Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 189120
Convocatòria per a l'exercici de la venda ambulant en el Mercat de Rochina
En compliment de l'article 45.1.a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, el present anunci publica la convocatòria d'AUTORITZACIONS DE PARADES PER VENDA AMBULANT EN EL MERCAT DEL PARC ROCHINA, aprovada pel Decret d'Alcaldia núm. 2024/DA/0000834, de data 12 de març de 2024.
PRIMER. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria pública que regeixen l'atorgament de les autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant en el mercat del parc Rochina per als anys 2024-2027, i aprovar així la convocatòria per a l'adjudicació de 8 autoritzacions.
SEGON. Convocar les persones interessades perquè presentin la seva sol·licitud, durant el termini establert amb aquesta finalitat.
Les sol·licituds presentades fora del termini assenyalat amb aquesta finalitat no tindran efecte.
Les sol·licituds es presentaran de forma telemàtica, a través del lloc web de l'Ajuntament.
TERCER. Establir les condicions de funcionament del mercat, els requisits de participació i els criteris d'adjudicació de les parades així com els documents que han d'acompanyar la sol·licitud:
1. OBJECTE
L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les normes que han de regir les autoritzacions d'ocupació de la via pública per a la venda ambulant, o no sedentària, en el mercat del parc Rochina.
Les llicències tindran una validesa de quatre anys, una vegada atorgades.
2. UBICACIÓ DEL MERCAT, PARADES I HORARIS
El mercat del terme municipal de Maó se situa a la zona del parc Rochina, al pla de Baixamar.
Els dies de realització del mercat seran els compresos entre l'1 d'abril i el 31 d'octubre, i la seva suspensió durant algun d'aquests dies, per motius de força major a causa de les condicions meteorològiques o d'altres, no implicarà la seva obertura en dies diferents als previstos, excepte en el supòsits expressament autoritzats per l'alcalde o persona en qui delegui.
Excepcionalment, i com a conseqüència de modificacions en el calendari de creuers o altres esdeveniments, es podrà ampliar la temporada de venda, mitjançant Decret d'Alcaldia.
L'horari de venda serà de 8.00 a 20.00 hores, si bé excepcionalment se'n podran autoritzar ampliacions. La instal·lació s'efectuarà, en qualsevol cas, abans de les 9.00 hores, per a les persones titulars, i a partir d'aqueixa hora per a les persones suplents; i el muntatge de les parades i la descàrrega de materials haurà d'haver conclòs a les 10.00 hores; finalitzada aquesta hora, no es permetrà la instal·lació. Les tasques de desmuntatge i càrrega no s'iniciaran abans de les 20.00 hores i hauran d'estar finalitzades a les 21.30 hores. En els mesos de juliol i agost, l'horari de venda es perllongarà una hora més.
El nombre màxim de parades serà de 8. Es distribuiran segons el plànol que s'adjunta com a annex 1.
A l'hora d'iniciar el mercat, els cotxes, camions i vehicles de tota classe han d'haver efectuat les seves operacions de descàrrega i romandre aparcats fora del recinte del mercat, excepte aquells que siguin inherents a l'exercici de l'activitat.
3. CARACTERÍSTIQUES DE LES PARADES
Hi haurà un màxim de 8 parades. Les seves dimensiones seran de 3 x 3 m. Les instal·lacions utilitzades per al comerç en el mercat han de ser desmuntables i reunir les condicions necessàries per servir de suport als productes, amb uns mínims requisits de seguretat, presentació i higiene.
No es podran ocupar els terrenys del mercat amb altres elements que no siguin desmuntables.
4. ARTICLES I PRODUCTES
Aquest mercat estarà destinat a la venda de productes artesanals, teixits, calçat, marroquineria, joieria, antiguitats i altres de similars. Queda prohibida la venda de productes alimentaris i begudes.
Es poden vendre els productes relacionats a continuació:
1. Articles tèxtils i de confecció
2. Merceria
3. Calçat, pell i articles de cuir
4. Drogueria i perfumeria
5. Articles de la llar i de decoració
6. Juguetes i productes musicals
7. Joieria i bijuteria
8. Esmaltat i porcellanes
9. Articles de ferreteria
10. Flors i plantes
11. Ocasionals
12. Altres articles autoritzats per la normativa vigent i que no siguin d'alimentació
5. REQUISITS DE LES PERSONES SOL·LICITANTS
Els requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions seran els que es detallen a continuació:
a. Figurar d'alta en el Cens d'obligats tributaris corresponent.
b. Figurar d'alta en el Règim de la Seguretat Social que correspongui.
c. Disposar de l'oportú permís de residència i treball per compte propi, en cas de no disposar de la nacionalitat d'algun dels països membres de la Unió Europea, conforme a la normativa vigent en la matèria.
d. Tenir una pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil per danys a terceres persones i estar-ne al corrent del pagament.
Els anteriors requisits s'hauran de mantenir durant el termini de vigència de l'autorització.
6. TERMINI I LLOC DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
La sol·licitud s'haurà d'acompanyar amb la documentació que figura en el punt 7 d'aquesta convocatòria. Altrament, per a la valoració dels criteris recollits en aquestes bases s'haurà d'aportar la documentació acreditativa.
El termini de presentació de les sol·licituds serà de 15 dies naturals, a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les presents bases al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en el lloc web de l'Ajuntament de Maó.
En cas que l'últim dia sigui inhàbil, el termini es prorrogarà automàticament fins al següent dia hàbil. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.
La presentació de sol·licituds pressuposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de les clàusules d'aquestes bases.
Cada sol·licitant podrà sol·licitar un màxim d'una parada i haurà d'indicar l'activitat concreta dels productes a oferir, i aquesta s'haurà de mantenir durant el període de vigència de l'autorització.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts a la convocatòria, es requerirà la persona interessada perquè l'esmeni, en el termini màxim i improrrogable de cinc dies, indicant-li que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos a l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les sol·licituds es presentaran de manera telemàtica (www.ajmao.org i www.carpetaciutadana.org). Serà obligatori presentar la sol·licitud per mitjans electrònics, tant per a persones físiques com jurídiques, així com per a entitats sense personalitat jurídica, d'acord amb el que estableix l'art. 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. DOCUMENTS I INFORMACIONS QUE HAN D'ACOMPANYAR LA SOL·LICITUD
La petició es realitzarà mitjançant la presentació telemàtica de la sol·licitud, correctament emplenada.
Les persones interessades poden acollir-se al que recull l'art. 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació al fet de no presentar documents que ja figurin en poder de l'Ajuntament o de qualsevol Administració pública. Amb aquesta finalitat, la persona interessada haurà d'autoritzar individualment quin servei de consulta i davant quin òrgan administratiu l'Ajuntament haurà de recaptar-los electrònicament, mitjançant les seves xarxes corporatives.
Serà necessari efectuar, a la mateixa sol·licitud, declaració responsable de la persona o persones sol·licitants, sobre:
a. Declaració responsable de figurar d'alta o d'haver presentat la sol·licitud en el cens d'empresaris, professionals i retenidors davant l'Agència Estatal Tributària, sota un epígraf de l'Impost d'Activitats Econòmiques corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.
b. Declaració responsable de figurar d'alta en el règim especial de treballadors autònoms.
c. Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, amb una cobertura mínima de 150.000 €, així com el document que justifiqui estar-ne al corrent del pagament.
8. PROCEDIMENT
Totes les sol·licituds que compleixin els requisits de les presents bases tindran dret a ser valorades.
Les llicències s'atorgaran a aquelles persones sol·licitants que obtinguin una major puntuació, atenent els següents criteris:
El procediment es realitzarà en dues fases:
1. FASE PRIMERA: Criteris objectius de valoració de les sol·licituds
2. FASE SEGONA: Assignació de les parades
1) PRIMERA FASE. Es procedirà a valorar a la puntuació que correspongui a cada sol·licitud, tenint en compte els següents aspectes que es relacionen, als quals s'assignarà la puntuació que correspongui segons els criteris que s'indiquen, fins a un total de 100 punts
1. Haver estat titular d'una parada al mercat del parc Rochina a la convocatòria anterior: Puntuació: 50 punts.
2. Haver format part de la llista d'espera del mercat del parc Rochina, segons anunci de data 15 de novembre de 2019 publicat al tauler d'edictes de l'Ajuntament de Maó (annex 2): Puntuació: 20 punts.
3. Participació com a suplent, en els darrers 2 anys, al mercat del parc Rochina. Puntuació: 0,05 punts per dia que s'hi hagi assistit (màxim de 15 punts). Només es valorarà aquesta participació si consta de manera expressa a la sol·licitud.
4. Participació en els darrers 2 anys en mercats de venda o en mercats temàtics, organitzats al municipi de Maó. Puntuació: 1,25 punts per mercat i any (màxim de 10 punts). Només es valorarà aquesta participació si consta de manera expressa a la sol·licitud.
Seran puntuables els mercats següents:
5. Titulació acadèmica en Arts i Oficis o en Belles Arts, o ser titular de carta d'artesà/ana o la carta de mestre artesà/ana. Puntuació: 2 punts.
S'acreditarà amb la titulació corresponent.
Els productes a la venda han de ser assimilables a la titulació o carta de què disposi la persona sol·licitant, com a mínim en un 50 % de la parada.
6. Posseir les persones sol·licitants qualque distintiu de qualitat en matèria de comerç. Puntuació: 1 punt per cada distintiu de qualitat que posseeixi la persona sol·licitant (màxim: 1 punt).
S'acreditarà amb el certificat o equivalent del distintiu.
7. Mercaderia innovadora
S'atorgarà una puntuació de 2 punts si la mercaderia per a la qual es sol·licita l'autorització de venda no existeix en el mercat.
Els productes a la venda considerats mercaderia innovadora han de cobrir, com a mínim, un 50 % de la parada.
S'acreditarà mitjançant fotografies.
2) SEGONA FASE. Es procedirà a valorar a la puntuació que correspongui a cada sol·licitud, segons el criteri que s'indica, fins a un total de 100 punts del procediment d'assignació de parades.
1. Criteri de permanència al mateix lloc que ocupa en l'actualitat i que se sol·liciti. Es valorarà la permanència durant els darrers 4 anys, per la persona titular de la llicència o per les persones a qui s'hagués transmès, d'acord amb l'article 12 de l'Ordenança reguladora de la venda ambulant a Maó.
1) 1 any: 25 punts
2) 2 anys: 50 punts
3) 3 anys: 75 punts
4) 4 anys: 100 punts
S'assignaran les parades tenint en compte la parada sol·licitada i la suma de les puntuacions obtingudes en les dues fases, segons els criteris següents:
1. Ordre de puntuació obtinguda; i, en cas de possibles empats, es desempatarà segons la puntuació dels punts 1, 2, 3 i 4, per aquest ordre.
2. Per sorteig, que serà públic.
9. CLASSIFICACIÓ I ADJUDICACIÓ DE PARADES A LES PERSONES SOL·LICITANTS ADMESES
El procediment per a l'adjudicació de les llicències establirà la classificació de persones sol·licitants i la distribució d'autoritzacions.
Valorades totes les propostes, s'elaborarà una llista de les sol·licituds presentades, ordenades per la puntuació obtinguda en cada cas, de major a menor, que es publicarà al tauler d'edictes del lloc web de l'Ajuntament de Maó (https://www.ajmao.org).
La corporació aprovarà, mitjançant decret de la tinenta d'Alcaldia de Promoció Econòmica, la llista definitiva, ordenada, que s'exposarà al tauler d'anuncis digital municipal del lloc web de l'Ajuntament de Maó (https://www.ajmao.org), amb la finalitat de la notificació a les persones adjudicatàries, atorgant-los un termini per complir l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.
La publicació d'aquesta llista definitiva ordenada equival a l'atorgament provisional de l'autorització, l'eficàcia de la qual quedarà condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que segueix i en les dates que s'assenyalen a continuació.
Serà necessària la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que segueix, en el termini màxim de 5 dies hàbils:
a. Alta en el Cens d'Obligats Tributaris corresponent.
b. Alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui.
c. Documentació acreditativa de la subscripció d'una pòlissa de responsabilitat civil per danys a terceres persones, així com del pagament de la corresponent prima.
d. Document nacional d'identitat o document anàleg.
e. Dues fotografies tipus carnet.
La manca de presentació de la documentació anteriorment descrita en termini s'entendrà com a renúncia a l'autorització, per part de la seva persona titular. En aquest cas, es procedirà a autoritzar les persones sol·licitants corresponents, en funció de l'ordre establert a la llista d'espera, concedint-los un termini de 5 dies hàbils, a partir de l'endemà del requeriment, per aportar la documentació abans indicada.
10. LLISTA D'ESPERA
En el supòsit que es presentin més sol·licituds que número d'autoritzacions a atorgar, es constituirà una llista d'espera, vigent durant la convocatòria, a la qual poder acudir en els supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, formada per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades conforme a la puntuació obtinguda fins a la nova convocatòria.
L'òrgan concedent notificarà aquesta opció a les persones interessades, a fi que accedeixin a la llicència en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
La llista d'espera també servirà per les suplències que es puguin produir durant el funcionament del dia a dia del mercat.
11. NOTIFICACIÓ I PUBLICACIÓ
La resolució de concessió de llicències, que posarà fi a la via administrativa, serà notificada a les persones sol·licitants d'acord amb el que prescriuen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No obstant això, s'efectuarà notificació per publicació, d'acord amb l'art. 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan l'acte tingui per destinatària una pluralitat indeterminada de persones.
12. TERMINI DE RESOLUCIÓ
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos. El termini es computarà a partir de l'endemà de la finalització del termini de presentació d'instàncies.
Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.
13. OBLIGACIONS DE LES PERSONES ADJUDICATÀRIES
Les persones físiques o jurídiques titulars de l'autorització municipal, en l'exercici de la seva activitat comercial, hauran de complir les següents obligacions:
1. Tenir exposada al públic, amb la suficient notorietat, la placa municipal identificativa i els preus de venda de les mercaderies. S'haurà d'indicar que es disposa de fulls de reclamació per a la clientela que ho sol·liciti.
2. Tenir a la disposició de l'autoritat competent les factures i comprovants corresponents als productes objecte de comerç. Igualment, hauran de tenir a la disposició de l'autoritat les llicències municipals i les cartes de pagament originals, acreditatives de la liquidació de la corresponent taxa.
3. Complir les condicions exigides per la normativa reguladora dels productes objecte de comerç i, de forma especial, d'aquells que puguin presentar qualque risc per a la salut i seguretat dels consumidors.
4. Expedir comprovant de la venda quan així ho exigeixi la clientela. Aquest comprovant o rebut haurà de complir el que preveu la legislació vigent i, en qualsevol cas, haurà de permetre la identificació de la persona titular de la llicència, la de l'objecte venut, el preu final, la data de venda i l'adreça on s'atendran, si escau, les reclamacions que es puguin presentar.
5. Finalitzat l'horari de venda autoritzat en cada cas, l'espai assignat s'haurà de deixar lliure per a la circulació urbana i net de tot tipus de residus imputables a l'activitat, que s'hauran de dipositar en els contenidors habilitats amb aquesta finalitat i, en tot cas, complint les normes que tinguin establertes els serveis municipals de neteja.
6. Queda expressament prohibida la utilització del clàxon. La utilització de mitjans mecànics, acústics, elèctrics o electrònics requerirà la prèvia autorització municipal i no podrà superar els decibels establerts en la matèria per la normativa vigent.
7. Es prohibeix la venda o el dipòsit d'articles fora de les parades marcades i assignades. Els tendals i vols de les parades s'hauran de col·locar de manera que no causin molèsties a les parades adjacents, ni a la circulació de vianants, especialment en dies de pluja. En cap cas podran superar en més de 50 centímetres l'alineació assenyalada per a cada parada.
8. L'Ajuntament, per raons d'interès públic, podrà acordar la reubicació dels mercats, prèvia audiència, no vinculant, de les persones titulars de les parades i de les associacions veïnals i de comerciants afectades, i inscrites en el Registre d'Associacions Municipals. El canvi d'ubicació requerirà la modificació de l'Ordenança, llevat de raons d'urgència motivada o quan es tracti de trasllats temporals.
9. Obligació de canviar els tendals de les parades per a cada període de vigència de les citades llicències.
10. La vigilància i conservació de l'espai serà responsabilitat exclusiva de la persona autoritzada.
11. L'autorització no eximeix la persona titular de sol·licitar i obtenir llicències d'altres administracions, d'acord amb les normatives que li són d'aplicació.
12. En qualsevol moment, es realitzarà visita d'inspecció per comprovar el compliment de les condicions exigides en l'autorització, així com l'ocupació continuada de la parada segons sol·licitud, i es podran imposar, si escau, les sancions pertinents, d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora de la venda ambulant a Maó.
14. INCOMPATIBILITATS I MODIFICACIONS SUBJECTIVES DE LES LLICÈNCIES
La concessió de la llicència és incompatible per a l'obtenció de llicència a l'altre mercat tradicional (s'Esplanada) durant la seva vigència, llevat que s'opti per donar de baixa la llicència amb la qual comptava inicialment. Queda prohibida la cessió, traspàs o permuta de les llicències. Únicament seran transmissibles, prèvia comunicació a l'Ajuntament, en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda de la persona titular de dur a terme l'activitat:
1. A favor del cònjuge o parella de fet, d'ascendents i descendents en primer grau.
2. A favor de les persones ocupades per compte de qui ostenti la titularitat de l'autorització municipal i que acreditin una antiguitat mínima d'un any.
15. RÈGIM DE RECURSOS
Contra la present convocatòria, les bases i les resolucions administratives que s'adoptin en execució d'aquestes, es podran interposar els següents recursos:
1. Recurs de reposició, davant el mateix òrgan municipal autor de l'acte administratiu, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació o, si és el cas, publicació de l'acte recorregut.
2. Recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a partir de l'endemà de la notificació o, si és el cas, publicació de l'acte recorregut.
Maó, en la data de la signatura electrònica (15 de març de 2024)
L'alcalde Héctor Pons Riudavets