Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 183577
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es modifica la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d’instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia renovable, amb o sense emmagatzematge, i la incorporació d’emmagatzematge en instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia ja existents, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu «NextGenerationEU»
En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 125, d'11 de setembre de 2021, es va publicar la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, i la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia ja existents, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu «NextGenerationEU». Aquesta convocatòria va ser modificada per la resolució de 19 d'octubre de 2022 (BOIB núm. 137, de 22 d'octubre de 2022) i per la resolució de 18 d'abril de 2023 (BOIB núm. 51, de 22 d'abril de 2023).
En el BOE núm. 310, de 28 de desembre de 2023, s'ha publicat el Reial decret 1178/2023, de 27 de desembre, pel qual es modifica la normativa reguladora i s'adapten al marc europeu d'ajudes d'Estat determinats programes d'ajudes de rehabilitació energètica i energies renovables del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Aquest Reial decret 1178/2023 modifica el Reial decret 477/2021, que introdueix simplificacions administratives aplicables a la Resolució de 6 de setembre de 2021 abans esmentada, per la qual cosa és necessari modificar-la. En concret, estableix el caràcter opcional i no obligatori del Pla estratègic per a instal·lacions de potència superior a 100 kW sobre determinats efectes de l'activitat subvencionada i per als programes 4, 5 i 6 per a ajuts que no superin el milió d'euros, la justificació del compliment de les condicions i objectius previstos en els corresponents actes de concessió podrà acreditar-se pels beneficiaris dels ajuts conforme als mòduls establerts en l'annex III del Reial decret 477/2021 per als programes esmentats.
En data 18 d'octubre de 2023, la presidenta de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, va dictar Resolució per la qual s'amplia el pressupost del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en la qual s'assigna un crèdit addicional a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 4.680.355 euros amb el desglossament per components establert en la Resolució esmentada. D'aquest crèdit de 4.680.355 euros es destinen 4.446.355 a ampliar la convocatòria (4.089.213 euros a la component 7 i 357.142 euros a la component 8) i els 234.000 euros restants es destinen a cobrir les despeses indirectes per a l'execució del programa.
En data 21 de desembre de 2023, la presidenta de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, va dictar Resolució per la qual s'amplia el pressupost del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, en la qual s'assigna un crèdit addicional total a la comunitat autònoma de les Illes Balears d'11.919.972 euros. D'aquest crèdit esmentat es destinen 6.955.128,60 euros al programa d'incentius 4 de la convocatòria, amb la distribució següent:
Considerant l'import resultant de les dues ampliacions de pressupost de l'IDAE abans indicades, la distribució per anualitats és la següent:
Anualitat 2024:
Anualitat 2025:
En les resolucions de la presidenta de l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), no es destina cap increment de pressupost pel programa d'incentius 5.
Per tot el que s'exposa anteriorment, es fa necessari modificar el punt 1 de l'apartat sisè de la convocatòria de subvencions per tal d'augmentar la quantia inicialment prevista i també es considera adient modificar l'apartat tretzè de la convocatòria als efectes de traslladar la simplificació administrava que estableix el Reial decret 1178/2023 sobre el pagament i justificació de les activitats subvencionades.
En compliment de la normativa estatal específica sobre la matèria, dict la següent
Resolució
1. Modificar el punt 1 de l'apartat sisè de la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, i la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia ja existents, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu, en endavant convocatòria, que queda redactat de la manera següent:
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 24.410.757,16 euros, finançats amb els fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2022, 2023, 2024 i 2025, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* FF MR021, amb la distribució d'anualitats següent:
— Programa d'incentius 4. Categoria d'autoconsum renovable en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 7)
L'import total programa 4 component 7 és de 15.981.252,84 euros.
— Programa d'incentius 4. Categoria d'autoconsum renovable en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 31-generació)
L'import total programa 4 component 31 generació és de 5.897.543,00 euros.
— Programa d'incentius 4. Categoria de emmagatzematge en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 8):
L'import total d'aquest programa i categoria és de 1.457.880,64 euros.
— Programa d'incentius 4. Categoria d'emmagatzematge en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 31-emmagatzematge):
L'import total d'aquest programa i categoria és de 655.500,00 euros.
— Programa d'incentius 5. Incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions existents en sector residencial, administracions públiques i tercer sector (component 8):
L'import total d'aquest programa i categoria és de 418.580,68 euros.
2. Modificar l'apartat tretzè de la convocatòria, que queda redactat de la manera següent:
1. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha de proposar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'hagi presentat tota la documentació establerta en el punt 3 següent, en la qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer la instal·lació i de justificar-ho, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
3. La documentació per justificar de les activitats és la següent:
1.1. La sol·licitud de pagament (document normalitzat 7).
1.2. La memòria econòmica (document normalitzat 8) justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
a) Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
b) Les factures o els documents de valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses. Les factures o els certificats d'obra han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris, i especificar clarament el nombre de plaques i la seva potència unitària, la descripció de l'acumulació amb la seva capacitat i termini de garantia que ha de ser com a mínim de cinc anys.
c) El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— En el cas de pagament mitjançant confirmació de pagaments, el venciment d'aquest ha de ser anterior a la data màxima de justificació de la subvenció.
d) Relació classificada i signada pel beneficiari de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades, en cas que n'hi hagi, i còpia d'aquests.
e) Informe justificatiu de la realització adequada de les actuacions (document normalitzat 9), subscrit, datat i emès per tècnic titulat competent autor del projecte definitiu, o, en el seu defecte, pel director d'obra, o en el seu cas, per l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada. En aquest informe s'ha de justificar la correcta realització de les actuacions, d'acord amb les condicions establertes en les bases i en la concessió de l'ajut, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts. Ha d'incloure la descripció del sistema de monitoratge incorporat d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
f) Identificació del número d'expedient del registre de la instal·lació davant l'òrgan competent de la comunitat autònoma.
g) Pel programa d'incentius 4, la justificació inclosa en el document normalitzat 9 de la previsió que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte de l'ajuda. Aquest informe no és necessari en el cas d'instal·lacions del sector residencial de tecnologia fotovoltaica de potència igual o inferior a 2,63 kW ni en instal·lacions del sector residencial de tecnologia eòlica de potència igual o inferior a 3,69 kW. Tampoc és necessari la presentació d'aquest informe en el cas que la instal·lació pogués acollir-se a algun dels casos tipus que es publiquin en la pàgina web del IDAE.
h) En el cas del programa 4, quan el sol·licitant hagi sol·licitat un ajut addicional per al desballestament d'amiant ha de presentar la documentació justificativa del compliment de totes les obligacions establertes en la normativa d'aplicació.
i) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i en el seu cas, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i on es mostri el cartell publicitari o senyalització de l'actuació i el sistema de visualització d'energia.
j) Informació i enllaç al lloc d'Internet del beneficiari, en cas que disposi d'un, on aquest beneficiari informarà al públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui, fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.
k) Els projectes que hagin declarat ser d'autoconsum col·lectiu o duts a terme en un edifici plurifamiliar, han d'aportar l'acord signat per tots els participants que reculli els criteris de repartiment, l'acord de la comunitat de propietaris, o la justificació de la seva inclusió en el registre administratiu d'autoconsum que indiqui aquest tipus d'autoconsum.
l) Si no s'ha autoritzat l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, excepte que no sigui necessari d'acord amb el que estableix el punt 7.f) de l'apartat AII.B de l'annex II del Reial decret 477/2021.
m) En cas d'existir contractació pública, una relació classificada i còpia dels contractes subscrits pel beneficiari per a la realització de les actuacions objecte de l'ajuda, així com la documentació justificativa del procediment de contractació: direcció web del perfil del contractant, plecs, anuncis de licitació i formalització dels contractes, acords de l'òrgan de contractació.
n) Excepte per a persones físiques, la documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, en el seu cas, l'ingrés d'ajuts, pagaments a proveïdors, etc.).
4. Alternativament al punt 3 anterior, per a ajuts que no superin el milió d'euros, la justificació del compliment de les condicions i objectius previstos en la resolució de concessió es pot acreditar conforme als mòduls establerts en l'annex III del Reial decret 477/2021, tot això conforme al que s'estableix en l'article 30.1 de Llei general de subvencions i en la secció tercera del capítol II del títol II del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006. La documentació que s'ha de presentar en aquest cas és la següent:
a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 7).
b) Una declaració responsable sobre l'actuació amb la identificació i sobre les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament (document normalitzat 8 bis).
c) Informació i enllaç al lloc d'Internet del beneficiari (inclosa en el document normalitzat 8 bis), en cas que disposi d'un, on aquest beneficiari informarà al públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui, fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.
d) Identificació del número d'expedient del registre de la instal·lació davant l'òrgan competent de la comunitat autònoma (inclosa en el document normalitzat 8 bis).
e) Informe justificatiu de la realització adequada de les actuacions (document normalitzat 9), subscrit, datat i emès per tècnic titulat competent autor del projecte definitiu, o, en el seu defecte, pel director d'obra, o en el seu cas, per l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada. En aquest informe s'ha de justificar la correcta realització de les actuacions, d'acord amb les condicions establertes en les bases i en la concessió de l'ajut, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts. Ha d'incloure la descripció del sistema de monitoratge incorporat d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria.
f) Pel programa d'incentius 4, la justificació inclosa en el document normalitzat 9, de la previsió que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació sigui igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte de l'ajuda. Aquest informe no és necessari en el cas d'instal·lacions del sector residencial de tecnologia fotovoltaica de potència igual o inferior a 2,63 kW ni en instal·lacions del sector residencial de tecnologia eòlica de potència igual o inferior a 3,69 kW. Tampoc és necessari la presentació d'aquest informe en el cas que la instal·lació pogués acollir-se a algun dels casos tipus que es publiquin en la pàgina web del IDAE.
g) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i en el seu cas, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i on es mostri el cartell publicitari o senyalització de l'actuació i el sistema de visualització d'energia.
h) En el cas del programa 4, quan el sol·licitant hagi sol·licitat un ajut addicional per al desballestament d'amiant ha de presentar la documentació justificativa del compliment de totes les obligacions establertes en la normativa d'aplicació.
i) Els projectes que hagin declarat ser d'autoconsum col·lectiu o duts a terme en un edifici plurifamiliar, han d'aportar l'acord signat per tots els participants que reculli els criteris de repartiment, l'acord de la comunitat de propietaris, o la justificació de la seva inclusió en el registre administratiu d'autoconsum que indiqui aquest tipus d'autoconsum.
j) Si no s'ha autoritzat l'òrgan instructor del procediment, si és procedent, a obtenir de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, excepte que no sigui necessari d'acord amb el que estableix el punt 7.f) de l'apartat AII.B de l'annex II del Reial decret 477/2021.
k) En cas d'existir contractació pública, una relació classificada i còpia dels contractes subscrits pel beneficiari per a la realització de les actuacions objecte de l'ajuda, així com la documentació justificativa del procediment de contractació: direcció web del perfil del contractant, plecs, anuncis de licitació i formalització dels contractes, i acords de l'òrgan de contractació.
l) Excepte per a persones físiques, la documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, en el seu cas, l'ingrés d'ajuts, pagaments a proveïdors, etc.).
5. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
6. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives i sectorials que siguin necessàries.
7. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que ha de ser, com a màxim, de divuit mesos comptadors des de la data de notificació de la resolució de concessió.
8. En tot cas, si realitzada l'activitat i finalitzat el termini per a justificar, s'hagués pagat només una part de les despeses en què s'hagués incorregut, a l'efecte de pèrdua del dret a la percepció de l'ajuda corresponent, s'aplicarà el principi de proporcionalitat.
9. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
3. Establir que la modificació establerta en el punt 2 d'aquesta Resolució només és aplicable als expedients que no hagin presentat la justificació de l'activitat a la data de publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
Palma, en data de la signatura digital (21 de març de 2024)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García