Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PORRERES

Núm. 152793
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal número 18 reguladora de la taxa per atorgament de llicència urbanística

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Porreres, en sessió celebrada el 22 de gener de 2024, aprovà inicialment la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 18 reguladora de la Taxa per Atorgament de llicència urbanística.

D'acord amb el que estableixen els articles 49 i 70.2, amb relació a l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, es va sotmetre l'Ordenança aprovada a un període d'informació pública, mitjançant la publicació del present edicte al BOIB, donant audiència als interessats per tal que en un termini de trenta dies poguessin presentar les reclamacions i suggeriments que estimessin oportunes, no havent-se presentat cap dins l'assenyalat termini.

Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Porreres, a data de la signatura electrònica (8 de març de 2024)

La batlessa Francisca Mora Veny

 

ORDENANÇA FISCAL NÚMERO 18 REGULADORA DE LA TAXA PER ATORGAMENT DE LLICÈNCIA URBANÍSTICA

Article 1. Fonament legal i naturalesa.

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i pels articles 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i 15 a 19 del R. D. 2/2004, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la Taxa per llicències urbanístiques, que es regirà per la present Ordenança fiscal, les normes de la qual s'ajusten al que diu l'article 57 de l'esmentat R.D. 2/2004.

Article 2. Fet imposable i naturalesa.

Constitueix el fet imposable de la taxa l'activitat municipal (tècnica i administrativa) de comprovació dels actes d'edificació i ús del sòl a que es refereix el Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei del Sòl i Rehabilitació urbana, que hagin de realitzar-se dins del terme municipal, per tal que s'ajustin a les normes urbanístiques i d'edificació previstes a la Llei i al planejament municipal.

Article 3. Subjectes passius.

1. Estan obligades al pagament de la taxa en concepte de subjectes passius contribuents les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei general tributària que siguin propietàries o posseïdores o, si s'escau, arrendatàries, dels immobles en què es realitzin les construccions o instal·lacions o s'executin les obres.

2. En tot cas, tindran la condició de substituts del contribuent els constructors i els contractistes d'obres.

Article 4. Responsables.

1.Respondran solidàriament de les obligacions del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei general tributària.

Article 5. Base imposable.

1. Constitueix la base imposable de la taxa:

a) El cost real i efectiu de l'obra, construcció o instal·lació, en els mateixos termes que determina l'article 102 del TRLRHL per al càlcul de la base imposable de l'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres. Se n'exclou el corresponent a la maquinària i instal·lacions industrials i mecàniques.

b) El valor que tinguin assenyalats els terrenys i les construccions a efectes de l'Impost sobre béns immobles, quan es tracti de parcel·lacions.

c) La superfície dels cartells de publicitat col·locats de forma visible des de la via pública.

Article 6. Quota tributària.

1. La quota tributària resultarà d'aplicar a la base imposable els tipus de gravamen següents:

a) El 1% quan la base imposable sigui igual o inferior a 100.000,00€

b) El 1,5% quan la base imposable estigui entre 100.000,01€ i 400.000,00€

c) El 2% quan la base imposable sigui superior a 400.000,00€

d) 200,00 euros per les parcel·lacions i agrupacions.

e) 12 euros per metre quadrat de cartell en el supòsit 1.c) de l'article anterior

f) El 0,5% a les renovacions i pròrrogues de llicències aplicat sobre el valor pendent de realitzar.

2. En cas de modificacions de projecte aprovats que impliquin increment de la base imposable, es calcularà la diferencia a ingressar determinant el total de la nova base imposable i aplicant el nou tipus de gravamen per determinar la quota tributaria global del projecte modificat. Aquesta quota es minorarà per l'import ja ingressat anteriorment a efectes de determinar la nova quantia a ingressar.

3. En cas de desistiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència, les quotes a liquidar seran el 50% de les assenyalades anteriorment.

4. En tot cas s'aplicaran la tarifa mínima de 100,00 euros per a llicències, renovacions, pròrrogues i comprovacions de projectes d'execució quan l'aplicació del tipus de gravamen a la base imposable no superi aquesta quantitat.

5. La tarifa a abonar es veurà incrementada pel cost de publicació de l'anunci als diaris oficials corresponents, d'acord amb el previst a l'article 41.2.c) de la Llei 6/2019 de modificació de la llei 7/2013 de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

Article 7. Exempcions i bonificacions.

Estaran exemptes del pagament de la taxa la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de la que siguin propietaris l'Estat, les comunitats autònomes o les entitats locals que, subjectes a aquest impost, sigui directament destinada a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió es dugui a terme per Organismes Autònoms, tant si es tracta d'obres d'inversió nova com de conservació.

Article 8. Meritació.

1. Es merita la taxa i apareix l'obligació de contribuir quan s'inicia l'activitat municipal que en constitueix el fet imposable. Amb aquests efectes, s'entén que l'activitat s'inicia el dia de la presentació de l'oportuna sol·licitud de llicència urbanística, comunicació prèvia o declaració responsable, si el subjecte la formula expressament.

2. Quan les obres s'hagin iniciat o executat sense haver obtingut l'oportuna llicència, la taxa es meritarà quan s'iniciï efectivament l'activitat municipal conduent a determinar si l'obra en qüestió és o no autoritzable, independentment de la iniciació de l'expedient administratiu que es pugui instruir per a l'autorització d'aquestes obres o la seva demolició si no fossin autoritzables.

3. L'obligació de contribuir una vegada apareguda no es veurà afectada de cap manera per la denegació de la llicència sol·licitada o per la concessió d'aquesta condicionada a la modificació del projecte presentat, ni per la renúncia o el desistiment del sol·licitant una vegada aconseguida la llicència. En el cas de renúncia o el desistiment formulats abans de l'atorgament o la denegació de la llicència s'atendrà al dispost a l'article 6.2 d'aquesta ordenança.

Article 9. Gestió.

1. Les persones interessades en l'obtenció d'una llicència hauran de presentar a l'Ajuntament l'oportuna sol·licitud, acompanyada del corresponent projecte visat pel col·legi oficial corresponent amb especificació detallada de la naturalesa de l'obra i lloc d'emplaçament i on consti l'import estimat de l'obra, medicions, el destí de l'edifici i tota la informació necessària per a l'exacta aplicació d'aquesta taxa.

2. El procediment d'ingrés serà, tal com preveu l'article 27 del R. D. 2/2004, el d'autoliquidació. Els subjectes passius hauran d'autoliquidar la taxa en el moment d'iniciar-se la prestació del servei o activitat, en els termes que indica l'article 8 de la present ordenança.

En el cas d'obra, l'autoliquidació es calcularà inicialment sobre el pressupost d'aquesta i, a la vista de les construccions, instal·lacions i obres efectivament realitzades i del cost real efectiu d'aquestes, l'Ajuntament, mitjançant l'oportuna comprovació administrativa, podrà modificar, si escau, la base imposable, practicant la corresponent liquidació definitiva.

3. No es tramitaran les sol·licituds si no s'ha efectuat el pagament corresponent.

4. Seran objecte de comunicació al Cadastre els fets, actes, negocis que segueixen:

a) Les noves construccions i l'ampliació, rehabilitació o demolició parcial o total de les existents, llevat de les obres o reparacions que tinguin per objecte la mera conservació i manteniment dels edificis i les que afectin a característiques ornamentals o decoratives.

b) La modificació d'ús o de destí i els canvis de tipus de cultiu o aprofitament.

c) La segregació, divisió, agregació i agrupació de béns immobles

d) L'adquisició de la propietat per a qualsevol títol així com la seva consolidació.

e) La constitució, modificació o adquisició de la titularitat d'una concessió administrativa i dels drets reals d'us de fruit i de superfície.

f) Les variacions en la composició interna o en la quota de participació de les comunitats o entitats sense personalitat.

5. Es gestionarà conjunta i coordinadament aquesta taxa i el corresponent Impost de Construccions, Instal·lacions i Obres.

6. Quan l'objecte de la llicència sigui per a l'obertura de cales o síquies en terrenys d'ús públic o qualsevol remoguda del paviment o de voreres en la via pública, s'haurà de dipositar una fiança o aval per garantir que la persona interessada procedeixi a la perfecta reparació. L'import d'aquesta garantia es calcularà aplicant el 20% sobre el pressupost de l'obra civil desenvolupada dins la via pública, al que s'afegirà un 19% en concepte de despeses generals i benefici industrial, i finalment també s'afegirà l'iva que suportaria l'Ajuntament en cas que hagues de procedir a la reparació de l'obra.

El dipòsit d'aquesta garantia no causarà cap dret i no faculta per realitzar les obres, les quals només es podran dur a terme quan se n'obtingui la llicència. Si aquesta es denega, es podrà sol·licitar la seva devolució. En cas de realització de l'obra, es podrà sol·licitar la devolució de la garantia transcorregut el termini de 6 mesos comptadors des de la data de l'atorgament del final d'obra i es retornarà si existeix informe d'inspecció favorable.

Article 10. Infraccions i Sancions.

1.Per a tot el que es refereix a la qualificació d'infraccions tributàries, així com a les sancions que hi corresponguin en cada cas, hom s'ajustarà al que disposa l'Ordenança fiscal general i els articles 191 i següents de la Llei general tributària i la resta de disposicions que la desenvolupin i complementin.

Les infraccions i sancions tributàries ho seran sense perjudici de les que puguin correspondre per infraccions previstes a la Llei del sòl i a les normes concordants.

Disposició final

La present modificació de l'Ordenança fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.