Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 158331
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per mantenir el sector làctic davant la crisi provocada per la guerra d’Ucraïna corresponent a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb data 24 de març del 2022 es va publicar en el DOUE la Comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2022/C 131 I/01).

En el marc temporal de crisi i transició, la Comissió va considerar que l'agressió de Rússia contra Ucraïna i els seus efectes directes i indirectes, en particular les sancions imposades, havien generat incerteses econòmiques importants, havien pertorbat els fluxos comercials i les cadenes de subministrament i havien donat lloc a augments de preus excepcionalment importants i inesperats, especialment en el gas natural i l'electricitat, però també en molts altres subministraments, primeres matèries i productes bàsics. Aquests efectes, considerats en conjunt, havien provocat una greu pertorbació de l'economia a tots els estats membres en una àmplia gamma de sectors econòmics. Sobre aquesta base, la Comissió va estimar que s'havien d'establir els criteris que guiessin l'avaluació de les mesures d'ajuda estatal que els estats membres poden adoptar per posar remei a aquesta greu pertorbació a través de les mesures excepcionals recollides al marc temporal de crisi i transició.

La Comunicació reconeix el fort impacte de la guerra d'Ucraïna sobre els sistemes alimentaris i estableix el marc per a les mesures de suport als sectors agraris i ramaders més afectats, que ja estaven debilitats pels greus efectes de la COVID-19.

Mitjançant aquesta comunicació, la Comissió estableix un marc sota el qual aquesta pot considerar aquestes ajudes estatals compatibles amb el mercat interior d'acord amb l'article 107, apartat 3, lletra b, del TFUE, sempre que es compleixin totes les condicions establertes.

Una de les mesures d'ajudes correspon a la denominada línia «Imports limitats d'ajudes», prevista com a mesura 2.1, que té una regulació específica per al sector agrari dins els punts 60 al 64 del marc temporal comunitari esmentat.

Durant aquest temps de vigència, el marc temporal comunitari es va modificar diverses vegades per diferents motius i mitjançant la Comunicació de la Comissió de 9 de març de 2023 (2023/C 101/03) se n'estableix la vigència fins al 31 de desembre del 2023.

A l'empara d'aquest marc temporal comunitari, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el marc nacional temporal relatiu a les mesures previstes. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió Europea de 10 de juny de 2022 amb núm. SA.102771 (2022/N) i posteriorment es va modificar per la Decisió de 18 d'agost de 2022, corresponent amb núm. SA.103941 (2022/N) i la de 12 de desembre de 2022, amb núm. SA.104884.

Tot i que l'agressió de Rússia contra Ucraïna no ha finalitzat, la situació econòmica de la Unió ha mostrat, en termes generals, resiliència davant de les dramàtiques pertorbacions que ha patit i les previsions de tardor del 2023 que va fer la Comissió indiquen que l'economia de la UE ha perdut impuls i amb prou feines ha crescut en els tres primers trimestres del 2023.

El 2024, el PIB de la UE està previst que creixi, però encara per sota del potencial i menys del que s'esperava a l'estiu.

Tot i així, les previsions de tardor assenyalen que la crisi actual continua plantejant riscos i continua sent una font d'incertesa. Això és especialment important pel que fa a l'evolució del subministrament d'energia i dels preus durant la temporada hivernal d'ús de la calefacció, ja que els mercats de l'energia continuen sent vulnerables. Els episodis recents de volatilitat dels mercats també mostren que els mercats continuen sent fràgils i que la por a l'escassetat pot provocar grans reaccions amb greus repercussions als preus.

Perquè els estats membres puguin mantenir les mesures de suport existents durant aquest període per tal d'abordar aquests riscos específics i el seu impacte a les economies dels estats membres, la Comissió ha decidit endarrerir fins al 30 de juny del 2024 l'eliminació progressiva de les seccions 2.1 i 2.4 del Marc temporal de crisi i transició, per establir les salvaguardes exigides i donar temps per aplicar les mesures necessàries.

Vist això, la Comissió Europea va aprovar, el 20 de novembre del 2023, la Comunicació C(2023)8045, per la qual modifica i amplia el marc temporal de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna, publicada en el DOUE C/2023/1188.

Segons això, el marc nacional temporal espanyol es va modificar i se'n va aprovar l'ampliació fins a la mateixa data, mitjançant decisió de la Comissió de 12 de desembre de 2023 (SA.110430).

En relació en concret amb el sector agrari de boví lleter, després de la pandèmia de la COVID-19 es va provocar una crisi a la cadena de subministrament mundial, provocada per l'increment de la demanda de les matèries primeres, la qual cosa va provocar una escalada dels preus dels principals subministraments des del mes de juliol, que es va allargar fins al desembre d'aquell any amb una repercussió molt important en la rendibilitat de les explotacions lleteres.

Aquesta situació, com ja s'ha comentat, s'ha vist agreujada pels efectes directes i indirectes en el sector agrari de l'agressió posterior i immediata de Rússia contra Ucraïna.

L'afectació de la crisi esmentada en el sector de boví de llet de les Illes Balears és molt important i afecta tot el sector. Per tot això, es compleix la condició que estableix el marc temporal comunitari que indica que els ajuts s'han de concedir a empreses afectades per la crisi.

Atesa l'escassa rendibilitat d'aquesta activitat, s'han retirat del mercat empreses dedicades a la compra, transformació i comercialització de llet, i d'altres s'han vist obligades a reduir la seva exposició al mercat. A conseqüència d'aquests moviments, altres empreses han diversificat la seva activitat amb la finalitat d'assolir part d'aquesta producció i així donar-hi viabilitat.

Com en altres solucions a la crisi del sector, s'intenta fomentar el processament de la llet al lloc d'origen i la incorporació de noves tecnologies.

No obstant això, s'ha de tenir en compte que el volum més gran d'explotacions de boví de llet i d'indústries lleteres es concentra a l'illa de Menorca i, per aquest motiu, el desembre del 2022 es va signar el Pla de suport per a la viabilitat, modernització, promoció i comercialització del sector làctic de Menorca, PROVILAC 2022. L'Acord Intersectorial es va signar després d'un treball previ que es va iniciar el mes de juliol del mateix any.

PROVILAC va suposar el primer acord interprofessional del sector lacti de Menorca, un esforç de diàleg i compromís de tots els actors del sector. A PROVILAC articulen compromisos des de productors a través de les seves organitzacions, cooperatives, indústries làcties a través de l'Associació de Fabricants i Curadors de Formatge i la mateixa DOP Formatge de Maó Menorca. A l'acord va intervenir també l'Administració pública amb la participació tant del Consell Insular com de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. En aquest sentit, cal mantenir l'esperit de PROVILAC com a forma d'abordar de manera estratègica els problemes del sector. Tot i això, aquest acord ha de ser ambiciós per intentar posar en marxa actuacions que busquin solucions profundes.

No obstant això, i a causa de la irrupció de la guerra d'Ucraïna que va afectar el conjunt dels sectors agraris, alguns dels compromisos que preveu el Pla PROVILAC no van arribar al seu terme. En primer lloc, i malgrat les pujades del preu de la llet que es van produir fins entrat l'any 2023, els costos de producció estan cada cop més allunyats, de manera que l'objectiu de la rendibilitat encara està molt lluny.

D'acord amb això i atesa l'afectació de la crisi esmentada en el sector de boví de llet de les Illes Balears, es considera necessari convocar una línia d'ajudes per a tota la Comunitat Autònoma, corresponent a la mesura 2.1 esmentada, “Imports limitats d'ajuda”.

No obstant això, atès que el volum més gran d'explotacions de boví de llet i d'indústries lleteres es concentra a l'illa de Menorca, i conscients de la necessitat urgent de pal·liar la crisi en aquest sector, és necessari establir una mesura concreta per a aquesta illa.

Per això, i amb la finalitat d'obtenir un finançament adequat per garantir la consecució d'aquests objectius, es va subscriure amb data 8 de març de 2024 un conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i el FOGAIBA per establir el cofinançament de les dues parts per a aquesta línia d'ajudes en l'àmbit territorial de Menorca.

D'altra banda, l'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que poden especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per l'any 2024, la convocatòria d'ajudes per mantenir el sector làctic davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és donar suport al sector de boví de llet pel seu caràcter estratègic a les Illes i participar en les despeses de la gestió de l'estoc del sector provocat per la persistència de la guerra d'Ucraïna durant l'any 2023 i el seu impacte en el manteniment dels elevats costos de producció i la seva relació amb la inflació sobre els aliments.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir de conformitat amb el que estableix la mesura 2.1, “Imports limitats d'ajuda”, per a empreses dedicades a la producció primària i a la transformació i comercialització de productes agrícoles del marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva decisió SA.102771 (2022/N) i les seves modificacions i d'acord amb el marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia (2022/C 131 I/01) contra Ucraïna.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.

Segon

Finançament de la convocatòria

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim total de tres milions tres-cents mil euros (3.300.000,00 €) amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024.

Aquestes quanties es podran incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Aquest import es distribueix de la manera següent i de conformitat amb el que es preveu a l'apartat quart d'aquesta resolució:

a) Línia A, sector lacti de l'illa de Menorca:

CRÈDIT TOTAL: 2.300.000,00 euros, amb aquesta distribució entre sublínies:

            A.1 PRODUCTORS: 2.021.212,12 euros, amb aquest finançament:

                        CAIB: 1.142.424,24 euros 

                        CONSELL INSULAR DE MENORCA: 878.787,88 euros  

            A.2 OPERADORS: 278.787,88 euros, amb aquest finançament:

CAIB: 157.575,76 euros    

                        CONSELL INSULAR DE MENORCA: 121.212,12 euros  

Les ajudes destinades al sector lacti de l'illa de Menorca es financen amb un import d'1.000.000,00 d'euros, a càrrec del Consell Insular de Menorca, i amb un import d'1.300.000,00 euros, a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

No obstant el que preveu el paràgraf anterior, l'import d'1.000.000,00 d'euros, corresponent a l'aportació a aquesta línia del Consell Insular de Menorca, queda sotmès a la condició suspensiva de la transferència efectiva d'aquests crèdits a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en compliment de les obligacions generades pel conveni de col·laboració signat amb aquest objecte amb data 8 de març de 2024, entre el Consell Insular de Menorca i el FOGAIBA.

b) Línia B, sector lacti de resta d'illes:

CRÈDIT TOTAL: 1.000.000,00 d'euros, amb finançament CAIB i amb aquesta distribució entre sublínies:

            B.1 PRODUCTORS: 878.787,88 euros.    

            B.2 OPERADORS: 121.212,12 euros

3. Si no es presenten sol·licituds o si les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de cada sublínia, dins de cada línia, el pressupost restant en una sublínia, incrementarà l'altra, si aquesta és deficitària.

4. D'altra banda, si hi ha crèdit restant, finançat per la CAIB, a la línia A, i si la línia B és deficitària, el pressupost restant es podrà traspassar a aquesta. Dins aquesta línia, el crèdit es distribuirà entre les dues sublínies amb la mateixa proporció que la dotació inicial establerta en aquest apartat.

Tercer

Beneficiaris i requisits

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els peticionaris que duguin a terme qualsevol de les actuacions que assenyala l'apartat quart d'aquesta resolució i que compleixin els requisits següents:

1.1 SUBLÍNIES A.1 i B.1, previst a l'apartat quart

Els titulars d'explotacions ramaderes de boví de llet que reuneixen els requisits següents:

a. El peticionari i la seva explotació han d'estar inscrits i actualitzats en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA), com a titular d'aquesta i com a explotació ramadera de boví de llet o mixta, dins l'any 2023, sens perjudici de l'obligatorietat de mantenir aquest requisit que estableix el punt 2 d'aquest apartat.

b. L'explotació ha d'estar ubicada a les Illes Balears.

c. Han d'haver produït llet i tenir actualitzades les dades corresponents al sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), dins l'any 2023.

1.2 SUBLÍNIES A.2 i B.2, previst a l'apartat quart

Les empreses que operen en la transformació i comercialització de productes agrícoles, d'acord amb la definició que preveuen els punts 6 i 7 de l'article 2 del Reglament UE núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda als sectors agrícola i forestal i a zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, han de reunir, dins el període comprès entre l'1 d'abril del 2023 i el 31 de març del 2024, els requisits següents:

a. Que processi llet de vaca, incloent-hi qualsevol procés, des de l'elaboració de llet líquida fins a l'elaboració o la maduració de formatge i qualsevol altre producte lacti.

b. Que la seu social estigui a les Illes Balears.

c. Que estigui registrada, com a compradora, al sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) i que compleixi el que estableixen els article 5 i 6 del Reial decret 319/2015, de 24 d'abril, sobre declaracions obligatòries que han d'efectuar primers compradors i productors de llet i productes lactis de vaca, ovella i cabra.

d. Que estigui al dia en les declaracions a l'INFOLAC referents a les quantitats de llet de vaca mensual adquirida dels seus proveïdors, així com haver fet públic mitjançant INFOLAC els contractes làctics signats amb els proveïdors.

e. Que sigui una empresa de nova incorporació com a comprador a l'INFOLAC o una empresa que hagi incrementat, dins el període de referència, el volumen de quallada o formatge transformat, com a mínim un 15% respecte al mateix període de l'any anterior.

f. Que dins el període de referència, la producció, en cas de nova incorporació, o l'increment de producció esmentat, en cas de empresa ja incorporada;  de formatge o quallada de llet de vaca,  sigui al menys de 10.000 quilos.

g. Que duguin a terme qualsevol de les actuacions que assenyala el punt 2 de l'apartat quart.

2. En tot cas, d'acord amb el preveu el punt 63 del marc temporal comunitari esmentat, quan una empresa operi en diversos sectors als quals s'apliquen diferents imports màxims de conformitat amb els punts 61, lletra a, i 62, lletra a d'aquest marc, s'hauran de tenir comptabilitats separades amb la finalitat de garantir el compliment dels límits respectius.

3. Els requisits generals d'activitat, inscripció i obligacions d'informació i actualització, que s'estableixen al punt 1, s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

4. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes s'ha de fer de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

6. A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveuen l'article 13.3.bis esmentat i, si escau, l'article 22.bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. A més, no poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que estiguin subjectes a sancions adoptades per la UE, entre les quals figuren les següents:

a. Persones, entitats o organismes nomenats específicament en els actes legals que imposin aquestes sancions.

b. Empreses que siguin propietat o estiguin sota el control de persones, entitats o organismes subjectes a sancions adoptades per la UE.

c. Empreses que exerceixin activitats en sectors subjectes a sancions adoptades per la UE, en la mesura que l'ajuda menyscaba els objectius de les sancions corresponents.

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.

9. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1, amb excepció de les dades de producció de formatge o quallada de llet de vaca, la fa d'ofici l'òrgan instructor del procediment, davant la conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, mitjançant consulta a la base de dades del REGA, del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que es denegui aquesta autorització, caldrà presentar la documentació corresponent.

10. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

Són subvencionables els conceptes següents:

1. SUBLÍNIES PRODUCTORS

1.1 A1. PRODUCTORS MENORCA

1.2 B1. PRODUCTORS RESTA D'ILLES

El sobrecost en el manteniment de l'activitat dels productors de llet de vaca per l'impacte de la guerra d'Ucraïna i els derivats de la crisi de la cadena de subministraments, que han sobrevingut la invasió d'Ucraïna per part de Rússia, entre l'1 del gener i el 31 de desembre del 2023.

2. SUBLÍNIES OPERADORS

2.1 A.2. OPERADORS MENORCA

2.2 B.2. OPERADORS RESTA D'ILLES

Les despeses relacionades amb el sobrecost en el desenvolupament de l'activitat de les empreses de transformació i comercialització de llet de vaca per l'impacte de la guerra d'Ucraïna i els derivats de la crisi de la cadena de subministraments, que han sobrevingut la invasió d'Ucraïna per part de Rússia, derivades de la realització, dins el període comprès entre l'1 d'abril del 2023 i el 30 de juny del 2024, de les activitats següents:

- Transport de la llet adquirida fins la industria processadora

- Despeses de processat de la llet

- Despeses derivades de l'emmagatzenament dels productes derivats

- Adquisició de bens per a l'execució de l'activitat de transformació làctia

- Despeses de personal propi, administratiu o de gerència, adscrit a l'activitat de transformació, fins a un máxim del 20% del seu coste total per a l'empresa

En qualsevol cas, no poden ser subvencionades les despeses següents:

a. La construcció, l'adquisició (inclòs l'arrendament financer) o la millora de béns immobles.

b. L'arrendament amb opció de compra.

c. La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.

d. Els interessos de deute.

e. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

f. Els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.

g. Les despeses de procediments judicials.

h. Les inversions contràries a les limitacions sectorials.

i.  Totes les que no derivin de les actuacions o inversions que preveu aquest punt 2.

3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de quinze mil euros (15.000,00 €) en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin, o excepte quan la despesa s'hagi fet abans de la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.

La tria entre les ofertes que es presentin, que s'han d'aportar juntament amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, es fa d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè

Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. Les ajudes assenyalades al punt 1 de l'apartat quart s'atorgaran mitjançant el sistema de mòduls, calculat el sobrecost de la producció entre l'1 de gener i el 31 de desembre del 2023.

A. L'import de l'ajuda es calcularà de la manera següent:

1. Per vaques de raça de la reina: 415,07 € per animal.

2. Per vaques de raça frisona: 450,07 € per animal

3. Per vaques de raça mestissa: 390,11 € per animal.

4. Per vaques de raça Jersey: 331,97 € per animal.

5. Per vaques de raça parda: 220,19 € per animal.

6. Per vaques de raça menorquina: 189,24 € per animal.

7. Per vaques de raça normanda: 223,16 € per animal.

8. Per vaques de raça fleckvieh: 100,66 € per animal.

El nombre de vaques és la mitjana de les femelles de més de 24 mesos registrades en el Registre d'identificació individual animal (RIIA), redondejada per la regla de cinc, a: 31 de març del 2023, 30 de juny del 2023, 30 de setembre del 2023 i 31 de desembre del 2023.

B. No obstant això, l'import màxim d'ajuda que pot percebre el beneficiari per cada explotació serà de 0,025 € per litre de llet. Aquest import màxim es pot incrementar:

- amb 0,020 € per litre de llet declarat com de venda directa (és a dir, transformada directament pel productor) o lliurada a una cooperativa o organització de productors agraris com a soci;

- amb 0,025 € per litre de llet declarat, si el productor ha entrat en el període voluntari de l'aplicació del Quadern digital de l'explotació (QE) i ha instal·lat  un mòdul de gestió ramadera dels disponibles en el mercat i acceptat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

La comprovació de la llet declarada es fa sobre les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) corresponent a l'any 2023. La instal·lació del QD i del mòdul de gestió ramadera, s'ha d'haver fet abans del 3 de març del 2024.

C. En tot cas, de conformitat amb el que estableix el punt 62.a del marc temporal comunitari de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna, les ajudes no poden superar els 280.000,00 euros per beneficiari.

2. L'import de les ajudes que assenyala el punt 2 de l'apartat quart serà d'un màxim del 100% de les despeses derivades del sobrecost en el desenvolupament de l'activitat de les empreses de transformació i comercialització de llet de vaca, que preveu l'apartat esmentat.

A. No obstant això, l'import màxim d'ajuda que pot percebre el beneficiari es calcula d'acord amb l'aplicació dels valors següents:

- Import 1. Peticionaris de nova incorporació com a compradors: 4,0€/kg de quallada i 4,5€/kg de formatge.

- Import 2. Peticionaris amb incrementat del percentatge de producció de quallada i formatge processat: 0,5€/kg de quallada i 1€/kg de formatge.

La comprovació d'aquesta producció es fa sobre les dades de producció certificades per l'empresa, del volum de quallada i formatge produït en el període comprès entre el l'1 d'abril del 2023 i el 31 de març 2024,  incloent, si escau, el volum en quilos produït en el mateix període de l'any anterior.

B. En tot cas, de conformitat amb el que estableix el punt 61.a del marc temporal comunitari de crisi i transició relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a recolzar l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna, les ajudes no poden superar els 2.500.000,00 euros per beneficiari.

C. L'ajuda no es pot repercutir totalment o parcialment en els productors primaris.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença el 18 de març del 2024 i acaba el 3 d'abril del 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model del formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954).

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

2.1. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant

2.2. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau.

2.3. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar, a més de la documentació que preveu els punts 2.4, 2.5 i 2.6 , la següent:

a. Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

b. Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

c. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, com també el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.

d. Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

e. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2.4 En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o que no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de les persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Aquesta certificació té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3.bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

2.5 En cas de peticionaris de les actuacions previstes al punt 1 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, s'ha d'aportar, a més de la documentació anterior, certificat de la cooperativa o organització de productors, de pertenecer el peticionari a l'entitat com a soci i dels litres de llet lliurats durant l'any 2023.

2.6. En cas de peticionaris de les actuacions que preveu el punt 2 de l'apartat quart d'aquesta resolució, s'ha d'aportar, a més de la documentació anterior, la següent:

-  Memòria d'actuacions a realitzar i pressuposts o factures proforma de les despeses que defineix l'apartat esmentat.

- Certificat de producció, per part de l'empresa, del volum de quallada i formatge produït en el període comprès entre el l'1 d'abril del 2023 i el 31 de març 2024,  incloent, si escau, el volum en quilos produït en el mateix període de l'any anterior.

3. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), la instal·lació  i ús del QD, la instal·lació del mòdul de gestió ramadera, l'inscripció en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA), i les dades del Registre d'identificació individual animal (RIIA), la fa d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que calguin no reuneixen els requisits indicats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. Se seleccionarà els beneficiaris mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes al mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari de manera independent per a les sol·licituds en funció de cada sublínia i del crèdit pressupostari assignat a l'apartat segon d'aquesta resolució.

3. En cas que a les SUBLÍNIES A.1 i B.1 s'apliquin percentatges de reducció diferents o en alguna no s'apliqui aquesta reducció, s'haurà d'ajustar l'import de l'ajuda amb la finalitat d'aplicar la mateixa reducció percentual en una línia que en una altra.

Aquesta norma s'aplica igualment entre les SUBLÍNIES A.2 i B.2.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa acaba el 30 de juny del 2024 i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i les restants que preveuen el marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771 (2022/N) i les seves modificacions i el marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2022/C 131 I/01).

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El pagament de l'ajuda que assenyala el punt 1 de l'apartat quart es fa mitjançant transferència bancària, un cop s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

2. En cas de l'ajuda que assenyala el punt 2 de l'apartat quart:

A. El termini per notificar i justificar la realització i el pagament de les actuaciones és fins al 15 d'agost del 2024.

En tot cas las, l'actuaciones objecte d'ajuda, han d'estar realitzades i pagades dins el període comprès entre l'1 d'abril del 2023 i el 30 de juny del 2024,  excepte les despeses de Seguretat Social i d'IRPF, que es podran pagar fins al 31 de juliol del  2024.

B. Durant el termini de justificació, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i el mesurament de les inversions efectuades.

En el cas de pagament de taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també ha de servir com a document justificatiu de pagament, si d'aquest deriva l'acreditació d'aquest extrem.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament. Aquests documents han d'anar acompanyats de l'extracte de moviments bancaris corresponent al compte del beneficiari de l'ajuda.

- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

c. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, hagi sol·licitat la persona beneficiària, així com la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

e. Sol·licitud de devolució de la garantia consignada, si escau.

f.En cas de despeses de personal:

- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.

- Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats .

- Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament.

- Certificació de la persona responsable, corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable.

C. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.

D. Els beneficiaris poden sol·licitar una bestreta de fins el 80% de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 125% de la bestreta sol·licitada.

La sol·licitud de la bestreta s'ha de formular d'acord amb el model de formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA degudament emplenat, juntament amb la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que estableix el punt anterior.

La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que preveu aquesta resolució. La falta de justificació implica el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta.

 

Onzè

Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionable.

2. En tot cas, aquestes ajudes es poden acumular amb les ajudes concedides en virtut dels reglaments de minimis o amb ajudes concedides d'acord amb reglaments d'exempció per categories, sempre que es respectin les disposicions en matèria d'acumulació que preveuen aquests reglaments.

També es poden acumular amb ajudes concedides en el marc temporal relatiu a la COVID-19, sempre que se'n respectin les normes d'acumulació respectives.

De la mateixa manera, es poden acumular amb ajudes concedides en virtut de l'article 107, apartat 2, lletra b, del TFUE, però no poden donar lloc a una compensació excessiva del perjudici que hagi patit el beneficiari.

Dotzè

Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (13 de març de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons