Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 185711
Acord del Consell de Govern de 22 de març de 2024 pel qual s’aprova la previsió de les prestacions i els serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar durant l’any 2024 i es declaren els serveis d’interès econòmic general
La gestió dels serveis socials es pot fer mitjançant diverses fórmules, tal com indica l'article 89 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Entre altres, l'acció concertada és la figura de col·laboració entre el sector públic i el privat que més s'adequa als principis que han de regir el sistema de serveis socials, especialment arran de l'aprovació de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'article 2 d'aquesta llei preveu que les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una equitat i qualitat adequades de les prestacions incloses en la cartera de serveis, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació.
A més a més, el mateix article dóna una definició del règim d'acció concertada com és la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la Cartera de serveis socials.
Amb la finalitat de garantir la publicitat i la transparència, la Llei 12/2018 disposa que, amb una periodicitat anual, les administracions de les Illes Balears competents en matèria social, com a part de les competències en planificació, han de fer una previsió de les prestacions i els serveis que pretenen que siguin objecte d'acció concertada, juntament amb una taxació del cost i un informe justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, de la idoneïtat de la modalitat de gestió elegida i de la planificació establerta per dotar-se de mitjans propis per a la gestió directa d'aquestes prestacions o serveis quan sigui previsible que s'hagin de prestar permanentment i, a més, siguin essencials per a l'efectivitat dels drets socials.
Aquesta planificació també ha de definir, si s'escau, els serveis considerats, de manera excepcional, serveis d'interès econòmic general. Per determinar-ne aquest caràcter, s'ha de tenir en compte, com a criteri fonamental, l'arrelament de les persones usuàries als serveis i la implantació dels serveis al territori. En aquest sentit, es preveu que, per l'any 2024, aquests serveis corresponen a les prestacions: 6.2. Prestació tecnològica de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència, 6.4. Prestació d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència, 6.6. Prestació residencial per a persones en situació de dependència, i el servei d'atenció primerenca per a infants amb discapacitat que correspon a la prestació 5.2. Prestació d'atenció primerenca, tots ells inclosos a la Cartera de serveis socials.
En aquests serveis, tal com indica l'informe justificatiu, és imprescindible comptar amb la col·laboració de la iniciativa privada mercantil per prestar els serveis esmentats a les persones en situació de dependència que els tenen reconeguts com a dret en el pla individual d'atenció. En l'actualitat, l'oferta pública és insuficient així com ho és l'oferta del tercer sector social. A més a més, la permanència de les persones en situació de dependència en el seu entorn habitual, ja sigui en centres residencials, o en els seus propis domicilis amb els dispositius necessaris per a mantenir una qualitat de vida digne (teleassistència i ajuda a domicili) és un principi que no és pot obviar, l'arrelament de les persones grans es justifica en sí mateix, la consideració de servei econòmic general.
El concepte de serveis d'interès general es basa en la preocupació per garantir en qualsevol lloc un servei de qualitat a un preu accessible per a tots. Contribueixen als objectius de solidaritat i igualtat de tracte que és la base del model europeu de societat.
Pel que fa al servei d'atenció primerenca per a infants amb discapacitat, s'ha de tenir en compte la implantació territorial dels serveis del tercer sector social, que obeeix a criteris d'ubicació propis de l'entitat, la qual cosa suposa que, en determinats municipis, l'oferta és clarament insuficient i, en d'altres, és inexistent. La declaració d'aquest servei com a servei d'interès econòmic general permetrà ampliar l'oferta de places a diferents municipis i reforçar la disponibilitat actual, tenint en compte l'arrelament dels infants en els centres on actualment se'ls presta el servei.
La Conselleria de Famílies i Afers Socials té assignat, al pressupost de 2024, un import de 58.223.386,00€ euros per a la concertació de serveis socials.
En data 11 de març de 2024, el director general d'Afers Socials de la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha elaborat un informe sobre taxació del cost i justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, i sobre la previsió de les prestacions i serveis que la Conselleria de Famílies i Afers Socials ha de concertar per a l'exercici 2024.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut de l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, té la competència exclusiva en les matèries següents, entre d'altres: acció i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; polítiques d'atenció a les persones dependents; polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social; protecció social de la família, i protecció de menors. Igualment, la Comunitat autònoma és competent en l'organització, règim i funcionament de les seves institucions pròpies.
D'altra banda, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, té per objecte la configuració d'un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones. Entre els objectius destaquen millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objecte de promoure l'autonomia de les persones; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones, així com detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials. L'article 89.1 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de prestacions i serveis socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre.
L'article 89 bis de la Llei 4/2009 disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei.
En base als fonaments anteriors es va aprovar la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual preveu, entre d'altres figures i per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis, el sistema d'acció concertada. D'acord amb l'article 5 de la Llei 12/2018 poden subscriure acords d'acció concertada totes les entitats del tercer sector d'acció social que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin. No obstant això, en els procediments d'acció concertada de serveis declarats d'interès econòmic general, poden subscriure concerts totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin.
En el Decret 32/2023, de 26 de maig, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2023-2027, s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals i es modifiquen diverses normatives de l'àmbit social, es defineix el conjunt de serveis, programes i prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que son:
a. Els gestionats per l'Administració autonòmica per criteri competencial.
b. Els gestionats per l'Administració autonòmica i que es troben pendents
d'ampliar mitjançant una competència transferida o que s'ha de transferir.
c. Els serveis socials comunitaris bàsics, que són competència de les administracions locals, però que estan cofinançats per l'Administració autonòmica per garantir-ne la configuració com a porta d'accés al sistema públic de serveis socials.
d. Els programes experimentals d'àmbit suprainsular.
Segons el Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pel que fa a la Conselleria de Famílies i Afers Socials inclou, la Direcció General d'Afers Socials a la qual se li atribueix, entre altres competències, la planificació de la política de serveis socials.
Finalment cal indicar que aquesta previsió té caràcter estimatiu, sense perjudici que les dades reflectides puguin variar sensiblement, especialment pel que fa al calendari indicat.
Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, en la sessió de dia 22 de març de 2024 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Aprovar la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2024, detallats en l'annex I, d'acord amb l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon. Definir com a serveis d'interès econòmic general, als efectes dels articles 4.2 i 5.2 de la Llei 12/2018, els serveis que es relacionen en l'annex II.
Tercer. Designar, dins de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, el director general d'Atenció a la Dependència com a òrgan instructor dels procediments de concertació dels serveis socials que es detallen en aquest Acord.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de març de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX I Previsió de prestacions i serveis a concertar
Els serveis a concertar durant l'any 2024 són els següents (la numeració es correspon amb la numeració de les prestacions i serveis prevists per la Cartera Bàsica de Serveis Socials, inclosa en l'annex del Decret 32/2023, de 26 de maig):
Direcció General: Direcció General d'Atenció a la Dependència
5.2. Prestació d'atenció primerenca
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Illes Balears
- Núm. de sessions: 140.000 sessions anuals
- Preu del servei a concertar: 43,16 € sessió
- Data prevista de convocatòria: segon trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: quart trimestre de 2024
- Pressupost: 17.577.773,20 € els 3 anys
- Durada: 3 anys
6.2. Prestació tecnològica de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Illes Balears
- Núm. de dispositius : 24000
Teleassistència bàsica: 18000 dispositius mensuals
Teleassistència avançada: 6000 dispositius mensuals
- Preu del servei a concertar:
Teleassistència bàsica: 12,54 €/dia (sense IVA), i 13,04 €/dia (IVA inclòs) pel període entre dia 1 de juny de 2024 i dia 31 de de desembre de 2024 i 12,75 €/dia (sense IVA) i 13,26 €/dia (IVA inclòs) a partir de dia 1 de gener de 2025.
Teleassistència avançada: segons les necessitats específiques de cada persona usuària una mitjana de 27,71€/dia (sense IVA), i 28,82 €/dia (IVA inclòs) pel període entre dia 1 de juny de 2024 i dia 31 de de desembre de 2024 i 27,99 €/dia (sense IVA) i 29,11 €/dia (IVA inclòs) a partir de dia 1 de gener de 2025.
- Data prevista de convocatòria: segon trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: segon trimestre de 2024
- Pressupost: 14.840.340,00 € els 3 anys
- Durada: 3 anys
6.4 Prestació d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Mancomunitat Pla de Mallorca
- Núm. d'hores: 360.000 hores
- Preu del servei a concertar: 25,15 €/hora (sense IVA), i 26,16 €/hora (IVA inclòs).
- Data prevista de convocatòria: segon trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: tercer trimestre de 2024
- Pressupost: 9.417.600,00€ els 3 anys
- Durada: 3 anys
6.4. Prestació d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Eivissa
- Núm. d'hores: 36.000 hores
- Preu del servei a concertar: 25,15 €/hora (sense IVA), i 26,16 €/hora (IVA inclòs).
- Data prevista de convocatòria: tercer trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: quart trimestre de 2024
- Pressupost: 941.760,00 € els 3 anys
- Durada: 3 anys
6.6. Prestació residencial per a persones en situació de dependència
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Eivissa
- Núm. de places : 80 places
- Preu del servei a concertar: 85,48 €/dia (sense IVA), i 88,90 €/dia (IVA inclòs) pel període entre 1 de juny de 2024 i 31 de maig de 2025; 88,54 €/dia (sense IVA), i 92,08 €/dia (IVA inclòs) pel període entre 1 de juny de 2025 i 31 de maig de 2026; 91,03 €/dia (sense IVA), i 94,67 €/dia (IVA inclòs) a partir de dia 1 de juny de 2026.
- Data prevista de convocatòria: tercer trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: quart trimestre de 2024
- Pressupost: 10.897.816,80 € els 4 anys
- Durada: 4 anys
7.1. Prestació de rehabilitació comunitària (centre ocupacional) per a persones amb diagnòstic de salut mental
Convocatòria per entitats acreditades:
- Ubicació: Illes Balears
- Núm. de places: 12
- Preu del servei a concertar: 48,20 € plaça/dia
- Data prevista de convocatòria: quart trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: primer trimestre 2025
- Pressupost: 381.744,00 €
- Durada: 3 anys
7.4. Prestació d'atenció al domicili compartit per a persones amb diagnòstic de salut mental
Convocatòria per entitats autoritzades:
- Ubicació: Illes Balears
- Núm. de places: 120
- Preu del servei a concertar: 51,28 € plaça/dia
- Data prevista de convocatòria: segon trimestre de 2024
- Previsió de l'inici del concert: tercer trimestre de 2024
- Pressupost: 2.246.064,00 €
- Durada: 1 any
ANNEX II
Serveis que es declaren d'interès econòmic general
Direcció General: Direcció General d'Atenció a la Dependència
Prestació per a persones amb discapacitat:
5.2. Prestació d'Atenció Primerenca.
Prestacions per a persones en situació de dependència:
6.2. Prestació tecnològica de teleassistència domiciliària.
6.4. Prestació d'Ajuda a domicili.
6.6. Prestació residencial.