Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 212721
Convocatòria de subvencions 2024-2025 per dur a terme accions incloses en els Plans d’Acció per a l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) per assolir els objectius 2030 prevists pel Pacte de Batlies de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en sessió de dia 5 d'abril de 2024, ha aprovat el següent acord:

<< La present convocatòria es dur a terme en compliment dels compromisos adquirits pel Consell de Mallorca des que l'any 2018 adquirís la condició de coordinador territorial del Pacte de Batlies i assumís, entre d'altres compromisos, el de prestar assistència econòmica mitjançant ajuts o subvencions als ajuntaments que integren aquest pacte.

La finalitat d'aquesta convocatòria 2024-2025 és continuar en la mateixa línia de subvencions dels darrers anys i atorgar als ajuntaments de Mallorca subvencions per dur a terme actuacions relatives al Pacte de les Batlies per al Clima i l'Energia de Mallorca.

És necessari continuar atorgant ajudes als ajuntaments de Mallorca per assolir els objectius 2030 prevists pel Pacte de Batlies de Mallorca. D'aquesta necessitat neix aquesta convocatòria de subvencions pluriennals 2024-2025 adreçada a tots els ajuntaments de Mallorca.

El caràcter biennal de la convocatòria ve motivat per possibilitar que els ajuntaments puguin dur a terme accions de major envergadura al disposar del crèdit de dues anualitats i també simplificar els tràmits administratius al unificar en una sola les dues convocatòries previstes per als anys 2024 i 2025.

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 23 de desembre de 2016, va aprovar l'Ordenança general de subvencions (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

Mitjançant l'aprovació d'aquesta convocatòria s'inicia el procediment de concessió de les subvencions per dur a terme accions incloses en els Plans d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC) per assolir els objectius 2030 prevists pel Pacte de Baties de Mallorca.

Les actuacions que es podran finançar amb les subvencions d'aquesta convocatòria seran les necessàries per assolir els objectius 2030 establerts pel Pacte de Batlies de Mallorca:

- Reducció d'un 40% de les emissions de CO2.

- Implantació del 27% d'energies renovables.

- Millora del 27% de l'eficiència energètica.

- Accions d'adaptació al canvi climàtic.

- Accions per lluitar contra la pobresa energètica.

Aquestes accions es classifiquen en accions genèriques (tipus A) i accions d'inversió (tipus B).

A les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es destina l'import total de set milions d'euros (7.000.000,00 €), tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2024 i altres tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2025.

De la despesa total de 2024, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.76205, RC nº. operació 220240004620, cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.46202, RC nº. operació 220240004621.

De la despesa total de 2025, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.76205, RC nº. operació 220249000166, cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.46202, RC nº. operació 220249000167.

En aquesta convocatòria de subvencions ha estat necessari elevar excepcionalment el percentatge del 70 % de l'exercici immediat següent fins al 100 % en ús de la facultat prevista a l'article 174.5 del R. decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, per possibilitar que la convocatòria pugui ser biennal amb el mateix crèdit per a les dues anualitats i així aconseguir que els ajuntaments puguin dur a terme accions de major envergadura al disposar del crèdit de dues anualitats i també simplificar els tràmits administratius al unificar en una sola les dues convocatòries previstes per als anys 2024 i 2025.

Per acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 18 de juliol de 2019 (BOIB núm. 102, de dia 25 de juliol de 2019) es va delegar en la Presidència del Consell de Mallorca, entre d'altres atribucions, la següent:

"Ampliar el nombre d'anualitats i elevar els percentatges a què es refereix l'apartat 3 de l'article 174 del R. decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals."

Per decret de data de signatura 13 de març de 2024 es va procedir a elevar aquest percentatge fins al 100 % de l'anualitat de l'exercici immediat següent.

Amb data de signatura 20 de març de 2024 s'ha emès informe favorable de la despesa pluriennal per part de la directora insular d'Hisenda i Pressuposts.

El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar aquesta convocatòria de conformitat amb l'art. 28.1 lletra m) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars en relació a la base 24.4 de les d'execució del pressupost de 2024.

Així mateix, correspon a la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local resoldre aquesta convocatòria d'acord amb el que disposa l'art. 33.2 lletra k) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Atès que aquesta convocatòria de subvencions està prevista al Pla Estratègic de Subvencions 2024.

Atesa la memòria justificativa de la convocatòria de subvencions del director insular de Desenvolupament Local.

Atès l'informe de fiscalització prèvia de conformitat de la Intervenció delegada de la Misericòrdia.

Per tot això, la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local fa la següent proposta d'

ACORD

Primer. Aprovar la convocatòria que s'adjunta de subvencions 2024-2025 per dur a terme accions incloses en el Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC) per assolir els objectius 2030 prevists pel Pacte de Batlies de Mallorca.

Segon. Autoritzar una despesa per un import total de set milions d'euros (7.000.000,00 €), tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2024 i altres tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2025.

De la despesa total de 2024, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.76205, RC nº. operació 220240004620, cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.46202, RC nº. operació 220240004621.

De la despesa total de 2025, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.76205, RC nº. operació 220249000166, cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostaria 65.94310.46202, RC nº. operació 220249000167.

No obstant l'anterior, al tractar-se d'una convocatòria de despesa pluriennal, la despesa corresponent a l'exercici 2025 resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient per el seu finançament.

Tercer. Autoritzar a la consellera de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local a firmar els convenis, d'acord amb el model que figura com Annex 0 de la convocatòria, amb tots i cadascun dels ajuntaments beneficiaris de les subvencions.

Quart. Aprovar els models normalitzats següents:

- Model de conveni a subscriure amb cada entitat local beneficiària de les subvencions (Annex 0).

- Sol·licitud de la subvenció (Annex I).

- Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex II).

- Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (Annex III).

- Model d'autorització per a l'obtenció de dades d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributaries amb l'Estat, Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca.

- Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (Annex V).

- Certificat del secretari/a en fase de justificació de despeses (Annex VI).

- Informe de l'interventor/a en fase de justificació de despeses (Annex VII).

- Certificació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributaries amb l'Estat, Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social, d'acord amb l'article 48.4 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (Annex VIII)

Cinquè. Publicar aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, contra aquest acord no es podrà interposar recurs en via administrativa, si bé es podrà formular potestativament REQUERIMENT per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des del dia que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des del dia següent a aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.

Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des del dia de la publicació de l'acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.>>

 

Palma, (signat electrònicament: 5 d'abril de 2024)

La consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local Maria del Pilar Amate Rotger

 

Convocatòria de subvencions 2024-2025 per dur a terme accions incloses en el Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC) per assolir els objectius 2030 prevists per al Pacte de les Batlies.

1. Objecte i finalitat

Aquesta convocatòria es fa en el marc de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017, i núm.. 96, de 4 d'agost de 2018).

La finalitat d'aquesta convocatòria és atorgar subvencions als ajuntaments de Mallorca per dur a terme actuacions relatives al Pacte de les Batlies per al Clima i l'Energia de Mallorca.

2. Beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiaris d'aquesta convocatòria de subvencions tots els ajuntaments de Mallorca que compleixin els requisits següents:

- Estar adherit formalment al Pacte de les Batlies per al Clima i l'Energia/Pacte de les Batlies per al Clima i l'Energia (2030), aprovat per la Comissió Europea el 15 d'octubre de 2015, abans de la sol·licitud de la subvenció.

- Tenir nomenat un gestor energètic municipal. El gestor energètic pot pertànyer a la mancomunitat del territori del municipi. Les funcions mínimes del gestor energètic municipal estan definides en el punt 7 d'aquesta convocatòria.

- Disposar, a la data de sol·licitud de la va subvenció, del PAESC (Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima) aprovat pel Ple de la corporació municipal, registrat i enviat a l'Oficina del Pacte de la Unió Europea al lloc web www.pactodelasalcaldias.eu, segons els procediments establerts per aquesta oficina, o estar en procés de redacció del PAESC. En aquest darrer cas, en el moment de la justificació de la va subvenció, s'ha d'acreditar l'aprovació del PAESC pel Ple de la corporació municipal i l'enviament d'aquesta aprovació a l'Oficina del Pacte de la Unió Europea al lloc web www.pactodelasalcaldias.eu, segons els procediments establerts per aquesta oficina.

2.2. No poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments de Mallorca en els quals concorri alguna de les prohibicions establertes a l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017, i núm.. 96, de 4 d'agost de 2018).

3. Accions subvencionables

Les accions que es poden finançar amb les subvencions d'aquesta convocatòria són les necessàries per assolir els objectius 2030 d'establerts pel Pacte de les Batlies:

1. Reducció d'un 40% de les emissions de CO2.

2. Implantació del 27% d'energies renovables.

3. Millora del 27% de l'eficiència energètica.

4. Accions d'adaptació al canvi climàtic.

5. Accions per lluitar contra la pobresa energètica

Aquestes accions es poden classificar com accions genèriques (tipus A) i accions d'inversió (tipus B).

Les accions genèriques (tipus A) subvencionables són:

I. Honoraris de redacció de projectes, honoraris de direcció d'obres, memòries o estudis, l'objecte dels quals ajudi a aconseguir els objectius marcats fins a un màxim subvencionable de 4.000,00, € per actuació i fins a un màxim subvencionable de 16.000,00 € per ajuntament.

II. Honoraris de redacció de Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS), pla de residus, pla contra incendis, pla de la qualitat de l'aire, pla de gestió sostenible de l'aigua, etc. fins a un màxim subvencionable de 6.000,00 € per pla i un màxim subvencionable de 12.000,00 € per ajuntament.

III. Campanyes de sensibilització fins a un màxim subvencionable d'1.000,00 € més 2,00 €/habitant per campanya i fins a un màxim subvencionable de 12.000,00 € per ajuntament. El nombre d'habitants del municipi segons les dades de la població publicades per l'Institut Nacional d'Estadística a 1 de gener de 2023.

IV. Sistema de gestió i comptabilitat energètica fins a un màxim subvencionable de 50,00 €/CUP i any.

V. Auditories energètiques fins a un màxim subvencionable de 2.000,00 € per auditoria i fins a un màxim subvencionable de 6.000,00 € per ajuntament.

VI. Informe de seguiment d'accions del PAESC, fins a un màxim subvencionable d'1.500,00 €.

VII. Informe de seguiment d'accions i de l'inventari d'emissions de referència (IRE) del PAESC, fins a un màxim subvencionable de 2.500,00 €.

Les accions d'inversió (tipus B) subvencionables són:

I. Millora de l'eficiència energètica de l'enllumenat:

1. Enllumenat públic o de la il·luminació exterior (il·luminació de fonts, façanes d'edificis, monuments, etc.) fins a un màxim subvencionable de 30,00 €/W instal·lat.

Les actuacions proposades han de:

- Tenir una qualificació mínima d'eficiència energètica B i complir les prescripcions del Reial Decret 1890/2008, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior i les seves instruccions tècniques complementàries EA-01 en EA-07.

- Reduir les emissions de CO2 en, almenys, un 30% respecte a la situació actual. El percentatge destinat a obra civil no pot superar el 50% de l'actuació.

No són subvencionables les actuacions per a la renovació d'equips d'il·luminació exterior per a vigilància i seguretat nocturna, senyals i anuncis lluminosos i il·luminació festiva, així com qualsevol altra que tingui caràcter temporal. Ni les actuacions consistents en la substitució directa de llums per sistemes LED Retrofit que mantinguin la lluminària original.

2. Enllumenat interior d'edificis o instal·lacions municipals fins a un màxim subvencionable de 20,00 €/W instal·lat.

Les actuacions proposades han de reduir les emissions de CO2 en, almenys, un 30% respecte a la situació actual.

II. Instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum d'ús municipal. Valor d'inversió màxima subvencionable admissible de la instal·lació fotovoltaica d'autoconsum, fins a un màxim de 100 kWp instal·lats: 1,50 €/Wp instal·lat.

III. Millora de l'eficiència energètica en instal·lacions tèrmiques de calefacció, climatització, refrigeració, ventilació i aigua calenta sanitària (solar tèrmica, geotèrmia, aerotèrmia, biomassa i altres subsistemes de generació) que suposin, com a mínim, un estalvi de consum energètic d'un 30%.

IV. Millora de l'envoltant tèrmic d'edificis municipals amb l'objectiu de reduir la demanda energètica en calefacció i climatització d'un edifici existent.

V. Instal·lació de punts de càrrega dobles de vehicles elèctrics:

a. Substitució de punts de càrrega dobles existents amb una antiguitat superior als 5 anys: fins a un màxim subvencionable de 5.000,00 €/punto doble.

b. Instal·lació de punts dobles nous: fins a un màxim subvencionable de 8.000,00 €/punto doble.

VI. Substitució de vehicles municipals de més de 5 anys per:

a. un vehicle de categoria L, M1 o N1 amb distintiu ambiental de la DGT “Etiqueta 0 emissions, Blau.”

b. un vehicle de categoria M2 o N2 amb distintiu ambiental de la DGT “Etiqueta 0 emissions, Blau” o “Etiqueta ECO”.

VII. Millora de l'eficiència energètica en els sistemes d'abastament d'aigua potable.

VIII. Altres accions d'inversió de mitigació, adaptació als efectes del clima o lluita contra la pobresa energètica incloses en el PAESC.

Els Ajuntaments que estiguin interessats en dur a terme alguna acció diferent de les descrites en els punts anteriors, sempre que contribueixi a la consecució dels objectius 2030 del Pacte de les Batlies, podran sol·licitar-la justificant la seva necessitat, la reducció d'emissions de CO2, els estalvis energètics previstos i/o altres efectes beneficiosos.

Aquestes accions han d'estar ben definides a la fitxa corresponent dins del Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC), tenir definits els indicadors de seguiment, amb un objectiu i un pressupost concret, no genèric o estimat.

En cas que l'acció no estigui ben definida en una fitxa del PAESC, cal elaborar la fitxa corresponent en el moment de la sol·licitud i s'ha d'incloure en les futures revisions i/o aprovacions del PAESC.

4. Compromisos dels beneficiaris de les accions subvencionades

En tota la documentació i actuacions que es facin relacionades amb les accions subvencionades, s'ha de fer constar que estan finançades pel Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca i han d'incloure el logotip del Consell de Mallorca i el del Pacte de les Batlies de Mallorca.

5. Despeses subvencionables

Les actuacions que es podran subvencionar amb aquesta convocatòria seran les compreses entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de maig de 2026.

En cap cas l'import de la despesa subvencionable no pot ser superior al valor de mercat.

6. Crèdit pressupostari

A les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es destina la quantitat total de set milions d'euros (7.000.000,00 €), tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2024 i tres milions cinc-cents mil euros (3.500.000,00 €) amb càrrec al pressupost de 2025.

De la despesa total de 2024, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.76205, RC núm.. operació 220240004620, cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.46202, RC núm.. operació 220240004621.

De la despesa total de 2025, tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.76205, RC núm.. operació 220249000166, i cinc-cents mil euros (500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.46202, RC núm.. operació 220249000167, del pressupost de despeses del Consell de Mallorca per a l'exercici 2025.

7. Funcions mínimes del gestor energètic municipal

Les funcions mínimes del gestor energètic municipal són:

- Ser l'encarregat i impulsor principal responsable en el seu municipi del Pacte de les Batlies de Mallorca, i relacionar-se amb l'Oficina del Pacte a Brussel·les.

- Coordinar els departaments i les àrees relacionades amb la despesa energètica i col·laborar-hi.

- Recollir dades (inventari de potències i tecnologia, centre a centre, consums mes a mes, aspectes relacionats amb el canvi climàtic...).

- Responsabilitzar-se de la gestió i comptabilitat energètica municipal. Controlar que els consums i despeses energètiques siguin els correctes i previstos per a cada instal·lació.

- Dissenyar, juntament amb un altre personal tècnic i personal municipal o extern, estratègies de millora constant, és a dir, proposar línies d'actuació per aconseguir millorar l'eficiència de les instal·lacions.

- Sensibilitzar les persones usuàries que fan ús de les instal·lacions i la ciutadania en general del que s'està fent i dels objectius a aconseguir.

- Fer el seguiment, mesura i control de les millores implantades, així com dels estalvis.

- Fer el seguiment i el control dels contractes amb empreses de serveis energètics.

- Encarregar-se que les empreses que gestionen diferents instal·lacions proporcionin informació dels consums i despeses energètiques.

El gestor energètic pot prestar els serveis des de la mancomunitat del territori al qual pertany l'ajuntament. Ha de ser anomenat per cadascun dels ajuntaments beneficiaris.

8. Naturalesa de la subvenció i límits

1. Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables a tota hora per les causes previstes en l'Ordenança general de subvencions. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajuts i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat, sempre que el còmput total dels ajuts o subvencions rebudes no superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.

2. La quantia de la subvenció no pot superar el 100% de l'import sol·licitat subvencionable.

9. Règim de concessió

D'acord amb l'article 17 de l'Ordenança general de subvencions, el règim de concessió es duu a terme mitjançant el procediment de concurrència no competitiva i, per tant, no és necessari fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds, ja que és suficient complir els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria.

La determinació dels ajuts entre els ajuntaments es fa de la manera següent:

En funció de la població (segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística a 1 de gener de 2023), s'estableix una subvenció màxima per ajuntament, a més dels límits establerts per a la realització de cada una de les accions previstes en el punt 3 d'aquesta convocatòria.

Accions genèriques incloses dins del PAESC (tipus A)

1-5.000 habitants                22.900,00 €

5.001-10.000 habitants           19.300,00 €

10.001-20.000 habitants          15.400,00 €

20.001-60.000 habitants           10.000,00 €

Més de 60.000 habitants           4.800,00 €

Accions d'inversió incloses dins del PAESC (tipus B)

1-5.000 habitants                137.400,00 €

5.001-10.000 habitants           112.000,00 €

10.001-20.000 habitants           91.000,00 €

20.001-60.000 habitants           70.500,00 € 

Més de 60.000 habitants           25.400,00 €

La suma de les quantitats que corresponen als ajuntaments per accions genèriques i per accions d'inversió és la subvenció total.

El pagament de la subvenció es farà mitjançant una bestreta del 100% de la subvenció en els anys 2024 i 2025 una vegada concedida i firmat el conveni de col·laboració descrit en el punt 13.

Les actuacions se subvencionen segons l'ordre de preferència assenyalat pel president o la presidenta de la corporació local a la sol·licitud de subvenció que figura com a annex I de la convocatòria.

Si l'actuació o la suma de totes les actuacions sol·licitades és d'import inferior a la subvenció global que resulta per a cada ajuntament dels criteris determinats en aquest punt, aquesta subvenció global es reduirà automàticament a l'import de les actuacions presentades. En cas que les actuacions presentades siguin d'import superior a la subvenció que correspon a cada ajuntament segons els criteris d'aquest punt, la diferència anirà a càrrec de l'ajuntament.

10. Presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds juntament amb la documentació prevista en el punt següent és de 30 dies hàbils a partir de l'endemà de publicar-se aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les instàncies s'han de dirigir a la Presidència del Consell de Mallorca, i s'han de presentar telemàticament en el registre electrònic general del Consell de Mallorca.

Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà l'entitat sol·licitadora, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb una resolució expressa prèvia.

11. Formalització de sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (annex I).

2. A les sol·licituds s'ha d'adjuntar la documentació següent:

2.1 En cas de modificació del gestor energètic municipal, s'ha d'aportar la resolució o l'acord de nomenament del nou gestor energètic.

2.2 Se n'han de presentar separadament cada una de les accions genèriques o d'inversió. Per a cada actuació:

a) Memòria descriptiva de l'acció, firmada pel gestor energètic municipal amb el vistiplau de l'alcalde o alcaldessa. Aquesta memòria descriptiva ha d'incloure, com a mínim, la informació següent:

- Còpia de la fitxa de l'acció inclosa dins del PAESC o PAES.

- Descripció detallada de l'acció a implantar, concretant característiques com a ubicació, abast, plànols, % estalvi d'emissions i de consums previstos, etc. no especificades a la fitxa de l'acció.

- Pressupost detallat de l'acció, amb l'IVA desglossat.

- Termini d'execució de l'acció.

- Indicació de si l'acció és una acció genèrica (tipus A) o una acció d'inversió (tipus B).

b) En cas que l'acció requereixi un projecte tècnic redactat per personal tècnic competent, aquest s'ha d'aportar juntament amb la memòria descriptiva i s'ha de presentar en format digital.

2.3 Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (annex II).

2.4 Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (annex III).

2.5 Autorització de l'interessat perquè una Administració Pública pugui obtenir dades d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca. (nou Annex IV)

2.5 Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (annex V).

12. Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions

L'òrgan instructor és la Secretària Tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, que ha de dur a terme les actuacions establertes en l'Ordenança general de subvencions i formular la proposta de resolució. L'òrgan instructor pot requerir a les entitats sol·licitadores els informes o els aclariments que consideri convenients.

El Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment és de 6 mesos.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima els interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 36, lletra f), del vigent Reglament orgànic del Consell de Mallorca, i l'art. 28.1 lletres f) i m) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars en relació amb la base 24.4 de les d'execució del pressupost de 2024.

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, contra l'acord de concessió de les subvencions no es podrà interposar recurs en la via administrativa, si bé es podrà formular potestativament REQUERIMENT per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptats des del dia que es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos explicats des de l'endemà a aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.

Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des del dia de la publicació de l'acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Malgrat l'anterior, es pot interposar, si és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

13. Conveni de col·laboració

D'acord amb el que disposa la disposició addicional segona de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca per a la justificació de les despeses, s'ha de firmar un conveni entre el Consell de Mallorca i cada entitat local beneficiària de les subvencions (Annex 0). Cada entitat local té que aprovar aquest model de conveni, que figura com a annex 0 d'aquesta convocatòria, i l'ha de remetre al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca una vegada aprovat en el termini d'un mes comptat des de la data que es publica en el BOIB la concessió de la subvenció.

El conveni abans esmentat ha de regular les obligacions d'ambdues parts derivades de la concessió de les subvencions.

14. Obligacions de les entitats beneficiàries

Els ajuntaments als quals s'han concedit les subvencions tenen les obligacions següents:

14.1. Remetre al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en el termini d'un mes comptat des de la data que es publica en el BOIB la concessió de la subvenció, un certificat de la secretaria municipal que acrediti que l'ajuntament ha aprovat el conveni a subscriure amb el Consell de Mallorca segons el model normalitzat que figura com a annex 0 d'aquesta convocatòria.

El conveni abans esmentat s'ha de firmar entre el Consell de Mallorca i cadascuna de les entitats beneficiàries de les subvencions una vegada concedides aquestes. El conveni regularà les obligacions d'ambdues parts derivades de la concessió de les subvencions.

14.2. Dur a terme les accions subvencionades des de l'1 de gener de 2024 fins al 31 de maig de 2026 i presentar la justificació de les despeses al Consell de Mallorca fins al 30 de juny de 2026.

Per justificar les actuacions subvencionades, d'acord amb la disposició addicional segona de l'Ordenança general de subvencions vigent del Consell de Mallorca, l'entitat beneficiària ha de presentar al Consell de Mallorca la següent documentació:

a) Un certificat per a per a les accions genèriques (tipus A) del secretari o secretària de l'entitat local amb el vistiplau de l'alcalde o alcaldessa que acrediti que les accions genèriques subvencionades s'han dut a terme, que s'ha complert la finalitat de la subvenció i que s'aporta la documentació justificativa que estableix la convocatòria (annex VI).

b) Un certificat per a les accions d'inversió (tipus B) del secretari o secretària de l'entitat local amb el vistiplau del batle o batlessa que acrediti que les accions d'inversió subvencionades s'han dut a terme, que s'ha complert la finalitat de la subvenció i que s'aporta la documentació justificativa que estableix la convocatòria (annex VI).

c) Per a cada acció subvencionada s'ha d'aportar:

i. Una memòria tècnica de l'acció executada amb indicació dels estalvis aconseguits o impactes climàtics sobre els quals s'ha actuat, amb referència als indicadors de l'acció abans i després de la implantació d'aquesta, firmada pel gestor energètic municipal i en concordança amb la fitxa de l'acció que consti en el PAESC.

ii. S'ha d'adjuntar a la memòria tècnica tota aquella documentació generada arran de l'acció subvencionada (documents informatius, certificats, tríptics, plans, etc.) que justifiquin que l'acció s'ha realitzat.

iii. En els casos que l'acció subvencionada impliqui la redacció d'un projecte, aquest s'ha d'aportar. El projecte pot substituir la memòria tècnica. En aquest cas, s'ha d'incloure la indicació dels estalvis aconseguits o impactes climàtics sobre els quals s'ha actuat amb referència als indicadors de l'acció abans i després de la implantació d'aquesta.

iv. Les factures, certificacions si procedeix i justificants de pagament de l'acció duta a terme, amb l'IVA desglossat.

d) Un informe (annex VII) emès per l'interventor o interventora de l'entitat local beneficiària de la subvenció en virtut del qual es faci constar:

- La veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció que es troba en poder de l'entitat local en els termes establerts en aquesta convocatòria.

- Una relació de les factures de l'actuació subvencionada amb les dades identificatives de cada factura: número, data, creditor i import. I que el pagament de les factures s'ha realitzat abans de l'acabament del termini de justificació.

- Una relació certificada de les obligacions reconegudes de l'actuació subvencionada d'acord amb el que preveu l'article 48.1, apartat segon, de l'Ordenança general de subvencions vigent del Consell de Mallorca.

A més, aquest informe per a la justificació de les accions subvencionades ha de fer constar:

- Que l'ajuntament no ha obtingut cap altra subvenció d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les concedides, amb indicació dels imports i la procedència).

- Que els treballs realitzats i facturats objecte de la subvenció s'ajusten als preus de mercat.

- Que les despeses corresponen sense cap dubte a l'activitat objecte de subvenció.

- Que l'ajuntament no recupera ni compensa o recupera i compensa l'impost sobre el valor afegit (IVA).

- Que, si correspon, respecte a les factures d'honoraris de persones físiques l'Ajuntament ha ingressat les retencions d'IRPF en l'Agència Tributària.

e) Un certificat del secretari/secretària de l'entitat local d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i el Consell de Mallorca i els seus organismes autònoms dependents, d'acord amb l'establert a l'art. 48.4 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (Annex VIII).

Finalitzada l'activitat objecte de la subvenció, el servei responsable del Departament emetrà un informe d'avaluació i de comprovació relatiu a si la subvenció concedida compleix els requisits i s'ajusta a la finalitat de la convocatòria.

14.3. Autoritzar el Consell de Mallorca a tractar les dades obtingudes arran de la implantació de les accions subvencionades.

14.4. En el cas d'execució d'accions d'inversió, fer constar el patrocini del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca en les actuacions. En especial, a col·locar en un lloc visible una placa amb la llegenda i mesures que indiqui el Consell de Mallorca, incloent el logotip del Departament i el del Pacte de les Batlies de Mallorca.

Per a l'actuació d'adquisició de vehicles ha de figurar en un lloc visible del vehicle que l'adquisició ha estat subvencionada pel Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, amb l'anagrama, la llegenda i les mesures que indiqui el Consell de Mallorca, incloent el logotip del Departament i el del Pacte de les Batlies de Mallorca.

En el cas de les accions genèriques, fer constar en tota la documentació i actuacions que estan finançades pel Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca i han d'incloure el logotip del Departament i el del Pacte de les Batlies de Mallorca.

14.6. Comunicar al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en qualsevol moment, l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat i no consignades a la sol·licitud.

14.7. Complir la resta d'obligacions que es preveuen a l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions vigent del Consell de Mallorca aprovat per acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017).

15. Import de la subvenció i reintegrament

La subvenció s'atorga per un import cert. En cas que la quantia justificada sigui inferior a la concedida, l'import a subvencionar s'ha d'ajustar amb l'import justificat finalment. Ja que està prevista l'aprovació d'una bestreta del 100% de les subvencions concedides, en el cas que l'import justificat subvencionable sigui inferior a l'import subvencionat, l'ajuntament interessat ha de fer, una vegada presentada la justificació de les despeses de cada actuació, a requeriment del Consell de Mallorca, un reintegrament de la diferència entre la quantitat subvencionada i abonada mitjançant bestreta i la quantitat finalment justificada, a més dels interessos de demora corresponents des del moment del pagament de la bestreta de la subvenció a l'ajuntament interessat fins a la data en què recordi la procedència del reintegrament per part del Consell de Mallorca de cada actuació.

No obstant això, si en el supòsit anterior s'acredita que s'ha destinat més del 80% de l'import concedit amb la finalitat de la subvenció, es procedirà a exigir el reintegrament de la diferència entre la quantitat subvencionada i abonada mitjançant bestretes i les quantitats finalment justificades sense interessos de demora, de conformitat amb l'establert a l'art. 37.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

En el cas de renúncia expressa a una actuació manifestada per escrit i degudament motivada, serà procedent el reintegrament de l'import concedit amb interessos de demora.

16. Ampliacions de terminis

Les ampliacions dels terminis establerts en aquesta convocatòria es regirà pel que disposa l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En tot cas, les sol·licituds d'ampliació de terminis han de tenir entrada oficial en el Consell de Mallorca amb una antelació mínima de trenta (30) dies naturals previs a la data del seu acabament i, a més hauran d'especificar els terminis que han de ser objecte d'ampliació (acabament i/o justificació) i les seves dates.

S'autoritza la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local per a la resolució de les peticions d'ampliacions de terminis.

17. Modificacions de l'acord de concessió.

Les entitats locals beneficiàries de la subvenció poden sol·licitar a l'òrgan que la concedeix, abans que acabi el termini per dur a terme l'activitat subvencionada, modificacions de l'acord de concessió (reducció de l'import concedit, substitució de l'actuació objecte de l'ajuda per una nova actuació, traspàs d'imports entre actuacions) que s'autoritzen quan tenen la causa en circumstàncies imprevistes o són necessàries per al bon final de l'actuació, sempre que no s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció i no es faci malbé el dret de tercers. A la sol·licitud s'haurà de motivar la causa per la qual se sol·licita la modificació.

S'autoritza la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local per a la resolució d'aquestes modificacions.

18. Criteris objectius que han de regir l'atorgament i la quantia de les subvencions

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests criteris.

El procediment de concessió de les subvencions es fa seguint els criteris fixats en el punt 9 d'aquesta convocatòria.

Així mateix, d'acord amb l'art. 3 de la Llei 40/2015, de Règim Jurídic del sector públic, s'hauran de respectar els principis següents:

1. Servei efectiu als ciutadans.

2. Simplicitat, claredat i proximitat als ciutadans.

3. Participació, objectivitat i transparència de l'actuació administrativa.

4. Racionalització i agilitat dels procediments administratius i de les activitats materials de gestió.

5. Bona fe, confiança legítima i lleialtat institucional.

6. Responsabilitat per la gestió pública.

7. Planificació i direcció per objectius i control de la gestió i avaluació dels resultats de les polítiques públiques.

8. Eficàcia en el compliment dels objectius fixats.

9. Economia, suficiència i adequació estricta dels mitjans a les finalitats institucionals.

10. Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

11. Cooperació, col·laboració i coordinació entre les Administracions Públiques.

19. Revocació

Les subvencions són de concessió voluntària, revocables i reductibles per les causes previstes en les lleis i en l'Ordenança general de subvencions vigent del Consell de Mallorca.

20. Normativa supletòria

Per a tot el que no s'hagi previst en aquesta convocatòria són aplicables la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; el Real decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local; la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera; el Real decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 4/2022, de 28 de juny, de Consells Insulars ; el Real decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions; el Reglament orgànic del Consell de Mallorca aprovat pel Ple el 12 d'abril de 2018; el Decret pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca de dia 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 106 de 29 de juliol de 2023); l'Ordenança vigent de procediment administratiu del Consell de Mallorca, aprovada per acord del Ple del Consell de Mallorca de 2 de maig de 1995 (BOIB núm.. 100, de 10 d'agost de 1995); l'Ordenança general de subvencions aprovada per acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017), i la resta de la normativa que sigui aplicable.

21. Recursos

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra l'acord d'aprovació de la convocatòria de subvencions no es pot interposar cap recurs en la via administrativa, si bé es pot formular potestativament un requeriment per anul·lar-lo o revocar-lo en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de publicar-se al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), amb caràcter previ a la interposició d'un recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'ha d'entendre desestimat si, en el termini d'un mes des de la presentació, no es notifica una resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu és de dos mesos comptats des de l'endemà de rebre la comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o del dia en què el recurs s'entén desestimat de forma presumpta.

Si no es formula un requeriment previ, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de publicar-se l'acord d'aprovació de la convocatòria en el BOIB.

Malgrat l'anterior, es pot interposar, si és procedent, qualsevol altre recurs que s'estimi oportú.

22. Publicació

El Consell de Mallorca, en compliment del que preveuen els articles 17, 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, remetrà en la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la resolució d'aprovació de la convocatòria de les subvencions i de les resolucions de concessió que es derivin i es publicarà en el BOIB per conducte d'aquesta base de dades, a més de publicar-se a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

Documents adjunts