Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 193879
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el «Projecte de Parc Fotovoltaic Boqueta (TM d’Inca). (Exp. 120A/2023)»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' Avaluació Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de febrer 2024,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe està subjecte a AIA ordinària, d'acord amb l'art. 13, apartat 1, lletra f) del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: Els projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental simplificada quan el promotor sol·liciti que es tramiti per mitjà d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària.

L'EIA es va exposar al públic el 23 de febrer de 2023 (BOIB núm. 24), conjuntament amb el tràmit de declaració d'utilitat pública del projecte. També es va publicar anunci a la pàg. web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, al portal de transparència de la CAIB i als diaris «ARA Balears» i «Ultima Hora». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i el Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Informació del projecte

El parc fotovoltaic (PFV) Boqueta es localitza al polígon 2, parcel·la 364, del TM d'Inca, amb una superfície cadastral de 138.667 m2. D'acord amb el promotor, la superfície territorial d'ocupació del PFV serà de 9,92 ha (instal·lació de tipus C, segons el PDSEIB), amb una potència total instal·lada de 10.400 kW (11.037,60 kWp) i una producció anual estimada d'energia de 15,893 GWh. La finca, anomenada Boqueta, forma part d'una explotació agrària i està orientada al cultiu de cereals en secà, tot i que, en l'actualitat, es troba en situació general de guaret no llaurat. Presenta una dotzena de garrovers i ametllers abandonats, al centre una antiga caseta agrícola en estat de semiabandonament i parcialment en runes, així com uns 140 exemplars de ramat oví.

La instal·lació estarà integrada pels elements principals següents:

- 15.768 mòduls fotovoltaics, amb una potència unitària de 700 Wp, disposats en quatre files de sis mòduls cada una, sobre estructures fixes de suport, amb una distància de 80 cm del terra i clavades directament. La seva altura màxima sobre el terreny seria de 2,726 m i la separació entre estructures seria de 7,39 m.

- 52 inversors de 700 kW de potència.

- 4 centres de transformació (CT).

- Línia subterrània de mitja tensió (LSMT) de 15 kV, per a l'evacuació de l'energia fins a la STR Vinyeta, situada al nordest del PFV. El traçat discorrerà per camí existent, amb una longitud total de 2.024 m.

- Instal·lacions auxiliars (sistema de videovigilància...). 

- Tancament perimetral de malla cinegètica de filferro sense elements tallants o punxants, amb una longitud de 1.881,82 m, una altura de 2 m i una distància mínima al terra de 15 cm.

Es preveu a tot el perímetre la plantació d'espècies arbustives i arbòries, presents en l'entorn, d'entre 2,5 i 3 m d'altura inicial, com la mata (Pistacia lentiscus), l'ullastre (Olea europaea var. sylvestris) o el garrover (Ceratonia siliqua), per al reforç de la barrera vegetal perimetral, ja existent en el costat nord-est. El reg es realitzarà amb aigua regenerada, en hores de menor insolació. 

Així mateix, segons l'informe agronòmic aportat pel promotor, es preveuen les mesures de complementarietat i compensació agrària següents:

1. Pasturatge del ramat oví entre les fileres de plaques per al control de la vegetació silvestre, així com la sembra de cereals i d'altres espècies que afavoriran la presència de pol·linitzadors. Es calcula un total de 3 ha de zona pasturable i 3 ha d'espècies mel·líferes.

2. Plantació de garrovers, amb una superfície d'11,5 ha (950 exemplars) al polígon 1, parcel·la 13, de Sa Pobla. Actualment, es tracta d'unes zones amb uns 250 ametllers vells i afectats per Xylella fastidiosa, que seran eliminats.

A aquestes superfícies s'afegiran 2 ha a l'extrem sud de la parcel·la que no resultaran afectades pel PFV i que podran seguir sent utilitzades, des del punt de vista agrari.

La inclusió de les mesures de compensació agrària suposarà un increment de 0,89 UTA's a l'explotació agrària.

Els accessos a la instal·lació es realitzaran per camins rurals existents. L'accés a la planta es farà a través del Camí de Can Boqueta, al qual s'accedeix des de la carretera Ma-3120. Per altra banda, s'executaran vials interiors amb una base de 30 cm de gruix de tot-u artificial ZA-20. En cas de ser necessari, s'executaran cunetes de drenatge.

Segons  el projecte tècnic modificat, el pressupost total d'execució del projecte ascendeix a 8.881.365,40 euros, incloent-hi el cost de l'execució de la línia d'evacuació (1.925.995 euros) i el cost d'implantació de les mesures preventives, correctores i compensatòries dels impactes ambientals (50.100 euros), amb un termini previst d'obres de set mesos.

2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el PTM, la zona d'estudi es troba qualificada com a sòl rústic general (SRG), no afectada per àrees de prevenció de riscos (APR) d'erosió, d'esllavissament, d'inundacions o d'incendis forestals. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears es correspon amb una àrea amb baix risc d'incendi forestal.

L'àmbit d'actuació es troba fora d'espais de rellevància ambiental, d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears, i d'hàbitats d'interès comunitari (HIC). Es correspon amb una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana.

La parcel·la objecte d'estudi es troba explotada agrícolament, fent que no es desenvolupin comunitats vegetals naturals estables, únicament espècies herbàcies pròpies de l'estació de l'any, a excepció de la vegetació de ribera. Es localitza dins la unitat paisatgística 8 (UP-8) «Raiguer». D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte no hi ha constància de la presència d'espècies catalogades o amenaçades. Tampoc hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a les proximitats de la parcel·la, ni es localitza dins zona d'electrocució o protecció d'avifauna de les Illes Balears.

Les instal·lacions fotovoltaiques més pròximes al PFV Boqueta són els PFV Lloseta, PFV Binipark i el PFV Es Pelai, a aproximadament 3,5 km de distància, així com el PFV Can Basso, a uns 4 km de distància.

El PFV s'ubica sobre la massa subterrània 1811M3 «Inca», aqüífer profund en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. Es correspon amb una zona vulnerable a la contaminació per nitrats (ZVCN). A uns 260 m de distància del límit de la instal·lació trobam el Torrent de Son Bordils, mentre que els pous d'abastiment urbà més pròxims se situen a distàncies superiors a 1 km.

Segons l'EIA, el projecte no afecta elements d'interès patrimonial (BIC o BC).

3. Resum del procés d'avaluació 

3.1. Actuacions prèvies 

Es varen rebre els informes següents, durant el tràmit de consultes: 

- DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

En resposta al vostre escrit de data 31 de gener passat (valib núm. 171178, de 8 de febrer), sol·licitant informe sobre Projecte de parc fotovoltaic «Boqueta» a la parcel·la 364 del polígon 2 del terme municipal d'Inca, promogut per INICIATIVAS FOTOVOLTAICAS DE BALEARES, SL., us comunic que el projecte no està dins Xarxa Natura 2000 ni dins cap espai natural protegit. Per tant, no és preceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals al que fa referència l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica:

Es conclou que:

Una vegada avaluada la documentació d'aquest projecte present a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, secció «Informació pública de projectes», el tècnic sotasignant considera que:

1. El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en matèria de

2. reduccions emissions de CO2, així com d'autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.

3. Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació aportada sobre la declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte del parc fotovoltaic Boqueta de 10.400 kW, ubicat al polígon 2, parcel·la 364 d'Inca (RE 021/22), s'informa favorablement atès que la parcel·la no es troba afectada per cap dels riscos analitzats a la planificació especial de Protecció Civil, entesa com a instrument de la política de seguretat pública per a protegir a les persones, els béns i el medi ambient. 

- Servei de Patrimoni Històric, del Consell de Mallorca:

S'informa que:

Segons consta a les nostres bases de dades, a la referència cadastral indicada no s'afecta directament cap espai amb cautela patrimonial, malgrat que la zona pugui tenir valors paisatgístics, històrics o etnològics.

Atès l'exposat no es requerirà cap actuació prèvia en previsió de la protecció de patrimoni.

En cas de localitzar-se en la fase d'execució del projecte algun tipus d'element patrimonial, es comunicarà a les instàncies pertinents dins el termini de 48 hores que marca la llei per establir eventuals mesures correctores, si s'escau.

Per altra banda, s'haurà de tenir en compte que els elements etnològics (parets, sínies, síquies, molins... ) estan protegits pel PTM i, per tant, no es poden alterar ni els béns ni el seu entorn proper. En cas que hi hagi algun element d'aquest tipus, s'haurà d'abalisar si és un element exempt (molí, sínia, pou...) i garantir la seva integritat.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat: 

Es considera que:

Segons criteri d'aquest servei, no és d'esperar que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les mesures preventives i correctives proposades, així com el programa de vigilància ambiental.

Es conclou que:

Inform FAVORABLEMENT sobre la sobre autorització administrativa prèvia, declaració d'utilitat pública i avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte del parc fotovoltaic BOQUETA de 10.400 kW, ubicat al polígon 2, parcel·la 364 d'Inca (RE021/22).

- Subdirecció General d'Aeroports i Navegació Aèria, del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana:

Atès que el document facilitat no és un instrument d'ordenació urbanística o territorial, no és procedent emetre informe per part d'aquesta Direcció General.

No obstant això, es recorda que qualsevol construcció o instal·lació que     se situï en una zona afectada per servituds aeronàutiques, o que s'elevi a una altura superior als 100 metres sobre el terreny o sobre el nivell de la mar dins d'aigües jurisdiccionals, requerirà l'acord previ favorable de     l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), o de l'òrgan competent del Ministeri de Defensa, segons correspongui en l'àmbit de les seves respectives competències, conforme al que es disposa en els articles 30 i 31, i en l'article 8, respectivament, del Decret 584/72 sobre Servituds Aeronàutiques, en la seva actual redacció.

- Red Eléctrica de España (REE):

Quant a la línia subterrània de mitja tensió a 15 kV, els comunicam que     a causa de la proximitat de la canalització al suport 11 de la línia aèria a 66 kV Inca-Sa Vinyeta i al suport 1 de la línia aèria a 66 kV Santa Maria - Sa Vinyeta, propietat de Xarxa Elèctrica, serà necessari que els treballs a l'entorn d'aquests siguin supervisats per personal de Xarxa Elèctrica amb la finalitat d'evitar que es produeixin afeccions al sistema de connexió a terra dels suports.

No obstant això, en el cas que sigui possible, és recomanable que cap canalització subterrània disti menys de 20 metres a la pota més desfavorable del suport perquè, d'aquesta manera, quedi assegurada la no interferència d'aquestes canalitzacions amb el sistema de connexió a terra del suport i es minimitzin els possibles efectes derivats del drenatge de sobretensions al terreny a través d'aquest sistema de connexió a terra.

En el cas que, a causa d'aquests treballs, el sistema de connexió a terra d'algun dels suports resultàs afectat, els costos de reposició hauran de ser assumits pel promotor del projecte (...)

D'altra banda, els informam que el traçat de la línia projectada no afecta terrenys propietat de Xarxa Elèctrica.

D'altra banda, la informació de la present comunicació resulta independent de la necessària resolució dels procediments d'accés i connexió per a la instal·lació de l'assumpte que, segons el Reial decret 1955/2000, han de completar-se per a totes les instal·lacions que vagin a connectar-se a la xarxa, sent així mateix els corresponents permisos d'accés i connexió condició prèvia imprescindible per a l'atorgament de l'autorització administrativa d'instal·lacions de generació, segons la Llei 24/2013 del Sector Elèctric (Article 53).

- Servei d'Explotació i Conservació, del Consell de Mallorca:

1. (...)

2. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la     posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació i a una distància de cent (100) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils o cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, com el parc solar fotovoltaic Boqueta (excepte el traçat de LSAT d'evacuació projectada) al polígon 2 parcel·les 364 és més enllà d'aquestes distàncies de les carreteres Ma-13 i Ma-3120, no és preceptiu informar.

3. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de vint-i-cinc (25) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils ó devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran     realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària. Per tant, la franja de 25 metres és d'aplicació a la carretera Ma-13 i la de 18 metres a la Ma-13A i els ramals de l'enllaç al PK 24+600 de la Ma-13. El vial de servei de la Ma-13 no genera zona de protecció.

4. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, per als diferents encreuaments a les carreteres tenim els següents casos:

a. Sobre l'encreuament de la carretera Ma-13 PK 24+450. Com que el pas inferior és per donar continuïtat a un Camí tenim les següents situacions:

a.1. Si el pas és un marc rectangular prefabricat, la línia d'evacuació potser traçada mitjançant perforació dirigida sota l'esmentat marc complint les següents condicions:

a.1.1) El traçat en planta haurà de mantenir el del marc prefabricat.

a.1.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

a.1.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

a.1.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

a.1.5) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

a.1.6) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

a.1.7) S'haurà de tindre la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

a.2. Si el pas és una estructura en forma de “U” invertida on no hi ha fonaments sobre l'actual calçada, la línia d'evacuació potser traçada mitjançant síquia a cel obert complint les següents condicions:

a.2.1) En cap cas es pot modificar el gàlib lliure vertical i horitzontal previ a aquesta actuació

a.2.2) El termini d'execució no serà major de CINC (5) dies.

a.2.3) El tall del paviment es farà amb serra de disc.

a.2.4) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) m. respecte de la rasant de la calçada.

a.2.5) La síquia es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20.

a.2.6) Previ fresat, el paquet de ferm estarà comprès per una capa de 5 cm de mescla bituminosa AC16 surf S d'àrid porfíric ó 3 cm de mescla bituminosa BBTM 11B PMB 45/80-65, amb el corresponent reg d'adherència en tot l'ample de l'estructura de pas.

a.2.7) Abans d'estendre la mescla bituminosa s'haurà de realitzar un bon agranat de la superfície per a llevar la brutícia i/o la pols i també s'haurà de realitzar un bon reg d'adherència, tant a la base com a les parets verticals generades en tallar el paviment existent.

a.2.8) Les tapes i arquetes de registre quedaran centrades al carril, hauran de ser classe D-400 amb marcat CE, superfície amb relleu antilliscant, insonoritzada al pas dels vehicles i amb articulació que garantissis facilitat d'obertura. Situar-les fora de la rodada dels vehicles.

a.2.9) El manteniment en bon estat de les tapes anirà a càrrec del sol·licitant, així com la seva reposició i les responsabilitats que puguin sobrevenir a conseqüència de la seva instal·lació a la calçada.

a.2.10) El remogut o recreixement de les esmentades arquetes o pous,en cas que per part d'aquest Departament s'hagin de dur a terme obres de futurs aglomerats, aniran a càrrec del sol·licitant.

a.2.11) S'haurà de reposar la senyalització horitzontal afectada per les obres, inclosa la part embrutada i un mínim de cinc (5) metres a cada costat de la síquia amb pintura que compleixi els requisits de característiques físiques i de durabilitat de l'apartat 700.3 del PG3.

a.2.12) S'haurà de tindre la conformitat del titular del camí afectat per l'actuació proposada.

a.3. Depenent del gàlib vertical i horitzontal lliure del pas inferior es pot estudiar la possibilitat del seu traçat penjat o sobre el terra de l'estructura.

b. Sobre l'encreuament de la carretera Ma-13A PK 26+940 s'hauran d'executar amb perforació horitzontal dirigida, conforme al projecte presentat, complint les següents condicions:

b.1) El traçat en planta haurà de ser el més perpendicular possible al tronc de la carretera.

b.2) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de les diferents zones de la plataforma, serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina de protecció que assegurarà mantindré l'estat tensional del terreny.

b.3) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció, sent totes elles no enregistrables, o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària o VUIT (8) metres des de l'aresta exterior de l'esplanació en carreteres de quatre (4) o més carrils i fora del domini públic viari.

b.4) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els     pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'esplanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

b.5) En cap cas s'afectarà altres estructures i instal·lacions existents, sent la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

b.6) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

5. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, per a carreteres de dos carrils, donat que el domini públic viari existent, tota la canalització soterrada paral·lela a aquesta carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de recular-se dins del darrer metre més exterior del domini públic viari, més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar el possible talús existent, en cap cas. En tot cas, haurà d'haver-hi una franja de tres (3) metres mesurada des del final de l'aglomerat lliure i expedita de qualsevol canalització. S'informa favorablement el traçat projectat per aquest paral·lelisme de la Ma-13A entre PK 26+940 i PK27+030.

6. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.    

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Consell de Mallorca:

Es conclou que:

Informam favorablement la proposta sempre que es tenguin presents les condicions i observacions següents:

1) Cal modificar la forma d'implantació dels panells fotovoltaics en la parcel·la de manera que els límits dels panells s'adaptin al màxim possible a la forma parcel·lària i no es generin formes poligonals de traça artificial que no s'adapten a cap de les preexistències properes ni espais residuals de difícil accés i ús.

2) Cal incloure en el projecte les mesures correctores proposades en l'Estudi d'impacte ambiental, per tal de reduir de manera efectiva la visibilitat de la nova instal·lació des de l'entorn proper: plantació d'una barrera vegetal perimetral, arbòria i arbustiva, d'espècies autòctones, preferentment existents a l'entorn proper, d'amplada mínima 3,5 m i alçada mínima inicial de 2,5 m.

3) Cal modificar la ubicació proposada per a les edificacions auxiliars situades en l'accés del parc (Centre de seccionament, estació de potència i edifici de control) a una altra zona més allunyada del camí, si és tècnicament viable, per tal de reduir el seu impacte paisatgístic.

4) Cal modificar els acabats de les construccions auxiliars del parc per tal de complir les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM (coberta inclinada de teula àrab, acabats de façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra, fusteria exterior de tipologia idèntica a la tradicional) i millorar així la integració paisatgística del parc.

5) Cal modificar el traçat dels nous vials interiors per tal d'adaptar–los al límit parcel·lari i reduir l'amplada projectada de 6 m i d'1 m de cunetes, per l'amplada mínima necessària, de manera que es redueixi l'impacte paisatgístic del nou parc.

Així mateix, es fan les observacions següents:

6) Seria convenient situar la barrera vegetal perimetral davant el nou tancament metàl·lic, per tal d'evitar la visibilitat del tancament i reduir així l'impacte ambiental i paisatgístic de la nova instal·lació. A més, seria convenient plantar aquesta barrera a l'inici de la construcció del parc fotovoltaic, per tal de millorar la seva efectivitat.

7) Seria convenient homogeneïtzar la documentació aportada en els diferents documents, en relació amb el nou tancament metàl·lic del parc fotovoltaic, i mantenir el tancament cinegètic amb pas per a la fauna recollit a l'EIA: tancament metàl·lic cinegètic amb una distància de 15 cm del terra de pas per a la fauna.

8) Seria convenient respectar la separació entre cada subparcel·la preexistent a l'àmbit del parc (zona nord i zona sud) a l'hora d'implantar els panells, de manera que es fragmenti el parc fotovoltaic en dues parts més petites similars al parcel·lari agrícola, i millori així la integració paisatgística del conjunt. A més, seria convenient plantar una barrera vegetal en el límit entre aquestes dues subparcel·les (entre la zona sud i la zona nord), per tal de mantenir les traces preexistents, reduir l'impacte ambiental i paisatgístic de la instal·lació. Aquesta barrera hauria de ser de composició i amplada similar a la barrera vegetal perimetral.

9) Seria convenient rehabilitar l'edificació agrícola existent en el centre de la parcel·la per tal d'acollir alguna de les edificacions auxiliars del parc fotovoltaic, de manera que es pugui garantir la compatibilitat del projecte amb la preservació dels elements tradicionals i reduir així l'impacte ambiental i paisatgístic del conjunt.

10) En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.

11) S'ha de tenir en compte que, en el límit sud amb el camí a la parcel·la veïnada 470 del polígon 2, estan edificades les cases de possessió Son Campaner, catalogades amb el codi D089 i amb un àmbit de protecció de 50 metres al voltant del conjunt de les cases de possessió amb el codi D089. Cal comprovar que es respecta aquesta distància lliure de plaques i instal·lacions.

- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació:

Es conclou que:

D'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, ateses les mesures de compensació proposades, es procedeix a informar favorablement per a la instal·lació del parc solar fotovoltaic Boqueta al polígon 2, parcel·la 364 del terme municipal d'Inca.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics: 

Es conclou que:

Sobre el document «Evaluación de Impacto Ambiental Parque Solar

Fotovoltaico Boqueta, Inca» situat al polígon 2, parcel·la 364 del TM d'Inca informam favorablement, amb els condicionants següents:

1. S'assegurarà el compliment de les mesures incloses en l'EIA per tal d'evitar la possible afecció dels recursos hídrics que pugui ser ocasionada per les accions del projecte.

2. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa.

3.2. Tramitació 

a) Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 24, de 23 de febrer de 2023, es publica el tràmit d'informació pública, conjuntament per la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, durant un termini de trenta dies.

També es publica anunci a la pàg. web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, al portal de transparència de la CAIB i als diaris «ARA Balears» i «Ultima Hora». 

b) Consultes administracions públiques

Segons la documentació aportada per l'òrgan substantiu, han estat consultades les administracions i entitats següents:

- DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció     Pública i Igualtat.

- Servei de Patrimoni Històric, del Consell de Mallorca.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat: 

- Subdirecció General d'Aeroports i Navegació Aèria, del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

- Red Eléctrica de España (REE).

- Servei d'Explotació i Conservació, del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Consell de Mallorca.

- Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.

- Direcció Insular de Mobilitat, del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Medi Ambient, del Consell de Mallorca.

- Ajuntament d'Inca.

- Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern a les Illes Balears.    

- Edistribucion Redes Digitales SLU.

- Redexis SA.

- Redexis Infraestructuras, SL.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Terraferida.

c) Al·legacions

No consten a l'expedient al·legacions al projecte

d) No s'han realitzat consultes transfrontereres per no considerar se necessari.

4. Anàlisi tècnica de l'expedient  

4.1. Alternatives

A l'EIA es plantegen diferents alternatives per a la instal·lació del PFV:

L'alternativa 0, de no execució de projecte, la qual es descarta atès que no es valora cap dels impactes identificats com a crític.

L'alternativa 1, d'execució del projecte al polígon 4, parcel·la 31 (S'Agulló), del TM de Binissalem, amb una superfície de 148.128 m2 i dins zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, de la qual es preveu ocupar-ne 9,92 ha. Correspon a una àrea d'interès agrari extensiu – vinya, que limita amb l'aeròdrom de Binissalem.

L'alternativa 2, d'implantació del projecte al polígon 1, parcel·la 6 (Can Xot), del TM d'Inca, amb una superfície de 96.218 m2 i dins zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, de la qual es preveu ocupar-ne 9,5 ha. Correspon a una zona qualificada com a sòl rústic general (SRG), adjacent a un altre PFV, a uns hivernacles existents, i al Torrent de Son Bordils. 

L'alternativa 3, d'execució del projecte al polígon 13, parcel·la 7 (S'Agulló), del TM de Binissalem, limitant amb el Torrent de Son Bordils, i al polígon 4, parcel·la 50, del TM de Sencelles, amb una superfície total de 139.106 m2 i dins zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, de la qual es preveu ocupar-ne 9,92 ha. Correspon a una àrea d'interès agrari extensiu, qualificada com a sòl rústic comú (SRC).

L'alternativa 4 (seleccionada), de construcció del PFV al polígon 2, parcel·la 364. 

Es justifica la selecció de l'alternativa 4 basat en una anàlisi multicriteri, atesos diversos criteris com la distància a espais de rellevància ambiental, l'aptitud fotovoltaica, la distància a ZAR o la vegetació afectada, entre d'altres. Per altra banda, cal tenir en compte que l'alternativa 1 té la restricció addicional que es troba molt pròxim a l'aeròdrom, de Binissalem, per la qual cosa, per raons de seguretat, no és aconsellable ubicar el PFV a aquesta zona. Així mateix, cal tenir en compte que les alternatives 2 i 3 limiten amb el Torrent de Son Bordils.

Es plantegen també alternatives al sistema d'ancoratge dels mòduls al terra, analitzant-se les alternatives següents:

L'alternativa 1, consistent en l'ancoratge mitjançant cossiols prefabricats de formigó.

L'alternativa 2 (seleccionada), mitjançant ancoratge directe al terra, amb perns o estaques. 

L'alternativa 3, mitjançant ancoratge al terra amb sistema riostra de formigó. 

Es justifica la selecció de l'alternativa 2, atenent a que les característiques del terreny ho permeten, i a criteris ambientals, com l'impacte paisatgístic o la compactació del sòl derivada d'aquest sistema.   

4.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

a) Sòl i subsol 

Durant la fase de construcció, es preveu afecció del sòl (compactació, desestructuració...) per accions com el desbrossament i moviments de terres o la realització de rases, així com el risc de contaminació accidental per abocament de substàncies contaminants. Entre les mesures correctores previstes a l'EIA, trobam la reutilització de terres dins el projecte, així com la delimitació de la zona d'obres per evitar l'afecció fora de l'àmbit d'actuació. Respecte de l'ocupació de sòl, el projecte optimitza la relació d'ocupació respecte de la potència instal·lada (0,90 ha/MWp). 

Durant la fase de desmantellament, es considera un impacte positiu per restauració dels terrenys al seu estat natural. 

b) Emissions

Durant la fase de construcció i de desmantellament del PFV, es poden generar moviments de terra per les excavacions de les rases, el trànsit de vehicles i maquinària i, en general, per totes les activitats pròpies de l'obra civil, causant l'emissió a l'atmosfera de pols i partícules en suspensió que poden produir, de forma local i amb caràcter temporal, un deteriorament en la qualitat de l'aire. Es preveu la incorporació de mesures correctores, com ara l'ús de lones o proteccions per evitar la producció de pols durant el transport i manipulació de materials, la realització de regs periòdics per a disminució de la producció de pols o la limitació de la velocitat dels vehicles a 20 km/h dins la zona d'estudi. 

Durant la fase de funcionament, es preveu un impacte positiu per estalvi d'emissions (7.835,25 t / any de CO2, 5,26 t / any de SO2, 14,26 t / any de NOx i 0,55 t / any de partícules en suspensió).

c) Hidrologia

L'afecció a les masses d'aigua superficial o a l'aqüífer es pot produir, principalment, a conseqüència d'una mala gestió dels residus que puguin generar-se durant la fase de construcció i desmantellament, així com pel risc de contaminació accidental per abocament de substàncies contaminants. En tot cas, atès que la zona presenta un índex moderat de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'adoptaran les màximes precaucions per a evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de la maquinària, entre d'altres, la reparació de maquinària, sempre que sigui possible, fora de l'àmbit d'actuació. 

d) Flora

Atès que l'àrea on es projecta el PFV, no presenta elements vegetals singulars ni protegits, l'impacte ambiental sobre la flora, durant la fase de construcció, no es considera rellevant. No obstant això, es preveuen algunes mesures, com la no afectació de la vegetació arbòria i arbustiva de port alt que es localitza en els límits de les parcel·les, la qual actua com a barrera visual de la instal·lació, així com el seu reforç amb la plantació de mata (Pistacia lentiscus), ullastre (Olea europaea var. sylvestris) o garrover (Ceratonia siliqua). Així mateix, es preveuen mesures compensatòries, principalment la plantació de garrovers a una parcel·la externa a la zona d'estudi d'11,5 ha (950 exemplars).

e) Fauna

No es preveu una significativa destrucció, fragmentació o alteració d'hàbitats faunístics a cap de les fases del projecte. En tot cas, es preveuen mesures correctores dels impactes sobre la fauna, com la revisió de les rases per a la detecció de fauna que hagués pogut caure al seu interior, realització de les obres preferentment fora de l'època de nidificació o el foment de la biodiversitat de pol·linitzadors amb la plantació d'espècies mel·líferes (3 ha).

f) Àrees de prevenció d'incendis 

L'àmbit d'actuació no es troba afectat per àrea de prevenció de riscos (APR) d'incendis forestals. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears, es correspon amb una àrea amb baix risc d'incendi forestal.

g) Residus

La generació de residus es produirà principalment durant la fase de construcció i de desmantellament, que hauran de ser separats adequadament per a la seva gestió, per evitar la contaminació del sòl i de les aigües. Durant la fase de desmantellament, al final de la vida útil de la instal·lació, cal tenir en compte que s'hauran de gestionar adequadament els panells fotovoltaics, així com la resta d'elements de la instal·lació.

h) Energia

D'acord amb l'estudi energètic aportat pel promotor, durant la fase de funcionament, es produiran anualment 15,893 GWh d'energia, suposant un impacte positiu del projecte.

i) Paisatge

Segons l'estudi d'incidència paisatgística i posterior addenda aportada pel promotor, les zones des d'on pot ser visible la instal·lació dins d'una àrea d'influència de 3 km suposen 69,98 ha, reduint-se fins a les 23,88 ha, una vegada implantades les mesures correctores, considerant, en tot cas, que d'aquestes 23,88 ha només seria visible des de 2,07 ha, per la presència d'observadors potencials (nuclis de població, vies de comunicació...). Les mesures correctores previstes correspondrien, principalment, a la plantació d'espècies arbustives i arbòries, autòctones, adaptades a l'entorn i de baix requeriment hídric, d'entre 2,5 m i 3 m d'altura inicial, per a assolir a mitjà termini una barrera vegetal a tot el perímetre de 3,5 m d'altura. Aquesta barrera vegetal minimitzarà la visibilitat de la instal·lació, especialment des del camí de Can Boqueta i des del camí de Binigual.

j) Patrimoni històric

D'acord amb l'EIA, el projecte no afecta elements catalogats (BIC o BC).  En tot cas, segons el Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca, «En cas de localitzar-se en la fase d'execució del projecte algun tipus d'element patrimonial, es comunicarà a les instàncies pertinents dins el termini de 48 hores que marca la llei per establir eventuals mesures correctores, si s'escau.»

Així mateix, «Per altra banda, s'haurà de tenir en compte que els elements etnològics (parets, sínies, síquies, molins... ) estan protegits pel PTM i, per tant, no es poden alterar ni els béns ni el seu entorn proper. En cas que hi hagi algun element d'aquest tipus, s'haurà d'abalisar si és un element exempt (molí, sínia, pou...) i garantir la seva integritat.»

4.3 Seguiment ambiental

Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA) genèric, per tal de fer el seguiment ambiental durant cada una de les fases del projecte (construcció, explotació i desmantellament). En tot cas, aquest PVA haurà d'establir indicadors i llindars específics, així com actuacions concretes en cas d'incompliment d'aquests. 

5. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de “Parc Fotovoltaic Boqueta (TM d'Inca)”, signat pel Sr. Rafael Gracia Aranda, enginyer industrial, de la consultora RENEWGY, amb data gener de 2023, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries previstes per l'EIA i el PVA, signat pel Sr. Daniel Ramon Manera, biòleg, i per la Sra. Antonia Torres Pérez, geògrafa, de la consultora PODARCIS, amb data desembre de 2022, i els condicionants següents:

1. Abans de començar les obres per a la instal·lació de les plaques fotovoltaiques, s'haurà de realitzar un estudi microbiològic del sòl i un estudi de les poblacions d'insectes. S'haurà de programar fer un seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida del parc, incorporant-lo al Pla de Vigilància Ambiental (PVA).

2. Atès que la zona presenta un nivell moderat de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà al que disposa l'art. 2, punt 1 c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries». Entre d'altres, el manteniment dels vehicles i maquinària s'haurà de dur a terme fora de l'àmbit d'actuació.

3. Durant la fase d'execució i desmantellament del PFV i la línia d'evacuació de l'energia, s'hauran de dur a terme regs amb aigua regenerada per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

4.D'acord amb la Direcció Insular de Territori i Paisatge:

- S'haurà de modificar la ubicació proposada per a les edificacions auxiliars situades en l'accés del parc (Centre de seccionament, estació de potència i edifici de control) a una altra zona més allunyada del camí, si és tècnicament viable, per tal de reduir el seu impacte paisatgístic.

- Cal modificar els acabats de les construccions auxiliars del PFV, per tal de complir les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTM (coberta inclinada de teula àrab, acabats de façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra, fusteria exterior de tipologia idèntica a la tradicional) i millorar així la integració paisatgística del parc.

- Cal modificar el traçat dels nous vials interiors per tal d'adaptar-los al límit parcel·lari i reduir l'amplada projectada de 6 m i d'1 m de cunetes, per l'amplada mínima necessària, de manera que es redueixi l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

5. El tancament de la instal·lació consistirà en malla metàl·lica galvanitzada de tipus cinegètic amb dimensions 15 x 15 cm, amb una alçada màxima de 2,2 m i s'aixecarà almenys 20 cm del terra per deixar passar la fauna. En cap cas durà filferro espinós per evitar danys a les aus o rapinyaires nocturns.

6. La neteja de les plaques haurà de realitzar-se preferentment «en sec», amb la finalitat d'estalviar aquest recurs. En cas d'haver de realitzar neteges extraordinàries amb aigua, aquesta haurà de ser regenerada, o bé procedent de pluja.

7. La barrera vegetal perimetral haurà d'estar constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu, amb una amplada i frondositat suficient per a reduir l'impacte paisatgístic. L'estrat arbori haurà d'assolir una alçada de 3 m en un termini màxim de 3 anys.

El reg d'aquesta barrera vegetal perimetral i de les zones de compensació agrària haurà de realitzar-se en tot cas amb aigües pluvials, o alternativament amb aigua regenerada, a les hores de menor insolació.

8. Tant la barrera vegetal perimetral, com els nous cultius previstos a les zones de compensació agronòmica (garrovers), hauran de mantenir-se almenys durant tota la vida útil del PFV (25-30 anys).

9. Els olis usats en els transformadors no contindran PCBs, ni PCTs, i haurà de disposar-se d'un sistema d'alerta per a fugides d'olis o lubrificants.

10. Se seleccionaran equips que no utilitzin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. Es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6.

En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.

11. S'hauran d'incorporar abeuradors pel ramat, amb mesures correctores per evitar l'ofegament accidental de fauna. Per altra banda, s'hauran d'incorporar caixes niu destinades a aus autòctones i quiròpters.

12. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments a les diferents fases del projecte (construcció i explotació). Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.

13. Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica.

14. El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

15. Caldrà realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al RD 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al RD 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 micro Tesla.

16. Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un PVA actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar:

- Els controls i indicadors de compliment i mesures de correcció en cas d'incompliment.

- Les mesures compensatòries previstes.

- Els informes de seguiment de les mesures preventives i correctores presentades a l'EIA i a la DIA. A més, s'hauran d'incloure

a) Els registres de les mesures periòdiques dels camps electromagnètics.

b) Els registres del manteniment preventiu i/o correctiu dels equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics i del gas hexafluorur de sofre.

c)  Els registres de les incidències ambientals detectades, entre elles les faunístiques.

d) Els registres de la gestió dels residus generats, amb indicació estimada de volum i tipus de residus.

e) Els documents de lliurament dels residus perillosos als gestors autoritzats.

f) Els informes de seguiment de les mesures d'integració agrària.

g) Registres del consum anual d'aigua utilitzat i l'origen de l'aigua utilitzada. 

h) Registres del seguiment de la barrera vegetal, indicant la reposició de marres, regs de sequera, o altres tractaments específics.

i) Seguiment de l'estudi microbiològic del sòl i de l'estudi de les poblacions d'insectes.

j) Seguiment periòdic i l'eliminació primerenca en cas de detecció d'espècies invasores.

k) En el cas de la fase de desmantellament, també s'haurà d'elaborar un informe complet de totes les dades analítiques i la valoració global ambiental del desmantellament. Així mateix, com també, s'hauran de realitzar seguiments ambientals i elaborar informes anuals durant la fase de restauració agrícola/ambiental, com a mínim, durant els primers dos anys posteriors al desmantellament del PFV.

17. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació (25-30 anys), es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. En cas que posteriorment es vulgui continuar explotant com a PFV, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

No obstant això, el desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de la barrera vegetal.    

18. S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

19. Atès que el pressupost del projecte és superior a 1 milió d'euros, el promotor haurà de designar un auditor ambiental que acrediti que es compleix la DIA. El cost d'aquesta contractació haurà d'incloure's en el pressupost del projecte.

D'altra banda, es recomana:

- Implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase d'explotació, com l'ús de vehicles elèctrics per executar les tasques de manteniment del parc fotovoltaic.

- D'acord amb el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.

- Segons la Direcció Insular de Territori i Paisatge,

a) Situar la barrera vegetal perimetral davant el nou tancament metàl·lic, per tal d'evitar la visibilitat del tancament i reduir així l'impacte ambiental i paisatgístic de la nova instal·lació. A més, seria convenient plantar aquesta barrera a l'inici de la construcció del parc fotovoltaic, per tal de millorar la seva efectivitat.

b) Respectar la separació entre cada subparcel·la preexistent a l'àmbit del parc (zona nord i zona sud) a l'hora d'implantar els panells, de manera que es fragmenti el parc fotovoltaic en dues parts més petites similars al parcel·lari agrícola, i millori així la integració paisatgística del conjunt. En aquest cas, s'hauria de plantar una barrera vegetal en el límit entre aquestes dues subparcel·les (entre la zona sud i la zona nord), per tal de mantenir les traces preexistents, reduir     l'impacte ambiental i paisatgístic de la instal·lació. Aquesta barrera hauria de ser de composició i amplada similar a la barrera vegetal perimetral.

c) Rehabilitar l'edificació agrícola existent en el centre de la parcel·la, per tal d'acollir alguna de les edificacions auxiliars del PFV de manera que es pugui garantir la compatibilitat del projecte amb la preservació dels elements tradicionals i reduir així l'impacte ambiental i paisatgístic del conjunt.

d) Cal modificar la forma d'implantació dels panells fotovoltaics en la parcel·la de manera que els límits dels panells s'adaptin al màxim possible a la forma parcel·lària i no es generin formes poligonals de traça artificial que no s'adapten a cap de les preexistències properes ni espais residuals de difícil accés i ús.

Així mateix, es recorda que:

- En cas d'execució de qualsevol construcció o instal·lació que se situï en una zona afectada per servituds aeronàutiques, o que s'elevi a una altura superior als 100 metres sobre el terreny o sobre el nivell de la mar dins d'aigües jurisdiccionals, es requerirà l'acord previ favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), o de l'òrgan competent del Ministeri de Defensa, segons correspongui en l'àmbit de les seves respectives competències, conforme al que es disposa en els articles 30 i 31, i en l'article 8, respectivament, del Decret 584/72 sobre Servituds Aeronàutiques, en la seva actual redacció.

- En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, o pel reg de la barrera vegetal perimetral i dels cultius, en compliment del RD 1620/2007 de 7 de desembre, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa.

- En cas de localitzar-se en la fase d'execució del projecte algun tipus d'element patrimonial, es comunicarà a les instàncies pertinents dins el termini de 48 hores que marca la llei per establir eventuals mesures correctores, si s'escau.

Per altra banda, s'haurà de tenir en compte que els elements etnològics (parets, sínies, síquies, molins... ) estan protegits pel PTM i per tant no es poden alterar ni els béns ni el seu entorn proper. Cas que hi hagi algun element d'aquestes tipus s'haurà d'abalisar si és un element exempt (molí, sínia, pou...) i garantir la seva integritat.

- Hauran de complir-se els requisits establerts per Red Eléctrica de España (REE) quant a les característiques i treballs d'execució de la línia soterrada d'evacuació de l'energia, així com disposar dels permisos corresponents.

En tot cas, en l'execució d'aquestes obres s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.    

- Prèviament a l'inici de les obres, s'haurà de comptar amb autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- D'acord amb la Direcció Insular de Territori i Paisatge, atès que en el límit sud amb el camí a la parcel·la veïnada 470 del polígon 2, es troben les cases de possessió Son Campaner, catalogades amb el codi D089, s'haurà de deixar lliure d'elements del PFV l'àmbit de protecció de 50 m entorn d'aquestes.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»

 

(Signat electrònicament: 19 de març de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)