Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 156299
Oficina Técnica de Administración Electrónica. Publicació del Conveni entre la Diputació Provincial d'Albacete i l'Ajuntament de Palma per a la posada a disposició de la totalitat d'aplicatius i eines que integren la plataforma Sedipualba, modificant el conveni anterior de data, 30 de gener de 2023
Per acord de l'Ajuntament en Ple adoptat en sessió de 30 de novembre de 2023, es va aprovar la modificació del conveni firmat el 30 de gener de 2023 amb el contingut següent:
CONVENI ENTRE LA DIPUTACIÓ PROVINCIAL D'ALBACETE I L'AJUNTAMENT DE PALMA PER A LA POSADA A DISPOSICIÓ DE LA TOTALITAT D'APLICATIUS I EINES QUE INTEGREN LA PLATAFORMA SEDIPUALBA, MODIFICANT EL CONVENI ANTERIOR DE DATA 30 DE GENER DE 2023
PARTS
D'una banda, el Sr. Santiago Cabañero Masip, president de la Diputació Provincial d'Albacete (CIF P0200000H), en nom i representació d'aquesta, en compliment de l'acord plenari de 21 de setembre de 2023
De l'altra, Sr. Jaime Martínez Llabrés, batle de l'Ajuntament de Palma , en compliment de l'acord plenari de 30 de novembre de 2023.
Actuen com a fedataris en la formalització d'aquest Conveni el Sr. Francisco Suay Ojalvo, secretari general de la Diputació d'Albacete, i , el Sr. Miquel Ballester Oliver secretari adjunt de l'Ajuntament de Palma,
Ambdues parts ens reconeixem capacitat suficient per a la signatura del present conveni.
EXPOSEN
Primer
L'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix com un dels principis generals d'actuació de les administracions públiques, el principi de cooperació, col·laboració i coordinació i, la mateixa Llei regula en el seu capítol VI del Títol Preliminar el conveni com a instrument amb efectes jurídics per a la formalització d'acords entre administracions amb una finalitat comuna.
Segon
L'article 157.3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, assenyala que les administracions públiques, amb caràcter previ a l'adquisició, desenvolupament o al manteniment al llarg de tot el cicle de vida d'una aplicació han de consultar si existeixen solucions disponibles per a la seva reutilització, que poguin satisfer totalment o parcial les necessitats que es pretenen cobrir. En aquest mateix sentit, el Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema nacional d'interoperabilitat en l'àmbit de l'Administració Electrònica, a fi de minorar al màxim els costos derivats de la implantació i desenvolupament de les solucions tecnològiques i de garantir en tot cas el dret dels ciutadans a accedir electrònicament als serveis públics, imposa a les administracions al seu article 17, el deure de tenir en compte les solucions disponibles que puguin satisfer totalment o parcial les necessitats de nous sistemes o serveis o la millora i actualització dels ja implantats
Tercer
De conformitat amb la política de cooperació interadministrativa que es deriva de les iniciatives de la UE en l'àmbit de l'administració electrònica i que es recullen a la Llei 40/2015 de règim jurídic del sector públic, el Ple de la Diputació d'Albacete, en sessió d'1 de desembre de 2017, va adoptar l'acord de posar a la disposició de les administracions públiques que ho sol·licitin i reuneixin els requisits de capacitat tècnica suficient, la utilització en manera servei, de les aplicacions d'Administració Electrònica integrades en la plataforma Sedipualba.
Aquesta posada a disposició es realitza d'acord amb la “Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei” editada pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques l'abril de 2016 i es fonamenta en el que es disposa l'article 157,1 de l'esmentada llei que estableix que “les administracions han de posar a disposició de qualsevol altre administració que ho sol·liciti les aplicacions, desenvolupades pels seus serveis o que hagin estat objecte de contractació i els drets de propietat intel·lectual dels quals siguin titulars, tret que la informació a què estiguin associades sigui objecte d'especial protecció per una norma. Les Administracions cedents i cessionàries poden acordar la repercussió del cost d'adquisició o fabricació de les aplicacions cedides”
L'esmentada disponibilitat ha estat publicada en el Centre de Transferència de Tecnologia gestionat en el Portal de l'Administració Electrònica de l'Administració General de l'Estat, complint d'aquesta manera l'exigència de l'article 158 de la Llei 40/2015, que assenyala que “l'Administració General de l'Estat, ha de mantenir un directori general d'aplicacions per a la seva reutilització”
Quart
L'Ajuntament de Palma, s'ha assabentat de l'esmentada política de cooperació interadministrativa en matèria d'administració electrònica desenvolupada per la Diputació Provincial d'Albacete, la qual l'ha informat sobre les aplicacions d'Administració Electrònica integrades en la plataforma “Sedipualba”, i amb els informes favorables dels serveis municipals competents, considera que la utilització dels aplicatius i de les eines que integren aquesta plataforma d'administració electrònica constitueix la solució més adequada per a complir les prescripcions legals sobre administració electrònica i aconseguir la major eficàcia i eficiència possibles en l'exercici de les seves competències
Cinquè
Les entitats signants manifesten que la cooperació continguda en aquest Conveni recau sobre activitats de suport als serveis públics i contribueix a la realització efectiva d'aquests.
Sisè
La cooperació entre les entitats signants suposa l'exercici efectiu per part de la Diputació d'una acció alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible 9.C ACCÉS A LES TIC I INTERNET “Augmentar significativament l'accés a la tecnologia de la informació i les comunicacions” i 16.6 INSTITUCIONS EFICACES I TRANSPARENTS “Crear a tots els nivells institucions eficaces i transparents que rendeixin comptes”
En virtut de tot això, les parts acordam subscriure el present Conveni, que es regeix per les següents
CLÀUSULES
Primera. Objecte
L'objecte del present conveni és:
1. Per a la Diputació d'Albacete, la posada a disposició a l'Ajuntament de Palma, a l'empara del que disposa l'article 157 de la llei 40/2017, de la totalitat d'aplicatius i eines que integren la Plataforma SEDIPUALBA i les seves successives ampliacions i actualitzacions, així com l'allotjament als servidors de la Diputació d'Albacete, o d'altres administracions públiques sota el control de la Diputació, de la informació generada complint les exigències de l'ENS. Tot això en les modalitats de programari i emmagatzematge com a servei (SaaS) d'acord amb la “Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei”.
2. Per a l'Entitat cessionària l'ús de la Plataforma citada, amb els seus propis recursos, per a contribuir a la racionalització de l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions en les administracions i complir les exigències de funcionament electrònic de l'Administració establertes en la Llei 39/2025, de 2 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
3. A petició de l'Entitat cessionària es podran estendre els efectes d'aquest conveni a ens dependents de la mateixa sota la responsabilitat tècnica i econòmica de la mateixa.
Segona . Obligacions de les parts
1. La Diputació d'Albacete es compromet a :
a) Adscriure al projecte els mitjans humans i tècnics necessaris per a l'adequada adaptació i implantació inicial de la citada plataforma perquè en faci ús l'Entitat cessionària.
b) Proporcionar material per a l'autoformació específica del personal del , encarregat de donar suport funcional i informàtic a la mateixa.
c) Facilitar l'accés a les activitats de formació que periòdicament convoqui en relació amb les actualitzacions de la Plataforma.
2. L'Entitat cessionària es compromet a:
b) Dur a terme la formació dels usuaris en el seu organisme.
c) Contribuir al manteniment anual de la sostenibilitat funcional i tècnica de la Plataforma Sedipualba en els termes establerts a la clàusula novena del present Conveni.
d) Abonar la compensació econòmica en la forma i quantia que s'estipula en la clàusula sisena i setena del present Conveni.
La Diputació d'Albacete ha de facilitar l'accés a les activitats de formació que periòdicament convoqui i els treballs conjunts d'adaptació, generació i càrrega de suports amb informació d'acord amb una planificació conjunta, així com la posada a la disposició del Centre d'Atenció als Usuaris (CAU), en els termes que estableix la clàusula setena.
Tercera. Funcionalitats
La plataforma d'administració electrònica SEDIPUALBA, integra les següents eines plenament operatives: SEGEX (Sistema de gestió d'Expedients Electrònics), SEFYCU (Sistema de Signatura i Custòdia de Documents, Notificacions i Publicacions d'Actes i Acords), SERES (Sistema de Registre Electrònic Interoperable amb SIR) , SEGRA (Sistema de Gestió Electrònica de Resolucions Administratives) i SECOIN (Sistema de Control Intern)
Les esmentades eines poden complementar-se, mitjançant la corresponent adaptació que haurà de realitzar el proveïdor de servei de comptabilitat de l'Entitat cessionària, amb el sistema de tramitació electrònica de factures (SEFACE).
Igualment s'han d'arbitrar les mesures necessàries que permetin compartir informació mitjançant serveis web entre les aplicacions de SEDIPUALBA i les pròpies de l'Ajuntament.
Quarta. Disponibilitat
La Diputació d'Albacete es compromet a oferir les aplicacions de SEDIPUALBA a través de sistemes d'infraestructura tecnològica i de comunicacions adequadament i degudament mantinguts, 24 hores al dia i 365 dies a l'any.
En aquest sentit assumeix els compromisos d'avís de les interrupcions per manteniment o per incidències de manteniment i de posada a la disposició d'un Centre d'Atenció a Usuaris per a incidències de l'ús de les aplicacions mitjançant plataforma web, amb disponibilitat permanent i resposta en horari laboral.
La Diputació d'Albacete disposa de personal suficient amb formació tècnica, capacitat de decisió i disponibilitat per a la gestió i administració ordinària i per a la resolució d'incidències.
Amb periodicitat anual s'ha de realitzar una avaluació conjunta de la capacitat consumida i una previsió de les necessitats de l'exercici següent.
Quinta. Compromisos de seguretat
La Diputació Provincial d'Albacete compleix, respecte a la Plataforma de SEDIPUALBA l'Esquema Nacional de Seguretat (ENS) en la seva categoria mitjana, segons s'acredita mitjançant Certificat de conformitat número ENS-0239/22 de data 28 de gener de 2022 expedit per Applus Certification , amb l'existència de mesures que garanteixen la integritat, l'autenticitat, la confidencialitat, la qualitat, la protecció i la conservació dels documents emmagatzemats
La Diputació d'Albacete i l'Ajuntament de Palma es comprometen a complir amb les obligacions derivades de la resolució de 13 d'octubre de 2016, de la secretària d'estat d'Administracions Públiques, que aprova la Instrucció tècnica de seguretat de conformitat amb el ENS.
Per preservar l'intercanvi segur d'informació, les entitats signants es comprometen que les comunicacions vinculades amb els serveis de la Plataforma SEDIPUALBA es realitzin a través de la Xarxa SARA, que connecta les xarxes de les administracions públiques espanyoles.
Sisena. Responsabilitats en relació amb les dades a allotjar en el servei prestat i el seu maneig i/o tractament.
La Diputació Provincial d'Albacete assumeix la responsabilitat tècnica de la seguretat física i lògica de les dades gestionades.
La interacció d'aplicacions mitjançant serveis web han d'incorporar els requisits de seguretat i traçabilitat que permetin garantir un correcte i adequat tractament de les dades.
La Diputació, a través del seu Servei de Modernització Administrativa i Tecnologies de la Informació i la Comunicació, ha d'assumir les funcions d'encarregat del tractament establert a la legislació de protecció de dades.
Durant la prestació del servei, la Diputació ha de garantir la conservació de les dades del cessionari, en els mateixos termes que les seves pròpies, que es gestionen amb la mateixa plataforma.
Una vegada conclòs el conveni de disposició del servei, totes les dades s'han de retornar a l'entitat responsable del tractament.
Els registres de traçabilitat d'accessos i operacions han de ser gestionats per la Diputació d'Albacete i s'han de lliurar a l'entitat signant una vegada que conclogui el termini de disponibilitat del servei
Setena. Amortització de les aplicacions i costos objectes de distribució.
De conformitat amb la “Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei” (d'abril de 2016) qualsevol possible contraprestació econòmica associada, ha de ser únicament a l'efecte de repercutir el cost de l'administració del servei i mai amb finalitats de lucre.
D'acord amb els criteris l'Ordre HAP/2075/2014, de 6 de novembre per a determinar el cost efectiu dels serveis a partir del moment en què el projecte d'inversió està plenament en funcionament s'ha de distingir entre els costos relatius a les despeses de desenvolupament posteriors a l'activació vinculats a ampliacions i millores que s'han de continuar considerant activables, d'aquells altres costos de manteniment correctiu i evolutiu que són imputables a cada exercici.
Respecte a l'activació d'inversions de noves funcionalitats es pot establir un període d'amortització no inferior a cinc anys.
Costos d'utilització (CU)
1.- L'import de l'anualitat d'amortització pel període que es determini no inferior a cinc anys (N) del total de les despeses que corresponguin a ampliacions i millores activades en els exercicis del període n-N a n-1
2.- L'import dels costos imputables a les tasques de manteniment correctiu, evolutiu, formació i assistència que s'haguessin incorregut en l'exercici n-1
En ambdós casos s'incorporaran les despeses directes de personal involucrat en el projecte totalment o parcialment , els del Capítol 2 del Servei de Modernització Administrativa i TIC, les despeses d'amortització d'inversions utilitzades en el desenvolupament així com la imputació dels costos dels serveis auxiliars, referits tant als directes com indirectes, relatius a despeses de personal (capítol 1) i compres de béns corrents i serveis (capítol 2) d'acord amb els criteris d'imputació que aplica la Diputació d'Albacete en els càlculs per a determinar el cost efectiu dels serveis.
Cost d'emmagatzematge (CA)
El model de disponibilitat en manera servei incorporarà el cost derivat de l'emmagatzematge i seguretat de la informació de manera que quedi garantida la disponibilitat i seguretat de les dades i eines de processament, calculant-se per l'addició dels següents components:
La imputació del cost de personal dedicat als processos d'administració i seguretat, els costos directes del capítol 2 vinculats al centre de seguretat i suport exterior al Parc Tecnològic d'Albacete i la imputació de costos directes i indirectes en els termes establerts en l'Ordre HAP/2075/2014, de 6 de novembre, referits a l'exercici n-1, incloent-hi l'import de l'anualitat d'amortització del total de les inversions en equipament de processament i emmagatzematge adquirides per a donar suport a la Plataforma Sedipualba .
El total del Cost de l'emmagatzematge (CTA) es distribuirà proporcionalment a l'emmagatzematge usat (CAU) i al no usat (CANU).
Costos per serveis addicionals
Ocasionalment la utilització de la Plataforma per algunes entitats pot suposar l'existència de costos singulars i puntuals derivats d'operacions vinculades a processos de configuració, càrrega o transformació de suports d'informació que seran imputats directament a les entitats afectades, calculats sobre la base de les hores de dedicació del personal tècnic, segons els costos de personal determinats per grups homogenis en la liquidació del Pressupost
Vuitena. Criteris de distribució de costos
Seguint les recomanacions de la “Guia per a la prestació d'aplicacions en manera servei” s'utilitzaran com a mètriques el nombre d'usuaris i el volum d'emmagatzematge d'acord amb els següents criteris:
a) Costos d'utilització per a l'exercici n
Distribució de la totalitat de costos derivats de la liquidació del pressupost de l'exercici n-1 dividit pel nombre d'usuaris equivalents a 31 de desembre de l'exercicin-1
b) Cost d'emmagatzematge per a l'exercici n
Distribució de la totalitat de costos d'emmagatzematge (CTA) resultants de laliquidació del pressupost de l'exercici n-1 mitjançant dos paràmetres per a cada entitat:
b.1 Paràmetre Ús:
Cost anual de l'emmagatzematge usat (CTA) dividit per emmagatzematge usat (CAU) i multiplicat per a l'emmagatzematge usat de cada entitat.
b.2 Paràmetre disponibilitat:
Cost anual de l'emmagatzematge no usat (CANU) dividit pel numero d'usuaris totals i multiplicat per en nombre d'usuaris de cada entitat
c) Forma de liquidació i pagament
Per al primer exercici
La participació en els costos d'utilització s'ha de calcular mitjançant la multiplicació del cost unitari (calculat amb les dades de la liquidació del darrer exercici i amb el nombre d'usuaris efectius a 31 de desembre de l'exercici) pel nombre d'usuaris previstos de l'Entitat incorporada.
L'esmentat import s'ha de prorratejarà per trimestres naturals complets, incloent-hi aquell en el qual s'iniciï la utilització del servei.
A l'esmentada quantitat, s'ha d'addicionar el cost fix que representa l'import de deu hores d'un dissenyador d'aplicacions informàtiques, en concepte de costos d'incorporació de dades de l'Entitat incorporada.
Per a exercicis successius
Als exercicis successius, i una vegada calculats i distribuïts els costos d'acord amb l'apartat “Amortització de les aplicacions i costos objectes de distribució”, tenint en compte les dades de la liquidació de l'exercici anterior i els usuaris a 31 de desembre de l'exercici anterior.
A totes les liquidacions anuals s'han d'addicionar els costos d'assistències i allotjament de la informació en els quals s'hagui incorregut en cada exercici.
Novena . Compromís de Cooperació
Dins del marc de cooperació l'Ajuntament es compromet a realitzar suggeriments i aportacions de millora en el conjunt d'eines que integren Sedipualba. Una vegada que siguin validades per la comunitat d'usuaris i s'hi hagin realitzat els desenvolupaments oportuns es posaran a la disposició del conjunt d'administracions públiques usuàries de l'aplicació.
Dècima . Vigència i durada i modificació del Conveni.
Els efectes del present conveni començaran a partir d'1 de gener de 2024 i tindran una durada de quatre anys.
En qualsevol moment abans de la finalització del termini previst en l'apartat anterior, els signants del conveni podran acordar-ne la pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals, o la seva extinció.
El text d'aquest Conveni pot ser modificat per acord de les parts.
Onzena . Causes d'extinció i resolució
En matèria d'extinció, s'ha d'ajustar al que es disposa en l'apartat 1 de l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
De conformitat amb el que s'estableix en l'article 51.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic són causes de resolució del Conveni, per causa diferent a la prevista en la clàusula vuitena les següents:
Així mateix, les parts signants podran resoldre aquest Conveni per mutu acord, o per denúncia de qualsevol de les mateixes mitjançant preavís comunicat de forma fefaent a l'altra part amb un termini d'antelació d'un any a la data de resolució proposada, tot això per a la gestió ordenada de l'acabamemt del servei i l'elaboració dels suports de lliurament que s'han de realitzar de conformitat amb l'ENI.
Dotzena. Conseqüències en cas d'incompliments
L'incompliment dels compromisos de posada a disposició de les eines tècniques assenyalades a l'objecte d'aquest conveni donarà dret al cessionari a resoldre'l i a una indemnització corresponent a l'import d'una quarta part de la darrera anualitat pagada.
La demora en el pagament de les obligacions assumides per l'entitat cessionària superior a 60 dies naturals des de la comunicació de la liquidació, suposarà el pagament d'una indemnització pecuniària equivalent als interessos moratoris calculats d'acord amb la normativa de morositat de les operacions comercials.
En ambdós casos, qualsevol de les parts podrà notificar a la part incomplidora un requeriment perquè compleixi en un determinat termini les obligacions o els compromisos que es consideren incomplerts.
Tretzena. Comissió de seguiment
A fi d'efectuar el seguiment i avaluació de l'aplicació del conveni, la interpretació del seu contingut, així com la proposta de noves actuacions de les parts que complementin les que s'hi comprenen, s'ha de constituir una Comissió Mixta de Seguiment, integrada per dos representants de cadascuna de les parts.
L'esmentada Comissió ha de constituir el mecanisme de resolució dels problemes d'interpretació i compliment que puguin plantejar respecte del contingut del Conveni, per a la qual cosa es podran sol·licitar dictàmens conjunts als òrgans consultius de cadascuna de les parts signants
L'esmentada Comissió de Seguiment s'ha de reunir a petició de qualsevol de les parts.
L'esmentat òrgan col·legiat pot estar assistit pels tècnics que es considerin oportuns, amb dret a veu però sense vot.
Catorzena
El present conveni de col·laboració, de naturalesa administrativa, fonamentat en l'article 157 de la Llei 40/2015 i en les disposicions concordants es troba exclòs de la legislació contractual en virtut del que es disposa en l'article 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
Qualsevol controvèrsia que pugui sorgir entre les parts signants del present Conveni sobre la seva interpretació, execució o resolució, ha de ser resolta per l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, una vegada sotmesa a la Comissió Mixta de Seguiment sense que s'hagi arribat a un acord satisfactori.
Disposició addicional.
Aquest Conveni que porta causa en la modificació d'un altre anterior vigent a 31 de desembre de 2023 tindrà vigència fins al 31 de desembre de 2027. I en prova de conformitat se signa electrònicament.
Palma, a la data de la signatura electrònica (4 de març de 2024)
El secretari adjunt Miquel Ballester Oliver