Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 193494
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes d’educació per a la transformació social per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 748788

Fets

1. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, en l'article 2.8.d), referent a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, atribueix a la Direcció General de Cooperació i Immigració la competència en matèria de polítiques de cooperació i acció humanitària per a la defensa dels drets humans, l'erradicació de la pobresa i la promoció del desenvolupament sostenible als territoris del Sud; educació per a la transformació social a les Illes Balears amb perspectiva local-global, i atenció i integració social a la població immigrant.

2. Aquesta convocatòria s'emmarca en la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, amb la finalitat de lluitar contra la pobresa en totes les seves manifestacions, a fi de reduir les desigualtats, promoure la justícia global, avançar cap a la realització efectiva dels drets humans, la promoció d'un nou model de vida i benestar dins els límits sostenibles del planeta i per a la construcció a les Illes Balears d'una ciutadania global crítica, responsable i compromesa.

3. La Direcció General de Cooperació i Immigració, conscient dels reptes que suposa l'Agenda 2030, adoptada per l'Assemblea General de l'ONU, que estableix els objectius de desenvolupament sostenible per transformar el món, considera que la solidaritat, la interculturalitat i la tolerància són tres dels valors que més s'han de potenciar per aconseguir una societat balear justa, equitativa i cohesionada.

L'educació per al desenvolupament ha evolucionat significativament en les darreres dècades, cap a una sisena generació, que posa l'accent en la necessitat d'educar des d'un pensament crític, assumir responsabilitats, empoderar-se i actuar a favor de la transformació de la realitat. L'educació per a la transformació social incorpora els enfocaments local-global i politicopedagògic, la diversitat de subjectes i agents, i el treball articulat i en xarxa, fet que comporta la incorporació de nous actors, formes de treball i metodologies.

L'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social 2021-2025 del Govern de les Illes Balears aposta per l'eliminació de les desigualtats que existeixen en diferents àmbits i nivells, per la solidaritat, la identificació i el reconeixement de les diversitats, i pel foment de la participació activa i democràtica de persones i col·lectius.

4. L'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social 2021-2025 identifica com un element clau impulsar a les Illes Balears tant la incorporació de nous actors com la promoció del treball en xarxa amb els moviments socials i culturals perquè s'hi integrin com a actors rellevants. Partint de la mateixa conceptualització de l'educació per a la transformació social (EpTS), és necessari avançar cap a formes de treball compartit entre els actors tradicionals de l'educació per al desenvolupament (EpD), fonamentalment les ONGD, i els nous actors socials —agents vinculats amb la transformació global amb capacitat de sensibilització en l'àmbit del feminisme, l'ecologisme, la defensa dels drets humans, l'antiracisme, els moviments veïnals, culturals o de caràcter social, i agents vinculats als moviments migratoris i a la defensa del col·lectiu LGBTI, entre d'altres—, conformant aliances els objectius comuns de les quals s'orientin cap a una ciutadania global sostenible i equitativa. Aquest treball conjunt permetrà aprofundir en la integralitat dels processos socioeducatius i en la mirada interdependent i ecodependent entre la realitat local i la global.

5. Les ONGD han estat tradicionalment els principals actors de la societat en els processos de l'EpD i tenen un paper central en la definició dels enfocaments, els continguts i les temàtiques de l'EpTS. El seu paper en l'educació transformadora es basa en les potencialitats de mobilització social, la seva capacitat per articular-se amb altres col·lectius, l'experiència per millorar i facilitar la comprensió de la ciutadania sobre els problemes del desenvolupament i la seva capacitat d'incidència sobre la presa de decisions del conjunt dels agents de desenvolupament.

L'Estratègia cerca reforçar el treball i l'articulació d'accions amb les ONGD de les Illes Balears facilitant l'enfortiment de les capacitats de les persones i les organitzacions, així com la creació d'aliances que possibilitin avançar realment cap a la transformació social, creant debat, coneixement en conjunt, treball en xarxa i la confiança mútua necessària entre tots els agents implicats en l'EpTS.

6. En data 23 de desembre de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023. L'Acord del Consell de Govern de 22 de desembre de 2023 prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions (PES) de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 fins que s'aprovi el nou pla estratègic de subvencions previst dins el primer trimestre de 2024.

Aquest Pla preveu que la Direcció General de Cooperació i Immigració de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, en el marc de l'objectiu estratègic IV.3.1, estableixi subvencions per executar projectes i activitats d'educació per a la transformació social que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat i la justícia en l'àmbit de la comunitat balear. Concretament, s'estableix que els objectius i els efectes són generar en el conjunt de la comunitat educativa (alumnat, claustre, PAS i associacions de famílies d'alumnes) i en la població en general de les Illes Balears coneixements, valors i actituds per a una cultura de la solidaritat compromesa amb la lluita contra la pobresa i l'exclusió, amb les causes que provoquen aquestes desigualtats entre països així com el desenvolupament humà incloent, equitatiu i sostenible que contribueixi a transformar la societat.

7. Normativament, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Els ajuts s'adrecen a les entitats jurídiques privades sense ànim de lucre radicades a les Illes Balears que duguin a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat.

8. Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb la comunicació de la Comissió Europea relativa al concepte d'ajut d'estat, segons el que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes de cooperació al desenvolupament per presentar estan lligats a una activitat no econòmica de les organitzacions no governamentals de desenvolupament sol·licitants.

9. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del

100 % de la quantia concedida i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que disposen l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023 i l'article 22 del Decret 15/2018.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació i Immigració; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials; amb l'autorització prèvia del Consell de Govern; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social fora de l'àmbit dels centres educatius, d'acord amb els punts que consten en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

3. Autoritzar una despesa de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

4. Designar la directora general de Cooperació i Immigració òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (20 de març de 2024)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social fora de l'àmbit dels centres educatius i fora de la comunitat universitària per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat de gènere i la justícia social en l'àmbit de la comunitat balear.

1.2. La finalitat de la convocatòria és generar en la població en general de les Illes Balears consciència de les desigualtats existents al món, en especial de les realitats del sud global, i que es reconegui com a agent de canvi per avançar cap a la transformació de la realitat i la defensa dels drets humans.

2. Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

3. Import i crèdit pressupostari

3.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

3.2. L'import màxim previst es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Nombre de projectes i import de la subvenció

4.1. Cada ONGD sol·licitant pot presentar un projecte per entitat. L'entitat ha de triar si el presenta de forma individual o en agrupació d'ONGD. En cap cas, no es pot presentar un projecte de forma individual i un altre en agrupació.

4.2. L'import màxim que es pot sol·licitar per projecte individual és de 35.000,00 € (trenta mil euros).

4.3. En el cas que dues o més ONGD s'agrupin per a la realització conjunta d'un projecte, es poden sol·licitar fins a 70.000,00 € (seixanta mil euros).

4.4. En tots els casos es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100 % del pressupost del projecte.

4.5. Les entitats beneficiàries han de comunicar l'inici de l'execució del projecte en el termini d'un mes des de la publicació de la resolució de concessió. L'inici del projecte pot ser des de l'1 de gener de 2024.

5. Requisits de les ONGD beneficiàries

5.1. Les ONGD beneficiàries han de complir els requisits següents:

a) Estar inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018.

La constitució legal de l'entitat i la presència efectiva a les Illes Balears s'han d'haver produït, com a mínim, dos anys abans de la publicació de la convocatòria. A l'efecte del que s'estableix respecte del requisit de l'antiguitat que han d'acreditar els agents socials beneficiaris, en el cas de successió d'agents socials s'ha de respectar l'antiguitat originària, sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.

b) Disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir que es compleixi l'activitat objecte de subvenció.

c) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

d) Haver justificat suficientment les subvencions o els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

e) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques ni a cap procediment sancionador.

g) No haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

5.2. També poden obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, les agrupacions sense personalitat jurídica de dues o més ONGD, en els termes i les condicions que estableix l'article 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions. En el moment de presentar un projecte, l'entitat ha de triar si el presenta de forma individual o en agrupació d'ONGD.

6. Requisits dels projectes

Els projectes que es presentin a aquesta convocatòria han de complir els requisits següents:

a) El projecte ha de respondre a la finalitat objecte de la convocatòria i s'ha d'emmarcar en els principis de l'educació per a la transformació social. En cap cas, no es valoraran els projectes que no s'adaptin a l'objecte de la convocatòria.

b) La durada màxima dels projectes és de dotze mesos (12) comptadors des de la data d'inici. Es considera que els projectes subvencionats han finalitzat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.

7. Sol·licituds i termini de presentació

7.1. Les ONGD interessades han de presentar les sol·licituds electrònicament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la CAIB per a aquesta convocatòria.

7.2. No s'admetran a tràmit les sol·licituds presentades per qualsevol altre mitjà electrònic diferent del que s'assenyala en el punt anterior.

7.3. El termini de presentació de sol·licituds és de vint dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7.4. Amb la sol·licitud, s'han de presentar obligatòriament el formulari del projecte —individual o en agrupació d'ONGD, segons el cas—, la matriu de planificació i el pressupost, mitjançant els models normalitzats facilitats per la Direcció General de Cooperació i Immigració per a aquesta convocatòria. L'entitat ha de presentar també la documentació que acrediti els requisits.

7.5. La manca de presentació del formulari del projecte, de la matriu de planificació o del pressupost no és esmenable i implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.6. El formulari del projecte i la matriu de planificació s'han de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no es podran esmenar i no obtindran cap puntuació. Només es valorarà la informació que consti en ambdós documents presentats amb la sol·licitud.

7.7. La presentació del formulari, de la matriu de planificació o del pressupost en un model diferent del que s'estableix per a aquesta convocatòria en el tràmit específic implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

7.8. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquesta convocatòria implica el consentiment per al tractament de les dades personals que s'hi puguin incloure, per poder-la tramitar.

7.9. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'accepten les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

8. Documentació que s'ha de presentar

8.1. La documentació que s'ha de presentar és la següent:

a) Les declaracions responsables següents, d'acord amb els models normalitzats disponibles al web http://dgcooper.caib.es:

— De complir les obligacions que estableixen per a les entitats beneficiàries l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 21 del Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

— De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajut, d'acord amb la normativa aplicable, i de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

— De disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment en què es publica la convocatòria.

— De totes les ajudes i subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.

b) El formulari del projecte, la matriu de planificació i el pressupost, d'acord amb els models normalitzats, en què han de constar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar les activitats, la població subjecte final i el pressupost, amb detall dels ingressos i les despeses o inversions prevists.

c) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en què consti que l'entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, en el cas que denegui expressament en la sol·licitud l'autorització perquè es comprovi d'ofici.

d) En el cas de fundacions, un document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

e) Una declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'especificar en quin s'ha de fer el pagament.

f) En el cas de dues o més ONGD que s'agrupin per dur a terme conjuntament un projecte, l'acord de col·laboració, mitjançant els models normalitzats disponibles al web de la Direcció General de Cooperació i Immigració (https://dgcooper.caib.es).

8.2. L'entitat sol·licitant pot presentar documentació addicional que acrediti els requisits del formulari i els criteris objectius de valoració dels projectes. Només s'acceptaran els annexos detallats en el tràmit electrònic. En cap cas, l'aportació d'aquest material no substitueix la informació inclosa en el formulari.

8.3. S'ha de presentar el certificat que acrediti que les persones que treballen, professionalment o voluntàriament, o que fan activitats, en contacte habitual amb menors no consten en el Registre central de delinqüents sexuals, d'acord amb la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, i la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat. Aquest certificat es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans de començar les activitats.

8.4. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a l'òrgan competent per resoldre el procediment qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.

8.5. D'ofici, l'òrgan instructor ha d'adjuntar a la sol·licitud l'acreditació que l'entitat està al corrent de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. Inici i instrucció del procediment

9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials i es fa efectiu mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació i Immigració, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment i elaborar-ne la proposta de resolució, d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria, així com comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida.

9.3. Una vegada rebudes les sol·licituds, l'òrgan instructor ha de verificar que compleixen els requisits i que s'hi adjunta la documentació esmentada en el punt anterior. A més del que preveu el punt 7, són causes d'exclusió no esmenables les següents:

a) La presentació de la sol·licitud fora del termini establert en la convocatòria.

b) La sol·licitud de subvenció per a activitats l'objecte i la finalitat de les quals no estan prevists en la convocatòria.

9.4. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils sense que s'hagi esmenat, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

9.5. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 2 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

9.6. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:

a) Presidència: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació i Immigració o la persona que delegui.

b) Vocalies:

 

—Dos o més funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designats pel president o presidenta.

—Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat per la cap del servei.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació i Immigració, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en l'àmbit de la convocatòria o expertes en la matèria objecte del projecte.

El règim de constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora s'han d'ajustar a les normes que conté la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

9.7. Atès l'informe de la Comissió Avaluadora, si escau, l'òrgan instructor ha de donar un termini d'audiència prèvia a les ONGD mitjançant una proposta de resolució provisional —que s'ha de publicar en el tràmit específic de la Seu Electrònica—, perquè en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda i/o als factor de correcció aplicats al projecte presentat en els termes establerts en el punt 11.1 d'aquesta convocatòria.

Una vegada revisades les al·legacions, la Comissió Avaluadora publicarà la puntuació i els factors de correcció definitius.

9.8. Una vegada finalitzat el període d'al·legacions establert en el punt anterior, l'òrgan instructor ha de formular les propostes de resolució corresponents.

Si la proposta és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor ha de formular una proposta de reformulació pressupostària, que s'ha de publicar a la Seu Electrònica, i concedir a les entitats un termini de deu dies perquè puguin presentar el projecte reformulat. L'entitat responsable del projecte ha de comunicar per escrit a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé presentar una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada en els termes establerts en el punt 11 d'aquesta convocatòria. L'òrgan instructor, una vegada aprovada la proposta de reformulació pressupostària, formularà la proposta de resolució definitiva.

La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar a la Seu Electrònica. S'ha d'atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució definitiva, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L'acceptació i el desistiment s'han de dur a terme de manera expressa mitjançant el tràmit específic previst a la Seu Electrònica. Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'ONGD beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es publiqui a la Seu Electrònica.

10. Valoració de les sol·licituds i selecció de projectes subvencionables

10.1. La concessió de la subvenció s'ha de dur a terme pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa en l'annex 2, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.

10.2. Els projectes que obtenguin una puntuació igual o superior a 70 punts poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s'hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.

10.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que hagin obtingut 70 punts o més, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha projectes que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents de l'annex 2, en aquest ordre:

a) Apartat B.3: definició de l'acció i formulació tècnica del projecte.

b) Apartat B.1: contextualització i fonamentació del projecte.

c) Apartat A: entitat sol·licitant.

10.4. Si una vegada distribuït successivament el crèdit entre els projectes, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o refusi la subvenció proposada o reformuli el projecte. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, s'ha de proposar atorgar la subvenció, d'una manera successiva, a l'entitat sol·licitant o a les entitats sol·licitants que segueixin l'ordre de prelació fixat de conformitat amb el punt anterior.

10.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre les sol·licituds que hagin superat la puntuació prevista en l'apartat 10.2 i per a les quals manca crèdit pressupostari. L'òrgan competent ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de publicar.

11. Factors de correcció i reformulació del projecte

11.1. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

11.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat la proposta de resolució provisional.

11.3. La reformulació s'ha de presentar segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible al web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies hàbils perquè pugui esmenar-los.

11.4. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada. En el pressupost reformulat s'han d'ajustar, si escau, els límits percentuals establerts en aquesta convocatòria per a determinades despeses, que s'hauran de calcular sobre la subvenció concedida finalment. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts. En tot cas, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018.

12. Resolució del procediment

12.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera de Famílies i Afers Socials.

12.2. Les resolucions dictades en aquest procediment, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i han de fixar, en cas de concessió, la quantia de la subvenció concedida. D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, s'han de publicar a la Seu Electrònica en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de presentació de les sol·licituds.

12.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

12.4. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

13. Pagament de les subvencions

13.1. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 % de la quantia concedida i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que disposen l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

13.2. Les entitats beneficiàries que no puguin dur a terme el projecte aprovat sense l'ajuda econòmica sol·licitada disposen d'un termini màxim de tres mesos, a partir del pagament de la subvenció, per iniciar l'execució del projecte, fet que han de comunicar formalment a la Direcció General de Cooperació i Immigració en aquest mateix termini, amb la indicació de la data d'inici del projecte, concretament, dia, mes i any.

14. Despeses subvencionables

14.1. Es consideren despeses subvencionables, com estableix l'article 24 del Decret 15/201, les que, d'una manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de l'ajut.

14.2. Aquestes despeses s'han de pressupostar en l'apartat corresponent del formulari amb la classificació següent:

a) Locals: s'hi inclou el lloguer d'espais o sales a les Illes Balears per fer-hi activitats relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

b) Personal: s'hi inclouen les despeses de contractació de personal en nòmina a les Illes Balears necessàries perquè el projecte funcioni. El personal ha d'estar contractat amb la categoria o grup professional corresponent d'acord amb l'activitat o el lloc de treball que exerceix, atenent als criteris establerts en el conveni col·lectiu aplicable. En el cas que l'entitat consideri que, per facilitar el desenvolupament de les activitats previstes, és necessari que hi participi personal d'una seu de l'entitat diferent de la de les Illes Balears, el pot imputar al projecte però amb finançament propi; és a dir, no pot ser objecte de subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha d'explicar quines tasques duran a terme aquestes persones i n'ha de justificar la participació en el projecte.

c) Equips, material fungible i subministraments: s'hi inclouen la compra, el lloguer i el transport de materials i subministraments en diversos suports (bibliogràfic, audiovisual, etc.), i també el material fungible necessari per dur a terme les activitats previstes, així com el lloguer i el transport d'equipaments. En queda exclosa expressament la compra d'equipaments.

d) Contractació externa de serveis professionals: s'hi inclouen les despeses de contractacions de serveis a persones físiques o jurídiques, i de serveis i personal extern necessari per fer treballs específics, sempre que se'n consideri justificada la necessitat. Entre aquests serveis s'inclou la traducció o la revisió lingüística dels materials que generi el projecte. D'altra banda, en concepte d'honoraris al personal que imparteixi tallers o qualsevol altre tipus d'activitat informativa o formativa que estableixi el projecte, només es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació i Immigració un màxim de cent cinquanta euros bruts per hora d'activitat (150 € bruts / hora). La retribució ha de ser proporcionada al tipus de treball que s'ha de dur a terme i al perfil professional. Aquesta quantia inclou les despeses de preparació i d'avaluació.

Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 € (quinze mil euros) per al concepte de prestació de serveis, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, abans de contractar el compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'agents que el subministrin o el prestin, o tret que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en la memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, i, si escau, d'acord amb l'Acord del Consell de Govern de 3 de gener de 2022 pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social, laboral i mediambiental en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental (BOIB núm. 2, de 4 de gener), modificat per l'Acord del Consell de Govern de 28 de juliol de 2023 (BOIB núm. 106, de 29 de juliol).

e) Disseny, elaboració, publicació i edició: s'hi inclouen l'elaboració dels continguts, la transcripció, el disseny i la maquetació, la impressió i la producció de material segons els diferents suports (imprès, audiovisual, sonor, informàtic). Tot el material ha d'identificar clarament que s'ha elaborat amb càrrec a la convocatòria de subvencions corresponent i ha de dur imprès el logotip de la Direcció General de Cooperació i Immigració. La propietat intel·lectual del material recau en l'autor; la titularitat dels resultats és propietat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'ús requereix l'autorització expressa de la Direcció General de Cooperació i Immigració. En general, les publicacions han de ser preferentment en format digital; en el cas que es vulguin fer en paper, ha d'estar ben justificat.

f) Difusió i comunicació: s'hi inclouen les despeses específiques derivades de difondre i comunicar el projecte i de fer-ne publicitat i promocionar-lo en premsa i xarxes socials, com també les despeses derivades d'enviar, distribuir i fer publicitat i propaganda del projecte.

g) Viatges, estades i dietes: són les despeses derivades de viatges, allotjament i manutenció de les persones que sigui oportú convidar per participar en alguna de les activitats del projecte, del personal vinculat laboralment amb la intervenció, del voluntariat i de les persones beneficiàries de les activitats previstes. En concepte de dietes, es pot sol·licitar un import màxim de 45 € per dia i persona. En el cas que el projecte es desenvolupi a diverses illes de les Balears, l'import màxim que es pot sol·licitar per persona i dia en concepte de dieta és de 60 €. En concepte de berenars per a les persones beneficiàries de les activitats, es pot sol·licitar un màxim de 6,5 € per persona, i aquests berenars han de ser, sempre que es pugui, amb productes de comerç just i de comerç local.

Així mateix, es poden imputar a aquest concepte les despeses d'utilització de vehicle propi per desenvolupar les activitats del projecte, amb un màxim de 0,254742 euros per quilòmetre.

h) Despeses financeres: s'hi inclouen les despeses d'assessories jurídiques o financeres i les despeses notarials i registrals indispensables per executar la intervenció i que no derivin de males pràctiques o incompliments legals de l'entitat beneficiària.

i) Auditoria externa: es poden imputar com a despeses directes les relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquestes despeses no poden ser superiors al 6 % de la subvenció sol·licitada.

14.3. Es consideren despeses indirectes subvencionables les relatives al funcionament i al seguiment de l'entitat sol·licitant a les Illes Balears (administratives, relatives a la formulació i al seguiment, de comunicació, etc.). Aquestes despeses s'han d'especificar en el desglossament pressupostari del projecte i s'han d'imputar dins el període d'execució. Es pot imputar a aquest concepte un màxim del 8 % de la subvenció sol·licitada. La conveniència de les despeses indirectes o administratives es valora tenint en compte el conjunt del projecte.

14.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi fins al moment en què es faci la despesa.

14.5. En cap cas, no són subvencionables les despeses següents:

a) Interessos deutors de comptes bancaris.

b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, i interessos d'aplicació a la demora dels pagaments, derivats de l'incompliment de les obligacions vigents.

c) Despeses de procediments judicials derivades de l'activitat o el projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.

d) Imposts indirectes (IVA i imposts equivalents) susceptibles de recuperació o compensació per a l'entitat sol·licitant o l'entitat local.

e) Despeses i atencions protocol·làries i indemnitzacions per acomiadaments.

f) Despeses de promoció genèrica de l'entitat, captació de socis o voluntaris, actuacions d'apadrinament i festes d'aniversari de les entitats.

g) Activitats dirigides a difondre o publicar butlletins de l'entitat (excepte els dirigits a fer difusió de les activitats subvencionades pel projecte).

h) Activitats dirigides a organitzar assemblees, trobades o seminaris interns de l'entitat sol·licitant, i activitats dirigides a captar fons.

15. Modificació dels projectes aprovats i ampliació de terminis

15.1. Les entitats beneficiàries queden obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

15.2. És necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut en el cas de modificacions substancials. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària o ubicació territorial.

b) Respecte al pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia de l'ajut i del valor del programa, superin el 10% respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10% respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit passen a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquest efecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, posteriorment a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, la modificació del contingut del projecte, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte d'ajuda. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

15.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

15.4. Les modificacions dels projectes que, sense alterar la quantia de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a la comunicació a la Direcció General de Cooperació i Immigració. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les diferents partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

15.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar d'acord amb l'article 10.3.b) del Decret 15/2018.

 

15.6. L'entitat beneficiària pot sol·licitar una segona ampliació del termini de finalització si es produeixen situacions excepcionals, com ara desastres naturals, enfrontaments armats, crisis humanitàries, etc., que afectin directament l'execució del projecte i s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de la segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

15.7. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

16. Obligacions de les entitats beneficiàries

16.1. A més de les previstes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 21 del Decret 15/2018, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts i, en especial, per mantenir l'activitat subvencionada.

b) Comunicar l'acceptació o la renúncia respecte a la proposta de resolució de concessió en el termini de deu dies hàbils comptadors des que es publiqui aquesta proposta a la Seu Electrònica.

c) Comunicar la data d'inici d'execució del projecte en el termini màxim d'un mes des de la publicació de la resolució de concessió.

d) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual s'hagin sol·licitat.

e) Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, i especificar-ne la quantia exacta, la procedència i la finalitat que es donarà a aquests fons. Aquest fet pot donar lloc a modificar la resolució de concessió de la subvenció, d'acord amb l'article 24 del Text refós de la Llei de subvencions.

f) Comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

g) Informar en tot moment, a requeriment de la Direcció General de Cooperació i Immigració, de l'estat d'execució del projecte.

h) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

i) No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut del Decret 15/2018 siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.

j) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts concedits, en el termini màxim de tres mesos des de la finalització de l'execució del projecte, i en la forma escaient, d'acord amb el punt 19 d'aquesta convocatòria.

k) Incorporar d'una manera visible en el material imprès i digital que es generi amb el projecte, i a les xarxes socials que s'utilitzin per difondre les activitats subvencionades del projecte, el logotip de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i la Direcció General de Cooperació i Immigració, el qual s'ha d'afegir el títol «amb el suport de». Així mateix, s'hi ha d'incloure que la Direcció General de Cooperació i Immigració no és responsable dels continguts dels materials elaborats per l'entitat en el marc del projecte finançat.

l) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi a Espanya o al país d'execució fins al moment en què es faci la despesa.

m) Difondre, a través de les xarxes socials, els principals avenços i assoliments del projecte, fent referència explícita al finançament del Govern de les Illes Balears.

16.2. A més, són obligacions específiques de les entitats beneficiàries de subvencions en matèria d'educació per a la transformació social, les següents:

a) Assistir a les reunions de seguiment necessàries amb la persona que designi la Direcció General de Cooperació i Immigració, i participar en les reunions que s'estableixin per coordinar actuacions amb totes les entitats beneficiàries.

b) Facilitar a la Direcció General de Cooperació i Immigració la realització de visites a les activitats del projecte.

c) Lliurar a la Direcció General de Cooperació i Immigració, en el cas que n'hi hagi, dues mostres del material imprès, audiovisual o multimèdia relatiu al projecte subvencionat.

d) Per a projectes amb una durada de 12 mesos, presentar un informe de seguiment als sis mesos des del començament de les activitats del projecte.

e) Comunicar, deu dies hàbils abans, l'inici de les principals accions del projecte.

17. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajudes i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost de l'activitat objecte d'ajuda. És a dir, l'import derivat de la suma de totes les subvencions o ajudes atorgades no pot ser d'una quantitat que superi el cost de l'activitat subvencionada.

18. Justificació tècnica del projecte aprovat

L'entitat beneficiària ha de justificar tot el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la data d'acabament de l'execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d'acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponibles al web http://dgcooper.caib.es. La memòria justificativa final que s'ha de presentar ha de contenir la documentació següent:

• Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació i Immigració, disponible al web http://dgcooper.caib.es.

• Un informe gràfic de l'execució del projecte. L'entitat ha de presentar fotografies o material audiovisual de les activitats duites a terme al llarg de l'actuació i especificar l'activitat concreta i el lloc on s'ha efectuat. Si les fotografies contenen imatges de persones, se'ls ha de demanar el permís prèviament.

• Una justificació econòmica, en els termes indicats en el punt 19 d'aquesta convocatòria.

19. Justificació econòmica del projecte aprovat

19.1. La justificació econòmica es pot dur a terme, a opció de l'entitat beneficiària, o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria.

19.2. La justificació econòmica mitjançant compte justificatiu ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l'ajut, mitjançant un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d'altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació i Immigració al web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s'hi han d'adjuntar els documents següents:

• Documents justificatius de les despeses, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu.

Totes les factures o documents justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament, amb el segell en els originals, quan siguin en paper, i digitalment en cas de documents originals digitals. Necessàriament, han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible al web http://dgcooper.caib.es.

A més, aquestes factures o documents justificatius que són de presentació preceptiva es poden substituir amb caràcter provisional per còpies electròniques simples diligenciades pel responsable de l'entitat (és a dir, signades electrònicament), en què es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències provisionals, s'hi haurà d'adjuntar també una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los, o les còpies autèntiques, en cas que siguin requerits totalment o parcialment per la Direcció General de Cooperació i Immigració (vegeu la Instrucció 1/2023, de 14 d'abril, de la directora general de Cooperació, relativa a la justificació de subvencions en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional).

• Un certificat de la persona responsable legal de l'entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció (vegeu el full «Document de declaracions» en el model de compte justificatiu facilitat per la Direcció General de Cooperació i Immigració).

• Una declaració responsable signada per la persona que representa legalment l'entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes, d'acord amb el que preveu l'article 33.3 del Decret 15/2018.

19.3. La justificació econòmica mitjançant compte justificatiu amb informe d'auditoria ha de tenir el contingut i ha de complir els requisits que estableix l'article 35 del Decret 15/2018.

La Instrucció 1/2019, de 26 de març de 2019, del director general de Cooperació per la qual s'estableix el procediment d'auditoria en la revisió dels comptes justificatius de subvencions concedides a l'empara del Decret 15/2018, publicada al web http://dgcooper.caib.es, estableix els criteris d'actuació de les empreses auditores de comptes i la informació i els procediments que s'han de seguir en les tasques de revisió de comptes justificatius de subvencions de cooperació al desenvolupament.

Les despeses derivades de l'informe d'auditoria s'han de justificar d'acord amb el que estableix el punt 6è de la Instrucció esmentada:

— Factura original o còpia compulsada de l'empresa auditora i justificant de pagament.

— Còpia del contracte subscrit entre l'empresa auditora i l'entitat beneficiària de la subvenció.

19.4. Quan en un projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant l'òrgan que concedeix l'ajut l'import total de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte de les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar que s'han aplicat els fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient acreditar-ho mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

19.5. Totes les factures o documents justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament, amb el segell en els originals, quan siguin en paper, i digitalment en cas de documents originals digitals. Necessàriament, han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible al web http://dgcooper.caib.es. A més, aquestes factures o documents justificatius que són de presentació preceptiva es poden substituir amb caràcter provisional per còpies electròniques simples diligenciades pel responsable de l'entitat (és a dir, signades electrònicament) en què es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències provisionals, s'hi ha d'adjuntar també una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar aquests originals o les còpies autèntiques, en cas que siguin totalment o parcialment requerits per la Direcció General de Cooperació i Immigració.

19.6. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació i Immigració s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. S'hi poden imputar despeses efectuades des de l'1 de gener de 2024 fins a la data d'acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d'execució.

19.7. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeixi raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat n'ha de sol·licitar una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud sempre s'ha de presentar abans que venci aquest termini. En cap cas, no es pot ampliar un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, l'òrgan concedent ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

19.8. Si de la memòria final es desprèn que el cost definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

19.9. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de l'execució del projecte, que és el fonament de la concessió, així com de la justificació de les despeses que se'n deriven, en la forma i amb les condicions que estableix aquesta convocatòria.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador sobre infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb les especialitats previstes en l'article 63 de la Llei 39/2015.

21. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

21.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, d'acord amb el que estableix l'article 42 del Text refós de la Llei de subvencions.

21.2. Pertoca revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

21.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen els criteris següents de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció:

a) Incompliment total dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100%.

b) Incompliment total de l'obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100% de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100%.

En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que s'ha de reintegrar s'ha de determinar amb l'aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent al compliment dels compromisos. Entre aquests incompliments possibles, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

a) Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o l'ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

b) Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

c) Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10% de la subvenció.

d) Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

22. Protecció de dades personals

Els tractaments de dades de caràcter personal de les persones físiques s'han de fer amb subjecció estricta al que disposen el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades); la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de la normativa sobre protecció de dades personals.

 

ANNEX 2 Criteris

1. Finalitat

Donar suport a projectes dirigits a fomentar la presa de consciència de les desigualtats existents al món, en especial de les realitats del sud global, i a fer que les persones es reconeguin com a agents de canvi per avançar cap a la transformació de la realitat i la defensa dels drets humans.

2. Requisits específic dels projectes

a) Els projectes han de preveure les interdependències existents entre les dimensions local i global en la temàtica que treballen.

b) Les entitats beneficiàries han de triar entre presentar un projecte de forma individual o en agrupació amb una altra ONGD.

3. Criteris de preferència en els projectes

a) Projectes que inclouen alguna activitat artística relacionada amb la temàtica que treballen.

b) Projectes que formen part d'un procés educatiu evitant accions aïllades.

c) Projectes en què col·laboren altres agents socials vinculats amb la transformació social.

d) Projectes que integren la perspectiva de gènere i l'enfocament feminista en totes les fases.

e) Projectes que tenen en compte les metodologies i els enfocaments que estableix l'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social de les Illes Balears.

4. Criteris objectius per concedir la subvenció (fins a 100 punts)

A. Entitat sol·licitant (fins a 16 punts)

1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa (fins a 4 punts):

1.1. Es coordina amb dues o més entitats locals de les Illes Balears relacionades amb la temàtica del projecte (3 punts), o bé es coordina amb una entitat local de les Illes Balears relacionada amb la temàtica del projecte (1 punt).

1.2. S'adhereix a xarxes nacionals relacionades amb la temàtica del projecte (1 punt).

2. Experiència en la realització de projectes i accions pròpies d'educació per a la transformació social (fins a 4 punts):

2.1. En els darrers quatre anys ha duit a terme dues o més activitats de mobilització social o sensibilització ciutadana (fins a 2 punts).

2.2. En els darrers quatre anys ha gestionat, almenys, un projecte d'educació per a la transformació social (fins a 2 punts).

3. Coherència de l'entitat (fins a 5 punts):

3.1. L'entitat disposa d'una estratègia d'EpTS (fins a 2 punts). L'estratègia inclou els aspectes següents: marc teòric, objectius, àmbits d'actuació, enfocaments metodològics i mecanismes de seguiment i avaluació.

3.2. L'entitat disposa d'un pla d'igualtat o estratègia de gènere i desenvolupament (fins a 3 punts):

 

• L'entitat té un pla d'igualtat vigent i aprovat per l'òrgan competent (1 punt).

• L'entitat té un document estratègic de gènere vigent i coherent (fins a 2 punts).

4. Base social (fins a 3 punts):

4.1. L'entitat disposa de més de deu persones voluntàries a les Illes Balears (2 punts).

4.2. L'entitat disposa de més de cinquanta persones sòcies a les Illes Balears (1 punt).

B. Projecte (fins a  84 punts)

1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 19 punts):

1.1. Abast territorial del projecte (fins a 5 punts):

• El projecte preveu activitats a més d'una illa (2 punts).

• El projecte preveu activitats a dues o més poblacions d'una illa (3 punts).

1.2. Treball previ d'identificació i justificació del projecte (fins a 8  punts):

• L'entitat justifica de manera coherent els motius que indueixen a la proposta (fins a 2 punts)

• Es presenta una anàlisi detallada i pertinent del context en què s'ha d'executar el projecte, de la realitat que pretén transformar i dels elements de reflexió que vol canviar (fins a 2 punts).

• Existeix una anàlisi de les relacions de gènere en la temàtica i la intervenció concretes (fins a 2 punts).

• Aporta dades actualitzades que avalen la proposta, identifica clarament les causes que originen els problemes sobre els quals intervindrà (1 punt).

• Identifica clarament les persones a les quals s'adrecen les actuacions (1 punt).

 

1.3. El projecte aborda les interdependències existents entre les dimensions local i global d'una manera coherent amb la temàtica que es treballa (fins a 3 punts).

1.4. És un projecte de continuïtat (1 punt).

1.5. S'hi especifiquen millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits i els aprenentatges assolits en fases anteriors i sobre com s'han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d'actuació (fins a 2 punts).

2. Participació (fins a 18 punts):

2.1. L'entitat ha fet un diagnòstic participatiu amb institucions, entitats socials o persones expertes externes relacionades amb el contingut o temàtica del projecte, i s'especifica de manera clara la participació en la identificació (fins a 2 punts).

2.2. L'entitat es presenta en agrupació d'ONGD (3 punts).

2.3. El projecte preveu la col·laboració amb altres agents socials vinculats amb la transformació social, i aquesta col·laboració està justificada al llarg del projecte (fins a 3 punts).

2.4. El projecte preveu la participació activa i cedeix espais per donar veu als agents, moviments o persones dels territoris del sud global, i aquesta participació s'explica d'una manera detallada i és coherent amb el context del projecte (fins a 3 punts).

2.5. El projecte identifica i descriu els col·lectius i les persones que seran protagonistes de les activitats i fa una anàlisi de les seves capacitats transformadores en el projecte (fins a 3 punts).

2.6. S'inclouen mesures específiques per garantir la participació activa de les dones en les accions del projecte (1 punt)

2.7. Hi ha una participació efectiva dels col·lectius protagonistes en les diferents fases del projecte (fins a 3 punts).

3. Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 18 punts):

3.1. La lògica vertical del projecte expressa una relació casual lògica entre els elements de la planificació: d'entrades i activitats a resultats, de resultats a objectius específics, i contribució d'aquests objectius a l'objectiu general (fins a 3 punts).

3.2. La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre els resultats, els indicadors i les fonts de verificació, que són verificables (fins a 3 punts).

3.3. Els resultats, les activitats o els indicadors contribueixen a disminuir la bretxa de desigualtat sexual i de gènere (1 punt).

3.4. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme estan definits clarament i són adequats per aconseguir els resultats (fins a 3 punts).

3.5. El projecte especifica com treballarà la mirada local-global en les principals activitats del projecte (fins a 2 punts).

3.6. El projecte preveu alguna activitat artística relacionada amb la temàtica del projecte, i està ben explicada i és coherent (fins a 2 punts).

3.7. El projecte planteja a la població destinatària elements o espais de reflexió o anàlisi crítica sobre els temes tractats amb una mirada de transformació social (fins a 2 punts).

3.8. El projecte planteja el relat del canvi i els canvis concrets que es volen aconseguir amb la població subjecte ( fins a 2 punts).

4. Orientació cap a l'estratègia d'educació per a la transformació social (fins a 6 punts):

4.1. El projecte fa servir les metodologies que recull l'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social de les Illes Balears (fins a 2 punts).

4.2. El projecte incorpora l'enfocament de gènere i feminista (fins a 2 punts).

4.3. El projecte integra l'enfocament de drets humans (1 punt).

4.4. El projecte integra la sostenibilitat ecològica (1 punt).

5. Comunicació, difusió i publicitat del projecte (fins a 6 punts):

5.1. El projecte argumenta com generar una comunicació efectiva i coherent amb el públic destinatari (fins a 4 punts).

5.2. Pel que fa al missatge, tracta totes les persones amb dignitat i evita el llenguatge estereotipat i discriminatori (fins a 2 punts).

6. Seguiment i avaluació (fins a 4 punts):

6.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat i és participatiu (fins a 2 punts).

6.2. Hi ha un sistema d'avaluació adequat i s'identifiquen les eines que es faran servir per verificar els resultats del projecte (fins a 2 punts).

7. Coordinació, complementarietat i continuïtat (fins a 4 punts):

7.1. Hi ha coordinació i complementarietat amb altres projectes desenvolupats per altres actors de cooperació, institucions o entitats socials sense ànim de lucre o xarxes que treballen en la zona o amb la temàtica del projecte (fins a 2 punts).

7.2. El projecte està encaminat a treballar amb processos, s'eviten accions aïllades, i estableix mecanismes per a la continuïtat dels resultats i els processos una vegada finalitzada l'actuació (fins a 2 punts).

8. Viabilitat econòmica del projecte (fins a 9 punts):

8.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes (fins a 2 punts).

8.2. Les partides previstes són coherents i adequades per dur a terme les activitats i complir els objectius i els resultats del projecte (fins a 2 punts).

8.3. Les partides previstes per a personal i serveis tècnics s'adeqüen a les activitats i els resultats i no estan sobrevalorades (fins a 2 punts).

8.4. Els costs no estan sobrevalorats (1 punt) i no s'hi ha hagut d'aplicar cap factor de correcció (1 punt).

8.5. Es preveu un cofinançament de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats socials que supera un 5 % de la subvenció sol·licitada (1 punt).