Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 184856
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, de dia 20 de març de 2024, per la qual s’aprova la convocatòria de la concertació social, pel procediment d'urgència, del servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Antecedents

1. En data 12 de gener de 2024, la directora gerent de la Unitat de Coordinació d'Acolliments Residencials de l'IMAS, amb el vist i plau de la directora insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència, ha emès l'informe justificatiu relatiu a la necessitat de convocar, pel procediment d'urgència, la concertació de 40 places del servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA), per una anualitat. Aquesta justificació s'ajusta al previst a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i al Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

2. En la mateixa data, la directora gerent de la Unitat de Coordinació d'Acolliments Residencials de l'IMAS, amb el vist i plau de la directora insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència, va emetre informe sobre els criteris de preferència aplicables a l'esmentada concertació.

3. En data 19 de febrer de 2024, la Presidència de l'IMAS, va ordenar l'inici de l'expedient relatiu a aquesta concertació.

4. Mitjançant Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 3726 de 20 de febrer de 2024, s'aprova la previsió dels serveis a concertar durant l'any 2024 per la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència (BOIB núm. 26, de 22 de febrer de 2024), entre els quals es troba la concertació social pel procediment d'urgència del servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines o adolescents migrants no acompanyats.

6. Consten a l'expedient els Plecs de prescripcions tècniques que han de regir la concertació, així com la proposta de convocatòria i els annexos corresponents.

7. La despesa prevista per aquest expedient és de 3.465.336,00 € i el Servei de Comptabilitat i Pressuposts ha emès Informe d'autorització a la despesa pluriennal en data 12 de març de 2024. Així mateix, consten a l'expedient els documents comptables a càrrec de l'aplicació pressupostària 20.23120.26000.

8. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció delegada de l'IMAS han emès sengles informes favorables a la convocatòria de la concertació objecte d'aquesta resolució.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de 10 de juliol de 2023, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023), entre els quals es troba el Departament de Benestar Social.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) pel qual es nomena el Sr. Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social.

7. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

8. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm.161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2024 per Acords del Ple en sessions de 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021), de 15 de desembre de 2022 (BOIB núm. 168, de 27 de desembre de 2022) i de 14 de desembre de 2023 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre de 2023).

9. Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat a Mallorca de l'Institut Mallorquí d'Assumptes Socials (IMAS) aprovat per el Ple del Consell de Mallorca en la sessió celebrada el 13 de maig de 2021 (BOIB núm. 81, de 19 de juny de 2021).

10. El títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat (BOIB núm. 26, de 18 de febrer de 2019).

11. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (BOE núm 15, de 17 de gener de 1996), reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència.

12. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública (DOUE núm. 94, de 28 de març de 2014).

13. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que regula el règim de concertació als articles 89 i següents (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009).

14. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

15. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017).

16. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

17. Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 3726 de 20 de febrer de 2024, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2024 per la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència (BOIB núm. 26, de 22 de febrer de 2024).

Pel que fa al procediment,

18. La Directiva 2014/24/UE preveu a l'article 75 la publicació dels anuncis al DOUE, en compliment del principi de transparència, assegurant un grau de publicitat adequat, encara que la dimensió transfronterera dels serveis socials a concertar és limitada.

19. La Llei 12/2018 disposa a l'article 5 els «Requisits exigibles a les entitats gestores dels serveis concertats i a l'article 6 els «Procediments de concertació i criteris de preferència a favor d'entitats del tercer sector social», juntament amb la Disposició final primera que excepciona el requisit d'acreditació.

20. El Decret 48/2017 al Títol III, preveu els «Procediments de concertació».

21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

22. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha estat sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59, de 9 de març de 2004).

En virtut de la competència atribuïda legalment,

RESOLC

Primer. DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA).

Segon. DECLARAR la urgència de la concertació del servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA) , als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

Tercer. CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 40 places del servei acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA), per una anualitat, d'acord amb els termes següents:

«Convocatòria pel procediment d'urgència de 40 places del Servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA)

1. Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és fixar el procediment, els criteris de preferència, els requisits i les condicions de la concertació social del Servei d'acolliment residencial especial per a nins, nines i adolescents migrants no acompanyats (NNAMNA). Es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en endavant Llei 12/2018; i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, en endavant Decret 48/2017.

2. Àmbit territorial

L'àmbit territorial d'aquesta concertació és l'Illa de Mallorca.

3. Places a concertar

La previsió del nombre total de places a concertar, en el marc d'aquesta convocatòria, és de 40 places.

4. Vigència de la concertació

La vigència d'aquest concert serà d'un any a comptar des de la data de la seva formalització o data que s'estableixi en el acord d'acció concertada, i es podrà ampliar i renovar sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la Disposició Final primera de la Llei 12/2018.

5. Pressupost i preu màxim del servei

5.1. Pressupost

L'import màxim estimat per assignar a la concertació social és de 3.465.336,00 € (IVA exempt).

 

5.2. Preu

El preu de referència màxim per plaça concertada és, de conformitat amb la Resolució de la Presidència de l'IMAS, núm. 3726 de 20 de febrer de 2024, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2024 (BOIB núm. 26, de 22 de febrer de 2024), el següent:

- 2024:

a) Preu per plaça ocupada: 235,08 €/dia (IVA exempt).

b) Preu per plaça no ocupada o en reserva: 217,30 € /dia (IVA exempt).

- 2025:

a) Preu per plaça ocupada: 241,99 €/dia (IVA exempt).

b) Preu per plaça no ocupada o en reserva: 224,21€ /dia (IVA exempt).

6. Requisits de les entitats

Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social han de complir els requisits següents:

a) Inscripció en el Cens d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, 31 de maig de 2018).

b) Complir els requisits mínims que s'estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en endavant Llei 4/2009. (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).

c) Tenir el servei objecte d'aquesta convocatòria legalment constituït i autoritzat per l'IMAS en el moment de l'adjudicació , així com tenir el servei inscrit en el Registre Unificat de Serveis Socials.

d) Acreditar una experiència mínima d'un any en la prestació del servei i perfil de les persones usuàries objecte d'aquesta concertació social. L'experiència ha de ser acreditada d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

e) Acreditar solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte de la concertació social d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS, i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que són imposades per la normativa vigent.

g) Que l'entitat no hagi estat objecte, respecte del servei a concertar, d'una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials, causes que consten als articles 127 a 129 de la Llei 4/2009 durant els 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquests fets s'acreditaran necessàriament mitjançant la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.

h) No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2007, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni estar inclosa en cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, ni la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

i) No haver estat sancionat en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

j) Quan l'objecte de la concertació social consisteix en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'ha de prestar en un espai físic determinat, s'ha d'acreditar la titularitat del centre o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència d'aquesta concertació social.

k) Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

7. Presentació de sol·licituds

7.1. Lloc i termini de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les sol·licituds s'han de presentar al registre electrònic de l'IMAS, el qual es troba disponible a l'enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092, així com des de la icona que es troba a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=147986.

Per a qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb el Servei d'Infància i Família de l'IMAS (C/ General Riera, 67 – 07010) a la direcció electrònica següent: serveidemenors@imas.conselldemallorca.net.

7.2. Documentació que s'ha de presentar

Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds d'acord amb el model normalitzat que figura a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al Tauler d'Anuncis de l'IMAS, i que s'aprova amb aquesta convocatòria, juntament amb la documentació següent:

1.Model de sol·licitud que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·licita concertar amb l'IMAS en el marc d'aquesta convocatòria. Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació:

a) Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat, així com l'acreditació de la seva representació.

b) Certificat de la inscripció al Cens Públic d'Organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, amb menys de 6 mesos de vigència.

c) Certificat de la inscripció al Registre Unificat de Serveis Socials, amb menys de 6 mesos de vigència.

d) Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei a concertar i/o còpia de la sol·licitud de l'acreditació.

e) Documentació acreditativa de la solvència tècnica. En el cas que la solvència tècnica s'acrediti mitjançant Resolució de l'IMAS de serveis prèviament contractats o concertats no és preceptiu presentar la documentació acreditativa. Si bé, en tot cas, s'ha d'indicar al Model de sol·licitud.

f) Documentació acreditativa de la solvència financera conforme amb l'assenyalat en el Model de Sol·licitud.

g) Justificant de disposició de pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil que cobreixi la indemnització per riscos (professionals, d'atenció a les persones o d'altres), per a tot el període de durada del concert, per un import igual o superior a l'exigit als plecs de prescripcions tècniques d'aquesta concertació social, en funció del número de places sol·licitades.

h) Documentació acreditativa de la titularitat o de disponibilitat de l'espai físic en el que es desenvoluparà el servei, per qualsevol títol jurídic vàlid, per un període no inferior al de la vigència del concert.

i) Documentació acreditativa dels criteris de preferència del punt 8.4 d'aquesta convocatòria. La no presentació de la documentació referida a aquest apartat no serà objecte de requeriment d'esmena, si bé, pot ser objecte de sol·licitud d'aclariment si l'òrgan instructor o la Comissió Avaluadora ho consideren idoni.

En relació a la documentació referenciada a les lletres a), b), c), d) i e) del punt 1, de conformitat a l'establert a l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (en endavant Llei 39/2015), no serà necessària la presentació d'aquella documentació que ja hagi estat prèviament aportada, havent d'indicar-lo l'entitat emplenant l'apartat corresponent, sempre i quan la informació continguda estigui en vigor i no hagi sofert modificacions.

La presentació de la sol·licitud implica que l'entitat autoritza a l'IMAS per a què pugui consultar i demanar a qualsevol Administració la documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient, i que l'entitat s'obliga a complir amb el plec de prescripcions tècniques d'aquesta convocatòria.

7.3. Esmena de deficiències

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven d'aquesta convocatòria de concertació, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè en un termini no superior a cinc dies hàbils, per aplicació de l'article 33.1, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de l'esmentada Llei.

8. Instrucció del procediment

8.1. Òrgan competent per a la instrucció i procediment

L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència de l'IMAS, qui tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre els dubtes que poden sorgir durant la instrucció.

Els serveis tècnics de la Direcció insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència han d'examinar les sol·licituds, i si escau tramitar els requeriments d'esmena que siguin necessaris, emetent-se informe al respecte.

8.2. El procediment de concertació es resoldrà d'acord amb els criteris següents:

  • Si el còmput total de places que ofereixen les entitats que compleixin amb els requisits establerts al punt 6 d'aquesta convocatòria no supera el nombre total màxim de places previstes en la convocatòria, l'informe proposarà que s'adjudiquin directament a les entitats sol·licitants.
  • Si el còmput total de places que ofereixen les entitats que compleixin amb els requisits establerts al punt 6 d'aquesta convocatòria supera el nombre total màxim de places previstes en la convocatòria, s'actuarà segons els criteris de preferència establerts al punt 8.4 d'aquesta convocatòria.
  • A petició de l'òrgan instructor, en cas que hi hagi dificultats en la interpretació de les ofertes presentades o dubtes en el procediment d'adjudicació, o així ho consideri l'òrgan instructor es convocarà una comissió avaluadora, amb la composició i funcions que s'estableixen al punt 8.3 d'aquesta convocatòria.

8.3. De la Comissió Avaluadora

La Comissió Avaluadora ha d'actuar de conformitat amb l'article 15 del Decret 48/2017, relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament». La Comissió Avaluadora té la consideració de figura anàloga respecte al Comitè Tècnic d'Assessorament esmentat.

i. Composició

La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

  • Presidenta: La directora insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència o persona que la substitueixi.
  • Vocals:

- La directora gerent de l'Unitat de Coordinació d'Acolliment Residencial, o persona que la substitueixi;

- La cap del Servei de Gestió Econòmica, o persona que la substitueixi i;

- El gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.

  • Secretària (amb veu i sense vot): La cap del Servei Juridicoadministratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

ii. Règim de funcionament

Aquesta comissió ha d'analitzar i interpretar les incidències o dificultats detectades i ha d'emetre informe al respecte, el qual ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució. Només serà convocat per l'òrgan instructor en cas que, per existir dificultats o dubtes aquest òrgan ho consideri necessari.

La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: la Presidència o persona suplent, la secretària o persona suplent i dos vocals.

8.4. Criteris de preferència

D'acord amb l'article 6 de la Llei 12/2018, i l'informe emès per la directora gerent de la Unitat de Coordinació d'Acolliment Residencial en data de 12 de gener de 2024, els criteris per a resoldre aquesta concertació social objecte d'aquesta convocatòria són:

a) El primer criteri que s'ha de tenir en compte és l'arrelament de l'infant o adolescent en l'entorn d'atenció i les condicions que requereixen. En data de la finalització del termini de la presentació de sol·licituds per al servei a concertar, el Servei d'Infància i Família ha de remetre el llistat dels infants i adolescents que, en aquell moment, són atesos, a més de la relació dels dies d'estada per infant i adolescent i la suma total, per grup educatiu de 8. En cas de presentar-se a un nombre superior de places es farà la mitjana. No és tindrà en compte les persones que estiguin en pròrroga per majoria d'edat. L'ordre de preferència fixat és: de major a menor de la suma total de les estades.

b) El segon criteri, la implantació a la localitat on s'hagi de prestar el servei, no s'ha d'aplicar. El programa es pot desenvolupar indistintament del territori on es desenvolupi, sempre seguint els criteris del Reglament pel qual s'estableix el règim jurídic dels serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat a Mallorca de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) (BOIB núm. 81, 19 de juny de 2021).

c) El tercer criteri, la lliure elecció i la llista d'espera d'accés als serveis no s'ha de tenir en compte en aquesta convocatòria. Els serveis d'acolliment residencial per a persones menors d'edat no dona a lloc a la lliure elecció ni a la llista d'espera. Vista la no aplicació d'aquestes dues particularitats, el Servei d'Infància i Família valora i anteposa l'interès superior del menor tal com marca la legislació vigent, l'atenció a la persona menor d'edat té prevalença en front a altres interessos. En consideració a les característiques dels infants i adolescents i a la seva situació de vulnerabilitat es considera imprescindible eliminar el tercer criteri de preferència.

d) El quart criteri, valoració i idoneïtat de les entitats sol·licitants a l'hora d'establir l'ordre de prelació. Aquest criteri es detalla a la taula següent:

 

Criteris de valoració i idoneïtat

Punts

Punts màxims per criteri

Per ser un servei amb capacitat per atendre a un únic grup educatiu i no estar diferenciats els grups educatius per pisos o edificacions

10 punts

10 punts

Per estar ubicat el servei fora del nucli urbà

5 punts

5 punts

Pel compromís de presentar una obligació de realitzar una investigació o estudi del servei a què s'opta

1,5 punts

3 punts

La investigació o l'estudi s'ha d'executar mentre es desenvolupa la concertació social i cal presentar la seva planificació, els objectius i els continguts així com definir la metodologia. S'ha d'incorporar amb la programació anual i és preceptiu el seu lliurement al Servei d'Infància i Família en el moment de la finalització de la vigència de la concertació social.

Per la presentació d'un pla de formació que incorpori:

-Formació de benvinguda per als professionals (com a mínim ha de tenir: programació del servei, reglament de règim intern i els protocols vigents).

- Reciclatge dels professionals que han de desenvolupar els programes del projecte educatiu dels plecs i s'ha d'actualitzar segons les indicacions del Consell de la Infància i Adolescència i les aportacions de les Jornades d'Acolliment Residencial actuals i futures.

*

10 punts

* Es té en compte la formació relativa a les temàtiques detallades a la casella superior a partir de les 20 hores. Per cada temàtica duita a terme per a més de 5 professionals es puntua amb un punt. S'ha de presentar la formació a desenvolupar durant la vigència de la concertació social, les hores, el nombre de persones que l'han de rebre i el compromís per dur-ho a terme.

Càpsules formatives dirigides als infants i adolescents:

- Igualtat

- Participació

- Habilitats socials

- Comunicació no violenta

2,5 punts*

10 punts

* Es té en compte la formació a partir de les 10 hores d'una temàtica detallada a la casella superior, per cada temàtica 2'5 punts. La formació s'ha de desenvolupar durant la vigència de la concertació social, per cada temàtica s'ha de programar anualment 10 hores. S'ha de presentar la programació, els objectius i els continguts.

8.5 Continuació del procediment

Una vegada comprovats tots els requisits s'emetrà informe proposta d'adjudicació de les places a concertar del servei objecte d'aquesta convocatòria, i si és el cas, de l'exclusió de les entitats que no compleixin amb els requisits establerts, així com qualsevol altra informació que resulti necessària per a la resolució de l'expedient.

9. Resolució i notificació

9.1. Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per aprovar la resolució d'adjudicació és la Presidència de l'IMAS,

d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

9.2. Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aquesta concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment.

9.3. De la notificació

La resolució de la concertació social objecte d'aquesta convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més aquesta resolució es publicarà al Tauler d'Anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/), a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca, al BOIB i al Diari Oficial de la Unió Europea.

9.4. Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació social, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5. Dels recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts

La concertació social que s'estableix a l'empara d'aquesta convocatòria s'ha de formalitzar mitjançant un document administratiu anomenat «acord d'acció concertada», el model del qual s'ha d'aprovar per resolució de la Presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada s'ha de fer constar els continguts mínims prevists a l'article 8 de la Llei 12/2018, així com, d'acord l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíproques, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies que deriven de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del plec de condicions tècniques d'aquesta concertació.

11. Cessió

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

12. Condicions tècniques d'execució i obligacions

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d'actuació; així com també s'han d'ajustar a la Llei 12/2018 i al Decret 48/2017.

Per altra banda, l'execució de la concertació social objecte d'aquesta convocatòria s'ha regir pel contingut dels plecs de prescripcions tècniques aplicables en aquesta concertació i que s'aproven conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, els plecs, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017 detallen: l'objecte, la definició del servei, el perfil de les persones usuàries, la prestació del servei, el projecte educatiu, els recursos humans i materials, les assegurances, el règim econòmic, la cobertura del servei, el nombre de places i finançament de la concertació social, la justificació, coordinació i seguiment, les obligacions de l'entitat concertada, la protecció de dades de caràcter personal, la modificació, els incompliments i penalitats, així com el termini de la concertació.

Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017 estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant la concertació social, l'entitat titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.

13. Seguiment i criteris d'accés de les persones usuàries

La directora gerent de l'Unitat de Coordinació d'Acolliment Residencial serà la responsable dels concerts formalitzats i per si mateixa o la persona en que delegui, farà el seguiment tècnic del servei concertat objecte d'aquesta convocatòria , de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017 i amb els plecs tècnics.

L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència.

L'IMAS, a través del Servei d'Acolliment Residencial, ha de gestionar directament l'accés als serveis.

14. Penalitats

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei s'ha de penalitzar, d'acord amb el Plec de prescripcions tècniques d'aquesta concertació social i amb la normativa d'aplicació.

15. Causes d'extinció

Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:

a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.

b) Renúncia de l'entitat concertada, la qual ha de comunicar-lo amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte d'aquesta concertació social i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

f) Negació a atendre les persones usuàries que ha derivat l'IMAS.

g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social, de persones amb discapacitat i de prevenció de riscs laborals.

h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a aquesta convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com, la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'autorització del servei.

i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.

j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

l) No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord d'acció concertada.

m) Les causes de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del servei.

16. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte d'aquesta convocatòria, així com de modificació de la concertació social esmentada, s'ha de dur a terme de conformitat amb l'establert als plecs de prescripcions tècniques.

17. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquesta concertació social i, endemés, de les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, l'efecte i l'extinció de la concertació social.»

Quart. APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de l'esmentat servei (Codi Segur de Verificació K9AAAAXFNV9MXADU4E9H), així com el model Sol·licitud (MOD-1) que consta annex a aquesta Resolució.

Cinquè. AUTORITZAR la despesa pluriennal màxima total de 3.465.336,00 € (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23120.26000 dels pressuposts de l'IMAS segons la distribució següent:

Anualitats

2024

2025

Dates inici/fi

01/05/2024-30/11/2024

01/12/2024-30/04/2025

Imports

2.012.284,80 €

1.453.051,20 €

Total

3.465.336,00 €

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici de 2025 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquest exercici.

Sisè. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en el Diari Oficial de la Unió Europea, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

Setè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular de Centres i Programes d'Atenció Integral a la Infància i Adolescència, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

 

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 

 

(Signat electrònicament: 20 de març de 2024

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)