorment la seva voluntat expressa de no prorrogar-la per escrit, amb una antelació d'almenys 15 dies.

Article 11. Canvi de titularitat

1.- S'entén per canvi de titularitat qualsevol alteració o modificació de la titularitat de la llicència d'ocupació de la via pública, que prossegueixi amb l'exercici de l'activitat en les mateixes condicions que la persona titular anterior.

2.- La persona interessada haurà de presentar al costat de la sol·licitud:

a) Declaració responsable que es trobi al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament.

b) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil vigent i al corrent de pagament que empari també l'activitat que es desenvolupa a la terrassa amb cobertura dels riscos que poguessin derivar-se de la instal·lació i funcionament d'aquesta ocupació.

3.- El canvi de titularitat de la llicència d'ocupació de la via pública requerirà autorització prèvia municipal a sol·licitud de la persona interessada, que haurà de sol·licitar-se simultàniament amb la comunicació de transmissió de l'activitat principal.

4.- Les llicències referides a aquesta ordenança no són transmissibles a tercers. La persona titular de la llicència no pot transmetre, arrendar, cedir, ni parcialment ni totalment a terceres persones el dret d'ocupació del domini públic. L'incompliment d'aquest precepte serà causa de revocació de la llicència.

5.- Una vegada autoritzada la transmissió per l'Ajuntament, la nova persona titular se subrogarà en els drets, les obligacions i les responsabilitats que d'això es derivin. La persona adquirent quedarà obligada al pagament de la totalitat de la quota tributària, en règim de responsabilitat subsidiària, en els termes previstos en la Llei General Tributària.

Article 12. Responsabilitat

1.- La persona titular de la llicència d'ús de via pública assumirà qualsevol responsabilitat derivada d'això. A aquest efecte haurà de disposar de la cobertura de l'oportuna pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import suficient, equivalent a l'assegurança que tingui per a l'establiment, i que inclogui la terrassa.

2.- Pel mateix motiu, totes les despeses de manteniment i reparació del sòl objecte d'ocupació seran a compte de la persona titular de la llicència. Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, la persona titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i d'utensilis privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o neteja subsidiària i repercutir el càrrec del cost a la persona titular de la llicència. Si l'Ajuntament, previ informe tècnic, el considera oportú, podrà sol·licitar un dipòsit o aval per a alguns casos d'ocupació de l'espai públic.

3.- Si l'ocupació de l'espai públic no està emparada per títol habilitant, es consideraran responsables les persones que hagin intervingut, s'hagin beneficiat o siguin promotores de l'activitat amb ocupació.

Article 13. Modificació i suspensió

Es podran modificar o suspendre temporalment les llicències sense cap dret a compensació, excepte la devolució de la part proporcional de les taxes que correspon per l'import abonat en concepte d'ocupació de via pública corresponent al període no gaudit, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit, o qualsevol altra causa justificada.

Article 14. Revocació

1.- Es podran revocar, suspendre, limitar o reduir en qualsevol moment les llicències d'ocupació de la via pública amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per a obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini d'un a tres anys, per raons d'interès públic, quan resultin incompatibles amb les condicions generals aprovades amb posterioritat, produeixin danys al domini públic, impedeixi la seva utilització per a activitats de major interès públic o menyscabin l'ús general i concretament, en els supòsits que a continuació s'indiquen:

a) Quan es faci una activitat diferent de l'autoritzada.

b) Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

c) Per producció de sorolls o un altre tipus de molèsties o perjudicis a tercers acreditats en l'expedient.

d) Per fer o propiciar activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública.

e) Per desobediència als agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions.

f) En cas de pèrdua de la vigència de la llicència d'activitat.

g) Per extralimitació o incompliment manifest de les condicions de la llicència.

h) Per excessiva ocupació de via pública acreditada en l'expedient.

i) Quan així es consideri per causes sobrevingudes d'interès general degudament justificades.

j) Es podrà revocar totalment o parcialment la llicència quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit per als vianants, sense dret a indemnització, deixant sense efecte qualsevol dret adquirit.

k) Per incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública.

l) Per l'inici d'un expedient d'ordre d'execució o d'infracció urbanística sobre l'immoble confrontant a la superfície d'ocupació.

m) Per eliminar, modificar o alterar la senyalització realitzada per l'Ajuntament en la zona autoritzada de la via pública.

n) Per haver-se constatat l'impagament de les taxes corresponents o tributs, tant per part del sol·licitant com del local.

ñ) Per falta de manteniment, neteja o mal ús de l'espai públic concedit.

o) Quan s'hagin causat perjudicis a elements de mobiliari o equipament públic.

p) Quan manqui d'autorització de la persona titular de l'espai privat.

q) Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en la present ordenança.

r) Per incompliment d'alguna de les obligacions o prohibicions definides en aquesta ordenança.

s) Per qualsevol altra causa de revocació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

2.- Prèviament a la revocació de l'autorització per les causes previstes en el punt anterior, l'òrgan competent requerirà a la persona titular de la mateixa perquè en el termini de 10 dies hàbils a comptar de la notificació d'aquest acte compleixi les obligacions de l'incompliment motiu del requeriment, amb prevenció que, en cas de persistir en aquest, s'acordarà la revocació de l'autorització i es deixarà sense efecte l'autorització concedida. Els motius de l'incompliment hauran de ser informats per la policia local o pels tècnics municipals.

Article 15. Denegacions

Es podran denegar les sol·licituds de llicència de forma raonada i motivada, fonamentada en els següents motius:

1) Quan no es compleixin amb els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.

2) Per no estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament.

3) Per no disposar del preceptiu títol habilitant de funcionament de l'activitat principal, o en cas de pèrdua de la seva vigència o bé per no haver comunicat qualsevol circumstància que ho modifiqui.

4) Quan la persona sol·licitant no sigui la persona titular del títol habilitant de funcionament de l'activitat principal.

5) Quan l'ocupació o els elements instal·lats interfereixin el trànsit habitual de vianants o vehicles

6) Quan pugui interferir les entrades de locals i habitatges.

7) Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.

8) Per raons d'impacte ambiental, per especial rellevància del lloc, o que afectin de manera directa o visual a un edifici públic, monument o a un bé d'interès cultural.

9) Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per a preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

10) Per raons de seguretat, sanitàries, o que puguin afectar la integritat física de les persones.

11) Quan hi hagi informes raonats tècnics o policials desfavorables quant a l'ocupació de la via pública.

12) Quan l'Ajuntament consideri que l'ocupació de la via pública sol·licitada és excessiva per a aquesta zona.

13) Quan s'hagin incomplert les prescripcions d'anteriors llicències o períodes.

14) Quan existeixin sancions fermes greus i molt greus, per infraccions en matèria de sorolls i vibracions, molèsties o d'un altre tipus que afectin el lloc o a l'activitat a la qual es vincula la llicència.

15) Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables o per raons d'estètica urbana.

16) Quan la persona física o jurídica, estigui inhabilitada per a obtenir llicència municipal, o bé se li hagi revocat una llicència d'ocupació de via pública l'any anterior.

17) En el cas que existeixin iniciats expedients d'ordre d'execució o infraccions urbanístiques i els responsables de les quals siguin les persones titulars registrals de l'immoble o les persones titulars de l'activitat.

18) Per qualsevol altra causa de denegació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

Article 16. Normes comunes

1.- En el cas que a la persona sol·licitant li interessi finalitzar l'ocupació, una vegada concedida per l'Ajuntament, l'haurà de comunicar amb un mínim de 15 dies naturals d'antelació, ja que en cas contrari estarà obligat al pagament de la totalitat de l'ocupació concedida.

2.- Les llicències atorgades, es liquidaran segons l'ordenança fiscal vigent.

3.- L'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública o espai públic serà el que consti en el títol habilitant de l'activitat principal. I si no consta serà el que estigui regulat en l'Ordenança Reguladora de les Activitats Recreatives, Artístiques, Establiments i Espectacles Públics, dels seus Horaris i La seva Activitat tant en Zona Privada com Pública.

4.- L'ajuntament per a millorar el control i supervisió de l'ocupació de l'espai públic delimitarà els espais a ocupar en la via pública.

Article 17. Obligacions

La llicència per a l'ocupació de la via pública amb qualsevol mena d'instal·lació portarà implícita per part del titular les següents obligacions:

1.- Manteniment de la zona ocupada en total estat de neteja, devent sobretot procedir al seu total agençament i neteja al tancament de l'establiment.

2.- Recollida o retirada de tots els elements, de manera que al tancament de l'establiment quedi totalment lliure i expedita la via pública.

3.- Total respecte als drets d'indústries confrontants o a interessos públics o privats que poguessin quedar afectats per la concessió obtinguda.

4.- Comunicar a l'Ajuntament qualsevol canvi de titularitat de la llicència.

5.-Mantenir les condicions de la llicència atorgada durant tot el període d'aquesta.

6.- La persona titular de la llicència haurà de complir totes les ordenances municipals que el puguin afectar.

7.- La persona titular de la llicència haurà de tenir contractada la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil a la qual es refereix aquesta Ordenança. Així mateix, haurà de mantenir la pòlissa en vigor durant tot el termini de durada de la llicència.

8.- Qualsevol altra obligació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

Article 18. Prohibicions

En qualsevol de les modalitats es tindran en compte les següents prohibicions per a l'ocupació de la via pública autoritzada:

1.-En cap cas podrà excedir-se de l'ocupació autoritzada.

2.-No es podrà ocupar amb elements diferents dels autoritzats.

3.-No es podrà excedir de l'horari autoritzat en la llicència o, si no consta, de l'horari autoritzat per a l'activitat segons la normativa vigent.

4.-Realitzar tancaments que representin una privatització total de l'espai públic.

5.-Realitzar ancoratges o qualsevol altra intervenció en el paviment sense autorització.

6.-Col·locar aparadors, barres o taulells de servei per a la venda directa des de l'exterior, així com frigorífics, planxes, barbacoes, màquines recreatives o de venda automàtica, màquines comercials o d'atzar, o de qualsevol altre tipus. Excepte aquells que puguin ser autoritzats.

7.-Es prohibeix qualsevol mena de publicitat de tercers que pugui derivar-se dels objectes o elements que ocupen la via pública o espai públic.

8.-Queda prohibida la instal·lació fora de l'establiment d'aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus o qualsevol altre mitjà audiovisual, excepte autorització expressa recollida en la llicència de l'activitat.

9.-Queda prohibit fer ús dels bancs públics, fanals, senyals de trànsit o altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part dels locals autoritzats per a ocupar la via pública i, en tot cas, causar desperfectes en aquests elements.

10.-No es pot obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics com a tapes de registre o altres infraestructures municipals, passos d'invidents o de persones amb mobilitat reduïda, ni entrades del local propi, aliè o d'habitatges.

11.-Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona autoritzada en la via pública.

12-Queda prohibida qualsevol ocupació, actuació o intervenció que pugui afectar els béns protegits.

13.-Aquelles altres que es contemplin expressament en el cos d'aquesta ordenança.

14.-Qualsevol altra prohibició establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

 

CAPÍTOL II. TAXES

Article 19. Normes comunes

1.-Les llicències d'ocupació de la via pública, els tancaments laterals, ancoratges i els apilaments autoritzats estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes en les ordenances fiscals vigents en el moment del seu atorgament.

2.-La llicència no tindrà cap valor sense l'abonament de la taxa corresponent, havent de conservar-se el justificant de pagament a la disposició de l'autoritat municipal. A aquest efecte el fet de no estar al corrent del pagament suposarà la caducitat automàtica de la llicència.

 

CAPÍTOL III. ​​​​​​​CRITERIS TÈCNICS

Article 20. Generalitats

1.-Les ocupacions s'autoritzaran des del límit entre les propietats i perpendicularment a la façana o per la bisectriu, en cas que formin angle.

2.-La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les prescripcions tècniques que s'exigeixen en la present ordenança i es tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit per als vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per a determinar la superfície i els elements autoritzables no sols es tindrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal.

3.-En l'atorgament de llicències també es tindran en compte els següents extrems:

a) La utilització del sòl de la via pública no impedirà el lliure pas a les entrades que donin accés als edificis o locals comercials, ni l'ús de la vorera als vianants de manera suficient.

b) Tindran dret preferent a l'obtenció de la corresponent llicència d'ocupació de la via pública les persones titulars d'establiments als quals correspongui la seva façana.

c) Només podran obtenir llicència d'ocupació de via pública les persones titulars dels establiments situats en planta baixa.

4.-L'ordenació de places, parcs, esplanades o similars de configuració especial o elevat nombre de persones interessades, serà determinada per l'òrgan municipal competent, sense estar subjecte a la conformitat de les persones titulars dels immobles veïns contigus. Quan una plaça o espai públic pogués ser utilitzada per més d'un establiment, la superfície total susceptible es repartirà en forma directament proporcional a la longitud de la façana que el local del peticionari present enfront de l'espai públic; si el titular d'un d'aquests locals sol·licités ocupar la zona d'influència d'un altre local, es donarà audiència al titular d'aquest últim, en l'expedient que es tramiti. L'òrgan municipal competent podrà resoldre establir criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets, en funció de les seves característiques pròpies.

5.-Es podrà denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc, la intensitat del trànsit per als vianants o s'aprovin noves alineacions. El fet d'haver obtingut anteriors llicències no constituirà cap dret adquirit per a invocar la seva autorització.

6.-En el cas de sobrevenir la necessitat de col·locació de mobiliari urbà en un espai on existeixin elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tindrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

7.-Espais no ocupables:

a) Espais amb característiques singulars amb informe tècnic desfavorable.

b) Les zones verdes amb caràcter general quedaran lliures d'ocupació, excepte en casos puntuals si l'Ajuntament així ho considera i sota els condicionants indicats en l'informe previ, sobre la neteja i conservació de la zona.

Article 21. Criteris tècnics bàsics

Amb caràcter general, els criteris tècnics bàsics per a obtenir llicència d'ocupació de la via pública són els següents:

1.-L'espai a ocupar estarà situat en la projecció de la façana del local de l'activitat, que serà una vorera o un espai lliure públic sense circulació de vehicles lliure d'obstacles.

2.-Als carrers per als vianants, l'espai que ha de quedar lliure per al trànsit de vianants i vehicles d'emergència o serveis municipals una vegada ocupada la via pública, mai podrà ser inferior a 3 metres seguits sense cap obstacle.

3.-No es podran instal·lar les taules fora de la façana de l'establiment, tret que els propietaris dels establiments o immobles privats confrontants donessin la seva autorització expressa, que haurà d'aportar-se per l'interessat en l'expedient que es tramiti a aquest efecte, deixant en tot cas expedit l'accés als habitatges i els locals comercials.

4.-Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats al mobiliari urbà existent, preferiblement no adossats a façana. L'espai que quedi per al trànsit de vianants serà continu i el més recte possible.

5.-Les voreres les dimensions de les quals siguin iguals o inferiors a 1,00 metres quedaran lliures de qualsevol ocupació.

6.-L'espai lliure per al trànsit de vianants en zones de gran afluència com a passejos o places, una vegada ocupada la via pública, serà determinat pels serveis municipals.

7.-No es podrà ocupar en aquells casos en què la zona sol·licitada estigui al mateix nivell de la calçada, sense l'adequada separació i protecció d'aquesta per elements degudament instal·lats i autoritzats.

8.-En els portals d'accés a habitatges quedarà lliure l'ample d'aquests, amb un mínim d'1,50 metres.

9.-La superfície autoritzada tindrà forma regular, en funció de la configuració física de la zona, incloent-hi els espais que es deixin entre elements i les àrees destinades als accessos del local.

10.-Els elements sortints es regularan segons normes urbanístiques en vigor.

Article 22. Senyalització de la zona ocupable

1.-L'Ajuntament senyalitzarà sobre el paviment el límit màxim de la zona ocupable. L'existència d'aquesta senyalització no atorga per si cap autorització per a l'ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de l'oportuna llicència.

2.-L'eliminació, modificació o alteració de la senyalització de la zona ocupable en la via pública podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per a obtenir-la durant el temps legalment previst, sense perjudici de la sanció prevista per a això.

Article 23. Espais exclosos

L'Ajuntament podrà determinar espais en els quals es prohibeix expressament la instal·lació de terrasses.

Article 24. Espais saturats

L'Ajuntament podrà qualificar determinats espais com saturats a l'efecte de restringir la instal·lació de terrasses, encara que per aplicació de l'Ordenança pogués correspondre més superfície.

 

CAPÍTOL IV MOBILIARI I ELEMENTS AUTORITZABLES PER A L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

Article 25. Normes comunes

1.-Els elements autoritzables per a l'ocupació de la via pública seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior segons el seu títol habilitant en vigor. Les terrasses es consideren un complement de l'establiment situat en un immoble el negoci principal del qual es desenvolupa a l'interior.

2.-Tots els elements que es col·loquin en l'exterior compliran igualment amb els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques. Així mateix, no podran revestir perillositat ni molèsties per als vianants o usuaris de les terrasses i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis d'urgència, seguretat o de neteja de la via pública.

3.-Els elements que ocupin el va espaiar públic seran mòbils, fàcilment desmuntables i s'hauran de retirar diàriament en finalitzar l'horari autoritzat per a l'activitat, excepte els prèviament autoritzats.

4.-Estan prohibides les màquines expenedores, recreatives, les d'entreteniment infantil o de qualsevol altre tipus situades en la via pública fos dels establiments. Així mateix, estarà prohibida la seva instal·lació en la façana de manera que es pugui accedir des de l'exterior.

5.-Tots els elements o mobiliari que ocupin la via pública hauran de complir amb les condicions estètiques i les prescripcions tècniques exigides segons l'entorn de la zona.

6.-En cas d'instal·lació d'elements sortints, com ara tendals, marquesines o similars en la façana de l'establiment, compliran les normes establertes en la seva llicència no havent de sobresortir en cap cas de l'ocupació concedida.

7.- Els tendals plegables o que es puguin enrotllar, tant si són fixos com a desmuntables, no podran instal·lar-se en les façanes de planta baixa afrontades amb vies públiques en les quals no existeixi vorera, excepte carrers per als vianants.

8.-Elements sortints que s'instal·lin en les façanes de planta baixa, afrontades amb vies públiques en les quals existeixi vorera, podran tenir un vol màxim que, en qualsevol de les seves posicions, no sigui superior a l'amplària de la vorera, menys 20 centímetres.

9.-Els tendals que s'instal·lin en les façanes de plantes pisos no podran excedir, en el seu vol, més de 0,20 metres de les volades permeses.

10.-Les plataformes desmuntables seran prèviament informades sobre la seva viabilitat pel departament de Policia Local.

11.-No es podran col·locar cobertes ni mampares o altres elements que impedeixin la visió als establiments confrontants.

12.-El mobiliari o elements de l'ocupació de via pública no podran exhibir publicitat aliena al mateix local o activitat.

13.-En cap cas es permet la col·locació dels elements d'exposició en la via pública ancorats, subjectats o situats sobre mobiliari públic o fanals, arbres, senyals o similars.

14.-La composició cromàtica de qualsevol element haurà d'harmonitzar amb l'entorn on se situï prioritzant la integració sobre el contrast. En tot cas, s'hauran de respectar les normes específiques que es disposin per a cada zona, amb especial esment a la protecció cromàtica de determinades zones.

Article 26. Mobiliari autoritzable per als establiments d'hostaleria

1.-Els elements autoritzables per a bars, cafeteries, restaurants, gelateries o qualsevol altre tipus d'activitat relacionada amb l'hostaleria podran ser taules, cadires, moble auxiliar, ombrel·les, para-sols, tendals, tests, jardineres, cartells informatius o pissarres, sistemes de climatització exterior i paravents, així com tanques, gelosies o elements de separació en els límits de les ocupacions.

2.-En cap cas s'autoritzarà els establiments de menjar per a portar taules i cadires o qualsevol altre tipus de mobiliari que permeti el servei d'aliments o begudes a la terrassa per als seus clients.

3.-L'apilament del mobiliari es realitzarà en un lloc concret de l'espai autoritzat en zones de titularitat pública, que en cap cas dificultarà el trànsit per als vianants i la neteja viària.

4.-S'admet un moble auxiliar de les següents dimensions màximes: 0,90 metres (altura) x 0,60 metres (amplària) x 1 metre (longitud). Haurà de portar rodes i no es podrà utilitzar com a barra de servei ni per a manipular aliments.

Article 27. Mobiliari autoritzable per a establiments comercials

1.-Els elements autoritzables per a establiments comercials i de menjar per a portar seran els propis de l'activitat autoritzada en el seu títol habilitant i podran ser expositors, penja-robes, maniquins, taules expositores, tests o jardineres, cartells informatius, ombrel·les, para-sols, tendals, tanques, gelosies o elements de separació en els límits de les ocupacions.

2.-Aquells elements les dimensions dels quals siguin d'una altura màxima d'1,75 metres es col·locaran adossats a la façana i podran ocupar fins a 0,60 metres d'ample. La resta dels elements que ocupin la zona autoritzada tindran una altura màxima d'1,20 metres.

Article 28. Taules i cadires

1.-Aquest mobiliari haurà de reunir les característiques precises per a la seva funció, de manera que tots ells siguin de bona qualitat i material resistent, de fàcil neteja.

2.-La grandària i disposició de taules i cadires haurà d'adequar-se a la superfície autoritzada i la seva quantitat a l'aforament màxim permès per les normatives vigents.

1.-En tot cas, l'Ajuntament d'Andratx podrà exigir els canvis que consideri oportuns per a millorar les condicions estètiques del mobiliari que es proposi en la zona.

Article 29. Ombrel·les o para-sols

1.-S'utilitzaran per a resguardar del sol, seran d'estructura i tela lleugera, fàcilment plegables, d'una sola columna i de forma circular o poligonal.

2.-En cas d'instal·lar ombrel·les, aquestes se subjectaran mitjançant una base de pes suficient, de manera que no produeixin cap deterioració al paviment i no suposin perill per als usuaris i vianants.

3.-Entre la part més baixa de l'ombrel·la i el paviment, haurà d'haver-hi un mínim de 2,20 metres.

4.-La projecció vertical de l'ombrel·la o para-sol sobre el paviment no podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada, ni arribar a una distància inferior a 0,80 metres quan limitin amb la calçada.

5.-L'altura màxima, mesura des del paviment fins a la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat i com a màxim 3,5 metres d'altura total.

 

​​​​​​​Article 30. Tests i jardineres

Només s'autoritzarà la col·locació en el sòl de tests i jardineres amb plantes dins dels límits de l'espai autoritzat per a ocupació de via pública, en els quals es compliran les següents condicions:

1.-No es podran situar de manera que facin tancaments o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.

2.-No es podrà interceptar el trànsit dels vianants, deixant entre cadascuna d'elles una distància mínima d'1 metre.

3.-El test o jardinera juntament amb la planta no podran superar els 0,60 metres de diàmetre i 1,20 metres d'altura, excepte que estiguin al costat de la façana. Es recomana plantes que es puguin podar en arribar a l'altura assenyalada anteriorment.

4.-Seran totes de la mateixa aparença de material natural o similar sent el model i disseny d'acord amb l'entorn.

Article 31. Cartells o pissarres informatives

1.- Es podrà autoritzar un cartell o pissarra per establiment i un addicional en terrasses majors de 20 metres quadrats, sempre situats dins de la seva zona d'ocupació atorgada.

2.- El disseny dels cartells serà rectangular i les seves mesures màximes de 0,80 metres d'ample per 1,20 metres d'altura i estaran situats sempre en el sòl sense parts que sobresurtin de la seva base. Serà preferentment de ferro, fusta o pissarra.

Article 32. Sistemes d'il·luminació i climatització exterior

Els sistemes d'il·luminació i de climatització exterior es podran instal·lar en la zona d'ocupació autoritzada segons la normativa vigent. Les persones titulars de la llicència d'activitat hauran de presentar prèviament la documentació necessària que requereixi el departament corresponent i compliran els requisits tècnics de la normativa vigent que els sigui aplicable.

Article 33. Paravents

1.-Els paravents podran ser faldons que formin part de tendals enrotllables prèviament autoritzats i no podran excedir en cap cas la superfície d'ocupació concedida.

2.-Podran ser opacs fins a 1 metre d'altura des del paviment i la resta haurà de ser de material transparent.

3.-Només podran desplegar-se durant l'horari en el qual l'establiment romangui obert.

4.-Tot possible ancoratge en el paviment no sobresortirà en cap cas del nivell sòl, havent de quedar totalment ocult quan no estigui en ús, i serà preceptiva la prèvia autorització pel departament corresponent amb els condicionants i taxes que s'exigeixin en cada cas.

5.-L'acabat de les teles serà de material tèxtil, no plastificat.

6.-Les teles utilitzades seran ignífugues i no propagadores de flama, segons CTE-DB SI davant estufes o elements d'il·luminació pròxims.

Article 34. Tanques o elements de separació en els límits d'ocupacions

Preferentment, seran tipus gelosia o transparents de material adequat, amb peus separats del sòl un mínim de 0,10 metres i amb una altura no superior a 1,20 metres, excepte condicions específiques segons la zona.

Article 35. Expositors, penja-robes i maniquins

Aquests elements se situaran el més a prop possible a la façana de l'establiment, dins de la zona autoritzada i seran d'una altura màxima d'1,75 metres, podent ocupar fins a 0,60 metres d'ample.

Article 36. Taules expositores

1. Només podran exposar-se els articles que es puguin adquirir a l'interior del local segons el seu títol habilitant vigent.

2. Les taules expositores se situaran dins dels límits de la zona autoritzada i tindran una altura màxima d'1,20 metres.

 

​​​​​​​Article 37. Plataforma Desmuntable

1.-En cas de no poder sol·licitar terrassa sobre la vorera, es podrà autoritzar la instal·lació de plataformes desmuntables en zona d'aparcament damunt de la calçada. Havent-se de detallar, en la sol·licitud, les característiques d'aquesta, mode de subjecció i les mesures de seguretat proposades.

2.- La plataforma s'haurà d'instal·lar a càrrec del sol·licitant i haurà de tenir un tancament que separi físicament el va espaiar destinada a terrassa amb la resta d'aparcament i disposada al nivell de la vorera.

3.-El disseny suggerit haurà de ser dictaminat favorablement en la concessió de la llicència.

4.-La llicència d'ocupació de via pública no serà efectiva fins a l'obtenció de corresponent títol habilitant per a la seva instal·lació.

Article 38. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus

1.-Queda prohibida l'ocupació de la via pública (inclosa façana) amb aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus, o qualsevol altre mitjà audiovisual. L'Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació dels aparells anteriorment esmentats, i hauran de disposar aquests establiments de la llicència corresponent per a la seva instal·lació, la qual estarà subjecta a l'Ordenança Municipal de Protecció del Medi Ambient Contra la Contaminació per Sorolls i Vibracions vigent.

2.-En el cas que l'establiment disposi de terrassa en zona pública que no sigui competència de l'Ajuntament d'Andratx, aquest haurà de tenir l'aprovació de l'administració que reguli l'Ocupació de la via pública d'aquest lloc, a l'efecte d'instal·lar aparells reproductors d'imatge i so, havent igualment de disposar de llicència municipal d'aquesta activitat musical subjecta a l'Ordenança de Sorolls i vibracions Vigent.

3.-En cas de retransmissions d'excepcional interès (olimpíades, mundial de futbol, finals, esportives, etc.), l'òrgan administratiu competent, a petició de l'establiment, podrà autoritzar-les puntualment, a raó d'una pantalla per establiment o façana prèvia sol·licitud i pagament de la taxa corresponent.

Article 39. Establiments de venda de fruites i verdures

Els establiments destinats a venda de fruites i verdures fresques podran exposar els seus productes en l'exterior de l'establiment i disposar d'una ocupació de la longitud de la façana per un metre d'ample, sempre que es deixi el pas lliure mínim d'un metre per al trànsit dels i les vianants.

Article 40. Ocupacions al costat de façanes de veïns

1.-Una vegada obtinguda llicència d'ocupació, es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat de la mateixa línia d'ocupació amb taules i cadires davant les façanes dels veïns confrontants. També es podrà autoritzar l'ocupació davant la façana confrontant. Per a això es requerirà la conformitat de la persona titular dels immobles afectats manifestada per escrit.

2.-La persona sol·licitant haurà de presentar la conformitat de la persona o entitat titular dels drets d'ocupació per qualsevol títol de l'immoble contigu manifestada per escrit, així com fotocòpia del DNI de la persona qui autoritza i permís de la comunitat de persones propietàries de la qual formi part l'immoble confrontat. Si canvia la titularitat de qualsevol dels dos establiments dins del període autoritzat, aquesta autorització es considerarà revocada i quedarà invalidada la llicència que s'hagi pogut concedir emparant-se amb ella.

3.-Els immobles davant els quals es pretengui ocupar, hauran de pertànyer a una mateixa línia d'edificació contínua. Aquesta continuïtat entre l'immoble de l'establiment sol·licitant de l'ocupació i la del veí del costat a ocupar, només es podrà interrompre per l'existència de l'entrada a un immoble, davant la qual no es podrà ocupar, en els termes previstos en el punt 8 de l'article 21 d'aquesta ordenança.

4.-No serà necessària l'autorització del veí contigu si l'ocupació sol·licitada està situada a més de 5 metres de la façana.

5.-En cas de dubte respecte a la projecció de la façana, els seus límits vendran determinats per l'eix de les parets mitgeres.

6.-La conformitat dels titulars dels immobles contigus no serà necessària per a l'ordenació de places, parcs, esplanades, eixos cívics o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, que serà determinada per l'òrgan municipal competent.

7.-La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor de la persona titular.

Article 41. Ocupacions en zones per als vianants separades de l'establiment per una calçada

1.-En les zones per als vianants, s'observaran els mínims d'espai lliure destinats al trànsit de vianants previst en els criteris tècnics per a ocupar la via pública.

2.-Per a ocupacions de vies públiques separades de l'establiment per una calçada, entre altres coses, es tindran en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, l'existència de pas de vianants per a creuar la calçada, si la circulació està restringida només a veïns, la intensitat de trànsit de vianants i l'aparcament que pugui existir en la zona.

Article 42. Ocupacions amb vehicles

Es podrà autoritzar aquest tipus d'ocupació als establiments el títol habilitant dels quals sigui de lloguer de vehicles. S'estudiarà cada cas detingudament en funció de criteris de seguretat i disponibilitat d'espai. En cas que existeixin places de zona blava en l'àrea adjacent a l'establiment, l'òrgan competent podrà autoritzar ocupar un espai de 5 x 2 metres en la calçada, delimitat físicament.

 

CAPÍTOL V OCUPACIONS TEMPORALS

Article 43. Taules informatives

Es podrà autoritzar ocupació de via pública amb taules informatives per a les ONG, a les institucions, als organismes oficials, a les fundacions i associacions sense ànim de lucre legalment constituïdes i radicades o amb representació en territori europeu, o a les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats i partits polítics. En tots els casos, l'activitat a realitzar no podrà tenir finalitat lucrativa ni atemptar contra l'ordenament jurídic vigent.

1.-Si es tracta d'una campanya específica d'interès general de durada no superior a una setmana, podrà ser autoritzada la seva ocupació amb caràcter diari cada dia; però aquestes campanyes no es podran repetir fins passats tres mesos, excepte en casos excepcionals degudament justificats. Per als casos habituals en els quals la finalitat de la taula sigui informar sobre activitats ordinàries, s'autoritzarà d'una taula, un dia per setmana com a màxim i quan la freqüència sigui periòdica, en el mateix lloc. S'exceptuen d'aquestes limitacions les que afectin propaganda electoral, campanyes institucionals o a circumstàncies extraordinàries.

2.-Les taules informatives no podran interferir la circulació rodada o el trànsit normal dels vianants.

3.-Els actes o les activitats duts a terme en la via pública amb la mateixa finalitat de les taules informatives, qualsevol que sigui la seva definició, tindran el mateix tractament previst per a aquestes.

4.-L'ocupació per a les taules informatives tindrà unes mesures màximes que s'estudiaran en cada cas. Es permetrà que estiguin sota una carpa amb o sense subjecció a la façana i per a la fixació en el paviment no podran fer-se ancoratges. En cap cas podran sobresortir de l'ocupació permesa.

5.-Queda prohibida la comercialització o venda de productes.

Article 44. Taules petitòries

Es podran autoritzar taules petitòries en la via pública per a efectuar captació econòmica destinada a causes humanitàries concretes plenament justificades, d'especial significació ciutadana o d'interès general; a les ONG o societats benèfiques -sense ànim de lucre- degudament registrades en territori europeu i declarades d'interès públic.

Es podrà autoritzar la realització de campanyes temporals d'interès general a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per a sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general (Seguretat viària, prevenció contra el consum de drogues, prevenció de patologies, seguretat laboral i altres), sempre que la seva finalitat no sigui essencialment publicitària, lucrativa, o de promoció comercial i es disposi de l'espai adequat on no es dificulti el trànsit de vianants o de vehicles.

Article 45. Campanyes d'interès general

Es podrà autoritzar la relació de campanyes temporals d'interès general a entitats públiques o privades sense ànim de lucre, promogudes per a sensibilitzar o informar sobre temes d'interès general (Seguretat viària, contra el consum de drogues, prevenció de patologies, seguretat laboral i altres), sempre que la seva finalitat no sigui essencialment publicitària, lucrativa, o de promoció comercial i es disposi de l'espai adequat on no es dificulti el trànsit de vianants o de vehicles.

Article 46. Ocupacions de via pública per a establiments amb motiu d'esdeveniments puntuals (activitats no permanents)

1.-Es podran autoritzar ocupacions puntuals de la via pública amb motiu d'inauguració, aniversari, promoció comercial o altres esdeveniments, i no s'intercepti la circulació rodada o dels vianants, ni les entrades als immobles.

2.-Per a la seva autorització es tindran en compte les ordenances municipals i la normativa vigent en matèria d'activitats no permanents, així com el pagament de les taxes corresponents.

3.-Per a atorgar la superfície d'ocupació es tindran en compte els criteris tècnics establerts en la present ordenança.

Article 47. Firataires

Durant les dates programades amb motiu de les festes patronals, així com amb motiu d'activitats organitzades per l'Ajuntament, es podran autoritzar ocupacions de la via pública a firaires professionals acreditats, ateses les bases reguladores vigents.

Article 48. Circ

1.-L'atorgament de llicència d'ocupació de la via pública queda al criteri discrecional de l'òrgan municipal competent.

2.-Queden subjectes al compliment de la normativa en matèria d'activitats de les illes Balears.

3.-Es prohibeix en el terme municipal la instal·lació de circs amb animals.

 

CAPÍTOL VI OCUPACIONS ESTABLES

Article 49. Quioscos de venda de cupons de l'ONCE

Amb la finalitat de facilitar la integració soci-comunitària dels/les treballadors de l'ONCE en desenvolupament de la funció social que realitza aquesta organització sense ànim de lucre, es podrà concedir llicència o concessió per a ocupació de la via pública amb quioscos per a la venda de loteries de la citada entitat.

La seva col·locació en la via pública complirà els criteris tècnics previstos en la present Ordenança:

1.-Es respectarà una distància mínima de 2 metres lliures per al trànsit per als vianants.

2.-L'Ajuntament es reserva el dret de modificar la situació de les cabines o suports per raons urbanístiques, d'interès públic, o per obres, sense dret a cap indemnització.

3.-L'ONCE assumirà qualsevol responsabilitat que es pugui derivar de la citada ocupació de la via pública, havent de mantenir en vigor una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per quantitat suficient, fent-se càrrec a més de la neteja i manteniment de la instal·lació.

Article 50. Caixers automàtics

1.-Els caixers automàtics situats en línies de façana, prèviament autoritzada la seva instal·lació, reportarà taxa per ocupació de la via pública segons l'ordenança fiscal vigent.

 

CAPÍTOL VII OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA PER A ACTIVITATS DIVERSES

Article 51. Ocupacions de la via pública realitzades amb motiu d'altres activitats

Aquelles ocupacions sol·licitades amb motiu de la realització d'activitats que no estiguin previstes en la present ordenança i que no estiguin prohibides seran resoltes discrecionalment per similitud amb les previstes, en funció de criteris generals tenint en compte les circumstàncies particulars de l'activitat, el lloc on es realitzi, la incidència sobre el medi ambient i les normatives aplicables.

Article 52. Activitats institucionals

Es podrà autoritzar l'ocupació de domini públic per a la celebració d'activitats institucionals d'interès general, sempre que s'adoptin les mesures de seguretat necessàries i es compleixi amb la normativa vigent.

 

TÍTOL III OCUPACIÓ DE LES VIES PÚBLIQUES PER OBRES

CAPÍTOL I AUTORITZACIONS

Article 53. Introducció

1.- L'ocupació de la via pública o reserva d'estacionament, amb material d'obra, per tancaments o maquinària d'obres, en qualsevol de les modalitats que més endavant es tractaran se subjectarà a autorització.

2.- L'autorització d'ocupació de via pública tindrà una validesa limitada al període de temps que en ella s'especifiqui i que no podrà excedir del que s'ha fixat en el títol habilitant de l'execució de l'obra o instal·lació.

Article 54. Sol·licituds i documentació

1.- Podrà sol·licitar autorització per a l'ocupació de la via pública el promotor o promotora de les obres o empresa constructora, sempre que es trobi al corrent de les obligacions tributàries amb aquest Ajuntament. L'ús de l'espai autoritzat haurà d'estar directe i exclusivament relacionat amb les obres o instal·lacions autoritzades en títol habilitant.

2.- La persona interessada presentarà la seva sol·licitud a l'Ajuntament, segons el model normalitzat de presentació de sol·licituds aprovat, per qualsevol dels mitjans legalment establerts, que a més dels requisits que preveu amb caràcter general l'article 66 LPACAP, que contindrà:

a) Declaració jurada mitjançant la qual s'especifiqui el compliment de les obligacions estipulades en la present ordenança, incloent-hi estar al corrent de les obligacions tributàries municipals.

b) Període per al qual se sol·licita, especificant clarament el dia d'inici i fi de l'ocupació.

c) Croquis de la zona a ocupar.

d) Fotografies actuals de tot l'àmbit a ocupar, incloent-hi les façanes afectades per aquesta ocupació.

3.- Les sol·licituds hauran de presentar-se degudament emplenades conforme al que es disposa en l'article anterior, amb un termini mínim d'antelació de set dies hàbils a la data prevista d'inici del període per al qual se sol·licita l'ocupació. Excepte casos excepcionals i urgents degudament justificats.

4.- Davant la manca o insuficiència de la documentació exigida, es procedirà a requerir a la persona interessada per a la seva esmena o millora per termini de deu dies, de conformitat amb l'article 68 LPACAP. Si així no ho fes, transcorregut aquest termini, s'entendrà que ha desistit de la seva petició i, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 d'aquesta llei, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Article 55. Instrucció.

1.-Una vegada presentada la sol·licitud i la documentació a la qual es refereix l'article anterior mitjançant qualsevol de les formes establertes en l'article 16.4 LPACAP, es donarà trasllat d'aquests als Serveis Municipals competents, a fi que s'indiqui si està en vigor el titulo habilitant relacionat directament amb l'ocupació.

2.- Se sol·licitarà informe quant a la viabilitat al departament de Policia Local.

Article 56. Resolució de l'expedient

1.- La resolució de les sol·licituds de llicència d'ocupació de via pública serà dictada per l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si és el cas, per la regidoria delegada en matèria d'Ocupació de Via Pública.

2.- Les llicències d'ocupació que s'atorguin tindran com a mínim el següent contingut:

a) Identificació del seu titular.

b) Situació i superfície en metres quadrats de l'ocupació.

c) Període concedit.

3.- Una vegada concedida, la llicència municipal haurà de tenir-se en tot moment a la disposició dels inspectors municipals per a la seva comprovació.

Article 57. Responsabilitat

1.- La persona titular de l'autorització d'ús de via pública assumirà qualsevol responsabilitat derivada d'això.

2.- Pel mateix motiu, totes les despeses de manteniment i reparació del sòl objecte d'ocupació seran a compte de la persona titular de l'autorització. Una vegada hagi finalitzat el termini d'aquesta, la persona titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i d'utensilis privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o neteja subsidiària i repercutir el càrrec del cost a la persona titular de l'autorització. Si l'Ajuntament, previ informe tècnic, el considera oportú, podrà sol·licitar un dipòsit o aval per a alguns casos d'ocupació de l'espai públic.

3.- Si l'ocupació de l'espai públic no està emparada per títol habilitant, es consideraran responsables les persones que hagin intervingut, s'hagin beneficiat o siguin promotores de l'activitat amb ocupació.

Article 58. Modificació i suspensió

Es podran modificar o suspendre temporalment les autoritzacions sense cap dret a compensació, excepte la devolució de la part proporcional de les taxes que correspon per l'import abonat en concepte d'ocupació de via pública corresponent al període no gaudit, per motius d'interès general, realització d'actes públics o institucionals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit, o qualsevol altra causa justificada.

Article 59. Revocació

1.- Es podran revocar, suspendre, limitar o reduir en qualsevol moment les autoritzacions d'ocupació de la via pública amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per a obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini d'un a tres anys, per raons d'interès públic, quan resultin incompatibles amb les condicions generals aprovades amb posterioritat, produeixin danys al domini públic, impedeixi la seva utilització per a activitats de major interès públic o menyscabin l'ús general i concretament, en els supòsits que a continuació s'indiquen:

a) Quan es faci una activitat diferent de l'autoritzada.

b) Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar l'autorització.

c) Per fer o propiciar activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública.

d) Per desobediència als agents de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions.

e) En cas de pèrdua de la vigència del títol habilitant principal.

f) Per extralimitació o incompliment manifest de les condicions de l'autorització.

g) Per excessiva ocupació de via pública acreditada en l'expedient.

h) Quan així es consideri per causes sobrevingudes d'interès general degudament justificades.

i) Per l'inici d'un expedient d'ordre d'execució o d'infracció urbanística sobre l'immoble confrontant a la superfície d'ocupació.

j) Per eliminar, modificar o alterar la senyalització feta per l'Ajuntament en la zona autoritzada de la via pública.

k) Per haver-se constatat l'impagament de les taxes corresponents.

l) Per falta de manteniment, neteja o mal ús de l'espai públic concedit.

m) Quan s'hagin causat perjudicis a elements de mobiliari o equipament públic.

n) Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en la present ordenança.

ñ) Per incompliment d'alguna de les obligacions o prohibicions definides en aquesta ordenança.

o) Per qualsevol altra causa de revocació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

2.- Prèviament a la revocació de l'autorització per les causes previstes en el punt anterior, l'òrgan competent requerirà a la persona titular de la mateixa perquè en el termini de 10 dies hàbils a comptar de la notificació d'aquest acte, compleixi les obligacions motiu del requeriment, amb prevenció que, en cas de persistir en aquest, s'acordarà la revocació de l'autorització i es deixarà sense efecte l'autorització concedida. Els motius de l'incompliment hauran de ser informats pels serveis municipals competents.

Article 60. Denegacions

Es podran denegar les sol·licituds de llicència de forma raonada i motivada, fonamentada en els següents motius:

1) Quan no es compleixin amb els requisits establerts en la present Ordenança.

2) Per no estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament.

3) Quan la persona sol·licitant no sigui el promotor o promotora de les obres o l'empresa constructora.

4) Quan l'ocupació o els elements instal·lats interfereixin el trànsit habitual de vianants o vehicles.

5) Quan pugui interferir les entrades de locals i habitatges.

6) Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per a preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.

7) Per raons de seguretat, sanitàries, o que puguin afectar la integritat física de les persones.

8) Quan hi hagi informes raonats tècnics o policials desfavorables quant a l'ocupació de la via pública.

9) Quan s'hagin incomplert les prescripcions d'anteriors llicències o períodes.

10) Quan existeixin sancions fermes greus i molt greus, per infraccions en matèria de sorolls i vibracions, molèsties o d'un altre tipus que afectin el lloc o a l'activitat a la qual es vincula la llicència.

11) Per qualsevol altra causa de denegació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

Article 61. Normes comunes

1.- En cas que a la persona sol·licitant li interessi finalitzar l'ocupació, una vegada concedida per l'Ajuntament, l'haurà de sol·licitar amb un mínim de 3 dies naturals abans de la data d'inici, ja que en cas contrari estarà obligat al pagament de la totalitat de l'ocupació concedida.

2.- Les autoritzacions atorgades, es liquidaran segons l'ordenança fiscal vigent.

Article 62. Obligacions

L'autorització per a l'ocupació de la via pública amb qualsevol mena d'instal·lació, material d'obra, maquinària, tancaments provisionals d'obra, portarà implícita per part del concessionari les següents obligacions:

1.-Manteniment de la zona ocupada en total estat de neteja, devent sobretot procedir al seu total endreçat i neteja.

2.-Total respecte als drets d'indústries confrontants o a interessos públics o privats que poguessin quedar afectats per la concessió obtinguda.

3.-Mantenir les condicions de l'autorització atorgada durant tot el període d'aquesta.

4.-Es procedirà a la col·locació de la corresponent senyalització circumstancial per part del sol·licitant, amb una antelació mínima de 48 hores a la data prevista.

5.-Respecte a la senyalització, hauran de col·locar-se degudament aquells senyals de trànsit circumstancials “senyal R-308”, amb indicació expressa de la data/s, hora/s, i ubicació en les quals es prohibeix l'estacionament. Es podrà així mateix, complementar la senyalització amb cartells informatius impresos en paper o similar en cas que sigui necessari. Si bé, aquesta senyalització podrà ser cedida o instal·lada per aquesta Administració prèvia sol·licitud de la part interessada, abonant de manera prèvia les taxes municipals conforme a l'Ordenança Fiscal corresponent.

6.-La falta de comprovació de la senyalització per part de la Policia Local o dels serveis municipals competents per causes imputables al sol·licitant, suposarà l'anul·lació d'ofici de l'autorització.

7.- Quan es disposi de l'oportuna autorització tot obstacle autoritzat que dificulti la lliure circulació de vianants o vehicles haurà de ser protegit adequadament, senyalitzat i, en hores nocturnes, il·luminat amb material reflector de les característiques tècniques normativament establertes, a fi de garantir les condicions de seguretat.

8.-En cas que sigui necessari el tall temporal de la via, haurà de sol·licitar-se juntament amb l'ocupació i senyalitzar-se dins del termini i en la forma escaient indicat en el present capítol.

9.-La persona titular de l'autorització haurà de complir totes les ordenances municipals que el puguin afectar.

10.-La zona que es pretengui ocupar se situarà en la calçada, enfront de l'obra o la seva proximitat més immediata; en aquesta zona únicament es permetrà l'apilament de materials, enderrocs i residus procedents d'aquesta activitat en contenidors, sacs, sitges o similars privats. Així com la maquinària o elements necessaris per a l'execució d'obres. La zona reservada haurà d'estar senyalitzada amb discos circumstancials de prohibició d'estacionament que delimitin la zona afectada. Una llegenda complementària indicarà l'horari, dates i lloc autoritzat.

11.-Cada contenidor o sac per a l'apilament d'enderrocs o residus referits en l'apartat anterior haurà d'estar homologat, la referència de l'empresa titular del servei amb la seva adreça, havent de consignar en els contenidors a més, el corresponent número de sèrie.

12.-Els sacs i contenidors hauran de ser d'un color d'alta visibilitat i se senyalitzaran les seves quatre cantonades amb elements reflectors en franges blanques i vermelles.

13.-Els contenidors i sacs no es podran col·locar a menys de deu metres de les cantonades i s'evitarà la seva ubicació després de les corbes i en llocs de deficient visibilitat o que es trobin en la perpendicular de passos de vianants, enfront d'entrades de garatges i al costat d'edificis quan es produeixin perjudicis a tercers o al trànsit per als vianants; s'evitarà igualment la seva ubicació quan puguin constituir un perill per al trànsit.

14.-S'han d'adoptar les mesures oportunes per a no embrutar la via pública, tornar a posar en el seu estat inicial els espais o zones en els quals hagin estat prèviament situats els sacs i contenidors i que temporalment no romanguin aquests elements sense utilització, o plens, durant un període superior a 24 hores. Serà necessari cobrir aquests elements durant els períodes en els quals no es procedeixi materialment a les operacions d'abocament i, sense excepció, quan finalitzi la jornada laboral; s'utilitzaran per a aquesta protecció lones o un altre sistema efectiu.

15.-Es procedirà a la col·locació d'una font lluminosa de senyalització quan, en horari nocturn, les vies on estiguin situats no tinguin la suficient il·luminació o quan s'estimi necessari per a les característiques del lloc.

16.-Qualsevol altra obligació establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

Article 63. Prohibicions

En qualsevol de les modalitats es tindran en compte les següents prohibicions per a l'ocupació de la via pública autoritzada:

1.-En cap cas podrà excedir-se de l'ocupació autoritzada.

2.-En cap cas es podrà posar el material o residus directament sobre paviment.

3.-Realitzar ancoratges o qualsevol altra intervenció en el paviment sense autorització.

4.-Es prohibeix qualsevol classe de publicitat de tercers.

5.-Queda prohibit fer ús dels bancs públics, fanals, senyals de trànsit o altres elements del mobiliari urbà en benefici propi.

6.-No es pot obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics com a tapes de registre o altres infraestructures municipals, passos d'invidents o de persones amb mobilitat reduïda, ni entrades del local propi, aliè o d'habitatges.

7.-Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona autoritzada en la via pública.

8.-Queda prohibida qualsevol ocupació, actuació o intervenció que pugui afectar els béns protegits.

9.-Aquelles altres que es contemplin expressament en el cos d'aquesta ordenança.

10.-Qualsevol altra prohibició establerta en la normativa sectorial específica aplicable.

Article 64. Execució d'OBRES en via pública

L'execució d'obres i instal·lacions, equiparables a obres nova planta o d'ampliació o que impliquin substitució o reposició d'elements, que afectin el subsòl de terrenys de domini públic, sense perjudici de la prèvia autorització o concessió demanial que sigui pertinent atorgar. A més de les obligacions descrites en l'article 62 hauran de complir les següents condicions:

1.-La reposició d'asfalt i voreres:

La reposició no haurà de realitzar-se d'acord amb el traçat mínim retallat de l'escomesa o instal·lació, sinó que haurà de realitzar-se una franja visiblement perpendicular a l'eix del carrer, en tot l'ample de l'àmbit asfaltat (de vorera a vorera), realitzant-se una franja utilitzant mitjans mecànics, amb un ample suficient per a cobrir l'actuació a realitzar, amb un mínim de 0,50 metres per cada costat de l'actuació realitzada o a criteri del tècnic municipal, havent-lo d'especificar en informe pertinent comprès en el títol habilitant.

Per a la reposició del paviment, s'estendrà immediatament abans de l'asfalt (mescla bituminosa en calent), una capa de reg d'adherència, sobre la llosa de morter de sorra i ciment o a la llosa de formigó, la superfície del qual estarà seca i neta de restes de terres; la quantitat de reg d'adherència haurà de ser suficient, perquè en aplicar l'asfalt sobresurti per la junta longitudinal i transversal resultant dels talls fets amb excavació o fressadora, entre el ferm antic i el nou, quedant les juntes segellades completament.

L'aplicació del (mescla bituminosa en calenta) serà del tipus densa i àrid de 8 mm. D8. Es farà amb màquina adequada, subministrat de planta subministradora en calenta amb un gruix d'entre 5 i 6 cm, que formarà amb el paviment existent una superfície llisa i uniforme, no havent de presentar desnivells ni irregularitats.

Després de l'asfalt s'aplicarà en tota la superfície de la rasa, i especialment en els talls, un reg de curat lligant de “slurry” fins a quedar perfectament segellada.

En qualsevol moment dels processos d'estès, així com una vegada acabat el mateix, els serveis tècnics municipals podran exigir la realització dels assajos o proves pertinents a l'efecte de la seva correcta execució. Qualsevol cost originat d'aquests assajos i proves, seran a càrrec del peticionari.

Quant a la reposició de vorera i vorades, s'haurà d'utilitzar el mateix material existent o circumdant i en tota l'amplària d'aquesta, no sols el traçat del mínim retallat per a l'escomesa.

2.- Per a poder fer obres en via pública, s'haurà de presentar un aval al costat de la sol·licitud del títol habilitant de les obres a executar.

METRES LINEALS

QUANTITAT A DIPOSITAR

De 0 a 3 metres

500 euros

De 3 a 6 metres

1.000 euros

De 6 a 10 metres

2.500 euros

Més de 10 metres

5.000 euros

2.2.- La devolució d'aval, estarà sotmesa a la correcta reposició, del compliment del que s'estableix en l'apartat anterior i si és el cas, a la comprovació per part dels serveis tècnics municipals. La sol·licitud per a la devolució s'haurà de presentar una vegada hagi transcorregut 6 mesos de la finalització de l'obra.

 

TÍTOL IV VIGILÀNCIA, RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT I RÈGIM SANCIONADOR

CAPÍTOL I VIGILÀNCIA

Article 65. Vigilància, inspecció i control

Els tècnics o personal autoritzat per l'Ajuntament podran fer visites de caràcter informatiu o de control als establiments per a vigilar i garantir el compliment de les prescripcions contingudes en la llicència d'ocupació, en la present ordenança i en la resta de normativa vigent d'aplicació. Els advertiments o recomanacions que es facin amb motiu d'aquestes visites seran d'obligat compliment.

 

CAPÍTOL II RESTAURACIÓ DE LA LEGALITAT

Article 66. Restauració de la legalitat i retirada d'elements de la via pública

En els casos d'ocupació de via pública, d'espais lliures de domini públic sense la preceptiva llicència, o disposant d'ella, amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent; el personal inspector, d'ofici, per denúncia de tercers o a instàncies del departament municipal competent, formularà la corresponent denúncia i estarà facultada per a la recuperació del domini o ús públic de l'espai ocupat, mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, conforme a:

1.- Si es coneix la identitat de la persona responsable de l'ocupació il·legal, el personal inspector formularà la corresponent informe d'inspecció, en la qual constaran els següents extrems: la infracció comesa, l'ocupació existent, les al·legacions que pot formular la persona interessada i se li advertirà de l'obligació de procedir a la immediata retirada dels elements que ocupen il·legalment la via pública, en el termini màxim de 24 hores.

2.- Si es desconeix la identitat de la persona titular dels béns que ho ocupen il·legalment, aquests seran retirats pel personal inspector sense més tràmits i considerats residus sòlids urbans.

3.- Amb independència de la sanció que correspongui, la persona infractora vindrà obligada al pagament de l'execució subsidiària de les despeses de transport i magatzematge.

Article 67. Recuperació dels elements retirats

1.-Els elements retirats de la via pública per algun dels motius previstos en la present ordenança, es podran recuperar previ pagament de les despeses i taxes reportades, i sempre que no hi hagi sospites que la seva procedència sigui il·legal, no estiguin intervinguts judicialment o puguin constituir prova d'alguna actuació judicial.

2.-El termini màxim per a la recuperació dels elements retirats serà d'un any, a comptar des de la seva retirada. Passat aquest termini, es perdrà qualsevol dret sobre ells.

3.-L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que aquests sofreixin durant el seu trasllat i magatzematge.

 

CAPÍTOL III RÈGIM SANCIONADOR

Article 68. Infraccions i règim sancionador

1.-Es considera infracció l'incompliment de les obligacions, prohibicions o limitacions previstes en aquesta ordenança.

2.-Les infraccions es classificaran en:

a) Lleus

b) Greus

c) Molt greus

Article 69. Infraccions Lleus:

a) No tenir els plans ni autorització municipal a la disposició dels inspectors municipals per a la seva comprovació i inspecció.

b) L'incompliment de l'obligació de manteniment de la zona ocupada en total estat de neteja.

c) L'incompliment de l'obligació de la retirada de la via pública de tots els elements que l'ocupen, de manera que al tancament de l'establiment quedi totalment expedita la via pública, excepte en aquells casos autoritzats expressament per l'Ajuntament.

d) L'ús de mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista en la present ordenança.

e) Col·locar qualsevol element o elements en la via pública sense autorització.

f) Ocupar la via pública excedint-se de l'espai autoritzat fins a 1 metre quadrat.

g) Les accions o omissions que es realitzin en inobservança o vulneració de les prescripcions establertes en aquesta ordenança i no tipificades en la mateixa com a greus o molt greus.

h) L'apilament de materials, enderrocs i residus procedents d'obres fora de contenidors, sacs, sitges o similars privats.

Article 70. Infraccions Greus:

a) Ocupar la via pública sense tenir la corresponent llicència municipal que autoritzi l'ocupació.

b) Ocupar la via pública excedint-se de l'espai autoritzat en més d'1 metre quadrat.

c) L'incompliment de l'obligació de respecte als drets de les indústries que poguessin quedar afectats per la concessió obtinguda.

d) Fer una activitat diferent de l'expressament autoritzada en la llicència d'ocupació.

e) Cedir de manera total o parcial, arrendar o subarrendar el dret que atorga una llicència d'ocupació.

f) Causar desperfectes en el paviment, mobiliari urbà o altres béns públics.

g) La falta de pòlissa de responsabilitat civil.

h) Realitzar ancoratges en la via pública sense autorització.

i) La reiteració de la comissió d'una infracció lleu en el període d'un any.

Article 71. Infraccions Molt Greus:

a) Eliminar, modificar o alterar la senyalització de la zona ocupable a la via pública.

b) Realitzar tancaments o estructures en la via pública sense autorització municipal.

c) Obstaculitzar la labor inspectora dels tècnics o personal autoritzat per l'Ajuntament en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

d) La falsedat de manera fraudulenta dels documents, de les fotografies o de les dades exigides per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.

e) Obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics, tapes de registre, senyals de trànsit, l'entrada del local propi o aliè, l'entrada a habitatges o passos d'invidents.

f) La reiteració de la comissió d'una infracció greu en el període d'un any.

g) L'incompliment o trencament de les mesures de paralització temporal o definitiva de l'activitat, o d'immobilització i precinte dels elements.

Article 72. Sancions

Les infraccions seran sancionades de la manera següent:

a) Les lleus amb multa de fins a 750,00 euros.

b) Les greus amb multa de 750,01 euros a 1.500 euros. Així mateix, l'òrgan competent podrà acordar la suspensió temporal de la llicència o autorització per un període màxim de 6 mesos.

c) Les molt greus amb multa de 1.500,01 euros a 3.000 euros. Així mateix, l'òrgan competent podrà acordar la suspensió temporal de la llicència o autorització per un període màxim d'1 any.

Article 73. Graduació

1. Quan en el procediment hi hagi alguna circumstància agreujant o atenuant de les recollides en el present article, la multa s'imposarà per una quantia de la meitat superior o inferior de la corresponent escala, respectivament, fixant-se aquesta en funció de la ponderació de la incidència d'aquestes circumstàncies en la valoració global de la infracció.

2. Si no concorregués cap circumstància agreujant ni atenuant, la multa s'imposarà necessàriament en el grau mitjà de l'escala corresponent.

3. Per a la imposició i graduació de les sancions que corresponguin es valoraran les següents circumstàncies:

1) La intencionalitat de la persona infractora.

2) La col·laboració d'aquest per al cessament de la conducta infractora o la reparació o disminució dels seus efectes.

3) El benefici obtingut per la persona infractora.

4) La quantia del mal causat o l'entitat del perill generat.

5) El grau de pertorbació per a l'ús comú general.

6) La reiteració.

7) La reincidència.

Article 74. Responsabilitat i indemnització per danys i perjudicis

Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, les persones titulars dels béns o elements que ho ocupin indegudament. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, serà responsable el seu titular.

La responsabilitat administrativa que es derivi de la comissió d'una infracció serà compatible amb l'exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada pel mateix al seu estat originari, així com amb la indemnització pels danys i perjudicis causats, que serà determinada i exigida per l'òrgan al qual correspongui l'exercici de la potestat sancionadora. En cas de no satisfer-se la indemnització en el termini que a aquest efecte es determini en funció de la seva quantia, es procedirà en la forma prevista en l'article 101 LPACAP.

En tot cas, procedirà a la indemnització per danys i perjudicis si aquests fossin irreparables, entesos com els danys que es produeixin en monuments d'interès artístic o històric i els que consisteixin en la destrucció d'arbres, paviment, mobiliari urbà o altres béns públics.

La potestat sancionadora correspon a l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Andratx o, si és el cas, a la regidoria delegada, a excepció que la llei o, si és el cas, les ordenances locals, l'atribueixin a un altre òrgan de la corporació.

La imposició de sancions a les persones infractores exigirà l'obertura i tramitació del corresponent procediment sancionador, d'acord amb els principis del capítol III del Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i de conformitat amb el procediment previst en el Decret 1/2024, de 5 de gener, pel qual s'aprova el Reglament del procediment sancionador de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

Es concedeix el termini d'un any a comptar des de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança perquè els establiments s'adaptin als nous criteris de mobiliari.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, queden derogades les disposicions generals de l'Ajuntament d'Andratx, que s'oposin, contradiguin, o resultin incompatibles amb aquesta. En concret, es deroga expressament l'Ordenança Municipal d'Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles, publicada en BOIB núm. 143, de data 18 d'octubre de 2014.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Quan existeixin regulacions específiques de superior rang, les prescripcions d'aquesta Ordenança s'aplicaran amb subjecció al principi de jerarquia normativa i com a complement d'aquelles. Les normes de gestió contingudes en les Ordenances fiscals s'aplicaran com a no s'oposin al contingut en aquesta Ordenança.

Segona. En tot el no previst en aquesta Ordenança s'estarà al que es disposa en la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, legislació urbanística i planejament municipal en vigor, Llei 8/2017, de 3 d'agost, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, Decret 110/2010, de 15 d'octubre pel qual s'aprova el Reglament parell la millora de l'accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques, Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic i altres disposicions sectorials d'aplicació.

Tercera. La present Ordenança entrarà en vigor, una vegada aprovada definitivament pel Ple de la Corporació, publicat el seu text íntegre en el BOIB i transcorregut el termini de quinze dies hàbils, de conformitat amb l'article 70 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

Contra el present acord, en aplicació de l'article 112.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i considerant que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma, en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que puguin interposar qualsevol altre recurs que cregui més convenient interposar en el seu dret.

SEGON.- CONCEDIR un tràmit d'informació pública i audiència, per un termini de trenta i cinc dies, a efectes de què les persones interessades, així com les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries, puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions. Així mateix, s'adverteix que de no formular-se cap reclamació o suggeriment, l'acord inicialment adoptat s'entendrà aprovat definitivament. Tot això a virtut de l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

TERCER.- CONCEDIR un tràmit d'audiència prèvia a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en el seu àmbit territorial que estiguin inscrites en el registre municipal d'associacions veïnals i els fins de les quals guardin relació directa ambl l'objecte de la disposició.

QUART.-SOL·LICITAR informe a l'Institut Balear de la Dona, sobre l'impacte de gènere del present acord de modificació de l'Ordenança Municipal Reguladora de l'Ocupació de la Via Pública amb Taules, Cadires i Altres Béns Mobles, de l'Ajuntament d'Andratx, mitjançant el qual s'haurà d'indicar l'impacte potencial d'aquesta modificació en relació amb la situació de dones i homes com col·lectiu, i les possibles repercussions en matèria d'igualtat.

CINQUÈ.- ORDENAR la publicació del present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en el tauler d'anuncis, i en el portal web de l'Ajuntament d'Andratx [ http://andratx.sedelectronica.es ]

El que es fa públic, per a general coneixement i efectes oportuns.

 

Andratx, document signat electrònicament (3 d'abril de 2024)

L'alcaldessa-president Estefanía Gonzalvo Guirado