Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLOSETA

Núm. 181713
Aprovació definitiva de l'Ordenança Municipal del Cementiri de Lloseta

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord provisional relatiu a l'ORDENANÇA MUNICIPAL DEL CEMENTIRI DE LLOSETA, aprovada en sessió plenària de la corporació de dia 31-01-2024, i no havent-se presentat reclamacions, s'eleva a definitiu dit acord, segons preveu l'article 49 de la LRBRL. L'acord i text íntegre de l'ordenança es publicarà al BOIB, i serà d'aplicació a partir del dia de la seva publicació al BOIB.

 

Lloseta, (signat electrònicament: 21 de març de 2024)

La batlessa Angelina Pérez Sánchez

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DEL CEMENTIRI DE LLOSETA

L'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat.

En ús d'aquesta competència sanitària, i als efectes d'establir la regulació de referència en la pràctica sanitària mortuòria de les illes Balears, s'ha aprovat el Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears.

Per altra banda, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atribueix als municipis la regulació i la gestió dels cementiris i serveis funeraris, així com el seu control sanitari i la policia sanitària mortuòria. De fet, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, ha mantingut el cementiri com un servei que han de prestar els municipis.

També l'article 25.2.k) de la Llei 7/1985 Reguladora de les Bases del Règim Local, assenyala la competència dels municipis en matèria de cementiris i activitats funeràries, essent el servei del cementiri, un servei bàsic de prestació obligatòria en tots els municipis d'acord amb l'article 26.1.a) de la mateixa Llei.

En atenció a l'anterior, el Decret 11/2018 especifica les competències municipals en la gestió i regulació dels cementiris, indicant que correspondrà als ajuntaments de les illes Balears les funcions següents:

a) La regulació dels serveis funeraris dins el seu municipi.

b) L'habilitació de les entitats prestadores de serveis funeraris que s'estableixin dins el seu municipi.

c) La tramitació i resolució dels procediments de construcció, ampliació, reforma o clausura de les instal·lacions funeràries.

d) El control ordinari de les instal·lacions funeràries i de les entitats prestadores de serveis funeraris habilitades en l'àmbit del seu municipi.

e) La comunicació a la Direcció General de Salut Pública i Participació de les dades de les entitats prestadores de serveis funeraris habilitades dins el seu municipi.

f) L'aprovació del reglament de règim intern dels cementiris de titularitat municipal i la supervisió del reglament de règim intern dels cementiris de titularitat privada i parroquials.

g) L'organització i administració dels cementiris de titularitat municipal.

h) La resta de funcions atribuïdes en aquest Decret i la resta de normativa que els sigui aplicable.

Així mateix, estableix l'article 22 del Decret 11/2018 la competència municipal en l'establiment del règim d'intervenció que correspongui per a la construcció i el funcionament dels cementiris, crematoris i tanatoris, d'acord amb el que estableix la normativa estatal o autonòmica que hi sigui aplicable.

En ús d'aquestes atribucions, s'aprova la present Ordenança Municipal del Cementiri i Policia Sanitària Mortuòria del municipi de Lloseta.

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL I OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1.

1. El present reglament té com a objecte l'ordenació, el règim jurídic i el funcionament del cementiri municipal, en el marc de les competències que, en matèria de sanitat mortuòria, té l'ajuntament, conformement al que estableixen les Lleis de Bases de Règim Local, General de Sanitat, el Decret d'exercici de la Sanitat Mortuòria de les Illes Balears i la resta de normativa aplicable.

2. Aquestes competències s'entenen sense perjudici de les que siguin o puguin ésser atribuïdes d'altres organismes de l'Administració Central o Autonòmica en matèria de policia sanitària mortuòria. En aquest cas, s'establirà la necessària coordinació entre les administracions públiques interessades.

Article 2.

El cementiri municipal constitueix, als efectes previstos en aquest Reglament, una unitat definida i delimitada que comprèn la totalitat de les instal·lacions i els serveis que s'hi integren o s'hi desenrotllen.

Article 3.

El cementiri municipal té la qualificació de bé de domini i servei públic. Com a tal, és inembargable, imprescriptible i inalienable.

Article 4.

L'organització i gestió del cementiri municipal, així com la regulació dels serveis funeraris son competència de l'Ajuntament de Lloseta mitjançant qualsevol de les formes de gestió directa o indirecta, de conformitat amb la normativa general aplicable, i en tant que serveis públics municipals.

 

CAPÍTOL II COMPTÈNCIES I FUNCIONS MUNICIPALS

Article 5.

Constitueixen competències i funcions municipals respecte del servei del cementiri municipal:

D'índole estructural:

a. La construcció, l'ampliació, la reforma, la suspensió o la clausura del cementiri municipal.

b. La construcció d'unitats d'enterrament, de la tipologia i en nombre adequat la demanda existent i a les possibilitats tècniques, infraestructurals i pressupostàries.

c. La conservació i el manteniment de les instal·lacions i els serveis que integren el cementeri municipal, independentment de les obligacions que corresponent als titulars de drets funeraris sobre unitats d'enterrament, en la forma que es determina en aquest Reglament.

d. El foment i la conservació de l'ornament del cementeri municipal amb les mateixes excepcions indicades a l'apartat anterior.

De sanitat i seguretat:

e) L'autorització de serveis funeraris

f) La neteja, la recollida i l'eliminació de residus sòlids.

g) Complir i fer complir les mesures higiènic-sanitàries d'aplicació.

h) La vigilància i la seguretat del recinte, les seves instal·lacions i els seus serveis.

D'administració i gestió:

i) L'ordenació i la reglamentació del servei.

j) L'adjudicació i transmissió de drets funeraris sobre unitats d'enterrament.

k) La caducitat i la revocació de drets funeraris.

l) L'establiment, la regulació i la recaptació dels drets, taxes i d'altres exaccions municipals que pertoquin com a conseqüència de l'adjudicació de drets funeraris i les seves modificacions, la prestació de serveis de la mateixa naturalesa, la cobertura de la conservació, el manteniment i la neteja d'aquests, i qualsevol altres activitats que puguin constituir base imposable de tramitació municipal.

m) La confecció, actualització i manteniment del llibre-registre de sepultures i serveis funeraris.

n) L'exercici de la potestat sancionadora d'acord amb l'establert en el títol IX del present reglament.

D'assistència i col·laboració:

o) Amb les autoritats, els organismes i els serveis de policia sanitària mortuòria i medicina legal.

p) Amb les entitats prestadores de serveis funeraris i entitats asseguradores del ram de decessos.

q) Amb les entitats, les congregacions i les confessions religioses, per tal de facilitar la celebració d'actes de culte, sense discriminació per raó de religió.

r) I, en general, qualsevol altres funcions o competències que li encomani la normativa general o autonòmica aplicable o que el mateix ajuntament estableix, per a una millor prestació del servei de cementeri o qualsevol altra de policia sanitària mortuòria de competència municipal.

 

CAPÍTOL III FUNCIONAMENT

Article 6.

1. El cementeri estarà obert al públic tot l'any en el següent horari:

  • Horari d'estiu de l'1 de maig al 30 de setembre de 8:00 a 20:00 hores
  • Horari d'hivern de l'1 d'octubre al 30 d'abril de 8:00 a 19:00 hores

Aquest horari podrà ésser modificat segons les circumstàncies pròpies del servei i figurarà senyalitzat als accessos del cementeri.

2. L'ajuntament podrà suspendre l'accés al cementiri o a les determinades zones o serveis d'aquest, o la prestació dels serveis, quan ho aconsellin circumstàncies especials per greus alteracions de les condicions mínimes de sanitat o seguretat del servei.

Article 7.

Els visitants dels cementiris municipals es comportaran amb el respecte adequat al recinte i a tal efecte no es permetrà cap acte que, directament o indirectament en suposi profanació, donant-ne compte a l'autoritat competent per a la sanció que procedís.

Article 8.

La utilització dels serveis i espais del Cementiri Municipal, així com la constitució de drets funeraris sobre unitats d'enterrament, resten subjectes, al pagament dels drets, arbitris i d'altres exaccions establertes a la corresponent ordenança fiscal.

 

TÍTOL II DEL CEMENTERI

CAPITOL I DEFINICIONS

Article 9.

A l'efecte d'aquesta Ordenança, s'entén per:

a) Cadàver: cos humà durant els cinc anys següents a la mort. Aquest termini es computa des de la data i hora de la mort que figura en la inscripció de la defunció en el Registre Civil.

b) Cementiri: recinte delimitat, habilitat per l'autoritat competent per a la inhumació de cadàvers, restes cadavèriques, restes humanes i cendres, que pot comptar amb instal·lacions accessòries.

c) Cendres: el que queda d'un cadàver, de restes humanes o restes cadavèriques després de la cremació.

d) Cremació o incineració: reducció a cendres del cadàver, de restes humanes o de restes cadavèriques, mitjançant la calor.

e) Crematori: conjunt d'instal·lacions destinades a la cremació de cadàvers, de restes humanes o cadavèriques, que compleixen els requisits prevists reglamentàriament.

f) Entitat prestadora de serveis funeraris: la que du a terme les activitats de trasllat, manipulació, tanatopràxia sobre cadàvers i restes humanes, i qualsevol per donar compliment a la destinació final dels cadàvers, així com les activitats relatives a l'exhumació.

g) Instal·lacions funeràries: els cementiris, tanatoris i crematoris.

h) Pràctiques sanitàries sobre cadàvers o restes cadavèriques: qualsevol tipus de manipulació destinada a condicionar o preservar un cadàver o restes cadavèriques, llevat de les destinades a obtenir peces anatòmiques o teixits per a trasplantaments.

i) Restes cadavèriques: el que queda del cos humà una vegada que han transcorregut cinc anys des de la mort i sempre que hagin acabat els fenòmens de destrucció de la matèria orgànica.

j) Restes humanes: parts del cos humà d'entitat suficient procedents d'activitats de docència o d'investigació, d'avortaments a partir de la setmana catorzena, d'amputacions o mutilacions que afecten extremitats o membres a partir del nivell metacarpià o metatarsià. Queden exclosos, per tant, els dits de les mans i dels peus, així com els apèndixs, els òrgans i les vísceres.

k) Serveis funeraris: serveis que es duen a terme des que es produeix la mort fins a la destinació final, així com els serveis relacionats amb l'exhumació.

l) Tanatopràxia: conjunt de tècniques i pràctiques destinades a retardar o impedir els fenòmens de putrefacció en els cadàvers (refrigeració, congelació, conservació transitòria i embalsamament), així com les operacions utilitzades per restablir la forma de les estructures del cadàver (tanatoplàstia) o modificar la seva aparença post mortem (tanatoestètica).

m) Tanatori: instal·lació funerària habilitada com a lloc d'etapa del cadàver entre el lloc de la defunció i la destinació final, degudament condicionat per a la realització de la tanatopràxia i per a l'exposició dels cadàvers. És un lloc destinat a vetllar el cadàver.

n) Trasllat: qualsevol desplaçament del cadàver una vegada que el personal mèdic ha certificat la defunció.

 

CAPÍTOL II MANTENIMENT,CONSTRUCCIÓ, AMPLIACIÓ, SUSPENSIÓ I CLAUSURA

Article 11.

Correspon a l'Ajuntament

1. Controlar l'estat de conservació, manteniment i ornament de les instal·lacions, els serveis i els mitjans per realitzar-los. Amb aquesta finalitat podrà requerir l'assistència i l'informe de les unitats i serveis competents.

2. la vigilància i la seguretat del cementiri municipal, les seves instal·lacions, dependències, serveis, espais i vies públiques

3. L'assegurament dels serveis de neteja i manteniment de les dependències, les instal·lacions, les vies i els espais lliures públics del cementiri municipal

Article 12.

L'Ajuntament assumeix l'obligació de dotar al municipi amb un cementeri municipal adequat, en cada cas, a la densitat i el moviment natural de la població, amb un desenvolupament ajustat a les disponibilitats pressupostàries.

Article 13.

L'ampliació del cementeri s'ajustarà, en tot cas, pel que fa a la seva ubicació i estructura, al que preveuen el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria, a la normativa urbanística municipal, a aquest Reglament i la resta de normativa d'aplicació.

Article 14.

L'ajuntament es reserva el dret de suprimir unitats d'enterrament per tal de facilitar el replanteig, la reordenació i la millora de l'estructura, la distribució, la vialitat i el servei del cementeri municipal.

Article 15.

1. L'ajuntament assumeix el disseny, construcció i ornamentació de les unitats d'enterrament i de les osseres, de conformitat a les directius que s'estableixen a la normativa aplicable i en la present ordenança.

2. Els titulars de drets funeraris respecte a les unitats d'enterrament, no tindran dret a la modificació d'aquestes construccions ni a la seva ornamentació, sense perjudici de la possibilitat de col·locar plaques identificatòries en les unitats d'enterrament prèviament autoritzades.

 

Article 16.

L'ajuntament assumeix la reparació i manteniment de les unitats d'enterrament i instal·lacions del cementiri municipal de Lloseta, excepte en els supòsits de desperfectes provocats, o deguts al mal ús dels usuaris del cementiri.

Article 17.

Correspon a l'Ajuntament la determinació de la toponímia del cementeri, les seves zones i vials, i la identificació i numeració de les unitats d'enterrament.

 

CAPÍTOL III DE LES UNITATS D'ENTERRAMENT

Article 18.

1. Les unitats d'enterrament es classifiquen en:

  • Nínxols
  • Sepultures
  • Columbaris
  • Osseres

2. Els nínxols són unitats d'enterrament independents integrades en construccions d'estructura vertical.

3. Les sepultures són unitats d'enterrament que, partint de la rasant del terreny, es projecten en profunditat o elevades, i estan conformades per un conjunt de nínxols i en alguns casos compten amb una ossera.

4. Els columbaris són unitats d'enterrament integrades en edificis d'estructura vertical, destinades a la inhumació de cendres mortuoris procedents de la incineració de cadàvers i restes.

Les urnes o dipòsits de restes i cendres hauran d'estar identificades de forma inconfusible.

5. Les osseres són espais fixats i delimitats prèviament, en les quals es dipositen les restes cadavèriques procedents d'unitats d'enterrament, per desig exprés dels familiars o parents o per haver transcorregut el termini per al qual fou concedit un dret funerari, o procedents de la reversió a favor de l'ajuntament d'unitats d'enterrament, si els familiars o els parents no disposaven una altra eventualitat.

Les osseres podran ser generals per a totes les unitats d'enterrament o estar associades a una única sepultura.

 

TÍTOL III DEL SERVEIS FUNERARIS

CAPÍTOL I DE LES ENTITATS PRESTADORES DE SERVEIS FUNERARIS.

Article 19.

1. Correspon a les entitats prestadores de serveis funerari, amb exclusivitat, la realització dels serveis funeraris d'acord amb les previsions de la normativa vigent en l'exercici de la Sanitat Mortuòria de les Illes Balears, i en compliment de les previsions de la present ordenança.

2. Les entitats prestadores de serveis funeraris establertes a Lloseta, abans d'iniciar l'activitat, han de presentar a l'Ajuntament una declaració responsable en què manifestin que compleixen els requisits que preveu el Decret 11/2018 de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears i aquells que es preveuen en la present ordenança.

3. Aquesta declaració responsable no s'exigeix a les entitats funeràries que estiguin legalment habilitades en un altre municipi del territori espanyol.

4. La inexactitud, la falsedat o l'omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori a la declaració responsable, o la no presentació de la declaració responsable o de la documentació que es requereixi per acreditar el compliment del que s'ha declarat, determinaran la impossibilitat de continuar l'exercici de l'activitat des del moment en què es tingui constància d'aquests fets, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què es pugui incórrer

5. L'ajuntament de Lloseta comunicarà a la Direcció de Salut Pública i Participació, en un termini de 15 dies des de la presentació de la declaració responsable o de l'esmena de la declaració, les noves entitats funeràries que s'hagin establert al municipi, així com qualsevol modificació o baixa de les existents.

 

CAPÍTOL II DELS SERVEIS FUNERARIS

Article. 20

1. Correspon a les entitats prestadores de serveis funeraris inscrites en el corresponent registre d'entitats prestadores de serveis funeraris de les Illes Balears, la prestació dels següents serveis funeraris al cementiri de Lloseta, prèvia obtenció de la corresponent autorització municipal.

a. Custòdia de cadàvers i restes.

b. Inhumacions.

c. Exhumacions.

d. Trasllats.

e. Neteges de restes.

f. Obertura d'unitats d'enterrament.

2. Aquets serveis es realitzaran en els termes que disposa el Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears, i la resta de normativa d'aplicació.

3. Les entitats prestadores de serveis funeraris hauran de proveir-se de tots aquells materials i instruments que resultin necessaris per a la prestació dels corresponents serveis.

Article 21.

1. El servei de custòdia d'un cadàver es considera realitzat durant el període comprès entre l'entrada d'aquest al cementiri i la data de la seva inhumació o el seu trasllat.

Aquest servei es prestarà en cambres frigorífiques o túmuls expositors situats a les sales de vetlla.

2. El període de custòdia s'ajustarà al sol·licitat pels familiars o parents, sempre que les disponibilitats i les necessitats del servei ho permetin, i d'acord amb els límits i previsions de la normativa general d'aplicació.

Article 22.

1. La inhumació consistirà en el trasllat de cadàvers, fetus, restes humanes o cendres des dels espais de custòdia fins a la unitat d'enterrament, l'obertura d'aquesta, la inhumació, el tancament i el segellament de la unitat.

2. Cap cadàver no serà inhumat abans de les vint-i-quatre hores de la seva defunció.

3. No és aplicable el termini que estableix l'apartat anterior en els supòsits de donació d'òrgans, peces anatòmiques i teixits, en els quals el cadàver pot ser traslladat, inhumat o incinerat immediatament després d'haver dut a terme aquestes pràctiques.

Article 23.

1. L'exhumació implica l'obertura de la unitat d'enterrament, l'extracció del cadàver o les restes cadavèriques per a la seva posterior re-inhumació o el seu trasllat, amb el tancament i el segellament de la unitat.

2. No es pot exhumar cap cadàver ni cap resta humana abans dels dos anys des de la inhumació, llevat dels casos en què hi hagi una intervenció judicial.

3. Des de l'1 de juny fins al 30 de setembre no es pot fer cap exhumació, excepte les que ordeni l'autoritat judicial i les que siguin estrictament necessàries perquè la família del difunt no disposi d'un altra unitat d'enterrament dins el cementiri.

 

​​​​​​​Article 24.

El servei de trasllat es produeix amb motiu del transport d'un cadàver o de restes cadavèriques, una vegada practicada la seva exhumació, per al seu posterior dipòsit en una unitat d'enterrament diferent, del mateix cementiri o d'un altre.

Article 25.

La neteja de restes consisteix en les operacions necessàries per a la neteja d'unitats d'enterrament i redistribució de les inhumacions ja sigui mitjançant dipòsit de les restes dins la ossera o en altres unitats d'enterrament.

Article 26.

1. S'entén prestat el servei d'obertura d'unitats d'enterrament quan, sense que hi concorri cap dels restants serveis funeraris a què fan referència els articles anteriors, a petició dels familiars o d'ofici pel propi ajuntament, es procedeix a la seva obertura, a l'objecte de comprovar visualment, sense cap altra manipulació, la seva situació, i al seu posterior tancament i segellament.

2. Als únics efectes de garantir l'adequat estat de conservació de les unitats d'enterrament, l'ajuntament es trobarà facultat per dur a terme, en qualsevol moment, l'obertura d'unitats d'enterrament a través dels seus mitjans propis.

En cas que constin constituïts drets funeraris respecte les unitats d'enterrament afectades, s'haurà de comunicar l'obertura al seu titular representant.

Article 27.

La prestació de serveis funeraris s'efectuarà dins de l'horari que amb aquesta finalitat estableixi l'Ajuntament; sense perjudici dels serveis extraordinaris que demanin de catàstrofe o calamitat pública, problemes sanitaris o altra causa d'urgència.

Article 28.

Si, amb motiu de la prestació de serveis funeraris, es produïa la ruptura de plaques, tapes de nínxols o altres elements de construcció o materials funeraris, seran reposats per compte i a càrrec del titular dels drets funeraris constituïts en relació a aquesta, excepte si la ruptura es deu al deteriorament o mal estat de la pròpia unitat d'enterrament o els seus elements.

Article 29.

1. La prestació dels serveis funeraris es podrà sol·licitar de forma presencial emplenant els models de sol·licitud que es posaran a disposició dels ciutadans a les dependències municipals, o de forma telemàtica a la seu electrònica de l'Ajuntament, en els termes que s'estableixen a la Llei 39/2015, d'1d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la resta de normativa aplicable.

2. La sol·licitud haurà d'indicar, com a mínim:

a. Servei sol·licitat.

b. Identificació del sol·licitant.

c. Acreditació del seu dret a disposar del cadàvers i les restes que són objecte del servei, la identificació dels cadàvers i les restes.

d. Unitat o unitats d'enterrament afectades i acreditació dels drets funeraris en relació a aquestes.

e. Conformitat dels seus titulars i autoritzacions reglamentàries.

f. Qualsevol altra documentació que els serveis municipals consideri necessària per a la realització dels serveis funeraris.

3. Un cop comprovada l'adequació de la sol·licitud i la satisfacció dels drets i taxes associades als serveis funeraris a practicar, l'òrgan competent municipal autoritzarà la prestació d'aquets.

Article 30.

Els usuaris dels serveis funeraris podran exigir de l'administració del cementiri municipal certificat acreditatiu dels serveis duts a terme, amb la identificació de la unitat d'enterrament en la que s'han practicat.

Article 31.

1. L'ajuntament portarà els registres dels serveis funeraris realitzats en les unitats d'enterrament del cementiri de Lloseta.

2. L'estructura, el format i el suport tècnic dels registres seran els que, en cada cas, s'adaptin a l'organització i la tecnificació administratives.

Article 32.

L'Ajuntament no assumirà cap responsabilitat sobre les joies, els elements de vestuari i els complements que figurin incorporats al cadàver.

 

TITOL IV DELS DRETS FUNERARIS

CAPITOL I CONCEPTE I RÈGIM DE CONCESSIÓ

Secció 1ª Concessió de drets

Article 33.

1. L'Ajuntament de Lloseta podrà concedir drets funeraris sobre l'ús de nínxols, sepultures, columbaris i osseres, els quals neixen per l'acte de concessió previ pagament de la taxa establerta en la corresponent Ordenança fiscal.

2. El dret funerari reconegut es limita a l'ús de les unitats d'enterrament en els termes establerts en aquesta ordenança, i està exclòs de tota transacció mercantil i disponibilitat a títol onerós.

3. Correspondrà a l'Ajuntament la facultat de resoldre els expedients sobre la titularitat i ús dels drets funeraris i les incidències que puguin sorgir.

Article 34.

Els drets funeraris s'atorgaran en règim de concessió, únicament respecte de persones físiques majors d'edat.

Article 35.

1. El dret funerari sobre tota classe de unitats d'enterrament restarà garantit mitjançant la seva inscripció en el Llibre Registre del Cementiri.

2. Els titulars de drets funeraris podran sol·licitar a l'Ajuntament, l'expedició del corresponent certificat acreditatiu dels seus drets en relació a les unitats d'enterrament. Les segones còpies d'aquestes certificacions, sol·licitades pels titulars de drets funeraris s'expediran previ pagament dels drets i taxes establertes en la normativa fiscal de l'Ajuntament de Lloseta.

Article 36.

1. L'adjudicació de drets funeraris es realitzarà en funció de les disponibilitats del servei, i prèvia convocatòria pública en la que s'establiran els requisits i termes d'adjudicació.

2. Els drets funeraris d'ús sobre les unitats d'enterrament s'atorguen per un termini de 75 anys.

3. Dites concessions s'atorgaran respecte de sepultures, nínxols i columbaris. Les osseres integrades a les sepultures concedides a particulars posseïdors del dret funerari es consideraran com a part integrant de la concessió.

4.- En la concessió de nous drets funeraris, l'Ajuntament atorgarà un dret preferent als anteriors titulars de les unitats d'enterrament afectades o als seus familiars directes.

Article 37.

1. Correspon a l'Ajuntament de Lloseta l'atorgament de drets funeraris sobre unitats d'enterrament prèvia comprovació del compliment dels requisits assenyalats en cada convocatòria i del pagament dels drets, taxes o exaccions que disposa l'ordenança fiscal corresponent.

2. La liquidació dels tributs i drets associats a l'obtenció dels drets funeraris s'efectuarà en una única liquidació referida a tot el període de concessió.

3. Aquesta liquidació s'entendrà amb el titular representant de la concessió sense perjudici de la responsabilitat solidària de la resta de titulars.

 

Secció 2ª Transmissió

Article 38.

1. El dret funerari sobre unitats d'enterrament serà transmissible per actes “inter vivos” o “mortis causa”, prèvia obtenció de la corresponent autorització municipal.

2. Fora dels casos establerts en aquesta secció, no es reconeixeran altres causes de transmissió de drets funeraris sobre unitats d'enterrament, excepte resolució judicial.

Article 39.

1. S'estimarà vàlida la cessió a títol gratuït del dret funerari sobre unitats d'enterrament, per actes inter vivos a favor de parents del titular en línia directa i col·lateral fins al quart grau, ambdues per consanguinitat, i fins al segon grau per afinitat, dels cònjuges i de persones que acreditin tenir un fill comú.

2. La cessió s'haurà de sol·licitar mitjançant escrit presentat al registre general de l'Ajuntament, o bé per via telemàtica a través dels mitjans que a tal efecte disposi l'Ajuntament, on s'acreditarà la concurrència d'algun dels casos descrits i l'acceptació dels cessionaris.

3. La cessió realitzada serà objecte de notificació a la resta de titulars en els termes de l'article 43.

Article 40.

1. La transmissió “mortis causa” dels drets funeraris es regirà per les normes establertes en el Codi Civil sobre successions i d'acord amb les següents normes:

  • Els hereus i legataris disposaran d'un termini de dotze mesos, comptats a partir del dia de la mort del titular, per a formular la sol·licitud de transmissió.
  • A la sol·licitud de transmissió dirigida a l'Ajuntament s'haurà d'acreditar, per qualsevol dels mitjans admesos en dret, la defunció del causant i la condició d'hereu o legatari del sol·licitant.

Article 41.

Els cessionaris es subrogaran plenament en els drets i les obligacions del cedent o causahavent.

Article 42.

Les transmissions de drets funeraris es consideren atorgades sense perjudici de tercers.

Article 43.

1. Si amb motiu de la transmissió dels drets funeraris, resulta l'existència de diversos titulars sobre una mateixa unitat d'enterrament, aquets hauran de designar un únic representant, amb el qual s'entendran totes les comunicacions necessàries per a l'administració i ús de les unitats d'enterrament.

2. En cas de que no existeixi acord sobre la representació per part dels cotitulars, s'aplicarà el criteri de prioritat per graus respecte del titular inicial. En cas d'empat, la representació recaurà en el de major edat.

 

Secció 3ª Drets i obligacions dels titulars

Article 44.

El dret funerari conferirà les facultats d'inhumació, exhumació i neteja de restes, sense més limitacions que les establertes en aquest reglament i normativa general o autonòmica en matèria de policia sanitària mortuòria.

Article 45.

Constitueixen facultats dels titulars de drets funeraris sobre unitats d'enterrament:

a. Exigir la prestació dels serveis de competència municipal de conservació, manteniment, neteja, vigilància, seguretat i salubritat.

b. L'exercici de les facultats d'inhumació, exhumació i neteja de restes, prèvia autorització municipal, així com la possibilitat d'instar l'obertura de les unitats d'enterrament.

c. Exigir la informació i l'assistència administratives.

d. Exigir que l'Ajuntament adopti les mesures oportunes per tal d'assegurar el lliure i pacífic exercici dels seus drets.

e. La facultat d'instal·lar plaques identificatives en les unitats d'enterrament prèvia comprovació per part dels serveis municipals de les seves dimensions, als efectes de garantir una certa homogeneïtat en aquets elements.

f. Els altres drets establerts en el present reglament i normativa complementària.

Article 46.

En tot cas, els titulars tindran dret que siguin inhumats a la seva unitat d'enterrament, els cadàvers de les persones que cregui convenient, excepte si concorre alguna de les circumstàncies següents:

a) No disposar la unitat d'enterrament de places lliures.

b) No haver transcorregut el termini que es preveu a l'art. 22 del present reglament.

Article 47.

Constitueixen obligacions dels titulars:

a. Usar adequadament la unitat d'enterrament.

b. Notificar a l'autoritat municipal qualsevol desperfecte o circumstància relativa a l'estat de conservació de les unitats d'enterrament.

c. Abonar l'import dels drets, taxes, arbitris i altres exaccions municipals que corresponguin com a conseqüència de la titularitat del dret.

d. Facilitar-se mútuament els cotitulars l'ús pacífic, normal i total dels drets funeraris.

e. Limitar l'exercici dels seus drets a la unitat d'enterrament adjudicada.

f. Qualsevol altra obligació que estableixi el present reglament i normativa d'aplicació.

 

CAPITOL IV INHUMACIÓ DE PERSONES SENSE RECURSOS

Article 48.

1. L'Ajuntament de Lloseta assumeix les despeses derivades de la prestació de serveis funeraris a persones indigents difunts al terme municipal de Lloseta.

2. Aquestes inhumacions es portaran a terme en sepultures reservades a aquesta finalitat.

3. Si transcorregut el termini mínim d'enterrament de l'article 23.2, els cadàvers no son reclamats, podran ser traslladats a l'ossera municipal.

 

CAPITOL V INCIDENCIES DE LES ADJUDICACIONS

Article 49.

Els drets funeraris s'extingiran per alguna de les causes següents:

a. Reversió per finalització del termini d'adjudicació.

b. Reversió per absència de titulars

c. Renuncia del titular.

d. Caducitat.

e. Per exercici de la potestat sancionadora

Article 50.

La reversió per finalització del termini d'adjudicació es produirà automàticament quan, transcorregut el termini d'adjudicació dels drets funeraris.

Article 51.

La reversió per absència de titulars es produirà en cas de defunció o absència de tots els titulars dels drets funeraris constituïts respecte de la unitat d'enterrament.

Article 52.

1. La renúncia implica l'expressió de la voluntat del titular de cessar en l'exercici dels seus drets funeraris, sense que això impliqui el dret a cap indemnització o compensació.

2. En el cas d'existència de varis titulars d'una mateixa unitat d'enterrament, la renúncia d'un dels titulars incrementarà el dret dels titulars restants.

3. Aquesta renúncia es farà per escrit del renunciant dirigit a l'ajuntament.

Article 53.

1. Es produirà la caducitat en el cas de:

a. Per no fer efectiu l'import dels drets, taxes i altres exaccions municipals durant el termini de dos anys consecutius des de la seva meritació.

b. En cas de no formalitzar la transmissió del títol en el cas de successió “mortis causa” en el termini que estableix l'article 40 del present reglament.

2. Perquè la caducitat tingui efecte, haurà de ser declarada.

Article 54.

1. La incoació de l'expedient d'extinció de drets funeraris per qualsevol de les causes indicades a l'article 49, s'adaptarà al procediment previst a la normativa d'aplicació.

2. Declarada l'extinció dels drets funeraris, es concedirà als titulars, familiars o deutors un termini de quinze dies hàbils, comptats a partir del següent al de la notificació de la resolució, perquè optin a la reinhumació de cadàvers i restes que ocupen la unitat d'enterrament afectada, en una altra unitat que ells designin. En cas de no fer ús d'aquesta facultat, les restes es dipositaran en la ossera municipal.

3. Les despeses d'exhumació, trasllat i reinhumació aniran a compte dels titulars del dret funerari caducat.

4. En el cas d'extinció dels drets funeraris, el titular o cotitulars tendran dret a retirar, al seu compte i càrrec, els elements complementaris de caràcter o ornament funeraris, després de l'autorització de l'Autoritat Municipal.

 

TÍTOL V DRETS I OBLIGACIONS DELS USUARIS I VISITANTS

Article 55.

Als efectes previstos al present Títol, tindran la consideració d'usuaris les persones que posseeixin la titularitat de drets funeraris, i les que hagin demanat la prestació de serveis del mateix caràcter.

Tindran la consideració de visitants aquelles persones que sense trobar-se en la situació anterior, facin ús de les instal·lacions del cementiri municipal.

Article 56.

1. Els usuaris i els visitants que concorren al Cementiri Municipal estan obligats a:

a) La utilització del mobiliari urbà i instal·lacions de manera adequada.

b) No envair les zones enjardinades.

c) Circular exclusivament per les vies o zones de vianants i no accedir als espais destinats a unitats d'enterrament, excepte els seus titulars.

d) Dipositar els residus sòlids als recipients, contenidors o espais habilitats a aquesta finalitat.

e) Observar la normativa, senyalització i altres indicacions en matèria d'ordenació i funcionament dels serveis.

f) No accedir, excepte requeriment o autorització del personal del servei, a les zones, serveis o dependències prohibits al públic.

g) No treure del recinte del cementiri cap element o material sense l'autorització expressa de la seva administració.

h) Observar en tot cas les instruccions i recomanacions que els formulin els responsables del servei.

2. Els visitants tindran dret a accedir als serveis i usar-los en la forma que preveu el present reglament, a formular les reclamacions i queixes que cregui pertinents i a rebre la informació i assistència administrativa que pertoqui.

3. Els visitants i usuaris dels serveis del Cementiri Municipal s'hauran de comportar amb el respecte que mereix la destinació del recinte; altrament, es precedirà a l'expulsió dels qui pertorbin la seva tranquil·litat i el seu ordre, sense perjudici de les sancions administratives que els poguessin correspondre.

Article 57.

1. Queda prohibida l'entrada i la circulació de tota classe de vehicles i carruatges al Cementiri Municipal, exceptuant els necessaris per a la prestació dels Serveis Municipals, els de les empreses funeràries, i aquells destinats a la Protecció Ciutadana o de les Forces de Seguretat de l'Estat, en exercici de les seves funcions.

2. Això no obstant, en casos concrets i justificats, l'encarregat del cementiri podrà expedir autorització especial.

Article 58.

1. Queda prohibit l'accés i circulació d'animals, acompanyats o no pels seus propietaris o posseïdors, pels cementiris municipals.

Article 59.

Sense perjudici de la sanció administrativa que pugui correspondre, els visitants del Cementiri Municipal i els usuaris de les seves instal·lacions i serveis seran responsables dels danys que hi ocasionin i hauran de procedir a la seva reparació, directament i d'acord amb les indicacions de l'Administració Municipal; si s'escau, la reparació serà efectuada per via d'execució subsidiària i les despeses que se'n derivin aniran a compte i càrrec dels responsables.

Article 60.

L'obtenció de reportatges fotogràfics, cinematogràfics o televisius i la realització de dibuixos, pintures o altres pràctiques similars al Cementiri Municipal necessitaran autorització expressa de l'òrgan competent.

 

TÍTOL VI DE LA CELEBRACIÓ D'ACTES DE CULTE

Article 61.

1. L'Ajuntament assegurarà que els serveis funeraris s'efectuïn al Cementiri Municipal sense cap discriminació per raó de religió.

2. Els actes de culte o ritus religiosos seran els que resultin de la voluntat del difunt o els que la família o deutors decideixin, sempre que les persones interessades disposin de ministre de la confessió religiosa el culte de la qual pretenen practicar.

Article 62.

1. Els actes de culte podran realitzar-se abans o després de la inhumació o exhumació, sobre la unitat d'enterrament o a les capelles o llocs destinats a l'efecte en el Cementiri Municipal, segons convingui a les persones interessades.

2. La realització dels ritus funeraris s'adaptarà ales normes següents:

a. Adequació als horaris de prestació de serveis al Cementiri Municipal.

b. No pertorbar ni dificultar la prestació dels serveis al Cementiri Municipal.

c. La pràctica de cultes que excedeixi el simple panegíric, respons o pràctica similar, o impliqui l'ocupació de llocs comuns destinats al culte s'haurà de comunicar a l'Ajuntament, amb la deguda antelació, a l'efecte d'assegurar la necessària coordinació i el funcionament dels serveis.

 

TÍTOL VII DE LES INFRACCIONS I LES SEVES SANCIONS

Article 63.

L'incompliment de l'establert en aquesta ordenança donarà origen a la incoació del corresponent procediment sancionador, que es tramitarà d'acord amb les regles i els principis continguts en la legislació general sobre règim jurídic sancionador que en resulti d'aplicació.

Article 64.

Quan es detectin infraccions que escapin de la competència municipal, l'Ajuntament ho comunicarà immediatament a la Direcció General de Salut Pública i Participació.

Article 65.

Les infraccions assenyalades en aquesta ordenança han de donar lloc a la imposició de les sancions següents:

a) Admonició.

b) Multa o sanció econòmica.

c) Extinció de drets funeraris.

Article 66.

1. Les infraccions es classificaran en lleus, greus i molt greus.

2. Es consideren infraccions lleus, les següents:

a. L'incompliment del que disposa el títol V de la present ordenança.

b. Qualsevol accions o omissions no expressament tipificades en la present ordenança o en les seves normes complementàries, que impliquin entorpiment de l'actuació administrativa normal, d'acord amb les normes d'economia, celeritat i eficàcia.

c. Qualsevol altre incompliment d'aquesta ordenança no qualificat com a infraccions greus o molt greus.

3. Es consideren infraccions greus, les següents:

a. La falta de pagament dels drets i taxes, associats als diversos serveis i aprofitaments del cementiri municipal de Lloseta de conformitat a la normativa fiscal.

b. La realització d'actes alteradors d'ordre intern en el cementiri

c. Les infraccions lleus quan hi concorri l'agreujant de reincidència. Tendra aquesta consideració quan l'infractor hagi estat sancionat per una o mes faltes lleus durant un mateix any natural.

4. Es consideren Infraccions molt greus, les següents:

a) La falsedat o frau en la documentació, les declaracions, etc. presentades o formulades amb motiu de la tramitació d'expedients administratius provinents de la normativa establerta en la present ordenança

b) L'incompliment greu del que disposa la present ordenança, quan per la seva entitat o transcendència, pogués afectar o afecti la sanitat, el medi ambient, la salut o la seguretat públiques, excepte si la potestat sancionadora respecte d'aquestes conductes correspon a la Direcció General de Salut Pública i Participació.

c) La cessió i transmissió no autoritzada o qualsevol altra forma d'atorgament de drets funeraris a tercers.

d) La prestació de serveis funeraris sense comptar amb la corresponent autorització municipal.

e) La resistència, coacció o amenaça a l'autoritat municipal, funcionaris i agents.

f) Les infraccions greus quan hi concorri l'agreujant de reincidència, en la mateixa forma prevista a l'apartat c) de l'article anterior.

Article 67.

Les sancions aplicables seran les següents:

a) Per infraccions lleus, admonició o multa fins a 750 euros.

b) Per infraccions greus, multa fins a 1.500 euros i/o extinció dels drets funeraris

c) Per infraccions molt greus, multa fins a 3.000 euros, i/o extinció dels drets funeraris

 

Article 68.

1. Les sancions es graduaran especialment en funció de l'incompliment d'advertències prèvies, de la quantia del benefici obtingut, del grau de negligència o d'intencionalitat quant a les accions o omissions, de l'existència de frau, del termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i de la reincidència.

2. El pagament voluntari de la sanció econòmica resultant de la comissió de qualsevol de les infraccions per les quals s'hagi incoat expedient sancionador suposarà l'aplicació d'una de les següents reduccions alternatives d'acord amb el regim de l'article 85 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.:

a) El pagament voluntari que es faci efectiu abans de la proposta de resolució de la sanció imposada determinarà una reducció del 50% de l'import fixat en la resolució d'inici del procediment, i s'ha de pagar en el termini de 15 dies comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució d'inici. El pagament amb reducció implica l'acabament del procediment el dia del pagament i la renúncia a formular al·legacions o recurs de reposició.

b) El pagament voluntari que es faci efectiu abans de la resolució que posi fi al procediment sancionador determinarà una reducció del 25% de l'import fixat en el procediment; s'ha de pagar en el termini de 10 dies comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució, i suposarà l'acabament de l'expedient administratiu, que implica la renúncia a formular al·legacions o recurs de reposició.

Article 69.

1. Les infraccions prescriuran:

  • Les faltes lleus prescriuen passats sis mesos.
  • Les faltes greus prescriuen passats dos anys.
  • Les faltes molt greus prescriuen passats tres anys.

2. Les sancions prescriuran:

  • Les imposades per faltes lleus prescriuran a l'any.
  • Les imposades per faltes greus prescriuran als dos anys.
  • Les imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys.

Disposició transitòria primera

1. Els drets funeraris ja constituïts en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança es regiran per la present ordenança.

2. Les concessions de drets funeraris atorgades abans de dia 4 de Febrer de 2004, tindran una duració de 99 anys, mentre que aquelles atorgades amb posterioritat, i fins a l'entrada en vigor de la present ordenança, tindran una duració de 75 anys, tot això en els termes de la jurisprudència del TS sobre duració màxima de les concessions (STS 11 d'octubre de 1999 y STS de 26 de maig de 2004).

Disposició transitòria segona

Els titulars dels drets ja constituïts en el moment d'entrada en vigor d'aquesta ordenança, seran responsables del manteniment i conservació de les unitats d'enterrament de les que en siguin titulars en els termes de la regulació anterior, sent possible la declaració de caducitat dels drets funeraris en cas d'incompliment d'aquets deures.

Disposició derogatòria

Queda derogada la “Ordenança Municipal de Cementiris” (BOIB nº 34 de 16 de març de 1991) i qualsevol altres disposicions municipals que s'oposin al que estableix la present ordenança.

Disposició final

La present Ordenança entrarà en vigor el dia que s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i hagi transcorregut el termini assenyalat en l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.