Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 215035
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’instal·lació de planta de tractament de residus parcel·la 45, polígon 13 (TM Maó)(Exp. 69a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 d'octubre 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'instal·lació de planta de tractament de residus (TM Maó), en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

El projecte s'inclou als punts 3 i 4 del grup 6 (Projectes de gestió de residus) de l'annex 2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:

3. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

4. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial

D'acord amb el punt 2 de l'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, entre d'altres, els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020 que li siguin d'aplicació.

Per una altra banda, la documentació presentada acredita que actualment l'activitat de tractament de RAEE està paralitzada per la qual cosa es segueix amb el procediment d'avaluació ambiental d'acord amb l'establert a l'apartat 2 del punt novè de la Instrucció del conseller de Medi Ambient i Territori de 25 d'abril de 2022 per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació als procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. D'acord amb l'informe tècnic de la sol·licitud autorització per la instal·lació de tractament de residus de Mestral de Maó, redactat per l'enginyer tècnic industrial Gabriel Pérez Aguilar, signat digitalment en data 12 de gener de 2023 i amb visat del Col·legi Oficial de Pèrits i Enginyers Tècnics Industrials de Balears de data 13 de gener de 2023 i número 14230007-00, el projecte consisteix en una instal·lació de tractament de residus, concretament de residus d'aparells elèctrics i electrònics. La funció principal de la instal·lació de tractament és garantir la correcta gestió dels residus, evitant el seu abocament i fomentant la reutilització i el reciclatge.

2. El projecte s'ubica a la carretera Me-14, s/n, carretera d'enllaç entre la carretera General Me-1 i la carretera a l'aeroport i ocupa part de la parcel·la 45 del polígon 13 del terme municipal de Maó. Les coordenades geogràfiques de la instal·lació són les següents: UTM ETRS 89 31N, X:604872 Y:4416287.

Els terrenys a on s'ubica l'activitat són de titularitat municipal i el seu ús està cedit a Càritas Diocesana de Menorca mitjançant un conveni signat amb l'Ajuntament de Maó.

3. Les instal·lacions existents de Mestral Maó, amb un total de 1.252,32 m2 de superfície construïda, disposen de diversos espais, separats bàsicament en dos: la nau principal, amb una superfície útil d'aproximadament 852 m2 i la nau annexa, amb una superfície de 400 m2. La nau principal es dedicarà a la gestió de RAEE i a la nau annexa es seguirà gestionant la roba i el tèxtil. A més les instal·lacions consten amb una zona d'oficines, una aula de formació i una àrea de serveis i vestuaris.  Es preveu també la construcció d'una nau adossada a les naus actuals i que s'emprarà per a l'emmagatzematge dels RAEEs sota coberta. La nova nau, la qual tendrà unes dimensions de 20 m x25 m, no consta de tancaments laterals. A la nova nau no es preveu la generació d'aigües residuals de caràcter urbà.

4. No es preveu cap reforma ni canvi substancial en les instal·lacions de les naus existents.

5. D'acord amb la declaració responsable aportada pel promotor així com l'informe del cap de servei de Residus i Sòls Contaminats (núm. identificador VALIB 229630), l'activitat de tractament de RAEE està actualment paralitzada.

6. La gestió dels RAEEs es limitarà a operacions de  recollida, consolidació, classificació, emmagatzematge i enviament cap a altres plantes de tractament autoritzades fora de l'illa. Així, les operacions de valorització previstes són les següents:  R1201 (Classificació de residus) i R1301 (Emmagatzematge en l'àmbit de la recollida).

7. Les instal·lacions de Mestral Maó estan dimensionades per tractar aproximadament 1.500 tones de residus anuals, 380 tones de roba i tèxtils i 1.120 tones de RAEE. La capacitat màxima d'emmagatzematge de la planta és de 188 tones, de les quals 84 tones corresponen a residus perillosos i 104 tones a residus no perillosos.

8. El paviment de la nau existent és de formigó amb pintura impermeable. Pel que fa a la nau projectada, el paviment serà també de formigó amb pintura impermeable.

9. La instal·lació disposa de connexió a la xarxa municipal d'aigua potable. Es preveu la recollida a un aljub prèvia a la separació d'hidrocarburs de les aigües pluvials de la superfície urbanitzada pròxima a les naus. L'aigua pluvial s'aprofitarà per a la neteja interior de la nau.

10. Ateses les dificultats tècniques per a la connexió a la xarxa de clavegueram, la nau existent disposa d'una fossa sèptica, a la qual es condueixen les aigües residuals procedents dels lavabos i dutxes. Per una altra banda, s'instal·laran pous de decantació per a la recollida dels embornals interiors de la nau existent per a les zones de gestió dels RAEE i de la nova nau. Els pous de decantació seran buidats per un gestor autoritzat.

11. La nau principal disposa d'una instal·lació fotovoltaica connectada a la xarxa elèctrica formada per 48 panels fotovoltaics de 120 Wp.

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental i el seu annex, durant la fase d'obres de la nova nau es produiran els impactes següents: generació de renous i vibracions; consum de recursos naturals; emissió de pols i partícules en suspensió; emissió de gasos d'efecte hivernacle i alteració paisatgística.

Aquests impactes negatius tenen un caràcter temporal i venen associats al ús de maquinària i al tràfic rodat associat a l'obra. Per una altra banda, la generació d'ocupació associada a la fase d'obres suposarà un impacte positiu.

Pel que fa a la fase d'explotació, es generaran els impactes següents: consum de matèries primeres, efectes sobre la qualitat de l'aire, increment de renous, molèsties a la fauna, impactes sobre el paisatge i efectes sobre l'aigua subterrània.

Tot i que hi ha aspectes en els quals no s'ha aprofundit al document ambiental i al seu annex com ara un estudi d'alternatives que contempli un tractament més complet dels RAEEs que l'alternativa seleccionada, la qual implica que el tractament es limiti a les operacions de recollida, consolidació, emmagatzematge i enviament cap a altres plantes de tractament autoritzades fora de l'illa, s'ha de remarcar que l'execució del projecte tendrà uns impactes positius sobre la població (generació d'ocupació de col·lectius en risc d'exclusió social i activitats d'educació i sensibilització ambiental), l'activitat econòmica i l'ocupació d'un sòl degradat, el qual formava part d'un antic abocador, amb una instal·lació de residus que millorarà la gestió dels residus d'aparells elèctrics i electrònics a l'illa.

S'ha de tenir en compte també que els impactes negatius identificats es minimitzaran amb l'aplicació de les mesures preventives previstes.

 

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les administracions previsiblement afectades i a les persones interessades següents per la realització del projecte:

- Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 194301).

- Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (núm. identificador VALIB 194301).

- Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Aigües Subterrànies (núm. identificador VALIB 194301).

- Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 194306).

- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 194311).

- Direcció General de Territori i Paisatge, Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (núm. identificador VALIB 194328).

- Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 194347).

- Direcció General de Salut Pública i Participació (núm. identificador VALIB 194297).

- Consell Insular de Menorca, Departament d'Economia i Territori, Direcció Insular d'Ordenació Territorial (RS GOIBS170335/2023).

- Consell Insular de Menorca, Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera, Direcció Insular de Reserva de la Biosfera (RS GOIBS170537/2023).

- GOB (RS GOIBS170437/2023).

Consultes rebudes

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, del Servei de Salut Ambiental, del Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, del Servei de Protecció d'Espècies, de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Servei d'Aigües Subterrànies, del Consorci de Residus i Energia de Menorca i del Departament d'Ordenació Territorial i Turística del Consell Insular de Menorca.

- La Direcció General d'Emergències i Interior va concloure el següent:

Una vegada examinada la documentació, es considera que l'autorització de la instal·lació de la planta de tractament de residus al TM Maó es pot informar favorablement atès que la parcel·la on es vol ubicar la deixalleria no es troba afectada per cap dels riscos analitzats per la planificació especial de Protecció Civil i que no introdueix nous riscos per a les persones i béns respecte als existents prèviament.

- La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va concloure el següent:

1. El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva autorització administrativa com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup B, o comunicar la seva activitat com APCA del grup C, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

[...]

3. Per altra part, es considera adequada la utilització d'energies renovables descrites a l'estudi ambiental presentat ja que s'ajusta als objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en la qual es descriu que les noves edificacions que es construeixin han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'ha d'implantar progressivament el consum d'energia renovable.

- El Servei de Salut Ambiental va informar el següent:

S'informa favorablement atès que no s'observen riscos per la salut pública si bé s'hauria d'estudiar la idoneïtat de la instal·lació d'un pou decantador per la recollida dels embornals de l'interior de la nau.

Cal indicar que l'estudi d'impacte ambiental no inclou un estudi d'alternatives.

[...]

- El Consorci de Residus i Energia de Menorca va concloure el següent:

1. Que l'esmentada instal·lació s'inclou a l'article 7.2 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, per a la qual cosa s'haurà de sotmetre a una avaluació d'impacte ambiental simplificada. 

2. Que l'abast i grau de detall de l'Estudi d'Impacte Ambiental simplificat que es presenta és adequat i suficient d'acord amb l'article 45 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. 

3. No obstant l'anterior, que d'acord amb el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus No Perillosos de Menorca (BOIB núm.115 del 27.06.2020), la instal·lació de tractament de residus de Mestral Maó no és una nova infraestructura, tot i que no està grafiada en el PDS, ni està ubicada en sòl urbà d'ús industrial, motiu pel qual la seva ampliació requerirà la tramitació prèvia del corresponent interès general.

- El Servei d'Ordenació del Territori  i Urbanisme de la Direcció General de Territori i Paisatge va concloure el següent:

Examinat el contingut del projecte, aquest no afecta aspecte algun de l'ordenació urbanística o territorial sobre el que, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General, per la qual cosa no procedeix assenyalar observació alguna sobre el mateix.

- El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el projecte

- El Servei d'Aigües Subterrànies va informar el següent:

[...]

L'EIA no preveu afeccions a les aigües subterrànies. En tot, una part de la parcel·la on s'ubica la planta està inclosa dins el perímetre de restriccions màximes de l'aprofitament A_S_14590. D'acord amb el projecte presentat, la part inclosa de la parcel·la no es veu afectada per les noves actuacions ni es destina a l'emmagatzematge i tractament de residus.

Tota l'activitat està inclosa dins la zona de restriccions moderades i per tant requereix l'informe preceptiu del Servei d'Estudis i Planificació de l'AH.

- El Departament d'Ordenació Territorial i Turística del Consell Insular de Menorca va informar el següent:

[...]

4. Situació i classificació del sòl

Segons la revisió del PTI la parcel·la es troba situada en sistema general d'infraestructures i equipaments.

Segons el PGOU de Maó la parcel·la es troba situada en sòl rústic comú en la categoria d'AT i sistema general d'infraestructures. Sistema de serveis tècnics, planta tractament de residus.

Segons el PDS de residus es troba annex a la planta de tractament de residus.

[...]

6. Consideracions tècniques

Es tracta d'una instal·lació de tractament de residus existent ubicada en sòl rústic on es pretén realitzar una ampliació.

Tot i que la qualificació del sòl segons el PGOU de Maó i la revisió del PTI (pendent de publicar en el BOIB) és «sistema d'infraestructures», la cartografia del PDS de residus no la grafia. Segons l'article 16.3 del PDS «Les noves infraestructures no grafiades a la present norma s'hauran d'ubicar en sòl urbà d'ús industrial, prèvia obtenció dels corresponents permisos». Per tant, en el cas que es volgués realitzar una ampliació seria objecte de DIG, tenint en compte els articles del PGOU de Maó, especialment els articles 101, 102 i 264.

Afegir que, si bé el projecte exposa que es tracta d'una instal·lació existent no s'ha localitzat la corresponent DIG. Per tant, en el cas que en el seu dia no es sol·licités s'haurà de tractar com si fos una nova instal·lació.

7. Conclusió

El PDS de residus no contempla aquesta instal·lació en la cartografia, segons aquest les noves instal·lacions s'han de situar en sòl urbà d'ús industrial. En el cas que es mantengui l'indret, l'ampliació hauria de ser objecte de DIG.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en una instal·lació de tractament de residus d'aparells elèctrics i electrònics. Les operacions de valorització que es duran a terme són les següents: R1201 (Classificació de residus) i R1301 (Emmagatzematge en l'àmbit de la recollida). La instal·lació està dimensionada per tractar aproximadament 11.120 tones de RAEE. La capacitat màxima d'emmagatzematge de la planta és de 188 tones, de les quals 84 tones corresponen a residus perillosos i 104 tones a residus no perillosos. Les instal·lacions existents de Mestral Maó, amb un total de 1.252,32 m2 de superfície construïda, disposen de diversos espais, separats bàsicament en dos: la nau principal, amb una superfície útil d'aproximadament 852 m2 i la nau annexa, amb una superfície de 400 m2. La nau principal es dedicarà a la gestió de RAEE i a la nau annexa es seguirà gestionant la roba i el tèxtil. Es preveu també la construcció d'una nau adossada a les naus actuals. La nau en projecte, de dimensions 20m x25 m, s'emprarà per a l'emmagatzematge dels RAEEs sota coberta.

2. Ubicació del projecte: l'activitat projectada s'ubica a la carretera Me-14, s/n, carretera d'enllaç entre la carretera General Me-1 i la carretera a l'aeroport i ocupa part de la parcel·la 45 del polígon 13  (TM Maó). D'acord amb el  PGOU de Maó, la parcel·la es troba en sòl rústic comú en la categoria d'AT i sistema general d'infraestructures, sistema de serveis tècnics, planta de tractament de residus. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'espacial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000 ni s'hi troben hàbitats d'interès comunitari. El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis ni esllavissament. No està afectat per cap àrea amb risc potencial significatiu d'inundació ni per plana geomorfològica d'inundació.

Les actuacions projectades es troben en el perímetre de restriccions moderades de diversos pous de proveïment urbà.

D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents espècies catalogades o amenaçades:

- Espècies catalogades En Perill d'Extinció (RD 139/2011): Milà reial, Milvus milvus.

- Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): Tortuga mediterrània, Testudo hermanni, Granot arbori, Hyla meridionalis;

- Espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Surera, Quercus suber; 

- Hi ha constància de la presència d'un niu de milà reial a 320 metres de la nau.

D'acord amb  el document ambiental, no hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats. 

Pel que fa al paisatge, al costat nord-oest, s'hi troba el típic paisatge en mosaic menorquí mentre que adjacent a la parcel·la per una part de la seva zona de ponent i a la zona oriental, s'hi troba un paisatge antropitzat, ocupat per la planta de tractament de residus voluminosos i la carretera de l'aeroport. S'ha de destacar també que el tancament de les instal·lacions consta d'una important pantalla vegetal a la seva zona perimetral, sobretot a les cares nord i est. Aquesta pantalla vegetal minimitza l'impacte visual.

3. Característiques del potencial impacte: no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient tant pel que fa a la fase de construcció com pel que fa a la fase d'explotació. S'ha de tenir en compte que el projecte s'ubica a un entorn degradat a on hi havia un antic abocador de residus. A més, entre les mesures preventives previstes s'inclouen mesures per a una gestió adequada dels residus i de l'aigua pluvial.

Per una altra banda, l'execució del projecte incidirà molt positivament en la gestió global dels residus a l'illa de Menorca atesa la manca d'una planta de tractament de residus voluminosos.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'instal·lació de planta de tractament de residus ubicada a la  parcel·la 45 del polígon 13  del TM de Maó, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i al seu annex, ambdós documents  redactats per l'enginyer industrial Gabriel Pérez Aguilar León i signats digitalment en data 13 de desembre de 2022 i 29 de juny de 2023, respectivament, així com les condicions següents:

1. S'ha de revisar periòdicament l'estat del paviment de la instal·lació i es repararà en cas de ruptura o aparició de fissures.

2. En relació amb el separador d'hidrocarburs:

a) Ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1:2002/A1:2004.

b) Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers cinc anys.

c) S'haurà de dur a terme un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.

3. Pel que fa al sistema de recollida dels lixiviats i vessaments de les zones de gestió dels RAEEs:

a) S'haurà de dur a terme un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment d'aquest sistema.

b) Els pous de decantació seran buidats per un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers cinc anys.

4. Mentre no sigui possible la connexió a la xarxa de sanejament municipal, les aigües residuals de caràcter urbà generades a la instal·lació es conduiran a un sistema autònom de depuració. Atès que la instal·lació ja disposa d'un sistema autònom de depuració s'ha de garantir que aquest sistema i l'efluent generat compleixin amb l'establert a l'article 70 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de tercer cicle. En cas contrari, s'haurà de substituir el sistema de depuració per un altre que s'adapti als requisits establerts. 

5. Pel que fa a la barrera vegetal de l'activitat:

- A la zona sud de la instal·lació s'ha de completar la barrera vegetal existent 

- S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones provinents de material forestal de reproducció de Menorca, de les mateixes espècies a les existents a l'entorn de la zona d'actuació i de baix requeriment hídric.

- Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida de la instal·lació.

- S'hauran de realitzar regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà el reg mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

6. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

7. Durant la fase de construcció, s'han d'emprar materials de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.

8. Pel que fa a l'enllumenat:

a) S'han d'utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural.

b) En relació amb l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que evitin la contaminació lumínica.

9. Durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra. No es faran reparacions de maquinària a l'obra sinó que es faran a tallers autoritzats per tal d'evitar accidents amb productes perillosos i contaminants.

Es recorda que:

1. D'acord amb els informes del Consorci de Residus i Energia de Menorca i del Departament d'Ordenació Territorial i Turística del Consell Insular de Menorca, s'ha de tramitar la declaració d'interès general.

2. D'acord amb el punt 5 de l'article 76 del PHIB de tercer cicle, l'activitat d'emmagatzematge i tractament de residus precisa d'informe favorable de l'administració hidràulica.

3. S'ha de complir amb l'establert a l'annex VIII del Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

4. S'ha de complir amb l'establert a l'Ordenança reguladora per a la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions.

5. S'hauran de formalitzar les sol·licituds d'autorització d'instal·lació i d'operador davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats aportant la documentació indicada a l'annex IX Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular.

6. S'ha de complir l'establert al punt 4 de l'article 51 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de tercer cicle en relació amb la gestió de l'aigua pluvial.

7. El titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

 (Signat electrònicament: 27 de març de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)